Hallo allemaal!
Ik had vandaag een voorval in de brillenzaak en er lijkt ergens een patroon in te zitten.
Of niet, en verbeeld ik het mij alleen maar.
Ik heb het idee dat de laatste jaren, en vooral na de corona crisis de 'klant' niet meer perse op nummer 1 staat.
En dan bedoel ik voornamelijk dat het serviceniveau omlaag lijkt te gaan.
Ik was vandaag de winkel ingestapt om mijn nieuwe bril op te halen.
In de winkel stonden 2 dames achter de kassa, en ze zaten dus te praten dat ze echt geen zin had om met deze hitte te werken en dat haar nicht bevallen is gisteravond en dat zijn naam Ryan was. 'Oh super cool die naam' antwoorde haar collega. Vervolgens gingen ze elkaar tips geven waar een goede ijswinkel zat.
' IJssalon Zeya is echt kapot lekkere ijs ' 'Zit die in de nieuwe binnenweg?'
'Nee Hoogstraat gewoon in het centrum'
Vervolgens ging dat een tijdje door, dus ik draai mij om, en loop richting de uitgang van de winkel.
Vervolgens begon een lichtje te branden waarop een dame zegt 'Meneer kan ik u helpen? '
Maar nog steeds met een ongeïnteresseerde toon, en ze keek mij geen 1 keer in de ogen aan.
Was een beetje onverschillig, dus ik ging het gewoon terug doen.
Toen ze mijn bril in een tasje deed en de bon had uitgeprint en ik die in een mapje meekreeg zei ze 'alsjeblieft'.
Waarop ik heel ongeïnteresseerd een knikje gaf zonder in haar richting te kijken en weg liep.
Toch heb ik bij afloop een slecht gevoel aan deze ervaring overgehouden. Omdat ik van nature toch een beetje van beleefdheid en vriendelijkheid houd.
Voorbeeld 2
Ik wou mijn auto inruilen bij een dealer, de 'nieuwe' auto was 15.000 euro.
De man achter de balie wou mij eigenlijk niet eens helpen, dat ging in het begin ook allemaal redelijk met tegenzin.
Pas toen hij zag dat ik concreet begon over de betaling nam hij mij serieus en werd hij iets vriendelijker.
Terwijl ik voor dat bedrag toch jaren heb moeten sparen, wel 9 jaar.
Dus zo'n aankoop is voor mij niet 'niks'.
Het laatste voorbeeld is voorgevallen op 20 april dit jaar, bij de Burger King, ze gaf de zak eten mee.
Toen ik terug kwam omdat er geen saus in de zak zat, en ook geen servetjes, lieten ze mij heel lang bij de balie wachten, terwijl ze zagen dat ik met een geopende zak stond te wachten met een bonnetje in mijn hand, het was ook helemaal niet druk, dus het was geen onmacht.
En toen ik 'hallo' riep na een tijdje keek ze redelijk geërgerd aan, en kreeg ik de missende producten zonder ook maar een 'excuses of alsjeblieft'. Ze keek weg tijdens het aangeven van de missende dingen.
Ik heb zelf een tijdje in de horeca gewerkt, en was altijd super aardig naar iedereen.
En we zaten ook wel eens met elkaar te kletsen. Maar zodra er een gast binnen kwam, dan moesten we direct aan de slag.
Is mijn ervaring juist, of is het service niveau altijd al onder gemiddeld geweest en valt het mij nu meer op omdat ik er meer op ben gaan letten?
Rechts mijn nieuwe bril.
graphic logo png