Dit. Wel slimme marketing, denken ze in de randstad toch niet over na.quote:Op zondag 11 augustus 2024 19:52 schreef Seven. het volgende:
Kalfjes na 3 maanden weghalen is veel zieliger dan direct na de geboorte.
Ik zou het gewoon bij mijzelf houden. Dat is prima. Andere mensen een specifiek dieet op gaan leggen is eng vind ik.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:20 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Ik heb het over mensen in het algemeen, niet over jou.
Dat bepaal jij niet. Ik moet melk hebben, elke dag.quote:Op zondag 11 augustus 2024 16:35 schreef Starhopper het volgende:
En dan gaat het kalf na 3 maanden weg bij mama koe? Dat is net zo erg. Gewoon stoppen met melk. Als mens hebben we geen melk nodig.
Een stukje bewustwording kan geen kwaad, en daar voorlichting over geven. Ik heb het niet over mensen iets verplichten.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:48 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Ik zou het gewoon bij mijzelf houden. Dat is prima. Andere mensen een specifiek dieet op gaan leggen is eng vind ik.
De mensen eten vooral minder vlees omdat steeds minder mensen dat kunnen betalen als dagelijkse kost.quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:59 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Een stukje bewustwording kan geen kwaad, en daar voorlichting over geven. Ik heb het niet over mensen iets verplichten.![]()
Men eet al minder vlees nu tov een paar jaar geleden. Mensen gaan toch wel nadenken over hoe het er aan toe gaat in de vleesindustrie. En dus ook melkindustie.
Alles wordt duurder, en we hebben helemaal niet dagelijks vlees nodig.quote:Op zondag 11 augustus 2024 22:19 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De mensen eten vooral minder vlees omdat steeds minder mensen dat kunnen betalen als dagelijkse kost.
Niet echt iets positiefs.
En helaas is dat verplichten wel iets wat je steeds vaker ziet. Ik ben een liberaal, dus tegen dat soort acties.
Ach ja, "moet". Je kan prima zonder. Het is voornamelijk aan het "Nederlands Melkbureau" (opgericht in 1950) te danken dat we hier zo'n "met melk meer mans" en "Joris Driepinter" cultuur hebben. We drinken geen moedermelk als we volwassen zijn, dus waarom wel de moedermelk uit een koe?quote:Op zondag 11 augustus 2024 21:50 schreef Hathor het volgende:
[..]
Dat bepaal jij niet. Ik moet melk hebben, elke dag.
Waarom laat je het deel van mijn post waarin ik dat toelicht weg?quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:30 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Waarom hoop je dan dat het winstgevend gaat zijn?
Amandelmelk! Ik vind soja inderdaad ook niet lekker. Haver verschilt erg van merk tot merk.quote:Op zondag 11 augustus 2024 17:31 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Ik heb havermelk en sojamelk geprobeerd , gewoon niet lekker.
Van elders:quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:31 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Van nature stopt het kalf pas met drinken bij de koe na 6 tot 12 maanden. Waarom zou 3 maanden dan goed zijn? Dan hebben ze wel de tijd om een band op te bouwen maar het is nog steeds te vroeg. Er wordt geloof ik ook niet verteld hoe de koe reageert.
In veel gevallen doen boeren dat zelf wel, dat hoeft niemand voor ze te doen.quote:Op maandag 12 augustus 2024 06:59 schreef Loverboii het volgende:
ik vind het nogal onkies dat men boeren tracht neer te zetten als onmensen
De reden dat armoede toeneemt is dat welvaart in Europa onder druk staat. Jij kijkt naar wat jij de silver lining vindt, ik zie de donkere wolk.quote:Op zondag 11 augustus 2024 22:23 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Alles wordt duurder, en we hebben helemaal niet dagelijks vlees nodig.
Maakten ze gezond eten nu maar goedkoper.
https://www.change.inc/ag(...)s-minder-vlees-40975
Oh boy hij heeft weer een nieuwe act hoorquote:Op zondag 11 augustus 2024 18:53 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dit eet ik sowieso al niet. Ik eet vegan
Van de andere kant: gelet op de gemiddelde inhoud van haar (zijn?) posts (en dan met name de aantoonbare onzin daarin) geloof ik direct dat zij (hij?) vegan is.quote:Op maandag 12 augustus 2024 07:38 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Oh boy hij heeft weer een nieuwe act hoor
Ja natuurlijk kan ik prima zonder, maar ik vind het gewoon lekker, ik drink melk bij mijn ontbijt en s'avonds ook bij zo'n beetje alles wat ik eet. En dat doe ik al zo lang ik me kan heugen.quote:Op zondag 11 augustus 2024 23:13 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Ach ja, "moet". Je kan prima zonder. Het is voornamelijk aan het "Nederlands Melkbureau" (opgericht in 1950) te danken dat we hier zo'n "met melk meer mans" en "Joris Driepinter" cultuur hebben. We drinken geen moedermelk als we volwassen zijn, dus waarom wel de moedermelk uit een koe?
Ik heb een (lichte) intolerantie voor lactose, dus vermijd ik al 23 jaar melkproducten.
Ik ga er niet dood aan maar als ik teveel melk consumeer krijg ik last van de darmen en dat is niet heel fijn, dus laat ik het staan. Kaas en vooral oude kaas, waar minder lactose in zit, eet ik nog wel. Ben ik ergens op bezoek en zit er melk in de lasagne of een taart dan neem ik gewoon een stukje maar niet teveel.
Gebit? 48 jaar oud en maar 1 vulling (in 1993) en geen klachten.
Botten? Ben aardig onhandig maar nog nooit wat gebroken.
Vooralsnog lijkt het dus niet zovele nadelen te hebben om zuivel grotendeels te laten staan.
Dat een koe zo oud kon worden, dan praat je nog wel in de periode van de jaren '70. Dat was nog voor de KI. Toen waren de koeien een stuk kleiner en een stuk lichter (FH-ras) en nog niet doorgefokt om een hogere productie te halen vanaf de eerste keer dat ze koe werden.quote:Op zondag 11 augustus 2024 20:19 schreef TheFreshPrince het volgende:
Rijtje met feitjes:
Er worden jaarlijks zo'n 950.000 kalveren geboren in Nederland.
Er worden jaarlijks zo'n 1.500.000 kalveren geslacht in Nederland (deels dus doorvoer).
Ongeveer 90% van het kalfsvlees gaat op export want we eten dat hier niet zoveel.
Er zijn zo'n 1.500.000 melkkoeien in Nederland die zo'n 6 jaar lang een goede hoeveelheid melk geven, daarna worden ze meestal geslacht.
Van de 1,5 miljoen melkkoeien in Nederland worden er jaarlijks zo'n 250.000 "vervangen".
Een koe kan echter wel 15 tot 20 jaar oud worden.
Samengevat:
- als kalf heb je ongeveer 83% kans dat je geslacht wordt tussen de 6 en 12 maanden
- als melkkoe haal je maar ongeveer 30 tot 40% van de leeftijd die je had kunnen halen omdat je daarna niet meer economisch rendabel bent
[ afbeelding ]
Je weet het wel zo te draaien dat je toch weer gelijk wil hebben. In het laatste stuk staat zelfs dat de wereldwijde consumptie van vlees juist toeneemt.quote:Op maandag 12 augustus 2024 07:32 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
De reden dat armoede toeneemt is dat welvaart in Europa onder druk staat. Jij kijkt naar wat jij de silver lining vindt, ik zie de donkere wolk.
Onze welvaart hangt volledig samen met goedkope energie en leveringszekerheid daarvan. Beiden staan ernstig onder druk.
Voor mensen die het goed hebben is het niet zo erg dat stapje terug. Maar als je geen reserves hebt is een stapje terugdoen heel vervelend.
Vanuit Nederlands perspectief is het dus makkelijk praten.
En toch is Harmke 309 uiteindelijk 25 jaar gewordenquote:Op maandag 12 augustus 2024 09:30 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Dat een koe zo oud kon worden, dan praat je nog wel in de periode van de jaren '70. Dat was nog voor de KI. Toen waren de koeien een stuk kleiner en een stuk lichter (FH-ras) en nog niet doorgefokt om een hogere productie te halen vanaf de eerste keer dat ze koe werden.
Vroeger produceerden de jongere koeien nog niet gelijk volop (ongeveer het niveau van tweederde van een oudere koe).
Dit krijg je niet weer terug. Het is al kapot gefokt in de jaren ''80 en '90.
Letterlijk al deze producten zijn zonder melk te verkrijgen. Verder crackers met melkquote:Op zondag 11 augustus 2024 18:43 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Deze items zijn vanaf nu verboden voor jou
[..]
Wat nou nieuwe actquote:Op maandag 12 augustus 2024 07:38 schreef ReplaR het volgende:
[..]
Oh boy hij heeft weer een nieuwe act hoor
Over dat koeien ouder kunnen worden dan in de praktijk? Dat heeft toch niets te maken met de leeftijd waarop kalfjes worden weggehaald?quote:Op maandag 12 augustus 2024 00:55 schreef Seven. het volgende:
[..]
Waarom laat je het deel van mijn post waarin ik dat toelicht weg?
Alleen veeboeren hoor.quote:Op maandag 12 augustus 2024 06:59 schreef Loverboii het volgende:
ik vind het nogal onkies dat men boeren tracht neer te zetten als onmensen
Hmm, fair point. Hoe dan ook, zou mooi zijn als de melkveehouderij op een andere manier gedaan kan worden, waarin de koeien hun normale levensverwachting kunnen leven, en kalfjes gewoon normaal bij de koe kunnen blijven tot ze 6-9 maanden zijn zoals in de natuur.quote:Op maandag 12 augustus 2024 10:20 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Over dat koeien ouder kunnen worden dan in de praktijk? Dat heeft toch niets te maken met de leeftijd waarop kalfjes worden weggehaald?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |