Wanneer wordt iets wel begrepen, dan? Is er een ultieme verklaring?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 05:51 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Zwaartekracht is nog steeds een onbegrepen fenomeen. Mijn leraar natuurkunde, dhr. dr. Kinderdijk, legde tientallen jaren geleden uit dat wetenschappers en filosofen zich al eeuwenlang bezig houden met de vraag wat de aard van zwaartekracht is.
Zie bijvoorbeeld: https://www.sron.nl/v-zwaartekrachtsgolven/
Ik ben het met je eens dat het wetenschappelijk begrepen is. Dat wil zeggen, het mechanisme is goed begrepen. Daarom kun je voorspellingen doen en kloppende berekeningen maken.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wanneer wordt iets wel begrepen, dan? Is er een ultieme verklaring?
Einsteins algemene relativiteitstheorie is empirisch gezien één van de meest succesvolle theorieën uit de wetenschap die allerlei fenomenen heeft voorspeld: zwarte gaten, gravitationele tijdsdilatie, lichtafbuiging, neutronensterren, zwaartekrachtsgolven, de kosmische achtergrondstraling, etc. Als natuurkundige zou ik zeggen: we begrijpen zwaartekracht heel goed. Maar ons begrip is onvolledig. De vraag is of het ooit volledig wordt. Om tot dan te zeggen dat "fenomeen onbegrepen is" lijkt me wat overdreven; dan kun je gezien de empirische status van de algemene relativiteitstheorie vrijwel van elk fenomeen in de wetenschap zeggen dat het onbegrepen is.
Niet geheel begrepen is inderdaad zuiverder geformuleerd. De kernvraag waarom trekt massa elkaar aan is nog niet (geheel) begrepen, er is nog geen sluitende verklaring.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wanneer wordt iets wel begrepen, dan? Is er een ultieme verklaring?
Einsteins algemene relativiteitstheorie is empirisch gezien één van de meest succesvolle theorieën uit de wetenschap die allerlei fenomenen heeft voorspeld: zwarte gaten, gravitationele tijdsdilatie, lichtafbuiging, neutronensterren, zwaartekrachtsgolven, de kosmische achtergrondstraling, etc. Als natuurkundige zou ik zeggen: we begrijpen zwaartekracht heel goed. Maar ons begrip is onvolledig. De vraag is of het ooit volledig wordt. Om tot dan te zeggen dat "fenomeen onbegrepen is" lijkt me wat overdreven; dan kun je gezien de empirische status van de algemene relativiteitstheorie vrijwel van elk fenomeen in de wetenschap zeggen dat het onbegrepen is.
En wat is zwaartekracht, als subjectieve ervaring?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:07 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Niet geheel begrepen is inderdaad zuiverder geformuleerd. De kernvraag waarom trekt massa elkaar aan is nog niet (geheel) begrepen, er is nog geen sluitende verklaring.
Je bent knettergek.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:13 schreef Bassie48 het volgende:
Subjectiviteit bestaat niet. Elke subjectieve ervaring is een objectieve realiteit binnen de materialistische werkelijkheid.
Of had ik dat al gezegd?
Zwaartekracht bestaat als subjectieve ervaring.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:14 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Toon maar aan dat die er is
Wat doe je nou zelf?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Je bent knettergek.
Maar als je dan zo gek bent, wees dan niet zo dom om anderen te gaan beledigen.
Hij zegt dat subjectiviteit niet bestaat, dat is knettergek. Dat is geen belediging, maar een feitelijke constatering.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:18 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Wat doe je nou zelf?
En deze komt ook van jou: Sommige mensen (veel mensen) kunnen het gewoon niet laten om persoonlijk te worden als het over dit onderwerp gaat.
Ik begin steeds meer in te zien dat jij voor jezelf hebt bepaald dat zaken die jij van een ander eist in een discussie niet voor jou gelden. En dan herinner ik me ook nog een uitspraak dat je God bent. Dan denk ik: man je hebt zwaar hulp nodig.
Jij kunt dat niet omdat je een laag bewustzijn hebt, ik fantaseer me zonder moeite zo dwars door een muur.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Als jij zegt dat je door een muur heen kan lopen zeg ik ook dat je gek bent.
Je maakt het nog een stukje erger. Als je zegt dat het een feit is dat iemand knettergek is, is dat erger dan een belediging.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hij zegt dat subjectiviteit niet bestaat, dat is knettergek. Dat is geen belediging, maar een feitelijke constatering.
Als jij zegt dat je door een muur heen kan lopen zeg ik ook dat je gek bent.
Nee, het is niet allemaal subjectief.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:24 schreef dop het volgende:
[..]
Jij kunt dat niet omdat je een laag bewustzijn hebt, ik fantaseer me zonder moeite zo dwars door een muur.
Het is allemaal subjectief.
Je beantwoord de vraag nietquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zwaartekracht bestaat als subjectieve ervaring.
Ik kan met moeite 90 kg bankdrukken, 40 kg is een eitje.
Wat is dat gevoel, van een zwaar gewicht op je spieren? Of een licht gewicht?
Het was me al opgevallen dat je daar extreem veel moeite mee hebt, bedankt voor de bevestiging.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het is niet allemaal subjectief.
De kunst in het begrijpen van de realiteit is om objectiviteit en subjectiviteit te combineren. Maar bijna niemand kan dat.
Of had ik dat al gezegd?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
Dit is het antwoord dat je zoekt:quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:28 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je beantwoord de vraag niet
Wat doe jij in dit topic? Je hebt helemaal geen bewustzijn. Je bent een ego-mafklappertje.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:25 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Je maakt het nog een stukje erger. Als je zegt dat het een feit is dat iemand knettergek is, is dat erger dan een belediging.
Waar ben je in godsnaam mee bezig hier in dit forum??? Wat voor een raar figuur ben je?? Man man man, mafketel.
Je draait, kletst uit je nek en hebt geen idee wat je beweertquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:29 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Dit is het antwoord dat je zoekt:
''zwaartekracht is een gevoel''
quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:28 schreef dop het volgende:
[..]
Het was me al opgevallen dat je daar extreem veel moeite mee hebt, bedankt voor de bevestiging."objectief en subjectief van elkaar (onder)scheiden is de werkelijke kunst"SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
nee, ze zijn met elkaar verweven.
Hoezo klets ik uit mijn nek?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:32 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Je draait, kletst uit je nek en hebt geen idee wat je beweert
Dat zou ik ook zeggen als ik veel moeite had met ze onderscheiden.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
"objectief en subjectief van elkaar (onder)scheiden is de werkelijke kunst"
nee, ze zijn met elkaar verweven.
Argumenten tegen je hallucinaties ?quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:34 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Hoezo klets ik uit mijn nek?
Een zwaar gewicht tillen kost moeite, het kan pijn doen. Een licht gewicht kost weinig moeite en het kan een goed gevoel geven van lekker actief zijn.
Ik heb het bewezen, zwaartekracht is een gevoel.
Je hebt niet eens tegenargumenten.
Kijk eens naar de blauwe lucht.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:38 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Argumenten tegen je hallucinaties ?
Nogmaals, toon eerst maar eens objectief aan dat er een diepere realiteit achter de zaken is.
Je draait, begint over wat anders en je kletst weer eens uit je nekquote:Op dinsdag 20 augustus 2024 11:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Kijk eens naar de blauwe lucht.
Kleur is subjectief, dat bewijst al dat er een diepere (niet-objectieve) realiteit is.
Sterker nog, onze hele zogenaamde objectieve ervaring van de wereld is eigenlijk subjectief, 't bestaat uit kwaliteiten.
Het enige dat objectief is, is dat we de ervaring delen.
Nee, dom zijn maakt het leven moeilijker. Intelligent zijn maakt het leven makkelijker.quote:Op dinsdag 20 augustus 2024 10:45 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Misschien is het wel net andersom.
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |