Of zorg dat je gewoon beiden een goede bullshitjob vindt waarbij je de helft van je uren hoeft te draaien voor een fulltime salaris?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn welgemeende advies voor mensen in jullie leeftijd, emigreer. In Nederland gaat het alleen maar duurder worden, niet alleen je woonkosten, ook je belastingen, sociale lasten, etc
Mee eens hoor. En we hebben gelukkig een fijn huurdak boven ons hoofd met een tuintje. Probeer ook niet al te veel mijn humeur er door te laten verpesten maar lukt niet altijd. In mijn optiek ‘moet’ je rond je 35e een koopwoning hebben maar dat moet ik denk ik gewoon los gaan laten.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:41 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zou een kinderwens nooit ten koste laten gaan van een koopwoning. Maar het perspectief is dan wel: Blijven werken de komende 10 jaar en rond je 40ste of later proberen toch nog een dure hypotheek aan te schaffen.
Dat is wederom geen argument, net als de waardestijging van de woning voor niet aflossen. Ik verdien hier Netto veel meer dan ik in NL ooit Bruto verdiende.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Of zorg dat je gewoon beiden een goede bullshitjob vindt waarbij je de helft van je uren hoeft te draaien voor een fulltime salaris?
geen enkele baan is een bullshit baan en ik raad je aan om die ook niet te zoeken , als je niets van je baan kunt maken of er geen uitdaging is zit , zoek er dan een waar wel een uitdaging in zit of te maken isquote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Of zorg dat je gewoon beiden een goede bullshitjob vindt waarbij je de helft van je uren hoeft te draaien voor een fulltime salaris?
Lees het nog eens ik typte geen vrijstaande woning.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor een half miljoen koop je vrijwel nergens meer een vrijstaande woning, in ieder geval niet een met een acceptabel energielabel en zeker geen nieuwbouw.
De bouwkosten van een vrijstaande woning zitten al tegen het half miljoen, dus met een goedkoop lapje grond zit je daar al boven.
Ik snap het, ken ook een stel dat de boot gemist heeft. Heel hoog inkomen samen maar inmiddels tegen de 40 en door de hoge huurlasten nauwelijks vermogen kunnen opbouwen. Nu moeten ze minimaal een ton overbieden als ze nog iets willen maar dat kan dus niet omdat ze geen vermogen hebben. Het niet op tijd kopen van een huis heeft bij hun ook gewoon levenslange consequenties.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:48 schreef GS-Raw het volgende:
[..]
Mee eens hoor. En we hebben gelukkig een fijn huurdak boven ons hoofd met een tuintje. Probeer ook niet al te veel mijn humeur er door te laten verpesten maar lukt niet altijd. In mijn optiek ‘moet’ je rond je 35e een koopwoning hebben maar dat moet ik denk ik gewoon los gaan laten.
Heb je door dat je jezelf continue tegenspreekt?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 15:25 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik snap het, ken ook een stel dat de boot gemist heeft. Heel hoog inkomen samen maar inmiddels tegen de 40 en door de hoge huurlasten nauwelijks vermogen kunnen opbouwen. Nu moeten ze minimaal een ton overbieden als ze nog iets willen maar dat kan dus niet omdat ze geen vermogen hebben. Het niet op tijd kopen van een huis heeft bij hun ook gewoon levenslange consequenties.
Maar ze zijn wel dolblij met hun kindje en halen daar heel veel vreugde uit.
quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Oeps, my badquote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Lees het nog eens ik typte geen vrijstaande woning.
Tsja, da's het nadeel van beroepspolitici die nooit verder zijn gekomen dan bijv. een studie bestuurskunde, maar verder alle economische, technische of andere kennis ontberen om te doorzien hoe een samenleving en een economie functioneren. En het wordt er natuurlijk al helemaal niet beter op wanneer we basisschoolleraren verantwoordelijk gaan maken voor het landelijke volkshuisvestingsbeleid.quote:Op donderdag 4 juli 2024 20:42 schreef Bart2002 het volgende:
Wat er vervolgens gaat gebeuren zien we nu al in Japan.
De kapitale gedateerde krotten komen leeg te staan wegens overlijden van de bewoners en worden nooit meer verkocht wegens veel te hoge prijs.
Dat gaat hier ook gebeuren de komende 20 jaar. Het is jammer dat de politiek dit niet voorzien heeft en er dus ook geen beleid voor heeft gemaakt.
Absoluut wel. Een ontzettende grote pool aan talent gaat verloren in de "finance". Met andere woorden: mensen met minder verstand daarvan hun geld afhandig maken. Net als bij Poker.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:50 schreef michaelmoore het volgende:
geen enkele baan is een bullshit baan
dat wordt steeds meer vervangen door AI , dat is al 30 jaar aan de gang , salarissen worden ook steeds minderquote:Op vrijdag 5 juli 2024 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Absoluut wel. Een ontzettende grote pool aan talent gaat verloren in de "finance". Met andere woorden: mensen met minder verstand daarvan hun geld afhandig maken. Net als bij Poker.
Dan studeert zo iemand en heeft talent en dan gaan ze bij een bank, verzekeraar, hedge fund werken.
Dat is een ontzettende verspilling van talent waar ze met hun intelligentie ook een betere wereld zouden kunnen maken.
Misschien ben je te oud en te cynisch om dat te zien.... In ieder geval zijn dat voor mij de bullshit banen wegens de zeer geringe maatschappelijke bijdrage.
Of werken bij de Action.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 20:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Absoluut wel. Een ontzettende grote pool aan talent gaat verloren in de "finance". Met andere woorden: mensen met minder verstand daarvan hun geld afhandig maken. Net als bij Poker.
Dan studeert zo iemand en heeft talent en dan gaan ze bij een bank, verzekeraar, hedge fund werken.
Dat is een ontzettende verspilling van talent waar ze met hun intelligentie ook een betere wereld zouden kunnen maken.
Misschien ben je te oud en te cynisch om dat te zien.... In ieder geval zijn dat voor mij de bullshit banen wegens de zeer geringe maatschappelijke bijdrage.
Een goed voorbeeld zijn de zogenaamde "Quants". Hoog begaafde mensen die algoritmes ontwerpen die geld stelen van minder begaafde mensen. Dit te meerdere glorie van hun bazen en aandeelhouders.
Je kunt gewoon een nieuwe hypotheek afsluiten, je kunt alleen maximaal dan nog 25 jaar de rente aftrekken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 13:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat starters kieskeurig en veeleisend zijn is ook mede te danken aan de regels rond de HRA zoals die per 2013 zijn ingegaan.
Als je als starter van 2013 of later een hypotheek neemt moet je die (annuļtaire/lineaire) hypotheek in 30 jaar aflossen om recht op HRA te houden, dus als je in 2018 samen een appartementje kocht omdat je nog jong was en geen heel huis nodig had, en in 2023 komt er een kindje en wil je ruimer gaan wonen, dan heb je een probleem, want die hypotheek die je in 2018 genomen had moet je die (qua waarde) meenemen en in de resterende 25 jaar aflossen, wat je mogelijkheden voor een aanvullende hypotheek voor dat grotere huis enorm beperkt, dus dat starters gelijk een gezinswoning willen is niet eens heel vreemd, en mede te danken aan de regels rond de HRA zoals die voor starters zijn ingevoerd, en ondertussen kunnen de boomers verhuizen en en hun aflossingsvrije hypotheek vrolijk voor de helft van de totale hypotheek meenemen, en volledige renteaftrek behouden.
Het is ronduit schofterig hoe ze de starters ook op dat punt genaaid hebben.
En nee, je huis verkopen en daarmee de bestaande hypotheek aflossen en vervolgens een nieuwe hypotheek voor je nieuwe huis nemen lost dat probleem voor de starters niet op, die moeten de waarde van die oude hypotheek in de resterende looptijd blijven aflossen.
Uitzondering daarop weer de 3 jaar waarna de eigenwoningreserve vervalt.
Wat is een acceptabel energielabel? Ons huis is eind 2022 gekocht, nu ruim 5 ton waard en heeft label B. Volledig vrijstaand. Huis op de hoek van de straat is begin dit jaar te koop gezet voor 465k, vrijstaand en label B.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Voor een half miljoen koop je vrijwel nergens meer een vrijstaande woning, in ieder geval niet een met een acceptabel energielabel en zeker geen nieuwbouw.
De bouwkosten van een vrijstaande woning zitten al tegen het half miljoen, dus met een goedkoop lapje grond zit je daar al boven.
Een B is een acceptabel label, een G niet.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 22:39 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Wat is een acceptabel energielabel? Ons huis is eind 2022 gekocht, nu ruim 5 ton waard en heeft label B. Volledig vrijstaand. Huis op de hoek van de straat is begin dit jaar te koop gezet voor 465k, vrijstaand en label B.
Als je niet in de stad of een groot dorp met alle voorzieningen wilt wonen is er best nog wat mogelijk hoor.
Nee, je moet dat hypotheekbedrag van die eerste hypotheek dan ook in de resterende 25 jaar aflossen om recht op HRA te houden.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 22:32 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Je kunt gewoon een nieuwe hypotheek afsluiten, je kunt alleen maximaal dan nog 25 jaar de rente aftrekken.
Welk land zou jouw voorkeur hebben?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 14:42 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Mijn welgemeende advies voor mensen in jullie leeftijd, emigreer. In Nederland gaat het alleen maar duurder worden, niet alleen je woonkosten, ook je belastingen, sociale lasten, etc
Hongarije ,quote:Op zaterdag 6 juli 2024 01:06 schreef BansheeBoy het volgende:
[..]
Welk land zou jouw voorkeur hebben?²
Nee hoor:quote:Op zaterdag 6 juli 2024 01:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, je moet dat hypotheekbedrag van die eerste hypotheek dan ook in de resterende 25 jaar aflossen om recht op HRA te houden.
Daar zijn de starters van na 2013 echt het meest mee genaaid.
Gelukkig lijkt de BD het zelf ook niet te snappen, aan het aangifteformulier te zien.
Wanneer de woning is gekocht is niet relevant. Het enige wat relevant is, is van wanneer de leenovereenkomst is.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 07:29 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Nee hoor:
Wie na 2013 een woning heeft gekocht en vervolgens een andere, duurdere woning koopt, krijgt te maken met de aflossingsstand van zijn huidige, lopende hypotheek. Dit klinkt ingewikkeld, maar in wezen moet de huizenbezitter zijn lopende hypotheek fiscaal gezien “meenemen naar de volgende koopwoning”. Hierbij is van belang dat de looptijd van de hypotheek niet verlengd mag worden. Indien dit wel wordt gedaan, dan mag de huizenbezitter over dit hypotheekbedrag niet meer gebruik maken van de hypotheekrenteaftrek.
Je kunt geen hypotheek af sluiten in 2012 als je geen huis hebt gekocht dus het is wel degelijk relevant.quote:Op zaterdag 6 juli 2024 07:34 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Wanneer de woning is gekocht is niet relevant. Het enige wat relevant is, is van wanneer de leenovereenkomst is.
Er zijn nog steeds meer dan genoeg starterswoningen te krijgen voor die prijs. Alleen moet je het dan misschien buiten de randstad zoeken.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:40 schreef Mutant01 het volgende:
Het is zuur omdat je vooral veel geluk moet hebben als het gaat om woningen.
In 2013 een nieuwbouw eengezinswoning op de kop getikt voor 175.000 v.o.n. Woning van ruim 140 m2 in Rotterdam met een beste achtertuin. Toegegeven: stond in een achterstandsbuurt, maar heb daar zelf nooit echte problemen ervaren. In 2017 verkocht voor 260.000 euro. Maar zelf ook moeten investeren, want je kocht alleen beton, nieuwbouw. Kortom in die periode stegen de huizenprijzen, maar lang niet zo heftig.
In 2017 voor 295.000 een kleinere woning gekocht in een sjieke buurt in Rdam. Dat huis is in 2022 weer verkocht voor 485.000. En het was een huis waar ik weinig aan gedaan heb. Kortom in die periode echt een absurde stijging meegemaakt. In 2022 weer in diezelfde wijk een veel grotere woning met oprit gekocht, kosten: 625.000. Taxatie ligt nu ruim boven de 7 ton. Kortom, stijging vooral goed merkbaar vanaf 2017. Er valt niet tegenop te sparen. Alleen als je overwaarde hebt van je verkochte woning.
Wegkijkerquote:Op donderdag 4 juli 2024 11:34 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is niet het gevolg van rechts beleid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |