quote:Vattenfall stopt met aanleg warmtenetten in bestaande bouw
Aangepast: 1 min geleden2 min geledenin NIEUWS
AMSTERDAM - Een enorme dreun voor de duurzaamheidsambities van onder meer grote steden als Rotterdam en Amsterdam.
Energiegigant Vattenfall stopt met grootschalige warmteprojecten in de bestaande bouw.
Dit betekent een streep door tal van plannen om tienduizenden huishoudens aan te gaan sluiten op warmtenetten en de daaraan gekoppelde klimaatambities. Vattenfall vreest voor de kosten en de doorwerking voor de consumenten.
Eerder werden in Rotterdam en Amsterdam de plannen al op pauze gezet omdat de kosten voor de huishoudens veel hoger uit bleken te vallen dan ze eerder betaalden voor gas.
De Amsterdamse wethouder Dirk de Jager heeft vrijdag met grote teleurstelling gereageerd op het besluit van Vattenfall, dat grote gevolgen gaat hebben voor de groene ambities van de stad.
quote:Daarmee verwijst Vattenfall onder meer naar het recente debacle rond de warmtenettarieven in Amsterdam.
De gemeente Amsterdam heeft vier miljoen moeten uittrekken om de uit de pan rijzende tarieven van 2.000 huishoudens te compenseren."
Bestaande klanten
De energiereus zegt wel warmte te blijven leveren aan bestaande klanten: ,,
Lopende verplichtingen met gemeenten en woningcorporaties over grootschalige warmteprojecten in bestaande bouw worden nagekomen."
op mijn leeftijd dan ga je een beetje murmelenquote:
https://www.amsterdam.nl/(...)ouder/dirk-de-jager/quote:De Amsterdamse wethouder Dirk de Jager heeft vrijdag met grote teleurstelling gereageerd op het besluit van Vattenfall, dat grote gevolgen gaat hebben voor de groene ambities van de stad.
quote:Tijdelijk wethouder Dirk de Jager vervangt wethouder Zita Pels en beheert de portefeuilles:
Dierenwelzijn
Duurzaamheid
Voedsel
Volkshuisvesting
Meneer Biden, bent u het!?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
op mijn leeftijd dan ga je een beetje murmelen
ik noemde Timmermans eerder ook al Poetin
Verschrikkelijk duur en je kan het maar bij 1 leverancier afnemen.quote:
Ja concurrentie, dat vind Groen Links een vreselijk kapitalistisch woordquote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Verschrikkelijk duur en je kan het maar bij 1 leverancier afnemen.
Ja, zolang het niet voor dezelfde prijs of goedkoper kan dan gas of losse warmtepompen zie ik er niets in.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:43 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Verschrikkelijk duur en je kan het maar bij 1 leverancier afnemen.
Dat is niet wat ze "vrezen" uiteraard.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 16:40 schreef michaelmoore het volgende:
Vattenfall vreest voor de kosten en de doorwerking voor de consumenten.
Ze zijn als de dood voor (gedeeltelijke) nationalisatie waarna het perverse verdienmodel (voor de aandeelhouder) wegvalt.quote:De nieuwe wet
Om verduurzaming via warmtenetten te stimuleren en in goede banen te leiden, treedt de Wet collectieve warmtevoorziening (Wcw) op 1 juli 2024 in werking. Daarmee komen warmtenetten met 1.500 woningen of meer in publieke handen. Ook krijgen gemeenten meer stuurmogelijkheden. Die kunnen straks voor nieuwe warmtekavels een warmtebedrijf aanwijzen, bijvoorbeeld via aanbestedingen. Daarbij blijft de infrastructuur voor minimaal 51% in publieke handen. Verder zijn bestaande private eigenaren verplicht om hun warmtenet na dertig jaar te verkopen.
Dan heb je natuurlijk nog wel kans dat de gemeente de inkomsten gaat gebruiken om hun begroting op orde te krijgen.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 07:52 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is niet wat ze "vrezen" uiteraard.![]()
Maar dit wel:
[..]
Ze zijn als de dood voor (gedeeltelijke) nationalisatie waarna het perverse verdienmodel (voor de aandeelhouder) wegvalt.
De burger heeft daar i.i.g. meer inspraak dan bij een energiereus. Dat lijkt gunstig. Bovendien staat de begroting van de gemeente als het goed is ook in dienst van de burger.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 08:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan heb je natuurlijk nog wel kans dat de gemeente de inkomsten gaat gebruiken om hun begroting op orde te krijgen.
Het business model was: restwarmte en eventueel bijstoken met nederlands afval hout en gedroogde mest met een opstartsubsidie voor aanlegquote:Op zaterdag 13 juli 2024 08:30 schreef Bart2002 het volgende:
Neemt niet weg natuurlijk zoals Ivo zegt dat een warmtenet enkel gunstig is als ie inderdaad draait op restwarmte, afvalwarmte. Waarvan er steeds minder is. Anders zijn het kansloze dingen. Aanleg is per meter ook ongehoord duur.
een gemeentelijke ecotax voor de huurders staat ze te wachtenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 08:22 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dan heb je natuurlijk nog wel kans dat de gemeente de inkomsten gaat gebruiken om hun begroting op orde te krijgen.
Warmtenetten zijn duur. Hier in Sittard-Geleen zijn ze al twee keer failliet gegaan. En onze gemeente heeft een chronisch geldtekort om te besteden aan dure prestigeprojecten, dus de belastingen zijn maximaal en wat je moet betalen voor het warmtenet stijgt zo snel en veel mogelijk.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:02 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
een gemeentelijke ecotax voor de huurders staat ze te wachten
zeker steden als Amsterdam die gerund wordt door zeer kapitalistische woningeigenaren onder de pet van Groen Links
Volgens mij is geothermie best kansrijk en zelfs nodig om de gebouwde omgeving te verduurzamen. En wellicht nu nog duur, maar volgens mij wordt er volop geïnnoveerd op dat gebied.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 08:30 schreef Bart2002 het volgende:
Neemt niet weg natuurlijk zoals Ivo zegt dat een warmtenet enkel gunstig is als ie inderdaad draait op restwarmte, afvalwarmte. Waarvan er steeds minder is. Anders zijn het kansloze dingen. Aanleg is per meter ook ongehoord duur.
Geothermie is zeker goed mogelijk maar dan moet je dat of prive doen of met een stel burenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volgens mij is geothermie best kansrijk en zelfs nodig om de gebouwde omgeving te verduurzamen. En wellicht nu nog duur, maar volgens mij wordt er volop geïnnoveerd op dat gebied.
quote:Het water in de aardbodem op 20 tot 300 meter diepte is geschikt voor warmte-uitwisseling: we kunnen het oppompen, vervolgens warmte erin stoppen (in de zomer) of eruit halen (in de winter) en dan weer terugpompen. Ook dit heet bodemwarmte.
Met elke 100 meter dieper de aarde in neemt de temperatuur met ongeveer 3 graden Celsius toe.
Hierdoor is het mogelijk om op een diepte van 2.000 meter water van 60-80 graden naar boven te halen.
Mijn gemiddelde kosten van verbruik dit jaar is 14 euro per maand. Alleen warm water, verwarming nooit aan gehadquote:Op vrijdag 12 juli 2024 18:54 schreef Alarmonoff het volgende:
Warmteverbruik juni 2024 0,380 GJ
De kosten van dit verbruik zijn ¤ 18,31.
De vaste kosten in deze periode zijn ¤ 65,23.
Je hebt enerzijds de bron. Daar valt geothermie onder. Staat in de kinderschoenen. Een bestaand warmtenet kan op zo'n bron aangesloten worden. Anderzijds is er de distributie cq de aanleg waar het hier over gaat, die blijft even duur en/of wordt duurder. Die 2 moet je los van elkaar zien.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volgens mij is geothermie best kansrijk en zelfs nodig om de gebouwde omgeving te verduurzamen. En wellicht nu nog duur, maar volgens mij wordt er volop geïnnoveerd op dat gebied.
bij boren hoeven toch niet veel handjes aan te pas te komenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:43 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Je hebt enerzijds de bron. Daar valt geothermie onder. Staat in de kinderschoenen. Een bestaand warmtenet kan op zo'n bron aangesloten worden. Anderzijds is er de distributie cq de aanleg waar het hier over gaat, die blijft even duur en/of wordt duurder. Die 2 moet je los van elkaar zien.
Of er wat betreft de bron veel innovatie mogelijk is betwijfel ik. Het is eigenlijk een simpel maar duur metier. De benodigde materialen zullen w.s. niet goedkoper worden en de "handjes" al helemaal niet.
M.i. hebben wij doorgaans m.i. veel teveel vertrouwen in technische "oplossingen". In de zin dat we denken: "ze vinden wel weer wat uit". Terwijl de echt uitdagingen helemaal niet technisch zijn want een kwestie van veel geld en vooral de handjes. Dat zal steeds lastiger worden.
Zie #30. De bestaande warmtenetten bedienen nu +- 5% van de bestaande woningen. De distributie is dus het echte probleem. Daar heb je zeer veel handjes (en hoofdjes) voor nodig. En zeer grote bergen geld uiteraard. Het boren van een bron is peanuts in vergelijking met die opgave.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:50 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
bij boren hoeven toch niet veel handjes aan te pas te komen
als je ziet hoe en deepwell wordt geboord tegenwoordig
Anderszins is het bezit van de deepwell een asset en blijft dat ook voor tientallen jarenquote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:54 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zie #30. De bestaande warmtenetten bedienen nu +- 5% van de bestaande woningen. De distributie is dus het echte probleem. Daar heb je zeer veel handjes (en hoofdjes) voor nodig. En zeer grote bergen geld uiteraard. Het boren van een bron is peanuts in vergelijking met die opgave.
Ja dat zal zeker realistisch zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Anderszins is het bezit van de deepwell een asset en blijft dat ook voor tientallen jaren
moet je dat niet anders waarderen dan, ?
een prive deepwell is vergelijkbaar met de aanschaf van een eeuwige warmte installatie
Mag best op 10% van de waarde van de woning gewaardeerd worden i.m.
dacht ik ook, ik denk dat je ook maar voor een deel over terugverdienen moet sprekenquote:
quote:Wat kost een warmtepomp met Diepteboring?
Wat kost een warmtepomp in 2024? - GeoTherma
Prijs geothermische warmtepomp met diepteboring
Die onttrekt energie diep uit de aarde.
Voor deze installatie geldt een kostprijs vanaf 20.000,00 euro.
In ruil geniet je van het hoogste rendement van alle toestellen, passieve koeling en bedrijfszekerheid (ook op de koudste winterdagen).
Het ging hier toch over warmtenetten? Geen idee of een warmtenet voordeel heeft op de individuele oplossing. Ik denk het niet in het geval van de particuliere geothermische variant. Alleen moet je dat wel kunnen investeren.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 10:00 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
dacht ik ook, ik denk dat je ook maar voor een deel over terugverdienen moet spreken
[ afbeelding ]
warmte boor installatie]
[..]
In het nu.nl artikel ook weer als een voetnoot gebracht. Maar m.i. de belangrijkste reden waarom de energiereuzen afhaken.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 07:52 schreef Bart2002 het volgende:
Ze zijn als de dood voor (gedeeltelijke) nationalisatie waarna het perverse verdienmodel (voor de aandeelhouder) wegvalt.
Geeft wel aan dat de energiereuzen geen sociale trekjes vertonen richting de burger.quote:De energiemaatschappij hekelt ook een spoedwet waarmee toenmalig minister voor Klimaat en Energie Rob Jetten warmte betaalbaar wilde houden. Die maatregel zorgt er volgens Abdisalaam voor dat warmtebedrijven "structureel minder dekking van de kosten hebben".
investeren is het verschil tussen een andere auto of een deepwell boringquote:Op zaterdag 13 juli 2024 10:31 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Het ging hier toch over warmtenetten? Geen idee of een warmtenet voordeel heeft op de individuele oplossing. Ik denk het niet in het geval van de geothermische variant. Alleen moet je dat wel kunnen investeren.
In Purmerend was het vroeger volgens mij echte afvalwarmte van de Nuon elektriciteitscentrale op het industrieterrein onder Kwadijk zeg maar (edit: de Baanstee). Later werd dat een gas / bio turbine speciaal voor het net. Althans dat verhaal heb ik gehoord. Dat laatste slaat de plank natuurlijk mis en zal tevens veel duurder zijn voor de gebruiker.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:50 schreef Red_85 het volgende:
Topper.
In de 'proeftuin' in Purmerend was dat 4 jaar terug ook al duidelijk. Enorm duur en je bent als consument daarna aan de duivel overgeleverd die een monopoly heeft.
Mooie praatjes van 'Purmerend Gasvrij' over comfort, kosten en gemak. Maar naderhand betaald iedereen meer dan in de periode dat ze gas hadden. En niemand is tevreden.
En dan kan je niet meer terug ook.
I knowquote:Op zaterdag 13 juli 2024 10:48 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In Purmerend was het vroeger volgens mij echte afvalwarmte van de Nuon elektriciteitscentrale op het industrieterrein onder Kwadijk zeg maar (edit: de Baanstee). Later werd dat een gas / bio turbine speciaal voor het net. Althans dat verhaal heb ik gehoord. Dat laatste slaat de plank natuurlijk mis en zal tevens veel duurder zijn voor de gebruiker.
Dat was het altijd al toch Haags?quote:Op vrijdag 12 juli 2024 17:13 schreef Haags het volgende:
Dit hadden ze niet even twee jaar terug kunnen bedenken toen ze met deze onzin begonnen in Rijswijk waardoor Den Haag in en uit komen met de toet toet vaak 1 groot tering drama was.
Grotendeels mee eens. Door het monopolistische karakter zijn warmtenetten melkkoeien geworden en burgers kunnen nergens anders heen. Voor mij een reden om een huis niet te kopen.quote:Op vrijdag 12 juli 2024 16:57 schreef Pleun2011 het volgende:
Goedzo...oppleuren met het door de strot duwen van die dure klimaathobby. Groen juich ik toe maar kom maar eens terug wanneer de gewone burger geen poot wordt uitgedraaid.
Commerciële bedrijven willen geen verlies maken op projecten, dieven zijn hetquote:Op zaterdag 13 juli 2024 10:34 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
In het nu.nl artikel ook weer als een voetnoot gebracht. Maar m.i. de belangrijkste reden waarom de energiereuzen afhaken.
[..]
Geeft wel aan dat de energiereuzen geen sociale trekjes vertonen richting de burger.Wat ze eigenlijk zeggen: dat zijn we onze monopoliepositie kwijt waardoor we de burger niet meer kunnen uitpersen als een citroen.
https://www.nu.nl/economi(...)-bestaande-bouw.html
Het gaat niet zozeer om verlies maar om woekerwinst. De burger is volledig locked in, in de greep van de monopolist en wordt hard genaaid (zonder zoenen). Pas met deze wet wordt de woekerwinst een halt toegeroepen en dan hebben ze er opeens geen zin meer in. Zo kan je het ook zien.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:28 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Commerciële bedrijven willen geen verlies maken op projecten, dieven zijn het
Klopt maar dat passen we niet toe in Nederland. Tevens is dat sinds 2 jaar geleden nog moeilijker geworden omdat je op veel plekken niet meer dan een paar tientallen meters mag boren ter bescherming van het grondwater en zelfs WKO's lastig worden.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 09:34 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Ah dat wist ik niet. Dus geen probleemloze techniek. Theoretisch misschien wel de enige oplossing. Een tiental meters zal lang niet voldoende zijn.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:34 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Klopt maar dat passen we niet toe in Nederland. Tevens is dat sinds 2 jaar geleden nog moeilijker geworden omdat je op veel plekken niet meer dan een paar tientallen meters mag boren ter bescherming van het grondwater en zelfs WKO's lastig worden.
Nee voor een enkel pand kun je nog wel uit met lussen of een relatief ondiepe boring (mijn nieuwbouw krijgt dat en de verpleeghuizen die wij bouwen hebben het ook). Maar voor hele wijken heb je dan of heel veel bronnen of hele diepe bronnen nodig en die mogen niet interfereren met het grondwater of andere bronnen dus dat wordt lastig.quote:Op zaterdag 13 juli 2024 12:37 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Ah dat wist ik niet. Dus geen probleemloze techniek. Theoretisch misschien wel de enige oplossing. Een tiental meters zal lang niet voldoende zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |