Dat is netjes geregeld. Gewoon zo als het hoort.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:17 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wat je er dan nog wel tegen kan hebben is dat hij met die extra 19k inkomsten wel wat meer kan aflossen dan de 5k die hij nu extra leent. Want zo zit hij straks na 3 jaar nog steeds met een schuld van 150k, die dan waarschijnlijk ook weer geherfinancierd moet worden..
Verder is hij nu gewoon prima op tijd voor de herfinciering. De 1e lening ging in februari 2023 live, dus 1e betaling termijnbetaling in maart, tel daar 18 maanden bij op en de laatst betaling is nu september.
Maar ik weet wel dat de B&B wereld over niet al te lange tijd forse klappen gaat krijgen. Ik zou er op dit moment mijn geld niet op gaan zetten zeg maar.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:29 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik zeg niet niet dat ik het niet vertrouw, alleen dat hij nu alleen wat meer zou kunnen aflossen.
Je zei eerder dat hij de vorige keer 183k aan eigen geld had en nu niets. Die 183k zit nog steeds in die loods, hij heeft nu niet opeens nog eens zo'n bedrag aan eigen geld. Van die 183k plus het bedrag van de 1e lening heeft hij de loods laten bouwen, tijdens de bouw heeft hij daat uiteraard geen inkomsten van gehad. Die loods is nu klaar en wordt verhuurd. Nu moet hij zien dat hij ook die inkomsten uit de B&B gaat krijgen. De maandelijkse rente van zijn nieuwe lening kan hij ruimschoots betalen uit alleen de huur van loods, dus nog zonder die B&B inkomsten.
Hij kan altijd nog later die B&B inkomsten gebruiken om gedeeltelijk vervroegd af te lossen of na 36 maanden aflossen.
Je maakt er wel een groot punt van.
Mijn openstaande hypotheek was afgelopen maand 98 euro hoger dan toen ik hem afsloot in 2016.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:19 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Er zijn 3 miljoen Nederlanders met een aflossingsvrije hypotheek op hun woonhuis. Das een keuze om meer geld liquide te houden. Of die mensen ook allemaal niets bereikt hebben in hun leven, dat kan jij blijkbaar goed beoordelen.
Spaargeld levert ondertussen zowat net zoveel op als crowdfunding. Met minder risico's. Dus zo gek is je gedachte niet, mede dankzij partijen als Raisin is er behoorlijk wat rendement te behalen op spaargeld tegenwoordig.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:29 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Ik hou zelf ook niet van lenen en maximaal leverage gebruiken, maar als iedereen zo zou denken dan kunnen we hier wel inpakken en zou de wereldeconomie krimpen met 75% waarschijnlijk. Als je niet van risico's houdt, dan is spaargeld misschien een beter alternatief voor je.
Wow!quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:48 schreef GereDathan het volgende:
Ik deed al aan crowdfunding voor dit topic bestond en lang voordat het enige bekendheid kreeg.
Frappant, want volgens mij was de consensus juist dat in elk geval CCF veel meer is gaan focussen op zekerheden in de afgelopen jaren en dit afstraalt op hun afboekingen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:48 schreef GereDathan het volgende:
Maar dat was de goede tijd, toen projecten nog fatsoenlijk bekeken werden en de platformen en ondernemers echt nadachten over wat ze wilden bereiken met het geld.
Je mag een sticker als je wil.quote:
Dat werd tijd ook, er zijn miljoenen verloren de afgelopen jaren aan beroerde projecten. In ieder geval GvE en CRE lijken hierin de boot volledig gemist te hebben, maar het is goed dat er in ieder geval 1 partij genoemd kan worden die wel progressie lijkt te maken.quote:[..]
Frappant, want volgens mij was de consensus juist dat in elk geval CCF veel meer is gaan focussen op zekerheden in de afgelopen jaren en dit afstraalt op hun afboekingen.
Waar zie jij dat het 2e pand een soort hotelkamer voor truckers is? Dat adres is waar het Bredase kantoor van zijn detacheringsbureau is gevestigd. Het is dan inderdaad geen woonhuis, maar een bedrijfspand.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:46 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Ik vind deze niet onaardig. Wel is het tweede pand geen woonhuis, maar een soort hotelkamer voor truckers (wellicht iets minder courant object)? Hij lost wel 1/3 van de lening af in 5 jaar, dus misschien eentje voor personen die daar gebrand op zijn
Loopt vrij vlot vol, al op 69%: https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=28381quote:Op maandag 19 augustus 2024 13:25 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Ik vond deze GVE toch wel interessant. 30% LTV eerste inschrijving op het schip.
Probeer een beetje uit te zoomen, ik ben vanaf 2020 actief met bij Collin bij elkaar 300 projecten en dat zonder defaults op dit moment. En netto een rendement van 6.7 procent.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:49 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Maar ik weet wel dat de B&B wereld over niet al te lange tijd forse klappen gaat krijgen. Ik zou er op dit moment mijn geld niet op gaan zetten zeg maar.
Zelf investeer ik ook al meer dan 10 jaar in crowdfunding. Zelf heb ik in deze periode aan een kleine 1000 projecten meegedaan waarvan er momenteel nog ongeveer 400 lopen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:48 schreef GereDathan het volgende:
Ik deed al aan crowdfunding voor dit topic bestond en lang voordat het enige bekendheid kreeg. Maar dat was de goede tijd, toen projecten nog fatsoenlijk bekeken werden en de platformen en ondernemers echt nadachten over wat ze wilden bereiken met het geld. De laatste jaren is het absoluut een wanboel geworden (in mijn ogen) en dat is ook de reden dat ik al een tijd niet meer actief ben en enkel nog aflopende projecten heb. Er zijn inderdaad veel betere plekken om rendement te halen, de beginjaren van crowdfunding waren leuk en lucratief.
Het verbaasd mij echt hoe de praatjes van ondernemers en platformen tegenwoordig zonder meer geslikt worden. Blijkbaar zit er geld genoeg in de zakken van mensen. Zelfs dubieuze projecten (en dan doel ik bewust niet specifiek op het project waar we het nu over hadden) worden zonder moeite binnen korte tijd vol geduwd.
Oh ja, je hebt gelijk, ik had even moeite info of foto's te vinden en Google gaf aan dat een grote Truckerstop was, maar het zijn dus bedrijfsunits die bij de Truckerstop in zitten.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:02 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Waar zie jij dat het 2e pand een soort hotelkamer voor truckers is? Dat adres is waar het Bredase kantoor van zijn detacheringsbureau is gevestigd. Het is dan inderdaad geen woonhuis, maar een bedrijfspand.
https://femi.works/contact/
60 maanden, 9%, slechts 2 ton borgstelling en een onzekere sector (visserij). Het is goed dat het onderpand (het schip) wel een waarde vertegenwoordigd, als het mis gaat is daar wellicht nog iets te halen.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:03 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Loopt vrij vlot vol, al op 69%: https://www.geldvoorelkaa(...)en/project/?id=28381
Die truckstop zit naast. het rijtje bedrijfsunits. Lijken me prima units.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:09 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
[..]
Oh ja, je hebt gelijk, ik had even moeite info of foto's te vinden en Google gaf aan dat een grote Truckerstop was, maar het zijn dus bedrijfsunits die bij de Truckerstop in zitten.
Jazeker, want dat soort leningen zijn voor de particuliere geldnemers als lening voor 1e woning met renteaftrek veel te interessant en kosten onze overheid gewoon heel veel belastinginkomsten. Daarnaast zijn er mensen die niet begrijpen dat aflossingsvrij niet betekent dat er nooit afgelost moet worden (er zijn/waren echt mensen die dat dachten!). Maar in de basis was het voor iemand die weet wat hij/zij doet en vrijheid wil een perfecte manier van financieren.quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:23 schreef GereDathan het volgende:
Zou er denk je een reden zijn waarom nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar zijn sinds een paar jaar?
Het ontbrak mij helaas in het verleden aan financiële middelen om echt een doorbraak te hebben in de CF.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:07 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
Zelf investeer ik ook al meer dan 10 jaar in crowdfunding. Zelf heb ik in deze periode aan een kleine 1000 projecten meegedaan waarvan er momenteel nog ongeveer 400 lopen.
Ik deel zeker jou mening niet dat het in de begin jaren allemaal beter was. M.i. zelf het tegenover gestelde. Juist in de laatste jaren hebben vele platformen grote stappen voorwaarts gemaakt, zowel qua informatievoorziening als geboden zekerheden. Bij de meeste investeerders zie je juist de netto rendementen de laatste jaren oplopen t.o.v. de begin jaren. Misschien heb je in de eerste jaren geluk gehad maar bij de grotere platforms loopt het netto rendement juist in de laatste jaren alleen maar op.
En eenzelfde gevoel krijg ik bij de pitch van de ondernemer waar het over ging. Alsof het een verrassing is dat er toch afgelost moet worden. Maar dat is mijn gevoel, en wat eenieder er van denkt moet men zelf weten. Begrijp niet zo goed waarom het allemaal uitmondt in aanvallen, het lijkt wel of ik een gevoelige snaar raak bij mensen die beseffen dat ze misschien iets verder hadden kunnen kijken.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:17 schreef tnhb het volgende:
[..]
Jazeker, want dat soort leningen zijn voor de particuliere geldnemers als lening voor 1e woning met renteaftrek veel te interessant en kosten onze overheid gewoon heel veel belastinginkomsten. Daarnaast zijn er mensen die niet begrijpen dat aflossingsvrij niet betekent dat er nooit afgelost moet worden (er zijn/waren echt mensen die dat dachten!). Maar in de basis was het voor iemand die weet wat hij/zij doet en vrijheid wil een perfecte manier van financieren.
Ik denk dat er een reden was waarom ik de zin "waarom nieuwe aflossingsvrije hypotheken niet meer aftrekbaar zijn" zo geformuleerd heb. Daarmee heb ik ook niks gezegd over het al dan niet nog kunnen krijgen van een aflossingsvrije hypotheek, deze zijn niet verboden tenslotte.quote:Overigens bestaan er nog steeds aflossingsvrije leningen voor een eigenwoning en is de rente voor mensen die in het verleden voor de aanpassing van de regels al zo'n lening hadden ook nog steeds aftrekbaar. Het levert mij in elk geval nog steeds jaarlijks (letterlijk!) gratis geld op.
Deze ziet er inderdaad ook wel redelijk uit, zeker als hij de genoemde aflossing de komende 5 jaar kan realiseren.quote:Op maandag 19 augustus 2024 12:27 schreef zeeland6 het volgende:
ccf
https://www.collincrowdfund.nl/emlife-b-v/
ziet er zo op het eerste gezicht wel goed uit voor 8,0%.
Ik ervaar hetzelfde, Bruto rendementen waren misschien wat hoger tussen 2010 en 2015, maar daar stond tegenover dat er een hoop huilverhalen waren van mensen die een plukje geld kwijt waren.quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:07 schreef Crowd001 het volgende:
[..]
Zelf investeer ik ook al meer dan 10 jaar in crowdfunding. Zelf heb ik in deze periode aan een kleine 1000 projecten meegedaan waarvan er momenteel nog ongeveer 400 lopen.
Ik deel zeker jou mening niet dat het in de begin jaren allemaal beter was. M.i. zelf het tegenover gestelde. Juist in de laatste jaren hebben vele platformen grote stappen voorwaarts gemaakt, zowel qua informatievoorziening als geboden zekerheden. Bij de meeste investeerders zie je juist de netto rendementen de laatste jaren oplopen t.o.v. de begin jaren. Misschien heb je in de eerste jaren geluk gehad maar bij de grotere platforms loopt het netto rendement juist in de laatste jaren alleen maar op.
Wat ik niet helemaal begrijp hoe de huurinkomsten ineens 2.2x zo hoog zijn, dat zal ook de getaxeerde waarde wel fors omhoog hebben gebracht. Daarnaast ben ik verbaasd dat sig zomaar accepteert dat er na 3 jaar nog steeds geen woz waarde is, die naar ik verwacht fors lager zal zijn. Of sig moet alleen bij wozwaardeloket kijken en geen stukken opvragen want dan kunnen ze lang wachten bij een zakelijk gebruikt pand zonder woonbestemming, maar ook die panden hebben gewoon een woz waarde. Ik kan me niet voorstellen dat daar al 3 jaar op rij geen waarde voor is vastgesteld want dat is ook de basis voor gemeentelijke belastingen. Ik heb dus vooral m'n twijfels over de getaxeerde waarde cq. huur omdat de pandeigenaar ook eigenaar is van het kinderdagverblijf en ik om die reden twijfel of de huur wel marktconforme is vastgesteld (oftewel, zou de kdv eigenaar ook deze huur betalen als hij zelf geen eigenaar was van het pand?)quote:Op maandag 19 augustus 2024 14:52 schreef Belegger9 het volgende:
https://investeren.sameni(...)-128-herfinanciering
Nieuwe SIG, meningen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mag ik heel eerlijk zijn? Ik was niet echt verbaasd over de reacties en wel vanwege het feit dat het betreffende project best logisch klinkt ten opzicht van vele andere projecten die dagelijks langskomen. Er is initieel een lening aangegaan voor de bouw, het bouwrisico is nu weg er volgt een herfinanciering (helaas voor geldnemer is marktrente wel wat gestegen). Tijdens de bouw waren er geen verhuurinkomsten dus was er ook geen aflossing, geldnemer gaat nu over naar de fase van exploitatie (en heeft ook nog extra een B&B in het pand gerealiseerd, misschien wel voor z'n eigen personeel?) en wil nu zelf eerst wat van die 180k (of een deel daarvan) terug en wil daar best wat rente voor afdragen maar liever even nog geen aflossing. (ik schat in dat daar mogelijk mede een fiscale reden voor is).quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:20 schreef GereDathan het volgende:
Begrijp niet zo goed waarom het allemaal uitmondt in aanvallen, het lijkt wel of ik een gevoelige snaar raak bij mensen die beseffen dat ze misschien iets verder hadden kunnen kijken.
Of misschien omdat je loopt te roeptoeteren?quote:Op maandag 19 augustus 2024 15:20 schreef GereDathan het volgende:
Begrijp niet zo goed waarom het allemaal uitmondt in aanvallen, het lijkt wel of ik een gevoelige snaar raak bij mensen die beseffen dat ze misschien iets verder hadden kunnen kijken.
Hopelijk zie ik het verkeerd. Want anders kost het nodeloos geld.quote:Op maandag 19 augustus 2024 16:10 schreef tnhb het volgende:
Maar goed, mogelijk zien we het allemaal helemaal verkeerd, over een aantal jaren weten we het.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |