abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 24 juni 2024 @ 12:33:48 #1
466281 WismutVeilchen83
Gelderlander is ook schuld!
pi_214032114

Bassie en Adriaan is een van de succesvolste duo's uit de Nederlandse televisiegeschiedenis. Generaties kinderen groeiden op met hun avonturenseries op televisie. De series zijn in verschillende uitgaves verkrijgbaar op videoband, waar met name de oude banden gewild zijn onder liefhebbers vanwege de klassieke achtergrondmuziek. In latere uitgaves is de muziek vervangen door nieuwe, op elkaar aansluitende maar ook meer generieke achtergrondmuziek van Bert Smorenburg.

Bassie en Adriaan tourden ook door het land met een Lachspektakelshow en hadden in de jaren 70 en 80 zelfs hun eigen circus. Samen met theatergrootheid Joop van den Ende maakten ze deel uit van de top van de Nederlandse varieté. In 2003 maken ze bekend te stoppen als televisieduo, het einde van een tijdperk. De afscheidstournee moet vroegtijdig worden afgebroken omdat bij Aad van Toor (Adriaan) kanker wordt ontdekt. Gelukkig herstelt hij en in de jaren erna maken Bassie en Adriaan nog regelmatig hun entree op film en televisie.

Op het moment leidt Bas een teruggetrokken bestaan in verband met een verslechterde gezondheid en renteniert Adriaan in Spanje. Beide heren schreven een boek, waarin met name in het boek van Aad behoorlijk wat vuile was wordt buiten gehangen over eigenlijk, ehh, nou ja iedereen waar ze ooit mee hebben samengewerkt. Alles is voor Bassie (En Aad), is wel zo'n beetje een treffende samenvatting.

Een overzicht van de bekende televisieseries: De Plaaggeest, Het geheim van de sleutel, De diamant, De Huilende Professor, Het geheim van de schatkaart, De verdwenen kroon, De geheimzinnige opdracht (Europa) en De reis vol verrassingen (Amerika)

Een overzicht van de pikkeboeven waar het duo het regelmatig mee aan de stok kreeg:

Officiële website:
www.bassie-adriaan.nl
YouTube-kanaal:
https://www.youtube.com/user/bassieadriaanchannel
Rini dankjewel.
pi_214032509
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 12:32 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik heb de professor ook nooit een slechte serie gevonden. Pas later als je erover leest en wat Aad er zelf van vindt (ook over de plaaggeest) ga je erover nadenken, maar ik blijf het van een prima serie vinden. Anders dan de series met boeven, maar wel gewoon absoluut de moeite waard.
Ik denk ook dat het belangrijk is om een serie los te zien van hoe de makers het opnemen vonden.
Plaaggeest was vervelend voor Aad omdat veel mensen zich er mee bemoeiden. Dat maakt het voor hem het zwarte schaap uit de serie. (Al klinkt het bij de huidige Adriaan alsof élke collega vervelend was.)

Als kijker vind ik de Plaaggeest een grappige serie, waarin duidelijk nog een vorm gevonden moest worden. Veel absurde situaties en dat is precies waarom ik het vermakelijk vind. Het element Douwe/Plaaggeest is leuk bedacht, ook al is het einde wat slapjes.

De Plaaggeest en Professor vind ik er qua toon uitspringen in vergelijking met de rest en dat kan juist verfrissend zijn.
Daarnaast zijn het voor mij ook twee series die ik vroeger niet veel op TV zag, ook niet met Kindernet-herhalingen dus voelen ze vrij "nieuw" voor mij.
  maandag 24 juni 2024 @ 13:50:42 #3
466281 WismutVeilchen83
pi_214032604
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 13:36 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ik denk ook dat het belangrijk is om een serie los te zien van hoe de makers het opnemen vonden.
Plaaggeest was vervelend voor Aad omdat veel mensen zich er mee bemoeiden. Dat maakt het voor hem het zwarte schaap uit de serie. (Al klinkt het bij de huidige Adriaan alsof élke collega vervelend was.)

Als kijker vind ik de Plaaggeest een grappige serie, waarin duidelijk nog een vorm gevonden moest worden. Veel absurde situaties en dat is precies waarom ik het vermakelijk vind. Het element Douwe/Plaaggeest is leuk bedacht, ook al is het einde wat slapjes.

De Plaaggeest en Professor vind ik er qua toon uitspringen in vergelijking met de rest en dat kan juist verfrissend zijn.
Daarnaast zijn het voor mij ook twee series die ik vroeger niet veel op TV zag, ook niet met Kindernet-herhalingen dus voelen ze vrij "nieuw" voor mij.
Ik ‘debuteerde’ ooit met de schatkaart, daarna de kroon en de verzonken stad. Kort daarna ging Kindernet volgens mij om de sleutel en de diamant uitzenden en de huilende professor zag ik of op Kindernet als eerste of met de bassieworst muntjes, maar in elk geval ergens begin jaren ‘90. Daarna kwamen de geheimzinnige opdrachtgever en de reis vol verrassingen. Van de plaaggeest had ik toen zelfs nog nooit gehoord. Dat was de ultieme verrassing waarvan je hoopt dat ze ooit nog eens opduiken van je favoriete series. Ineens compleet ‘nieuw’ materiaal. Van Flodder, vrienden voor het leven of Bassie en Adriaan. Hoe gedateerd de plaaggeest ook was, ik was letterlijk als een kind zo blij dat het er ineens was en daarom vind ik het ook een prima serie. Wat je zegt, voor Aad zal het allicht anders voelen en heel begrijpelijk ook, het is voor iedereen verschillend.
Rini dankjewel.
pi_214033408
De Plaaggeest heeft z'n issues, maar voor een debuterende serie is het geen slecht begin. De wrok van de broertjes Van Toor jegens de serie zal ermee te maken hebben dat Jaap Stobbe erbij werd gehaald om de ondermaats geschreven verhaaltjes op te vijzelen en het daarbij teveel naar zichzelf toe wilde trekken. Maar goed, laten we wel wezen: zonder het figuur De Plaaggeest was het niet meer dan een Peppi & Kokki 2.0 geweest, met elke aflevering weer een ander beroep moeten uitoefenen. Het karakter van De Plaaggeest heb ik ook nooit eng gevonden als kind, mede doordat zo duidelijk was dat Douwe dat masker droeg. Het probleem met de serie zit 'm voor mij in de ontbrekende logica: wáárom doet De Plaaggeest wat ie doet en hoezo houdt ie er ineens mee op? De gegeven verklaringen zijn echt te stupide voor woorden, dat vond ik als klein jochie al. En ook: hoezo laat het eerste circus B&A gewoon achter en gaan er vrolijk vandoor, en hoezo weten B&A niet waar de volgende plaats is waar het circus naartoe gaat? Je gaat mij niet wijsmaken dat er geen collega of directeur is die een ram op de caravandeur geeft om die twee wakker te maken (of dat het afbouwen van zo'n circus geen ongelofelijk herrie met zich meebrengt waardoor ze uit zichzelf wakker worden), en evenmin dat er niet van tevoren een duidelijk plan is naar welke dorpen/steden zo'n circus in een bepaalde periode trekt.
Natuurlijk moet je daar doorheen kijken (het bekende suspension of disbelief), maar het toont de zwakheden van het verhaal aan. Desondanks verkies ik de Plaaggeest mijlenver boven Amerika, Europa en in mindere mate Stad.

De Professor is een grimmiger, serieuzer avontuur en een interessante reflectie op de situatie die er in de wereld was in de jaren '80. Het is een mooi breekpunt van de twee-akter Sleutel/Diamant met de gekende verhaalstructuur met de boevenbende, en is in hindsight ook een goeie manier geweest om Bassie & Adriaan (die laatste was zichtbaar ouder ten opzichte van de voorgaande serie) een nieuwe kant op te sturen en volwassener problemen aan te pakken. De serie zal desondanks geen favoriet van de Van Toors zijn om twee, misschien zelfs drie redenen. 1: de serie werd gemaakt als reactie op de teruglopende bezoekersaantallen van het circus, dus niet uit vrije wil, 2: Joop bemoeide zich intensief met de koers van de serie met de nodige meningsverschillen tot gevolg, 3: de problemen rond de opnames, met de overstap van film naar video, Robin die kuren vertoonde bij de opnames en de organisatorische problemen met scènes en droomwerelden die niet gedraaid konden worden of voor vertragingen zorgden.
Toch is Professor juist een mooi voorbeeld van wat B&A ook had kunnen zijn buiten de reguliere avonturen met de boeven. En het leverde een iconisch derde 'personage' op in Robin, wat de dynamiek veranderde en nieuwe invalshoeken meebracht, ook in de hierop volgende avonturenreeksen. Voor mij zit het probleem 'm vooral in de beeldkwaliteit, maar wellicht meer nog in hoe smoezelig Bassie er in deze reeks uitziet. Maar ook dit avontuur zou ik mijlenver boven Amerika, Europa en Stad verkiezen, juist omdat het een a-typische reeks is. En ook deels doordat ik de drie Bridge-banden had als kind, waarvan de tweede band na al een paar keer afspelen vernaggeld was en ik dus een derde van de reeks niet kon zien wanneer ik wilde :P
Op woensdag 13 november 2013 20:32 schreef luftersel het volgende:
Kelder! Wat doe jij nou hier? :D
pi_214033475
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 13:50 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Dat was de ultieme verrassing waarvan je hoopt dat ze ooit nog eens opduiken van je favoriete series. Ineens compleet ‘nieuw’ materiaal. Van Flodder, vrienden voor het leven of Bassie en Adriaan.
Werd Vrienden voor het Leven niet altijd in totaliteit uitgezonden? Of bedoel je verwijderde scenes, of die ene aflevering die niet is uitgebracht op DVD?
Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_214033662
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 13:50 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ik ‘debuteerde’ ooit met de schatkaart, daarna de kroon en de verzonken stad. Kort daarna ging Kindernet volgens mij om de sleutel en de diamant uitzenden en de huilende professor zag ik of op Kindernet als eerste of met de bassieworst muntjes, maar in elk geval ergens begin jaren ‘90. Daarna kwamen de geheimzinnige opdrachtgever en de reis vol verrassingen. Van de plaaggeest had ik toen zelfs nog nooit gehoord. Dat was de ultieme verrassing waarvan je hoopt dat ze ooit nog eens opduiken van je favoriete series. Ineens compleet ‘nieuw’ materiaal. Van Flodder, vrienden voor het leven of Bassie en Adriaan. Hoe gedateerd de plaaggeest ook was, ik was letterlijk als een kind zo blij dat het er ineens was en daarom vind ik het ook een prima serie. Wat je zegt, voor Aad zal het allicht anders voelen en heel begrijpelijk ook, het is voor iedereen verschillend.
Dat lijkt verdraaid veel op mijn geschiedenis. Ik leerde de Plaaggeest pas kennen toen iemand daar op school over begon rond 2002. En eerlijk gezegd geloofde ik niet dat die serie bestond met die belachelijke situaties die hij beschreef zoals Bassie en de badkuip.
Ik heb ook het idee dat die serie een lange tijd niet op TV vertoond is.
pi_214033748
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 15:38 schreef PeterKelder het volgende:
De Plaaggeest heeft z'n issues, maar voor een debuterende serie is het geen slecht begin. De wrok van de broertjes Van Toor jegens de serie zal ermee te maken hebben dat Jaap Stobbe erbij werd gehaald om de ondermaats geschreven verhaaltjes op te vijzelen en het daarbij teveel naar zichzelf toe wilde trekken. Maar goed, laten we wel wezen: zonder het figuur De Plaaggeest was het niet meer dan een Peppi & Kokki 2.0 geweest, met elke aflevering weer een ander beroep moeten uitoefenen. Het karakter van De Plaaggeest heb ik ook nooit eng gevonden als kind, mede doordat zo duidelijk was dat Douwe dat masker droeg. Het probleem met de serie zit 'm voor mij in de ontbrekende logica: wáárom doet De Plaaggeest wat ie doet en hoezo houdt ie er ineens mee op? De gegeven verklaringen zijn echt te stupide voor woorden, dat vond ik als klein jochie al. En ook: hoezo laat het eerste circus B&A gewoon achter en gaan er vrolijk vandoor, en hoezo weten B&A niet waar de volgende plaats is waar het circus naartoe gaat? Je gaat mij niet wijsmaken dat er geen collega of directeur is die een ram op de caravandeur geeft om die twee wakker te maken (of dat het afbouwen van zo'n circus geen ongelofelijk herrie met zich meebrengt waardoor ze uit zichzelf wakker worden), en evenmin dat er niet van tevoren een duidelijk plan is naar welke dorpen/steden zo'n circus in een bepaalde periode trekt.
Natuurlijk moet je daar doorheen kijken (het bekende suspension of disbelief), maar het toont de zwakheden van het verhaal aan. Desondanks verkies ik de Plaaggeest mijlenver boven Amerika, Europa en in mindere mate Stad.
Goede analyse. Zonder de Plaaggeest is het echt Peppi en Kokki 2.0 en wanneer je kritisch kijkt naar de serie zie je ook wel wat er aan toegevoegd is om het tot een geheel te maken. Er zit ook best veel 'filler' in zoals dat gebeuren met Adriaan die ontvoerd zou zijn en dat gezemel op de boerderij.

Dat circus uit de Plaaggeest heeft een behoorlijk probleem ook, gezien ze op de affiches louter met Bassie en Adriaan als act adverteren. Dat wordt veel teleurgestelde bezoekers ontvangen.
Daarnaast konden Bassie en Adriaan natuurlijk gewoon bij de lokale VVV informeren over het circus, of even een telefoontje plegen om er achter te komen waar het circus is.
Fraai ook hoe ze het oplossen door spontaan bij een ander circus een contract te tekenen.

quote:
De Professor is een grimmiger, serieuzer avontuur en een interessante reflectie op de situatie die er in de wereld was in de jaren '80. Het is een mooi breekpunt van de twee-akter Sleutel/Diamant met de gekende verhaalstructuur met de boevenbende, en is in hindsight ook een goeie manier geweest om Bassie & Adriaan (die laatste was zichtbaar ouder ten opzichte van de voorgaande serie) een nieuwe kant op te sturen en volwassener problemen aan te pakken. De serie zal desondanks geen favoriet van de Van Toors zijn om twee, misschien zelfs drie redenen. 1: de serie werd gemaakt als reactie op de teruglopende bezoekersaantallen van het circus, dus niet uit vrije wil, 2: Joop bemoeide zich intensief met de koers van de serie met de nodige meningsverschillen tot gevolg, 3: de problemen rond de opnames, met de overstap van film naar video, Robin die kuren vertoonde bij de opnames en de organisatorische problemen met scènes en droomwerelden die niet gedraaid konden worden of voor vertragingen zorgden.
Toch is Professor juist een mooi voorbeeld van wat B&A ook had kunnen zijn buiten de reguliere avonturen met de boeven. En het leverde een iconisch derde 'personage' op in Robin, wat de dynamiek veranderde en nieuwe invalshoeken meebracht, ook in de hierop volgende avonturenreeksen. Voor mij zit het probleem 'm vooral in de beeldkwaliteit, maar wellicht meer nog in hoe smoezelig Bassie er in deze reeks uitziet. Maar ook dit avontuur zou ik mijlenver boven Amerika, Europa en Stad verkiezen, juist omdat het een a-typische reeks is. En ook deels doordat ik de drie Bridge-banden had als kind, waarvan de tweede band na al een paar keer afspelen vernaggeld was en ik dus een derde van de reeks niet kon zien wanneer ik wilde :P
Die serie was idd volwassener, stuk spannender ook vond ik. Beetje James Bond-invloeden, ook buiten de droomwereld. Helemaal met dat laatste deel in het mysterieuze hoofdkwartier van de prof. Haast een evolutie van de vorige series. Wat dat betreft is de Schatkaart meer in het verlengde van de Diamant.
  maandag 24 juni 2024 @ 17:05:20 #8
466281 WismutVeilchen83
pi_214034007
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 15:50 schreef Kaatje2658 het volgende:

[..]
Werd Vrienden voor het Leven niet altijd in totaliteit uitgezonden? Of bedoel je verwijderde scenes, of die ene aflevering die niet is uitgebracht op DVD?
Nee, ik bedoel vooral dat er ineens nooit uitgezonden materiaal blijkt te bestaan en je dus nieuwe afleveringen kunt zien! Materiaal dat kwijt was. Daarom vond ik ook de twee afleveringen uit het geheim van de sleutel prachtig toen die één voor één opdoken.
Rini dankjewel.
  maandag 24 juni 2024 @ 17:06:53 #9
466281 WismutVeilchen83
pi_214034020
quote:
1s.gif Op maandag 24 juni 2024 16:20 schreef Writersright het volgende:

[..]
Dat lijkt verdraaid veel op mijn geschiedenis. Ik leerde de Plaaggeest pas kennen toen iemand daar op school over begon rond 2002. En eerlijk gezegd geloofde ik niet dat die serie bestond met die belachelijke situaties die hij beschreef zoals Bassie en de badkuip.
Ik heb ook het idee dat die serie een lange tijd niet op TV vertoond is.
Ja, hij is in elk geval niet tussen 1987 en 2000 op tv vertoond, of ik moet het echt gemist hebben!
Rini dankjewel.
pi_214034060
De plaaggeest heb ik nooit een leuke serie gevonden (niet omdat het te spannend was, maar gewoon te oud, te saai, niet leuk, te peppie en kokkie wat ik ook niet leuk vond) en kan me inderdaad niet herinneren die ooit te hebben gezien in de jaren 90 op Kindernet. Pas voor het eerst begin jaren '00, als puber. Tja, dan kijk je sowieso al anders naar series...

Als kind vond ik Op reis door Europa wel leuk en de Amerika-serie vond ik helemaal geweldig. Die laatste was inderdaad niet meer spannend, maar de beelden zelf van een vrij onbekend land vond ik prachtig. Als kinderreisserie zeer geslaagd.

De Sleutel zat wel goed in elkaar, maar de boeven zelf vond ik wat minder. Zeker die boevenbaas vond ik maar niks. Zat alleen maar door een zendbakkie te tetteren. De diamant vind ik een stuk minder: te veel vreemde, onrealistische fratsen.

De Schatkaart vond ik als kind spannend en De Baron zelfs een beetje eng. Leuke serie om te zien, maar nu vind ik het wel errug traaaaaag...

De Professor zit goed in elkaar, is spannend en ook vrij verfrissend. Maar ik heb meer genoten van het hoorspel van dit avontuur op mijn cassettebandje dan van de serie op TV.

De Kroon en De Verzonken Stad vind ik wel de twee topseries van B&A. Goede verhaallijnen, leuke, spannende interacties tussen B&A en de boeven en de boeven (met name B2) waren daarin ook op hun best :Y
  maandag 24 juni 2024 @ 19:11:37 #11
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_214035168
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 17:06 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Ja, hij is in elk geval niet tussen 1987 en 2000 op tv vertoond, of ik moet het echt gemist hebben!
Ik kende de serie wel, mijn broer nam de afleveringen op op videoband. Hij was er alleen nooit trouw mee dus we hebben geen serie compleet gehad tot ik zelf dvd's kon kopen. Hij labelde het ook niet en nam gewoon op op de eerste de beste beschikbare band. De reis door Europa hadden we bijvoorbeeld wel, verspreid over meerdere banden, maar Portugal was opgenomen op een of andere vage band dus die keken we veel minder vaak want we hadden geen idee welke van de 40 banden het was en Griekenland hadden we helemaal niet.
De Schatkaart eindigde voor ons bij de scène dat de kist van goud bleek (de boeven werden dus nooit gearresteerd).
Maar de plaaggeest hadden we wel grotendeels dus dat betekent dat hij minstens 2 keer is uitgezonden :+
Volgens Wikipedia is hij sinds 1997 ook herhaald.
pi_214036850
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 17:13 schreef Ronaldussen het volgende:

De Schatkaart vond ik als kind spannend en De Baron zelfs een beetje eng. Leuke serie om te zien, maar nu vind ik het wel errug traaaaaag...

Ik vond die Baron ook wel spannend. Vooral toen hij opeens daar bij die klif in Lanzarote stond en hun auto jatte. Werd alleen nog maar erger toen hij Bassie en Adriaan liet vastbinden.
De baron was in de serie daarna gelijk een stuk softer.
  maandag 24 juni 2024 @ 23:01:16 #13
466281 WismutVeilchen83
pi_214038706
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 19:11 schreef Ceviche het volgende:

[..]
Ik kende de serie wel, mijn broer nam de afleveringen op op videoband. Hij was er alleen nooit trouw mee dus we hebben geen serie compleet gehad tot ik zelf dvd's kon kopen. Hij labelde het ook niet en nam gewoon op op de eerste de beste beschikbare band. De reis door Europa hadden we bijvoorbeeld wel, verspreid over meerdere banden, maar Portugal was opgenomen op een of andere vage band dus die keken we veel minder vaak want we hadden geen idee welke van de 40 banden het was en Griekenland hadden we helemaal niet.
De Schatkaart eindigde voor ons bij de scène dat de kist van goud bleek (de boeven werden dus nooit gearresteerd).
Maar de plaaggeest hadden we wel grotendeels dus dat betekent dat hij minstens 2 keer is uitgezonden :+
Volgens Wikipedia is hij sinds 1997 ook herhaald.
In 1997 was ik al 14, dus dat kan inderdaad. Ik overdreef misschien met mijn 2000 :D

Ik vond de baron uit de schatkaart ook by far de gemeenste. In alles straalde die man slechtheid uit. En hij was ook nog eens heel erg slim. De Paul van Gorcum-baron vond ik zeker in de kroon ook nog wel serieus gemeen. Hoe die kroon gestolen werd, hij liet B&A gewoon in die grot zitten en die vlucht over het water was ook vrij geniaal. Hij liet zich bovendien niet door B&A in de luren leggen. Ook in de verzonken stad, waar hij ze gewoon op een onbewoond eiland achter liet, was hij aardig gemeen. Pas vanaf de geheimzinnige opdrachtgever werd hij een schertsfiguur.
Rini dankjewel.
pi_214039083
Ik zou zeggen dat de Aad-Baron er enger uitziet, vooral in het donker. Hij gedraagt zich ook wat enger/serieuzer. Plus, zijn huis voegde iets mysterieus toe. Volgens mij hebben we voor de rest nooit het huis van een boef gezien. Hij woonde ruim en goed dus dat maakte indruk.

De baron in Kroon/Verzonken stad is wat sluwer/gemener maar ziet er minder eng uit.
  maandag 24 juni 2024 @ 23:42:40 #15
436222 Japepk
Padvinder
pi_214039187
@PeterKelder mooi verhaal. Toch til je wel erg zwaar aan de plaaggeest denk ik. De hele aanleiding voor de serie is inderdaad een behoorlijke gatenkaas, maar zeker hoe het gebracht wordt is dat eigenlijk helemaal geen issue. Dat circus is verdwenen en ze ondernemen wel meteen actie. Ik weet wel dat ik als kind mijn vraagtekens had bij je tent opzetten op een voetbalveld en daar zogenaamd niks van merken in het donker, een wedstrijd die start, of iemand van dat team die niet even die tent van het veld haalt voor ze beginnen.

In die zin vind ik Stad juist een verzameling van absurde twists en vergezochte ideeën. De boeven zitten toevállig in hetzelfde land, ze duiken toevállig een mysterieuze steen op (wat uiteindelijk nergens toe leidt), als ze gedrogeerd en ontvoerd zijn vinden ze toevállig speciale schoenen waarmee ze terug kunnen lopen en toevállig lijken twee paspoppen spreken op B&A. Dat vind ik anders dan je riemen laten versoepelen in het water of een geimproviseerde hefboom in elkaar zetten. De plot van de steen en de boeven lopen ook totaal parallel aan elkaar zonder enige verbindtenis en hier werd al het cliché 'ze zullen wel een schat zoeken' van stal gehaald om de boeven achter ze aan te sturen. Dan vind ik de Baron die eerst B&A uit de weg wil ruimen voor hij weer criminele acties plant logischer om achter ze aan te gaan. De boevenacties zijn wél heel sterk in de Verzonken Stad, met de list van de doos en het verkeerde eind van de kloof.
't Echte en 't ware!
pi_214042051
Mijn favoriete serie is toch wel De huilende professor. Hoe het komt? Een combinatie van verschillende factoren. De serie was geen onderdeel van de reguliere CNR reeks. Door dat de serie alleen via de slager verkrijgbaar was in 1994 en niet te koop was bij Bart Smit of Vroom en Dreesman, was de serie in mijn jeugd vrij zeldzaam en dus bijzonder. De serie verscheen in de reguliere winkels pas eind 1997. In kinderjaren zijn die drie jaar een eeuwigheid. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik de geheime agenten droom had gezien bij een vriendje en ik dit geweldige scènes vond, en juist die droom ontbrak op de dubbelbox uit 1997. In mijn kinderlijke gedachte dacht ik dat dit kwam, omdat de slagerbanden uit drie delen bestond en de dubbelbox uit twee delen. Nu kon ik alleen het liedje Geheime agenten bekijken via de videoband Feest met Bassie en Adriaan. Het was pas toen Nickelodeon alles rond 2002/2003 herhaalde dat ik de droom eindelijk compleet kon zien. Ik merkte toen gelijk op dat Robin de Robot opnieuw was ingesproken. Daarnaast waren de avonturen op televisie altijd een stuk langer dan op de videobanden. Voornamelijk bij Het geheim van de schatkaart viel dat mij op, waarschijnlijk omdat dit naar mijn idee de meest herhaalde serie op Kindernet was (en de Europa serie op het Belgische Ketnet). Alleen op televisie kon je zien hoe Vlugge Japie en B2 uit de gevangenis waren ontsnapt. Toen de series op dvd verschenen met de ontbrekende scènes, de nieuwe stem van Robin de robot en de nieuwe vormgeving van titels heb ik gelijk mijn complete videoverzameling bij het vuilnis gezet en vervangen. Achteraf natuurlijk spijt, omdat ik later opmerkte hoeveel er aan de muziek was veranderd (bijv. de muziek als Adriaan van het dak springt in Het geheim van de schatkaart), maar ook de Marktplaats prijzen die ik soms voor bij zie komen haha.

Maar terug naar De huilende professor. Het is dus eigenlijk de laatste serie die ik als 'nieuw' heb kunnen beleven (met vlak daarvoor De plaaggeest als dubbelbox). Het voelde voor mij altijd aan als het grote laatste avontuur van het duo (ondanks de introductie van Robin). Nadat Bassie en Adriaan eerst te maken hadden met stelende boeven (sleutel t/m verzonken stad), vervolgens de wereld hadden overgereisd (Europa en Amerika), gingen ze nu de wereld redden! Het voelde allemaal grootser en belangrijker aan dan voorheen. Het waren geen huis, tuin en keuken problemen. Wat dat betreft is De huilende professor naar mijn idee de enige serie, die het ook goed zou doen als bioscoopfilm. Daarnaast heb ik het idee dat Bassie en Adriaan in deze serie veel meer de artiesten Bas en Aad zijn. Het voelde allemaal wat rauwer en realistischer. Eigenlijk de On Her Majesty's Secret Service of Casino Royale uit de James Bond reeks. Ik vind dat De huilende professor tegenwoordig ook frisser aanvoelt dan Het geheim van de schatkaart of de Verzonken stad.

Oke ik heb nu wel heel veel geschreven, snel weer aan het werk voordat de baas boos wordt zouden Japie en B2 zeggen. :D
  dinsdag 25 juni 2024 @ 13:37:15 #17
466281 WismutVeilchen83
pi_214042894
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:42 schreef Japepk het volgende:
@:PeterKelder mooi verhaal. Toch til je wel erg zwaar aan de plaaggeest denk ik. De hele aanleiding voor de serie is inderdaad een behoorlijke gatenkaas, maar zeker hoe het gebracht wordt is dat eigenlijk helemaal geen issue. Dat circus is verdwenen en ze ondernemen wel meteen actie. Ik weet wel dat ik als kind mijn vraagtekens had bij je tent opzetten op een voetbalveld en daar zogenaamd niks van merken in het donker, een wedstrijd die start, of iemand van dat team die niet even die tent van het veld haalt voor ze beginnen.

In die zin vind ik Stad juist een verzameling van absurde twists en vergezochte ideeën. De boeven zitten toevállig in hetzelfde land, ze duiken toevállig een mysterieuze steen op (wat uiteindelijk nergens toe leidt), als ze gedrogeerd en ontvoerd zijn vinden ze toevállig speciale schoenen waarmee ze terug kunnen lopen en toevállig lijken twee paspoppen spreken op B&A. Dat vind ik anders dan je riemen laten versoepelen in het water of een geimproviseerde hefboom in elkaar zetten. De plot van de steen en de boeven lopen ook totaal parallel aan elkaar zonder enige verbindtenis en hier werd al het cliché 'ze zullen wel een schat zoeken' van stal gehaald om de boeven achter ze aan te sturen. Dan vind ik de Baron die eerst B&A uit de weg wil ruimen voor hij weer criminele acties plant logischer om achter ze aan te gaan. De boevenacties zijn wél heel sterk in de Verzonken Stad, met de list van de doos en het verkeerde eind van de kloof.
Mwah, op zich is het zoeken van een schat in de beleving van een kind natuurlijk wel iets logisch. Als kind is schatgraven echt iets wat in je fantasie heel logisch is. De baron wil ook vooral weten wat ze doen en stuurt daarom Jaapie en B2 op ze af. De rest is inderdaad aangenaam aan erg ver gezocht en toevallig ja..
Rini dankjewel.
pi_214044177
Clown Bassie samen met Tante Soesa en Hans Klok om geld in te zamelen voor de bestrijding tegen aids op 5 maart 2001.

https://isp.cortexsystem.(...)o-joop-van-tellingen

Een onderzoek uit 2019 toonde dat 95 procent van de Nederlandse bevolking bewondering heeft voor de traditionele Zwarte Piet. Zwart is aantrekkelijk.
pi_214044186
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 12:00 schreef JOO het volgende:
Mijn favoriete serie is toch wel De huilende professor. Hoe het komt? Een combinatie van verschillende factoren. De serie was geen onderdeel van de reguliere CNR reeks. Door dat de serie alleen via de slager verkrijgbaar was in 1994 en niet te koop was bij Bart Smit of Vroom en Dreesman, was de serie in mijn jeugd vrij zeldzaam en dus bijzonder. De serie verscheen in de reguliere winkels pas eind 1997. In kinderjaren zijn die drie jaar een eeuwigheid. Ik kan mij nog goed herinneren dat ik de geheime agenten droom had gezien bij een vriendje en ik dit geweldige scènes vond, en juist die droom ontbrak op de dubbelbox uit 1997. In mijn kinderlijke gedachte dacht ik dat dit kwam, omdat de slagerbanden uit drie delen bestond en de dubbelbox uit twee delen. Nu kon ik alleen het liedje Geheime agenten bekijken via de videoband Feest met Bassie en Adriaan. Het was pas toen Nickelodeon alles rond 2002/2003 herhaalde dat ik de droom eindelijk compleet kon zien. Ik merkte toen gelijk op dat Robin de Robot opnieuw was ingesproken. Daarnaast waren de avonturen op televisie altijd een stuk langer dan op de videobanden. Voornamelijk bij Het geheim van de schatkaart viel dat mij op, waarschijnlijk omdat dit naar mijn idee de meest herhaalde serie op Kindernet was (en de Europa serie op het Belgische Ketnet). Alleen op televisie kon je zien hoe Vlugge Japie en B2 uit de gevangenis waren ontsnapt. Toen de series op dvd verschenen met de ontbrekende scènes, de nieuwe stem van Robin de robot en de nieuwe vormgeving van titels heb ik gelijk mijn complete videoverzameling bij het vuilnis gezet en vervangen. Achteraf natuurlijk spijt, omdat ik later opmerkte hoeveel er aan de muziek was veranderd (bijv. de muziek als Adriaan van het dak springt in Het geheim van de schatkaart), maar ook de Marktplaats prijzen die ik soms voor bij zie komen haha.

Maar terug naar De huilende professor. Het is dus eigenlijk de laatste serie die ik als 'nieuw' heb kunnen beleven (met vlak daarvoor De plaaggeest als dubbelbox). Het voelde voor mij altijd aan als het grote laatste avontuur van het duo (ondanks de introductie van Robin). Nadat Bassie en Adriaan eerst te maken hadden met stelende boeven (sleutel t/m verzonken stad), vervolgens de wereld hadden overgereisd (Europa en Amerika), gingen ze nu de wereld redden! Het voelde allemaal grootser en belangrijker aan dan voorheen. Het waren geen huis, tuin en keuken problemen. Wat dat betreft is De huilende professor naar mijn idee de enige serie, die het ook goed zou doen als bioscoopfilm. Daarnaast heb ik het idee dat Bassie en Adriaan in deze serie veel meer de artiesten Bas en Aad zijn. Het voelde allemaal wat rauwer en realistischer. Eigenlijk de On Her Majesty's Secret Service of Casino Royale uit de James Bond reeks. Ik vind dat De huilende professor tegenwoordig ook frisser aanvoelt dan Het geheim van de schatkaart of de Verzonken stad.

Oke ik heb nu wel heel veel geschreven, snel weer aan het werk voordat de baas boos wordt zouden Japie en B2 zeggen. :D
Ten eerste, waardeer dat je dat verhaal zo deelt. Is altijd leuk om te lezen. Ben het eens met jouw mening dat het als film zou werken. Juist vanwege dat gevaar, wat eigenlijk nooit is geevenaard in alle series.
Eigenlijk was het verhaal in de meeste andere series vooral dat Bassie en Adriaan in de gevangenis zouden belanden. In de professor was het niet alleen Nederlands belang, maar zelfs internationaal belang dat de professor gestopt zou worden.

Wat ik ook opvallend vind aan die serie is de soms absurde humor, zoals Sinterklaas en de "monteur" onder het bed in de geheime agenten droom. Dat zijn dingen die ik niet bij Bassie en Adriaan zou verwachten.Sowieso veel droomwerelden, waar ze daarna vrijwel mee stopten. Volgens mij is de laatste die van koning Midas in de Stad.

Voor een internationale terroristische dreiging kwamen Joris en de professor er trouwens nog goed vanaf qua straf.

Voor mij was het ook een van de nieuwere series. Denk de laatste "nieuwe" serie zelfs.
Mijn eerste serie was denk ik de Diamant, of tenminste de cassetteband versie van die serie. Zwaar ingekort dus. Wat daar wel interesssant aan was is dat ze in die versie een vliegtuigje huren en Zo vrij als een vogel zingen, die dan weer op TV bij de huilende Professor voorkwam. Vond dat dan wel een slaapverwekkend liedje maar je kan niet alles mee hebben.
pi_214044238
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 23:42 schreef Japepk het volgende:
In die zin vind ik Stad juist een verzameling van absurde twists en vergezochte ideeën. De boeven zitten toevállig in hetzelfde land,
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Bassie en Adriaan zijn op vakantie, en van alle landen die je kan kiezen om op vakantie te gaan, gaan ze naar Griekenland. De boeven zijn uit Nederland gevlucht, en van alle landen waar je naartoe kan vluchten, zijn ze naar Griekenland gevlucht. En dan als extra toeval, want Griekenland is ook niet klein, spotten de boeven Bassie en Adriaan daar. Dat voelt niet goed, en is eigenlijk gewoon slecht geschreven.

quote:
ze duiken toevállig een mysterieuze steen op (wat uiteindelijk nergens toe leidt),
Dat Bassie een bijzondere steen vindt, vind ik dan weer niet zo bijzonder. Je ziet en vindt wel meer geks als je op vakantie bent. (Het lijkt wel op de sleutel, waar Bassie per toeval een sleutel krijgt.)

quote:
als ze gedrogeerd en ontvoerd zijn vinden ze toevállig speciale schoenen waarmee ze terug kunnen lopen
Ja, een deus ex machina, net of god de schoenen daar neergelegd heeft. Desalniettemin, het is wel leuk om Bassie en Adriaan op die schoenen te zien. Het mag dan wel heel toevallig zijn, er wordt wel iets leuks ingebracht.

Overigens gebeurt er iets soortgelijk in Amerika. Bassie en Adriaan komen, zonder water, vast te zitten in de woestijn. Dan worden ze ook plotseling gered door een bus toeristen, Nederlandse toeristen nog wel...

quote:
en toevállig lijken twee paspoppen spreken op B&A.
Eén pop leek op Adriaan? En de ander met wat schmink op Bassie toch? Wat wel grappig is dat de boeven het verschil niet zien tussen de poppen en de echte Bassie en Adriaan. Terwijl dat voor iedereen duidelijk is. Dat is iets dat niet klopt, maar prima past in een kinderserie. (Net als dat Bassie een groot kind is, en zo dus ook tussen de kinderen meespeelt met voetbal.)

Daarbij is er nog een toevalselement, Adriaan heeft toevallig een gesp op zijn riem waarmee hij uit het busje kan komen.

Overigens is De Verzonken Stad wel een leuke serie. Een goede mix van humor en actie. De boeven zijn slim en hebben Bassie en Adriaan ook te pakken. En er zitten veel kleine grappen in, dat met de flesjes met inkt er op. Of dat de telefoon op hun kamer hetzelfde klinkt als hun wekker. Ook is het verhaal mooi rond, op het eind zitten de boeven in de gevangenis en is het geheim van de steen verklaard.
pi_214044371
Volgens mij is het in Death Valley verplicht om mensen met pech te helpen/mee te laten liften dus als die bus niet kwam was er vast wel ander vervoer. Dat het toevallig Nederlanders waren is idd wel even ...toeval ja.

Wat betreft die poppen, als die er zo overtuigend uitzien verbaast het me dat andere toeristen niet paniekerig reageren op het beeld van een clown en acrobaar die random met een geweer op straat staan te richten.
pi_214044774
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 16:22 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Dat is inderdaad wel heel toevallig. Bassie en Adriaan zijn op vakantie, en van alle landen die je kan kiezen om op vakantie te gaan, gaan ze naar Griekenland. De boeven zijn uit Nederland gevlucht, en van alle landen waar je naartoe kan vluchten, zijn ze naar Griekenland gevlucht. En dan als extra toeval, want Griekenland is ook niet klein, spotten de boeven Bassie en Adriaan daar. Dat voelt niet goed, en is eigenlijk gewoon slecht geschreven.
[..]
Dat Bassie een bijzondere steen vindt, vind ik dan weer niet zo bijzonder. Je ziet en vindt wel meer geks als je op vakantie bent. (Het lijkt wel op de sleutel, waar Bassie per toeval een sleutel krijgt.)
[..]
Ja, een deus ex machina, net of god de schoenen daar neergelegd heeft. Desalniettemin, het is wel leuk om Bassie en Adriaan op die schoenen te zien. Het mag dan wel heel toevallig zijn, er wordt wel iets leuks ingebracht.

Overigens gebeurt er iets soortgelijk in Amerika. Bassie en Adriaan komen, zonder water, vast te zitten in de woestijn. Dan worden ze ook plotseling gered door een bus toeristen, Nederlandse toeristen nog wel...
[..]
Eén pop leek op Adriaan? En de ander met wat schmink op Bassie toch? Wat wel grappig is dat de boeven het verschil niet zien tussen de poppen en de echte Bassie en Adriaan. Terwijl dat voor iedereen duidelijk is. Dat is iets dat niet klopt, maar prima past in een kinderserie. (Net als dat Bassie een groot kind is, en zo dus ook tussen de kinderen meespeelt met voetbal.)

Daarbij is er nog een toevalselement, Adriaan heeft toevallig een gesp op zijn riem waarmee hij uit het busje kan komen.

Overigens is De Verzonken Stad wel een leuke serie. Een goede mix van humor en actie. De boeven zijn slim en hebben Bassie en Adriaan ook te pakken. En er zitten veel kleine grappen in, dat met de flesjes met inkt er op. Of dat de telefoon op hun kamer hetzelfde klinkt als hun wekker. Ook is het verhaal mooi rond, op het eind zitten de boeven in de gevangenis en is het geheim van de steen verklaard.
Toch blijf ik me afvragen, en ik ben toch op aardig wat Griekse eilanden op vakantie geweest, hoe een hotelmanager het idee heeft opgevat om de hotelkamer, ten behoeve van de roomservice met het ontbijt, van een deurbel te voorzien…
pi_214044830
Ik weet ook nog dat Bassie een keer bij AstroTV ofzoiets was, toen was hij al in de 70. Daar ging een waarzegger zijn toekomst uitlezen: op reis, koud gebied. Bassie zei: met 2 kunstknieen naar de noordpool! Zou dat nog terug te zien zijn?
pi_214044913
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 16:16 schreef Writersright het volgende:

[..]
Ten eerste, waardeer dat je dat verhaal zo deelt. Is altijd leuk om te lezen. Ben het eens met jouw mening dat het als film zou werken. Juist vanwege dat gevaar, wat eigenlijk nooit is geevenaard in alle series.
Eigenlijk was het verhaal in de meeste andere series vooral dat Bassie en Adriaan in de gevangenis zouden belanden. In de professor was het niet alleen Nederlands belang, maar zelfs internationaal belang dat de professor gestopt zou worden.

Wat ik ook opvallend vind aan die serie is de soms absurde humor, zoals Sinterklaas en de "monteur" onder het bed in de geheime agenten droom. Dat zijn dingen die ik niet bij Bassie en Adriaan zou verwachten.Sowieso veel droomwerelden, waar ze daarna vrijwel mee stopten. Volgens mij is de laatste die van koning Midas in de Stad.

Voor een internationale terroristische dreiging kwamen Joris en de professor er trouwens nog goed vanaf qua straf.

Voor mij was het ook een van de nieuwere series. Denk de laatste "nieuwe" serie zelfs.
Mijn eerste serie was denk ik de Diamant, of tenminste de cassetteband versie van die serie. Zwaar ingekort dus. Wat daar wel interesssant aan was is dat ze in die versie een vliegtuigje huren en Zo vrij als een vogel zingen, die dan weer op TV bij de huilende Professor voorkwam. Vond dat dan wel een slaapverwekkend liedje maar je kan niet alles mee hebben.
Dankjewel! Het mooie van De huilende professor op het eind plaatsen in de reeks (het lijkt wel Star Wars op deze manier), is dat Bassie en Adriaan eindigen met het reizen van het circus. Een mooie afsluiting voor een clown en acrobaat, in plaats van op een strandbedje zoals in de Amerika serie.
pi_214045630
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 17:11 schreef DrDentz het volgende:
Ik weet ook nog dat Bassie een keer bij AstroTV ofzoiets was, toen was hij al in de 70. Daar ging een waarzegger zijn toekomst uitlezen: op reis, koud gebied. Bassie zei: met 2 kunstknieen naar de noordpool! Zou dat nog terug te zien zijn?
Waarschijnlijk op DVD te bestellen bij het productiebedrijf. Als je nog weet bij welke zender het werd uitgezonden dan kun je bij de televisiezender vragen welk bedrijf het programma geproduceerd heeft. Het is wel handig om de televisiezender te vertellen dat je de aflevering wilt bestellen want het kan zijn dat de televisiezender je al een kopie kan verkopen.

Weet wel dat de kosten voor slechts één DVD al hoog kunnen uitvallen: een commerciele televisiezender kan al gauw 50 tot 100 euro vragen voor één DVD. Ook kan het handig zijn om de uitzenddatum bij de hand te hebben.
pi_214046865
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2024 17:18 schreef JOO het volgende:

[..]
Dankjewel! Het mooie van De huilende professor op het eind plaatsen in de reeks (het lijkt wel Star Wars op deze manier), is dat Bassie en Adriaan eindigen met het reizen van het circus. Een mooie afsluiting voor een clown en acrobaat, in plaats van op een strandbedje zoals in de Amerika serie.
"Helaas" heb je weer gelijk. Qua setting/wat er op het spel staat is de Professor denk ik de grootste serie en Amerika is een beetje een slap einde. Een alternatieve volgorde zou een leuk idee zijn voor de series, zelfs al zijn de series een beetje gegrond in de tijd waar ze zitten.

Ik weet niet of er naast geruchten echt concrete plannen waren voor een volgende/laatste serie maar Amerika was groots in scope maar minder qua afsluiten.

Het zou ook interessant zijn om te weten hoe het einde van de afscheidsshows geweest zou zijn, gezien dat het geplande einde van de act was.

(Al geloof ik niet dat ze daarna nooit meer iets samen zouden doen.)

En ja, Keet en Koen zou je als "echte" einde kunnen beschouwen maar dat kwam ver achteraf.
pi_214048510
Het Ibiza-avontuur van Bassie & Adriaan:

woensdag 26 juni 2024 @ 17:50:34 #28
328189 ArnieAlberts
Zit me niet te jennen, man
pi_214060829
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 17:06 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Heb je gemist. Op Kindernet werd ie weer uitgezonden vanaf 1993, afgewisseld met de andere series (Daarom ook de aangepaste aftitelingen). Op Kindernet 5 kwam ie een paar keer waarbij het einde ordinair werd afgekapt, en de laatste aflevering (Zonder aftiteling!) eindigde met het wegrennende jongetje in het Plaaggeest-pak.
Nee, het leven spaart je niet. Geloof me.
  woensdag 26 juni 2024 @ 17:54:03 #29
328189 ArnieAlberts
pi_214060851
Ik blijf het een doodzonde vinden dat er in 2004 nooit een digibox is uitgekomen per serie. Elk seizoen op zijn eigen 3 DVD-boxset, een beetje vormgegeven zoals Spijkerhoek, SamSam, Kees en Co, Vrienden voor het Leven (De eerste box tenminste).

[ Bericht 51% gewijzigd door ArnieAlberts op 26-06-2024 18:05:36 ]
pi_214061050
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:50 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Heb je gemist. Op Kindernet werd ie weer uitgezonden vanaf 1993, afgewisseld met de andere series (Daarom ook de aangepaste aftitelingen). Op Kindernet 5 kwam ie een paar keer waarbij het einde ordinair werd afgekapt, en de laatste aflevering (Zonder aftiteling!) eindigde met het wegrennende jongetje in het Plaaggeest-pak.
Hmm apart want ik keek altijd naar Kindernet in die tijd en ook alles van Bassie en Adriaan maar de Plaaggeest had ik nooit gezien
  woensdag 26 juni 2024 @ 18:17:30 #31
328189 ArnieAlberts
pi_214061111
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:12 schreef DrDentz het volgende:

[..]
Hmm apart want ik keek altijd naar Kindernet in die tijd en ook alles van Bassie en Adriaan maar de Plaaggeest had ik nooit gezien
Zeker? Hmm. Dan begin ik nu ook te twijfelen.
pi_214061334
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:17 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Zeker? Hmm. Dan begin ik nu ook te twijfelen.
Ik herinner me ook rond 1998 dat ik voor het eerst De plaaggeest zag op Kindernet. Dat was toen wel vroeg op de ochtend. Ik bezorgde toen als tiener een ochtendkrant en was tegen 8:00 weer thuis. En omdat ik toch wakker was en alleen beneden was, ging ik dan lekker rustig op de bank hangen en zappen.
  woensdag 26 juni 2024 @ 19:27:39 #33
62455 Frey
Ludo Sanders
pi_214062127
Ik had de Plaaggeest inderdaad ook nog nooit gezien, totdat die dubbelvideo uitkwam in 1996. Ik dacht toen eerst nog dat het een nieuwe serie was, bleek het een hele oude te zijn. :P
Jij moet nog krijgen wat je verdient. Keep the change.
pi_214062187
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:50 schreef ArnieAlberts het volgende:

[..]
Dat vind ik alsnog een beter einde dan die slappe brief. Een soort mysterieus einde die in het midden laat wat er gebeurt is maar wel dat de Plaaggeest zo'n beetje opgegeven heeft.
pi_214062403
Ondanks dat de aftiteling 1993 schrijft, is de Plaaggeest pas vanaf december 1997 uitgezonden op Kindernet.
pi_214063994
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 19:45 schreef JOO het volgende:
Ondanks dat de aftiteling 1993 schrijft, is de Plaaggeest pas vanaf december 1997 uitgezonden op Kindernet.
Wie weet was de bewerking in 1993 af en kocht Kindernet het later.
pi_214064396

Vandaag kregen we de 'Vlaardingse Stadspenning' uit handen van Burgemeester Bert Wijbenga. Daarmee zijn we ereburgers van Vlaardingen geworden! En daar zijn we enorm trots op!

https://www.facebook.com/(...)et=a.322379849457289

14.gif
pi_214064638
Die lijkt wel een broertje van Kojak!
  donderdag 27 juni 2024 @ 09:16:04 #39
466281 WismutVeilchen83
pi_214068378
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:31 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ik herinner me ook rond 1998 dat ik voor het eerst De plaaggeest zag op Kindernet. Dat was toen wel vroeg op de ochtend. Ik bezorgde toen als tiener een ochtendkrant en was tegen 8:00 weer thuis. En omdat ik toch wakker was en alleen beneden was, ging ik dan lekker rustig op de bank hangen en zappen.
Hier ook ja, 1997 kan, maar 1993 was ik echt nog kind en keek ik alles op Kindernet. Tom Sawyer, Nils Holgersson, Wickie de Viking en al die topseries ^O^
Rini dankjewel.
pi_214069623
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 09:16 schreef WismutVeilchen83 het volgende:

[..]
Hier ook ja, 1997 kan, maar 1993 was ik echt nog kind en keek ik alles op Kindernet. Tom Sawyer, Nils Holgersson, Wickie de Viking en al die topseries ^O^
Ik lustte ook bijna alles, begin jaren ‘90. Zelfs die origami- en klei-animatiefilmpjes vroeger op de ochtend.
Dinobabies en Star street vond ik dan weer minder.
pi_214069985
quote:

[..]
Kindernet had toen wel echt goede series. Veel anime eigenlijk ook.
Zat veel leuks tussen, vond Ovide en Boes ook leuk daarop.

Dat zeggende keek ik in de praktijk meer Telekids.
  donderdag 27 juni 2024 @ 13:01:21 #42
466281 WismutVeilchen83
pi_214070042
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 12:04 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ik lustte ook bijna alles, begin jaren ‘90. Zelfs die origami- en klei-animatiefilmpjes vroeger op de ochtend.
Dinobabies en Star street vond ik dan weer minder.
Pieter Post was ik ook veel te oud voor, maar keek ik ook altijd :D Net als Budgie. Er was toch nog zo’n ruimte achtige serie, met een hele lange en sterke intro, die vond ik wel echt goed! Kom niet meer op de naam..
Edit: dat was Bobobobs!

[ Bericht 1% gewijzigd door WismutVeilchen83 op 27-06-2024 13:51:36 ]
Rini dankjewel.
pi_214070472
Terugkijkend naar mijn B&A tijd als kind sprongen er drie series voor mij uit: Kroon (de schuilplaats, de race met die telefooncellen), de Verzonken Stad (de Griekse sfeer, de ontsnapping uit het busje), en de Sleutel (de achtervolging op Zandvoort, de ontvoering van Bassie in het spookhuis op de kermis.

De Huilende Professor vond ik wel gaaf vanwege die schuilplaats bij het groene meer, maar de personages van de professor en Joris heb ik nooit geweldig gevonden.

Van de Europa en de Amerika serie heb ik altijd enorm genoten, maar vooral ook vanwege het reis aspect naar allerlei steden en landen.

De Diamant, Schatkaart en Plaaggeest ook natuurlijk met plezier gekeken, maar spraken mij gewoon minder aan. Ik had destijds alle videobanden ook, en deze series pakte ik het minst snel uit de kast.
  donderdag 27 juni 2024 @ 15:16:03 #44
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_214070786
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 21:34 schreef Writersright het volgende:
Die lijkt wel een broertje van Kojak!
Of van Piet van der Kooij.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 27 juni 2024 @ 18:56:55 #45
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_214072337
Ze hadden destijds wel een vervolg op " De Man In Het Kasteel" mogen maken.
“A wizard is never late, nor is he early .He arrives precisely when he means to.”
pi_214072906
quote:

[..]
The Brothers Garcia op Kindernet! :)

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 17:54 schreef ArnieAlberts het volgende:
Ik blijf het een doodzonde vinden dat er in 2004 nooit een digibox is uitgekomen per serie. Elk seizoen op zijn eigen 3 DVD-boxset, een beetje vormgegeven zoals Spijkerhoek, SamSam, Kees en Co, Vrienden voor het Leven (De eerste box tenminste).
Digipacks kwamen er later: avonturenseries De Plaaggeest t/m De Verzonken Stad verspreid over twee DVD's per box, De Reis Door Europa verspreid over drie DVD's en De Reis Door Amerika verspreid over vier DVD's (2 x 2). Maar niet met de originele TV-montages.
pi_214073710
quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2024 18:31 schreef Magister_Artium het volgende:

[..]
Ik hoor bij de mensen die De Plaaggeest niet in hun (vroegere) jeugd gezien hebben. In de hele jaren '90 leek de serie niet te bestaan. M'n broer had er toen wel over verteld, waarbij ik eerst nog dacht dat het een grap was, een plaaggeest, dat klinkt niet echt Bassie-en-Adriaanachtig. De serie heb ik toen pas gezien in de tweede helft van de jaren 0, toen ik de dvd-box had gekocht.

Overigens ontstond er ook een tijd dat Bassie en Adriaan langzaam verdween, waarschijnlijk omdat men niet eindeloos herhalingen kon blijven uitzenden, en omdat er nieuwe kindertelevisie kwam, bijvoorbeeld Pokémon. De laatste keer dat ik het nog tussen de kinderprogramma’s zag, was in 2005/2005 op Nickelodeon. Ik weet wel dat het toen ook nog 's nachts uitgezonden werd, dat was toen populair na het stappen.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 27-06-2024 21:29:23 ]
pi_214074323
quote:
0s.gif Op maandag 24 juni 2024 17:13 schreef Ronaldussen het volgende:
De plaaggeest heb ik nooit een leuke serie gevonden (niet omdat het te spannend was, maar gewoon te oud, te saai, niet leuk, te peppie en kokkie wat ik ook niet leuk vond) en kan me inderdaad niet herinneren die ooit te hebben gezien in de jaren 90 op Kindernet. Pas voor het eerst begin jaren '00, als puber. Tja, dan kijk je sowieso al anders naar series...
Ik vond De Plaaggeest wel interessant, maar ik vond het ook niet heel leuk. Te traag, te oubollig.

Overigens snap ik het wel, Bassie en Adriaan zijn gewoon in het diepe gesprongen en hebben met allerlei, in hun ogen, leuke ideeën een serie gemaakt. Ze hadden natuurlijk al ervaring als acrobaten en entertainers, maar een televisieserie maken is natuurlijk nog een vak apart. Later hebben ze veel dingen ook anders, en beter gedaan.

Zelf vond ik de Sleutel, Diamant, Professor, Schatkaart, Kroon en Verzonken stad als kind leuk. Het was spannende televisie. Ik kan me nog herinneren dat ik De Geheimzinnige Opdracht op tv zag als klein kind, ook dat vond ik leuk, met B100 op de bloemenveiling. Later bij de herhalingen, vond ik die laatste twee series wel minder. De Amerika-reis had wel leuke stukjes, Bassie bij de Indianen en het gevaar in Death Valley, maar er is ook minder spanning en er wordt te veel gepraat over de omgeving.
pi_214074670
Ik denk dat de Amerika serie een stuk boeiender kan zijn met een hermontage. Het is een wat slimmere, reisprogramma-achtige serie maar er zitten mooie en interessante stukken in, verspreid over heel Amerika. Daarnaast zitten er ook verrassend goede liedjes in.

Ik zou Het Curaçao deel loshalen en als eigen mini serie zetten.
De boeven uit de Amerika serie knippen, evenals verwijzingen er naar. Die zijn qua verhaal een non-factor en halen het tempo naar beneden. Zonder die stukjes gaan B&A sneller van staat naar staat en zit er meer vaart in.
pi_214074744
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2024 22:36 schreef Writersright het volgende:
Ik denk dat de Amerika serie een stuk boeiender kan zijn met een hermontage. Het is een wat slimmere, reisprogramma-achtige serie maar er zitten mooie en interessante stukken in, verspreid over heel Amerika. Daarnaast zitten er ook verrassend goede liedjes in.

Ik zou Het Curaçao deel loshalen en als eigen mini serie zetten.
De boeven uit de Amerika serie knippen, evenals verwijzingen er naar. Die zijn qua verhaal een non-factor en halen het tempo naar beneden. Zonder die stukjes gaan B&A sneller van staat naar staat en zit er meer vaart in.
Amerika is leuk vanwege de beelden van Amerika. Het verhaal zelf is prutswerk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')