Geothermie is vooral enigszins kansrijk voor lage-temperatuur warmte netten. Daar komen dan weer twee extra problemen bij kijken.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volgens mij is geothermie best kansrijk en zelfs nodig om de gebouwde omgeving te verduurzamen. En wellicht nu nog duur, maar volgens mij wordt er volop geïnnoveerd op dat gebied.
In hoeverre denk jij dat "innovatie" nog volop mogelijk is in deze?quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:
Geothermie is vooral enigszins kansrijk voor lage-temperatuur warmte netten. Daar komen dan weer twee extra problemen bij kijken.
Gezien de benodigde extra volumes water en alsnog moeten isoleren en van LTV verwarming moeten voorzien van woningen is het überhaupt een kansloos model. Los van technische en juridische haalbaarheid voor het aanleggen van de bronnen (daarvan ik niet op de hoogte).quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:55 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In hoeverre denk jij dat "innovatie" nog volop mogelijk is in deze?
Vaak zitten die vervelende natuurwetten in de weg.![]()
Het is dus w.s. ook niet zo dat een (bestaand) warmtenet "zonder meer" op een geothermische bron aangesloten kan worden... Dat misverstand lees ik nogal veel op de interwebz. Ook bij "officiële" bronnen. Dat klopt dus w.s. niet of lang niet altijd.
Wanneer was dat?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 16:55 schreef mvdejong het volgende:
Er was een tijd dat linkse strijders zichzelf opofferden voor hun idealen.
Ga die topicverziekende dingen ergens anders doen verzuurde ijsbeer. Het is niet relevant.quote:
en vrienden in het gemeentehuis van Amsterdam en de provincie Noord Hollandquote:Op zaterdag 13 juli 2024 15:57 schreef Fleischmeister het volgende:
Warmtenet vroeger: restwarmte van industrie, bijna gratis extra energie (waar wel gewoon enorme bedragen voor worden gevraagd:'))
Warmtenet nu: het gas wordt gewoon ergens anders verbrand en er gaat meer energie verloren
Het draait zoals gebruikelijk om geld en macht.
er gaat niets boven een gasketeltje , goede isolatie voor verwarming, en voor electra aangevuld met zonnepanelen en een Accu en warmtepompquote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:48 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Geothermie is vooral enigszins kansrijk voor lage-temperatuur warmte netten. Daar komen dan weer twee extra problemen bij kijken.
Die onzin van warmte/koude vastrecht slaat inderdaad echt nergens op en is vooral bewoners geld uit de zakken kloppen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:38 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Mijn gemiddelde kosten van verbruik dit jaar is 14 euro per maand. Alleen warm water, verwarming nooit aan gehad
Vaste kosten 89,80 per maand
2 jaar terug? Problemen met dit soort netten is al minimaal sinds 2012 aan de gang.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:13 schreef Haags het volgende:
Dit hadden ze niet even twee jaar terug kunnen bedenken toen ze met deze onzin begonnen in Rijswijk waardoor Den Haag in en uit komen met de toet toet vaak 1 groot tering drama was.
Voor de brandstof betaal je ook de hoofdprijs inmiddels.quote:
sinds de VVD de marktwerking heeft geintroduceerd en de woningbouwvereningen corporaties is gaan noemen en de vrije hand gaf en het ziekenfonds heeft afgeschaft en de doktoren per verrichting is gaan betalenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het gaat niet zozeer om verlies maar om woekerwinst. De burger is volledig locked in, in de greep van de monopolist en wordt hard genaaid (zonder zoenen). Pas met deze wet wordt de woekerwinst een halt toegeroepen en dan hebben ze er opeens geen zin meer in. Zo kan je het ook zien.
Verder ben ik van mening dat winst maken niet de enige functie is van bedrijven. Dit omdat een bedrijf er is voor de mensen en niet andersom. Zeer ouderwets, dat weet ik. Maar zo zou het moeten zijn. Hoe erg is het als een bedrijf ook een maatschappelijke bijdrage levert?
Ja allemaal perverse ontwikkelingen. De VVD en ook de linkse partijen die het neoliberalisme wel een goed idee vonden hebben de plank zwaar misgeslagen. Dit is zo enorm schadelijk geweest voor de normale werkende burger. En heel voordelig voor de "haves". Zo jammer.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 17:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
sinds de VVD de marktwerking heeft geintroduceerd en de woningbouwvereningen corporaties is gaan noemen en het de vrije hand gaf en het ziekenfonds heeft afgeschaft en de doktoren per verrichting is gaan betalen
Valt mee, voor 400 euro kun je het hele winterseizoen stoken.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 17:42 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Voor de brandstof betaal je ook de hoofdprijs inmiddels.
Men zag dit indertijd als een loophole om dure energie te vermijden.
Dat is het even geweest. Maar nu niet meer. Het is "schoner" dan een houtkachel of open haard maar evengoed een zwaar vervuilend apparaat. De hype is inmiddels gelukkig over waar je aan kunt zien dat het immer gaat over de eigen knip en nooit over een schone omgeving. Want dan is gas niet te verslaan.
De woonkamer misschien. Je kunt het zo omrekenen qua energetische behoefte. Verder moet je ook nog warm water hebben. Dat kan ook met een pelletkachel in plaats van een cv ketel maar niet voor 400 euro. Of je moet zeeeer klein behuisd zijn. Maar je moet niet doen alsof het tegenwoordig nog een heel groot voordeel geeft t.o.v. andere systemen want dat doet het niet.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 17:58 schreef Wantie het volgende:
[..]
Valt mee, voor 400 euro kun je het hele winterseizoen stoken.
Vervuiling valt ook mee, tegenwoordig kun je er een katalysator tussen zetten.
De woonkamer verwarmen kostte ons in februari volgens de app 175 euro .quote:Op zaterdag 13 juli 2024 18:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
De woonkamer misschien. Je kunt het zo omrekenen qua energetische behoefte. Verder moet je ook nog warm water hebben. Dat kan ook met een pelletkachel in plaats van een cv ketel maar niet voor 400 euro. Of je moet zeeeer klein behuisd zijn. Maar je moet niet doen alsof het tegenwoordig nog een heel groot voordeel geeft t.o.v. andere systemen want dat doet het niet.
Als je dat wel denkt: reken maar eens voor.
Dat is zowat als de helft van het totaal in 1 maand voor alleen de woonkamer. Voor het jaarcijfer wat je beweerde.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 19:55 schreef Wantie het volgende:
De woonkamer verwarmen kostte ons in februari volgens de app 175 euro .
een pelletkachel dat is gewoon een ouderwetse kolenkachel, had mijn vader en moeder in 1962 alquote:Op zaterdag 13 juli 2024 19:55 schreef Wantie het volgende:
[..]
De woonkamer verwarmen kostte ons in februari volgens de app 175 euro .
Als je dat uitsmeert over het hele stookseizoen, dan kan het makkelijk uit.
Verder is het een aanname van je dat ik net doe alsof het een heel groot voordeel heeft.
Dit onderwerp gaat over warmtenet.
Ik heb liever een pelletkachel.
Daarmee ben ik een stuk goedkoper uit, plezierige warmte, ik kan zelf kiezen uit aanbieder en inkopen wanneer de prijs het laagst is, en gebruiken wanneer het nodig is
Je hebt tegenwoordig pelletkachels die meerdere kamers verwarmen en die een cv installatie kunnen vervangen.
Maar dat is niet mijn opstelling.
Verder heb ik het niet over andere systemen.
Aan gas, volgens mijn energieleverancier.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 20:04 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is zowat als de helft van het totaal in 1 maand voor alleen de woonkamer. Voor het jaarcijfer wat je beweerde.
Nou, 400 euro voor een heel stookseizoen, vs 175 euro voor 1 redelijk koude maand.quote:M.i. gaat er dan iets zwaar mis in je "berekening".
Die je liever niet doet omdat het apparaat niet zo goedkoop blijkt als je beweert.
Nee, met zonneboiler.quote:Verder moet je dan nog warm water voor douchen en zo. Dat doe je ook met die kachel?
Zeer prijzig.quote:Je durft gewoon niet aan om het rekensommetje te maken. Er is geen free lunch. Ook een pelletkachel is zeer prijzig in het gebruik. Je doet alsof wat dat betreft.
En in de winter? Maar laten we maar stoppen want dit leidt tot niets en is hier off-topic.quote:
Ik heb nog een kolenhok aan het huis zittenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 20:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een pelletkachel dat is gewoon een ouderwetse kolenkachel, had mijn vader en moeder in 1962 al
ik zou zo de kolenkachel weer terug nemen , ik denk dat kolen goedkoper is dan pellets
lekkere gezellige warmte dat wel , en ik maar slepen met de kolenkit
[ afbeelding ]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |