abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214730134

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
YouTube-kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
pi_214732891
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 10:16 schreef whY... het volgende:

[..]
Die banden waren onwijs duur, alles in Nederland was nog gemaakt op live televisie en alles eenmalig uitzenden. Als je dan als productie niet voldoende geld hebt dan neem je het volgende seizoen eroverheen op.

Soms worden er nog oude banden uit archieven gevonden die verkeerd gelabeld zijn, of nog een deel origineel hebben staan. Er zijn in televisieland ook wat branden geweest en film schijnt erg goed te branden dus zelfs in het blik bleef daar niks van over.

Niemand uit die tijd had kunnen weten dat ja zuster, hamelen, zevensprong etc zo iconisch zou zijn en daarmee de moeite waard werd om te bewaren. Tegenwoordig kan je veel makkelijker dingen bewaren, het kost nagenoeg geen fysieke ruimte meer met digitale opslag.
Dat lees je helaas wel vaker met series uit die tijd, ook internationaal. Als de oorspronkelijke film nog goed bewaard is, kan je mooie dingen qua restaureren doen maar in die tijd werd er niet altijd aan gedacht. Het werd immers puur voor uitzenden op TV gemaakt en thuis versies zoals videobanden en dvds waren er nog niet.

Ik verwacht zelf dat we met vorderende techniek in de toekomst ook minder materiaal behoorlijk kunnen restaureren maar tot dusver is die techniek nog niet ver genoeg voor een echt goed resultaat qua media.
  vrijdag 16 augustus 2024 @ 22:34:05 #3
341556 whY...
symbolisch ambassadeur
pi_214733893
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 20:34 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dat lees je helaas wel vaker met series uit die tijd, ook internationaal. Als de oorspronkelijke film nog goed bewaard is, kan je mooie dingen qua restaureren doen maar in die tijd werd er niet altijd aan gedacht. Het werd immers puur voor uitzenden op TV gemaakt en thuis versies zoals videobanden en dvds waren er nog niet.

Ik verwacht zelf dat we met vorderende techniek in de toekomst ook minder materiaal behoorlijk kunnen restaureren maar tot dusver is die techniek nog niet ver genoeg voor een echt goed resultaat qua media.
De enige redding die er eventueel is zijn hoge kwaliteit films, als die origineel opnieuw worden ingescand heb je je een hogere kwaliteit dan vhs en dvd van vroeger. Originele film staat ~gelijk aan 4k, en of 2,4K dus dat zijn knappe resoluties.

Voor B&A geldt dit volgens mij niet, ze hebben een aantal mooie tapes gebruikt waar je volgens mij wel goede HD uit kan scannen maar ook tapes waar je niks meer van kan opschalen.
Apeldoorn 't Loo is waar ik te vinden ben.
"Ambassadeur van de stad Apeldoorn, namens Isis20."
pi_214735131
Geef ons kwaliteit film met de originele muziek graag :9~
pi_214736028
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 07:02 schreef Mip1988 het volgende:
Bot gezegd krijg je de originele muziek niet zolang Aad nog leeft.
pi_214736055
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 augustus 2024 22:34 schreef whY... het volgende:

[..]
De enige redding die er eventueel is zijn hoge kwaliteit films, als die origineel opnieuw worden ingescand heb je je een hogere kwaliteit dan vhs en dvd van vroeger. Originele film staat ~gelijk aan 4k, en of 2,4K dus dat zijn knappe resoluties.

Voor B&A geldt dit volgens mij niet, ze hebben een aantal mooie tapes gebruikt waar je volgens mij wel goede HD uit kan scannen maar ook tapes waar je niks meer van kan opschalen.
Probleem wat er nog extra bijkomt is dat restauraties van materiaal wat niet in optimale conditie is, nog flink kan kosten. Als Aad dit al niet deed met de dvds die rond 2000 uitkwamen dan verwacht ik dat dat nu ook niet zal gebeuren.
Zelfs simpele zaken zoals kleurcorrectie kan al veel doen bij de oudere series.
pi_214738412
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_214741743
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 07:02 schreef Mip1988 het volgende:
In het vorige deel heb ik dit ook bepleit, maar ondanks de gewonnen zaak tegen Klaris is de originele muziek helaas weg. Jammer dat sommige liedjes door Smorenburg niet goed zijn afgewerkt, al vind ik het Griekenland-thema wel een mooi stukje vakwerk.
pi_214743698
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 23:55 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
In het vorige deel heb ik dit ook bepleit, maar ondanks de gewonnen zaak tegen Klaris is de originele muziek helaas weg. Jammer dat sommige liedjes door Smorenburg niet goed zijn afgewerkt, al vind ik het Griekenland-thema wel een mooi stukje vakwerk.
Als ze echt zouden willen zouden ze de muziek er in kunnen zetten, via de originele tapes of via een recreatie. Aad is echter van mening dat de nabewerking de definitieve versie is.
pi_214750519
Ik heb het ff voor Adriaan uitgerekend :

12+4+37+48 = 101

:s)
"You can call me Susan if it makes you happy"
pi_214762359
Eigenlijk zou er ook een Bassie en Adriaan rewatch podcast moeten zijn, of een goed achter-de-schermen boek. (Een objectief boek, dus niet dat van Aad) De productie van de series is interessant, zoals in vele topics besproken hier, en het zou superinteressant zijn om al die kennis in de een of andere vorm gebundeld te zien. De inzichten en kennis die sommigen hier hebben blijft me fascineren. :)
Aad zou hier niet blij mee zijn gok ik, maar ook in dat geval zijn er manieren om om zijn copyrights heen te dansen bij zoiets.
pi_214762812
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 17:08 schreef Writersright het volgende:
Eigenlijk zou er ook een Bassie en Adriaan rewatch podcast moeten zijn, of een goed achter-de-schermen boek. (Een objectief boek, dus niet dat van Aad) De productie van de series is interessant, zoals in vele topics besproken hier, en het zou superinteressant zijn om al die kennis in de een of andere vorm gebundeld te zien. De inzichten en kennis die sommigen hier hebben blijft me fascineren. :)
Aad zou hier niet blij mee zijn gok ik, maar ook in dat geval zijn er manieren om om zijn copyrights heen te dansen bij zoiets.
Dat boek gaat niet lukken. Wie is er voldoende objectief en er voldoende bij geweest om zo’n boek te schrijven? De familie Van Toor is geslotener dan Jehova’s getuigen en hangt alleen dat aan de grote klok wat ze willen horen.
pi_214762965
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 17:08 schreef Writersright het volgende:
Ik speel met het idee van de podcast. In mijn directe omgeving heb ik alleen geen medefanaat die er net zo diep op zou in gaan als wat ik zou willen haha. Heb ook al eens wat users hier gedm'd, maar dat leverde niet echt wat op. Als iemand er oren naar heeft; neem gerust contact op!
't Echte en 't ware!
pi_214791872
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 augustus 2024 18:27 schreef Japepk het volgende:

[..]
Ik speel met het idee van de podcast. In mijn directe omgeving heb ik alleen geen medefanaat die er net zo diep op zou in gaan als wat ik zou willen haha. Heb ook al eens wat users hier gedm'd, maar dat leverde niet echt wat op. Als iemand er oren naar heeft; neem gerust contact op!
Klinkt als een goed plan. Zelfs zonder de broers erbij te betrekken kan zoiets erg interessant zijn.

Wie weet kan Sylvia geinterviewd worden. })

Jullie weten wel, de "vervanger van Adriaan" uit de Bassie goochelshow, wat ontzettend zuur eindigde met aangemaakte social media accounts die Bassie af zaten te zeiken. Bizarre geschiedenis.
pi_214968618
Het valt me op dat op de Facebookpagina van onze twee helden nu op fotos een lelijk en groot watermerk staat. Denken ze nou echt dat oude productie fotos van Bassie en Adriaan zo hot zijn dat er een pontificaal watermerk op moet staan in het midden?
  vrijdag 13 september 2024 @ 14:08:07 #16
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_214969046
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 10:46 schreef Writersright het volgende:

[..]
Bot gezegd krijg je de originele muziek niet zolang Aad nog leeft.
Daarna ook niet vrees ik.
Rini dankjewel.
pi_214970315
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 13:10 schreef Writersright het volgende:
Het valt me op dat op de Facebookpagina van onze twee helden nu op fotos een lelijk en groot watermerk staat. Denken ze nou echt dat oude productie fotos van Bassie en Adriaan zo hot zijn dat er een pontificaal watermerk op moet staan in het midden?
Ik denk eerder om het delen van de foto's zonder copyright in de perken te houden. Voorheen stond er ergens een copyright in de onderhoek, dat kan makkelijk weggecropt worden. Met een pontificaal watermerk wordt het iets lastiger, hoewel het met AI al steeds makkelijker wordt om weg te poetsen. Dus ja...
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
  vrijdag 13 september 2024 @ 17:10:12 #18
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214970581
Ik heb een van de foto's omgezet naar een borduurpatroon en na heel veel kruisjes borduren heb ik nu een redelijk groot borduurwerk van B&A in de woonkamer hangen.
Ze willen natuurlijk niet dat men dat massaal gaat doen :Y
pi_214971454
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2024 13:10 schreef Writersright het volgende:
Misschien ziet Aad het als een nieuwe inkomstenbron. Zodra iemand een foto met copyright misbruikt of legaal wil gebruiken met toestemming, kan hij een rekening sturen :lijstje: :7
pi_214983814
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 18:53 schreef Dutch_view het volgende:

[..]
Misschien ziet Aad het als een nieuwe inkomstenbron. Zodra iemand een foto met copyright misbruikt of legaal wil gebruiken met toestemming, kan hij een rekening sturen :lijstje: :7
Dat zou me niks verbazen, haha.
Er was toch ook ooit een online radiostation met B en A liedjes waar hij flink boos op werd?
pi_214983822
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 september 2024 17:10 schreef Ceviche het volgende:
Ik heb een van de foto's omgezet naar een borduurpatroon en na heel veel kruisjes borduren heb ik nu een redelijk groot borduurwerk van B&A in de woonkamer hangen.
Ze willen natuurlijk niet dat men dat massaal gaat doen :Y
Wat gaaf en origineel zeg. Borduren valt niet mee dus leuk dat het je gelukt is.
pi_214994330
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2024 23:12 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dat zou me niks verbazen, haha.
Er was toch ook ooit een online radiostation met B en A liedjes waar hij flink boos op werd?
Uhh, uit dat radiostation rolde een forum voort wat uiteindelijk evolueerde in FOK toch?
't Echte en 't ware!
pi_215009459
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 23:27 schreef Japepk het volgende:

[..]
Uhh, uit dat radiostation rolde een forum voort wat uiteindelijk evolueerde in FOK toch?
Ik vind die hele geschiedenis verwarrend. Wat ik wel weet is dat wanneer je tegen Adriaan zegt dat je van "het forum" bent hij niet zo blij wordt. Weet niet precies of daarmee Fok bedoeld wordt.
pi_215009539
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2024 23:27 schreef Japepk het volgende:

[..]
Was dat niet retro forum?
pi_215011949
Voor zover ik weet is het ooit voortgekomen uit een aantal fok-users. Toen ik in mijn studentenhuis eindelijk kabelinternet had, rond 2003, had ik het radiostation snel ontdekt. Sommige dingetjes echt leuk, sommige wat flauw. Vooral de verzonnen interviews met acteurs van Uncle R vond ik slaapverwekkend. De luchtige liedjes waren leuk voor bij het schrijven van mijn papers.

En speciaal voor dhr. B. van Toor:
pi_215047653
Ik snap niet zo goed waarom die boeven niet gewoon hun schoenen uittrekken ipv doorlopen met cement aan de schoenen :?
pi_215047947
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 20:50 schreef TLC het volgende:
Ik snap niet zo goed waarom die boeven niet gewoon hun schoenen uittrekken ipv doorlopen met cement aan de schoenen :?
De baron is al eerder de weg kwijt. Dat niemand in de gaten heeft dat B100’s stropdas tussen de ramen zit en de chauffeur op woonerftempo meerijdt om B100 te sparen, dat ligt nog aan verschillende personen.
Maar dat de baron kwaad wordt als Harry wil tanken en zegt dat het niet goed gaat als er niet snel brandstof bij komt, is al niet fris. En dat hij zo op de voet B&A wil volgen in de pretparken in Florida - wacht gewoon tot ze terug zijn op de parkeerplaats, je gaat toch geen bom laten ontploffen en een volle tribune meenemen - maakt hem echt buiten zinnen.
pi_215048079
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 augustus 2024 10:49 schreef Writersright het volgende:

[..]
Probleem wat er nog extra bijkomt is dat restauraties van materiaal wat niet in optimale conditie is, nog flink kan kosten. Als Aad dit al niet deed met de dvds die rond 2000 uitkwamen dan verwacht ik dat dat nu ook niet zal gebeuren.
Zelfs simpele zaken zoals kleurcorrectie kan al veel doen bij de oudere series.
Mochten de originele filmrollen er nog zijn dan kost dit echt een vermogen om idd in te scannen, evt restaureren/kleur corrigeren.

Daarna moeten de geluidsbanden er onder gesyncd worden en vervolgens moet alles weer 1 op 1 gemonteerd worden.

Vervolgens is er nog de audio nabewerking en de muziek die nog bij moet.

Dit zal enkel gebeuren als dit ook terug verdient gaat worden of als er iemand is die dit in zn vrije tijd allemaal wil gaan doen, mocht Aad überhaupt toestemming geven om dit te doen

Dat terugverdienen is onmogelijk, daarom gebeurt het ook met klassieke hollywood films ook maar weinig dat ze echt een remaster maken als er ooit al eens een HD scan is gemaakt die acceptabel genoeg is.

Dus ben bang dat dit helaas nooit zal gaan gebeuren.
  vrijdag 20 september 2024 @ 21:44:41 #29
466281 WismutVeilchen83
pi_215048153
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 21:22 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
De baron is al eerder de weg kwijt. Dat niemand in de gaten heeft dat B100’s stropdas tussen de ramen zit en de chauffeur op woonerftempo meerijdt om B100 te sparen, dat ligt nog aan verschillende personen.
Maar dat de baron kwaad wordt als Harry wil tanken en zegt dat het niet goed gaat als er niet snel brandstof bij komt, is al niet fris. En dat hij zo op de voet B&A wil volgen in de pretparken in Florida - wacht gewoon tot ze terug zijn op de parkeerplaats, je gaat toch geen bom laten ontploffen en een volle tribune meenemen - maakt hem echt buiten zinnen.
Om maar te zwijgen over het doormidden breken van een telefoon terwijl hij weet dat er een boem in zit.
Rini dankjewel.
pi_215048164
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 21:36 schreef 111210 het volgende:
Dat terugverdienen is onmogelijk, daarom gebeurt het ook met klassieke hollywood films ook maar weinig dat ze echt een remaster maken als er ooit al eens een HD scan is gemaakt die acceptabel genoeg is.

Dus ben bang dat dit helaas nooit zal gaan gebeuren.
Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn.

100 euro per minuut? Dan kost een serie van 200 minuten 20.000 euro. Dat is niet bepaald veel voor het culturele erfgoed dat Bassie en Adriaan toch wel is.

Zelfs als één minuut 500 euro zou kosten, heb je het over 100.000 euro voor één serie.

100.000 euro is in multimedialand nog steeds niet veel.
pi_215048229
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 21:44 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Om maar te zwijgen over het doormidden breken van een telefoon terwijl hij weet dat er een boem in zit.
Foutje.. moet kunnen
pi_215048253
Na even googelen. Zoveel geld gaat Aad natuurlijk niet uittrekken.

quote:
On average, how long does the restoration process take? How much does it cost?

The complexity and cost of a restoration varies widely according to the condition of the film, its length, and the unique technical specifications of the film. Generally, the cost of a black and white feature film with sound ranges from $50,000-$250,000. For a color feature with sound, the costs can range from $80,000-$450,000 to restore using traditional photochemical process, to several hundred thousand dollars for a 2K or 4K digital restoration. In both instances, whether photochemical or digital, new film elements are created and archived to serve as the long term preservation masters.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 20-09-2024 22:18:59 ]
pi_215048426
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 21:45 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik ben wel benieuwd wat de kosten zijn.

100 euro per minuut? Dan kost een serie van 200 minuten 20.000 euro. Dat is niet bepaald veel voor het culturele erfgoed dat Bassie en Adriaan toch wel is.

Zelfs als één minuut 500 euro zou kosten, heb je het over 100.000 euro voor één serie.

100.000 euro is in multimedialand nog steeds niet veel.
Tja geen idee, maar denk dat ergens tussen de 50/100k per aflevering niet eens heel gek is.

Voor nederlandse begrippen is dat echt een flink bedrag. Vergeet niet dat wij 30/40 plussers dit belangrijk erfgoed vinden, maar jongere generaties en oudere generaties hier heel anders tegen aan kijken.
pi_215050572
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2024 22:16 schreef 111210 het volgende:

[..]
Tja geen idee, maar denk dat ergens tussen de 50/100k per aflevering niet eens heel gek is.

Voor nederlandse begrippen is dat echt een flink bedrag. Vergeet niet dat wij 30/40 plussers dit belangrijk erfgoed vinden, maar jongere generaties en oudere generaties hier heel anders tegen aan kijken.
Het is inderdaad leuk voor de fans van de tijd dat het nieuw op televisie kwam. De meeste dertigminners die ik erover spreek, weten niet beter dan dat Bert Smorenburg op z’n keyboardje aan het spelen was en B&A daar een serie overheen gemaakt hebben en die op dvd hebben uitgebracht.
In sommige scènes hebben ze ook wel risico genomen. Toen de HP werd opgenomen (ik denk najaar 1981), was Dries van Agt net voor de tweede keer premier geworden. Was dat kabinet niet gevallen, was het tot 1985 blijven zitten. Het was wel een markante persoonlijkheid, met een heel typisch taalgebruik, dat in de scène van de toestemming ook wordt nagedaan. Hij was echter plotseling weg in 1982, dus tijdens de eerste herhaling was die scène al achterhaald.
Over politiek gesproken: de slotscène van Europa met de staatssecretaris heeft minder last van de tand des tijds. Die man staat er als zichzelf, doet of hij de hele rondreis heeft verzonnen (al zal er vanuit Europese zaken heus medewerking zijn verleend), maar is geen typetje.
pi_215052237
Tja, hoe je het wendt of keert, restauratie blijft een kostenplaatje. Fysieke media wordt steeds minder en dat is waar Bas en Aad enorm aan verdienden. Dan is er nog streaming maar zolang een streamingdienst het blijft uitzenden (Videoland in dit geval) is een grootschalige restauratie financieel gezien niet interessant.

Dan ga je voor het goedkopere AI-werk, wat ze momenteel aan het doen zijn, voor Pebble TV dacht ik. Kost vrij weinig en dat het er niet altijd even logisch uitziet, nemen ze voor lief. Het is letterlijk de bestanden door een programma gooien en klaar. Eventueel kan je hier en daar nog aanpassingen doen, maar ik zie ze daar ook geen tijd en moeite in steken.

De muziek vervangen door het origineel zou ook nog kunnen maar zoals @Magister_Artium ook aangeeft...who cares? Hoe groot is de groep mensen die de series niet gaat kijken/kopen omdat het de Smorenburgmuziek bevat? Ik denk verrassend weinig. Helemaal met kinderen. Leg die maar uit dat ze geen Bassie en Adriaan gaan kijken vanwege de ruzie tussen Adriaan en Aad Klaris.
pi_215052394
Mijn nichtjes van 8 en 5 kennen Bassie en Adriaan nieteens. Tegenwoordig kijken kinderen naar Peppa Big en Gabby's Poppenhuis van die franchises waar je in winkels mee wordt doodgegooid.
pi_215069002
De sleutel past niet
pi_215075085
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:06 schreef DrDentz het volgende:
Mijn nichtjes van 8 en 5 kennen Bassie en Adriaan nieteens. Tegenwoordig kijken kinderen naar Peppa Big en Gabby's Poppenhuis van die franchises waar je in winkels mee wordt doodgegooid.
Dat is jouw taak dan!!!!

Maar serieus, je brengt wel een goed punt naar voren. Waar je vroeger best veel B&A zooi in de winkels en dergelijke zag, is dat nu vrijwel niet meer. De "marketing" is puur fans van vroeger die het aan nieuwe generaties tonen.
  maandag 23 september 2024 @ 20:13:41 #39
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_215075646
Ik zag het vroeger ook nergens, of wij kwamen nergens, dat kan ook :')
Maar serieus, ik had geen idee dat je gewoon banden kon kopen. Of nou ja, ik wist wel dat het ooit heeft gekund want elke band bevatte reclame maar ik heb werkelijk waar nooit banden in de winkel zien liggen. Pas toen ik een jaar of 15 was. Dus dan heb ik het over 2000-2010 ongeveer. Maar dat waren dan wel dvd's.
Als kind dacht ik er ook niet aan om videobanden voor mijn verjaardag te vragen bijvoorbeeld, want ik zou niet weten waar je die dan kon kopen.
We kwamen toch met enige regelmaat bij de intertoys/Bart smit en bij de free record shop dus het is voor mij altijd een soort mysterie geweest waar die dingen dan te koop waren.
En nu denk ik: dat kan toch haast niet? Maar ik ben het echt nooit tegengekomen.
pi_215076080
Ik zou denken dat die banden wel bij de Bart Smit/Intertoys te koop waren? Ze hadden juist zoveel videobanden verkocht. Dat werkt alleen als ze ook in de speelgoedwinkel te koop zijn.

Nu raak ik ook aan het twijfelen.
Er was best wat B&A merch maar ik kan me ook niet herinneren dat je dat in de winkel zag?
  maandag 23 september 2024 @ 21:38:33 #41
466281 WismutVeilchen83
pi_215076421
quote:
1s.gif Op maandag 23 september 2024 20:13 schreef Ceviche het volgende:
Ik zag het vroeger ook nergens, of wij kwamen nergens, dat kan ook :')
Maar serieus, ik had geen idee dat je gewoon banden kon kopen. Of nou ja, ik wist wel dat het ooit heeft gekund want elke band bevatte reclame maar ik heb werkelijk waar nooit banden in de winkel zien liggen. Pas toen ik een jaar of 15 was. Dus dan heb ik het over 2000-2010 ongeveer. Maar dat waren dan wel dvd's.
Als kind dacht ik er ook niet aan om videobanden voor mijn verjaardag te vragen bijvoorbeeld, want ik zou niet weten waar je die dan kon kopen.
We kwamen toch met enige regelmaat bij de intertoys/Bart smit en bij de free record shop dus het is voor mij altijd een soort mysterie geweest waar die dingen dan te koop waren.
En nu denk ik: dat kan toch haast niet? Maar ik ben het echt nooit tegengekomen.
Ik heb bij de Bart Smit en ook bij de V&D bijvoorbeeld urenlang met de banden in mijn handen gestaan. Ik ben van 1983, begin jaren ‘90 was ik groot fan, maar had ik geen geld. Die banden zagen er ontzettend gaaf uit (ik heb het dan over de twee banden van de schatkaart, de verdwenenen kroon, de verzonken stad, de eerste versie van de geheimzinnige opdrachtgever, de enkele banden van de diamant en de sleutel en banden als feest met B&A, 10 jaar B&A, op stap met B&A en op bezoek bij B&A), maar ik kon ze niet kopen. Uiteindelijk heb ik ze ooit tweedehands gekocht, maar ik had niet eens meer een videorecorder.
Rini dankjewel.
pi_215077295
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 21:38 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik heb bij de Bart Smit en ook bij de V&D bijvoorbeeld urenlang met de banden in mijn handen gestaan. Ik ben van 1983, begin jaren ‘90 was ik groot fan, maar had ik geen geld. Die banden zagen er ontzettend gaaf uit (ik heb het dan over de twee banden van de schatkaart, de verdwenenen kroon, de verzonken stad, de eerste versie van de geheimzinnige opdrachtgever, de enkele banden van de diamant en de sleutel en banden als feest met B&A, 10 jaar B&A, op stap met B&A en op bezoek bij B&A), maar ik kon ze niet kopen. Uiteindelijk heb ik ze ooit tweedehands gekocht, maar ik had niet eens meer een videorecorder.
Die herinnering heb ik, als iemand uit dezelfde tijd, ook wel. Tot hilariteit van sommige vriendjes (want in groep 7 kijk je actiefilms - ik begreep dat niet) verzamelde ik met Sinterklaas, Kerst en mijn eigen verjaardag de serie van Europa. De laatste twee banden wist ik tijdens een dagje bloemetjes-buitenzetten in de Makro los te peuteren.
Rond groep 8 verdwenen de banden wel meer naar de achtergrond. Broertjes, zusjes, neefjes en nichtjes keken ze daarna nog en dan genoot ik stiekem mee. Als student had ik wel een videorecorder (dvd was nog te duur en te weinig op de markt rond 2000-2001), maar de banden bleven thuis-thuis in verhuisdozen. Daar liggen ze nog steeds op zolder, tot we ooit moeders zolder leeg zullen moeten halen, maar dat duurt nog lang…
pi_215077301
O ja, en als student hadden we de nachtuitzending van Kindernet. Na de borrel van de vereniging snel naar huis, de gaskachel nog even aan en om 1:30 de uitzending, met een laatste berenburg voor het slapen gaan.
pi_215169976
twitter
pi_215170962
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 19:33 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]
Kreeg bijna een hartverzakking man, maar gelukkig is het leuk nieuws voor hem.
pi_215171015
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2024 20:56 schreef Writersright het volgende:
Ik zou denken dat die banden wel bij de Bart Smit/Intertoys te koop waren? Ze hadden juist zoveel videobanden verkocht. Dat werkt alleen als ze ook in de speelgoedwinkel te koop zijn.

Nu raak ik ook aan het twijfelen.
Er was best wat B&A merch maar ik kan me ook niet herinneren dat je dat in de winkel zag?
Volgens mij lagen die videobanden ook gewoon bij de Albert Heijn en dergelijke. Of zeg ik nu echt gekke dingen?

Ik meen me in elk geval te herinneren dat ik daar eindelijk deel 6 van de Europa-serie zag liggen, na eerst eindeloos de eerste 5 banden te hebben gekeken zonder te weten hoe het eindigde. Maar dat is waarschijnlijk zo rond of vlak na de eeuwwisseling geweest.
pi_215172767
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 19:33 schreef Zipportal het volgende:
[ x ]
Was een mooi item. Fijn om Paul weer eens op tv te zien in het openbaar O+
  donderdag 3 oktober 2024 @ 23:08:22 #48
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_215172847
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2024 13:06 schreef DrDentz het volgende:
Paw Patrol!
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_215172947
Willeke Lamberti :')
  vrijdag 4 oktober 2024 @ 08:40:11 #50
466281 WismutVeilchen83
pi_215173969
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2024 20:37 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:

[..]
Volgens mij lagen die videobanden ook gewoon bij de Albert Heijn en dergelijke. Of zeg ik nu echt gekke dingen?

Ik meen me in elk geval te herinneren dat ik daar eindelijk deel 6 van de Europa-serie zag liggen, na eerst eindeloos de eerste 5 banden te hebben gekeken zonder te weten hoe het eindigde. Maar dat is waarschijnlijk zo rond of vlak na de eeuwwisseling geweest.
Dat klopt ja, daar heb ik ook eindeloos op gewacht! Kan ik me nog goed herinneren :D
Rini dankjewel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')