abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214709659
Het ziet er nog niet naar uit dat we op korte termijn nieuwe technologiën mogen verwachten in batterijen voor bv. smartphones en laptops.

Om even verder te gaan op smartphones. Daar was het zo wat een race om chips op een alsmaar kleiner procedé te 'bakken'. Maar de grens van 4nm en zelfs 3nm lijkt bereikt te zijn.
Chips zijn krachtig en het lijkt me ook geen prioriteit meer te zijn om hier nog krachtiger in te gaan... Of vergis ik me?

• Apple A14 (5nm) uit 2020
• MediaTek Dimensity 9200 (4nm) uit 2022
• Qualcomm Snapdragon 8 Gen 2 (4nm) uit 2022
• Samsung Exynos 2200 (4nm) uit 2022

Bovenstaande chips zijn toch voldoende, ondanks hun leeftijd, om een smartphone nog tot minstens 2026 up te daten (zowel OS als beveiligingsupdates) en absoluut voldoende voor zelfs de meest grafische games.

Ik wil maar zeggen. Processors zijn geen issue meer!
Waar de focus nu vooral moet liggen is de batterij.

De gemiddelde smartphone heeft 5000mAh, waarom dat niet gevoelig verhogen naar 6000mAh of zelfs 6500mAh?
Waarom niet de degradatie van de batterij aanpakken? Lithium-ION batterijen degraderen met 10% op jaarbasis. Als ze dat kunnen terugdringen tot 5% is dat een aanzienlijke verbetering.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 09:10:59 #2
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_214709959
je kan niet eeuwig een technologie blijven doorontwikkelen. je loopt tegen harde fysieke grenzen aan. en zelfs alternatieve paden raken op een gegeven moment een beetje op.

dus verwacht niet dat er over 10 jaar een batterij is met dubbele capaciteit en levensduur oid.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_214710046
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 08:34 schreef Vanky het volgende:
De gemiddelde smartphone heeft 5000mAh, waarom dat niet gevoelig verhogen naar 6000mAh of zelfs 6500mAh?
Omdat ten koste gaat van de formfactor van de telefoon?

Volgens mij zitten de winsten nu vooral in zuinigere hardware (SOC, modem, WiFi, Bluetooth e.d.) en software.

Maar ik ben meer dan tevreden met de 4200mAh van de Pixel 8 waarmee ik met gemak een lange dag door kom.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 09:28:51 #4
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_214710079
Lithium-ion batterijen lijken inderdaad (gelukkig) aan het einde van hun ontwikkelingsperiode te zitten met de nu daadwerkelijk realistische komst van de nieuwe accu's die veiliger zijn, meer vast kunnen houden, langer goed blijven en geen/minder bijzondere metalen hoeven te gebruiken. Ik hoop echt dat het binnen 5 jaar gemeengoed wordt, dan krijgen de zonnepanelen ook weer nieuw nut als een thuisaccu rendabel wordt.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_214710555
Je vergist je. Processoren worden niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger.

Omdat er steeds meer vraag komt naar AI-capaciteit, verandert ook de opbouw van processoren en zal je vaker processoren met NPU (Nural Processing Units) gaan zien.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 11:04:37 #6
403652 crew  ChevyCaprice
Multidisciplinair simcoureur
pi_214710761
Heb al sinds 2014 geen last gehad van een trage telefoon (iPhone 5) dus ik verbaas me altijd over hoe belangrijk de cpu wordt bevonden.

[ Bericht 1% gewijzigd door ChevyCaprice op 14-08-2024 20:37:05 ]
Gerieflijke groeten, ChevyCaprice
Moderator DIG
Russell-supporter (LET'S GO GEORGE!) F1 Watcher
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 14 augustus 2024 @ 11:09:30 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_214710792
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 10:38 schreef Jordy-B het volgende:
Je vergist je. Processoren worden niet alleen krachtiger, maar ook zuiniger.

Omdat er steeds meer vraag komt naar AI-capaciteit, verandert ook de opbouw van processoren en zal je vaker processoren met NPU (Nural Processing Units) gaan zien.
Idd. Zoals deze T-800:

Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_214710899
Tijd voor solid-state lithium batterijen. Die vliegen een stuk minder snel in de fik.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 11:22:56 #9
394547 versterker
- Dat kan HARDER! -
pi_214710900
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Heb al sinds 2014 geen last gehad van een trage telefoon (iPhone 12) dus ik verbaas me altijd over hoe belangrijk de cpu wordt bevonden.
Het is maar wat je op je computer doet. Ga maar eens 4K films renderen of 3D animaties maken, dan ben je blij met ieder beetje extra snelheid dat je kan krijgen. (Ja, ik weet dat dat soort taken ook veel op de GPU gedaan worden, maar de processor blijft even belangrijk.)
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 11:26:31 #10
pi_214710926
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:22 schreef versterker het volgende:

[..]
Het is maar wat je op je computer doet. Ga maar eens 4K films renderen of 3D animaties maken, dan ben je blij met ieder beetje extra snelheid dat je kan krijgen. (Ja, ik weet dat dat soort taken ook veel op de GPU gedaan worden, maar de processor blijft even belangrijk.)
Wie doet dat op z’n telefoon
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 14 augustus 2024 @ 11:49:17 #11
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214711104
Zolang mijn telefoon/smartwatch/smart-ring nog niet krachtig genoeg is om mijn laptop te vervangen, lijkt me dat er nog genoeg reden is om cpu kracht te verbeteren.

Degradatie van lithium accu’s is overigens iets positiefs, vanuit het oogpunt van smartphone fabrikanten. Het zou niet goed voor ze zijn als mensen geen reden hebben om hun telefoon te vervangen.

Maar dit terzijde, betere accu’s zijn altijd welkom natuurlijk :)
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
pi_214713630
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:49 schreef embedguy het volgende:
Zolang mijn telefoon/smartwatch/smart-ring nog niet krachtig genoeg is om mijn laptop te vervangen, lijkt me dat er nog genoeg reden is om cpu kracht te verbeteren.

Degradatie van lithium accu’s is overigens iets positiefs, vanuit het oogpunt van smartphone fabrikanten. Het zou niet goed voor ze zijn als mensen geen reden hebben om hun telefoon te vervangen.

Maar dit terzijde, betere accu’s zijn altijd welkom natuurlijk :)
Mijn telefoon kan mijn laptop niet vervangen omdat het schermpje veel te klein is een fysiek toetsenbord 10x fijner is. Heeft niks rekenkracht te maken. Ik verwacht dat mijn telefoon ook wel Excel kan draaien als het zou moeten.
Er valt alleen niet mee te werken op dat baby-scherm.
pindazakje
pi_214713639
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 09:10 schreef SpecialK het volgende:
je kan niet eeuwig een technologie blijven doorontwikkelen. je loopt tegen harde fysieke grenzen aan. en zelfs alternatieve paden raken op een gegeven moment een beetje op.

dus verwacht niet dat er over 10 jaar een batterij is met dubbele capaciteit en levensduur oid.
Dan is het zaak om die fysieke grenzen te gaan verleggen zodat er weer ruimte wordt gecreëerd om door te ontwikkelen.
pindazakje
  woensdag 14 augustus 2024 @ 17:50:09 #14
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_214713716
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 17:41 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Dan is het zaak om die fysieke grenzen te gaan verleggen zodat er weer ruimte wordt gecreëerd om door te ontwikkelen.
De natuurwetten kan je niet even verleggen.

En dat is het punt. Sommige mensen trekken de lijnen der vooruitgang in hun hoofd door tot ver boven wat thermodynamica toe laat.

Er zijn jammer genoeg grenzen. Nou kan het best dat iemand weer een nieuw pad vindt, weg van lithium batterijen ... iets met een hogere energie-dichtheid. Maar ook dat zal weer grenzen hebben. En het vinden van zo'n pad is dus niet gegarandeerd.
pi_214715429
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:04 schreef ChevyCaprice het volgende:
Heb al sinds 2014 geen last gehad van een trage telefoon (iPhone 12) dus ik verbaas me altijd over hoe belangrijk de cpu wordt bevonden.
iPhone 12 en 2014???
Volgens mij zaten ze toen nog maar aan de 5.

Apple Bionic chips zijn nu wel vrij goed, de kans dat een iPhone traag gaat lopen is zeldzaam of maar niet te zeggen 'niet het geval'.

Verder eens met TS dat een processor voor een doorsnee gebruiker ook na vele jaren gebruik gewoon nog snel genoeg is. Het is pas als je in de budgetklasse zit (alles onder de 250 euro) dat je eigenlijk last krijgt met een trage CPU na verloop van 2 à 3 jaar. In de high-end klasse heb je daar geen probleem mee.
Cindy De Vuyst
pi_214715436
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 11:22 schreef DemonRage het volgende:
Tijd voor solid-state lithium batterijen. Die vliegen een stuk minder snel in de fik.
Klopt maar vooralsnog niet geschikt voor smartphone en laptop.
Als het zou kunnen is een 6000mAh batterij mogelijk in een 6,1" telefoon ^O^
Cindy De Vuyst
  Moderator woensdag 14 augustus 2024 @ 20:38:01 #17
pi_214715452
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 20:36 schreef einzeinz het volgende:

[..]
iPhone 12 en 2014???
Volgens mij zaten ze toen nog maar aan de 5.

Apple Bionic chips zijn nu wel vrij goed, de kans dat een iPhone traag gaat lopen is zeldzaam of maar niet te zeggen 'niet het geval'.

Verder eens met TS dat een processor voor een doorsnee gebruiker ook na vele jaren gebruik gewoon nog snel genoeg is. Het is pas als je in de budgetklasse zit (alles onder de 250 euro) dat je eigenlijk last krijgt met een trage CPU na verloop van 2 à 3 jaar. In de high-end klasse heb je daar geen probleem mee.
Klopt, foutje. Bedoelde de 5.
Moderator DIG
🇺🇦 Fight Fight Fight! 🇺🇦
  woensdag 14 augustus 2024 @ 20:40:48 #18
436847 embedguy
Embedded in your genius dreams
pi_214715489
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 17:39 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Mijn telefoon kan mijn laptop niet vervangen omdat het schermpje veel te klein is een fysiek toetsenbord 10x fijner is. Heeft niks rekenkracht te maken. Ik verwacht dat mijn telefoon ook wel Excel kan draaien als het zou moeten.
Er valt alleen niet mee te werken op dat baby-scherm.
Tja, ieder zijn wensen.

Bij veel mensen kan een telefoon/smartwacht/smart-ring prima de laptop/desktop vervangen omdat ze de laptop toch alleen in een docking station gebruiken. Me included.

En daarbij zullen er vanzelf docking stations verschijnen van een laptop behuizing waar je je smartphone in kan pluggen (fysiek of bijv met bluetooth), als het zover is dat de telefoon krachtig genoeg is.
Never allow waiting to become a habit.
Live your dreams and take risks.
Life is happening now.
  woensdag 14 augustus 2024 @ 21:30:49 #19
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214716112
De CPU worden wel krachtiger en dat is goed, maar het krachtiger worden van de NPU is veel belangrijker door de toepassing daarvan. En dan bedoel ik niet het Chat GTP gebeuren wat erg actueel is, waar de bewerking van bv Fotos en Video die steeds beter worden met deze technologie.
pi_218727274
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2024 20:36 schreef einzeinz het volgende:

[..]
Klopt maar vooralsnog niet geschikt voor smartphone en laptop.
Als het zou kunnen is een 6000mAh batterij mogelijk in een 6,1" telefoon ^O^
Ik quote mezelf even terug. Intussen is 6000mAh in een 6,1" telefoon haalbaar.
Maar zoals @SpecialK schreef 'je kunt niet eeuwig blijven doorontwikkelen. Lithium is zeldzaam (vind je hoofdzakelijk in Chili, Bolivië en Argentinië), veel zit in handen van de Russen en de Chinezen en lithium is trouwens vrij duur. Mede door geo-politieke geschillen.
In Europa heb je de Jadarvallei in Servië waar Rio Tinto vooral aan het delven is maar dat is ook een bedrijf met een vrij slechte naam...

Recycling van lithium is de laatste jaren wel flink aan het groeien.
In auto's wordt LiFePO4 of LFP gebruikt. En daarvan weet ik dat lithium wel gerecupereerd wordt. Dat is met een elektrochemisch proces en zulks.
Uit laptops, smartphones wordt er niets teruggewonnen bij mijn weten. Dat gaat gewoon verloren (of ik zou verkeerd geïnformeerd moeten zijn?)

Er bestaat ook iets als lithium-metaal, je krijgt meer energie op een beperkt volume (ideaal voor consumentenelektronica. Ze degraderen ook minder snel maar het blijft lithium. (Geo-politiek, zeldzame grondstof maken het duur).

Wat wel overvloedig aanwezig is is natrium. Een mogelijk alternatief kunnen natrium-ionbatterijen (na-ion) zijn. Die zijn goedkoper, hebben een lange levensduur en zijn stabieler.
Nadeel is dat ze op heden minder energie kunnen opslaan in vergelijking met lithium-ion. Daardoor zijn ze op dit moment weinig zinvol in consumentenelektronica en auto's.

Silicium (silicon-carbon) is ook iets wat ik tegenwoordig af en toe zie in smartphonebatterijen. (middensegment en high-end). Mijn smartphone heeft het zelf ook (Si-C) maar ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik langer doe op een oplaadbeurt in vergelijking met een lithium-ion. Ik heb zowat de indruk dat het gelijkaardig is.

In wagens is solid-state de toekomst (hogere energiedichtheid en sneller laden).
Begint ook wat van de grond te komen.
Cindy De Vuyst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')