Je zou denken dat de boor zijn kracht kwijt raakt op het oppervlak.... En dat als je al hebt geboord met wat kleiners dat dat oppervlak niet veel groter is.... En dat oppervlak dus net zulke grote klappen vangt.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:42 schreef TheFreshPrince het volgende:
Optie om het te laten doen?
Ik had hier voor de warmtepomp en omvormers in de garage ook diverse gaten nodig.
Voor het simpele 16mm Ø werk ging dat inderdaad wel met een normale boorhamer maar voor de grotere diameters in muur en vloer is er iemand langsgekomen met wat zwaarder geschut (diamantboren, watergekoeld).
Heel duur was het uiteindelijk ook niet.
Misschien gaat het inderdaad beter als je in 1x de juiste diameter boort. Geen ervaring mee.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:46 schreef ludovico het volgende:
[..]
Je zou denken dat de boor zijn kracht kwijt raakt op het oppervlak.... En dat als je al hebt geboord met wat kleiners dat dat oppervlak niet veel groter is.... En dat oppervlak dus net zulke grote klappen vangt.
Bedoel het juist andersom... Als je al hebt geboord is het raakvlak met je boormachine kleiner dus krijgt een kleiner oppervlak meer van het vermogen voor de kiezen...quote:Op zondag 23 juni 2024 22:51 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Misschien gaat het inderdaad beter als je in 1x de juiste diameter boort. Geen ervaring mee.
Heb hier vorig jaar een 16mm gat geboord in de vloer voor een extra kabel en dat ging soepel (Makita HR2230X4).
[ afbeelding ]
Kan mij voorstellen dat hij dan makkelijke vastslaat.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:54 schreef ludovico het volgende:
[..]
Bedoel het juist andersom... Als je al hebt geboord is het raakvlak met je boormachine kleiner dus krijgt een kleiner oppervlak meer van het vermogen voor de kiezen...
Dus meer tussenstappen bijvoorbeeld, 16 - 20 - 24.
Al om al, Forse boor.... Kan me voorstellen dat je dan power nodig hebt ja.
Als in, draait niet meer? Of wat bedoel je? Vastslaan?quote:Op zondag 23 juni 2024 22:58 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Kan mij voorstellen dat hij dan makkelijke vastslaat.
Yep, vastslaan.quote:Op zondag 23 juni 2024 22:59 schreef ludovico het volgende:
[..]
Als in, draait niet meer? Of wat bedoel je? Vastslaan?
16mm vs 24mm diameter = 201.06 vierkante millimeter. vs 452.39 vierkante millimeter aan oppervlak.
Qua omtrek: 50.27 mm. vs 75.4 mm.
Kan je je boorhamer op beitelen zetten en met een puntbeitel 1 groot gat hakken dat de drie 16 mm gaten verbindt? Dan de buizen erdoor en alles volgooien met cement (onderaan een houten plaatje)quote:Op zondag 23 juni 2024 21:51 schreef DIR het volgende:
Voor trekken kabels van meterkast naar garage via kruipruimte willen we wat gaten in de vloer hebben (in de meterkast). We hebben ze inmiddels op 16mm maar verder komen we niet. Een grotere boor komt er niet doorheen, door geen van de 3 gaten. Ja, het kan dat je op wapeningsstaal zit, maar daar voor alle 3 de gaten lijkt me dat erg sterk. Zeker als je voor alledrie nét langs het staal gaat met 16mm, en dat 24mm er dan wel tegenaan komt.
Wat is nu handig? Ik gebruik een Metabo UHE20 boorhamer (2.2J slagkracht) en de 24mm (een goedkope boor van amazon) is bij de SDS plus aansluiting afgebroken.
Dus je zegt eigenijk: eerst van 16 naar 20 en dan pas naar 24?quote:Op zondag 23 juni 2024 23:04 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Yep, vastslaan.
Net als bij staal en alu, als je niet met de juiste diameter voorboort dan wil die ook vastslaan.
Bij staal moet je ook niet van 16 naar 24 mm gaan, dat is vragen om problemen. Dan is de kans groot dat ie hapt.
In theorie, maar dat gaan we niet doen. De kruipruimte is zeiknat (letterlijk centimeters water, zelfs na pompen met dompelpomp) en je hebt daar nauwelijks ruimte. Ding is maar iets van 45 cm diep en er lopen daar rioolbuizen waardoor je er bijna niet bij kunt. Dat houten plaatje gaat al dat vocht ook niet leuk vinden...quote:Op zondag 23 juni 2024 23:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je je boorhamer op beitelen zetten en met een puntbetel 1 groot gat hakken dat de drie gaten verbindt? Dan de buizen erdoor en alles volgooien met cement (onderaan een houten plaatje)
Beton helemaal niet voorboren, dan is de kans op vastslaan groter.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:09 schreef DIR het volgende:
[..]
Dus je zegt eigenijk: eerst van 16 naar 20 en dan pas naar 24?
Denk veruit het beste.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:09 schreef DIR het volgende:
Kleiner?quote:Op zondag 23 juni 2024 23:11 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Beton helemaal niet voorboren, dan is de kans op vastslaan groter.
quote:Op zondag 23 juni 2024 23:09 schreef DIR het volgende:
[..]
Hoe ik het voor me zie:quote:Op zondag 23 juni 2024 23:11 schreef Klepper272 het volgende:
[..]
Beton helemaal niet voorboren, dan is de kans op vastslaan groter.
Ook dat! Gruis geregeld afvoeren, stofzuiger erbij!quote:Op zondag 23 juni 2024 23:13 schreef ludovico het volgende:
maar ik zou toch denken dat je de boor dan een paar keer op en neer haalt en het wel goed komt.
De kans is groter op vastslaan, de boor kan zich niet meer goed centreren in het gat en hapt daardoor sneller.quote:
Klinkt logisch. Ik heb alleen een aantal verhuurders gebeld en die hebben geen boren van die diameter en serieuze lengte (1 meter) in de verhuur. Ik heb die lengte nodig omdat in de meterkast geen ruimte is voor de machine (gasmeter zit in de weg). En die boren in kwaliteit kosten serieus geld, dus dan is een profi inhuren nog goedkoper.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:20 schreef Klepper272 het volgende:
Echte boorhamer huren met een met een goede boor van 24 mm, zie mij vorige post.
En dan de machine het werk laten doen, niet er je hele gewicht er op zetten.
Schuin boren vanaf de deur?quote:Op zondag 23 juni 2024 23:23 schreef DIR het volgende:
Ik heb die lengte nodig omdat in de meterkast geen ruimte is voor de machine (gasmeter zit in de weg).
Zijn speciale bedrijven die niets anders doen.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:23 schreef DIR het volgende:
[..]
Klinkt logisch. Ik heb alleen een aantal verhuurders gebeld en die hebben geen boren van die diameter en serieuze lengte (1 meter) in de verhuur. Ik heb die lengte nodig omdat in de meterkast geen ruimte is voor de machine (gasmeter zit in de weg). En die boren in kwaliteit kosten serieus geld, dus dan is een profi inhuren nog goedkoper.
Ik zou alleen niet weten wat voor iemand je moet hebben hiervoor: klusjesman, electricien, ...?
Betonboorder.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:23 schreef DIR het volgende:
[..]
Ik zou alleen niet weten wat voor iemand je moet hebben hiervoor: klusjesman, electricien, ...?
Idealiter heb ik iemand die ook de kabel voor mij trekt onder de vloer zodat ik er zelf niet onder hoef.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:32 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Betonboorder.
Even op zoeken.
Hier was het Simon v/d Veen zie ik (Noordhorn / Amsterdam).
Installateur had afgetekend waar alle gaten moesten komen en welke diameter en iemand van dat bedrijf kwam langs voor de gaten. Het was vlot gepiept.
Dan een elektricien zoeken die dat voor je regelt, die zal zelf ook wel z'n contacten hebben voor het betere gatenwerk als hij/zij er zelf niet uitkomt.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:42 schreef DIR het volgende:
[..]
Idealiter heb ik iemand die ook de kabel voor mij trekt onder de vloer zodat ik er zelf niet onder hoef.
Electricien niet perse. Ik zoek iemand die in de kruipruimte gaat en dan voor mij die kabel trekt. Daarmee bedoel ik: ding hoeft nog nergens op aangesloten te zijn en de uiteinden blijven los liggen. Later komt een electricien dit en nog wat dingen doen en dan is het wel erg handig als hij alleen mar de kabel hoeft aan te sluiten en niet onder de vloer hoeft. Bovendien zit er ook UTP bij die kabels en dat kan ik zelf wel aansluiten ;-)quote:Op zondag 23 juni 2024 23:45 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Dan een elektricien zoeken die dat voor je regelt, die zal zelf ook wel z'n contacten hebben voor het betere gatenwerk als hij/zij er zelf niet uitkomt.
Mijn installateur heeft dit ook allemaal zelf geregeld, ik hoefde alleen aanwezig te zijn en koffie te regelen
Gaat altijd rap.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |