quote:In Nederland en internationaal problemen door computerstoring
Over de hele wereld komen meldingen binnen van computerstoringen. Het lijkt te maken te hebben met problemen bij cyberbeveiligingsbedrijf CrowdStrike. Door de storing moeten meerdere internationale vluchten aan de grond blijven.
De problemen spelen vooral bij Windows-computers. Die tonen na een update een blauw scherm waardoor ze niet kunnen opstarten.
Onder meer de luchthaven van Sydney zegt dat door de storing vertrekkende en aankomende vluchten vertraging kunnen oplopen. Ook de luchthaven van Berlijn zegt dat er vertragingen zullen ontstaan bij het inchecken.
https://nos.nl/artikel/25(...)door-computerstoring
Maar banken zijn wel veel terughoudender met het zomaar deployen van software updates.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:13 schreef ExTec het volgende:
[..]
Banken gaan hier dagen werk aan hebben, dat van de buitenkant alles lijkt te werken betekent niet dat alles opgelost is.
En ik zeg banken omdat ik er zelf bij 1 gewerkt heb, en weet hoeveel realestate (Windows servers, concreet) die hebben.
Dit valt reuze mee. Genoeg vliegvelden die weer operationeel zijn.quote:
Zal ook wel een beetje liggen aan de omgeving, heb je een virtuele omgeving met thinclients dan heb je het probleem vele malen sneller opgelost. Weet niet wat Schiphol heeft.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit valt reuze mee. Genoeg vliegvelden die weer operationeel zijn.
Dat Schiphol zo traag gaat komt meer door beleid dan daadwerkelijk het probleem oplossen.
Lekker met z'n allen snel opstijgen is een recept voor nog grotere problemen. Je hebt met levens te maken; wat verwacht men?>quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:38 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Dit valt reuze mee. Genoeg vliegvelden die weer operationeel zijn.
Dat Schiphol zo traag gaat komt meer door beleid dan daadwerkelijk het probleem oplossen.
Van servers naar surfersquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:38 schreef Tijn het volgende:
Nou, de balie van het zwembad had geen computerproblemen, maar de website ligt er wel uit, dus het komt toch wel een beetje dichtbij
quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:38 schreef Tijn het volgende:
Nou, de balie van het zwembad had geen computerproblemen, maar de website ligt er wel uit, dus het komt toch wel een beetje dichtbij
Tjah als je digitale leven niet verder gaat dan dat.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:38 schreef Tijn het volgende:
Dat de incheckbalies weer open gaan.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:40 schreef xzaz het volgende:
[..]
Lekker met z'n allen snel opstijgen is een recept voor nog grotere problemen. Je hebt met levens te maken; wat verwacht men?>
Om even op je voorbeeld in te gaan: Centric heeft nooit droomsalarissen geboden, dat er in sommige onderdelen wel goede salarissen waren kwam vooral omdat die overgenomen waren en dat personeel al een goed salaris had.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 12:48 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Valt reuze mee. De bedrijfjes ala Centric bieden geen droomsalaris meer.
De beste stuurlui vluchtleiders staan aan wal zitten op een zolderkamertjequote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:40 schreef xzaz het volgende:
[..]
Lekker met z'n allen snel opstijgen is een recept voor nog grotere problemen. Je hebt met levens te maken; wat verwacht men?>
Dat neuspeuteren, gamen en masturberen onder werktijd komt wel weer als alles is opgelost.quote:
Mijn leven is hartstikke digitaal, maar ik heb gelukkig niks met Microsoft te maken over het algemeenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:44 schreef Dr88 het volgende:
[..]
[..]
Tjah als je digitale leven niet verder gaat dan dat.
Gelukkig dat ik nog vakantie heb en de batterij van mijn werktelefoon nog leeg isquote:
Oke nou mooi voor je.. Wat het toevoegt geen idee...quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:49 schreef Tijn het volgende:
[..]
Mijn leven is hartstikke digitaal, maar ik heb gelukkig niks met Microsoft te maken over het algemeen
* ExTec klopt af dat we geen crowdstrike hebben. Was een kandidaat.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:49 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Gelukkig dat ik nog vakantie heb en de batterij van mijn werktelefoon nog leeg is
Heb ook vakantie, maar als wij Crowdstrike hadden had ik wel op kunnen draven denk ik.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:49 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]
Gelukkig dat ik nog vakantie heb en de batterij van mijn werktelefoon nog leeg is
Ik zie maandag wel of daar last van hadden of niet.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:52 schreef ExTec het volgende:
[..]
* ExTec klopt af dat we geen crowdstrike hebben. Was een kandidaat.
En alhoewel ik me niet bezig hou met domme end-lusers, en client endpoints, is in een scenario als dit prima te verwachten dat iedereen mag gaan helpen.
Zeg je dat je in het buitenland zitquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:53 schreef Zoddie het volgende:
Heb ook vakantie, maar als wij Crowdstrike hadden had ik wel op kunnen draven denk ik.
Nou ja, Steam werkt, mijn email werkt, FOK! werkt. Ik heb nergens last vanquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:44 schreef Dr88 het volgende:
[..]
[..]
Tjah als je digitale leven niet verder gaat dan dat.
De 3 belangrijkste dingen werkenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:55 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, Steam werkt, mijn email werkt, FOK! werkt. Ik heb nergens last van
I'll raise you: de oprichter is een rus.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:59 schreef koffiekoekjes het volgende:
14 uur geleden gepost: https://old.reddit.com/r/(...)_83_billion_dollars/
Inside job
Ho ho, dat heb ik allemaal niet gezegd hequote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:10 schreef ExTec het volgende:
[..]
Moet het wel zo zijn, dat niet elke clusternode die update (tegelijkertijd) krijgt.
En het probleem aan dit soort producten (meer de delivery pipeline/method) is dat er iemand op hoofdkantoor van crowdstrike op de GO knop klikt, en die update blijkbaar werkelijk in 1 keer naar alle realestate gaat.
Dan kun je daar zelf tussen gaan zitten, die agent zo deployen dat die zichzelf niet update, en dat zelf gaan doen. Dat is een PITA in it's own right. Meeste bedrijven zullen het liever aan de vendor overlaten.
En ondanks dat menig linux-nerd nu weer victorie aan het kraaien is, kan dit net goed op linux gebeuren. Alleen ligt het tempo van updates (zeker van device drivers) daar veeeeeeel lager.
Maar ondertussen worden er in rpm packages ook gewoon malware gevonden. Sta je dan met je mooie verhaaltje dat linux 'daar geen last van heeft'.
4 uur geleden gepost:quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:59 schreef koffiekoekjes het volgende:
Inside job
Oud nieuws.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 09:55 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
https://www.reddit.com/r/(...)on_dollars/?sort=new
10 u geleden. Prachtige timing. Zo te zien heeft ie ook nog puts gekocht ook
Damn dit is een legendarische post. Perfecte timing.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 13:59 schreef koffiekoekjes het volgende:
Inside job
Er zijn theoretisch altijd scenario's te bedenken waarmee je dit kan voorkomen. Die komen dan vaak wel neer op dat je zelf devops doet en het allemaal in eigen hand hebt. Maar ik heb zelfs trading systems gezien die gewoon doodleuk op off the shelve software op een windows server draaien en eigen clustering mechanisme erop na hielden. En dat soort systemen hadden allemaal nat gegaan, als die agent erop draaide. En dan had ja maar cluster! geen bal uitgemaakt.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ho ho, dat heb ik allemaal niet gezegd hemaar feit is wel dat je de boel een stuk makkelijker virtueel kunt draaien, werken met losse containers die je zo ergens anders aan de gang kunt hebben, en dus ook heel makkelijk kunt snapshotten.
Je bent onder de streep een stuk flexibeler en dus minder kwetsbaar. Goed. Maar ja, als ze je cluster orchester pakken ga je inderdaad ook gewoon nat.
Je bent in de verkeerde war met Kaspersky. Dat is Russisch.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:00 schreef ExTec het volgende:
[..]
I'll raise you: de oprichter is een rus.
Dmitri Alperovitch is wel co-founder, geboren in Moskou.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Crowdstrike is opgericht door een Amerikaan, geboren in New Jersey.
Kijk, ik zeg maar.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Dmitri Alperovitch is wel co-founder, geboren in Moskou.
Ja, niet alleen geboren in Rusland, maar ook tot zijn 13de woonde hij in Rusland.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
Maar toch hequote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:20 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Ja, niet alleen geboren in Rusland, maar ook tot zijn 13de woonde hij in Rusland.![]()
Even Apeldoorn bellenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:00 schreef Kleffe_Dop het volgende:
[ afbeelding ]
De pitwall bij Mercedes in Hongarije wilde ook niet vanochtend.
Prioriteiten. McDonalds is ook getroffen en we moeten niet omkomen van de honger.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:14 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik heb een Apple telefoon en krijg sinds vanmorgen geen mailtjes meer binnen op m’n iCloud, heeft dat hier ook mee te maken?
The Internet always finds outquote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:16 schreef Tijn het volgende:
[..]
quote:
quote:Op vrijdag 19 juli 2024 14:33 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wel al 4 jaar weg bij CrowdStrike....
Degene met Windows kunnen jou niet meer mailenquote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:14 schreef MissButterflyy het volgende:
Ik heb een Apple telefoon en krijg sinds vanmorgen geen mailtjes meer binnen op m’n iCloud, heeft dat hier ook mee te maken?
Ach ja natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:29 schreef Aether het volgende:
[..]
Degene met Windows kunnen jou niet meer mailen
Ik snap het ja.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:48 schreef Leandra het volgende:
[..]
Degenen met Windows die door dit CrowdStrike verhaal geraakt zijn
Bij paywall: Pagina refreshen, ctrl-A, ctrl-C, pasten in notepadquote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er waren 2 problemen, los van elkaar, Azure bij MS en de rollout van een shitty update bij Crowdstrike
https://www.wired.com/story/crowdstrike-outage-update-windows/
Exact.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
We zijn te afhankelijk geworden van computers. Ik vind dat er altijd een optie moet zijn dat werkt zonder computers. Hoe checkte we weer in op de luchthaven in de jaren 70? Juist zonder computers met internet.
Ter aanvulling: De Azure uitval was alleen in de US. Er was een deel van het storage cluster onbereikbaar waardoor VMs bleven rebooten en geen disks konden mounten. Europa had daar geen hinder van.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Er waren 2 problemen, los van elkaar, Azure bij MS en de rollout van een shitty update bij Crowdstrike
https://www.wired.com/story/crowdstrike-outage-update-windows/
Bitlocker keys op de computer getroffen door Crowdstrikequote:Op vrijdag 19 juli 2024 23:14 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Exact.
De verwachtingen liggen torenhoog vandaag de dag. De computer MOET het doen. Er is geen enkele mogelijkheid om ergens op terug te vallen.
Als de computer dan ook nog voorzien is van BitLocker dan is het over en uit. zelfs als de bitlocker key beschikbaar is dan duurt het alsnog veel te lang om te herstellen.
Die kans zou klein zijn. De update van Crowdstrike is donderdag uitgebracht. Van een server verwacht je niet elke 24 uur een reboot. Om het probleem van de update te ervaren zou je na de update moeten rebooten.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 23:22 schreef Perrin het volgende:
[..]
Bitlocker keys op de computer getroffen door Crowdstrike
Dat soort onzinapparaten koop je toch echt zelf.quote:
Ja het is een update die vaker wordt gepushed, net als vroeger een .dat file bijvoorbeeld.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 15:45 schreef heywoodu het volgende:
Is al bekend wat voor soort update het precies was? Als in, gewoon het soort update dat dit soort bedrijven dagelijks of zelfs meerdere keren per dag pushen, of iets 'zeldzamers'?
Zodat je kunt zien wat er in je koelkast ligt.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 08:48 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Echt, waarom zou je windows op je koelkast willen.
Totaal onhaalbaar.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 22:44 schreef capuchon_jongen het volgende:
We zijn te afhankelijk geworden van computers. Ik vind dat er altijd een optie moet zijn dat werkt zonder computers. Hoe checkte we weer in op de luchthaven in de jaren 70? Juist zonder computers met internet.
Als je daar, god mag weten waarom, behoefte aan hebt: een paar duizend jaar was er een geweldige uitvinding, genaamd 'glas'.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 09:08 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Zodat je kunt zien wat er in je koelkast ligt.
Hoezo is het onhaalbaar om een backup-plan te hebben in het geval de computers niet werken.quote:
Het zou niet zo mooi zijn als de verkeersleiding niet meer weet waar de vliegtuigen zijn en ze niet meer kunnen landen, dus ze hebben vrijwel zeker al een backup systeem. Nou hopen dat dat niet ook Windows computers zijn.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Hoezo is het onhaalbaar om een backup-plan te hebben in het geval de computers niet werken.
Het is best raar dat het complete vliegverkeer tot stilstand is gekomen, effectief alleen omdat de mensen geen bliep ten gehore konden brengen bij het boarden.
Meerdere airlines hebben handgeschreven boarding passes uitgeschreven.
Ergens is het een belediging naar het personeel als ze per se een computer nodig hebben om hun werk te mogen doen. Je hebt toch minstens vertrouwen in je eigen mensen mag ik hopen.
Lag het probleem niet voornamelijk bij de computers aan de grond?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zou niet zo mooi zijn als de verkeersleiding niet meer weet waar de vliegtuigen zijn en ze niet meer kunnen landen, dus ze hebben vrijwel zeker al een backup systeem. Nou hopen dat dat niet ook Windows computers zijn.
Het idee van automatisering is een beetje dat je meer werk met minder mensen kan doen. Zonder computers lukt het niet dezelfde hoeveelheid werk te doen met die paar mensen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Hoezo is het onhaalbaar om een backup-plan te hebben in het geval de computers niet werken.
Het is best raar dat het complete vliegverkeer tot stilstand is gekomen, effectief alleen omdat de mensen geen bliep ten gehore konden brengen bij het boarden.
Ergens is het een belediging naar het personeel als ze per se een computer nodig hebben om hun werk te mogen doen. Je hebt toch minstens vertrouwen in je eigen mensen mag ik hopen.
toch lijkt het vandaag de dag dat de computer leidend is.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:55 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het idee van automatisering is een beetje dat je meer werk met minder mensen kan doen. Zonder computers lukt het niet dezelfde hoeveelheid werk te doen met die paar mensen.
Daar mogen knappe koppen zich nu het hoofd over gaan breken. Hier gaan vast wel mensen mee aan de slag.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
toch lijkt het vandaag de dag dat de computer leidend is.
dus niet meer ondersteunend.
geen computer: dan gaat er niets gebeuren.
dat is nogal een ding, je vraagt je toch af of dit wenselijk is. Nu is het dan een storing waarvan de oorzaak bekend is en een oplossing voorhande. Wat als er een keer een probleem is dat wel langer duurt?
Nou ja, dat kun je natuurlijk deels terugdraaien, maar dan moeten we met z'n allen wel accepteren dat het hele leven hl veel meer sober en beperkt wordtquote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
dat is nogal een ding, je vraagt je toch af of dit wenselijk is. Nu is het dan een storing waarvan de oorzaak bekend is en een oplossing voorhande. Wat als er een keer een probleem is dat wel langer duurt?
Terug naar de tijd dat je, gehuld in een modieus ende hip berenvel, een deerne naar keuze met een houten knots een subtiel tikje op het achterhoofd kon geven, en haar vervolgens aan haar haren naar je grot te slepen, om haar daarna alle hoeken van de grot te laten zienquote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:32 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nou ja, dat kun je natuurlijk deels terugdraaien, maar dan moeten we met z'n allen wel accepteren dat het hele leven hl veel meer sober en beperkt wordt
En dat gaat uiteraard nooit gebeuren.
Het is niet alsof we er nu pas achter komen dat er iets kan misgaan. De risico's zijn al lang bekend, harde schijven die crashen, virussen, ransomware etc. Daarom maken bedrijven backups. Kan je het niet oplossen, dan zet je de backup terug.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Het lijkt om een zogenaamde "null pointer exception" te gaan. Dat is een fout in de software die het uitvoerende programma laat crashen. In dit geval een zogenaamde "system driver", en als die crasht werkt niets meer. Deze soort fout is inherent aan de gebruikte programmeertaal (C of C++) en het is bekend hoe je 'm moet voorkomen maar dat moet je wel expliciet programmeren. De grap is dat er tegenwoordig uitstekende tools zijn die voordat je software vrijgeeft dat voor je kunnen doen als je dat zelf vergeten bent. Ik denk dus dat het meer een fout is in het proces dan echt een technisch probleem.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:31 schreef MissButterflyy het volgende:
[..]
Daar mogen knappe koppen zich nu het hoofd over gaan breken. Hier gaan vast wel mensen mee aan de slag.
De meeste bedrijven testen dat niet.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:50 schreef crystal_meth het volgende:
Kan je het niet oplossen, dan zet je de backup terug kom je er achter dat de backup niet werkt.
Ze kunnen nooit zo veel man in dienst nemen om alles wat door computers geautomatiseerd wordt op te vangen. Dat is ondraagbaar.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:26 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Wat voor tools doel je op dan?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:53 schreef recursief het volgende:
[..]
Het lijkt om een zogenaamde "null pointer exception" te gaan. Dat is een fout in de software die het uitvoerende programma laat crashen. In dit geval een zogenaamde "system driver", en als die crasht werkt niets meer. Deze soort fout is inherent aan de gebruikte programmeertaal (C of C++) en het is bekend hoe je 'm moet voorkomen maar dat moet je wel expliciet programmeren. De grap is dat er tegenwoordig uitstekende tools zijn die voordat je software vrijgeeft dat voor je kunnen doen als je dat zelf vergeten bent. Ik denk dus dat het meer een fout is in het proces dan echt een technisch probleem.
Het is vele malen sneller om met software een probleem op te lossen dan zonder. Zolang er stroom en een netwerkverbinding is, valt er altijd wel een mouw aan te passen.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:13 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Wat als er een keer een probleem is dat wel langer duurt?
Uit "EUROCONTROL STANDARD DOCUMENT FOR RADAR SURVEILLANCE IN EN-ROUTE AIRSPACE AND MAJOR TERMINAL AREAS":quote:Op zaterdag 20 juli 2024 10:41 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het zou niet zo mooi zijn als de verkeersleiding niet meer weet waar de vliegtuigen zijn en ze niet meer kunnen landen, dus ze hebben vrijwel zeker al een backup systeem. Nou hopen dat dat niet ook Windows computers zijn.
Is wel een document uit 1997.quote:It is possible to run the RASS-S system on a Macintosh host, on a DOS-based environment and in a Unix
environment.
In C/C++ is het vele malen makkelijker om het fout dan goed te doen. En de meeste bibliotheken die je daar mee helpen verstoppen het. Dus voor zulke toepassingen moet je heel gedisciplineerd programmeren en testen, en/of een andere programmeertaal gebruiken.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:53 schreef recursief het volgende:
[..]
Het lijkt om een zogenaamde "null pointer exception" te gaan. Dat is een fout in de software die het uitvoerende programma laat crashen. In dit geval een zogenaamde "system driver", en als die crasht werkt niets meer. Deze soort fout is inherent aan de gebruikte programmeertaal (C of C++) en het is bekend hoe je 'm moet voorkomen maar dat moet je wel expliciet programmeren. De grap is dat er tegenwoordig uitstekende tools zijn die voordat je software vrijgeeft dat voor je kunnen doen als je dat zelf vergeten bent. Ik denk dus dat het meer een fout is in het proces dan echt een technisch probleem.
(Statische) code analysetools die je er op wijzen dat je een pointer gebruikt zonder eerst te checken of ie NULL is. En evt. zo een check toevoegt.quote:
Daarom Rustquote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:12 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In C/C++ is het vele malen makkelijker om het fout dan goed te doen. En de meeste bibliotheken die je daar mee helpen verstoppen het. Dus voor zulke toepassingen moet je heel gedisciplineerd programmeren en testen, en/of een andere programmeertaal gebruiken.
Dus ja, je kunt het absoluut goed doen, maar in de praktijk gebeurt dat niet vaak.
Ah ja.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 12:30 schreef recursief het volgende:
[..]
(Statische) code analysetools die je er op wijzen dat je een pointer gebruikt zonder eerst te checken of ie NULL is. En evt. zo een check toevoegt.
Ik ben een groot voorstander van Rust voor kritieke code.quote:
Dat ben ik met je eens hoor. Ik werd getriggerd door de opmerking dat het in C/C++ soms bijna makkelijker is om het fout te doen dan om het goed te doen. In Rust kun je er uiteraard nog steeds een rommel van maken maar Rust duwt je itt C++ wel de goede kant uit.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van Rust voor kritieke code.
Dat gezegd hebbende, Rust had hier Unidentified Behaviour omgezet in een gecontroleerde Kernel Panic (dat is nog steeds beter). Er is gewoon geen goed fallback scenario wat niet op andere momenten gebruikt kan worden als security gat.
Yep.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 11:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
De meeste bedrijven testen dat niet.
https://www.workspace.co.(...)-of-lost-data-to-busquote:A study carried out by the British Chambers of Commerce found that 93% of businesses that suffer data loss for more than 10 days file for bankruptcy within one year, and 50% do so immediately.
[..]
According to a study carried out by the global market intelligence firm IDC, 40% of SMEs don’t back up their data at all. When they do, 40-50% of those backups are not fully recoverable. IDC also found that 60% of all business data is held on PC desktops and laptops. This means that it usually won’t get backed up as part of regular company server backups.
[..]
It may surprise you by how some businesses, large or small, are still not investing enough in their data backup systems. 96% of businesses do not back up their workstations, and 75% of small businesses do not have a disaster recovery plan (IDC figures – commissioned by Zerto).
In veel programmeertalen hebben arrays een begin en een lengte en wordt er code gegenereerd om dat te testen. Bij veel nieuwere programmeertalen moet je heel veel moeite doen om een generieke pointer te maken en die zelf te beheren. Zoals de meeste die een garbage collector en/of p-code gebruiken.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:31 schreef FlippingCoin het volgende:
Maar null pointer exceptions heb je in bijna alle talen wel toch. Al heb je niet dat je in alle talen zelf memory allocations moet regelen.
Ik gebruik zelf graag Free Pascal, daar heb je de keuze. Wel geen garbage collector, maar je kunt wel smart pointers gebruiken die de data dealloceren als hij uit de scope gaat. Veel dingen zoals strings hebben dat automatisch. (Het aantal wordt bijgehouden.)quote:Op zaterdag 20 juli 2024 13:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Ik ben een groot voorstander van Rust voor kritieke code.
Dat gezegd hebbende, Rust had hier Unidentified Behaviour omgezet in een gecontroleerde Kernel Panic (dat is nog steeds beter). Er is gewoon geen goed fallback scenario wat niet op andere momenten gebruikt kan worden als security gat.
Hm ja maar in bijna al die talen loop je nog wel tegen null pointers aan. Hoe zou garbage collection hiertegen beschermen?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:40 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
In veel programmeertalen hebben arrays een begin en een lengte en wordt er code gegenereerd om dat te testen. Bij veel nieuwere programmeertalen moet je heel veel moeite doen om een generieke pointer te maken en die zelf te beheren. Zoals de meeste die een garbage collector en/of p-code gebruiken.
Omdat de garbage collector de data opruimt als er geen pointer meer naar wijst en je alleen een pointer kunt maken bij alloceren of kopiren. Alles is een object.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:50 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Hm ja maar in bijna al die talen loop je nog wel tegen null pointers aan. Hoe zou garbage collection hiertegen beschermen?
Maar dat beschermt tegen memory leaks en niet tegen null pointer dereferences?quote:Op zaterdag 20 juli 2024 15:59 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Omdat de garbage collector de data opruimt als er geen pointer meer naar wijst en je alleen een pointer kunt maken bij alloceren of kopiren. Alles is een object.
Je kunt alleen de mist in gaan als je bij het OS resources aanvraagt en de error-handling niet goed doet.
Wat wel makkelijk is, is te veel geheugen en resources zoals sockets in gebruik blijven houden. Maar iedere pointer wijst ergens naar.quote:Op zaterdag 20 juli 2024 16:06 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Maar dat beschermt tegen memory leaks en niet tegen null pointer dereferences?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |