abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_214074987
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 21:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Overigens ontstond er ook een tijd dat Bassie en Adriaan langzaam verdween, waarschijnlijk omdat men niet eindeloos herhalingen kon blijven uitzenden, en omdat er nieuwe kindertelevisie kwam, bijvoorbeeld Pokémon. De laatste keer dat ik het nog tussen de kinderprogramma’s zag, was in 2005/2005 op Nickelodeon.
Dat was een rare keuze van Nickelodeon want Bassie & Adriaan was lange tijd het (op één na) best bekeken programma van Nickelodeon. Geen enkele herhaalserie was bij Nickelodeon zo succesvol als Bassie & Adriaan.
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_214075130
Dat is het hem ja. Des te meer verhaal je weg zou knippen des te beter. Het verhaal is letterlijk "Bassie wint een reis en heeft geen last van boeven."
  vrijdag 28 juni 2024 @ 00:23:33 #53
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214075344
Ik vind de Amerikaserie juist zo leuk O+
Ik keek nooit voor de spanning, maar voor de interessante dingen en grapjes. Ik vond de boeven ook heel leuk in de Europa/Amerikaseries, het onderlinge gekibbel, niet teveel in beeld, maar ik snap jullie punt wel.
Misschien speelt ook wel een beetje mee dat sommige van jullie een stuk ouder waren tijdens de Europa/Amerikaserie dan tijdens de spannende jaren 80-series, dat maakt het contrast ook wat groter.
pi_214075355
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 22:45 schreef Halcon het volgende:

[..]
Amerika is leuk vanwege de beelden van Amerika. Het verhaal zelf is prutswerk.
Niet alleen het verhaal, maar inderdaad.
Clown bedenkt ineens om mee te doen aan een quiz en wint meteen de hoofdprijs. De drie boeven gaan erachteraan, gewoon door de douane met een ticket op eigen naam, terwijl ze worden gezocht wegens een inbraak. Waarom die baron niet gewoon wacht tot B&A een maand later landen op Schiphol met een koffer vol vakantiefoto’s en vuile was, is me een raadsel.
Vervolgens reizen ze kriskras door Amerika en ontdekken ze de boeven, die na één anoniem telefoontje met slecht verdraaide stem direct naar Sint Maarten reizen. Ook daar is elk telefoontje genoeg om de boeven in elke gewenste richting te laten lopen.

Verder heeft de serie inderdaad sfeervolle beelden, maar het jeugdreisprogramma dat het eindproduct is geworden, is enorm traag geworden door de uitgebreide, inleidende dialogen. Bovendien is zichtbaar dat de dialogen niet gelijk zijn opgenomen, maar allebei apart. Daardoor komen veel gesprekken heel gekunsteld over.

Tot slot irriteert de Baron me in deze serie behoorlijk, net als Harry, die alleen maar zeurt in de meeste scènes. Waar hij dat niet doet, naait hij B100 de kofferbak in van een sportwagen, terwijl de Baron toekijkt.
De Baron zelf is in deze serie van een sjieke, wat opgefokte man afgegleden naar een verwende manische driftkikker. Waar zijn teksten in De Kroon nog wat humor bevatten en hij in de Europaserie nog wat vrolijke of ontspannen buien heeft, loopt hij in Amerika alleen maar bezeten achter twee circusartiesten aan.
  Trouwste user 2022 vrijdag 28 juni 2024 @ 10:34:27 #55
7889 tong80
Spleenheup
pi_214077635
Vanavond om 22:15 een documentaire op NED-1.

Verder is heel die serie kut, op Jaap Stobbe na.

:T
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 28 juni 2024 @ 13:19:41 #56
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_214079415
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 20:09 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]

Digipacks kwamen er later: avonturenseries De Plaaggeest t/m De Verzonken Stad verspreid over twee DVD's per box, De Reis Door Europa verspreid over drie DVD's en De Reis Door Amerika verspreid over vier DVD's (2 x 2). Maar niet met de originele TV-montages.
Dat zeg ik toch ook niet. Dat allerlaatste, dat bedoel ik.

Ik wist dat iemand het over die 2-dvd per box-uitgaves zou hebben en die zijn een lachertje, want het is de eerste dvd-master letterlijk gesplit op 2 schijfjes. Amerika is een heruitgave van deel 1 en 2 (eveneens gesplit op twee schijfjes). Gaat nergens over.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
pi_214080692
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 00:26 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Niet alleen het verhaal, maar inderdaad.
Clown bedenkt ineens om mee te doen aan een quiz en wint meteen de hoofdprijs. De drie boeven gaan erachteraan, gewoon door de douane met een ticket op eigen naam, terwijl ze worden gezocht wegens een inbraak. Waarom die baron niet gewoon wacht tot B&A een maand later landen op Schiphol met een koffer vol vakantiefoto’s en vuile was, is me een raadsel.
Terwijl de Baron, staand bij de balie van Schiphol, notabene aan Harry vraagt of hij de onderdelen voor de bom bij zich heeft.
pi_214080714
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 13:19 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dat zeg ik toch ook niet. Dat allerlaatste, dat bedoel ik.

Ik wist dat iemand het over die 2-dvd per box-uitgaves zou hebben en die zijn een lachertje, want het is de eerste dvd-master letterlijk gesplit op 2 schijfjes. Amerika is een heruitgave van deel 1 en 2 (eveneens gesplit op twee schijfjes). Gaat nergens over.
Het werd nog dramatischer toen de Amerika-serie van 2 DVD's random naar 5 DVD's ging. Volgens mij was het Universal Studios deel uit deel 5 geknipt, waardoor je met 5 DVD's minder content had dan met de 2 DVD-uitgave.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 15:55:12 #59
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_214080980
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 10:34 schreef tong80 het volgende:

En de Schandebakker!
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_214082279
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 10:34 schreef tong80 het volgende:

Klopt, de serie is kut, maar Jaap Stobbe is een lul.
  vrijdag 28 juni 2024 @ 18:03:36 #61
436222 Japepk
Padvinder
pi_214082290
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 18:02 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Klopt, de serie is kut, maar Jaap Stobbe is een lul.
Aad is that you?
't Echte en 't ware!
pi_214083463
De Plaaggeest zit ook in een theatershow maar dan in een soort flauwe sketch waarin hij in een kooi wordt gelokt. Ook geen dialoog van hen volgens mij.
pi_214087167
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 18:03 schreef Japepk het volgende:

[..]
Aad is that you?
Nee, eigen oordeel. Ik kan me goed voorstellen dat B&A Jaap Stobbe zat waren. Hoewel ze geen ervaring hadden en Jaaps hulp wel wat hadden mogen accepteren, duwde Jaap zich er wel heel erg tussen. Die hele functie van die constant terugkerende Douwe heb ik nooit begrepen.
Overigens kan ik me Jaaps ergernissen ook levendig voorstellen. Twee personen begeleiden die hun eigen product hebben, terwijl het nog niet voor televisie geschikt is.
pi_214087628
Zonder Douwe/Jaap zou het Peppi en Kokki 2.0 geweest zijn. Daarbij denk ik dat Bas en Aad vrij lastig zijn qua samenwerken, koppig wellicht, alles moet op hun manier. Wanneer ze dan moeten samenwerken met iemand anders, met meer ervaring, botst dat geheid.
pi_214087640
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 juni 2024 15:25 schreef Writersright het volgende:

[..]
Terwijl de Baron, staand bij de balie van Schiphol, notabene aan Harry vraagt of hij de onderdelen voor de bom bij zich heeft.
Kon gewoon nog voor 9/11.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 13:57:10 #66
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214089452
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 10:16 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Nee, eigen oordeel. Ik kan me goed voorstellen dat B&A Jaap Stobbe zat waren. Hoewel ze geen ervaring hadden en Jaaps hulp wel wat hadden mogen accepteren, duwde Jaap zich er wel heel erg tussen. Die hele functie van die constant terugkerende Douwe heb ik nooit begrepen.
Overigens kan ik me Jaaps ergernissen ook levendig voorstellen. Twee personen begeleiden die hun eigen product hebben, terwijl het nog niet voor televisie geschikt is.
De bedoeling was wel om Jaap Stobbe terug te halen in de rol van Douwe, maar door andere verplichtingen kon Stobbe er niet aan meewerken. Daarom is toen Andre de Heer (Andre du Lord) gaan optreden als 'vriend van B&A'. Zie Wikipedia.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214090620
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 11:07 schreef Writersright het volgende:
Zonder Douwe/Jaap zou het Peppi en Kokki 2.0 geweest zijn. Daarbij denk ik dat Bas en Aad vrij lastig zijn qua samenwerken, koppig wellicht, alles moet op hun manier. Wanneer ze dan moeten samenwerken met iemand anders, met meer ervaring, botst dat geheid.
Oh, absoluut. Alleen de volgende quote van Bas uit 1987 al getuigt van weinig reflectie naar eigen kunnen:

quote:
“Vijf jaar lang,” vertelt Bas, “hebben we gewerkt met een tv-producent en een door hem aangestelde regisseur. Maar gaandeweg werden we het steeds meer oneens over de sturing. We moesten, naar onze smaak, veel te veel in een gareeltje lopen. Bovendien, die regisseur mag dan misschien fantastische showprogramma’s als de ‘1-2-3 show’ en ‘Moordspel’ kunnen maken, wat het regisseren van zo’n kinderserie betreft kon hij nog wel iets leren.” Bron
Vooral dat laatste vind ik zo laag onder de gordel. Want oké, misschien was Guus Verstraete geen ervaren regisseur wat betreft kinderseries, maar het zal ook niet zo zijn dat Bas en/of Aad in 1976 al de nodige ervaring hadden om zoiets te kunnen doen. En het is nu ook niet zo dat Aad zo'n enorm regiewonder was bij de series die hij regisseerde.
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_214091193
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_214091639
quote:
18s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 13:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
De bedoeling was wel om Jaap Stobbe terug te halen in de rol van Douwe, maar door andere verplichtingen kon Stobbe er niet aan meewerken. Daarom is toen Andre de Heer (Andre du Lord) gaan optreden als 'vriend van B&A'. Zie Wikipedia.
Het blijft Wikipedia maar het klinkt idd wel waar. Douwe had aan het einde immers een baan bij hetzelfde circus, als spreekstalmeester dan.
pi_214091681
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 16:09 schreef PeterKelder het volgende:

[..]
Oh, absoluut. Alleen de volgende quote van Bas uit 1987 al getuigt van weinig reflectie naar eigen kunnen:
[..]
Vooral dat laatste vind ik zo laag onder de gordel. Want oké, misschien was Guus Verstraete geen ervaren regisseur wat betreft kinderseries, maar het zal ook niet zo zijn dat Bas en/of Aad in 1976 al de nodige ervaring hadden om zoiets te kunnen doen. En het is nu ook niet zo dat Aad zo'n enorm regiewonder was bij de series die hij regisseerde.
Interessant interview, dankje voor het delen. Die opmerking van Bassie is idd wel laag. Zonder Guus zouden die eerste series compleet in het water vallen.
Wel vind ik Bassie nuchterder overkomen dan Aad in dit soort interviews. Ze opereren beiden vanuit een enorm verdedigende houding maar Bas kan dat af en toe nog wel vanuit een knipoog doen. Dat zag je ook met die 5 minute tv interviews.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:15:09 #71
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214092343
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 17:30 schreef Writersright het volgende:

[..]
Het blijft Wikipedia maar het klinkt idd wel waar. Douwe had aan het einde immers een baan bij hetzelfde circus, als spreekstalmeester dan.
Wat natuurlijk toch ook weer de vraag openlaat, wie dan toch de Plaaggeest was en vooral, waarom die zich ineens zo ging focussen op B&A?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_214092435
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:15 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wat natuurlijk toch ook weer de vraag openlaat, wie dan toch de Plaaggeest was en vooral, waarom die zich ineens zo ging focussen op B&A?
Goede vraag. Het eerste wapenfeit van de Plaaggeest is de flashback waarin hij de voetbal van de twee saboteert. En hij sloeg specifiek toe op plekken waar het circus was geweest.

Wellicht was het oorspronkelijke idee een jaloerse circuscollega ofzo? Anders was het iemand die de moeite nam om specifiek steeds het circus te volgen.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:40:28 #73
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214092635
Ik las een stuk in Adriaans boek over Jaap Stobbe en ik schrok daar wel een beetje van hoe hard het was. Ik weet niet meer precies hoe het er stond maar er was een hele alinea over wat een nare man het was, wat naar mijn idee nooit het boek zou hebben gehaald als er een onafhankelijke redacteur naar het boek had gekeken.
Het kan natuurlijk dat je iemand echt niet aardig vindt maar eigenlijk regelrechte beledigingen zo in een boek stoppen is niet zo netjes.
  zaterdag 29 juni 2024 @ 18:50:36 #74
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_214092783
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2024 18:40 schreef Ceviche het volgende:
Ik las een stuk in Adriaans boek over Jaap Stobbe en ik schrok daar wel een beetje van hoe hard het was. Ik weet niet meer precies hoe het er stond maar er was een hele alinea over wat een nare man het was, wat naar mijn idee nooit het boek zou hebben gehaald als er een onafhankelijke redacteur naar het boek had gekeken.
Het kan natuurlijk dat je iemand echt niet aardig vindt maar eigenlijk regelrechte beledigingen zo in een boek stoppen is niet zo netjes.
Jaap wist zelfs Nol Brouwer jaloers te maken. Ik snap de woorden van Aad wel. ;)
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_214092831
Tja Adriaans boek is mee bedoeld om anderen zwart te maken ipv een informatieve kijk te geven. Het is geen enkel wonder dat ze het zelf moesten uitgeven en via hun eigen website moesten verkopen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')