abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213946681
Elektrische auto weggedaan en een oud benzine-autootje bij een garage gekocht zonder garantie.
Ding reed helemaal prima; motorisch klonk het goed, reed soepel, schakelde prima en remde prima.

Het is een Peugeot 207 en die dingen lusten nogal wat olie. Binnen 2 dagen verscheen dan ook een melding dat het oliepeil laag was. Even gecontroleerd; de olie was vrij redelijk van kleur maar inderdaad wel wat laag.
Naar een winkel gegaan waar ze gecheckt hebben welke olie er in moest en die heb ik gekocht.
Toen ik het ging bijvullen zag ik ook een sticker op de motor die bevestigde dat ik de juiste soort had en ik heb het bijgevuld.
De volgende ochtend begon ik af en toe een benzinelucht in de auto te ruiken en zojuist begon de auto hevig te schokken tussen 2000 en 3000 toeren! :X

Olie weer gecheckt en ik heb het idee dat het er nu een stuk zwarter uit ziet.

Kan het met elkaar te maken hebben? Misschien dat er een verkeerde olie in zat en ik nu de goede er in heb gedaan en dat dat niet zo lekker met elkaar gaat? Maar gaat de auto daar van schokken, of staat dit los van elkaar?
En is het veilig om nog de weg op te gaan met de auto?
pi_213946806
Gaat om een auto met bijna 2 ton op de teller, heeft 2 jaar geleden de laatste beurt gehad, is nu 14.600 km te lang doorgereden volgens de display.
Schijnt een redelijke tijd stil te hebben gestaan, maar heeft nog een half jaar APK en met de kentekencheck kom ik geen verontrustende dingen tegen.
  maandag 17 juni 2024 @ 15:33:30 #3
443733 Pajanus
grgr pajanus
pi_213946844
Hoeveel olie heb je er in gedaan?

Schokt hij vanuit de motor? of versnellingsbak? loopt de motor mooi gelijk of niet ?
Lachen joh.
pi_213946876
Schokt hij ook als je stationair naar 2/3 duizend toeren gaat?
pi_213947205
Heb je al je sieraden nog om?
pi_213947621
Bobine zal wel kapot gegaan zijn toevallig, dat kan bij zo’n Peugeot wel spontaan. Bij een VAG doos trouwens ook.
.
pi_213947704
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:23 schreef ToT het volgende:
Elektrische auto weggedaan en een oud benzine-autootje bij een garage gekocht zonder garantie.
Ding reed helemaal prima; motorisch klonk het goed, reed soepel, schakelde prima en remde prima.

Het is een Peugeot 207 en die dingen lusten nogal wat olie. Binnen 2 dagen verscheen dan ook een melding dat het oliepeil laag was. Even gecontroleerd; de olie was vrij redelijk van kleur maar inderdaad wel wat laag.
Naar een winkel gegaan waar ze gecheckt hebben welke olie er in moest en die heb ik gekocht.
Toen ik het ging bijvullen zag ik ook een sticker op de motor die bevestigde dat ik de juiste soort had en ik heb het bijgevuld.
De volgende ochtend begon ik af en toe een benzinelucht in de auto te ruiken en zojuist begon de auto hevig te schokken tussen 2000 en 3000 toeren! :X

Olie weer gecheckt en ik heb het idee dat het er nu een stuk zwarter uit ziet.

Kan het met elkaar te maken hebben? Misschien dat er een verkeerde olie in zat en ik nu de goede er in heb gedaan en dat dat niet zo lekker met elkaar gaat? Maar gaat de auto daar van schokken, of staat dit los van elkaar?
En is het veilig om nog de weg op te gaan met de auto?
Dat valt vaak mee als er eerst bijvoorbeeld 5 w 30 in zat en later 5 w40 kan dat geen kwaad teveel olie wel maar dat stoot de motor wel af en dat zie je ook wel. Dat de olie zwart is is niet zo erg, zie je vaak bij oudere auto's Bobine kan nat van olie zijn , in dat geval klepdeksel pakking laten vervangen en de bobine /bougies.

Motormanagent lampje brand niet?
pi_213948557
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:33 schreef Pajanus het volgende:
Hoeveel olie heb je er in gedaan?

Schokt hij vanuit de motor? of versnellingsbak? loopt de motor mooi gelijk of niet ?
Litertje olie ongeveer, maar er zit niet te veel in.
Volgens mij schokt hij vanuit de motor, zonet hoorde ik ook iets van een ratel tijdens het schokken. (Kleppen?)
Buiten dat schokken om draait de motor gewoon gelijkmatig en zonder rare bijgeluiden of zo.

Ik merk sinds vandaag wel soms iets van een benzinegeur in de auto.

Oh, en als je in die toeren van 2000 - 3000 flink gas geeft, hapert hij niet.
pi_213948563
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:35 schreef OxygeneFRL het volgende:
Schokt hij ook als je stationair naar 2/3 duizend toeren gaat?
Niet geprobeerd, maar het is vooral in de hogere versnellingen heb ik het idee. Bij lagere snelheden (en lagere versnellingen dus) is het minder.
pi_213948569
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:32 schreef Fer het volgende:
Bobine zal wel kapot gegaan zijn toevallig, dat kan bij zo’n Peugeot wel spontaan. Bij een VAG doos trouwens ook.
Geen idee, ik heb er weinig verstand van, maar met een koude motor loopt hij nog steeds gewoon goed.
pi_213948583
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:38 schreef michiel_merk het volgende:

[..]
Dat valt vaak mee als er eerst bijvoorbeeld 5 w 30 in zat en later 5 w40 kan dat geen kwaad teveel olie wel maar dat stoot de motor wel af en dat zie je ook wel. Dat de olie zwart is is niet zo erg, zie je vaak bij oudere auto's Bobine kan nat van olie zijn , in dat geval klepdeksel pakking laten vervangen en de bobine /bougies.

Motormanagent lampje brand niet?
Toen ik hem kocht zag ik wel een steeksleuteltje branden; waarschijnlijk omdat hij te lang geen beurt heeft gehad. Verder zie ik geen opvallende lampjes branden. Zal zo nog even kijken voor de zekerheid.

Edit: gecheckt, lampje bleef na het starten een paar seconden branden maar ging toch uit. :)
pi_213948623
Olie in de bougiegaten?
pi_213948644
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 17:56 schreef Electric_Eye het volgende:
Olie in de bougiegaten?
Ik vraag iemand of die het even kan controleren.

Wel ff schrikken als ik er over google: " In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot een motorbrand. Als uw auto een van deze vertoont moeten de bougies zo snel mogelijk worden geïnspecteerd. "
pi_213948645
1: Bobine spontaan kapot :{

2: Zuipt zoveel olie dat de bougies nu vervuild zijn. ;(
.
pi_213948655
Welk EV heb je verkocht?
pi_213948715
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 17:58 schreef ToT het volgende:

[..]
Ik vraag iemand of die het even kan controleren.

Wel ff schrikken als ik er over google: " In extreme gevallen kan dit zelfs leiden tot een motorbrand. Als uw auto een van deze vertoont moeten de bougies zo snel mogelijk worden geïnspecteerd. "
Als het kleppendeksel lekt kan dit in de bougiegaten komen waardoor er vonkoverslag plaats vindt.

Maar als je auto veel olie verbruikt kan dat slecht op 3 manieren:
1-hij verbruikt het daadwerkelijk en dat zie je wel aan de blauwe pluimen in je achteruitkijkspiegel.
2-lekke koppakking=zwarte koelvloeistof
3-uitwendige lekkage
pi_213948961
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 17:58 schreef Fer het volgende:
1: Bobine spontaan kapot :{

2: Zuipt zoveel olie dat de bougies nu vervuild zijn. ;(
De 207's zijn wel olieslurpers, dus dat laatste zou wel het geval kunnen zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 16:01 schreef FvanS het volgende:
Heb je al je sieraden nog om?
Mij is verzekerd dat dit een auto voor hoogbejaarden is i.p.v. Sjonnies; ik ben dus opgelicht! -O-
pi_213948964
quote:
3s.gif Op maandag 17 juni 2024 17:59 schreef Socios het volgende:
Welk EV heb je verkocht?
MG ZS EV, de nieuwe versie.
pi_213948984
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:03 schreef Electric_Eye het volgende:

[..]
Als het kleppendeksel lekt kan dit in de bougiegaten komen waardoor er vonkoverslag plaats vindt.

Maar als je auto veel olie verbruikt kan dat slecht op 3 manieren:
1-hij verbruikt het daadwerkelijk en dat zie je wel aan de blauwe pluimen in je achteruitkijkspiegel.
2-lekke koppakking=zwarte koelvloeistof
3-uitwendige lekkage
Ik zie met kentekencheck dat hij een keer afgekeurd was wegens "lekkage overige vloeistoffen".

Ik zie geen blauwe pluimen. Koelvloeistof heb ik nog niet naar gekeken, uitwendige lekkage lijkt me het meest voor de hand liggend.

Maar heeft dit effect op warme motoren, dat-ie bij een bepaald toerental gaat schokken?
pi_213949095
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:14 schreef ToT het volgende:


[..]
Mij is verzekerd dat dit een auto voor hoogbejaarden is i.p.v. Sjonnies; ik ben dus opgelicht! -O-
Ik doelde meer op dat er niks in het oliereservoir is gevallen tijdens het bijvullen :P

Mja een autobedrijf zal ook nog zeggen dat de auto van een sjonnie is geweest.
pi_213949106
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:21 schreef FvanS het volgende:

[..]
Ik doelde meer op dat er niks in het oliereservoir is gevallen tijdens het bijvullen :P

Mja een autobedrijf zal ook nog zeggen dat de auto van een sjonnie is geweest.
Ow! _O- :P
pi_213949126
Wat ook nog kan, dat ze er een dikkere olie in hebben gedaan, zodat het olieverbruik binnen de perken blijft. TS gooit er de juiste, dunnere olie in, waardoor het verbruik omhoog schiet. Zodanig dat het de verbranding of bougies vervuild.
.
pi_213949156
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:22 schreef Fer het volgende:
Wat ook nog kan, dat ze er een dikkere olie in hebben gedaan, zodat het olieverbruik binnen de perken blijft. TS gooit er de juiste, dunnere olie in, waardoor het verbruik omhoog schiet. Zodanig dat het de verbranding of bougies vervuild.
Kijk, dit klinkt me heel logisch in de oren! :Y
Dan zou olie verversen en de bougies schoonmaken / vervangen de oplossing moeten bieden?
pi_213950635
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:23 schreef ToT het volgende:

[..]
Kijk, dit klinkt me heel logisch in de oren! :Y
Dan zou olie verversen en de bougies schoonmaken / vervangen de oplossing moeten bieden?
Niet echt. Olie verversen kan nooit kwaad maar je gaat er geen lekkage mee op lossen. Het gevolg van dunnere olie is, is dat je de lekkage iets sneller op ziet treden maar eenmaal een lekkage ga je die niet verhelpen met nieuwe olie of bougies.

Maar al met al is het van afstand zonder foto’s of een filmpje ook lastig te raden wat het allemaal kan zijn.
  maandag 17 juni 2024 @ 19:37:14 #25
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213950662
door olie bij te vullen ontstaan er normaal gezien geen problemen.

horten en stoten kan ook betekenen dat je distributieketting is uitgerekt ? brandt 't check-engine lampje ?
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 17 juni 2024 @ 19:39:13 #26
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213950707
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 18:16 schreef ToT het volgende:
Maar heeft dit effect op warme motoren, dat-ie bij een bepaald toerental gaat schokken?
het kan ook zijn dat je motor niet geschikt is voor E10, dan zul je E5 oftewel 98 moeten tanken ipv 95.
als dat 't geval is dan heb je last van startproblemen en onregelmatig lopen van de motor.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213952178
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 15:30 schreef ToT het volgende:
Gaat om een auto met bijna 2 ton op de teller, heeft 2 jaar geleden de laatste beurt gehad, is nu 14.600 km te lang doorgereden volgens de display.
Schijnt een redelijke tijd stil te hebben gestaan, maar heeft nog een half jaar APK en met de kentekencheck kom ik geen verontrustende dingen tegen.
Apk zegt eigenlijk helemaal niets over de motorische staat van een auto
Het zegt dat de banden, remmen, ophanging en carrosserie etc in orde zijn


Een auto met bij wijze van 10 jaar geen motorolie vervangen en 2 ton op de teller komt gewoon door de apk maar is afgeschreven werk, handelaren hebben heel veel truukjes om problemen tijdelijk te verhelpen zodat ze pas later terug komen en het hun bijna niets kost

Ik zou beginnen met het kopen van een obd2 uitlezer, die heb je al voor 15 euro ofzo en dan lees je de auto computer met je mobiel uit

Ik heb zelf deze, iPhone en wifi variant
https://www.bol.com/nl/nl(...)pc/9300000033525073/

Je haalt er aardig watl mee uit, maar je kan er niet zo veel mee als met een goede autel, daar is de prijs uiteraard ook naar. Maar het geeft je wel een eerste indicatie en je kan vaak bepaalde storingscodes die achterblijven zelf wissen
pi_213952243
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 19:37 schreef sturmpie het volgende:
door olie bij te vullen ontstaan er normaal gezien geen problemen.

horten en stoten kan ook betekenen dat je distributieketting is uitgerekt ? brandt 't check-engine lampje ?
Het is echt van de ene dag op de andere ontstaan, en nee: geen lampje. :)
pi_213952287
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:44 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Apk zegt eigenlijk helemaal niets over de motorische staat van een auto
Het zegt dat de banden, remmen, ophanging en carrosserie etc in orde zijn

Een auto met bij wijze van 10 jaar geen motorolie vervangen en 2 ton op de teller komt gewoon door de apk maar is afgeschreven werk, handelaren hebben heel veel truukjes om problemen tijdelijk te verhelpen zodat ze pas later terug komen en het hun bijna niets kost

Ik zou beginnen met het kopen van een obd2 uitlezer, die heb je al voor 15 euro ofzo en dan lees je de auto computer met je mobiel uit

Ik heb zelf deze, iPhone en wifi variant
https://www.bol.com/nl/nl(...)pc/9300000033525073/

Je haalt er aardig watl mee uit, maar je kan er niet zo veel mee als met een goede autel, daar is de prijs uiteraard ook naar. Maar het geeft je wel een eerste indicatie en je kan vaak bepaalde storingscodes die achterblijven zelf wissen
_O- Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat in zou moeten steken! :D (inb4 m'n hol :') ) en wat er mee te doen en hoe de boel te interpreteren! _O-

Ik hoop dat de garage snel reageert en aanbiedt er naar te kijken, en anders neem ik hem naar een fatsoenlijke andere garage.
pi_213952445
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:52 schreef ToT het volgende:

[..]
_O- Ik heb werkelijk geen idee waar ik dat in zou moeten steken! :D (inb4 m'n hol :') ) en wat er mee te doen en hoe de boel te interpreteren! _O-

Ik hoop dat de garage snel reageert en aanbiedt er naar te kijken, en anders neem ik hem naar een fatsoenlijke andere garage.


Links van het stuur blijkbaar voor jouw auto

Na het inpluggen en scannen van je auto krijg je zoiets te zien



Ik gebruik deze app

https://apps.apple.com/nl/app/car-scanner-elm-obd2/id1259933623

Je kan dan die codes weer opzoeken op Google voor meer informatie of ze wissen
pi_213952472
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:58 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Links van het stuur blijkbaar voor jouw auto

Na het inpluggen en scannen van je auto krijg je zoiets te zien

[ link | afbeelding ]

Ik gebruik deze app

https://apps.apple.com/nl/app/car-scanner-elm-obd2/id1259933623

Je kan dan die codes weer opzoeken op Google voor meer informatie of ze wissen
Ow handig! :D ^O^
Als ik er morgen niet verder mee kom, kan ik dit idd wel aanschaffen, en sowieso is het misschien wel handig. :)
pi_213952552
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:00 schreef ToT het volgende:

[..]
Ow handig! :D ^O^
Als ik er morgen niet verder mee kom, kan ik dit idd wel aanschaffen, en sowieso is het misschien wel handig. :)
Mijn vorige auto schoot eens in de maand in de noodloop waardoor het vermogen weg viel, via die scanner kon ik de error wissen en weer verder, de auto was oud en de reparatie kosten waren te hoog, prima oplossing en ik heb er nog 2 jaar mee door gereden
pi_213952627
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:02 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Mijn vorige auto schoot eens in de maand in de noodloop waardoor het vermogen weg viel, via die scanner kon ik de error wissen en weer verder, de auto was oud en de reparatie kosten waren te hoog, prima oplossing en ik heb er nog 2 jaar mee door gereden
Dat scheelt! :D

Ja het liefste zou ik deze bak weer terug willen verkopen aan de garage. Ik wil er zelfs wel een paar honderd euro op inleveren, maar no way dat ik echt ¤1350 ga afschrijven zoals zij voorstellen!
  maandag 17 juni 2024 @ 21:20:47 #34
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213953086
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 20:48 schreef ToT het volgende:

[..]
Het is echt van de ene dag op de andere ontstaan, en nee: geen lampje. :)
als er geen motorstoringslampje brandt dan is 't iets met brandstof of ontsteking.
't eerste wat mij te binnen schiet is: is de motor van je auto wel geschikt voor de goedkope E10/95 brandstof, omdat oudere motoren, veelal voor bouwjaar '05, daar niet tegen kunnen, motor gaat er slecht van lopen en startproblemen bij koude motor, als je dan E5/98 tankt is 't probleem na 'n tijdje verholpen.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213953134
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:20 schreef sturmpie het volgende:

[..]
als er geen motorstoringslampje brandt dan is 't iets met brandstof of ontsteking.
't eerste wat mij te binnen schiet is: is de motor van je auto wel geschikt voor de goedkope E10/95 brandstof, omdat oudere motoren, veelal voor bouwjaar '05, daar niet tegen kunnen, motor gaat er slecht van lopen en startproblemen bij koude motor, als je dan E5/98 tankt is 't probleem na 'n tijdje verholpen.
Dit beestje is uit 2012. :P
En ik heb een paar dagen geleden getankt en de tank is nu inmiddels al weer half leeg (ben geen "glas is half vol" kind of guy :P ) en nu ineens van de ene dag op de ander begint het gestotter.

En de motor loopt koud juist probleemloos; het gestotter is als-ie warm is.
pi_213953953
Je kan eens kijken na een lange rit parkeren en laten afkoelen tot de volgende dag. Dan koud starten en dan moet iemand even naar de uitlaat kijken hoeveel blauwe rook er uit komt.
.
  maandag 17 juni 2024 @ 22:01:14 #37
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213954032
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 21:22 schreef ToT het volgende:
En de motor loopt koud juist probleemloos; het gestotter is als-ie warm is.
als hij koud goed start kan er weinig mis mee zijn, vast iets met onsteking/brandstofmengsel, breng hem naar de VAKGARAGE
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213956857
Ennnnn nu brandt er dus wel een storingslampje en loopt hij bijna niet meer. -O-
pi_213956877
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 22:01 schreef sturmpie het volgende:

[..]
als hij koud goed start kan er weinig mis mee zijn, vast iets met onsteking/brandstofmengsel, breng hem naar de VAKGARAGE
Ga ik nu ook doen, het probleem is nu echt heel extreem. Even de auto wat af laten koelen en ik ga naar de garage.

Ik heb inmiddels contact met de verkoper gehad, en die zegt dat er absoluut geen garantie op zit.
Binnen een paar dagen kapot? Jammer dan!
pi_213957535
Dat stotteren bij hoge toerentallen kunnen (oude) lekkende bougiekabels of doppen zijn. Hoger toeren wordt meer power gevraagd. En wanneer dit overslaat naar het motorblok dan loopt de motor kortstondig op minder cilinders en voelt schokkerig aan.

Een simpel oldskool trucje om te proberen is wanneer het donker is met plantenspuit water fijn vernevelen over de lopende motor. Hoor je knettergeluidjes dan is dat de vonkoverslag en dan weet je al dat de stroom weglekt... Met het licht uit kun je zelfs de vonkjes zien en bepalen welke kabel of dop lekt. Dan kun je eventueel tijdelijke maatregelen treffen de lekkage te verhelpen, krimpkousje of tape. En nieuw setje kabels bestellen.

Nadeel van nieuwere modellen auto's en oldskool trucjes is dat je eerst een hele meuk aan kappen moet verwijderen om überhaupt bougiekabels te kunnen vinden en zien. Dat moet je even zelf bekijken.
pi_213957574
_O- De oorzaak? De oliedop zat er net niet strak genoeg op! :') (De monteur had overigens ook moeite hem er goed op te krijgen.)

Hij rijdt nu weer prima! ^O^

MAARRRRRR......het is wel een ongelooflijke schade-auto die behoorlijk netjes is gerepareerd.
pi_213959120
Ow en hij is ook uitgelezen, maar ze hebben in de lijst met storingen gelukkig niks spannends kunnen vinden. ^O^
  dinsdag 18 juni 2024 @ 18:40:52 #43
396386 sturmpie
for night & nature
pi_213962994
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 10:07 schreef ToT het volgende:
De oorzaak? De oliedop zat er net niet strak genoeg op!
dan trok hij valse lucht, en dat leidt tot onregelmatigheid, verder kan ik er niks bij bedenken, blij dat het probleem verholpen is, veel plezier verder met je auto
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_213963037
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 18:40 schreef sturmpie het volgende:

[..]
dan trok hij valse lucht, en dat leidt tot onregelmatigheid, verder kan ik er niks bij bedenken, blij dat het probleem verholpen is, veel plezier verder met je auto
^O^ Thanks!

Ja de monteur had het over dat er een drukprobleem zou ontstaan.

Hij was trouwens wel stomverbaasd dat ik zei dat hij uit 2012 kwam: "Maar hier op het raam staat 2007? Hee, op dit raam staat 2008. En hier staat wel 2012!"
Toen hij het aan een collega liet zien, vond hij ook een raam uit 2002. :')
Deze bak heeft echt flink in de kreukels gelegen.
  Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 10:32:49 #45
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')