quote:Kruidenmix verandert gehakt, taco’s en stamppot in ware smaakexplosies. Dénken we. Keuringsdienst van waarde merkt op dat sommige zakjes slechts voor 11 procent uit kruiden bestaan. We strooien vooral met goedkope opvulling in de rondte. Wat zit er dan in deze kruidenmixen?
Goedkope opvullingen in kruidenmixen
Een kant-en-klare kruidenmix kan wel eens handig zijn. Geen gedoe met potjes kruiden en specerijen. Toch is er iets aan de hand met deze kruidenmix.
Ze bestaan namelijk vaak uit goedkope (en soms ongezonde) opvullingen, denk aan: suiker, groentepoeder, paneermeel en zout. Vooral het laatste ingrediënt lijkt zeer geliefd in een kruidenmix.
Vergelijkend warenonderzoek van populaire kruidenmixen
We nemen de proef op de som. En struinen het assortiment af met de meest verkochte kruidenmengsels. Hoeveel zout, suiker en paneermeel komen we tegen? En hoeveel kruiden en specerijen zitten er daadwerkelijk in deze kruidenmixen?
Uitslag van de 'proef op de som' in het bronartikel.
Conclusie
Je verwacht bij een kruidenmix simpel een zakje kruiden te krijgen. Dat blijkt allesbehalve waar. Bij bijna alle kruidenmengsels zien we goedkope opvullingen zoals paneermeel, zout en suiker.
Ook groentepoeder is een veelgebruikt ingrediënt (vooral bij taco kruidenmix). We verstaan onder groentepoeder bijvoorbeeld ui- en tomaatpoeder. Het is vooral een goedkope opvuller en vaak staat er op de voorkant van de verpakking niks over vermeld.
Wil jij dit voorkomen? Bekijk dan de ingrediëntenlijst voor goedkope opvulling zoals paneermeel en groentepoeder en controleer de hoeveelheid zout en suiker bij de voedingswaardetabel.
Al maken fabrikanten je het niet makkelijk om de hoeveelheden van ingrediënten te ontrafelen. Je kan er altijd nog voor kiezen je eigen mix te maken met verse specerijen en kruiden.
'Gemakzucht dient de mens' Dat is dus de 'heb er geen zin aan' doelgroep en die is blijkbaar heel erg groot.quote:Op woensdag 19 juni 2024 06:30 schreef stavromulabeta het volgende:
Kruidenmixen zijn één van de producten in de supermarkt waarvan ik me verbaas dat er kennelijk een doelgroep voor is.
Whahaa ze hebben je een oor aan genaaid omdat je patat bestelde ipv friet.quote:Op woensdag 19 juni 2024 09:14 schreef ToT het volgende:
Laatst een patatje gehaald in een snackbar waar ik nooit kom. Ze hadden één of andere huisspecialiteit en ik had zoiets van: "Laten we het maar eens proberen."Bleek dat je een euro extra betaalt voor kipkruiden die ze over de patat heen flikkeren, en ZOUT dat het was!
ZOUT!!!!
![]()
![]()
![]()
Nou, ja, dat zal het voornamelijk zijn, hè.quote:Op woensdag 19 juni 2024 07:12 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
'Gemakzucht dient de mens' Dat is dus de 'heb er geen zin aan' doelgroep en die is blijkbaar heel erg groot.
Zo is het bij mij ook begonnen.quote:Zo vond ik altijd wel de Cajun kruidenmix van Stegeman wel ok voor op vlees. Maar vind het inderdaad veel te zout. Dus kan de OP wel beamen we worden flink geflest, meer zout dan kruiden... Ben het toen eens zelf gaan samenstellen uit een Rub Recipe Book.
Ik was van de Silvo.quote:![]()
Cajun:
2 tbsp paprika
2 tbsp garlic powder
1 tbsp salt
1 tbsp celery salt
1 tbsp black pepper
1 tbsp cayenne pepper
1 tbsp onion powder
1 tbsp dried oregano
1 tbsp ground thyme
1 tsp white pepper
1 tsp dry mustard
tbps = 15 ml (schepje)
tsp = 5 ml
Dat is dan 11 verschillende kruiden kopen en dan zelf samenstellen. Veel beter van smaak en blijkbaar in verhouding veel minder zout dan de kant en klaar. Dus Stegeman! Daar houd ik niet meer van...![]()
'Moeilijk', 'gedoe', 'kan ik niet', 'doe maar ff makkelijk een zakje'.quote:Je moet er maar zin in hebben, zo'n kast vol potjes.ik wel en zo moeilijk is het niet, heb een kruidencollectie van zo'n 50 potjes en mix daarmee flink op los, hartstikke leuk en lekker. Je weet wat je eet en kunt lekker spelen met smaakaccenten.
quote:Andere BBQ favoriet voor kip en varken.
Watunrub:![]()
![]()
60ml Zout
60ml Bruine Suiker
60ml gerookte Paprika
15ml knoflook Poeder
15ml uien poeder
15ml zwarte peper (Grof gemalen)
15ml Kurkuma
15ml Kaneel
Leuke Paprika alternatieven...
https://www.spaansewinkel(...)rten-pimenton-detail
Appels en peren...quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:24 schreef Hyaenidae het volgende:
Nee ergens gaan eten of op een terras zitten, dat is pas een rib uit je lijf. Voor die schade van één avond kun je een hoop dure kruidenmixen kopen.
Of bij de plaatselijke toko halenquote:Op woensdag 19 juni 2024 02:56 schreef sturmpie het volgende:
gewoon potjes kruiden kopen en zelf mixen of grote hoeveelheid bestellen via naturalspices of kruidenbaron
Daarop besparen zet echt zoden aan de dijk, besparen op een kruidenpotje doet dat niet...quote:
Minder drugs en drank gebruiken bespaart ook veel geld, maar is net zo onvergelijkbaar met kruidenmixen als jouw post.quote:Op woensdag 19 juni 2024 12:40 schreef Hyaenidae het volgende:
Daarop besparen zet echt zoden aan de dijk, besparen op een kruidenpotje doet dat niet...
Nee, want dat is niet CUL gerelateerdquote:Op woensdag 19 juni 2024 12:47 schreef golfer het volgende:
[..]
Minder drugs en drank gebruiken bespaart ook veel geld, maar is net zo onvergelijkbaar met kruidenmixen als jouw post.
Het is niet zo zeer dat het een probleem is of dat het te duur is.quote:Op woensdag 19 juni 2024 08:24 schreef Hyaenidae het volgende:
Nou ja, wat is het probleem als het gewoon een lekkere mix is? Lekker boeiend dat er een paar korrels zout teveel inzitten...
Met een potje van 3 euro kan ik minimaal een jaar doen, ook al kost de inhoud misschien 10ct.
Boeien, gemak dient de mens. Dat ga ik niet voelen in m'n portemonnee.
Nee ergens gaan eten of op een terras zitten, dat is pas een rib uit je lijf. Voor die schade van één avond kun je een hoop dure kruidenmixen kopen.
Ik heb die van Knorr talloze malen gemaakt, totdat ik het gewoon eens probeerde met een pak gezeefde tomaten en/of blikken tomatenblokjes en het zelf toevoegen van kruiden.quote:Op woensdag 19 juni 2024 02:38 schreef FvanS het volgende:
Boeiend, ik heb in zowel Nederland als Italië 100 verschillende lasagnes gegeten, maar de Knorr wereldgerechten Lasagne staat voor mij nog steeds op nr 1
Ik gebruik bijvoorbeeld deze: https://shop.verstegen.nl(...)lazen-strooier-13-g/quote:Op woensdag 19 juni 2024 12:57 schreef marc0871 het volgende:
[..]
Het is niet zo zeer dat het een probleem is of dat het te duur is.
Het gaat erom dat ze tot wel voor de helft uit zout bestaan en de andere helft soms amper voor een kwart uit de kruiden en specerijen die je dacht te kopen.
Met een eetlepel kruiden en specerijen en een theelepel zout, kan ik een gerecht minstens zo op smaak brengen, als die vier eetlepels zut die er in zo'n zakje zit.
Nou goed, en een theelepel maizena om het eventuele sausje wat dikker te maken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |
Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.
Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.
Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe
Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop