Nee, geld lenen om een huis te kopen is een financiering voor iets wat je sowieso nodig hebt, een huis om in te wonen. Je moet of huur betalen, of de hypotheek, daar ontkom je niet aan.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Precies even verstandig als met geleend geld een huis kopen lijkt mij.
In de huidige markt is die waardestijging alleen leuk als je kleiner gaat wonen. En zelfs dat kent nog haken en ogen. Elke boomer is nl op zoek naar een seniorenwoning en hebben door die waardestijging geld over om over te bieden.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:23 schreef Jan_Onderwater het volgende:
De waardestijging van je huis is niets anders dan dat je geld minder waard wordt. Je moet sowieso ergens wonen. De "waardestijging" realiseer je pas als je het verkoopt, maar dan moet je weer een ander huis hebben om te wonen wat net zo gestegen is in prijs.
Overwaarde opnemen klinkt geweldig, maar het is niets anders dan geld lenen.
Of van het westen in oost Groningen of Drente te gaan wonen.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:28 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
In de huidige markt is die waardestijging alleen leuk als je kleiner gaat wonen. En zelfs dat kent nog haken en ogen. Elke boomer is nl op zoek naar een seniorenwoning en hebben door die waardestijging geld over om over te bieden.
Geen, zelfs in 1994 waren de rentes alweer tot onder de 8% gedaald, en alleen als je in 1994 kocht, 30 jaar vast nam en nooit verhuisd bent heb je die rente van ongeveer 7,5% dan nog, maar ook dan heb je een lage maandlast naar huidige maatstaven, plus dat je er dan bijna van af bent.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, maar er zullen nog maar heel weinig mensen zijn die echt met rentes van 8 of 9 procent opgescheept zitten. Dat is lang geleden.
Daar hadden ze in de jaren 80/90 ook zo'n product van toch? Liep niet goed afquote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:16 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Met geleend geld naar de beurs gaan, ja dat is een verstandig advies
Opeens begrijp ik waar het vandaan komt dat je denkt dat je financieel profiteert van geld dat opesloten in stenen zit,quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Precies even verstandig als met geleend geld een huis kopen lijkt mij.
Jep, heb een broer die in de jaren 90 altijd de financieel expert uithing, niet aflossen, overwaarde opnemen, naar de beurs ermee.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:35 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daar hadden ze in de jaren 80/90 ook zo'n product van toch? Liep niet goed af
Dan moet je wel het inkomen hebben dat je de hypotheek kunt verhogen/dat de bank ermee akkoord gaat.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:12 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Klopt. En zelfs met jouw hoogste rentepercentage van 5,05 procent rente kan er (zeker als je de hypotheekaftrek meeneemt) op de beurs meer verdiend worden.
Dus als mensen nu klagen dat ze niets aan hun overwaarde hebben zou ik zeggen: Je bent altijd vrij om je hypotheek weer wat te verhogen en het vrijgekomen geld in betere investeringen te stoppen.
Je bedoelt een achterstandswijk zoals Overvecht?quote:Op donderdag 4 juli 2024 10:47 schreef Twiitch het volgende:
Hopen op een sociale huurwoning (wellicht in een open inrichting vol met verslaafden, psychisch gestoorden en asielzoekers)?
2008-2010-2012 is niet zoverquote:Op donderdag 4 juli 2024 10:50 schreef Scorpie het volgende:
Je zal maar hebben gewacht tot die daling die door de doemdenkers al 20 jaar voorspeld is, eindelijk eens komt. Dan vis je nu voor altijd achter het net.
Ik had een buurvrouw die nota bene bij een bank vermogensbeheer deed, en mij voor gek verklaarde dat ik voor volledig annuïtair gegaan was en ook nog extra afloste, zij lossen helemaal niet af, dat was veel gunstiger.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:43 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Jep, heb een broer die in de jaren 90 altijd de financieel expert uithing, niet aflossen, overwaarde opnemen, naar de beurs ermee.
Zijn boerderij is hij inmiddels kwijt, zijn geld ook en woont op een klein flatje (Ja een boomer die kleiner is gaan wonen) en heeft nog steeds een hypotheek en samen met zijn vrouw een klein pensioen.
Bleef toen wij dit huis kochten ook maar een oor af kauwen dat we niet moesten aflossen, want maximaal aftrekken.
Inmiddels afgelost en betaal ik alleen nog maar wat verzekeringen, gas en water.
haar keus en niet domquote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had een buurvrouw die nota bene bij een bank vermogensbeheer deed, en mij voor gek verklaarde dat ik voor volledig annuïtair gegaan was en ook nog extra afloste, zij lossen helemaal niet af, dat was veel gunstiger
klopt , is veel ontevredenheid met de woonsitutatie van zelf of van de kinderen , kleinkinderenquote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:51 schreef Origami94 het volgende:
Overigens het maar raar vinden dat mensen pvv stemmen. Ja het is niet de schuld van migranten (asielzoekers) maar van de centrale banken en politiek
Ik kan jou zeggen dat dat voor Brabant ook niet meet geldt. In mijn dorp is het ook onbetaalbaar geworden. Nieuwbouw rijwoningen van 450k+ zijn geen uitzondering.quote:Op donderdag 4 juli 2024 16:21 schreef Elan het volgende:
[..]
Misschien moeten we stoppen om ten koste van alles massaal in De Randstad te willen wonen en accepteren dat dat voor de elite is geworden.
Want in het buitengebied spelen al deze issues veel minder. In pak hem beet Leeuwarden koop je tussen de 200-300k nog prima een woning. Dan woon je alsnog in een stad met 100k+ inwoners waar genoeg culturele dingen te doen zijn, een treinverbinding is en een ziekenhuis. Heb je ook amper files.
Maar we willen allemaal het liefste een doorzon jaren dertig woning in Utrecht of Amsterdam en anders tenminste in Amersfoort.
Dat komt voornamelijk door de bouwkosten, ook in Drenthe betaal je al bijna 4 ton voor een nieuwbouw tussenwoning.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:13 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik kan jou zeggen dat dat voor Brabant ook niet meet geldt. In mijn dorp is het ook onbetaalbaar geworden. Nieuwbouw rijwoningen van 450k+ zijn geen uitzondering.
Met het verschil dat de hypotheek in de andere jaren die een piek hadden van 1 inkomen betaald werd, en 2 inkomens in een huishouden niet de standaard waren, en tegenwoordig wel, dus dat die piek wederom op dezelfde hoogte van het modaal inkomen zit betekent eigenlijk vooral dat het gemiddelde gezin meer te besteden heeft dan 20 en 45 jaar geleden.quote:
In 2005 niet hoor.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:30 schreef Leandra het volgende:
[..]
Met het verschil dat de hypotheek in de andere jaren die een piek hadden van 1 inkomen betaald werd, en 2 inkomens in een huishouden niet de standaard waren, en tegenwoordig wel, dus dat die piek wederom op dezelfde hoogte van het modaal inkomen zit betekent eigenlijk vooral dat het gemiddelde gezin meer te besteden heeft dan 20 en 45 jaar geleden.
En daarmee heb je wederom een reden van de stijgende woningprijzen en woonlasten.
Toen kon je geen hypotheek op 2 volledige inkomens krijgen, het 2de inkomen in een gezin telde maar heel beperkt mee voor de hypotheek, en voor de berekening van je maximale maandlast.quote:
Ik ken ook weinig mensen die de discipline hebben om het stukje wat ze niet aflossen verstandig te beleggen op de beurs. Hadden ze dat gedaan dan waren ze overigens wel nog beter uit geweest dan jij.quote:Op vrijdag 5 juli 2024 10:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik had een buurvrouw die nota bene bij een bank vermogensbeheer deed, en mij voor gek verklaarde dat ik voor volledig annuïtair gegaan was en ook nog extra afloste, zij lossen helemaal niet af, dat was veel gunstiger.
Als ze nog steeds niet afgelost hebben hebben wij nu een lagere hypotheek dan zij, plus dat we inmiddels een stukje rianter wonen.
Mijn eigenwijze (extra) aflossen was het verschil tussen dit huis wel of niet kunnen laten bouwen.
Maar goed, zij hebben geen kinderen, dus niemand om voor af te lossen dus tsja... misschien dat je dan idd net zo lief je schuld houdt ofzo.
Sommige mensen dan
Misschien is die financiële ruimte er gewoonweg niet? En wellicht heeft niet iedereen zin om dat risico op te zoeken?quote:Op vrijdag 5 juli 2024 11:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik ken ook weinig mensen die de discipline hebben om het stukje wat ze niet aflossen verstandig te beleggen op de beurs. Hadden ze dat gedaan dan waren ze overigens wel nog beter uit geweest dan jij.![]()
Alleen dat doet bijna niemand.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |