abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214485405
Controverse omdat eerder geweerde bokssters die “zich voordoen als vrouw” wél welkom zijn op Olympische Spelen

Twee vrouwelijke boksers die vorig jaar uit de World Boxing Championships gezet zijn omdat ze biologisch gekwalificeerd werden als mannelijk, mogen toch deelnemen aan de Olympische Spelen. Het gaat om de Algerijnse Imane Khelif en Lin Yu-Ting uit Taiwan, bij wie de geslachtschromosomen XY ontdekt zijn.

twitter

Khelif werd vlak voor haar wedstrijd om de gouden medaille op het WK in New Delhi in maart 2023 uitgesloten nadat ze niet was geslaagd voor de tests van de internationale boksbond IBA, net als Lin Yu-ting, die haar bronzen medaille verloor.

Maar in tegenstelling tot de regels van de IBA, zal het duo toch mogen aantreden op de Spelen in Parijs. Met de goedkeuring van het IOC (Internationaal Olympisch Comité). De IBA heeft geen rechtsbevoegdheid over het olympische boksen, terwijl de regelgeving van het IOC soepeler is op dat vlak.

Zo luidde een statement van het IOC, dat de IBA niet erkent, gisteren: “Alle atleten die deelnemen aan het olympisch bokstoernooi van Parijs 2024 voldoen aan de deelnameregels van de competitie, evenals aan alle toepasselijke medische voorschriften, in overeenstemming met regels 1.4 en 3.1 van de Boxing Unit Parijs 2024.”

Lin komt vrijdag in de achtste finale in competitie bij de vedergewichten, Khelif komt donderdag in actie tegen de Italiaanse Angela Carini in de voorrondes van de weltergewichten.

Maar dat dit een controversiële deelname wordt, staat buiten kijf. Zo heeft gewezen wereldkampioen Barry McGuigan op de sociale media er al zijn oordeel over gegeven. “Choquerend dat ze al zo ver zijn gekomen. Wat gebeurt er?”, stelt hij op X, het vroegere Twitter.

Heel wat socialmediagebruikers delen de mening van McGuigan duidelijk ook. Zo gaat op X ook een filmpje uit 2022 rond waarin te zien is hoe Khelif een Mexicaanse opponente een paar bikkelharde meppen verkoopt.

IBA-voorzitter Umar Kremlev zei vorig jaar dat de DNA-testresultaten “atleten aan het licht brachten die hun collega’s voor de gek probeerden te houden en zich voordeden als vrouwen." Hij bevestigde dat meerdere boksers toen gediskwalificeerd werden in het belang van de “eerlijkheid en de professionaliteit onder de atleten.”

Maar intussen kwam er ook een reactie van Mark Adams, woordvoerder van het IOC. “Deze atleten hebben de voorbije jaren al vaak gevochten. Ze zijn hier niet plots - ook op de Spelen in Tokio waren ze van de partij. De federatie moet regels maken om de sport eerlijk te laten verlopen, maar tegelijk moet iedereen die dat wil ook kunnen deelnemen. Dat is een moeilijke oefening.”

https://www.hln.be/olympi(...)che-spelen~a8682d64/

Wanneer stopt deze waanzin?
pi_214485428
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 03:47 schreef Za het volgende:
Controverse omdat eerder geweerde bokssters die “zich voordoen als vrouw” wél welkom zijn op Olympische Spelen

Twee vrouwelijke boksers die vorig jaar uit de World Boxing Championships gezet zijn omdat ze biologisch gekwalificeerd werden als mannelijk, mogen toch deelnemen aan de Olympische Spelen. Het gaat om de Algerijnse Imane Khelif en Lin Yu-Ting uit Taiwan, bij wie de geslachtschromosomen XY ontdekt zijn.

[ x ]

Khelif werd vlak voor haar wedstrijd om de gouden medaille op het WK in New Delhi in maart 2023 uitgesloten nadat ze niet was geslaagd voor de tests van de internationale boksbond IBA, net als Lin Yu-ting, die haar bronzen medaille verloor.

Maar in tegenstelling tot de regels van de IBA, zal het duo toch mogen aantreden op de Spelen in Parijs. Met de goedkeuring van het IOC (Internationaal Olympisch Comité). De IBA heeft geen rechtsbevoegdheid over het olympische boksen, terwijl de regelgeving van het IOC soepeler is op dat vlak.

Zo luidde een statement van het IOC, dat de IBA niet erkent, gisteren: “Alle atleten die deelnemen aan het olympisch bokstoernooi van Parijs 2024 voldoen aan de deelnameregels van de competitie, evenals aan alle toepasselijke medische voorschriften, in overeenstemming met regels 1.4 en 3.1 van de Boxing Unit Parijs 2024.”

[ afbeelding ]

Lin komt vrijdag in de achtste finale in competitie bij de vedergewichten, Khelif komt donderdag in actie tegen de Italiaanse Angela Carini in de voorrondes van de weltergewichten.

Maar dat dit een controversiële deelname wordt, staat buiten kijf. Zo heeft gewezen wereldkampioen Barry McGuigan op de sociale media er al zijn oordeel over gegeven. “Choquerend dat ze al zo ver zijn gekomen. Wat gebeurt er?”, stelt hij op X, het vroegere Twitter.

Heel wat socialmediagebruikers delen de mening van McGuigan duidelijk ook. Zo gaat op X ook een filmpje uit 2022 rond waarin te zien is hoe Khelif een Mexicaanse opponente een paar bikkelharde meppen verkoopt.

IBA-voorzitter Umar Kremlev zei vorig jaar dat de DNA-testresultaten “atleten aan het licht brachten die hun collega’s voor de gek probeerden te houden en zich voordeden als vrouwen." Hij bevestigde dat meerdere boksers toen gediskwalificeerd werden in het belang van de “eerlijkheid en de professionaliteit onder de atleten.”

Maar intussen kwam er ook een reactie van Mark Adams, woordvoerder van het IOC. “Deze atleten hebben de voorbije jaren al vaak gevochten. Ze zijn hier niet plots - ook op de Spelen in Tokio waren ze van de partij. De federatie moet regels maken om de sport eerlijk te laten verlopen, maar tegelijk moet iedereen die dat wil ook kunnen deelnemen. Dat is een moeilijke oefening.”

https://www.hln.be/olympi(...)che-spelen~a8682d64/

Wanneer stopt deze waanzin?
Hoe pijnlijk ook, vrouwen moeten weigeren de ring in te gaan als ze het er niet mee eens zijn. Als op die manier goud wordt gepakt door opgave van alle (veel) tegenstanders wordt het IOC wellicht wakker.
pi_214485441
Is dit niet zoals bij Castor Semenya? Die had toch ook XY-chromosomen maar geen penis? Intersekse dus? Dat soort mensen bestaan wel degelijk. Is natuurlijk wel lastig, als ze dan gaan boksen ja.
Mja
pi_214485446
het IOC erkent de IBA niet? Wat is dit nou weer voor kolder.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_214485485
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 05:36 schreef Hathor het volgende:
het IOC erkent de IBA niet? Wat is dit nou weer voor kolder.
De IBA is al sinds 2019 geschorst door het IOC vanwege corruptie, geldproblemen en algemene cultuur.

https://www.bbc.com/sport/boxing/68718463

Ook een hoop landen zijn klaar met de IBA en World Boxing lijkt het stokje over te nemen.
pi_214485496
En ik verlaat dit topic weer, want het gaat toch 200+ reacties transgender haat/discussie worden met dezelfde mensen als altijd. ;(

Transgenders are here to stay. Ook in de sportwereld. Iedereen werkt keihard aan het proces om het overal een zo eerlijk mogelijke competitie te maken.
pi_214485502
quote:
2s.gif Op woensdag 31 juli 2024 06:43 schreef DJKoster het volgende:
En ik verlaat dit topic weer, want het gaat toch 200+ reacties transgender haat/discussie worden met dezelfde mensen als altijd. ;(

Transgenders are here to stay. Ook in de sportwereld. Iedereen werkt keihard aan het proces om het overal een zo eerlijk mogelijke competitie te maken.
Toch is dit misschien wel een andere situatie. De topictitel spreekt inderdaad over transgenders, maar ik heb de Algerijnse gegoogled en die is, althans volgens foto's op X, al van jongs af aan als meisje opgevoed/opgegroeid. Dus daarom suggereerde ik dat er mogelijk sprake is van een situatie zoals bij Semenya, dus intersekse, en niet iemand die later zijn geslacht heeft veranderd of zich voordoet als iemand van het andere geslacht. Daar zit natuurlijk best wel wat verschil tussen, ook omdat transgenders zelf besluiten te willen veranderen van geslacht en intersekse-personen nu eenmaal zo geboren zijn. Het voelt dus wat minder goed om die laatste groep uit te sluiten wat mij betreft. Niet dat ik transgenders uit wil sluiten, maar ik kan me wel voorstellen dat mannen die vrouw geworden zijn, niet zonder meer mogen meedoen bij vrouwencompetities.
Mja
  woensdag 31 juli 2024 @ 07:07:28 #8
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_214485548
Dit gaat niet eens over trans mensen :O
Revolutions are the locomotives of history.
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  Redactie Sport woensdag 31 juli 2024 @ 07:22:42 #9
274204 crew  Mexicanobakker
pi_214485605
Incorrecte TT, fake news
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_214485646
quote:

En wat is er mis mee als mensen van mening zijn dat echte transgenders een eigen divisie zouden moeten krijgen?

Dat heeft niks met haat of transfobie te maken toch?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_214485658
quote:
1s.gif Op woensdag 31 juli 2024 06:32 schreef DJKoster het volgende:

[..]
De IBA is al sinds 2019 geschorst door het IOC vanwege corruptie, geldproblemen en algemene cultuur.

https://www.bbc.com/sport/boxing/68718463

Ook een hoop landen zijn klaar met de IBA en World Boxing lijkt het stokje over te nemen.
Waarom kan dat met boksen wel, maar met voetbal niet?
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 31 juli 2024 @ 07:40:47 #12
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_214485695
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:22 schreef Mexicanobakker het volgende:
Incorrecte TT, fake news
Rechtse wappies gaan op Twitter ook al helemaal los, vervelende rubriek.

WoKe
pi_214485878
Ik heb elders al 's de South Park grap gemaakt. Maar dit is toch gewoon een Heather Swanson act ? :')
Ook in moeilijke tijden.
pi_214485882
Beter bij het mannenboksen. Rammen ze die mietjes eens in mekaar
U MAD?
  woensdag 31 juli 2024 @ 08:16:21 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_214485895
quote:

Letterlijk 0 haat reacties, snowflake.

Ontopic: hermafrodieten / intersekse mensen blijft natuurlijk lastig.

Transgenders doen ze verder maar een eigen competitie voor idd. Het is immers ook een aparte categorie.
  woensdag 31 juli 2024 @ 08:59:57 #16
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_214486381
quote:

Waar heb je het gevoel dat er sprake is van haat? Het is juist uitstekend dat mensen inzetten op eerlijke sport. Dat wil zeggen mannen bij de mannen en vrouwen bij de vrouwen. En dat gaat dus op basis van het biologische geslacht, niet het verzonnen of gewenste geslacht.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_214496157
Booooooh
U MAD?
pi_214496211
Hopelijk slaat die man alle vrouwen helemaal lens, dan zwengelt de discussie.lekker aan
  woensdag 31 juli 2024 @ 21:41:25 #20
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_214498071
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 05:19 schreef TAmaru het volgende:
Is dit niet zoals bij Castor Semenya? Die had toch ook XY-chromosomen maar geen penis? Intersekse dus? Dat soort mensen bestaan wel degelijk. Is natuurlijk wel lastig, als ze dan gaan boksen ja.
Of Foekje Dillema?
are we infinite or am I alone
  donderdag 1 augustus 2024 @ 14:47:38 #21
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214507627
quote:
0s.gif Op woensdag 31 juli 2024 07:35 schreef Shotty het volgende:

[..]
Waarom kan dat met boksen wel, maar met voetbal niet?
Waarschijnlijk too big to fail. Het IOC is ook geen koekenbakker dus die kon die boksbond er uit mieteren en een andere aanstellen. Het IOC is waarschijnlijk ook zo corrupt als de neten maar die zijn te groot om door iemand opzij gezet te worden. En in die mate zijn EUFA en FIFA ook te groot. Wie gaat hen iets doen? Dan moet je met een leger een coup organiseren en de bestuursmensen van die bonden gevangennemen. Want je weet zowiezo dat die bonden handjeklap doen met allerlei politiekers/overheidsmensen.
  donderdag 1 augustus 2024 @ 14:50:08 #22
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214507655
quote:
Maar ze had wel teelballen die haar een surplus aan testosteron gaven. De penis op zich is van geen belang in sport.
pi_214507758
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 14:50 schreef kl1172 het volgende:

[..]
Maar ze had wel teelballen die haar een surplus aan testosteron gaven. De penis op zich is van geen belang in sport.
Ik vind wel dat een penis een indicatie biedt of iemand een man is of niet. Je moet iemand toch ergens indelen. Als iemand een penis heeft, is er ook een grotere kans dat het een man is die gewoon doet alsof hij een vrouw is, maar verder fysiek een man is. Als de persoon geen penis heeft, maar wel XY-chromosomen, lijkt me dat wel een indicatie voor een intersekse persoon. Maar of die dan bij de vrouwen mee moet doen, betwijfel ik. Ik vind van niet.
Mja
  donderdag 1 augustus 2024 @ 15:04:36 #24
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_214507846
Je bent een waardeloze agent.
  donderdag 1 augustus 2024 @ 15:09:36 #25
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_214507908
quote:
Eén van de voorkomende interseksecondities is het androgeenongevoeligheidssyndroom (AOS), waarbij een individu wordt geboren met XY-chromosomen en niet-functionerende testes in de onderbuik. Bij AOS is in negen van de tien gevallen echter geen sprake van ambigue geslachtsdelen: uitwendig is er geen enkel verschil te zien met een meisje met XX-chromosomen. Daarom wordt AOS vaak pas ontdekt als de menstruatie uitblijft, wat aanleiding geeft tot nader onderzoek. Deze conditie komt komt bij 1 op de 20.000 personen voor. Er worden ook hogere prevalentiecijfers genoemd, onder andere door kenniscentrum Rutgers en sommige wetenschappers.
Gaat het dan hier om of iets vergelijkbaars? Beetje flauw om dan te gaan praten over voordoen als vrouw.
  donderdag 1 augustus 2024 @ 15:21:49 #27
308660 kl1172
De zomer van '83...
pi_214508007
quote:
0s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 15:09 schreef Momo het volgende:

[..]
Gaat het dan hier om of iets vergelijkbaars? Beetje flauw om dan te gaan praten over voordoen als vrouw.
Ik vind het vooral flauw dat zulke belangrijke details altijd achterwege gelaten worden. Laat de vrouwelijke atletes weten tegen wie of wat ze het moeten opnemen. Maar er wordt altijd heel globaal XY of XXY gezegd terwijl daar tig van variaties in zitten die wel of niet een voordeel opleveren. Zou veel controverse voorkomen. Bij Caster Semenya was het ook van dat, maar bij haar zag je het voordeel. Toen ze haar hormoonhuishouding moest onderdrukken liep ze trager. Zij was XXY dacht ik, maar welke variatie, weten we niet zeker. Ik heb wel eens gelezen dat het ging om onderontwikkelde testes in de onderbuik en dat ze zo haar verhoogde testosteron zou verkrijgen. Het zou veel discussie voorkomen om direct open kaart te spelen maar daar komt natuurlijk bij dat ze dan minder prijzen had gewonnen.

[ Bericht 7% gewijzigd door kl1172 op 01-08-2024 15:37:35 ]
  donderdag 1 augustus 2024 @ 15:22:20 #28
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214508011
quote:
Ja is bij die Algerijnse wel lees ik, geboren als vrouw(?) maar Y chromosomen en erg hoge testosteron waarden voor een vrouw. Zo ver ik weet gaat het helemaal niet om een transgender.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  donderdag 1 augustus 2024 @ 15:26:00 #29
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214508052
quote:

En nergens haat richting transgenders in dit topic, is niet eens relevant verder, grow a pair. (pun intended)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214508108
quote:
16s.gif Op donderdag 1 augustus 2024 15:26 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]
En nergens haat richting transgenders in dit topic, is niet eens relevant verder, grow a pair. (pun intended)
Nou, ik begrijp DJKosters reactie wel, want vaak verzandt zo'n topic in transhaat.
Het lijkt erop dat het nu meevalt, omdat iedereen wel doorheeft dat het waarschijnlijk om intersekse personen gaat en niet om trans personen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')