Harde woorden trouwens in de afscheidsspeech van de Tory kandidaat over zijn eigen partij. Was net op de BBC.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:19 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
4 nu en de eerste wisseling van de tories naar labour
Tussen 4 en 5 Nederlandse tijd worden de meeste belangrijkste uitslagen verwacht. Dus wil je het afwachten wordt het een lange nacht.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:22 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De snelheid mag er wat meer in, de kaart is nog wel heel leeg.
Ik denk niet dat ik daar heel vrolijk van ga worden. Voor de Nederlandse verkiezingsuitslagen heb ik het nog wel (deels) over.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:28 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Tussen 4 en 5 Nederlandse tijd worden de meeste belangrijkste uitslagen verwacht. Dus wil je het afwachten wordt het een lange nacht.
Ik ga dat ook niet halen. Heb morgen helaas een paar afspraken staan. Maar had eerdere even een podcast van The Guardian geluisterd van een politiek analist en die zei al. Wil je het volgen en toch slapen ga na de exit poll slapen en om 3 uur (Engelse tijd natuurlijk) dan komen de belangrijke kiesdistricten. de eerste swing had hij rond 0.15 (Engelse tijd) verwacht wat ook aardig klopte.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:33 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat ik daar heel vrolijk van ga worden. Voor de Nederlandse verkiezingsuitslagen heb ik het nog wel (deels) over.
Ik denk ook dat ik de wekker er niet voor ga zetten. Ik zie het morgen dan wel.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:39 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik ga dat ook niet halen. Heb morgen helaas een paar afspraken staan. Maar had eerdere even een podcast van The Guardian geluisterd van een politiek analist en die zei al. Wil je het volgen en toch slapen ga na de exit poll slapen en om 3 uur (Engelse tijd natuurlijk) dan komen de belangrijke kiesdistricten. de eerste swing had hij rond 0.15 (Engelse tijd) verwacht wat ook aardig klopte.
Gelijk heb je. Die analist zei ook al als de exit poll overduidelijk is dan hoef je het ook niet echt te volgen. Maar toch blijft het altijd leuk.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:42 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat ik de wekker er niet voor ga zetten. Ik zie het morgen dan wel.
Zeker, daarom ben ik ook nog wakker.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:45 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Gelijk heb je. Die analist zei ook al als de exit poll overduidelijk is dan hoef je het ook niet echt te volgen. Maar toch blijft het altijd leuk.
Hoe werken de verkiezingen?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 00:31 schreef Tijger_m het volgende:
36% Labour
26% Conservative
17% Reform
9% Lib Dem
Kiesdistricten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:52 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Hoe werken de verkiezingen?
Ik zie overal dat reform bijna 2x zoveel stemmen krijgt dan Lib Dem, maar 5x zo weinig seats?
Districten stelsel met first past the post, kortom, als je de meeste stemmen krijgt in een district dan win je de zetel, het percentage aan stemmen is niet relevant, je hoeft geen 50+1% te halen, alleen meer stemmen dan de nummer twee. Percentages maken dan niets meer uit en landelijk kan dat enorme invloed hebben, de vorige regeringen hadden geen van allen een meerderheid qua stem percentages (rond de 40%) maar toch een absolute meerderheid.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:52 schreef TheJanitor het volgende:
[..]
Hoe werken de verkiezingen?
Ik zie overal dat reform bijna 2x zoveel stemmen krijgt dan Lib Dem, maar 5x zo weinig seats?
Bizar systeem wel. Bedankt voor de uitleg!quote:Op vrijdag 5 juli 2024 01:57 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Districten stelsel met first past the post, kortom, als je de meeste stemmen krijgt in een district dan win je de zetel, het percentage aan stemmen is niet relevant, je hoeft geen 50+1% te halen, alleen meer stemmen dan de nummer twee. Percentages maken dan niets meer uit en landelijk kan dat enorme invloed hebben, de vorige regeringen hadden geen van allen een meerderheid qua stem percentages (rond de 40%) maar toch een absolute meerderheid.
Kortom, het is een archaisch en ondemocratisch systeem.
Als ik de geruchten moet geloven staan er meer Tories zetels onder druk dan eerdere gedacht.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 03:29 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Van de eerste 20 districten die in handen waren van de Tories hebben ze er 3 gehouden. 1 naar reform, 2 naar lib dem, 14 naar labour.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |