Dat valt vaak mee als er eerst bijvoorbeeld 5 w 30 in zat en later 5 w40 kan dat geen kwaad teveel olie wel maar dat stoot de motor wel af en dat zie je ook wel. Dat de olie zwart is is niet zo erg, zie je vaak bij oudere auto's Bobine kan nat van olie zijn , in dat geval klepdeksel pakking laten vervangen en de bobine /bougies.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:23 schreef ToT het volgende:
Elektrische auto weggedaan en een oud benzine-autootje bij een garage gekocht zonder garantie.
Ding reed helemaal prima; motorisch klonk het goed, reed soepel, schakelde prima en remde prima.
Het is een Peugeot 207 en die dingen lusten nogal wat olie. Binnen 2 dagen verscheen dan ook een melding dat het oliepeil laag was. Even gecontroleerd; de olie was vrij redelijk van kleur maar inderdaad wel wat laag.
Naar een winkel gegaan waar ze gecheckt hebben welke olie er in moest en die heb ik gekocht.
Toen ik het ging bijvullen zag ik ook een sticker op de motor die bevestigde dat ik de juiste soort had en ik heb het bijgevuld.
De volgende ochtend begon ik af en toe een benzinelucht in de auto te ruiken en zojuist begon de auto hevig te schokken tussen 2000 en 3000 toeren!
Olie weer gecheckt en ik heb het idee dat het er nu een stuk zwarter uit ziet.
Kan het met elkaar te maken hebben? Misschien dat er een verkeerde olie in zat en ik nu de goede er in heb gedaan en dat dat niet zo lekker met elkaar gaat? Maar gaat de auto daar van schokken, of staat dit los van elkaar?
En is het veilig om nog de weg op te gaan met de auto?
Litertje olie ongeveer, maar er zit niet te veel in.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:33 schreef Pajanus het volgende:
Hoeveel olie heb je er in gedaan?
Schokt hij vanuit de motor? of versnellingsbak? loopt de motor mooi gelijk of niet ?
Niet geprobeerd, maar het is vooral in de hogere versnellingen heb ik het idee. Bij lagere snelheden (en lagere versnellingen dus) is het minder.quote:Op maandag 17 juni 2024 15:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
Schokt hij ook als je stationair naar 2/3 duizend toeren gaat?
Geen idee, ik heb er weinig verstand van, maar met een koude motor loopt hij nog steeds gewoon goed.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:32 schreef Fer het volgende:
Bobine zal wel kapot gegaan zijn toevallig, dat kan bij zo’n Peugeot wel spontaan. Bij een VAG doos trouwens ook.
Toen ik hem kocht zag ik wel een steeksleuteltje branden; waarschijnlijk omdat hij te lang geen beurt heeft gehad. Verder zie ik geen opvallende lampjes branden. Zal zo nog even kijken voor de zekerheid.quote:Op maandag 17 juni 2024 16:38 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
Dat valt vaak mee als er eerst bijvoorbeeld 5 w 30 in zat en later 5 w40 kan dat geen kwaad teveel olie wel maar dat stoot de motor wel af en dat zie je ook wel. Dat de olie zwart is is niet zo erg, zie je vaak bij oudere auto's Bobine kan nat van olie zijn , in dat geval klepdeksel pakking laten vervangen en de bobine /bougies.
Motormanagent lampje brand niet?
Ik vraag iemand of die het even kan controleren.quote:
Als het kleppendeksel lekt kan dit in de bougiegaten komen waardoor er vonkoverslag plaats vindt.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:58 schreef ToT het volgende:
[..]
Ik vraag iemand of die het even kan controleren.
Wel ff schrikken als ik er over google: " In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot een motorbrand. Als uw auto een van deze vertoont moeten de bougies zo snel mogelijk worden geïnspecteerd. "
De 207's zijn wel olieslurpers, dus dat laatste zou wel het geval kunnen zijn.quote:Op maandag 17 juni 2024 17:58 schreef Fer het volgende:
1: Bobine spontaan kapot![]()
2: Zuipt zoveel olie dat de bougies nu vervuild zijn.
Mij is verzekerd dat dit een auto voor hoogbejaarden is i.p.v. Sjonnies; ik ben dus opgelicht!quote:
Ik zie met kentekencheck dat hij een keer afgekeurd was wegens "lekkage overige vloeistoffen".quote:Op maandag 17 juni 2024 18:03 schreef Electric_Eye het volgende:
[..]
Als het kleppendeksel lekt kan dit in de bougiegaten komen waardoor er vonkoverslag plaats vindt.
Maar als je auto veel olie verbruikt kan dat slecht op 3 manieren:
1-hij verbruikt het daadwerkelijk en dat zie je wel aan de blauwe pluimen in je achteruitkijkspiegel.
2-lekke koppakking=zwarte koelvloeistof
3-uitwendige lekkage
Ik doelde meer op dat er niks in het oliereservoir is gevallen tijdens het bijvullenquote:Op maandag 17 juni 2024 18:14 schreef ToT het volgende:
[..]
Mij is verzekerd dat dit een auto voor hoogbejaarden is i.p.v. Sjonnies; ik ben dus opgelicht!
Ow!quote:Op maandag 17 juni 2024 18:21 schreef FvanS het volgende:
[..]
Ik doelde meer op dat er niks in het oliereservoir is gevallen tijdens het bijvullen
Mja een autobedrijf zal ook nog zeggen dat de auto van een sjonnie is geweest.
Kijk, dit klinkt me heel logisch in de oren!quote:Op maandag 17 juni 2024 18:22 schreef Fer het volgende:
Wat ook nog kan, dat ze er een dikkere olie in hebben gedaan, zodat het olieverbruik binnen de perken blijft. TS gooit er de juiste, dunnere olie in, waardoor het verbruik omhoog schiet. Zodanig dat het de verbranding of bougies vervuild.
Niet echt. Olie verversen kan nooit kwaad maar je gaat er geen lekkage mee op lossen. Het gevolg van dunnere olie is, is dat je de lekkage iets sneller op ziet treden maar eenmaal een lekkage ga je die niet verhelpen met nieuwe olie of bougies.quote:Op maandag 17 juni 2024 18:23 schreef ToT het volgende:
[..]
Kijk, dit klinkt me heel logisch in de oren!
Dan zou olie verversen en de bougies schoonmaken / vervangen de oplossing moeten bieden?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |