abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Miss 200.000.000! donderdag 4 juli 2024 @ 16:05:22 #1
367000 roos94
pi_214154477
Inb4 ja maar in de vakanties moeten ze ook dingen regelen!

Allemaal leuk en aardig maar docenten op basisscholen en middelbare scholen hebben natuurlijk heel veel vrij.

Laten we niet pretenderen dat ze in de zomervakantie van 6 weken, 4 weken van ma tot vr van 9-17 aan t werk zijn of zo.

Mijn vraag is, hun schoolvakanties kost dan gewoon vakantieuren of krijgen ze dan in totaal minder vakantieuren dan bijvoorbeeld een persoon die op kantoor of in de zorg werkt (zelfde aantal urencontract)? Of krijgen leraren los van alle schoolvakanties ook gewoon het normale aantal vakantieuren?
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:09:44 #2
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_214154531
Nee, je krijgt geen andere vakantie uren dan de vaste vakanties.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_214154571
quote:
1s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:05 schreef roos94 het volgende:
Inb4 ja maar in de vakanties moeten ze ook dingen regelen!

Allemaal leuk en aardig maar docenten op basisscholen en middelbare scholen hebben natuurlijk heel veel vrij.

Laten we niet pretenderen dat ze in de zomervakantie van 6 weken, 4 weken van ma tot vr van 9-17 aan t werk zijn of zo.

Mijn vraag is, hun schoolvakanties kost dan gewoon vakantieuren of krijgen ze dan in totaal minder vakantieuren dan bijvoorbeeld een persoon die op kantoor of in de zorg werkt (zelfde aantal urencontract)? Of krijgen leraren los van alle schoolvakanties ook gewoon het normale aantal vakantieuren?
Er zijn cao's waar je drie dagen keuzeverlof hebt. Er is gemiddeld >40 urige werkweek. Verder heb je gewoon blok verlof.
pi_214155049
Leraren hebben nauwelijks vrij op te nemen vakantiedagen.

Uiteraard is bijzonder verlof in bepaalde gevallen wel mogelijk.

Leraren hebben een jaar-uren contract. Bij fulltime is dit 1659 uren per jaar.
Wanneer je uitgaat van een werkweek van 40 uur, moeten leerkrachten dus 41,5 weken per jaar werken en zijn ze 10,5 weken vrij.
Zeker één vrije week gaat al op aan feestdagen en dagen als goede vrijdag en de dag na Hemelvaart.

Dan blijven er dus nog zo'n 9 volle vakantieweken over.
Maar: het lager onderwijs kent de volgende officiële vakanties
6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
1 week meivakantie.

Totaal dus 11 weken vakantie. Een docent die tijdens lesweken precies 40 uur werkt en tijdens de vakanties helemaal niks zou doen, werkt dus twee weken te weinig per jaar. Elke vakantie is er echter nog wel het nodige te doen. Met gemiddeld 2 dagen werken per vakantie (nakijken, lessen voorbereiden, vergaderingen) komt een leerkracht aan zijn/haar voltijds betrekking.

Let wel: om 40 uur per week te werken, moet er ook na schooltijd veel gedaan worden. Ga ik uit van basisonderwijs, dan beginnen de leerkrachten zo tussen 7u45 en 8u aan hun werkdag op school.
Dan is er 8u30 tot 15u les, onderbroken door een uur middagpauze. Op woensdag zijn ze rond 12u30 klaar. Dan nog een kwartier-half uur tot alle leerlingen en ouders weg zijn en nog wat dingen op te ruimen.
Dab heb je in een week 4 schooldagen van 8 tot 15u30 met een uur pauze. Dus ca 6,5u werktijd, behalve als je in de middagpauze ook "pleinwacht" hebt (1x per week?).
Woensdag duurt lesdag 5 uur.

Alles bij elkaar kom je dan op 4x 6,5 + 5 + 1 uur voor de lesdagen, inclusief spullen klaarzetten in het lokaal en lokaal weer opruimen. Samen 32 uur. Tijdens de lesweken zijn er dan nog 8 uren "over" voor uitgebreider nakijkwerk, voorbereiding van lessen, vergaderingen en oudercontact.

Niet heel veel, maar het schetst bij mij ook geen beeld dat leerkrachten tijdens lesweken daadwerkelijk 45-50 uur aan het werk zouden zijn. Als je structureel 15uur per week nodig hebt voor lesvoorbereiding, dan gaat er volgens mij wat mis.
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:47:57 #5
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_214155228
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:

Wanneer je uitgaat van een werkweek van 40 uur, moeten leerkrachten dus 41,5 weken per jaar werken en zijn ze 10,5 weken vrij.
Zeker één vrije week gaat al op aan feestdagen en dagen als goede vrijdag en de dag na Hemelvaart.

6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
1 week meivakantie.

Totaal dus 11 weken vakantie. Een docent die tijdens lesweken precies 40 uur werkt en tijdens de vakanties helemaal niks zou doen, werkt dus twee weken te weinig per jaar. Elke vakantie is er echter nog wel het nodige te doen. Met gemiddeld 2 dagen werken per vakantie (nakijken, lessen voorbereiden, vergaderingen) komt een leerkracht aan zijn/haar voltijds betrekking.

Let wel: om 40 uur per week te werken, moet er ook na schooltijd veel gedaan worden. Ga ik uit van basisonderwijs, dan beginnen de leerkrachten zo tussen 7u45 en 8u aan hun werkdag op school.
Dan is er 8u30 tot 15u les, onderbroken door een uur middagpauze. Op woensdag zijn ze rond 12u30 klaar. Dan nog een kwartier-half uur tot alle leerlingen en ouders weg zijn en nog wat dingen op te ruimen.
Dab heb je in een week 4 schooldagen van 8 tot 15u30 met een uur pauze. Dus ca 6,5u werktijd, behalve als je in de middagpauze ook "pleinwacht" hebt (1x per week?).

Alles bij elkaar kom je dan op 4x 6,5 + 5 + 1 uur voor de lesdagen, inclusief spullen klaarzetten in het lokaal en lokaal weer opruimen. Samen 32 uur. Tijdens de lesweken zijn er dan nog 8 uren "over" voor uitgebreider nakijkwerk, voorbereiding van lessen, vergaderingen en oudercontact.

Niet heel veel, maar het schetst bij mij ook geen beeld dat leerkrachten tijdens lesweken daadwerkelijk 45-50 uur aan het werk zouden zijn. Als je structureel 15uur per week nodig hebt voor lesvoorbereiding, dan gaat er volgens mij wat mis.
Wat een luxe 10,5 week vrij en dan ook nog zo'n royaal salaris..
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  donderdag 4 juli 2024 @ 16:49:07 #6
486266 herverwijderd
het leed is al geschied
pi_214155250
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Er is een tekort dus sla je slag!
pi_214155879
InB4 "ze moeten niet zo zeuren" en andere repeterende retoriek ....

Topic #489
pi_214156472
quote:

[..]
10,5 weken vrij, inclusief feestdagen, is niet heel bijzonder hoog hoor. Dat is 52 werkdagen vrij.

In diverse andere sectoren heb je:
- 7 feestdagen
- 25+ vakantiedagen
- 13 ATV dagen bij een contract voor 38 uur wat toch niet heel bijzondere is.

In sectoren waar 38 uur de standaard is heb je dus vrije dagen, maar iets minder dan die leerkrachten. Alleen dat zijn dan wel grotendeels vrij in te plannen vakantiedagen, in tegenstelling tot leerkrachten die geen keuze hebben wanneer ze verlof opnemen.

Niet dat ik medelijden heb met de leerkrachten wat betreft tijd & beloning. Ze worden absoluut prima betaald.
pi_214160832
quote:
Laten we niet pretenderen dat ze een 'nine-to-five' baan hebben of zo.
pi_214161066
quote:

[..]
Onderwijs is de 4e sector qua inkomen in Nederland. Ze hebben niet zoveel te klagen op dat vlak

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 17:25 schreef r_one het volgende:
InB4 "ze moeten niet zo zeuren" en andere repeterende retoriek ....

Topic #489
Maar dat zegt ik niet, maar het historische gezeur is wel wat verleden tijd. (Zelf niet onderwijs, veel mensen om mij heen wel)

quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 18:11 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
10,5 weken vrij, inclusief feestdagen, is niet heel bijzonder hoog hoor. Dat is 52 werkdagen vrij.

In diverse andere sectoren heb je:
- 7 feestdagen
die zijn wettelijk en vallen buiten het hierboven genoemde verlof.
quote:
- 25+ vakantiedagen
25+ is niet heel normaal, vooral de plus
quote:
- 13 ATV dagen bij een contract voor 38 uur wat toch niet heel bijzondere is.
waarbij je 40 werkt en dus gewoon meeruren hebt. Dat is geen verlof.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 00:09 schreef r_one het volgende:

[..]
Laten we niet pretenderen dat ze een 'nine-to-five' baan hebben of zo.
Het ligt er deels ook aan wat voor onderwijs je geeft. Als je elke 1.5 dag een cijfer geeft als school, hebben je medewerkers veel nakijkwerk. Hoop dat ze daar ooit vanaf stappen
pi_214161081
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:15 schreef investeerdertje het volgende:

Maar dat zegt ik niet, maar het historische gezeur is wel wat verleden tijd. (Zelf niet onderwijs, veel mensen om mij heen wel)
Bepaalde Fok!kers wel.
quote:
Het ligt er deels ook aan wat voor onderwijs je geeft. Als je elke 1.5 dag een cijfer geeft als school, hebben je medewerkers veel nakijkwerk. Hoop dat ze daar ooit vanaf stappen
Basisonderwijs. Daar heb je elke dag correctiewerk (nog los van de methodegebonden bloktoetsen en halfjaarlijkse Cito-toetsen). Valt ook niet vanaf te stappen; beter ook van niet (als je de leerlingen goed wilt kunnen volgen en waar nodig remediëren).
pi_214161082
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:33 schreef r_one het volgende:

[..]
Bepaalde Fok!kers wel.
[..]
Basisonderwijs. Daar heb je elke dag correctiewerk (nog los van de methodegebonden bloktoetsen en halfjaarlijkse Cito-toetsen). Valt ook niet vanaf te stappen; beter ook van niet (als je de leerlingen goed wilt kunnen volgen en waar nodig remediëren).
Het is contraproductief zo uitgebreid leerlingen te volgen en er zijn onderwijsvormen die dit minder doen. Elke dag correctiewerk is een keuze van de school en mi een foute.

Maar dan kom je gelijk weer op het "wat is goed onderwijs" vraagstuk. En dit is het voor mij dus niet.
  Moderator / Miss SHO vrijdag 5 juli 2024 @ 02:41:53 #13
22592 crew  Ole
pi_214161090
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2024 16:38 schreef Ivo1985 het volgende:

6 weken zomervakantie
1 week herfstvakantie
2 weken kerstvakantie
1 week voorjaarsvakantie
1 week meivakantie.

Wel werkweek van 42 uur. En alleen vakantie in duurste tijd van het jaar.
Op woensdag 19 januari 2011 22:10 schreef JaneDoe het volgende:
dit is SHO, where you're guilty until proven innocent
pi_214161092
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:36 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Het is contraproductief zo uitgebreid leerlingen te volgen en er zijn onderwijsvormen die dit minder doen. Elke dag correctiewerk is een keuze van de school en mi een foute.

Maar dan kom je gelijk weer op het "wat is goed onderwijs" vraagstuk. En dit is het voor mij dus niet.
Oneens.
pi_214161101
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:43 schreef r_one het volgende:

[..]
Oneens.
Dat antwoord had ik al verwacht.
pi_214161110
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:52 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Dat antwoord had ik al verwacht.
Dan was mijn reactie contraproductief.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 08:06:26 #17
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_214161538
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 02:41 schreef Ole het volgende:

[..]
Wat is er duurder dan in de zomervakantie? Winterperiode is juist duurder om vrij te hebben, omdat je dan veel meer gas verbruikt.
pindazakje
  vrijdag 5 juli 2024 @ 09:37:56 #18
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_214162346
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 08:06 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]
Wat is er duurder dan in de zomervakantie? Winterperiode is juist duurder om vrij te hebben, omdat je dan veel meer gas verbruikt.
Hahaha, duidelijk nog nooit een vakantie geboekt tijdens een schoolvakantie.
pi_214162558
Je kan beter vuilnisman/vrouw worden. Hoef je enkel op vrijdagochtend te werken *O*
pi_214162666
quote:

[..]
Nee, alles opgeteld een werkweek van gemiddeld zo'n 37 uur per week als je uitgaat van een "normale" hoeveelheid verlofdagen. Na aftrek van de gebruikelijke ca. 25-30 vakantiedagen in het bedrijfsleven en een stuk of 7 feestdagen telt een jaar in het bedrijfsleven ongeveer 45 volle werkweken. 1659/45= 36,9 uur per week.

Alleen werken leraren tijdens het lesweken wat overuren bij elkaar die op andere momenten gecompenseerd worden. Weinig anders dan de TVT regeling van menig andere sector. Ik heb op papier maar 200 vakantie uren per jaar bij een fulltime contract. Maar ik kan toch makkelijk 8 weken (of meer) vrij pakken en alle gebruikelijke feestdagen vrij zijn,simpelweg omdat ik regelmatig overuren opbouw.
pi_214165002
quote:

[..]
Dure zomervakantie baal ik altijd van. M'n partner geeft les in een achterstandswijk (Laakkwartier), daar ben je naast onderwijsgever ook opvoeder. Contact met veilig thuis etc, en alles eromheen neemt ook veel tijd in beslag.
  vrijdag 5 juli 2024 @ 13:29:36 #22
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_214165206
Eigenlijk verbazingwekkend dat mensen in de bouw zich niet omscholen: zelfde aantal vrije dagen, maar die zijn zo goed als allemaal voor je ingepland (hallo bouwvak!) en langere werkdagen dan op school.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_214169664
quote:
ocenten op basisscholen en middelbare scholen hebben natuurlijk heel veel vrij.
Hoe weet jij dat? Mijn vrouw werkt in de meeste vakanties gewoon door om het werk af te krijgen waar ze buiten de vakanties anders niet aan toe komt.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_214173817
quote:
7s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 18:59 schreef HSG het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat? Mijn vrouw werkt in de meeste vakanties gewoon door om het werk af te krijgen waar ze buiten de vakanties anders niet aan toe komt.
Volgens mij ervaren docenten het heel verschillend. Mijn beide zussen en een zwager werken allen in het onderwijs en echt, die hebben het heel riant in vergelijking met andere beroepssectoren. Prima salaris, prima overige voorwaarden. Enige nadeel is dat ze amper flexibel zijn in het opnemen van een “losse” vrije dag.

Maar laten we niet net doen alsof ze 40 uur per week werken. Althans, die drie in mijn familie niet en dat geven ze ook ruimschoots toe.
Alius aliud dicit
pi_214173899
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2024 22:03 schreef Mrmime het volgende:

[..]
Volgens mij ervaren docenten het heel verschillend. Mijn beide zussen en een zwager werken allen in het onderwijs en echt, die hebben het heel riant in vergelijking met andere beroepssectoren. Prima salaris, prima overige voorwaarden. Enige nadeel is dat ze amper flexibel zijn in het opnemen van een “losse” vrije dag.

Maar laten we niet net doen alsof ze 40 uur per week werken. Althans, die drie in mijn familie niet en dat geven ze ook ruimschoots toe.
Mijn vrouw had vorig jaar drie examenklassen. Daarnaast was zij mentor en begeleider en nog een paar andere dingen wat ontzettend veel tijd vrat.

Veel plezier met werken in de vakanties.
Ô mon citoyens vous serez unis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')