abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 19 augustus 2024 @ 14:47:16 #101
493763 Zeghomaar
Crowdfunding spreiden
pi_214753665
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:17 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Wat je er dan nog wel tegen kan hebben is dat hij met die extra 19k inkomsten wel wat meer kan aflossen dan de 5k die hij nu extra leent. Want zo zit hij straks na 3 jaar nog steeds met een schuld van 150k, die dan waarschijnlijk ook weer geherfinancierd moet worden..
Verder is hij nu gewoon prima op tijd voor de herfinciering. De 1e lening ging in februari 2023 live, dus 1e betaling termijnbetaling in maart, tel daar 18 maanden bij op en de laatst betaling is nu september.
Dat is netjes geregeld. Gewoon zo als het hoort.

Bij CRE veel projecten die verlengt worden tegen der lage rente van toed der tijd. Daar zitten ze bij CRE echt niet bovenop.
Kan beter tegen winst dan tegen verlies.
pi_214753668
Ik deed al aan crowdfunding voor dit topic bestond en lang voordat het enige bekendheid kreeg. Maar dat was de goede tijd, toen projecten nog fatsoenlijk bekeken werden en de platformen en ondernemers echt nadachten over wat ze wilden bereiken met het geld. De laatste jaren is het absoluut een wanboel geworden (in mijn ogen) en dat is ook de reden dat ik al een tijd niet meer actief ben en enkel nog aflopende projecten heb. Er zijn inderdaad veel betere plekken om rendement te halen, de beginjaren van crowdfunding waren leuk en lucratief.

Het verbaasd mij echt hoe de praatjes van ondernemers en platformen tegenwoordig zonder meer geslikt worden. Blijkbaar zit er geld genoeg in de zakken van mensen. Zelfs dubieuze projecten (en dan doel ik bewust niet specifiek op het project waar we het nu over hadden) worden zonder moeite binnen korte tijd vol geduwd.
pi_214753675
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:29 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Ik zeg niet niet dat ik het niet vertrouw, alleen dat hij nu alleen wat meer zou kunnen aflossen.

Je zei eerder dat hij de vorige keer 183k aan eigen geld had en nu niets. Die 183k zit nog steeds in die loods, hij heeft nu niet opeens nog eens zo'n bedrag aan eigen geld. Van die 183k plus het bedrag van de 1e lening heeft hij de loods laten bouwen, tijdens de bouw heeft hij daat uiteraard geen inkomsten van gehad. Die loods is nu klaar en wordt verhuurd. Nu moet hij zien dat hij ook die inkomsten uit de B&B gaat krijgen. De maandelijkse rente van zijn nieuwe lening kan hij ruimschoots betalen uit alleen de huur van loods, dus nog zonder die B&B inkomsten.
Hij kan altijd nog later die B&B inkomsten gebruiken om gedeeltelijk vervroegd af te lossen of na 36 maanden aflossen.

Je maakt er wel een groot punt van.
Maar ik weet wel dat de B&B wereld over niet al te lange tijd forse klappen gaat krijgen. Ik zou er op dit moment mijn geld niet op gaan zetten zeg maar.
pi_214753681
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:19 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Er zijn 3 miljoen Nederlanders met een aflossingsvrije hypotheek op hun woonhuis. Das een keuze om meer geld liquide te houden. Of die mensen ook allemaal niets bereikt hebben in hun leven, dat kan jij blijkbaar goed beoordelen.
Mijn openstaande hypotheek was afgelopen maand 98 euro hoger dan toen ik hem afsloot in 2016.

Blijkbaar hoor ik er ook bij ;(
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_214753683
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:29 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Ik hou zelf ook niet van lenen en maximaal leverage gebruiken, maar als iedereen zo zou denken dan kunnen we hier wel inpakken en zou de wereldeconomie krimpen met 75% waarschijnlijk. Als je niet van risico's houdt, dan is spaargeld misschien een beter alternatief voor je.
Spaargeld levert ondertussen zowat net zoveel op als crowdfunding. Met minder risico's. Dus zo gek is je gedachte niet, mede dankzij partijen als Raisin is er behoorlijk wat rendement te behalen op spaargeld tegenwoordig.

Maar denk dat er wel betere methodes zijn, maar daar gaat dit topic niet over. Dus laten we het daar niet over hebben verder.
pi_214753700
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:48 schreef GereDathan het volgende:
Ik deed al aan crowdfunding voor dit topic bestond en lang voordat het enige bekendheid kreeg.
Wow!

quote:
Maar dat was de goede tijd, toen projecten nog fatsoenlijk bekeken werden en de platformen en ondernemers echt nadachten over wat ze wilden bereiken met het geld.
Frappant, want volgens mij was de consensus juist dat in elk geval CCF veel meer is gaan focussen op zekerheden in de afgelopen jaren en dit afstraalt op hun afboekingen.
pi_214753752
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:55 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Wow!
Je mag een sticker als je wil.

Verder is het niet spannend, enkel om aan te geven dat ik wel iets langer in de CF wereld meeloop dan 2 dagen. En dat mijn ervaring voldoende is om te weten dat CF voor mij geen serieuze optie meer is op dit moment.

quote:
[..]
Frappant, want volgens mij was de consensus juist dat in elk geval CCF veel meer is gaan focussen op zekerheden in de afgelopen jaren en dit afstraalt op hun afboekingen.
Dat werd tijd ook, er zijn miljoenen verloren de afgelopen jaren aan beroerde projecten. In ieder geval GvE en CRE lijken hierin de boot volledig gemist te hebben, maar het is goed dat er in ieder geval 1 partij genoemd kan worden die wel progressie lijkt te maken.
pi_214753757
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:46 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik vind deze niet onaardig. Wel is het tweede pand geen woonhuis, maar een soort hotelkamer voor truckers (wellicht iets minder courant object)? Hij lost wel 1/3 van de lening af in 5 jaar, dus misschien eentje voor personen die daar gebrand op zijn :s)
Waar zie jij dat het 2e pand een soort hotelkamer voor truckers is? Dat adres is waar het Bredase kantoor van zijn detacheringsbureau is gevestigd. Het is dan inderdaad geen woonhuis, maar een bedrijfspand.
https://femi.works/contact/
pi_214753764
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 13:25 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ik vond deze GVE toch wel interessant. 30% LTV eerste inschrijving op het schip.
Loopt vrij vlot vol, al op 69%: https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=28381
pi_214753797
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:49 schreef GereDathan het volgende:

[..]
Maar ik weet wel dat de B&B wereld over niet al te lange tijd forse klappen gaat krijgen. Ik zou er op dit moment mijn geld niet op gaan zetten zeg maar.
Probeer een beetje uit te zoomen, ik ben vanaf 2020 actief met bij Collin bij elkaar 300 projecten en dat zonder defaults op dit moment. En netto een rendement van 6.7 procent.

Ik geloof dat aan het begin er echt wel iets meer rendement te halen was, maar dat er ook veel minder gelet werd op zekerheden en er een aantal minder goede platformen bestonden.

Ik denk dat met de hulp van dit forum en het letten op zekerheid Crowdfunding interessant blijft de komende jaren, zeker met het vooruitzicht op belasting op reëel rendement.

Ik neem zelf nog iets meer risico dan de meeste mensen in dit topic door vrijwel alleen naar zekerheden te kijken. Al is het idee nog zo slecht naar mijn mening, met dekkende zekerheden teken ik eigenlijk altijd alsnog..
-
pi_214753801
quote:
Ik deed al aan crowdfunding voor dit topic bestond en lang voordat het enige bekendheid kreeg. Maar dat was de goede tijd, toen projecten nog fatsoenlijk bekeken werden en de platformen en ondernemers echt nadachten over wat ze wilden bereiken met het geld. De laatste jaren is het absoluut een wanboel geworden (in mijn ogen) en dat is ook de reden dat ik al een tijd niet meer actief ben en enkel nog aflopende projecten heb. Er zijn inderdaad veel betere plekken om rendement te halen, de beginjaren van crowdfunding waren leuk en lucratief.

Het verbaasd mij echt hoe de praatjes van ondernemers en platformen tegenwoordig zonder meer geslikt worden. Blijkbaar zit er geld genoeg in de zakken van mensen. Zelfs dubieuze projecten (en dan doel ik bewust niet specifiek op het project waar we het nu over hadden) worden zonder moeite binnen korte tijd vol geduwd.
Zelf investeer ik ook al meer dan 10 jaar in crowdfunding. Zelf heb ik in deze periode aan een kleine 1000 projecten meegedaan waarvan er momenteel nog ongeveer 400 lopen.

Ik deel zeker jou mening niet dat het in de begin jaren allemaal beter was. M.i. zelf het tegenover gestelde. Juist in de laatste jaren hebben vele platformen grote stappen voorwaarts gemaakt, zowel qua informatievoorziening als geboden zekerheden. Bij de meeste investeerders zie je juist de netto rendementen de laatste jaren oplopen t.o.v. de begin jaren. Misschien heb je in de eerste jaren geluk gehad maar bij de grotere platforms loopt het netto rendement juist in de laatste jaren alleen maar op.
pi_214753829
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:02 schreef Soulfreak het volgende:

[..]
Waar zie jij dat het 2e pand een soort hotelkamer voor truckers is? Dat adres is waar het Bredase kantoor van zijn detacheringsbureau is gevestigd. Het is dan inderdaad geen woonhuis, maar een bedrijfspand.
https://femi.works/contact/
Oh ja, je hebt gelijk, ik had even moeite info of foto's te vinden en Google gaf aan dat een grote Truckerstop was, maar het zijn dus bedrijfsunits die bij de Truckerstop in zitten.
pi_214753830
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:03 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Loopt vrij vlot vol, al op 69%: https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=28381
60 maanden, 9%, slechts 2 ton borgstelling en een onzekere sector (visserij). Het is goed dat het onderpand (het schip) wel een waarde vertegenwoordigd, als het mis gaat is daar wellicht nog iets te halen.
pi_214753902
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:09 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Oh ja, je hebt gelijk, ik had even moeite info of foto's te vinden en Google gaf aan dat een grote Truckerstop was, maar het zijn dus bedrijfsunits die bij de Truckerstop in zitten.
Die truckstop zit naast. het rijtje bedrijfsunits. Lijken me prima units.
Project lijkt me ook best ok, er wordt nog wat afgelost (daar hou ik toch altijd wel van), prima rente en geen Direct.
pi_214753903
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 14:23 schreef GereDathan het volgende:
Zou er denk je een reden zijn waarom nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar zijn sinds een paar jaar?
Jazeker, want dat soort leningen zijn voor de particuliere geldnemers als lening voor 1e woning met renteaftrek veel te interessant en kosten onze overheid gewoon heel veel belastinginkomsten. Daarnaast zijn er mensen die niet begrijpen dat aflossingsvrij niet betekent dat er nooit afgelost moet worden (er zijn/waren echt mensen die dat dachten!). Maar in de basis was het voor iemand die weet wat hij/zij doet en vrijheid wil een perfecte manier van financieren.

Overigens bestaan er nog steeds aflossingsvrije leningen voor een eigenwoning en is de rente voor mensen die in het verleden voor de aanpassing van de regels al zo'n lening hadden ook nog steeds aftrekbaar. Het levert mij in elk geval nog steeds jaarlijks (letterlijk!) gratis geld op.
pi_214753910
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:07 schreef Crowd001 het volgende:

[..]
Zelf investeer ik ook al meer dan 10 jaar in crowdfunding. Zelf heb ik in deze periode aan een kleine 1000 projecten meegedaan waarvan er momenteel nog ongeveer 400 lopen.

Ik deel zeker jou mening niet dat het in de begin jaren allemaal beter was. M.i. zelf het tegenover gestelde. Juist in de laatste jaren hebben vele platformen grote stappen voorwaarts gemaakt, zowel qua informatievoorziening als geboden zekerheden. Bij de meeste investeerders zie je juist de netto rendementen de laatste jaren oplopen t.o.v. de begin jaren. Misschien heb je in de eerste jaren geluk gehad maar bij de grotere platforms loopt het netto rendement juist in de laatste jaren alleen maar op.
Het ontbrak mij helaas in het verleden aan financiële middelen om echt een doorbraak te hebben in de CF.

Ondernemers en platformen waren vroeger veel meer betrokken. Bijvoorbeeld een van mijn eerste crowdfundings in 2013 was een kapper die haarcosmetica in de markt wilde zetten (bestaat ondertussen niet meer door overnames) en die je tijdens de looptijd regelmatig een update stuurde, een aantal samples opstuurde én aantrekkelijke kortingen gaf op een behandeling of producten (als je in de buurt woonde). Of een speelparadijs waar je als investeerder wat extra's kreeg als je langskwam. In dat opzicht was het wat mij betreft allemaal een stuk beter, het ging niet om het snelle geld maar echt om betrokkenheid. En dat is voor mij eigenlijk altijd 1 van de peilers geweest om mee te doen. En ik vind het oprecht jammer dat dat stuk weggevallen is in de meeste gevallen.

Bijvoorbeeld mijn nog lopende investering in een hotel in Duitsland via CRE. Daar had prima een incentive bijgepast om een overnachting uit te geven met 20% korting. En voor die nu openstaande vissersboot kan ik ook wel wat bedenken.
pi_214753931
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:17 schreef tnhb het volgende:

[..]
Jazeker, want dat soort leningen zijn voor de particuliere geldnemers als lening voor 1e woning met renteaftrek veel te interessant en kosten onze overheid gewoon heel veel belastinginkomsten. Daarnaast zijn er mensen die niet begrijpen dat aflossingsvrij niet betekent dat er nooit afgelost moet worden (er zijn/waren echt mensen die dat dachten!). Maar in de basis was het voor iemand die weet wat hij/zij doet en vrijheid wil een perfecte manier van financieren.
En eenzelfde gevoel krijg ik bij de pitch van de ondernemer waar het over ging. Alsof het een verrassing is dat er toch afgelost moet worden. Maar dat is mijn gevoel, en wat eenieder er van denkt moet men zelf weten. Begrijp niet zo goed waarom het allemaal uitmondt in aanvallen, het lijkt wel of ik een gevoelige snaar raak bij mensen die beseffen dat ze misschien iets verder hadden kunnen kijken.

quote:
Overigens bestaan er nog steeds aflossingsvrije leningen voor een eigenwoning en is de rente voor mensen die in het verleden voor de aanpassing van de regels al zo'n lening hadden ook nog steeds aftrekbaar. Het levert mij in elk geval nog steeds jaarlijks (letterlijk!) gratis geld op.
Ik denk dat er een reden was waarom ik de zin "waarom nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar zijn" zo geformuleerd heb. Daarmee heb ik ook niks gezegd over het al dan niet nog kunnen krijgen van een aflossingsvrije hypotheek, deze zijn niet verboden tenslotte.
pi_214753980
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 12:27 schreef zeeland6 het volgende:
ccf
https://www.collincrowdfund.nl/emlife-b-v/

ziet er zo op het eerste gezicht wel goed uit voor 8,0%.
Deze ziet er inderdaad ook wel redelijk uit, zeker als hij de genoemde aflossing de komende 5 jaar kan realiseren.
Voor mij ook voldoende om mijn basis bedrag te investeren.
pi_214753990
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:07 schreef Crowd001 het volgende:

[..]

Ik ervaar hetzelfde, Bruto rendementen waren misschien wat hoger tussen 2010 en 2015, maar daar stond tegenover dat er een hoop huilverhalen waren van mensen die een plukje geld kwijt waren.

Dat zie je ook aan de netto rendementen die de laatste jaren flink stijgende zijn. CCF zat een paar jaar geleden op 3~3,5% als ik hem me goed herinner. Wat niet heel erg was want de banken gaven geen rente en de VRH was ook lager. Nu zit het gemiddelde rendement van CCF op 5,5%
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_214754096
quote:
Wat ik niet helemaal begrijp hoe de huurinkomsten ineens 2.2x zo hoog zijn, dat zal ook de getaxeerde waarde wel fors omhoog hebben gebracht. Daarnaast ben ik verbaasd dat sig zomaar accepteert dat er na 3 jaar nog steeds geen woz waarde is, die naar ik verwacht fors lager zal zijn. Of sig moet alleen bij wozwaardeloket kijken en geen stukken opvragen want dan kunnen ze lang wachten bij een zakelijk gebruikt pand zonder woonbestemming, maar ook die panden hebben gewoon een woz waarde. Ik kan me niet voorstellen dat daar al 3 jaar op rij geen waarde voor is vastgesteld want dat is ook de basis voor gemeentelijke belastingen. Ik heb dus vooral m'n twijfels over de getaxeerde waarde cq. huur omdat de pandeigenaar ook eigenaar is van het kinderdagverblijf en ik om die reden twijfel of de huur wel marktconforme is vastgesteld (oftewel, zou de kdv eigenaar ook deze huur betalen als hij zelf geen eigenaar was van het pand?)
pi_214754190
Ben u wel klaar met T*pperij Thijs. Voortdurend worden gemaakte afspraken niet nagekomen. Hoop dat Collin eens doorpakt met de zekerheden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214754219
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:20 schreef GereDathan het volgende:
Begrijp niet zo goed waarom het allemaal uitmondt in aanvallen, het lijkt wel of ik een gevoelige snaar raak bij mensen die beseffen dat ze misschien iets verder hadden kunnen kijken.
Mag ik heel eerlijk zijn? Ik was niet echt verbaasd over de reacties en wel vanwege het feit dat het betreffende project best logisch klinkt ten opzicht van vele andere projecten die dagelijks langskomen. Er is initieel een lening aangegaan voor de bouw, het bouwrisico is nu weg er volgt een herfinanciering (helaas voor geldnemer is marktrente wel wat gestegen). Tijdens de bouw waren er geen verhuurinkomsten dus was er ook geen aflossing, geldnemer gaat nu over naar de fase van exploitatie (en heeft ook nog extra een B&B in het pand gerealiseerd, misschien wel voor z'n eigen personeel?) en wil nu zelf eerst wat van die 180k (of een deel daarvan) terug en wil daar best wat rente voor afdragen maar liever even nog geen aflossing. (ik schat in dat daar mogelijk mede een fiscale reden voor is).

Er zijn vele projecten waar de busines case discutabel is, voor mij onduidelijk of zelfs onlogisch is en waar je ziet dat er geen zekerheden zijn of de zekerheden zwaar overgewaardeerd zijn (denk aan bootjes, executie daarvan levert vaak veel minder op dan de taxatie, of erg hoge taxaties obv opgehoogde verhuurinkomsten), dat is wat mij betreft hier allemaal niet het geval.

Maar goed, mogelijk zien we het allemaal helemaal verkeerd, over een aantal jaren weten we het.
pi_214754293
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 15:20 schreef GereDathan het volgende:
Begrijp niet zo goed waarom het allemaal uitmondt in aanvallen, het lijkt wel of ik een gevoelige snaar raak bij mensen die beseffen dat ze misschien iets verder hadden kunnen kijken.
Of misschien omdat je loopt te roeptoeteren?
pi_214754317
quote:
0s.gif Op maandag 19 augustus 2024 16:10 schreef tnhb het volgende:
Maar goed, mogelijk zien we het allemaal helemaal verkeerd, over een aantal jaren weten we het.
Hopelijk zie ik het verkeerd. Want anders kost het nodeloos geld.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')