abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 juli 2024 @ 13:54:40 #1
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_214298899

Welkom in het Beursvloer-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen.

Noot: het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.

Nederlands
De Aandeelhouder
BNR Nieuwsradio
IEX
RTL Z

Internationaal
Morning Star
Bloomberg
CNBC
MarketWatch
Seeking Alpha
Finviz
Börse Online
The Motley Fool

Alle oude topics, mét titel, vind je hier

maandag 15 juli 2024 @ 13:56:27 #2
36431 bleiblei
pi_214298915
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 13:24 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
De meeste vermogensbeheerders verslaan de markt niet. De vraag die je jezelf dus moet stellen is of jij beter bent dan de gemiddelde vermogensbeheerder.

Ik zelf ben dat niet, maar anderen zijn dat wellicht wel, als je voldoende kennis hebt en (vooral) er voldoende tijd in steekt.
Ach, dat valt of staat op welk moment je prikt. Ik versla de markt in goede tijden, maar de markt wint van mij in slechte tijden.
Als je naar gemiddelde kijkt zal het niet veel schelen, maar in the end telt maar 1 ding en dat is het moment dat je in stapt vs. dat je uitcashed ;) .

Wat overigens ook geldt voor vastgoed, alleen cash je (de meesten) dat doorgaans niet zelf, maar je erfgenamen. Dus is dat nog zinlozer "vermogen" om over bezig te zijn zodra je er in zit.
pi_214299216
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2024 13:56 schreef bleiblei het volgende:

[..]
Ach, dat valt of staat op welk moment je prikt. Ik versla de markt in goede tijden, maar de markt wint van mij in slechte tijden.
Als je naar gemiddelde kijkt zal het niet veel schelen, maar in the end telt maar 1 ding en dat is het moment dat je in stapt vs. dat je uitcashed ;) .

Daarover gesproken: mensen overschatten ook enorm hoe goed ze kunnen bepalen wanneer ze weer in moeten stappen. Terwijl een gigantisch gedeelte van je winst komt van een handjevol handelsdagen. Als je net wat van die dagen mist daalt je rendement spectaculair

quote:
Looking back at data from 1995 through Sept 30, 2022, gives us almost twenty-eight years, or 6,993 trading days. If you had stayed fully invested in the market (as measured by the S&P 500), your compound annual growth rate sits at 7.7 percent. That means you made 7.7% each year, and at that rate, in general, your money typically doubles about every nine years based upon an investment in the S&P 500. Well, what if you missed the best five days out of those 28 years? That’s only less than one-tenth of one percent of trading days! But the impact is devastating. Your return drops to 5.9 percent, or 23 percent lower annual return than it would’ve been if you had left your money in the market.

Don’t worry; it gets worse. If you missed the best ten market days, your return falls to 4.7 percent, roughly 40 percent lower. Miss the best thirty days, which is still less than one-half of one percent of those 6,993 trading days, and your return drops to 1.1 percent — 85 percent lower than what you would’ve enjoyed had you stayed fully invested.

https://www.wesmoss.com/n(...)-days-in-the-market/

maandag 15 juli 2024 @ 15:12:39 #4
36431 bleiblei
pi_214299506
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2024 14:36 schreef Lichtloper het volgende:

[..]
Daarover gesproken: mensen overschatten ook enorm hoe goed ze kunnen bepalen wanneer ze weer in moeten stappen. Terwijl een gigantisch gedeelte van je winst komt van een handjevol handelsdagen. Als je net wat van die dagen mist daalt je rendement spectaculair
[ afbeelding ]
[..]

Ja, herkenbaar. Mijn persoonlijke ervaring is ook dat als ik ergens in stap, het daarna ff lekker naar beneden dondert. Maar op ten duur met wat geduld wel weer bij trekt. Daarom is daytraden niet mijn ding :') .
pi_214311063
quote:
6s.gif Op woensdag 3 juli 2024 17:20 schreef nostra het volgende:
Nou, huis verkocht en die heisa ook achter de rug, dus ook weer terug naar de beurs. Ik begin echt schandalig conservatief met individueel ASR, Rio, Inwit en als gamb0l Lava. Daar komt Flow nog bij na de kwartaalcijfers, want volgens mij wordt de pre-closing call niet echt goed geabsorbeerd door de markt ([tailwinds were] "more than offset" betekent gewoon rukcijfers de 27e).
Lava sta je aardig in de plus. Kan nog wel hoger uitslaan als er wat fantasie in de koers komt.
pi_214311585
Zijn hier meer mensen die zelf pensioenbelegggen? Zit zelf bij BND (volledig in aandelenfondsen) maar ga nu ook bij DeGiro beginnen. Ben er nog niet helemaal over uit waar ik in ga beleggen daar.
pi_214312366
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 19:27 schreef Bucketlist het volgende:

[..]
Lava sta je aardig in de plus. Kan nog wel hoger uitslaan als er wat fantasie in de koers komt.
Mja, vandaag 20% in de plus op volume (350k nu), maar die dingen zijn zó illiquide dat er gewoon geen boek is en als er een beetje vraag is de koers omhoog schiet als een raket en als iemand van een pakketje afwil het net zo hard naar beneden dondert. Ik heb er 10.000 en dat kostte me al 41 orders (wel 1 keer kosten). :') Lava is echt make it or break it, het wordt 0 of een mooie overname door Big Pharma als er positieve resultaten komen. Dagkoersen moet je echt negeren.

Vandaag nog wat Rio bijgekocht op de dip. Daarnaast nog Local Bounti (heel klein, 2.000 stukjes, ook een pure gok, eigenlijk wat irrationeel) en B2 Impact bijgevoegd. Dan zes individuele stocks, voor nu wel mooi. Vier geschreven putjes op aandelen die ik wil hebben (Pernod Ricard (blijft helaas vallen net als heel liquor), Aperam, Aalberts, SBM).
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Tiësto Live @ Melkweg 2000
Best pilot in history
pi_214312543
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 20:12 schreef Bucketlist het volgende:
Zijn hier meer mensen die zelf pensioenbelegggen? Zit zelf bij BND (volledig in aandelenfondsen) maar ga nu ook bij DeGiro beginnen. Ben er nog niet helemaal over uit waar ik in ga beleggen daar.
Ik heb precies hetzelfde (dilemma).

Met BND ben ik aardig klaar na analyse van hun kosten, dus DeGiro. Edoch liever niet alles in 1 ETF.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_214312617
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 20:12 schreef Bucketlist het volgende:
Nee, zit "gewoon" in BND. Wel fijn om dat gewoon afgezonderd te hebben en af en toe een check-ingesprekje over mijn pensioensituatie in zijn geheel.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Best pilot in history
  woensdag 17 juli 2024 @ 09:01:36 #10
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214315232
Ah mooi beursmoment weer. ASML overtreft verwachtingen maar opent direct 4% in de min.

edit - 7% nu.

Misschien maar bijkopen. Dit lijkt me wat overdreven?

[ Bericht 18% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 17-07-2024 09:08:38 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_214315272
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2024 09:01 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Ah mooi beursmoment weer. ASML overtreft verwachtingen maar opent direct 4% in de min.
Ja, terwijl ASML bij de jaarcijfers al had aangegeven dat ze dit gingen verwachten. 2024 zou een tussenjaar zijn en daarna verwachtten ze weer groei.
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  woensdag 17 juli 2024 @ 11:52:07 #12
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214316609
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2024 09:09 schreef recursief het volgende:

[..]
Ja, terwijl ASML bij de jaarcijfers al had aangegeven dat ze dit gingen verwachten. 2024 zou een tussenjaar zijn en daarna verwachtten ze weer groei.
Trump heeft het weer een beetje verpest door te zeggen dat Taiwan zelf voor defensie moet opdraaien. Alle chips aandelen zijn hierdoor omlaag geschoten uit angst dat China dan weer ooit Taiwan gaat binnenvallen.

Lijkt mij een beetje emotioneel gedoe allemaal. Zeker als de cijfers goed zijn.

Klinkt imo als een goed koopmoment aangezien dit puur de waan van de dag is. Morgen zegt trump weer iets anders en schiet 't weer omhoog bijvoorbeeld.

Edit: Ook Biden heeft opmerkingen gemaakt over meer export restricties zie ik nu. Dus dat helpt ook niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 17-07-2024 12:11:20 ]
pi_214317290
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2024 11:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Trump heeft het weer een beetje verpest door te zeggen dat Taiwan zelf voor defensie moet opdraaien. Alle chips aandelen zijn hierdoor omlaag geschoten uit angst dat China dan weer ooit Taiwan gaat binnenvallen.

Lijkt mij een beetje emotioneel gedoe allemaal. Zeker als de cijfers goed zijn.

Klinkt imo als een goed koopmoment aangezien dit puur de waan van de dag is. Morgen zegt trump weer iets anders en schiet 't weer omhoog bijvoorbeeld.

Edit: Ook Biden heeft opmerkingen gemaakt over meer export restricties zie ik nu. Dus dat helpt ook niet.
ASML haalt toch meer dan de helft van de omzet uit China dus dit type nieuws zullen ze gevoelig voor blijven
  woensdag 17 juli 2024 @ 16:09:12 #14
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214319023
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 13:06 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
ASML haalt toch meer dan de helft van de omzet uit China dus dit type nieuws zullen ze gevoelig voor blijven
Das waar....

Handelen nu tijdelijk stopgezet bij de -11%... Dat had ik niet zien aankomen....
pi_214319115
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2024 16:09 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Das waar....

Handelen nu tijdelijk stopgezet bij de -11%... Dat had ik niet zien aankomen....
De ceo heeft er ook nog wat over gezegd. Het verschilt per locatie in China hoeveel beperkingen er zijn. Dus ze hebben er zeker last van maar hij zegt ook dat ze er nog steeds kunnen werken.
pi_214319219
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2024 21:19 schreef blomke het volgende:

[..]
Edoch liever niet alles in 1 ETF.
Hoeveel meer spreiding dan ~500 bedrijven wil je? ;)
  woensdag 17 juli 2024 @ 16:31:10 #17
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214319256
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 16:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
De ceo heeft er ook nog wat over gezegd. Het verschilt per locatie in China hoeveel beperkingen er zijn. Dus ze hebben er zeker last van maar hij zegt ook dat ze er nog steeds kunnen werken.
Das interessant. Waar heb je dat gelezen?
pi_214320020
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 16:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Maar het is wel broos allemaal. Als Trump straks wordt gekozen en besluit om een handelsoorlog met China te beginnen (niet ondenkbaar) en de EU daarin meesleurt, dan is ASML wel heel erg kwetsbaar met zijn 50% omzet uit China.
  woensdag 17 juli 2024 @ 18:41:59 #19
38114 beantherio
4900 op de schaal van Richter
pi_214320587
Al die nieuwe chipfabrieken in de VS en Europa zullen toch ook hardware nodig hebben. Op de korte termijn lastig voor ASML maar op de langere termijn niets aan het handje.
  woensdag 17 juli 2024 @ 19:31:52 #20
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_214321046
Sectorrotatie :s)
Nog wat NASDAQ ETF bijgekocht. Uiteindelijk knallen die dingen zo weer door de $500 (of het gaat omlaag naar $400 als NVIDIA crasht).
Please Move The Deer Crossing Sign
pi_214322461
quote:
2s.gif Op woensdag 17 juli 2024 16:31 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Das interessant. Waar heb je dat gelezen?
Bericht op degiro bij ASML half 4 vanmiddag
pi_214323213
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2024 19:31 schreef JimmyJames het volgende:
. Uiteindelijk knallen die dingen zo weer door de $500 (of het gaat omlaag naar $400
Dat zijn wel een beetje de mogelijkheden ja.
Best pilot in history
pi_214324723
Ben benieuwd of ASML wat herstel laat zien vandaag..
Edgar Davids over Danny Buijs na Ajax-Feyenoord (4-1, 4/2/07): Luister eens, het is niet de eerste keer dat jongetjes zich willen bewijzen en zeker ook niet de laatste keer.
  donderdag 18 juli 2024 @ 09:13:50 #24
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214324832
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2024 09:00 schreef Black-Death het volgende:
Ben benieuwd of ASML wat herstel laat zien vandaag..
Daar wacht ik ook op ja... maar momenteen 860 nu. Hopelijk een klein dipje nog en dan mag het wel weer omhoog gaan :+

edit: wel pijnlijk dit...

[ Bericht 2% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 18-07-2024 09:34:40 ]
pi_214329310
Sinds vandaag staan alle 3 de REIT's in de plus.
Simon Property Group staat duidelijk in de plus, zo'n 18% t.o.v. m'n GAK.
Realty en Crown Castle nu een magere 3 en 0,3%.
Maar het dividend stroomt wel lekker binnen ;)

Hiermee staan nu alle producten in m'n portfolio in de plus *O*

* klopt het direct af :7
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')