abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214228927
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 21:45 schreef optrandje het volgende:

[..]
Ik vind de uiterlijke aflossing eind december veel te krap ivm box 3. Het is de tweede gevraagde verlenging, dan ebt het vertrouwen een beetje weg dat die termijn van eind december wel gehaald gaat worden.

Het is inderdaad #optrandje :)
pi_214230144
quote:

[..]
Ik vind de uiterlijke aflossing eind december veel te krap ivm box 3. Het is de tweede gevraagde verlenging, dan ebt het vertrouwen een beetje weg dat die termijn van eind december wel gehaald gaat worden.

Laat ze maar verlengen in een nieuw project, dan hebben investeerders de keus of ze mee gaan of niet.
Mee eens, 30 december is een zaterdag. Grote kans dus dat de gelden pas in 2025 op je rekening staan.
Is toch jammer als je vanuit box-3 belegd.

Ik heb Collin gevraagd of de gestelde aflosdatum niet 2 weken eerder kan.
pi_214230321
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:33 schreef dyna18 het volgende:

[..]
Mee eens, 30 december is een zaterdag. Grote kans dus dat de gelden pas in 2025 op je rekening staan.

Tot uiterlijk, wil niet zeggen dat het per se die datum wordt, zitten nog heel veel dagen vóór....
Pecunia non olet
pi_214230766
Gisteren verzamelbetaling ontvangen van GVE, daar ontbreekt Pro Nan*. Nog geen update gezien van GVE.
pi_214230816
Nieuw project bij CCF. Otira B.V. 282k 8% 28 maanden.
Heeft reeds financiering bij Collin uit nov '23, voelt voor mij als lening stapelen.
Rente% is gelijk aan eerste lening, maar de zekerheden zijn minder, 2de hypotheek bedrijfspand en 3e hypotheek woning.
pi_214230826
quote:

[..]

Laat ze maar verlengen in een nieuw project, dan hebben investeerders de keus of ze mee gaan of niet.
Eens, is al de 2de verlenging, heb derhalve ook oneens met het voorstel gestemd
pi_214231102
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 juli 2024 23:33 schreef dyna18 het volgende:

[..]

Volgens mij was het afgelopen jaar op een zaterdag.

Maar bij deze stemming zijn er zoals benoemd inderdaad allemaal van die kleine puntjes die bij elkaar opgeteld best wel eens een nee zouden kunnen worden als ik straks mijn stem uit ga brengen.
pi_214231124
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 07:13 schreef Ricky86 het volgende:
Nieuw project bij CCF. Otira B.V. 282k 8% 28 maanden.
Heeft reeds financiering bij Collin uit nov '23, voelt voor mij als lening stapelen.
Rente% is gelijk aan eerste lening, maar de zekerheden zijn minder, 2de hypotheek bedrijfspand en 3e hypotheek woning.
Deeplink:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_214232454
Nieuwe Collin:

V.O.F. Slagerij Billet
¤ 400.000 | 8,5% rente | 48 maanden

1ste hypotheek bedrijfspand+2de hypotheek woonhuis
pi_214232774
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:54 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

V.O.F. Slagerij Billet

Wij hebben heen goede ervaringen met slagers in CF.
Zekerheden lijken wel goed.
pi_214233555
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 11:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Nou ik heb er eentje bij , dat is een hele grote deugniet. De Slager nog wel.
Wel 2e hypo maar die is niet uit te winnen dus gebed zonder einde.
Mijn enige (waarschijnlijke) default in mijn lopende Collinporto.
Pecunia non olet
pi_214234275
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Nou ik heb er eentje bij , dat is een hele grote deugniet. De Slager nog wel.
Niet uit te winnen?
pi_214234296
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 10:54 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

V.O.F. Slagerij Billet

Zelf heb ik ook slechte ervaringen met slagerijen, ook bij Collin en niet de zelfde als waar #obligataire het over heeft.

De naheffingsaanslag die nog uit de coronaperiode resteert hakt er wel in maar komt natuurlijk niet uit de lucht vallen. Ik denk ook dat ze nu wel met hun rug tegen de muur staan en alles op alles zullen moeten zetten om dit tot een succes te maken. Ik denk wel dat ze hier van doordrongen zijn. Een goede zaak dat ze het bedrijfspand nu bij de bank gaan weghalen en met de Collin lening meefinancieren.

Ondanks mijn eerdere ervaringen en wat risico’s bij dit project wil ik hem wel voor mijn basis bedrag meenemen.
pi_214234645
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juli 2024 13:27 schreef Horsemen het volgende:
Een goede zaak dat ze het bedrijfspand nu bij de bank gaan weghalen en met de Collin lening meefinancieren.
Benieuwd waarom dit voor de ondernemer een voordeel is? Zal de rente bij CCF lager zijn dan bij een bank? Of bedoel je als voordeel om dat ze het totale pakket kunnen herfinancieren met onderpand?
pi_214234786
Vervroegde aflossing 10-07-2024 Hout Haarlem

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Not even mad. Zat 4x standaard hierin, dus smak cash en rente op de rekening uit het niets!
pi_214234894
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 12:30 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hier wil ik ook wel meer van weten! Ik heb namelijk niet 100% helder of een 2e hypotheek gedwongen is uit te winnen als de 1e hypotheekhouder gewoon wordt betaald en dus geen problemen ziet.
pi_214235055
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:15 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Vervroegde aflossing 10-07-2024 Hout Haarlem

SPOILER
Not even mad. Zat 4x standaard hierin, dus smak cash en rente op de rekening uit het niets!
Prima inderdaad, al mag van mij een mooi project met mooie rente ook gerust door blijven lopen.

We waren hier vorig jaar op dit forum ook al enthousiast over:
WGR / [Crowdfunding] #359 MAX webinar
pi_214235324
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:02 schreef Ricky86 het volgende:

[..]
Benieuwd waarom dit voor de ondernemer een voordeel is? Zal de rente bij CCF lager zijn dan bij een bank? Of bedoel je als voordeel om dat ze het totale pakket kunnen herfinancieren met onderpand?
Dit is m.i. een voordeel voor het hele project. Als dit onderpand bij de bank zou blijven zou het moeilijk worden het project rond te krijgen. Ook zou de rente dan een heel stuk omhoog moeten.
Zelf zou ik hem zonder dit onderpand zeker niet meenemen.
pi_214235397
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 14:29 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Hier wil ik ook wel meer van weten! Ik heb namelijk niet 100% helder of een 2e hypotheek gedwongen is uit te winnen als de 1e hypotheekhouder gewoon wordt betaald en dus geen problemen ziet.
De 2e hypotheekhouder mag in ieder geval nooit losstaand acteren.
Hiervoor zijn afspraken tussen 1e en 2e hypotheekhouder nodig.

Bij crowdfunding aanvragen geeft de 1e hypotheekhouder (meestal bank) vaak de toestemming voor vestigen 2e hypotheek onder de voorwaarde dat 2e hypotheekhouder zijn 2e hypotheekrecht niet zelfstandig mag executeren.

Dus kortom kan de 2e hypotheekhouder vrij weinig als de 1e hypotheekhouder inderdaad betaald wordt.
pi_214235425
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 13:25 schreef Tjalala het volgende:

[..]
Niet uit te winnen?
Lees en laat de koude rillingen over je rug lopen. Voor iedereen die denkt dat een hypotheek (altijd) een entreebewijs voor de crowdfund-hemel is.

SPOILER
Pecunia non olet
pi_214236473
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 15:25 schreef obligataire het volgende:

[..]
Lees en laat de koude rillingen over je rug lopen. Voor iedereen die denkt dat een hypotheek (altijd) een entreebewijs voor de crowdfund-hemel is.

SPOILER
Lekker dan.
Ik begrijp dat de taxateur hierin hopeloos gefaald heeft.
Ik mag hopen dat ze die hieromtrent hebben aangesproken.
Dit zijn gelukkig vrij unieke situaties, ala het afgebroken huis met een 1e hypotheek.

Dit verhaal kende ik nog niet.
Wil je ons op de hoogte houden van het verloop want ik ben wel erg benieuwd hoe dit afloopt.
pi_214236952
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 15:22 schreef crowdfundingnederlan het volgende:

[..]
De 2e hypotheekhouder mag in ieder geval nooit losstaand acteren.
Hiervoor zijn afspraken tussen 1e en 2e hypotheekhouder nodig.

Bij crowdfunding aanvragen geeft de 1e hypotheekhouder (meestal bank) vaak de toestemming voor vestigen 2e hypotheek onder de voorwaarde dat 2e hypotheekhouder zijn 2e hypotheekrecht niet zelfstandig mag executeren.

Dus kortom kan de 2e hypotheekhouder vrij weinig als de 1e hypotheekhouder inderdaad betaald wordt.
Interesting. Is natuurlijk vrij uitzonderlijk, dat de 1e hypotheekhouder WEL netjes betaald wordt en ook alle medewerking weigert. Zou evt een hele sluwe leningnemer wel kunnen proberen zoiets.

Trouwens het verhaal uit obligataire's post staat hier wel haaks op: "waardoor ook de 1e hypotheekhouder niet door pakt en zelfs met een schadeclaim dreigt indien wij een executie door zouden zetten.". Wat suggereert dat de 2e hypotheekhouder wel degelijk eea kan doordrukken op eigen houtje.

Misschien toch nog een beetje grijs gebiedje dus: de 2e hypotheekhouder mag zelfstandig executeren, tenzij dit in onderlinge afspraken schriftelijk is verboden door de 1e hypotheekhouder. OF de 2e hypotheekhouder mag altijd zelfstandig executeren, maar als de 1e hypotheekhouder kan aantonen dat was afgesproken dat dit niet zonder hun toestemming mocht, dan hebben ze grond om de 2e hypotheekhouder voor alle evt schade aansprakelijk te stellen.

[ Bericht 18% gewijzigd door ShowMeTheMoney op 10-07-2024 17:12:54 ]
pi_214237159
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 17:01 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Interesting. Is natuurlijk vrij uitzonderlijk, dat de 1e hypotheekhouder WEL netjes betaald wordt en ook alle medewerking weigert. Zou evt een hele sluwe leningnemer wel kunnen proberen zoiets.

Trouwens het verhaal uit obligataire's post staat hier wel haaks op: "waardoor ook de 1e hypotheekhouder niet door pakt en zelfs met een schadeclaim dreigt indien wij een executie door zouden zetten.". Wat suggereert dat de 2e hypotheekhouder wel degelijk eea kan doordrukken op eigen houtje.

Misschien toch nog een beetje grijs gebiedje dus: de 2e hypotheekhouder mag zelfstandig executeren, tenzij dit in onderlinge afspraken schriftelijk is verboden door de 1e hypotheekhouder. OF de 2e hypotheekhouder mag altijd zelfstandig executeren, maar als de 1e hypotheekhouder kan aantonen dat was afgesproken dat dit niet zonder hun toestemming mocht, dan hebben ze grond om de 2e hypotheekhouder voor alle evt schade aansprakelijk te stellen.
Zoals ik het zie, het huidige waardeverschil is blijkbaar zodanig groot dat de 1e hypotheekhouder daardoor óók schade gaat lijden bij verkoop (blijkbaar heeft hun taxateur ook zitten slapen. Wel makkelijk trouwens om de taxateur de schuld te geven, al ben ik het er mee eens dat die onderzoeksplichtig is. Taxeren is méér dan alleen een getal op een papiertje kliederen.

Dus doorzetten door Collin zou misschien een onrechtmatige daad zijn, het willens en wetens benadelen van een ander. Zeker omdat Collin er als #2 ook niets aan overhoudt, en de actie dus alleen zou doorzetten om het wat meer 'radicale' deel van de achterban tevreden te stellen. Dat lijkt meer op pesten dan op een rationele uitwinactie?
Pecunia non olet
pi_214237210
quote:
14s.gif Op woensdag 10 juli 2024 16:29 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Lekker dan.
Ik begrijp dat de taxateur hierin hopeloos gefaald heeft.
Ik mag hopen dat ze die hieromtrent hebben aangesproken.
Dit zijn gelukkig vrij unieke situaties, ala het afgebroken huis met een 1e hypotheek.

Dit verhaal kende ik nog niet.
Wil je ons op de hoogte houden van het verloop want ik ben wel erg benieuwd hoe dit afloopt.
Zeker! Ik hoop dat we allebei nog in leven zijn als de Gemeente eindelijk de zaakjes voor elkaar heeft.
Pecunia non olet
pi_214237586
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juli 2024 11:24 schreef NaRegenDeZon het volgende:

[..]
Een slagers -en bakkerszaak kan je in de huidige tijd aan de straatstenen niet kwijt. Staan er hier in de omgeving al meerdere, al jaren te koop. Zundert is ook een afgelegen oord tegen de grens met Belgie. Het woonhuis heeft beperkte overwaarde. Dus ik pas.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')