quote:Bedrijven durven nietANP
Nederland gaat de grote ambities die het heeft met groene waterstof niet halen. In 2030 is amper de helft van de capaciteit waar naar wordt gestreefd bereikt. Groene waterstof is duur geworden en in de sector wachten partijen vooral af, constateren experts uit de sector.
Groene waterstof wordt opgewekt met duurzame energiebronnen als zon en wind. Volgens het Planbureau voor de Leefomgeving is de ambitie om in 2050 klimaatneutraal te worden, vrijwel onmogelijk als groene waterstof daadwerkelijk niet van de grond komt.
Groene waterstof is een belangrijke pijler in de energietransitie. Het kan gebruikt worden om groene energie grootschalig op te slaan. En de industrie gebruikt waterstof als energiebron en grondstof in productieprocessen in bijvoorbeeld de chemie en bij de productie van kunstmest.
Levensstijl
Als het gebruik van waterstof achter blijft bij andere plannen van de energietransitie moeten er alternatieven worden bedacht. Dat zou kunnen betekenen dat Nederland minder energie moet gaan gebruiken en de levensstijl daarop moet aanpassen. Of dat industrie die veel waterstof gebruikt, moet verhuizen.
Tegenwoordig wordt vrijwel alle waterstof die in Nederland wordt gebruikt in de industrie grijs geproduceerd. Dat wil zeggen dat die is gemaakt met behulp van aardgas en zorgt voor uitstoot van broeikasgassen. Nederland is door de aanwezigheid van veel chemische industrie, raffinaderijen en kunstmestproductie een van de Europese grootverbruikers van grijze waterstof.
Met windmolens is waterstof nodig
De verschuiving van grijze naar groene waterstof heeft dan ook een hoge prioriteit. Net als dat door de toename van zon- en windparken er ook steeds meer behoefte ontstaat om die elektriciteit op te slaan. Volgens Heleen Ekker, klimaatspecialist van RTL Nieuws is groene waterstof daarom belangrijk voor het halen van de klimaatdoelen.
"Met groene stroom gaat het in Nederland inmiddels eigenlijk best heel goed. Vorig jaar is het aandeel elektriciteitsproductie uit groene bronnen, zoals wind en zon, met meer dan 20 procent gestegen", vertelt Ekker. "Daarmee is nu op jaarbasis grofweg de helft van de totale stroomproductie groen. Maar daarmee wordt het ook steeds belangrijker dat groene waterstof eveneens van de grond komt."
Groene waterstof zelfs verplicht voor veel bedrijven
Nederland heeft in het Klimaatakkoord de ambitie vastgelegd dat er in 2030 3 tot 4 gigawatt aan capaciteit moet zijn om groene waterstof op te wekken. Dat betekent dat er dan een grote hoeveelheid aan elektrolysers moet zijn gebouwd want daarmee kan de groene stroom worden omgezet in waterstof.
Om een idee te geven hoeveel dat is: 1 gigawatt is voldoende capaciteit om 1 miljoen huishoudens van stroom te voorzien. Bedrijven die nu veel grijze waterstof gebruiken zijn verplicht om dit voor 42 procent te vervangen door groene waterstof in 2030.
Maar we bouwen niet
Er worden alleen nog niet zo veel groene waterstoffabrieken gebouwd. Alleen Shell heeft het aangedurfd met de bouw van een waterstoffabriek op de Maasvlakte. Die fabriek is goed voor 200 megawatt aan elektrolysecapaciteit. Dat is 5 procent van de totale ambitie voor 2030.
Dat project kost 1 miljard euro en moet in 2026 af zijn. In 2022 besloot Shell tot de bouw. Shell wordt zelf klant van de waterstoffabriek. De raffinaderij in Pernis gaat het gebruiken.
Er zijn ook meerdere kleine projecten die samen goed zijn voor 100 megawatt en er komen er nog een aantal aan. Maar met al die projecten -waarvan een groot deel nog onzeker is - kom je uit op maximaal 1 tot misschien 2 gigawatt.
Alleen Shell
"Na Shell is het best stil", zegt Jorg Gigler van Topsector Energie, een publiekprivate organisatie die innovatie faciliteert en de energietransitie moet aanjagen. Er zijn volgens hem meerdere oorzaken dat bedrijven niet staan te springen om te investeren in waterstofproductie.
"De twee tot drie keer hogere stroomprijzen dan in 2020 maken groene waterstofproductie duur. En een paar jaar geleden was de financiering met de lage rente bijna gratis. Die rente is flink gestegen. Dat zorgt voor veel hogere kosten en dus vertraging", legt Gigler uit.
Naast dat er bedrijven moeten komen die durven te investeren in de waterstofproductie zijn er ook meer gebruikers van die groene waterstof nodig. Volgens de experts zit daar nog een mismatch.
Geld genoeg
"Er is veel geld beschikbaar", zegt waterstofexpert Cor Leguijt van onderzoeksbureau CE Delft. De overheid heeft meer dan een miljard euro aan subsidie klaarliggen. "Maar wat er daarnaast vooral nodig is, is dat alle partijen elkaar gaan vasthouden, elkaar vertrouwen en dan samen de stappen gaan zetten. Er is echt sprake van een kip-en-ei-probleem omdat de hele marktketen moet worden opgebouwd."
Producenten van waterstof zijn pas bereid om flink te investeren als ze zeker weten dat er afnemers zijn, legt hij uit.
Ook die afnemers (de chemische industrie en kunstmestproducenten) moeten hoge investeringen doen en die willen dat pas als ze zeker weten dat de groene waterstof ook echt beschikbaar komt, tegen stabiele en acceptabele prijzen. Nu is nog onduidelijk wat het straks gaat kosten.
Marktafspraken in een vrije markt nodig
Daar komt nog bij dat het nog maar de vraag is of er genoeg wind- en zonnestroom beschikbaar is om de benodigde hoeveelheid groene waterstof te produceren. Dus ook de windmolenparkeigenaren moeten afspraken maken met hun toekomstige klanten (de waterstoffabrieken) en de klanten daarvan (de eindgebruikers zoals de industrie).
"In een vrije markt mag je dit soort afspraken niet maken. Maar dat moet eigenlijk wel. Anders komt de markt voor groene waterstof er niet, of gaat het veel te langzaam", aldus Leguijt.
De rol van groene waterstof in het halen van het klimaatdoel voor 2030 is nu nog klein, vertelt onderzoeker Dick van Dam van het Planbureau voor de Leefomgeving. Het gaat om tussen de half en n procent van de 55 procent reductie-doelstelling voor de uitstoot van broeikasgassen.
Op de langere termijn is de rol van waterstof wel groot, aldus Van Dam. Zonder waterstof wordt het halen van de klimaatdoelen onmogelijk, blijkt uit een recent onderzoek. Daaruit kwam dat groene waterstof ongeveer 5 tot 10 procent van het Nederlandse energiegebruik zou moeten beslaan in 2040 en in 2050 zo'n 10 tot 25 procent.
Na 2030 moet het nog veel harder gaan
De ambitie is om in 2032 de groene waterstofproductie alweer verdubbeld te hebben ten opzichte van het doel voor 2030. Dat betekent een vermogen van 8 gigawatt. Maar als de ambities voor 2030 al niet gehaald kunnen worden, lijkt die voor 2032 nog moeilijker te halen.
Een deel van die waterstofproductie moet op zee plaatsvinden. Daar wordt aan gewerkt maar het is nog wel onduidelijk of dat zomaar kan. De eerste kleinschalige testen daarvoor starten dit najaar op een voormalig gasplatform voor de kust bij Scheveningen.
Meer groene waterstof importeren dan nu al gebeurt dan als oplossing? Dat gaat niet werken, verwacht Van Dam. "Ook mondiaal zien we dat de daadwerkelijke productie van groene waterstof ver achterblijft bij de doelen. Dus dat import tijdig en in voldoende mate op gang komt, is net zo onzeker als productie in Nederland."
Je verwacht het nietquote:Of dat industrie die veel waterstof gebruikt, moet verhuizen.
De opslag van CO2 en methaan ondergronds hoeft aan minder zware eisen te voldoen dan waterstof omdat de moleculen van methaan en CO2 veel groter zijn en minder snel ontsnappen. Aanlandige CO2 opslag werd echter vanwege protesten afgeblazen en dat zal niet anders zijn bij aanlandige H2 opslag, omdat vooral de zoutcavernen in groningen mogelijk aan de eisen voldoen, maar de argwaan daar enorm is. Blijft over opslag onder de zeebodem en dat is verre van goedkoop en zorgt daarom ook nu al voor de stagnatie van CCSquote:Opslag waterstof
Met de expansie van de windparken op zee, komt ook de noodzaak van grootschalige energieopslag steeds dichterbij. De opslag van waterstof in zoutcavernes ligt in termen van haalbaarheid het dichtste bij. De mogelijk tientallen zoutcavernes die hiertoe aangelegd zouden moeten worden vergen veel voorbereiding en daarmee doorlooptijd – daar zal dus tijdig mee begonnen moeten worden. Om te voorkomen dat (toekomstige) veilige nazorg in het gedrang komt, wil SodM dat alle partijen in de zoutsector al vroeg in het projectontwikkelingstraject de financile zekerheid borgen voor n de actieve zoutwinnings- of opslagfase.
Hoewel dergelijke cavernes tot dusver in bijvoorbeeld de provincie Groningen zijn aangelegd, is het niet vanzelfsprekend dat een provincie die in enige mate ontwricht is door de gaswinning en waar het vertrouwen in mijnbouw en overheid fors gedaald is, de plaats gaat zijn waar tientallen nieuwe cavernes voor waterstofopslag aangelegd gaan worden. Vanuit dit perspectief is het verstandig dat EZK serieus naar de mogelijkheden kijkt van grootschalige waterstofopslag onder de Noordzee, waar de windparken zich bevinden waarvan de elektriciteit omgezet kan worden in waterstof.
Waar vindt ondergrondse opslag plaats?
In Nederland worden al sinds enkele decennia stoffen in de ondergrond opgeslagen. Hierbij gaat het om zeven locaties voor de opslag van aardgas, stikstof (N2) en gasolie (diesel). Opslag van andere stoffen zoals CO2 en waterstof (H2) vindt nog niet plaats in Nederland.
Kortom, voor grootschalige H2 opslag is geld, een visie nodig en veel tijd. Visie daar ontbreekt het nogal aan in de politieke besluitvorming, daarnaast hebben we de tijd niet.quote:CO2 opslaan onder de grond: een goed idee of niet?Internationaal wordt de techniek nog relatief weinig toegepast, Noorwegen is momenteel koploper. In Nederland waren bijna tien jaar geleden plannen om onder een woonwijk in Barendrecht CO2 op te slaan, maar dat werd afgeblazen na felle protesten van omwonenden.
Wie gaat het betalen?
De industrie moet in 2030 14,3 megaton CO2 minder uitstoten. CO2-opslag moet de helft van die opgave gaan invullen (7 megaton). Dat is ruim twee keer zoveel als de besparing die moet komen uit het duurzaam maken van alle gebouwen in Nederland (3,4 megaton).
Maar wie gaat het betalen? Want 7 megaton CO2 opslaan kost naar schatting 420 miljoen euro per jaar.
https://www.openaccessgov(...)-alternative/152420/quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:20 schreef SpecialK het volgende:
Waterstof is geassocieerd met een verlies van 60% van de energie vanaf opwekking tot transport tot gebruik.
Elektriciteit is efficinter en staat voor een verlies van "maar" 20%.
We moeten niet een economie gaan opzetten waarin we 60% van de energie gewoon weggooien.
Er zijn niche toepassingen voor waterstof maar die zijn pas interessant nadat de technologie op een punt is gekomen dat je het bijvoorbeeld in vliegtuigen kan gebruiken. Maar wat ik had begrepen is dat we daar nog niet zijn. Het gewicht van de druktanks is nog een probleem en veiligheid ook.
Maar dat wordt em wel want op accu's vliegen is waanzin. Maar voor grondvervoer en thuisgebruik is waterstof geen vatbare route.
dus leuke tijdverspilling dit. zo'n politiek stokpaardje waar je mee kan rond galloperen en een stille dood laten sterven als de aandacht weer ergens anders heen gaat.
Probleempje is bijna altijd van lab naar fab, heel vaak blijkt het bij opschaling door kosten onrendabel. Na lab, komt pilot als er kans blijkt dat het rendabel zou kunnen zijn. Dit heeft volgens mij de fase van lab naar pilot niet eens gehaaldquote:
dat wisten we al , zelfs het transport over 5000 km is al zwaar negatiefquote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:20 schreef SpecialK het volgende:
Waterstof is geassocieerd met een verlies van 60% van de energie vanaf opwekking tot transport tot gebruik.
Elektriciteit is efficinter en staat voor een verlies van "maar" 20%.
We moeten niet een economie gaan opzetten waarin we 60% van de energie gewoon weggooien.
Er zijn niche toepassingen voor waterstof maar die zijn pas interessant nadat de technologie op een punt is gekomen dat je het bijvoorbeeld in vliegtuigen kan gebruiken. Maar wat ik had begrepen is dat we daar nog niet zijn. Het gewicht van de druktanks is nog een probleem en veiligheid ook.
Maar dat wordt em wel want op accu's vliegen is waanzin. Maar voor grondvervoer en thuisgebruik is waterstof geen vatbare route.
dus leuke tijdverspilling dit. zo'n politiek stokpaardje waar je mee kan rond galloperen en een stille dood laten sterven als de aandacht weer ergens anders heen gaat.
kernenergie , dat konden we vroeger ook bouwen dat moet nu weer kunnenquote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:55 schreef MichaelScott het volgende:
Je moet toch iets, jezelf als land afhankelijk maken van zeldzame metalen uit door China gekoloniseerd Afrika is ook niet verstandig.
Waar denk je dat het Neodymium, platina en palladium vandaan komt, die je nodig hebt voor die waterstof omzetting (elektrolyse) en renewable energie opwekking (generator windmolen, zonnecellen). Met name China en Ruslandquote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:55 schreef MichaelScott het volgende:
Je moet toch iets, jezelf als land afhankelijk maken van zeldzame metalen uit door China gekoloniseerd Afrika is ook niet verstandig.
Eerste link is een error.quote:
Je kunt er ook nog vloeibare brandstof van maken, e-fuel:quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:46 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Probleempje is bijna altijd van lab naar fab, heel vaak blijkt het bij opschaling door kosten onrendabel. Na lab, komt pilot als er kans blijkt dat het rendabel zou kunnen zijn. Dit heeft volgens mij de fase van lab naar pilot niet eens gehaald
Dat is grote bullshitquote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:35 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Je kunt er ook nog vloeibare brandstof van maken, e-fuel:
https://www.woodmac.com/horizons/e-fuels-unlocking-hydrogen/
Doet ie het nu?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:32 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Eerste link is een error.
Het is mij volledig onduidelijk wat er in de tweede link wordt bedoeld met "quantum yield".. voelt een beetje scammy aan. Of minimaal als dit toch een oprecht onderzoeksresultaat is denk ik dat dit niet betekent wat je denkt dat het betekent. Er is in dit universum niets beters dan <100% efficientie te halen met energieproductie.
Waterstof opwekking is dan nog maar 1 element. Zelfs als we van 100% efficientie uit gaan bij productie... Transport en verbruik in verbrandingsmotoren zijn dan alsnog onopgeloste problemen bij vooral waterstof.
Iedere keer dat je energie van energiedrager verwisselt of met de energiedrager aan de haal gaat dan verlies je energie ergens. En bij waterstof is het aantal stappen waarin je verlies lijdt altijd hoger dan bij elektronen-route.
Dus wat vooral zaak is om waterstof toe te passen in situaties waarin elektronen geen vatbare optie is.
Ja in porno-mode kan ik de pagina laden.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:47 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Doet ie het nu?
klik en refresh met enter in adresbalk ipv f5
https://www.openaccessgovernment.org/green-hydrogen-produced-seawater-fuel-alternative/152420/
Hmm ok...quote:Volens mij heeft quantum efficiency te maken met foton energie dat bijdraagt aan elektrolyse, fotonen verhogen het energieniveau.
https://www.laboratoryequ(...)-Quantum-Efficiency/
Dit dus. Waarom zou je eerst elektriciteit opwekken, dat omzetten naar waterstof en dat vervolgens weer omzetten naar elektriciteit?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:22 schreef lyolyrc het volgende:
Groene waterstof is sowieso een idioot plan gepropageerd door lui die niets van natuurwetenschappen afweten. Hoe sneller we er mee stoppen, hoe beter.
Yep, bij al die omzettingsstappen verlies je energie en hebt daarbij tegelijkertijd steeds meer kosten. Een elektrolyseur is kostbaar, evenals brandstofcellen. Dit maakt duidelijk dat zoiets al heel snel onrendabel wordt. Je krijgt steeds minder voor veel meer geldquote:Op zaterdag 22 juni 2024 19:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Waarom zou je eerst elektriciteit opwekken, dat omzetten naar waterstof en dat vervolgens weer omzetten naar elektriciteit?
Het wordt een niche voor schepen, hoogovens en nog wat sectoren.
Zeker nu solidstate accu's eindelijk op de markt komen.
Nog een toevoeging aan het verhaal van @SpecialK: zelfs als je "thermische" zonnepanelen hebt die zonlicht efficint omzetten, is het oppervlakte wat je daarvoor nodig hebt groot en is het geproduceerde volume laag. Hier in Nederland is het rendement van zonnepanelen maar iets van 8% van het piekvermogen. En als je specifiek alleen het UV licht gebruikt, zal dat voor die cellen nog lager zijn.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 18:47 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Doet ie het nu?
klik en refresh met enter in adresbalk ipv f5
https://www.openaccessgovernment.org/green-hydrogen-produced-seawater-fuel-alternative/152420/
Volens mij heeft quantum efficiency te maken met foton energie dat bijdraagt aan elektrolyse, fotonen verhogen het energieniveau.
https://www.laboratoryequ(...)-Quantum-Efficiency/
Komt ook nog eens bij dat zeewater electrolyseren volgens mij veel chloorgas produceert. dat is denk ik niet heel schappelijk voor het milieu waar die dingen dan staan.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 20:28 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Het grote probleem bij het gebruik van zeewater is corrosie en verkalking. Je moet heel periodiek alles heel degelijk doorspoelen met zuur, of je kunt de installatie na een paar jaar bij het oud vuil zetten. Daarom doet niemand dat.
ali verkoopt proton exchange membranes voor elektrolyse dat vorming van ongewenste dingen helpt voorkomenquote:Op zaterdag 22 juni 2024 20:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Komt ook nog eens bij dat zeewater electrolyseren volgens mij veel chloorgas produceert. dat is denk ik niet heel schappelijk voor het milieu waar die dingen dan staan.
tenzij de genoemde uitvinding op een of andere manier volledig het zout met rust laat? zou me verbazen.
Dus al het zout hoopt zich op aan 1 kant. En dan?quote:Op zaterdag 22 juni 2024 20:49 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
ali verkoopt proton exchange membranes voor elektrolyse dat vorming van ongewenste dingen voorkomt
https://nl.aliexpress.com/item/1005006763278804.html
https://nl.aliexpress.com/item/1005005559139167.html
Weet niet, Volgens mij wordt het nu gebruikt om chlorinevorming te voorkomen bij standaard elektrolyse.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 20:53 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Dus al het zout hoopt zich op aan 1 kant. En dan?
Maar wat je dan overhoud is zuiver water, zonder al het zout. Precies wat iedereen gebruikt.
Hoewel niet onzinnig en ik het ermee eens ben dat een wensdenkhype is om iets met de gaserfenis te doen, vind ik dit toch verkeerd geredeneerd.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 17:20 schreef SpecialK het volgende:
Waterstof is geassocieerd met een verlies van 60% van de energie vanaf opwekking tot transport tot gebruik.
Elektriciteit is efficinter en staat voor een verlies van "maar" 20%.
We moeten niet een economie gaan opzetten waarin we 60% van de energie gewoon weggooien.
Er zijn niche toepassingen voor waterstof maar die zijn pas interessant nadat de technologie op een punt is gekomen dat je het bijvoorbeeld in vliegtuigen kan gebruiken. Maar wat ik had begrepen is dat we daar nog niet zijn. Het gewicht van de druktanks is nog een probleem en veiligheid ook.
Maar dat wordt em wel want op accu's vliegen is waanzin. Maar voor grondvervoer en thuisgebruik is waterstof geen vatbare route.
dus leuke tijdverspilling dit. zo'n politiek stokpaardje waar je mee kan rond galloperen en een stille dood laten sterven als de aandacht weer ergens anders heen gaat.
1. Waterstof heeft dus een vrij hoog verlies qua opslag (1% tot 2% per dag lekt gewoon uit je tank). Tanks zijn duur en moeten gemaakt worden van sterk metaal. Dus grote schaal opslag gaat het niet wordenquote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:10 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Hoewel niet onzinnig en ik het ermee eens ben dat een wensdenkhype is om iets met de gaserfenis te doen, vind ik dit toch verkeerd geredeneerd.
Er is energie zat, met name in zon, maar daarom je vaak stroom over op het moment dat de vraag laag is. Daar moet je wat mee. Je kunt het niet laten verdwijnen. Je moet waterstof dan dus zien als een soort afvalverwerking, het mag een kostenpost zijn omdat het een bepaalde capaciteit mogelijk maakt.
Batterijen, accu's en elektrolyse zijn al tweehonderd jaar oud. Membranen zijn jonger, pas sinds een jaar of 50 zijn die bruikbaar, alhoewel de slijtage nog steeds heel hoog is. En dingen zoals een accu kun je op veel verschillende manieren maken, dus daar kun je de zaak flink verbeteren.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 20:56 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Weet niet, Volgens mij wordt het nu gebruikt om chlorinevorming te voorkomen bij standaard elektrolyse.
Ikzelf zou m'n geld inzetten op deze methode:
https://www.youtube.com/@:valyonpz/videos
Je hebt 5 minuten om te ontsnappen uit een verkreukelde auto. Geweldig. Dank je wel BMW.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
Hij heeft nog een paar filmpjes die de andere opslagvormen behandelen.
Ja, daar zijn die Hollywood-explosies niets bijquote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:51 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je hebt 5 minuten om te ontsnappen uit een verkreukelde auto. Geweldig. Dank je wel BMW.
Wat me dus ook opvalt is dat de koelingsroute al heel snel is laten vallen. Gewoon met compressie op kamertemperatuur werkt beter dus voor de ingenieurs. Maargoed dan verlies je dus een significant deel van je energie-dichtheid.
En als je het in de grond pompt, dan is het maar 1 bar, dus is het volume enorm. Het is ook erg reactief. Ook zit het al snel niet meer op dezelfde plaats.quote:Wat me dus ook opvalt is dat de koelingsroute al heel snel is laten vallen. Gewoon met compressie op kamertemperatuur werkt beter dus voor de ingenieurs. Maargoed dan verlies je dus een significant deel van je energie-dichtheid.
Ik persoonlijk geloof in de mogelijkheid meer waterstof-energie uit water vrijmaken dan het elektriche energie heeft gekost, dit met krachtige elektrostatishe velden met inductief geblokkeerde Amps.quote:Op zaterdag 22 juni 2024 21:35 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Batterijen, accu's en elektrolyse zijn al tweehonderd jaar oud. Membranen zijn jonger, pas sinds een jaar of 50 zijn die bruikbaar, alhoewel de slijtage nog steeds heel hoog is. En dingen zoals een accu kun je op veel verschillende manieren maken, dus daar kun je de zaak flink verbeteren.
Het probleem met elektrolyse is, dat dat een heel simpel proces is. Je kunt daar wel wat mee spelen en het iets efficinter maken, door anders gevormde elektroden, betere warmtehuishouding en opslag, maar dat is heel marginaal. Als dat een paar procent beter is, is het veel. Het kost nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid energie om water te ontleden, dus die energie gaat verloren.
Het grote probleem zit hem in het vervoer en de opslag. Ik zal deze nog eens posten:
Hij heeft nog een paar filmpjes die de andere opslagvormen behandelen.
Daar komt nog bij, dat als je waterstof ver afkoelt, de draairichting van de moleculen wijzigt, waarbij warmte vrijkomt. Je moet het dus altijd blijven koelen en een drukventiel hebben, anders explodeert het. Hoe goed je het ook isoleert.
quote:KOPENHAGEN (ANP) - De Deense ontwikkelaar van projecten voor hernieuwbare energie rsted heeft afgelopen kwartaal ruim $500 miljoen moeten afschrijven door een tegenvaller bij een Amerikaans offshorewindpark en een geannuleerde waterstoffabriek in Zweden.
Financieel gaat het al langer niet goed met de onderneming. Topman Mads Nipper probeert het tij te keren met een herstelplan. rsted heeft eerder bekendgemaakt rigoureus in te grijpen om de kosten te verlagen. Ook verlaat het bedrijf een aantal landen, verkoopt het bezittingen en heeft het wereldwijd honderden banen geschrapt.
Risco's verminderen
In het tweede kwartaal leed de onderneming een verlies van 3,9 miljard Deense kroon. Toch stelt Nipper dat de operationele activiteiten van het bedrijf goed presteren, met gestegen opbrengsten van offshorewindparken. ,,We blijven sterk gericht op het verminderen van risico's bij de uitvoering van projecten en het prioriteren van groei", zegt de directeur.
rsted moest afschrijvingen doen op een windpark in de Verenigde Staten door bouwvertragingen, waardoor de oplevering een jaar later plaatsvindt.
Het Zweedse waterstofproject, bekend als FlagshipONE, had de grootste productiefaciliteit van groene scheepsbrandstof ooit moeten worden.
Het bedrijf slaagde er echter niet in afnemers voor de producten te vinden.
quote:Grner Wasserstoff: Hoffnungstrger? Hohe Kosten und fehlende Infrastruktur bremsen die Produktion in Deutschland. Firmen und Verbraucher mssen sich der Realitt stellen.
quote:De waterstofauto leek lange tijd de ideale opvolger van auto’s op fossiele brandstoffen. Immers: geen schadelijke uitstoot, elektrisch en duurzaam. Toch lijkt dit concept op zijn retour. De verkopen groeien niet meer en de laatste tijd neemt het aantal auto’s zelfs af, terwijl elektrische auto’s ondanks wat stagnatie hard doorgroeien. Hoe dat kan bespreken we in deze video. En we duiken ook nog even in de techniek.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |