Dat valt vaak mee als er eerst bijvoorbeeld 5 w 30 in zat en later 5 w40 kan dat geen kwaad teveel olie wel maar dat stoot de motor wel af en dat zie je ook wel. Dat de olie zwart is is niet zo erg, zie je vaak bij oudere auto's Bobine kan nat van olie zijn , in dat geval klepdeksel pakking laten vervangen en de bobine /bougies.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:23 schreef ToT het volgende:
Elektrische auto weggedaan en een oud benzine-autootje bij een garage gekocht zonder garantie.
Ding reed helemaal prima; motorisch klonk het goed, reed soepel, schakelde prima en remde prima.
Het is een Peugeot 207 en die dingen lusten nogal wat olie. Binnen 2 dagen verscheen dan ook een melding dat het oliepeil laag was. Even gecontroleerd; de olie was vrij redelijk van kleur maar inderdaad wel wat laag.
Naar een winkel gegaan waar ze gecheckt hebben welke olie er in moest en die heb ik gekocht.
Toen ik het ging bijvullen zag ik ook een sticker op de motor die bevestigde dat ik de juiste soort had en ik heb het bijgevuld.
De volgende ochtend begon ik af en toe een benzinelucht in de auto te ruiken en zojuist begon de auto hevig te schokken tussen 2000 en 3000 toeren!
Olie weer gecheckt en ik heb het idee dat het er nu een stuk zwarter uit ziet.
Kan het met elkaar te maken hebben? Misschien dat er een verkeerde olie in zat en ik nu de goede er in heb gedaan en dat dat niet zo lekker met elkaar gaat? Maar gaat de auto daar van schokken, of staat dit los van elkaar?
En is het veilig om nog de weg op te gaan met de auto?
Litertje olie ongeveer, maar er zit niet te veel in.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:33 schreef Pajanus het volgende:
Hoeveel olie heb je er in gedaan?
Schokt hij vanuit de motor? of versnellingsbak? loopt de motor mooi gelijk of niet ?
Niet geprobeerd, maar het is vooral in de hogere versnellingen heb ik het idee. Bij lagere snelheden (en lagere versnellingen dus) is het minder.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
Schokt hij ook als je stationair naar 2/3 duizend toeren gaat?
Geen idee, ik heb er weinig verstand van, maar met een koude motor loopt hij nog steeds gewoon goed.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:32 schreef Fer het volgende:
Bobine zal wel kapot gegaan zijn toevallig, dat kan bij zo’n Peugeot wel spontaan. Bij een VAG doos trouwens ook.
Toen ik hem kocht zag ik wel een steeksleuteltje branden; waarschijnlijk omdat hij te lang geen beurt heeft gehad. Verder zie ik geen opvallende lampjes branden. Zal zo nog even kijken voor de zekerheid.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:38 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dat valt vaak mee als er eerst bijvoorbeeld 5 w 30 in zat en later 5 w40 kan dat geen kwaad teveel olie wel maar dat stoot de motor wel af en dat zie je ook wel. Dat de olie zwart is is niet zo erg, zie je vaak bij oudere auto's Bobine kan nat van olie zijn , in dat geval klepdeksel pakking laten vervangen en de bobine /bougies.
Motormanagent lampje brand niet?
Ik vraag iemand of die het even kan controleren.quote:
Als het kleppendeksel lekt kan dit in de bougiegaten komen waardoor er vonkoverslag plaats vindt.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:58 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik vraag iemand of die het even kan controleren.
Wel ff schrikken als ik er over google: " In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot een motorbrand. Als uw auto een van deze vertoont moeten de bougies zo snel mogelijk worden geïnspecteerd. "
De 207's zijn wel olieslurpers, dus dat laatste zou wel het geval kunnen zijn.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:58 schreef Fer het volgende:
1: Bobine spontaan kapot![]()
2: Zuipt zoveel olie dat de bougies nu vervuild zijn.
Mij is verzekerd dat dit een auto voor hoogbejaarden is i.p.v. Sjonnies; ik ben dus opgelicht!quote:
Ik zie met kentekencheck dat hij een keer afgekeurd was wegens "lekkage overige vloeistoffen".quote:Op maandag 17 juni 2024 18:03 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Als het kleppendeksel lekt kan dit in de bougiegaten komen waardoor er vonkoverslag plaats vindt.
Maar als je auto veel olie verbruikt kan dat slecht op 3 manieren:
1-hij verbruikt het daadwerkelijk en dat zie je wel aan de blauwe pluimen in je achteruitkijkspiegel.
2-lekke koppakking=zwarte koelvloeistof
3-uitwendige lekkage
Ik doelde meer op dat er niks in het oliereservoir is gevallen tijdens het bijvullenquote:Op maandag 17 juni 2024 18:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Mij is verzekerd dat dit een auto voor hoogbejaarden is i.p.v. Sjonnies; ik ben dus opgelicht!
Ow!quote:Op maandag 17 juni 2024 18:21 schreef FvanS het volgende:
[..]
Ik doelde meer op dat er niks in het oliereservoir is gevallen tijdens het bijvullen
Mja een autobedrijf zal ook nog zeggen dat de auto van een sjonnie is geweest.
Kijk, dit klinkt me heel logisch in de oren!quote:Op maandag 17 juni 2024 18:22 schreef Fer het volgende:
Wat ook nog kan, dat ze er een dikkere olie in hebben gedaan, zodat het olieverbruik binnen de perken blijft. TS gooit er de juiste, dunnere olie in, waardoor het verbruik omhoog schiet. Zodanig dat het de verbranding of bougies vervuild.
Niet echt. Olie verversen kan nooit kwaad maar je gaat er geen lekkage mee op lossen. Het gevolg van dunnere olie is, is dat je de lekkage iets sneller op ziet treden maar eenmaal een lekkage ga je die niet verhelpen met nieuwe olie of bougies.quote:Op maandag 17 juni 2024 18:23 schreef ToT het volgende:
[..]
Kijk, dit klinkt me heel logisch in de oren!
Dan zou olie verversen en de bougies schoonmaken / vervangen de oplossing moeten bieden?
het kan ook zijn dat je motor niet geschikt is voor E10, dan zul je E5 oftewel 98 moeten tanken ipv 95.quote:Op maandag 17 juni 2024 18:16 schreef ToT het volgende:
Maar heeft dit effect op warme motoren, dat-ie bij een bepaald toerental gaat schokken?
Apk zegt eigenlijk helemaal niets over de motorische staat van een autoquote:Op maandag 17 juni 2024 15:30 schreef ToT het volgende:
Gaat om een auto met bijna 2 ton op de teller, heeft 2 jaar geleden de laatste beurt gehad, is nu 14.600 km te lang doorgereden volgens de display.
Schijnt een redelijke tijd stil te hebben gestaan, maar heeft nog een half jaar APK en met de kentekencheck kom ik geen verontrustende dingen tegen.
Het is echt van de ene dag op de andere ontstaan, en nee: geen lampje.quote:Op maandag 17 juni 2024 19:37 schreef sturmpie het volgende:
door olie bij te vullen ontstaan er normaal gezien geen problemen.
horten en stoten kan ook betekenen dat je distributieketting is uitgerekt ? brandt 't check-engine lampje ?
quote:Op maandag 17 juni 2024 20:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Apk zegt eigenlijk helemaal niets over de motorische staat van een auto
Het zegt dat de banden, remmen, ophanging en carrosserie etc in orde zijn
Een auto met bij wijze van 10 jaar geen motorolie vervangen en 2 ton op de teller komt gewoon door de apk maar is afgeschreven werk, handelaren hebben heel veel truukjes om problemen tijdelijk te verhelpen zodat ze pas later terug komen en het hun bijna niets kost
Ik zou beginnen met het kopen van een obd2 uitlezer, die heb je al voor 15 euro ofzo en dan lees je de auto computer met je mobiel uit
Ik heb zelf deze, iPhone en wifi variant
https://www.bol.com/nl/nl(...)pc/9300000033525073/
Je haalt er aardig watl mee uit, maar je kan er niet zo veel mee als met een goede autel, daar is de prijs uiteraard ook naar. Maar het geeft je wel een eerste indicatie en je kan vaak bepaalde storingscodes die achterblijven zelf wissen
quote:Op maandag 17 juni 2024 20:52 schreef ToT het volgende:
[..]Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat in zou moeten steken!
(inb4 m'n hol
) en wat er mee te doen en hoe de boel te interpreteren!
Ik hoop dat de garage snel reageert en aanbiedt er naar te kijken, en anders neem ik hem naar een fatsoenlijke andere garage.
Ow handig!quote:Op maandag 17 juni 2024 20:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Links van het stuur blijkbaar voor jouw auto
Na het inpluggen en scannen van je auto krijg je zoiets te zien
[ link | afbeelding ]
Ik gebruik deze app
https://apps.apple.com/nl/app/car-scanner-elm-obd2/id1259933623
Je kan dan die codes weer opzoeken op Google voor meer informatie of ze wissen
Mijn vorige auto schoot eens in de maand in de noodloop waardoor het vermogen weg viel, via die scanner kon ik de error wissen en weer verder, de auto was oud en de reparatie kosten waren te hoog, prima oplossing en ik heb er nog 2 jaar mee door geredenquote:Op maandag 17 juni 2024 21:00 schreef ToT het volgende:
[..]
Ow handig!![]()
Als ik er morgen niet verder mee kom, kan ik dit idd wel aanschaffen, en sowieso is het misschien wel handig.
Dat scheelt!quote:Op maandag 17 juni 2024 21:02 schreef SnodeSnuiter het volgende:
[..]
Mijn vorige auto schoot eens in de maand in de noodloop waardoor het vermogen weg viel, via die scanner kon ik de error wissen en weer verder, de auto was oud en de reparatie kosten waren te hoog, prima oplossing en ik heb er nog 2 jaar mee door gereden
als er geen motorstoringslampje brandt dan is 't iets met brandstof of ontsteking.quote:Op maandag 17 juni 2024 20:48 schreef ToT het volgende:
[..]
Het is echt van de ene dag op de andere ontstaan, en nee: geen lampje.
Dit beestje is uit 2012.quote:Op maandag 17 juni 2024 21:20 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als er geen motorstoringslampje brandt dan is 't iets met brandstof of ontsteking.
't eerste wat mij te binnen schiet is: is de motor van je auto wel geschikt voor de goedkope E10/95 brandstof, omdat oudere motoren, veelal voor bouwjaar '05, daar niet tegen kunnen, motor gaat er slecht van lopen en startproblemen bij koude motor, als je dan E5/98 tankt is 't probleem na 'n tijdje verholpen.
als hij koud goed start kan er weinig mis mee zijn, vast iets met onsteking/brandstofmengsel, breng hem naar de VAKGARAGEquote:Op maandag 17 juni 2024 21:22 schreef ToT het volgende:
En de motor loopt koud juist probleemloos; het gestotter is als-ie warm is.
Ga ik nu ook doen, het probleem is nu echt heel extreem. Even de auto wat af laten koelen en ik ga naar de garage.quote:Op maandag 17 juni 2024 22:01 schreef sturmpie het volgende:
[..]
als hij koud goed start kan er weinig mis mee zijn, vast iets met onsteking/brandstofmengsel, breng hem naar de VAKGARAGE
dan trok hij valse lucht, en dat leidt tot onregelmatigheid, verder kan ik er niks bij bedenken, blij dat het probleem verholpen is, veel plezier verder met je autoquote:Op dinsdag 18 juni 2024 10:07 schreef ToT het volgende:
De oorzaak? De oliedop zat er net niet strak genoeg op!
quote:Op dinsdag 18 juni 2024 18:40 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dan trok hij valse lucht, en dat leidt tot onregelmatigheid, verder kan ik er niks bij bedenken, blij dat het probleem verholpen is, veel plezier verder met je auto
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |