abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 07:15:39 #1
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_214370287
quote:
Huis kopen wordt hobby voor rijke mensen: complexen met ‘miljoenenwoningen’ rukken op

Een huis kopen wordt langzaam maar zeker een hobby voor rijke mensen. De prijzen van koopwoningen lagen in juni tien procent hoger dan een jaar eerder. Vergeleken met tien jaar geleden is een huis inmiddels twee keer zo duur. In de Randstad zijn wooncomplexen met bijna alleen maar ‘miljoenenwoningen’ en servicekosten van vele honderden euro’s per maand inmiddels geen uitzondering meer. ,,Hoe dit steeds maar door kan gaan? Leg het mij maar uit.”

https://www.ad.nl/wonen/h(...)-rukken-op~a1cbaa7b/

Premium, dus ik kan niet alles linken.

Mening van TS:

Het wordt ondertussen toch gewoon tijd dat we de regels van huizenbouwen overboord gaan gooien? We maken er ondertussen zo'n potje van met stikstofregeltjes, beschermde natuurlijk gebieden en ongetwijfeld straks weer een één of andere vage reden waarom er in gebied X niet gebouwd mag worden.

Het is toch een keer klaar? Er zijn simpelweg teveel mensen voor veel te weinig huizen. Dan kan je toch maar 1 ding doen? Bouwen bouwen bouwen. Weg met die bureaucratische regels :r

quote:
Onderzoeksbureau Calcasa becijferde onlangs dat er in Nederland al 197.000 woningen zijn met een marktwaarde boven een miljoen euro. Tien jaar geleden telde ons land nog 'slechts' 14.000 'miljoenenwoningen'.

8)7
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 22 juli 2024 @ 08:09:38 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214370525
quote:
15s.gif Op maandag 22 juli 2024 07:15 schreef onlogisch het volgende:
beschermde natuurlijk gebieden
Daar is niets mis mee. Die moeten beschermd blijven.
We hebben echter massa´s landbouwgrond die op grote schaal blijven vervuilen. Uitkopen die handel.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_214370544
quote:
15s.gif Op maandag 22 juli 2024 07:15 schreef onlogisch het volgende:

[..]
https://www.ad.nl/wonen/h(...)-rukken-op~a1cbaa7b/

Premium, dus ik kan niet alles linken.

Mening van TS:

Het wordt ondertussen toch gewoon tijd dat we de regels van huizenbouwen overboord gaan gooien? We maken er ondertussen zo'n potje van met stikstofregeltjes, beschermde natuurlijk gebieden en ongetwijfeld straks weer een één of andere vage reden waarom er in gebied X niet gebouwd mag worden.

Het is toch een keer klaar? Er zijn simpelweg teveel mensen voor veel te weinig huizen. Dan kan je toch maar 1 ding doen? Bouwen bouwen bouwen. Weg met die bureaucratische regels :r
[..]
8)7
Tja wat dacht je van een migratiestop? Zullen mensen wel weer zeggen, daar heb je weer zo'n rechtse, maar zolang die stroom doorgaat, worden huurhuizen gevuld met statushouders en is er dus minder kans op een betaalbare woning.
pi_214370550
Blijkbaar kunnen mensen het allemaal wel betalen. Vraag en aanbod.
pi_214370563
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:15 schreef Joppiez het volgende:
Voor mensen met veel geld is er ook helemaal geen woningnood/probleem. Maar ja, de rest hè...
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_214370565
quote:
Ik denk dat er vooral heel weinig aanbod is. En dat aanbod gaat naar wie het kan betalen.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
pi_214370592
En wat men kan betalen wordt bepaald door het leenvermogen wat iemand heeft.

Al die loonsverhogingen in combinatie met de dalende rente van afgelopen jaar verhogen dit bedrag. Moeilijker dan dat is het niet.

Het is nooit anders geweest.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_214370662
quote:
Het is wel kut als je nu als startende koper zit met een enorm hoge hypotheek ten opzichte van je buren die al 15 jaar in hetzelfde huis wonen.
pi_214370665
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:14 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Tja wat dacht je van een migratiestop? Zullen mensen wel weer zeggen, daar heb je weer zo'n rechtse, maar zolang die stroom doorgaat, worden huurhuizen gevuld met statushouders en is er dus minder kans op een betaalbare woning.
Heb je cijfers die dit onderbouwen?
pi_214370671
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:22 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
En wat men kan betalen wordt bepaald door het leenvermogen wat iemand heeft.

Al die loonsverhogingen in combinatie met de dalende rente van afgelopen jaar verhogen dit bedrag. Moeilijker dan dat is het niet.

Het is nooit anders geweest.
Het is wel anders geweest. Toen ik mijn huis kocht kon ik daar voor betalen wat ik wilde betalen. Nu gaan de huizen in meest gevraagde segment weg voor wat de koper kan betalen. Ik kon destijds nog kiezen voor een huis op 1 inkomen, zodat we ons niet klem hoefden te lenen. Daar had ik nu niets meer voor kunnen vinden.
  maandag 22 juli 2024 @ 08:40:58 #11
33189 RM-rf
1/998001
pi_214370736
En?
Had je dan gehoopt dat er ooit een tijd zou komen waar een koopwoning bezitten iets is voor mensen die het geld niet hebben?

Begin 1970 bezat ongeveer 15% van de bevolking een koopwoning.
Dat is nu gestegen naar bijna 70% (binnen europa is het gemiddelde koopwoningbezit zo’n 27,5%... bijna nergens is het zo hoog als in NL).

Ook was het vroeger normaal met 6 personen in een huis te wonen nu is het gemiddelde aantal personen per koopwoning net irts boven de 2 bewoners, en de gemiddelde oppervlakte per woning was vroeger de helft van wat het nu is.
Om over de isolatie en stookkosten niet te spreken.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 22 juli 2024 @ 08:43:14 #12
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214370742
quote:

[..]
Ja al die stomme statushouders vullen de complexen met miljoenenwoningen.
Huilen dan.
pi_214370746
Zou er straks ook een run komen op huizen met een opritje omdat iedereen een eigen laadpaal wil of zal dat wel meevallen? Aangezien benzineautos in de ban gaan.
pi_214370750
Elke gemeente wil een nieuwe villawijk, geen enkele gemeente wil een goedkope megaflat
pi_214370752
Bedankt al die expats maar.
pi_214370767
quote:
8s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee, statushouders vullen huurhuizen waardoor geïnteresseerde uitwijken naar kopen en dus het vraag en aanbod stijgt, met het leuke dat het aanbod schaars blijft.
pi_214370768
Gelukkig heb ik een huis. *O*
Groot fan van User Wotte
  maandag 22 juli 2024 @ 08:48:38 #18
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214370770
quote:

[..]
Klopt, ook in die wooncomplexen met bijna alleen maar ‘miljoenenwoningen' wonen veelal expats of buitenlanders die om wat voor reden dan ook graag in Nederland verblijven.

Natuurlijk heb je dit fenomeen al jaren bijsociale huurwoningen die bijna exclusief weggeven worden aan statushouders.

We zijn op het punt gekomen dat het voor een Nederlander bijna onmogelijk is om nog een betaalbare woning te vinden.
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 08:49:09 #19
274204 crew  Mexicanobakker
pi_214370771
quote:
Niet iedereen kan het betalen nee. Maar mensen die maar genoeg geld hebben willen het wel betalen.

Geval te weinig aanbod en de vraag blijft er toch wel
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_214370773
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:40 schreef RM-rf het volgende:
En?
Had je dan gehoopt dat er ooit een tijd zou komen waar een koopwoning bezitten iets is voor mensen die het geld niet hebben?

Dat is nu gestegen naar bijna 70% (binnen europa is het gemiddelde koopwoningbezit zo’n 27,5%... bijna nergens is het zo hoog als in NL).
70% van de huishoudens, dat klopt volgens het CBS wel. Dat dat bijna nergens zo hoog is lijkt dan weer niet te kloppen. Cijfers uit 2017, maar daar zal niet schokkend veel aan veranderd zijn:

Je ziet ook dat in Nederland relatief veel huizen met een hypotheek zijn belast.

Bron: https://longreads.cbs.nl/european-scale-2019/house-prices/
  maandag 22 juli 2024 @ 08:50:04 #21
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_214370781
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:44 schreef Lichtloper het volgende:
Elke gemeente wil een nieuwe villawijk, geen enkele gemeente wil een goedkope megaflat
Met dank aan de VVD en D66 die alles afgeschoven hebben op de gemeente, hoe meer steuntrekkers hoe groter de uitgaven en hoe lager de inkomsten voor de gemeente.
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 08:50:06 #22
pi_214370782
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:40 schreef RM-rf het volgende:
En?

Ook was het vroeger normaal met 6 personen in een huis te wonen nu is het gemiddelde aantal personen per koopwoning net irts boven de 2 bewoners, en de gemiddelde oppervlakte per woning was vroeger de helft van wat het nu is.
Om over de isolatie en stookkosten niet te spreken.
Als de wachtlijsten voor sociale huur niet 15 jaar zouden zijn en particuliere huur even onbetaalbaar zou zijn, zou het inderdaad geen issue zijn.
pi_214370790
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:32 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Heb je de wachtlijsten gezien voor huurhuizen? En dan vraag je nog om cijfers lol.
pi_214370792
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:17 schreef Isabeau het volgende:

[..]
Voor mensen met veel geld is er ook helemaal geen woningnood/probleem. Maar ja, de rest hè...
En mensen die al een woning hebben sinds een aantal jaar, die gebruiken hun overwaarde “gewoon” om een nieuwe woning aan te kopen, dan voel je het niet zo.
pi_214370804
Ik haal twee losstaande zaken uit het stuk.

1. Druk op de woningmarkt blijft hoog door tekort aan voldoende woningen op de juiste plek.

2. Steeds meer gezinnen met een gemiddeld tot bovengemiddeld salaris zijn bereid om grof te betalen voor architectonische of hippe woningprojecten.

Beide zaken zorgen voor een toename van de koopprijs.
  maandag 22 juli 2024 @ 08:56:05 #26
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_214370814
quote:
8s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:43 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hij zegt letterlijk het tegenovergestelde maar je kiest er toch nog voor om hem belachelijk te maken.
  maandag 22 juli 2024 @ 08:59:50 #27
396550 Richestorags
pi_214370842
quote:

[..]
Dit nu nog vragen / niet weten is bijna crimineel anno 2024. Het verklaart wel waarom er nog steeds discussie over wordt gevoerd...
  maandag 22 juli 2024 @ 09:04:47 #28
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214370877
quote:

[..]
Zijn meer oorzaken, maar deze helpt wel mee. En keihard.

NLs natuurlijke groei is er niet. Dus zonder de influx van kansloze parasieten, is het prima onder controle te houden die huizenmarkt.

Doe daar dan nog het volk bij wat je wel nodig hebt en wel wat wil toevoegen, kan je wel bouwen maar hoef je minder hard te bouwen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 09:16:58 #29
pi_214370981
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:04 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Zijn meer oorzaken, maar deze helpt wel mee. En keihard.

NLs natuurlijke groei is er niet. Dus zonder de influx van kansloze parasieten, is het prima onder controle te houden die huizenmarkt.

Doe daar dan nog het volk bij wat je wel nodig hebt en wel wat wil toevoegen, kan je wel bouwen maar hoef je minder hard te bouwen.
Ook nu moet je al reparatiewerkzaamheden doen voor jaren kut beleid.
  maandag 22 juli 2024 @ 09:17:38 #30
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214370983
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:54 schreef FYazz het volgende:
Ik haal twee losstaande zaken uit het stuk.

1. Druk op de woningmarkt blijft hoog door tekort aan voldoende woningen op de juiste plek.

2. Steeds meer gezinnen met een gemiddeld tot bovengemiddeld salaris zijn bereid om grof te betalen voor architectonische of hippe woningprojecten.

Beide zaken zorgen voor een toename van de koopprijs.
Kan je wel denigrerend een toontje aanslaan, maar voor veel mensen is de keuze er gewoonweg niet.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 22 juli 2024 @ 09:18:51 #31
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214370989
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:47 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
Nee, statushouders vullen huurhuizen waardoor geïnteresseerde uitwijken naar kopen en dus het vraag en aanbod stijgt, met het leuke dat het aanbod schaars blijft.
De in een sociale huurwoning geïnteresseerde mensen wijken uit naar kopen. Hoe werkt dat precies?
Huilen dan.
pi_214371007
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:17 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Kan je wel denigrerend een toontje aanslaan, maar voor veel mensen is de keuze er gewoonweg niet.
:? Zeg, rustig.

Ik sla geen toontje aan en verzin het ook zelf niet, ik haal puur het argument aan wat in het artikel wordt genoemd.
pi_214371014
Asielzoekers zijn echt maar een klein onderdeel van een veel groter probleem. Het echte probleem hier zijn al die expats die het geen reet uitmaakt of ze 50k moeten overbieden voor een woning.
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 09:25:58 #34
pi_214371040
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:22 schreef Document1 het volgende:
Asielzoekers zijn echt maar een klein onderdeel van een veel groter probleem. Het echte probleem hier zijn al die expats die het geen reet uitmaakt of ze 50k moeten overbieden voor een woning.
Voor de koopmarkt zijn asielzoekers/statushouders/whatever nauwelijks relevant, behalve dan dat ze indirect de particuliere huurmarkt wat extra opblazen wat mensen bereidheid extra geeft om meer te betalen voor een koopwoning omdat het gat anders te klein is
pi_214371143
quote:
Het onvoldoende betaalbare woningen bijbouwen en alles aan de markt overlaten begon al voordat er een significante vraag vanuit expats was.

Dat leidt op termijn simpelweg tot een tekort aan betaalbare woningen. Maar politici zijn erbij gebaat dat we andere zondebokken zoeken ipv ogen op de bal houden en wanbeleid ten aanzien van volkshuisvesting als oorzaak erkennen.
pi_214371151
Ik snap het probleem niet. Als de prijzen dalen roept iedereen dat het 'slecht' gaat.

Dit is gewoon beleid en en dus opzet. Ze trekken alles maar dan ook alles uit de kast om de prijzen te laten stijgen. Het enige succesverhaal van de VVD.
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 09:40:18 #37
pi_214371163
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:38 schreef Confetti het volgende:
Ik snap het probleem niet. Als de prijzen dalen roept iedereen dat het 'slecht' gaat.

Dit is gewoon beleid en en dus opzet. Ze trekken alles maar dan ook alles uit de kast om de prijzen te laten stijgen. Het enige succesverhaal van de VVD.
Goed voor hun achterban dat de woz-waarde stijgt, ofzo. Kunnen ze weer meer belasting betalen. En hun kinderen geld schenken als ze omvallen, vooruit.
pi_214371175
quote:
11s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
De in een sociale huurwoning geïnteresseerde mensen wijken uit naar kopen. Hoe werkt dat precies?
De ik woon bij papa en mama want er zijn geen sociale huurwoningen, dus gaan we sparen en dan kopen geïnteresseerden.
pi_214371256
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Goed voor hun achterban dat de woz-waarde stijgt, ofzo. Kunnen ze weer meer belasting betalen. En hun kinderen geld schenken als ze omvallen, vooruit.
Veel wat vermogender Nederlanders (veelal VVD-stemmers) hebben een of meer "pandjes". Boeien als de WOZ-waarde omhoog gaat, dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de waardestijgingen van hun onroerend goed. En voor een beetje leverage is dat sowieso al vaak voor tweederde (bij aankoop) met geleend geld gefinancierd, dus die paar extra belastingcenten kunnen ze dankzij de waardestijging eventueel weer bijlenen. Wat ze vervelender vinden is dat ze vaak flink moeten investeren in verduurzaming om de huurprijzen op peil te houden. Dat gaat namelijk in ieder geval op korte termijn ten koste van het rendement.

[ Bericht 0% gewijzigd door recursief op 22-07-2024 09:59:57 ]
pi_214371332
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:40 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Die paar honderd euro is een volstrekt lachertje vergeleken met de tienduizenden euro's aan waardestijging. Een armoedig argument altijd, die gemeentelijke belastingen.
  maandag 22 juli 2024 @ 10:04:45 #41
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_214371345
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:41 schreef Fietsenrek het volgende:

[..]
De ik woon bij papa en mama want er zijn geen sociale huurwoningen, dus gaan we sparen en dan kopen geïnteresseerden.
Als je inkomen hoog genoeg is om na een tijdje sparen een woning te kopen dan kwam je überhaupt niet in aanmerking voor een sociale huurwoning.
Huilen dan.
pi_214371365
Probleem is dat vroeger gewoon de gemeente en de overheid voor betaalbare huizen zorgde.

Maar als moet nu via private sector gedaan worden .
En die willen alleen maar zak vullen.de gemeente knijp de grond kosten lekker uit omdat het moet.

Er is geen huizen te kort .
Als we geen miljarden in asiel zouden stoppen.

Waren nu al genoeg huizen via de overheid gebouwd kunnen worden .
Als we niet de achterlijkr EU regels hadden getekend dat nergens geen overheid steun gebruik mog worden.

Iets waar we nee hebben gezegt met democratie referendum.
Wat later via omweg geen eu wet is geworden.
Maar een EU advies met verplichtingen in onze eigen wet te gaan toepassen.

Letterlijk de laatste 20 shit jaren en stront in nederland komt door een groep pro EU klootzakken in de tweede kamer.

Zorg onbetaalbaar
Geen verzorgingshuizen meer .
Huizen onbetaalbaar
Dagelijkse voedsel duurder .
Werk contracten worden aangepast zodat eerder ontslag .
Uwv aangepast om zieke aan het werk te houden .
Asielbeleid met voorrang boven je eigen bevolking .
Huizen bouw stop wegens aangepast nature wet van uit de EU.
Stikstof / co2 beleid via EU
Staats steun ingetrokken waardoor onze eigen medicatie fabrieks is ingestort na jaren .

Nee het is toch geweldige.
De burgers kunnen nu over de grens rijden zonder controle.
En we mogen nu door de hele EU wonen en werken.
Wel gefeliciteerd er mee dan.
pi_214371391
quote:

[..]
Je vraagt iemand om te onderbouwen of 1+1 2 is?

Zo moeilijk is het niet.
Je hebt een bepaald aantal mensen.
Je hebt een bepaald aantal huizen.
Als je meer mensen dan huizen hebt, heb je een woningtekort.
Als het aantal mensen vervolgens sneller toeneemt dan het aantal huizen wordt dat tekort groter en het probleem dus ook.

Het is echt niet zo moeilijk zelf te beredeneren. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden voor je.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 10:12:02 #44
pi_214371395
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 10:02 schreef Confetti het volgende:

[..]
Die paar honderd euro is een volstrekt lachertje vergeleken met de tienduizenden euro's aan waardestijging. Een armoedig argument altijd, die gemeentelijke belastingen.
Waardestijgingen zijn alleen relevant als je deze verzilvert (dus tweede huis, onderverhuur etc.) Daar zijn wel wat VVD’ers die daar voordeel van hebben, maar niet de meerderheid.
pi_214371400
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 08:59 schreef Richestorags het volgende:

[..]
Dit nu nog vragen / niet weten is bijna crimineel anno 2024. Het verklaart wel waarom er nog steeds discussie over wordt gevoerd...
Het is of kwaadaardig of onvoorstelbaar dom. Een tussenweg is er anno 2024 niet meer.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214371449
Gaaf land hè
  Redactie Sport maandag 22 juli 2024 @ 10:24:58 #47
pi_214371461
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 10:11 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Je vraagt iemand om te onderbouwen of 1+1 2 is?

Zo moeilijk is het niet.
Je hebt een bepaald aantal mensen.
Je hebt een bepaald aantal huizen.
Als je meer mensen dan huizen hebt, heb je een woningtekort.
Als het aantal mensen vervolgens sneller toeneemt dan het aantal huizen wordt dat tekort groter en het probleem dus ook.

Het is echt niet zo moeilijk zelf te beredeneren. Niet alles hoeft voorgekauwd te worden voor je.
Maar dit is zwartwit. Het versimpelde idee is als volgt:

Je zet 3 mensen in een ruimte, met 800, 850 en 900 euro. Er is niet veel te doen, maar er is wel een Playstation5 met alle games erop en een computer uit 1995 met enkel mijnenveger. Je mag er een jaar lang niet uit. Delen mag niet, je mag alleen voor jezelf houden wat je wil hebben en daar moet je voor betalen.

Nou, die PlayStation is zeer gewild dus daar wordt 900 euro op afgetikt door de rijkste. Voor hem is er geen kloot aan de hand, hij heeft het geld. De andere twee moeten vechten om een aftandse computer waar ze normaal geen cent voor over hebben. Maar de situatie is zo schrijnend dat ze het er voor over hebben, al is het bespottelijk.

Ineens komt er een vierde persoon de ruimte binnen, die volgens de andere 3 daar niet hoort. Maar deze vierde persoon heeft te horen gekregen dat hij minimaal recht heeft op iets. Naar hem gaat dus die aftandse computer, die die andere 2 eigenlijk alleen maar wilden omdat er niets anders is. Voor een huursom over 12 maanden die hij net kan betalen. Aan het eind moet hij wel de computer weer achterlaten terwijl persoon 1 rustig met de playstation wegwandelt.

Waar ligt dan het probleem? Is het probleem die vierde persoon? (Aka de statushouder op de sociale huurmarkt) Is het probleem dat er onvoldoende aanbod is voor een relevant bedrag? Is het probleem dat men te veel geld wil uitgeven voor rommel?

Natuurlijk is er een probleem met die statushouders op de sociale huurmarkt en dat sijpelt inderdaad door. Maar het probleem is niet opgelost zelfs met nul mensen die ons land binnenkomen.

Het is een combinatie van factoren en beperking migratiestroom kan zeker helpen. Een expat die 700 euro zou hebben maar bij binnenkomst 175 euro cadeau krijgt om die kutcomputer te kopen geeft hetzelfde gevoel van oneerlijkheid. Maar uiteindelijk is de belangrijkste factor dat er ook nu al te weinig aanbod is. Maar ja, als de vraag groter blijft worden bouw je alleen maar tegen een achterstand aan.
  maandag 22 juli 2024 @ 10:30:23 #48
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_214371502
quote:
Vergeleken met tien jaar geleden is een huis inmiddels twee keer zo duur.
Dit is natuurlijk wel een totaal zwaktebod in het hele verhaal, 10 jaar geleden waren we net voorbij de bodem van een crash in de woningmarkt, die in 2008 begon en in 2013 haar dieptepunt had.
Dus 10 jaar geleden (2014) waren de huizen goedkoper dan ze hoorden te zijn.

Ze mogen nu wel duurder zijn, maar de enige manier waarop je daar wat aan kunt doen zijn de grondprijzen, de bouwkosten kun je maar zeerbeperkt aanpassen.

Maar de reden dat dezelfde nieuwbouwwoning in Amersfoort de helft meer tot het dubbele kost van wat die woning in Westerbork kost is de grondprijs.

En dat zul je nooit gelijk kunnen brengen, maar in sommige gevallen zou de gemeente daar best minder voor kunnen vragen.
Aan de andere kant is het niet altijd de gemeente, hier in de wijk verschillende aannemers, waarvan een nog moet beginnen met het bouwen van 2-kappers, terwijl de omringende 2-kappers al 5 jaar geleden zijn opgeleverd, dus die aannemer pakt vooral de stijgende grondprijzen mee.
Waar het bouwbedrijf dat onze kavel aan ons, in 2020, (door)verkocht 15% pakte op de prijs die zij (dezelfde dag) aan de gemeente betaalde, verwacht ik dat de aannemer die de huizen gaat bouwen er zo'n 50-75% op gaat pakken.

In beide gevallen gaat het om grondprijzen die al in 2017 waren vastgesteld.
De gemeente vraagt voor een kavel als de onze nu ook ruim een ton meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  maandag 22 juli 2024 @ 10:35:24 #49
396550 Richestorags
pi_214371549
quote:
11s.gif Op maandag 22 juli 2024 09:18 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Dat mensen noodgrepen gaan verrichten om aan een woning te komen omdat ze nog bij hun ouders wonen en qua inkomen nog sociaal kunnen huren. Denk aan samen kopen met een vriend, ouders geld laten bijbetalen etc. Of dit op de vrije huurmarkt doen. Deze woningen zijn jarenlang ook gekocht met het doel te verhuren natuurlijk. Maar eerdergenoemde, je kan tot 43k sociaal huren en zelfs daarboven heb je nog 10% van het pandenbezit wat niet aan die inkomensgrens is gebonden. Dat gaat allemaal weg.
  maandag 22 juli 2024 @ 10:37:02 #50
396550 Richestorags
pi_214371560
quote:
Daar staat tegenover dat die wel ruim belasting afdragen en consumeren. De aanwezigheid van de asielzoekers kost de staat qua overlast, uitkeringen, GGZ, gezondheidszorg het veelvuldige. Daar staat aan arbeidsparticipatie van 40% tegenover. Ongelooflijk dat we nog steeds het voorstel van wijlen Pim niet hebben ingevoerd. Pas na 10 jaar recht op het volledige sociale stelsel, tot die tijd ga je dankbaar zijn dat je hier bent opgevangen en tegenprestaties verrichten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')