abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:13:43 #1
3542 Gia
User under construction
pi_214220589
quote:
Met 20 anderen in een oude school wonen, is voor getraumatiseerde Omar 'een hel'
8 juli 2024, 06.00 uur · Aangepast 8 juli 2024, 08.54 uur · Door: Priscilla Overbeek

De Syrische Omar Orfi (32) moet binnen enkele dagen verhuizen naar een oude basisschool in Castricum. Daar komen 19 statushouders en twee spoedzoekers te wonen. Omar is inmiddels wel wat gewend, maar de woonomstandigheden waar hij nu in terechtkomt, slaan volgens hem alles. "We delen drie douches met vrouwen en mogen geen elektriciteit gebruiken."

Twee mannen staan buiten voor een kleurrijke, met graffiti bedekte bakstenen muur. De ene man draagt een wit poloshirt en een bril, terwijl de andere man een groen T-shirt draagt met de tekst "BASIC" erop en een zwarte pet. Het tafereel wordt helder verli

De 32-jarige Omar (rechts) en Beshr (27) uit Syrië - Foto: NH Media/Priscilla Overbeek
Door de langdurige oorlog hebben miljoenen Syriërs alles achter zich gelaten en zijn op de vlucht geslagen. Journalist Omar Orfi uit Damascus is een van hen. Hij was zijn leven in zijn thuisland vanwege zijn geloof en beroep niet meer zeker.

De littekens die in zijn armen gekerfd staan, vertellen volgens hem het verhaal van de bom die op het huis van zijn buren viel. "De explosie was zo enorm dat ook ons huis werd geraakt. Er was gelukkig verder niemand thuis, maar het was heel beangstigend. Een traumatische ervaring, waardoor ik ook geen harde geluiden meer kan verdragen."

"Veel slechter kun je het als statushouder niet treffen"

Omar Orfi, nieuwe bewoner van de tijdelijke locatie aan de Koekoeksbloem, Castricum
In 2014 kiest hij ervoor Syrië te verlaten. Per boot vlucht hij naar Turkije, waar hij een baan vindt in de media. Toch voelt hij zich ook daar, met Erdogan aan de macht, niet veilig. Zijn broer woont dan al enige jaren met zijn gezin in Beverwijk. Ook hij besluit uiteindelijk naar Nederland te vluchten. "Was ik maar naar Duitsland gegaan", zegt hij nu.

Geen voorrang
Omar komt in verschillende asielzoekerscentra terecht, tot hij hoort dat zijn verblijfsvergunning is goedgekeurd en hij in Castricum komt te wonen. In die gemeente krijgen statushouders geen voorrang op een sociale huurwoning.

In plaats daarvan krijgen ze tijdelijke woonlocaties aangeboden in leegstaande panden of containerwoningen, zoals aan de Puikman. De nieuwe regering wil dit beleid in alle gemeenten gaan uitrollen.

Sinds maart woont Omar tijdelijk in hotel Akersloot. De woning waar hij nu een contract voor heeft ondertekend, omdat hij anders op straat wordt gezet, bezorgt hem slapeloze nachten.

Tentjes langs rivieren
"Ik weet dat het in sommige Europese landen nog veel erger is. Dat mensen in tentjes langs rivieren slapen. Daarmee kun je niet zeggen dat we hier dan maar dankbaar voor moeten zijn. Ik begrijp niet dat het COA dit toelaat. Veel slechter kun je het als statushouder niet treffen", stelt Omar.

De deur van zijn nog lege kamer, een oud klaslokaal, gaat open. Er lijkt niets aan te zijn gerenoveerd. Een flink deel van het blauwe zeil dat op de vloer ligt, is in een hoek van de grond losgerukt. "Ik hoop dat ze dit nog komen herstellen, maar ik heb nog niets gehoord", aldus Omar.

Tekst gaat door onder de foto's.

Koekoeksbloem, Castricum
Het zeil in Omar z'n kamer is van de vloer losgerukt
NH MEDIA/PRISCILLA OVERBEEK

Koekoeksbloem Castricum

Koekoeksbloem Castricum

De warme temperatuur buiten maakt het binnen erg benauwd. "Het is slecht geïsoleerd en dat merk je", reageert hij. "In de winter wordt het hier natuurlijk ijskoud, maar we hebben geen verwarming in de kamers." Een verwarming is inderdaad nergens te bekennen. "Je hoort hier ook alles", zegt Omar. "Hoe kan ik mij hier concentreren op mijn studie, hoe kan ik mij hier ontspannen als ik schrik van elk hard geluid. Voor mij is dit een hel."

Omar laat de vertrekken zien waar kan worden gedoucht. Er zijn in totaal drie douches voor 21 mensen. "Niet te doen", stelt hij. In de eerste ruimte staan twee douchecabines. In de andere staat de derde, met ernaast een afgesloten toilet.

Doorschijnende douchecabines
De deuren kunnen op slot, maar verder is er van echte privacy geen sprake, stelt Omar. "Je kunt zelfs door het glas heen kijken", demonstreert hij, terwijl hij in een van de cabines stapt. "Er komen hier ook vrouwen te wonen, maar er zijn geen gescheiden douches en toiletten. Het is mij een raadsel hoe we dit straks gaan organiseren met 21 mensen."

Tekst gaat verder na fotocarrousel:

Koekoeksbloem tijdelijke huisvesting statushouders Castricum

Door naar de enige keuken, waar drie koelkasten staan. "Hier moeten alle bewoners hun eten in kwijt. Wat als er iets uit de koelkast verdwijnt, wie spreek je dan aan", vraagt hij zich af.

Ook de beperkte kookmogelijkheid met maar twee inductieplaten en twee ovens is volgens Omar ondoenlijk. "Er wonen hier zo veel mensen met verschillende culturen, religie, talen, leefritmes en eetgewoonten. Hoe kun je nu prettig samenwonen met 21 mensen?"

Waar voor je geld?
De maandelijkse huur is 592 euro. "Dertig euro extra als je een wasbakje met koud water in de kamer hebt", verklaart Omar. Een belachelijk hoog bedrag voor wat je terugkrijgt, vindt hij. "We mogen geen elektriciteit gebruiken vanwege brandgevaar. Dat betekent: geen ventilator of elektrisch kacheltje in de winter, geen tv of lamp", somt hij op. "En waar moeten we dan onze telefoon en laptop opladen? We betalen voor internet, maar de wifi doet het niet."

Koekoeksbloem, Castricum
Omar en Neshr geven NH een rondleiding
Koekoeksbloem, Castricum
"Zijn onze spullen wel veilig met een kapotte deur en goedkope sloten?"

Beshr (27) sluit zich bij het gesprek aan. Hij studeerde archeologie in Syrië, maar besloot door de oorlog ook zijn land te verlaten. Zijn vriendin woont in Alkmaar, maar is volgens hem niet welkom in het pand. "We mogen geen mensen uitnodigen. Wat mogen we hier eigenlijk wel", zegt hij spottend. "We vragen echt niet veel, een kleine studio of desnoods een appartementje met een paar huisgenoten. We hebben hier allemaal de leeftijd dat we willen trouwen en kinderen willen krijgen. We willen studeren, werken, een leven opbouwen. Maar dat is onmogelijk in deze situatie."

'Woningtekort geen excuus'
Dat Castricum (en heel Nederland) kampt met een tekort aan sociale woningen, begrijpen beide mannen. Toch vinden ze dat geen excuus. "Dit zijn onmenselijke omstandigheden", stellen ze. Er komen uiteindelijk zo'n 90 nieuwe appartementen voor in de plaats. Waarvan de helft sociale huur. Als alles naar verwachting verloopt, kan in 2026 worden gestart met de bouw, verwacht Kennemer Wonen.

"We weten niet hoelang we hier moeten blijven. Die uitzichtloosheid maakt het heel erg zwaar", zegt Omar. "Als we bijvoorbeeld zouden weten dat het maar een jaar zou duren, hebben we tenminste iets om aan vast te houden", valt Beshr hem bij.

Onterecht
Volgens de gemeente Castricum zijn de klachten onterecht. Dat er te weinig kookgelegenheid is, valt op te lossen door samen maaltijden te bereiden, stelt de gemeente. "Op alle locaties is er kookgelegenheid om gezamenlijk te koken." Ook het sanitair is op alle locaties berekend op het aantal mensen dat wordt gehuisvest. "De locaties zijn daarnaast goed geïsoleerd", stelt de woordvoerder van wethouder Paul Slettenhaar.

"Wij doen een huisvestingsaanbod; eenieder maakt zelf de afweging deze te accepteren of te weigeren"

Reactie woordvoerder wethouder Paul Slettenhaar
Castricum kampt net zoals andere gemeenten met een schaarste aan woningen, vervolgt de woordvoerder. "Binnen de mogelijkheden proberen we de statushouders zo goed mogelijk te huisvesten. Wij doen een huisvestingsaanbod; eenieder maakt zelf de afweging deze te accepteren of te weigeren."

Appartementje delen?
Waarom zoeken de twee dan niet samen, of met nog een paar anderen, naar iets in de vrije sector? "Dat is met onze uitkering niet te betalen en die zouden we dan door de hogere huur ook verliezen", reageert Omar. "We spreken de taal nog niet, daar volgen we meerdere keren per week les voor. Dat maakt het vinden van een baan ook lastig."

Kan Beshr dan niet bij zijn vriendin intrekken? "Nee", zegt hij resoluut. "Het is te klein en we zijn ook nog niet getrouwd. Voorlopig is het dit of op straat", verzucht hij. En Omar bij zijn broer? "Nee", klinkt het opnieuw. "Mijn broer heeft een vrouw en kinderen, daar pas ik in dat kleine appartement echt niet meer bij."
https://www.nhnieuws.nl/n(...)iseerde-omar-een-hel

Lekker terug naar Turkije gaan Omar! Daar had je werk. ^O^

Niet mijn OP.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:14:34 #2
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_214220594
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:13 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
:Z
Nou zo kennen we je weer.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:15:17 #3
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214220600
quote:
10s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:14 schreef Harvest89 het volgende:

[..]
Nou zo kennen we je weer.
De enige gepaste reactie op reacties die we dan weer van jou kennen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214220608
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:13 schreef Gia het volgende:

[..]
Vriendin van me woont al 5 jaar noodgedwongen in de gezamenlijke woning met haar ex. Kunnen de woning niet verkopen, want kunnen nergens heen.
Te hoog ingezet dan als 1 van de 2 het niet zelfstandig kan betalen.
'Cause it's easier to fly
Than to face another night
In Southern Sun
And your love is all around
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:17:03 #5
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214220612
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:16 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]
Bam! En alle compassie en medemenselijkheid is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:17:53 #6
3542 Gia
User under construction
pi_214220618
Ik ben in elk geval erg verheugd over het feit dat ze niet meer automatisch voorrang krijgen en ook gewoon op een kamer met gedeelde voorzieningen op een woning moeten wachten, net zoals onze kinderen.

Mijn zoon heeft ook geen eigen badkamer, eigen keuken e.d.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:18:49 #7
3542 Gia
User under construction
pi_214220623
quote:

[..]
Nou, dat kan wel, maar de ander uitkopen is dan weer een dingetje. En die ander kan nergens heen.
Ze staat al wel 5 jaar ingeschreven, inmiddels.
pi_214220626
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Bam! En alle compassie en medemenselijkheid is als sneeuw voor de zon verdwenen.
Wat goed dat je de onderliggende boodschap herkende, wil je een sticker?
In Southern Sun
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:21:07 #9
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_214220638
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:19 schreef Da_Sandman het volgende:

[..]
Wat goed dat je de onderliggende boodschap herkende, wil je een sticker?
Er was geen onderliggende boodschap. Gewoon uit de heup geschoten en nu realiseren dat je hele 'ach en wee wat zielig'-verhaal steevast van een uitermate zwart-witte variëteit is.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_214220646
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:21 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Er was geen onderliggende boodschap. Gewoon uit de heup geschoten en nu realiseren dat je hele 'ach en wee wat zielig'-verhaal steevast van een uitermate zwart-witte variëteit is.
Ok man.

:').
In Southern Sun
pi_214220712
quote:

[..]
De hypotheekregels zijn wel veranderd waardoor je met een nieuwe hypotheek steeds minder kunt krijgen, op basis van hoe lang je al een hypotheek hebt.

Dan nog moet het toch wel mogelijk zijn voor beiden om een simpel huisje te vinden binnen het budget?
pi_214220723
Koekoeksbloem, Castricum
Omar en Neshr geven NH een rondleiding
Koekoeksbloem, Castricum
"Zijn onze spullen wel veilig met een kapotte deur en goedkope sloten?"

pi_214220762
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:27 schreef ToT het volgende:

[..]
De hypotheekregels zijn wel veranderd waardoor je met een nieuwe hypotheek steeds minder kunt krijgen, op basis van hoe lang je al een hypotheek hebt.

Dan nog moet het toch wel mogelijk zijn voor beiden om een simpel huisje te vinden binnen het budget?
Binnen budget is echt verdomd moeilijk.
Sociale huur duurt enorm lang, vrije sector is meestal ruim boven de 1000¤ per maand exclusief. Heb het al eerder gezegd, inkomenseis vaak drie keer de huur, of borg erg hoog + vooruit betalen.

En dan heb je een appartement met 1 slaapkamer, geen vloer erin, geen keuken, helemaal niets.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:36:30 #14
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214220767
Dus je komt van een oorlogssituatie waar het huis van je buren al opgeblazen is en jij de volgende kan worden.

Uit pure wanhoop vlucht je naar onbekenden in de hoop dat zij je kunnen helpen. Je komt in een situatie waar je geld voor een dak boven je hoofd en eten krijgt. In vrede zonder angst.

Maar je moet een douche met 6 anderen delen, dus zoek je de krant op voor een tranentrekkend artikel over hoe slecht je behandeld wordt.

Ik vind Omar wat ondankbaar.
Laffe huichelaar
pi_214220768
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:35 schreef Cause-mayhem2 het volgende:

[..]
Binnen budget is echt verdomd moeilijk.
Sociale huur duurt enorm lang, vrije sector is meestal ruim boven de 1000¤ per maand exclusief. Heb het al eerder gezegd, inkomenseis vaak drie keer de huur, of borg erg hoog + vooruit betalen.

En dan heb je een appartement met 1 slaapkamer, geen vloer erin, geen keuken, helemaal niets.
Klopt @ die inkomenseis, dat heb ik ook vaak zat gezien: appartement van ¤135.000 tussen allemaal junks e.d. wordt voor ¤850 per maand verhuurd met 3x de kale huur aan netto inkomen, en je zit meteen aan een jaarcontract vast.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:37:58 #16
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214220778
quote:

[..]
Want in je eentje kopen is haalbaar? En anders moet maar, ja wat eigenlijk? Thuis blijven wonen tot je 40e?

En on topic, ik vind een paar dingen aan het verhaal. Ten eerste vind ik dat iedereen en deze mensen dus ook acceptabele woonruimte mag genieten. De omstandigheden in die oude school vind ik niet acceptabel en helemaal niet voor die belachelijke prijs. Zelfs geen elektriciteit op de kamers is er, kan echt niet.

Het belangrijkste vind ik echter het feit dat Omar dus werk en een leven had in Turkije en dus eigenlijk geen vluchteling meer was. Wat doet hij hier dan met die status? Hoe kan dit?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:38:17 #17
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214220780
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 11:31 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Het zijn statushouders met een verblijfsvergunning. Er is dus geconstateerd dat ze hier voorlopig mogen blijven.
Dan nog. Mondje houden en blij zijn met je plek.

Genoeg mensen die op een jarenlange wachtlijst staan voor een aangewezen plekje door de gemeentelijke woningbouw.

Veel mensen hebben niet eens een plek en wonen noodgedwongen bij iemand in.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214220785
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:36 schreef timmmmm het volgende:
Dus je komt van een oorlogssituatie waar het huis van je buren al opgeblazen is en jij de volgende kan worden.

Uit pure wanhoop vlucht je naar onbekenden in de hoop dat zij je kunnen helpen. Je komt in een situatie waar je geld voor een dak boven je hoofd en eten krijgt. In vrede zonder angst.

Maar je moet een douche met 6 anderen delen, dus zoek je de krant op voor een tranentrekkend artikel over hoe slecht je behandeld wordt.

Alles bij elkaar opgeteld is het wel vrij gortig, althans dat in het eerste verhaal.
Een deel schijnt aangepakt te zijn / te worden en hopelijk gaan ze de rest ook een beetje fatsoenlijk maken zodat ze er een beetje normaal kunnen leven.
Extra douches zal alleen wel lastig worden, maar de rest zou relatief goedkoop gefixt moeten kunnen worden.
pi_214220800
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:09 schreef capricia het volgende:
Is alleen maar mooi voor de snelle integratie dit: wil je een appartement, een studio? Leer maar snel Nederlands en zorg dat je snel werk hebt en houdt.
Dan kun je met een paar vrienden ergens wat gaan huren. Net als heel veel mensen hier.
Er zijn 200.000 vacatures en we krijgen steevast te horen dat elke immigrant een verrijking voor Nederland is en super hoog opgeleid dus dit is de uitgelezen kans voor Omar en zijn vrienden wat te maken van hun leven en te zorgen voor hun eigen geluk. Onder het mom niet zeuren maar poetsen aan de bak Omar.
pi_214220804
quote:

Je vergeet zijn tussenstop in Turkije waar hij werk had, maar het allemaal te karig was en hij daarom maar op het vliegtuig stapte naar Nederland.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:42:45 #21
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214220807
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:38 schreef ToT het volgende:

[..]
Alles bij elkaar opgeteld is het wel vrij gortig, althans dat in het eerste verhaal.
Een deel schijnt aangepakt te zijn / te worden en hopelijk gaan ze de rest ook een beetje fatsoenlijk maken zodat ze er een beetje normaal kunnen leven.
Extra douches zal alleen wel lastig worden, maar de rest zou relatief goedkoop gefixt moeten kunnen worden.
Het zal vast geen situatie zijn waar je graag in woont en er zal vast ruimte voor verbetering zijn, maar ik vind het wat ver gaan om te klagen hoe onmenselijk je behandeld wordt wanneer jij degene bent die, met god mag weten hoeveel mensen tegelijk, bij ons aanklopt of we je alsjeblieft willen helpen.

Doe je dat, laat je iemand binnen om hem te helpen van de verschrikkelijke oorlogssituatie waar hij in zit, want zo vriendelijk zijn we nu eenmaal, kan je het niet maken om vervolgens te gaan klagen dat je niet in een handomdraai allemaal alle voorzieningen krijgt die je wil
Laffe huichelaar
pi_214220810
Zouden we het ook acceptabel vinden als drie Nederlandse studenten in hetzelfde complex tussen die mensen uit diverse landen gehuisvest worden?
pi_214220814
quote:

Dat niet alleen, Omar is in eerste instantie naar Turkije gevlucht, waar hij veilig was, én intussen een leven had opgebouwd en werk had.

Maar dat was blijkbaar niet goed genoeg.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_214220820
Ze zijn goed bezig met integreren, klagen is echt iets Nederlands. Overigens is het niet hebben van verwarming en geen elektriciteit mogen gebruiken, gewoon triest.

"We mogen geen elektriciteit gebruiken vanwege brandgevaar", je mag je dan afvragen of het pand niet onbewoonbaar verklaard zou moeten worden.
pi_214220841
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:44 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Dat niet alleen, Omar is in eerste instantie naar Turkije gevlucht, waar hij veilig was, én intussen een leven had opgebouwd en werk had.

Maar dat was blijkbaar niet goed genoeg.
Nederlandse rechters hebben al diverse keren geoordeeld dat Turkije voor vluchtelingen geen veilig land is.
Van de week is er nog een kind gelyncht. De populariteit van de grijze wolven neemt toe. Na Nederland Turkije weet iedereen wel een beetje waar de grijze wolven voor staan
pi_214220844
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:43 schreef opgebaarde het volgende:
Zouden we het ook acceptabel vinden als drie Nederlandse studenten in hetzelfde complex tussen die mensen uit diverse landen gehuisvest worden?
Nou?
Of ben je geen we?
Go hard or go home
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:49:18 #27
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214220845
quote:
Je zou de containerwoningen eens moeten zijn waar ze Amsterdamse studenten in ophokken. Er wonen ook mensen in antikraakgebouwen.

Heel veel studenten gaan nu niet uit huis omdat er geen woningen zijn of alleen maar schandalige alternatieven. Daar moet hard aan gewerkt worden.

Daarom is het des te schrijnender om te verwachten dat er acuut een perfecte oplossingen voor je is wanneer je met weet ik het hoeveel mensen bij een ander aanklopt voor hulp. We kunnen het al niet voor onze eigen kinderen regelen, zelfs dat lukt niet. En toch doen we dat gewoon uit de goedheid die we hebben, laten we die mensen gewoon binnen en geven we die mensen van alles wat we zelf tekort komen.

Snap je dat het dan heel cru op mij overkomt om dan moord en brand te schreeuwen en de pers op te zoeken omdat het niet ideaal is, niet is wat je zoekt, maar enkel is wat we op dit moment hebben? Men klopt bij ons aan, we helpen ze zo goed als we kunnen zonder er zelf te veel op achteruit te gaan en nog is het niet genoeg. Maar je wil die mensen ook niet in een oorlogssituatie laten verrekken dus laat je ze binnen.

Ik zou me dan in ieder geval niet zo opstellen, jij wel?
Laffe huichelaar
pi_214220847
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:48 schreef Noek het volgende:

[..]
Nou?
Of ben je geen we?
Ik ben benieuwd wie op beide situaties een volmondig JA antwoord. Ik ben het niet. Jij?
pi_214220851
quote:
Is dit het nationale "whataboutism" topic aan het worden ofzo?
pi_214220857
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:45 schreef Managarm het volgende:
Ze zijn goed bezig met integreren, klagen is echt iets Nederlands. Overigens is het niet hebben van verwarming en geen elektriciteit mogen gebruiken, gewoon triest.

"We mogen geen elektriciteit gebruiken vanwege brandgevaar", je mag je dan afvragen of het pand niet onbewoonbaar verklaard zou moeten worden.
Of je zou zomaar kunnen denken dat Omar iets niet helemaal goed begrepen heeft.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:52:19 #31
221644 timmmmm
sp3c lives matter
pi_214220873
quote:

Natuurlijk is dat pand geen goeie huisvesting. Dat betwijfelt niemand. Maar het is beter dan géén huisvesting en we stampen niet even 30.000 goede woningen per jaar extra uit de grond om hen te huisvesten. Dat gaat niet. Het is roeien met de riemen die je hebt.

Als Castricum eigenaar was van leegstaande appartementencomplexen, als die beschikbaar waren, hadden ze ze heus daar wel in gehuisvest. Het is niet alsof er goede alternatieven zijn, maar ze kiezen voor een bouwval
Laffe huichelaar
pi_214220885
Hij heeft spijt dat hij niet naar Duitsland is gegaan. Kan dat niet alsnog dan?
pi_214220910
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 11:50 schreef Gia het volgende: [..] Ze betalen huur van geld dat ze krijgen. Daar hoeven ze geen eigen woning voor te verwachten. Het is en blijft noodopvang.
Dit kan je ook zeggen over Nederlanders die in de bijstand zitten en dakloos zijn of worden. Moeten zij dan ook niet zeuren als de gemeente hun zo'n woonruimte aanbiedt voor 600 euro per maand?

Misschien is dat tegenwoordig gewoon een prima woonruimte voor die prijs? Ik vind het moeilijk om dat te geloven maar ik weet het niet, daarom vraag ik het ook.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 13:58:33 #34
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214220919
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:57 schreef oblo het volgende:

[..]
Dit kan je ook zeggen over Nederlanders die in de bijstand zitten en dakloos zijn of worden. Moeten zij dan ook niet zeuren als de gemeente hun zo'n woonruimte aanbiedt voor 600 euro per maand?

Het leuke is dat de Nederlander dan doorgaans helemaal geen woonruimte krijgt aangeboden vrind.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:00:12 #35
3542 Gia
User under construction
pi_214220931
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:37 schreef Qarrad het volgende:

Zelfs geen elektriciteit op de kamers is er, kan echt niet.

Ik zie een stopcontact op die foto met dat losse zeil....

Misschien hebben ze geen passende stekkers en is dat het probleem?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:01:57 #36
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_214220947
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen de vluchtelingen liever kwijt dan rijk zijn. Ziedaar de gevolgen van een welvarend land zijn: ikke ikke ikke en de rest kan stikke. Je ziet het als je aanbelt bij iemand: eerst vanachter het gordijn kijken, dan door de brievenbus, en als je geluk hebt doen ze open. Je zal maar iets van ze willen. :N

En dan ben ik nog een fijn heerschap. Kejje nagaan.

Miranda.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_214220948
quote:
Je bedoelt een studentenhuis?

Ik denk dat de gemiddelde Nederlandse student een gat in de lucht zou springen als hij die woonruimte voor dat bedrag zou kunnen huren.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_214220956
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:01 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat veel mensen de vluchtelingen liever kwijt dan rijk zijn. Ziedaar de gevolgen van een welvarend land zijn: ikke ikke ikke en de rest kan stikke. Je ziet het als je aanbelt bij iemand: eerst vanachter het gordijn kijken, dan door de brievenbus, en als je geluk hebt doen ze open. Je zal maar iets van ze willen. :N

Miranda.

Klopt. Ik heb liever dat ze vertrekken. Zeker als het geen vluchtelingen maar economische migranten zoals Omar zijn.
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:03:57 #39
3542 Gia
User under construction
pi_214220966
quote:
Er is WEL verwarming, maar geen eigen thermostaat.
quote:
Ze mogen geen electriciteit gebruiken voor electrische kacheltjes.
Nu, in de zomer, staat de centrale verwarming uiteraard niet aan, of laag.

Als ze kunnen klagen over slechte wifi, hebben ze ook een opgelade mobiele telefoon.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:04:12 #40
13462 BansheeBoy
pi_214220967
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Klopt. Ik heb liever dat ze vertrekken. Zeker als het geen vluchtelingen maar economische migranten zoals Omar zijn.
Waarom? Ben je bang dat je broodje kaas en Franse mosterd tussen de middag risico loopt? Kost net een euro of 2 man. Kom op, iets meer solidariteit.

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
pi_214220979
Faber moet die Omar flink aanpakken.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:07:49 #42
3542 Gia
User under construction
pi_214221000
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:57 schreef oblo het volgende:

[..]

Misschien is dat tegenwoordig gewoon een prima woonruimte voor die prijs? Ik vind het moeilijk om dat te geloven maar ik weet het niet, daarom vraag ik het ook.
Als daar gas, water, licht en internet bij inbegrepen is? Lijkt me een prima prijs. Ik denk dat menig dakloze blij zou zijn met onderdak als dit. Alles nieuw en keurig netjes. Nu moeten ze hele dagen op straat doorbrengen.
pi_214221006
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:04 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Waarom? Ben je bang dat je broodje kaas en Franse mosterd tussen de middag risico loopt? Kost net een euro of 2 man. Kom op, iets meer solidariteit.

Waarom? Nou heb je even.

- omdat opvang van economische migranten het draagvlak voor de echte vluchtelingen verkleint.
- omdat Omar hier helemaal niks te zoeken heeft.
- omdat Omar ons alleen maar geld kost en niks toevoegt.
- omdat Omar klaagt over zijn gratis onderdak terwijl Nederlandse daklozen op straat of in hun auto leven.
- omdat Omar een cultuur meebrengt die hier niet past.
- omdat Omar in Turkije veilig was en een baan had en nu op mijn zak komt teren en daar vervolgens over klaagt.
- omdat ik niet solidair ben met Omar. Er is niks wat ik deel met Omar waardoor ik mij solidair met hem zou voelen.

Een beknopt aantal redenen.

Waarom moet ik solidair zijn met iemand die zich ongevraagd aan mij opdringt, op mijn zak teert en geen stuiver heeft bijgedragen aan het Nederlandse sociale stelsel?
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:09:20 #44
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_214221013
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:03 schreef Gia het volgende:

[..]
Er is WEL verwarming, maar geen eigen thermostaat.

Niet gek natuurlijk met de energieprijzen. En dit soort volk stookt tot 26 graden en zet dan een raam open.
  Moderator dinsdag 9 juli 2024 @ 14:10:17 #45
236264 crew  capricia
pi_214221021
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:17 schreef Gia het volgende:
Ik ben in elk geval erg verheugd over het feit dat ze niet meer automatisch voorrang krijgen en ook gewoon op een kamer met gedeelde voorzieningen op een woning moeten wachten, net zoals onze kinderen.

Mijn zoon heeft ook geen eigen badkamer, eigen keuken e.d.
En je las het ook hè, Omar schreef: " "Was ik maar naar Duitsland gegaan", zegt hij nu."

Hopelijk vertelt ie dit door. Aan de anderen die zo graag naar NL willen komen.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:11:16 #46
13462 BansheeBoy
pi_214221025
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:08 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]
Waarom? Nou heb je even.

- omdat opvang van economische migranten het draagvlak voor de echte vluchtelingen verkleint.
- omdat Omar hier helemaal niks te zoeken heeft.
- omdat Omar ons alleen maar geld kost en niks toevoegt.
- omdat Omar klaagt over zijn gratis onderdak terwijl Nederlandse daklozen op straat of in hun auto leven.
- omdat Omar een cultuur meebrengt die hier niet past.
- omdat Omar in Turkije veilig was en een baan had en nu op mijn zak komt teren en daar vervolgens over klaagt.
- omdat ik niet solidair ben met Omar. Er is niks wat ik deel met Omar waardoor ik mij solidair met hem zou voelen.

Een beknopt aantal redenen.
Ik kan me goed vinden in de dikgedrukte argumenten. Maar neem eens wat anders tijdens de lunch een keer.

Vooral dat draagvlak verhaal heb je echt wel een punt. Al denk ik dat de échte hater altijd wel een reden zal hebben of verzinnen om geen (echte) vluchtelingen te willen.

pi_214221031
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:49 schreef timmmmm het volgende:

[..]
Je zou de containerwoningen eens moeten zijn waar ze Amsterdamse studenten in ophokken. Er wonen ook mensen in antikraakgebouwen.

Heel veel studenten gaan nu niet uit huis omdat er geen woningen zijn of alleen maar schandalige alternatieven. Daar moet hard aan gewerkt worden.

Daarom is het des te schrijnender om te verwachten dat er acuut een perfecte oplossingen voor je is wanneer je met weet ik het hoeveel mensen bij een ander aanklopt voor hulp. We kunnen het al niet voor onze eigen kinderen regelen, zelfs dat lukt niet. En toch doen we dat gewoon uit de goedheid die we hebben, laten we die mensen gewoon binnen en geven we die mensen van alles wat we zelf tekort komen.

Snap je dat het dan heel cru op mij overkomt om dan moord en brand te schreeuwen en de pers op te zoeken omdat het niet ideaal is, niet is wat je zoekt, maar enkel is wat we op dit moment hebben? Men klopt bij ons aan, we helpen ze zo goed als we kunnen zonder er zelf te veel op achteruit te gaan en nog is het niet genoeg. Maar je wil die mensen ook niet in een oorlogssituatie laten verrekken dus laat je ze binnen.

Ik zou me dan in ieder geval niet zo opstellen, jij wel?
Ik zou dat, net zoals jij, ook niet doen.

Ik vind alleen de situatie waar we die mensen in plaatsen onacceptabel. Als we studenten daar tussen zouden stoppen, verschillende culturen met gedeelde ruimtes. is iedereen het daar mee eens. Alleen nu boeit het bijna niemand terwijl voor die Syriër een Afghaan, Eritreer of Congolees ook totaal anders is en wellicht botst.
  dinsdag 9 juli 2024 @ 14:13:39 #48
464998 Qarrad
Qarrad al-Rrabah
pi_214221046
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 13:48 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Nederlandse rechters hebben al diverse keren geoordeeld dat Turkije voor vluchtelingen geen veilig land is.
Van de week is er nog een kind gelyncht. De populariteit van de grijze wolven neemt toe. Na Nederland Turkije weet iedereen wel een beetje waar de grijze wolven voor staan
Dat is aan mij voorbij gegaan maar zou dan een logische verklaring zijn voor het feit dat hij de vluchtelingenstatus heeft gekregen.
pi_214221056
quote:
15s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:11 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Ik kan me goed vinden in de dikgedrukte argumenten. Maar neem eens wat anders tijdens de lunch een keer.

Vooral dat draagvlak verhaal heb je echt wel een punt. Al denk ik dat de échte hater altijd wel een reden zal hebben of verzinnen om geen (echte) vluchtelingen te willen.

Wat ik eet bij de lunch lijkt me weinig relevant.
pi_214221066
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 14:12 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ik zou dat, net zoals jij, ook niet doen.

Ik vind alleen de situatie waar we die mensen in plaatsen onacceptabel. Als we studenten daar tussen zouden stoppen, verschillende culturen met gedeelde ruimtes. is iedereen het daar mee eens. Alleen nu boeit het bijna niemand terwijl voor die Syriër een Afghaan, Eritreer of Congolees ook totaal anders is en wellicht botst.
Dus wat je eigenlijk zegt is dat verschillende culturen naast elkaar zetten in een gebied eigenlijk helemaal niet zo'n goed idee is omdat dat gaat botsen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')