abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214043591
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 11:45 schreef ToT het volgende:
"Ja maar het is de tijdsgeest! In jullie tijd had je ook wel dingen waar je ouders niet zo blij mee waren!"
Mwah, ik noem economische crisis (meermaals), olie crisis, Vietnam oorlog iedere dag op TV en in de krant, Iraanse revolutie, vliegtuigkapingen, woningnood, volop krakersrellen, en oh ja, disco. En dat allemaal voordat ik 16 was.

Dat ik geen zelfmoord heb gepleegd is een wonder.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2024 15:07:16 ]
pi_214043599
quote:
7s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 14:46 schreef HSG het volgende:

[..]
Dus mannen worden gelukkiger als ze in de keuken staan?
Sommige mannen wel, anderen veroorzaken een brand met 20 doden.
  dinsdag 25 juni 2024 @ 15:30:13 #103
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_214043747
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 13:46 schreef Justinn het volgende:
Ik leg het echte probleem ook bij smartphone- / socialmedia gebruik, vanwege het algemeen bekende grote risico op verslaving/depressie. Dingen als coronamaatregelen zie ik daarbij meer als katalysator die die negatieve effecten in stroomversnelling bij deze doelgroep hebben gebracht.

Immers val je bij social distancing nog meer terug op digitale communicatiemiddelen, waaronder die smartphone.
Het geniepige is ook dat social media algoritmes depressie en boosheid prefereren boven leuke dingen.

Boosheid, controversie en ellende = reacties, en dat is advertentie clicks.

Daarom ben ik soms nogal somber over hoe de toekomst van social media eruit ziet. Meta en Twitter hebben er baat bij om mensen boos en depressief te houden. Want boze mensen reageren veel feller, en meer, en veel depressieve mensen zitten meestal ook de hele dag te scrollen. Dit zijn dus de meest waardevolle users voor die bedrijven.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_214043806
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 12:01 schreef tong80 het volgende:
Het is nog nooit zo vredig en gezond geweest als momenteel. Ook geen kapingen van treinen, vliegtuigen of scholen. Ik ben geëvacueerd geweest. Maar staat in geen verhouding met de watersnoodramp. Ik groeide op met de koude oorlog. Het ijzeren gordijn bestond nog. Amerika vocht in Cambodja en Vietnam. Toen ik 7 was was ik bang van straaljagers, want op tv schoten ze in het Midden-Oosten elkaar verrot. Ik was al jong sportfan en was helemaal ontdaan toen op de Olympische Spelen de Palestijnen werden gegijzeld. John Lennon, JFK, MLK en Olaf Palme werden al gedood voordat er sprake was van beveiligers bij bekende Personen. Bij Reagan hielp de beveiliging wel. In 1985 werd er al gekwijld voor LIVE-Aid om de hongersnood in Afrika. En AIDS was nog ongeneeslijk. De Space Shuttle vloog live in de fik en het Heizeldrama voltrok je rechtstreeks voor de tv. Nederland liep een trauma op op het WK-74 en Winnetou ging in de laatste aflevering de vredespijp uit. Er waren maar twee zenders dus er was geen ontsnappen aan aan Op Volle Toeren en Op Losse Groeven. Ik heb meegelopen in demonstraties tegen de kruisraket. Margareth Thatcher was aan de macht en sloeg alle stakingen met bruut geweld de kop in. In Noord-Ierland woedde een burgeroorlog. In België hielde de bende van Nijvel huis in supermarkten van DelHaize. De RAF en/of Bader Meinhof Fraction doodden als linkse terroristen zowel in Duitsland als in Nederland kapitalisten. In Italië deed de Rode Brigade hetzelfde. In Spanje, Griekenland, Chili, Oeganda, Argentinië en Nigaragua was een dictatuur. In Amerika was er nog rassenscheiding en discriminatie de gewoonste zaak. Janmaat mocht gewoon een fascist worden genoemd. De benzine ging op de bon. Bij zwemles kreeg je een ijzeren haak onder je nek. De schooltandarts kwam nog langs de scholen. Bij koorts kreeg je een thermometer in je reet. Er bestond nog geen IA, je moest zelf de boeken lezen.

Dus niet zeiken. Gewoon ff pissen en over tot de orde van de dag........... :)

:T
Mooi stukje geschiedvervalsing.
Even voor de duidelijkheid. De Palestijnen waren de gijzelnemers ipv de gijzelaars en verantwoordelijk voor het het "Bloedbad van Munchen".

quote:
Elf atleten en officials van de Israëlische ploeg werden in de nacht van 4 op 5 september gegijzeld in hun appartement in het olympisch dorp door leden van de Palestijnse terreurbeweging Zwarte September. Uiteindelijk vonden alle elf Israëliërs en een Duitse politieman de dood.
Voor meer info:
https://nl.wikipedia.org/(...)litieman%20de%20dood.

[ Bericht 0% gewijzigd door Klepper272 op 25-06-2024 15:58:49 ]
  dinsdag 25 juni 2024 @ 15:54:21 #105
168739 Red_85
'echt wel'
pi_214043952
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 15:37 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Even voor de duidelijkheid. De Palestijnen waren de gijzelnemers ipv de gijzelaars en verantwoordelijk voor het het "bloedbad van Munchen".
[..]
Voor meer info:
Smerig wel.

Goede spot.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_214043988
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 15:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Smerig wel.

Goede spot.
Ik ga niet meteen van kwade opzet uit...
Echter wel belangrijk genoeg om te corrigeren!
  Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2024 @ 17:46:23 #107
7889 tong80
Spleenheup
pi_214045206
quote:

[..]
Even voor de duidelijkheid. De Palestijnen waren de gijzelnemers ipv de gijzelaars en verantwoordelijk voor het het "Bloedbad van Munchen".
[..]
Voor meer info:
Klopt. Mijn fout. Niet bewust. Ik heb Cruijff wel eens vergeten in m'n beste Ajax allertijden. ;)

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2024 @ 17:49:34 #108
7889 tong80
Spleenheup
pi_214045260
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 15:54 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Smerig wel.

Goede spot.
Doe ff normaal zeg. Alsof ik dit groot historisch gebeuren met opzet fout vermeld. Alsof ik Nederland wereldkampioen maak in 74.
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2024 @ 17:50:15 #109
7889 tong80
Spleenheup
pi_214045270
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 15:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]
Het geniepige is ook dat social media algoritmes depressie en boosheid prefereren boven leuke dingen.

Daarom ben ik soms nogal somber over hoe de toekomst van social media eruit ziet. Meta en Twitter hebben er baat bij om mensen boos en depressief te houden. Want boze mensen reageren veel feller, en meer, en veel depressieve mensen zitten meestal ook de hele dag te scrollen. Dit zijn dus de meest waardevolle users voor die bedrijven.
Ik zit me nu in te houden. :D

dinsdag 25 juni 2024 @ 18:27:50 #110
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214046516
quote:
2s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 15:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Niet alleen sociale media, heel veel media doen dit. Techsites die iedere scheet, gerucht of roddel over Apple plaatsen bijvoorbeeld, om vervolgens heel veel clicks en reacties te krijgen van schuimbekkende haters.
Of "Kwaliteitskranten" die iedere hersenscheet van Trump of Wilders breed uitmeten, met hetzelfde effect.
Media hebben nauwelijks tot niets meer met Journalisme te maken, maar alles voor de clicks.
Vroegah had je daar vooral de Tabloids voor (Vox Populi, Vox Dei)
  dinsdag 25 juni 2024 @ 18:29:13 #111
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214046554
quote:

[..]
[..]
Voor meer info:
Tong komt niet verder dan D/T fouten.
  dinsdag 25 juni 2024 @ 18:47:33 #112
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_214047237
Opvallend trouwens
Klik bij goegel een paar keer op aluhoed berichtjes , en je wordt daar steeds verder het fabeltjesfuik ingetrokken
Geef bij news.google.com keer op keer aan dat je geen interesse hebt in voetbal, je blijft maar gevoed worden met berichten over deze volkssport. Dan is goegel net een voetbalfan, hoe je hem ook verteld dat je er helemaal niet voor interesseert, ze beginnen er telkens weer over.
  Trouwste user 2022 dinsdag 25 juni 2024 @ 19:07:45 #113
7889 tong80
Spleenheup
pi_214047899
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 18:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Tong komt niet verder dan D/T fouten.
je bent een held
pi_214047978
quote:
15s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 14:37 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]
Ik ben het hier 100% mee eens. Social media is de tumor van het huidige tijdperk. Veel voordelen, nog meer nadelen.

:{²
Daarom is ouders juist heel belangrijke rol in de opvoeding en beschermen van kinderen. Ouders mogen best mee bemoeien en kinderen leren omgaan met sociale media en informatie die op internet staat.
Helaas verwijst ouders graag naar de school en geeft zelf aan dat zij geen idee hoe sociale media gaat..

Ik vind het gemist kans, want ouders kunnen betrokken aan nieuw ontwikkeling en van eigen kind beter leren kennen.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_214048086
Ik vind het onderzoek hiernaar niet heel bevredigend. Het antwoord op het waarom overtuigt niet, lijkt erg speculatief. Het is makkelijk om te vervallen in een 'het is tegenwoordig ook zo zwaar', maar het klagen over de huidige tijd is van alle tijden. Wat is er werkelijk zo anders aan deze tijd? Is er niet ook veel om positief over te zijn? Is het onderzoek uit 2022 nog wel van toepassing op 2024?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  dinsdag 25 juni 2024 @ 19:17:15 #116
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_214048175
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 18:47 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Opvallend trouwens
Klik bij goegel een paar keer op aluhoed berichtjes , en je wordt daar steeds verder het fabeltjesfuik ingetrokken
Geef bij news.google.com keer op keer aan dat je geen interesse hebt in voetbal, je blijft maar gevoed worden met berichten over deze volkssport. Dan is goegel net een voetbalfan, hoe je hem ook verteld dat je er helemaal niet voor interesseert, ze beginnen er telkens weer over.
Of een autist.
  dinsdag 25 juni 2024 @ 19:27:44 #117
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_214048618
Vrouwen moet verdomme eens normaal doen.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_214049744
Het heeft me even gekost - waarom doen kranten in hemelsnaam niet aan bronvermelding? - maar ik heb het onderzoek gevonden: HBSC Nederland.

Wat algemene opmerkingen over het onderzoek:

• De data zijn verzameld tussen oktober 2021 en januari 2022. Ter herinnering: in 2021 was het coronavirus nog niet weg. De overheid nam opnieuw maatregelen. In november-december was er een lockdown. (Bron)
• Het gaat om zelfrapportage. Dat type onderzoek heeft beperkingen. Verschillen tussen jongens en meiden kunnen bijvoorbeeld niet op reële verschillen duiden, maar op verschillen in zelfperceptie of op antwoorden die voortkomen uit sociale wenselijkheid.

Er staat ook veel positiefs in het rapport over Nederlandse jongeren in vergelijking met jongeren uit 44 andere landen:

• Minder Nederlandse jongeren hebben psychosomatische klachten.
• Veel minder Nederlandse jongeren zijn eenzaam.
• Nederlandse jongeren vinden het gemakkelijker om met hun ouders over hun zorgen te praten.
• Nederlandse jongeren ervaren meer steun van hun ouders, vrienden, leraren en klasgenoten.
• Nederlandse jongeren worden veel minder vaak gepest.
• Nederlandse jongeren ervaren minder druk door schoolwerk.
• Minder Nederlandse jongeren maken intensief gebruik van sociale media en het sociale mediagebruik is minder vaak problematisch.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat de pandemie een grote invloed heeft gehad op het onderzoek. Een structurele ontwikkeling lijkt te zijn dat ervaren druk door schoolwerk toeneemt. Meiden lijken hier sterker onder gebukt te gaan dan jongens. Ik zie geen aanleiding om te denken dat sociaal mediagebruik van invloed is, ook niet op verschillen tussen jongens en meiden.
pi_214050025
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 19:51 schreef Claudia_x het volgende:
Het heeft me even gekost - waarom doen kranten in hemelsnaam niet aan bronvermelding? - maar ik heb het onderzoek gevonden: HBSC Nederland.

Wat algemene opmerkingen over het onderzoek:

• De data zijn verzameld tussen oktober 2021 en januari 2022. Ter herinnering: in 2021 was het coronavirus nog niet weg. De overheid nam opnieuw maatregelen. In november-december was er een lockdown. (Bron)
• Het gaat om zelfrapportage. Dat type onderzoek heeft beperkingen. Verschillen tussen jongens en meiden kunnen bijvoorbeeld niet op reële verschillen duiden, maar op verschillen in zelfperceptie of op antwoorden die voortkomen uit sociale wenselijkheid.

Er staat ook veel positiefs in het rapport over Nederlandse jongeren in vergelijking met jongeren uit 44 andere landen:

• Minder Nederlandse jongeren hebben psychosomatische klachten.
• Veel minder Nederlandse jongeren zijn eenzaam.
• Nederlandse jongeren vinden het gemakkelijker om met hun ouders over hun zorgen te praten.
• Nederlandse jongeren ervaren meer steun van hun ouders, vrienden, leraren en klasgenoten.
• Nederlandse jongeren worden veel minder vaak gepest.
• Nederlandse jongeren ervaren minder druk door schoolwerk.
• Minder Nederlandse jongeren maken intensief gebruik van sociale media en het sociale mediagebruik is minder vaak problematisch.

Alles bij elkaar genomen denk ik dat de pandemie een grote invloed heeft gehad op het onderzoek. Een structurele ontwikkeling lijkt te zijn dat ervaren druk door schoolwerk toeneemt. Meiden lijken hier sterker onder gebukt te gaan dan jongens. Ik zie geen aanleiding om te denken dat sociaal mediagebruik van invloed is, ook niet op verschillen tussen jongens en meiden.
Dank Claudia, ik had ook nog een aanvulling:

quote:
In de landen die aan het onderzoek meededen is het aantal meisjes dat meer dan één keer per week last heeft van psychosomatische klachten vanaf 2017 met 13 procent gestegen tot 56 procent in 2022. Psychosomatische klachten zijn bijvoorbeeld buikpijn, slaapproblemen en neerslachtigheid. Ze hebben bijna altijd een psychische oorzaak.
1-neerslachtigheid is geen psychosomatische klacht.
2-psychosomatische klachten zijn lichamelijke klachten zonder duidelijke oorzaak (waaraan een psychisch probleem ten grondslag ligt).
3-slaapproblemen, neerslachtigheid heb je niet (meer dan) 1x per week.
4-Buikpijn, hoofdpijn en stemmingswisselingen in de leeftijdsgroep van meisjes 11-16 heeft vaak een hormonale oorzaak.

Wanneer je zegt dat 56% psychosomatische klachten heeft (dus lichamelijke klachten waaraan een psychisch probleem ten grondslag ligt) is het onzinnig om dat aan te vullen met de zin "Ze hebben bijna altijd een psychische oorzaak". Dat heb je immers al gezegd door de term psychosomatisch te bezigen.
Maar "bijna altijd" is krom, want wanneer niet kun je niet spreken van psychosomatische klachten.
Het "onderzoek" betreft ook nog eens anonieme steekproefsgewijs ingevulde vragenlijsten, waarbij er dus bij geen van de meisjes daadwerkelijk is vastgesteld dat er sprake was van mentale problemen of waarbij lichamelijke oorzaken konden worden uitgesloten.
IMO
pi_214050714
Komt door de (baby)boomer generatie die er de gekste ideeën op na hield (wat betreft opvoeding en gedrag), wat nu nog doorwerkt. Combineer dat met het misleidende social media, die vooral materialisme en narcisme promoot en je hebt een giftige cocktail.
pi_214050985
quote:
1s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 20:20 schreef Cockwhale het volgende:
Komt door de (baby)boomer generatie die er de gekste ideeën op na hield (wat betreft opvoeding en gedrag), wat nu nog doorwerkt. Combineer dat met het misleidende social media, die vooral materialisme en narcisme promoot en je hebt een giftige cocktail.
Kortom: je weet niet waar je het over hebt.
pi_214051089
Ik kan mij overigens niet herinneren een dergelijk onderzoek in de jaren 70 of 80 ooit gezien te hebben, ik heb geen idee of (jonge) mensen toen minder klachten hadden, mischien niet, er werd toen veel minder snel een rugzakje gegeven of diagnoses gesteld.

Ik sluit niet uit dat dit onderzoek op zich klopt, met inachtname van wat Claudia_x daarover aangaf mbt corona, maar dat er mischien helemaal niet zo'n ander beeld is in vergelijking met vroegere generaties.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 25-06-2024 20:39:23 ]
pi_214051245
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 20:39 schreef Tijger_m het volgende:
Ik kan mij overigens niet herinneren een dergelijk onderzoek in de jaren 70 of 80 ooit gezien te hebben, ik heb geen idee of (jonge) mensen toen minder klachten hadden, mischien niet, er werd toen veel minder snel een rugzakje gegeven of diagnoses gesteld.

Ik sluit niet uit dat dit onderzoek op zich klopt, met inachtname van wat Claudia_x daarover aangaf mbt corona, maar dat er mischien helemaal niet zo'n ander beeld is in vergelijking met vroegere generaties.
Er is wel onderzoek dat al vanaf het begin van de 20e eeuw (!) consistent is uitgevoerd waaruit blijkt dat we individualistischer zijn geworden en dat jongeren meer ruimte hebben gekregen om zichzelf te zijn in plaats van aan bepaalde maatschappelijke verwachtingen te moeten voldoen.

Het lijkt erop dat opvoeding en onderwijs in Nederland minder autoritair zijn geworden en kinderen daar in veel opzichten van profiteren. Nederlandse kinderen behoren dan ook tot de gelukkigste ter wereld. Dit onderzoek sluit daar in veel opzichten bij aan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')