Ik vind dit wel zorgelijk, acceptatie van homoseksualiteit onder schooljongeren is in veel regio's is afgelopen 4 jaar tientallen procenten afgenomen, tot onder de 50% vaak.quote:In zeven van de acht regio's waarin de GGD's middelbare scholieren naar de acceptatie van homo- en biseksualiteit hebben gevraagd, is die afgenomen.
In de regio Amsterdam is de acceptatie onder jongeren in vier jaar tijd van 63 procent naar 43 procent gezakt. In de Gooi en Vechtstreek was de daling het grootst: van 78 procent naar 49 procent.
Leraar maatschappijleer en decaan Robin Mobron van het Keizer Karel College in Amstelveen ervaart de kentering al een aantal jaar. "Vooral bij jongens tussen twaalf en vijftien jaar is de omslag merkbaar", vertelt Mobron aan NU.nl.
"We zien dat zij worden aangestoken door sociale media. Dat begon een aantal jaar geleden met influencer Andrew Tate, maar deze groep kijkt tegenwoordig ook naar video's van bijvoorbeeld Forum voor Democratie-leider Thierry Baudet."
In deze video's worden onder andere haatdragende opmerkingen over homoseksualiteit en genderidentiteiten gemaakt. "Het zijn korte video's zonder enige uitleg of verdieping. Je merkt dat jongeren hen een-op-een napraten. Een soort algoritmisch geblaat", zegt Mobron.
Hoe gaat hij als docent het gesprek aan met leerlingen? "Natuurlijk vragen wij naar diepere beweegredenen achter de haat. Maar een gesprek voeren is lastig, want jongeren kunnen hun uitspraken vaak niet beargumenteren." Er heerst volgens hem een soort algemene vijandigheid.
In de jaren 80 was geloof ik de helft van de presentatoren op TV homo, en niemand had er een probleem mee, en het was geen issue. Maar de laatste jaren word je inderdaad wel te pas en te onpas erop gewezen dat je vanalles moet accepteren. Ik vind het best, dat deed en doe ik al, tot het punt dat ik me, volgens mij, nooit anders tegenover lghbtiq'ers heb gedragen dan tegenover hetero's. Maar ik zie ook wel dat niet iedereen dat doet. Maar soms bekruipt me wel het gevoel dat degenen die geaccepteerd willen worden, het steeds iets gekker maken, beuwst de grenzen opzoeken. Dat is ook weer een deel van de polarisering en verharding.quote:Op maandag 29 juli 2024 10:36 schreef Twiitch het volgende:
Gewoon door blijven drammen met pride quatsch het hele jaar door en in iedere vorm van media minimaal een aarsenthousiast. Dan komt het vast goed.
quote:Op maandag 29 juli 2024 10:30 schreef Jahr00n het volgende:
Alsof dit door Top G komt en niet door geïmporteerde culturen.
Dat is niet goedquote:Op maandag 29 juli 2024 10:47 schreef Cruzinats het volgende:
Het wordt jongeren ook letterlijk door de strot gedrukt
Gaat om tientallen procenten, zoveel import is er nietquote:Op maandag 29 juli 2024 10:30 schreef Jahr00n het volgende:
quote:Op maandag 29 juli 2024 10:30 schreef Jahr00n het volgende:
En ook onder die groepen was er eerst een sterke stijging van acceptatie te zien, dus het probleem ligt echt bij een andere factor als er nu weer een sterke daling is.quote:Op maandag 29 juli 2024 10:55 schreef sp3c het volgende:
[..]
Gaat om tientallen procenten, zoveel import is er niet
Maar het zal niet meehelpen nee
Eens. Ik behandel iedereen gelijk, ongeacht afkomst, geloof of seksuele voorkeur. Maar je moet van mij niet verwachten dat als ik een meisje zie, dat ik dan moet weten hoe zij zich identificeert. De ene voelt zich jongen, de ander meisje, weer anderen voelen zich elke dag anders. Ja, toedeledoki, daar doe ik niet aan mee.quote:Op maandag 29 juli 2024 10:45 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
In de jaren 80 was geloof ik de helft van de presentatoren op TV homo, en niemand had er een probleem mee, en het was geen issue. Maar de laatste jaren word je inderdaad wel te pas en te onpas erop gewezen dat je vanalles moet accepteren. Ik vind het best, dat deed en doe ik al, tot het punt dat ik me, volgens mij, nooit anders tegenover lghbtiq'ers heb gedragen dan tegenover hetero's. Maar ik zie ook wel dat niet iedereen dat doet. Maar soms bekruipt me wel het gevoel dat degenen die geaccepteerd willen worden, het steeds iets gekker maken, beuwst de grenzen opzoeken. Dat is ook weer een deel van de polarisering en verharding.
Mensen die niet willen dat andere mensen hun eigen leven mogen leiden zoals zij dat willenquote:Op maandag 29 juli 2024 11:02 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
En ook onder die groepen was er eerst een sterke stijging van acceptatie te zien, dus het probleem ligt echt bij een andere factor als er nu weer een sterke daling is.
[ afbeelding ]
En toch is Sanil B. de dader.quote:Op maandag 29 juli 2024 10:56 schreef Mikeytt het volgende:
[..]
Gooi- en vechtstreek is de sterkste daling. Dat is Laren, Blaricum, Huizen, Gooise Meren en Hilversum.
Laten we niet doen alsof dat allochtone broeisteden zijn.
Nou eenmaal de haat die men aangeleerd krijgt.quote:Op maandag 29 juli 2024 11:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Mensen die niet willen dat andere mensen hun eigen leven mogen leiden zoals zij dat willen
Mensen mogen gerust hun leven leiden zoals zij dat willen, maar ze moeten niet van mij een aanpassing verwachten in mijn benadering naar hun toe, zoals persoonsvorm aanpassen. En dan ook nog beledigd zijn als iemand 'hem' zegt, duidend op een overduidelijke persoon van het mannelijk geslacht.quote:Op maandag 29 juli 2024 11:05 schreef Momo het volgende:
[..]
Mensen die niet willen dat andere mensen hun eigen leven mogen leiden zoals zij dat willen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |