Omdat als jij zakelijk lease rijdt, de WG de brandstof betaald. Nu rij je een EV en daar gaat geen brandstof in, maar stroom. Dat is dan je brandstof, en die wordt ook betaald door je werkgever. Tenminste, dat is bij mijn WG zo, en ik denk niet dat dat de enige is.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:03 schreef capricia het volgende:
[..]
Waarom zou hij dat moeten betalen dan?
Het gaat er enkel om dat je de accu als batterij gebruikt. Of die auto zakelijk of prive is, maakt verders niet uit.
Dat is in jouw specifieke geval wellicht zo. Iemand zonder lease, of met andere voorwaarden, is weer een ander geval.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:16 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Omdat als jij zakelijk lease rijdt, de WG de brandstof betaald. Nu rij je een EV en daar gaat geen brandstof in, maar stroom. Dat is dan je brandstof, en die wordt ook betaald door je werkgever. Tenminste, dat is bij mijn WG zo, en ik denk niet dat dat de enige is.
Dus als ik stroom in die auto aan het laden ben, ongeacht of die uit het net of van het dak komt, dan wordt die betaald door de WG. Als ik daar veel aan het laden ben maar vervolgens komt er uit de registratie niet naar voren dat ik KM's maak, dan wordt die stroom voor iets anders gebruikt dan om de auto te laten rijden.
Ik denk zomaar dat de WG daar een mening over heeft.
Het zijn niet mijn bezwaren. Ik zou het prima vinden als mijn WG betaald voor de stroom die ik in de auto laad die ik vervolgens gebruik om het huis te draaien in plaats van om met de auto te rijden. Het is de WG die daar een bezwaar tegen heeft, want ik heb die auto voor het werk, niét om daar mijn huis op te laten draaien.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is in jouw specifieke geval wellicht zo. Iemand zonder lease, of met andere voorwaarden, is weer een ander geval.
Op dit moment niet interessant hier. Want de EV kan niet bidirectioneel laden. Maar ik had het wel graag gewild.
Overigens kunnen al jouw bezwaren opgelost worden met een metertje (in je paal, of op je P1-poort), die registreert hoeveel kWh je auto terug aan grid levert.
Hier nog even toekomstmuziek dus.
Op dit moment kunnen we met onze auto 1 keer op en neer en in het meest gunstige geval 2 keer. Maar dan moeten we niet gedurende de dag nog ergens heen moeten. Dus dat risico gaan we niet lopen aangezien stroom onderweg of bij de werkgever veel duurder is dan de stroom thuis.quote:Op dinsdag 2 juli 2024 22:51 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk dat dat wel meevalt. Met 70 kWh, dat rijden de meesten niet per dag op. Dat is 300/400 kms.
Je werk is gelukkig niet 7 dagen in de week.
En je hebt nog je weekenden en dat je door de weeks (goedkope) stroom kunt laden op de zaak waardoor je eventueel snachts geen eigen stroom nodig hebt.
Het maakt je ieg een stuk flexibeler.
Ik had er graag voor getekend. Ipv de EV die we nu rijden, die maar 1 kant op laadt. Helaas.
Sterker nog ik denk dat het de belastingdienst is die er bezwaar tegen heeft en wil dat de werkgever het gaat belasten. Loon in natura, je huis laten draaien op stroom die je WG betaalt. Voor je lease auto heb je namelijk de fiscale bijtelling voor maar als je die auto niet laat rijden met die stroom dan verzinnen ze daar nog wel weer een andere bijtelling voor of het bijtellingspercentage EV gaat omhoog vanwege dit soort grapjes.quote:Op woensdag 3 juli 2024 10:52 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Het zijn niet mijn bezwaren. Ik zou het prima vinden als mijn WG betaald voor de stroom die ik in de auto laad die ik vervolgens gebruik om het huis te draaien in plaats van om met de auto te rijden. Het is de WG die daar een bezwaar tegen heeft, want ik heb die auto voor het werk, niét om daar mijn huis op te laten draaien.
Als je de laadpaal kunt activeren met een andere pas dan de door de WG beschikbaar gestelde laad/tankpas ben je er ook.
Als ik naar het verbruik van je auto kijk verwacht ik dat je veel onderweg laad of niet veel rijd.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 10:08 schreef CoolGuy het volgende:
2-onder-1-kap woning uit 2010+. 153m2, 3 personen, 29 zonnepanelen, geen gasaansluiting.
Juli 2024:
Productie: 1.043,5 kWh.
Teruglevering: 701 kWh.
Verbruik: 589 kWh, waarvan 87 kWh voor de warmtepomp, waarvan 16 kWh voor klimaatregeling en dus 71 kWh voor warm water.
Van die 589 kWh is ongeveer 246,5 kWh uit het stopcontact, dus het verschil, 342,5 kWh, is direct eigen verbruik geweest. Van die 246,5 kWh is 149 kWh (schijnbaar) afkomstig uit koolstofarme bronnen. Mijn zelfvoorzieningsquota deze maand was 58%.
Netto is dat dus een verbruik van 246,5 - 701 = -454,5 kWh.
Ik had een direct eigen verbruik van mijn zonne-energie van 33% en voor mijn totale energieverbruik deze maand geldt dat 83% daarvan koolstofarm was.
Waterverbruik was 8.848 liter.
[ afbeelding ]
Qua kosten deze maand kom ik dan op
[ afbeelding ]
¤ -127,80 inclusief ¤ 8,83 voor water.
Ik probeer mijn energieverbruik zo veel mogelijk uit te splitsen naar verbruik per apparaat. Dat lukt nooit 100% uiteraard, maar ik probeer zo ver mogelijk te komen.
Wasmachine: 9,90 kWh
Droger: 11,20 kWh
Vaatwasser: 6,35 kWh
Oven: 0,71 kWh (niet aangeweest, 100% standby verbruik)
Magnetron: 0,23 kWh
Airfryer: 0,99 kWh
Koelkast: 5,86 kWh
Koelvriescombi: 34,14 kWh
Airco's: 44,41 kWh
Meterkast (meting sinds een weekje): 6,38 kWh
Koffiemachine (meting sinds een weekje): 0,56 kWh
TV woonkamer: 21,94 kWh
TV slaapkamer: 12,75 kWh
TV dochter: 1,98 kWh
TV tuin: 3,77 kWh
TV badkamer: 1,02 kWh
Werkplek boven: 1,38 kWh
NAS: 36,30 kWh
Tesla: 162,94 kWh
Warmtepomp: 87 kWh
Dat is correct, ik werk veel vanuit huis, dus dat is niet veel, maar het klopt ook dat ik in juli 2x bij een SuC heb geladen en dat staat hier niet bij want dit is alleen het energieverbruik van het huis.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 18:13 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Als ik naar het verbruik van je auto kijk verwacht ik dat je veel onderweg laad of niet veel rijd.
Snap dat het er niet bij staat, maar viel me op dat wij ruim 500KWh meer verbruik hebben van de auto.quote:Op donderdag 1 augustus 2024 18:23 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat is correct, ik werk veel vanuit huis, dus dat is niet veel, maar het klopt ook dat ik in juli 2x bij een SuC heb geladen en dat staat hier niet bij want dit is alleen het energieverbruik van het huis.
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen enkel- en dubbelglas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.quote:Op maandag 1 juli 2024 12:30 schreef Wantie het volgende:
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen enkel- en dubbelglas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op gas.
Verbruik juni:
Electra 98 kWh
Teruglevering -411 kWh
Gas 12m³
Pellets: 7 kg
Opbrengst zonnepanelen: 537 kWh
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.quote:Op vrijdag 9 augustus 2024 16:04 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen enkel- en dubbelglas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.
Verbruik juli:
Electra 104 kWh
Teruglevering -467 kWh
Gas 9m³
Pellets: 2 kg
Opbrengst zonnepanelen: 591 kWh
er komen meer en meer elektrische apparaten, koken op stroom en toch gaat verbruik naar beneden volgens nibud? wat een onzinquote:Op vrijdag 9 augustus 2024 16:52 schreef Leandra het volgende:
De link naar het Nibud in de OP geeft inmiddels andere (lagere) verbruikscijfers voor de verschillende situaties, wellicht kan dat even aangepast worden.
Oud:
Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar:
1 Persoons 1.800
2 Persoons 2.810
3 Persoons 3.370
4 Persoons 3.940
5 Persoons 4.270
Gasverbruik naar woningtype gemiddeld verbruik per jaar
woningtype verbruik in m3
Appartement -- 800 --
Tussenwoning -- 1.120 --
Hoekwoning -- 1.330 --
2 onder 1 kap -- 1.550 --
Vrijstaand -- 2.050 --
Nieuw:
Stroomverbruik naar grootte huishouden
Gemiddeld gebruik in kWh per jaar:
1 Persoons 1.750
2 Persoons 2.700
3 Persoons 3.250
4 Persoons 3.790
5 Persoons 4.150
Gasverbruik naar woningtype gemiddeld verbruik per jaar
woningtype verbruik in m3
Appartement -- 810 --
Tussenwoning -- 1.090 --
Hoekwoning -- 1.280 --
2 onder 1 kap -- 1.470 --
Vrijstaand -- 1.960 --
Ik verwacht dat deze, lagere, cijfers vooral veroorzaakt worden door de energiecrisis van 2022 met torenhoge prijzen.quote:Op zondag 1 september 2024 09:05 schreef mschol het volgende:
[..]
er komen meer en meer elektrische apparaten, koken op stroom en toch gaat verbruik naar beneden volgens nibud? wat een onzin
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.quote:Op zondag 1 september 2024 09:04 schreef Wantie het volgende:
Verbruik augustus:
Electra 98 kWh
Teruglevering -464 kWh
Gas 11 m³
Pellets: 0 kg
Opbrengst zonnepanelen: 579,1 kWh
Je hebt maar 28 kWh ingekocht? Netjes!quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.
Verbruik september:
Electra 120 kWh
Teruglevering -317 kWh
Gas 9 m³
Opbrengst zonnepanelen: 409,6 kWh
Geen idee eigenlijk.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 18:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je hebt maar 28 kWh ingekocht? Netjes!
Je stelt dat je verbruik 120 kWh is.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 19:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Geen idee eigenlijk.
Hoe kom je op 28 kWh uit?
Ah, op die manier.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 20:51 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je stelt dat je verbruik 120 kWh is.
Je teruglevering was 92 kWh minder dan je opbrengst, dus als je 120 kWh verbruikt hebt dan kwam 92 kWh daarvan al rechtstreeks van de panelen en heb je de resterende 28 kWh ingekocht.
Tenzij je 120 kWh ingekocht hebt, dan was je totale verbruik 212 kWh.
Ja, en dat is aan de lage kant zie ik, voordat we zonnepanelen hadden (feb-apr) was het verbruik 235, 272 en 246 kWh.quote:
Nou kun je februari, maart en april niet echt met september vergelijken... de maandquota die in 2023 met het prijsplafond door de energiemaatschappijen gehanteerd werden zijn wat dat betreft een prima referentiekader.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 21:20 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ja, en dat is aan de lage kant zie ik, voordat we zonnepanelen hadden (feb-apr) was het verbruik 235, 272 en 246 kWh.
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.quote:Op dinsdag 1 oktober 2024 16:17 schreef Wantie het volgende:
[..]
Hoekwoning, bouwjaar 1962, dak- vloer- spouwmuurisolatie, ramen triple glas, 2 personen, cv, pelletkachel en 10 zonnepanelen, koken op inductie.
Verbruik september:
Electra 120 kWh
Teruglevering -317 kWh
Gas 9 m³
Opbrengst zonnepanelen: 409,6 kWh
Netto stroomverbruik 212 kWh.
WGR / Energietarieven #32 Gokken op lagere prijzen ;)quote:Op dinsdag 26 november 2024 20:39 schreef Bami het volgende:
Ohai. Ik heb het gevoel dat ik niet hier moet zijn met mijn vraag maar ik kon ook geen beter topic vinden (al kon ik zweren dat er één bestond). Maaar ik ben even op zoek naar mensen die kunnen meedenken wat wijsheid is qua contract voor gas. We zitten nu variabel en hebben een aanbod voor 3 jaar met een gasprijs van 1,22. Aan de ene kant denk ik; doen want het is in de huidige markt een prima prijs en de komende drie jaar wordt gas eerder duurder dan goedkoper. Aan de andere kant zit ik dan wel 3 jaar vast aan een contract en kan ik misschien over een paar maanden wel een betere prijs krijgen? Dus ja, ben benieuwd hoe men hier daarnaar kijkt.
Als er wel een beter topic voor is hoor ik dat natuurlijk ook graag.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |