Ja kritiek op de PVV dat kan natuurlijk niet. Dat moet het liefst zo snel mogelijk weggefilterd.quote:https://www.rtvoost.nl/ni(...)el-na-aanval-op-pers
'Absurd en gevaarlijk': partijen nemen afstand van PVV Overijssel na aanval op pers
'Absurd', 'gevaarlijk', 'schandalig' en 'in shock'. In felle bewoordingen nemen partijen in de Overijsselse Provinciale Staten afstand van de PVV Overijssel, Overijssel Vooruit en Forum voor Democratie. Die drie partijen probeerden gisteren om via de Staten een krantenartikel te veroordelen. Het leidt tot felle reacties in het toch al verhitte debat over windmolens.
Dagblad Tubantia schreef onlangs een kritisch artikel over de windmolenplannen van de provincie, die veel weerstand oproepen. Partijen als de PVV, Overijssel Vooruit en FvD, vaak fel tegenstander van de windmolens, worden daarin beschuldigd van het verspreiden van onjuiste informatie.
Eer aangetast
Het kritische artikel schoot de PVV in het verkeerde keelgat. Via een motie probeerde de partij de voltallige Provinciale Staten het krantenartikel te laten veroordelen. "Ik voel me als Statenlid in m'n eer aangetast", zei Gerrit Jansen (PVV). Contact met de krant over het artikel had hij niet gehad.
Dat de PVV, Overijssel Vooruit en FvD de aanval op de pers openden, zorgde voor felle reacties. Ook na het debat was de rust nog niet wedergekeerd: meerdere partijen zijn met een statement gekomen over persvrijheid en desinformatie.
'Absurd en gevaarlijk'
"De VVD Overijssel vindt deze actie absurd en gevaarlijk", zegt fractievoorzitter Ton Serlie. "We veroordelen ten zeerste deze poging tot onderdrukking van de persvrijheid." Emma Peetsma (PvdA) schrijft op X: "Een schande voor de politiek. Een regelrechte aanval op de persvrijheid. Dit is wat de PVV is."
Gisteren lieten andere partijen zich al fel uit over de motie van de PVV. "We gaan ons boekje te buiten en ondermijnen daarmee de persvrijheid", zei Statenlid Luuk Buunk (BBB). Renate van der Velde (ChristenUnie) noemde het "te schandalig voor woorden" en Maryse Wulf (Volt) sprak van "een klap in het gezicht van de rechtsstaat".
Ook onder meer het CDA, PvdD, GroenLinks en SP waren fel tegen de motie, die uiteindelijk de prullenbak in kon, omdat maar 4 Statenleden voor stemden.
Eh... waar gaat dit over? Wat was er precies gebeurd als de voltallige Provinciale Staten Overijssel het artikel per motie afgekeurd had? Binnen 5 minuten zwarte busjes met molotovcocktail gooiende bivakmutsen voor de burelen en krantenpers van Dagblad Tubantia?quote:Op donderdag 18 juli 2024 23:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja kritiek op de PVV dat kan natuurlijk niet. Dat moet het liefst zo snel mogelijk weggefilterd.
Als dat Statenlid zich zo in zijn eer aangetast voelt, dan moet hij voortaan maar niet van die lulkoek verkopen.quote:Op donderdag 18 juli 2024 23:43 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja kritiek op de PVV dat kan natuurlijk niet. Dat moet het liefst zo snel mogelijk weggefilterd.
Typisch rechtspopuplisme denken onzin te kunnen roepen maar als er dan inhoudelijk door een journalist naar gekeken wordt moet de boodschapper aangevallen worden. Ipv toe te geven dat je onzin hebt zitten te vertellen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 00:37 schreef JAM het volgende:
[..]
Als dat Statenlid zich zo in zijn eer aangetast voelt, dan moet hij voortaan maar niet van die lulkoek verkopen.
Het is niet de bedoeling dat de politiek op de journalistieke stoel gaat zitten en via politieke vergaderingen vrij nieuws veroordeeld en/of van tafel probeert te krijgen.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 07:28 schreef Claudia_x het volgende:
Kan iemand me vertellen wat hier zo erg aan is? Als ik een politicus veroordeel, dan maak ik hem toch ook niet monddood? Waarom zou dat bij een journalist wel het geval zijn?
Kritiek is niet toegestaan. Of specifieker: PVV en FvD mogen kritiek hebben en de burger verkeerd voorlichten, maar als je kritiek op hun kritiek hebt ben je een staatsvijand.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 07:28 schreef Claudia_x het volgende:
Kan iemand me vertellen wat hier zo erg aan is? Als ik een politicus veroordeel, dan maak ik hem toch ook niet monddood? Waarom zou dat bij een journalist wel het geval zijn?
Je kan natuurlijk niet verbieden dat een politicus als individu iets over een journalist zegt. De (terechte) ophef gaat er denk ik vooral over dat ze proberen via een motie hun afkeur tot "officieel" overheidsstandpunt te maken.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 07:28 schreef Claudia_x het volgende:
De media dient geen desinformatie te verspreiden, genoeg partijen gehoord en gezien die zich verzetten of moties indienen tegen nepnieuws, ik zie niet in waarom de anderen partijen dit niet mogen. Toevallig bemerk je nu ook dat de OP en de TT vol staat met halve waarheden, want het is niet alleen de PVV die klaagt het zijn meerdere partijen, maar ik durf nu bijna niet meer een motie in te dienen bij de mods.quote:Heikel punt vandaag was een artikel van dagblad Tubantia, dat onlangs kritisch schreef over de houding van Overijssel Vooruit, de PVV en FvD in het windmolendebat. Statenlid Gerrit Jansen (PVV) stelt dat de krant "desinformatie verspreidt" en diende een motie in om, als gezamenlijke Staten, zich uit te spreken over het krantenartikel.
Strijden tegen nepnieuws of onwaarheden is blijkbaar verboten als je niet de juiste politieke kleur vertegenwoordigd, en ik maar denken dat onze politiek zich zo'n zorgen maakten over nepnieuws en desinformatie.quote:Adam Bakker van Overijssel Vooruit dreigde onlangs bovendien naar de Raad voor de Journalistiek te stappen, vanwege een artikel van Oost Nieuws over de afsplitsing van de BBB. Volgens hem bevatte het artikel onwaarheden.
Ik zal het even samenvatten: "Hou je bek! Wij zijn hier de baas!'quote:Op vrijdag 19 juli 2024 08:37 schreef Tekaschi het volgende:
Wacht, dus er is nu ophef omdat de PVV via een democratische motie in de provinciale staten een artikel probeert te veroordelen, niet verbieden, niet verwijderen maar veroordelen? Het valt natuurlijk niemand op dat we totaal niet te horen krijgen wat er in het artikel staat waarvoor de PVV deze veroordeeld, en dit is dan een aanval op de pers roepen andere partijtjes met een afkeer van de PVV in koor? Zijn dan moties of kritiek op rechtse media zoals Ongehoord Nederland of Geenstijl ook geen aanval op de pers?
In het land waar ongewenste uitkomsten van rapporten niet gepubliceerd worden, waar zware criminaliteit verzwegen wordt omdat het wel eens bepaalde partijen in de kaart kan spelen, waar de media een direct lijntje heeft met bepaalde politieke partijen en er duidelijk een bias aanwezig is maken we ons boos over de PVV, FVD en Overijssel Vooruit die een motie indienen over een artikel waar we de inhoud niet van kennen?
[..]
De media dient geen desinformatie te verspreiden, genoeg partijen gehoord en gezien die zich verzetten of moties indienen tegen nepnieuws, ik zie niet in waarom de anderen partijen dit niet mogen. Toevallig bemerk je nu ook dat de OP en de TT vol staat met halve waarheden, want het is niet alleen de PVV die klaagt het zijn meerdere partijen, maar ik durf nu bijna niet meer een motie in te dienen bij de mods.
[..]
Strijden tegen nepnieuws of onwaarheden is blijkbaar verboten als je niet de juiste politieke kleur vertegenwoordigd, en ik maar denken dat onze politiek zich zo'n zorgen maakten over nepnieuws en desinformatie.
Helaas kan ik niet het artikel vinden waarover het gaat, dus wij kunnen niet oordelen of de media desinformatie verspreid. Maar ik zie graag het artikel tegemoet waarover enkele partijen zo vallen, kunnen de mensen zelf oordelen ipv. een oordeel opgedrongen te krijgen vanuit de media.
Sorryquote:Op vrijdag 19 juli 2024 08:42 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Ik zal het even samenvatten: "Hou je bek! Ik ben hier de baas!'
Over GeenStijl zijn nooit moties ingediend.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 08:37 schreef Tekaschi het volgende:
Wacht, dus er is nu ophef omdat de PVV via een democratische motie in de provinciale staten een artikel probeert te veroordelen, niet verbieden, niet verwijderen maar veroordelen? Het valt natuurlijk niemand op dat we totaal niet te horen krijgen wat er in het artikel staat waarvoor de PVV deze veroordeeld, en dit is dan een aanval op de pers roepen andere partijtjes met een afkeer van de PVV in koor? Zijn dan moties of kritiek op rechtse media zoals Ongehoord Nederland of Geenstijl ook geen aanval op de pers?
In het land waar ongewenste uitkomsten van rapporten niet gepubliceerd worden, waar zware criminaliteit verzwegen wordt omdat het wel eens bepaalde partijen in de kaart kan spelen, waar de media een direct lijntje heeft met bepaalde politieke partijen en er duidelijk een bias aanwezig is maken we ons boos over de PVV, FVD en Overijssel Vooruit die een motie indienen over een artikel waar we de inhoud niet van kennen?
[..]
De media dient geen desinformatie te verspreiden, genoeg partijen gehoord en gezien die zich verzetten of moties indienen tegen nepnieuws, ik zie niet in waarom de anderen partijen dit niet mogen. Toevallig bemerk je nu ook dat de OP en de TT vol staat met halve waarheden, want het is niet alleen de PVV die klaagt het zijn meerdere partijen, maar ik durf nu bijna niet meer een motie in te dienen bij de mods.
[..]
Strijden tegen nepnieuws of onwaarheden is blijkbaar verboten als je niet de juiste politieke kleur vertegenwoordigd, en ik maar denken dat onze politiek zich zo'n zorgen maakten over nepnieuws en desinformatie.
Helaas kan ik niet het artikel vinden waarover het gaat, dus wij kunnen niet oordelen of de media desinformatie verspreid. Maar ik zie graag het artikel tegemoet waarover enkele partijen zo vallen, kunnen de mensen zelf oordelen ipv. een oordeel opgedrongen te krijgen vanuit de media.
Nee bij Geenstijl sturen ze de EU erachteraan, om vervolgens gelijk te krijgen. Dat was nu ook een aanval op de vrije pers.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 08:52 schreef FYazz het volgende:
[..]
Over GeenStijl zijn nooit moties ingediend.
Over Ongehoord Nederland zijn moties ingediend omdat de omroep zich mogelijk niet zou houden aan de voorwaarden.
https://www.tweedekamer.nl/
Kamervragen stellen of het nieuws ter bespreking op de agenda zetten kan altijd.
Als media onwaarheden verspreid kun je deze aanklagen.
Tja, ik vind het journalistiek niet al te sterk, maar de claims over onware beweringen worden wel onderbouwd. Ik ben hier wel #TeamTubantia en de motie van PVV, FvD en Overijssel Vooruit is schandalig.quote:Op vrijdag 19 juli 2024 08:48 schreef oblo het volgende:
Dit is het artikel: https://www.tubantia.nl/e(...)ndturbines~a4d5fe89/
Stom, trap er weer inquote:Op vrijdag 19 juli 2024 08:54 schreef Tekaschi het volgende:
[..]
Nee bij Geenstijl sturen ze de EU erachteraan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |