abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 18 juni 2024 @ 23:28:48 #151
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213967759
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:27 schreef Cupfighter het volgende:
Daarom nogmaals, geen Islam gedoe hier, Nederland en Nederlandse wetten hier, van mij mag die hele Islam discussie weggeveegd worden want het voegt niks toe aan dit topic
Nee hoor; laat maar gaan.

Misschien dat bij sommige constante goedpraters en wegkijkers eindelijk dan eens de oogkleppen afgaan.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_213967790
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:28 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Nee hoor; laat maar gaan.

Misschien dat bij sommige constante goedpraters en wegkijkers eindelijk dan eens de oogkleppen afgaan.
Ja iemand lijkt welbespraakt, antwoord netjes op vragen en veroordeelt verkrachters in de sterkste bewoordingen. Vindt het vanzelfsprekend dat mannen weten dat ze niet mogen verkrachten (en wat verkrachting is.) En draait zich om en stelt dat vrouwen schuldig zijn omdat ze gelegenheid geven en dat ze niet zonder “goede reden” mogen weigeren binnen het huwelijk, want hun “plicht.” Heel illustratief toch.
  dinsdag 18 juni 2024 @ 23:36:48 #153
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_213967796
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:35 schreef Sweet_Jane het volgende:

[..]
Ja iemand lijkt welbespraakt, antwoord netjes op vragen en veroordeelt verkrachters in de sterkste bewoordingen. Vindt het vanzelfsprekend dat mannen weten dat ze niet mogen verkrachten (en wat verkrachting is.) En draait zich om en stelt dat vrouwen schuldig zijn omdat ze gelegenheid geven en dat ze niet zonder “goede reden” mogen weigeren binnen het huwelijk, want hun “plicht.” Heel illustratief toch.
Die prachtige praatjes over hoe erg ze vrouwen wel niet eren en hoog houden is dan ook complete bullshit.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 18 juni 2024 @ 23:43:52 #154
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213967829
quote:
Daarom nogmaals, geen Islam gedoe hier, Nederland en Nederlandse wetten hier, van mij mag dat hele Islam gedoe weggeveegd worden want het voegt niks toe aan dit topic
Het is niet alleen islam, het relifundamentalisme drijft erop, ongeacht welk religie.
Ook in NL zijn er stromingen die dezelfde ellende verdedigen.
Ik heb het daarom iedere keer "relifundamentele BS" genoemd, want als hij "Willem-Hendri" als username had gekozen was ik bij die teksten ook niet verbaasd geweest, maar dan hebben we het over zwarte kousen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 18 juni 2024 @ 23:51:02 #155
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213967852
quote:
Daarom nogmaals, geen Islam gedoe hier, Nederland en Nederlandse wetten hier, van mij mag dat hele Islam gedoe weggeveegd worden want het voegt niks toe aan dit topic
Nee. We are here to stay. Sorry.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_213967868
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:51 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Jammer idioot, niemand zit hier te wachten op die onzin
  woensdag 19 juni 2024 @ 00:00:34 #157
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213967925
quote:
15s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:51 schreef BansheeBoy het volgende:

[..]

Wat geen enkele reden is een topic als dit te vervuilen met relifundamentele nonsens over hoe men zou moeten leven.

Het probleem inzake victim blaming is vooral dat men het slachtoffer de schuld geeft van wat haar of hem is overkomen, het werkt niet om dan allerlei middeleeuwse omgangregels in het topic te posten, al was het alleen al omdat ze niet werken maar niemand de slachtoffers serieus neemt in een middeleeuwse samenleving.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213968046
Hey mensen, ik zie dat het veel heeft losgemaakt en ik heb begrip voor jullie vragen. Ik merk dat er veel misvattingen zijn en ik neem me voor om die waar mogelijk te verduidelijken. Geef me wel even wat tijd. Ook wil ik vragen het netjes en vriendelijk te houden naar elkaar. We hoeven het niet met elkaar eens te zijn, maar we kunnen wel op respectvolle wijze met elkaar spreken. Welterusten en een fijne avond iedereen.
  woensdag 19 juni 2024 @ 00:33:46 #159
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_213968074
Een man die claimt recht op seks te hebben omdat hij met die vrouw getrouwd is is per definitie niet respectvol.
Als je respect voor vrouwen zou hebben dan zou je niet alleen je zogenaamde recht op seks nooit noemen, maar zou je haar er al helemaal niet op wijzen dat ze ertoe verplicht is omdat dat nou eenmaal jullie religieuze afspraak is.

Claimen dat je door je huwelijk recht op seks met je vrouw hebt is het ultieme bewijs van respectloosheid jegens vrouwen.

Overigens is je vrouw tot seks verplichten in Nederland gewoon strafbaar en is dat verkrachting.
Maar goed, we laten dus kennelijk het goedpraten van verkrachting gewoon staan als er maar een religieus sausje overheen zit.
Wullie bin KOEL © Soneal
pi_213968118
Ga je religie in de woestijn verkondigen met je respect, je vraagt respect voor een vrouwonvriendelijk regime, echt ik kots erop, meer ga ik niet zeggen want dan krijg ik dadelijk een ban maar echt pffff
pi_213968141
Ik denk dat ik wel een manier zou weten om het aantal gevallen van sexueel geweld drastisch te verminderen.

De daders van sexueel geweld zijn vrijwel uitsluitend mannen. De slachtoffers zijn voornamelijk vrouwen. We kunnen jongens en mannen natuurlijk proberen zodanig op te voeden dat ze zich respectvol naar meisjes en vrouwen gedragen, maar je zal altijd wel een kleine groep houden bij wie dat niet aanslaat. En daarnaast zal je ook een groep houden bij wie dat wel aanslaat en die zich in principe respectvol naar meisjes en vrouwen gedragen, maar die dat vergeten zodra ze teveel op hebben.

De oplossing is dan ook gewoon minder mannen, dus een maatschappij met veel meer vrouwen dan mannen. Ook om andere redenen zou dat wellicht gewenst zijn, en het zou geen probleem zijn, want de man begint in hoge mate overbodig te raken. Al het werk in de maatschappij kan in principe ook door vrouwen gedaan worden, er zijn nog maar weinig beroepen waarbij de grotere fysieke kracht van mannen een beroep geschikter maken voor mannen dan voor vrouwen. En ook die beroepen kunnen aangepast worden zodat vrouwen het ook kunnen doen.

Dan komt de vraag hoe je zo'n maatschappij moet realiseren. Een methode zou natuurlijk zijn om massaal geslachtsspecifieke abortussen te plegen. Dat is uiteraard een onmenselijke methode vanwege het enorme leed aan ongeboren kinderen en aan de moeders die die ongeboren kinderen gedragen hebben. Maar gelukkig is een dergelijke methode niet nodig.

Er bestaat een techniek genaamd sperm sorting waarmee spermacellen die een meisje verwekken en spermacellen die een jongen verwekken, gescheiden kunnen worden. De scheiding van spermacellen is niet volledig, maar geeft wel een kans van zo'n 85% op het gewenste geslacht. Deze techniek wordt al op grote schaal toegepast in de veehouderij. Een rundveehouder wil vooral koeien en heeft weinig behoefte aan stieren, want koeien geven melk en maken kalveren. De stier is feitelijk alleen noodzakelijk om koeien te bevruchten. Met het sperma van één zaadlozing van een stier kunnen door middel van kunsmatige inseminatie wel honderden koeien bevrucht worden. Bij de mens werkt het in principe net zo.

Als we de maatschappij zodanig inrichten dat alle zwangerschappen tot stand komen door kunstmatige inseminatie na sperm sorting, dan krijgen we uiteindelijk een maatschappij die voor zo'n 85% uit vrouwen en voor zo'n 15% uit mannen bestaat. Het aantal gevallen van sexueel geweld zal daardoor enorm dalen en de kans dat je als vrouw slachtoffer wordt van sexueel geweld zal ook enorm dalen.
  woensdag 19 juni 2024 @ 01:29:48 #162
13462 BansheeBoy
pi_213968185
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 00:44 schreef Cupfighter het volgende:
Ga je religie in de woestijn verkondigen met je respect, je vraagt respect voor een vrouwonvriendelijk regime, echt ik kots erop, meer ga ik niet zeggen want dan krijg ik dadelijk een ban maar echt pffff
Respectvoller als @Abdullah2 ga je ze niet vinden. Hij is de meest redelijke, respectvolle en genuanceerde Fok!kers sinds @Jippie

Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
  woensdag 19 juni 2024 @ 01:31:33 #163
13462 BansheeBoy
pi_213968190
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 23:54 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Jammer idioot, niemand zit hier te wachten op die onzin
Nou, dat kan je wel zeggen. Maar als ik de moskeeën zo zie en goed analyseer komen er juist steeds meer bekeerlingen bij. Ik voel me goed.

Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 03:29:21 #164
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213968252
Gewoon niet reageren op die onzin joh
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_213968491
Verkrachting is macht willen hebben.
Het gaat niet eens om het geile aspect. De verkrachter wilt macht hebben over zijn slachtoffer.
Of diegene nou in een jute zak rondloopt of naakt.
Dus om dan achteraf tegen het slachtoffer te gaan zeggen dat die zich te uitdagend heeft aangekleed is onzin en kwetsend.
Kijk maar eens goed naar die post van @Abdullah2
Hij zal zijn vrouw niet verkrachten maar door haar te manen toch seks te hebben met hem omdat ze geen gegronde reden heeft om hem af te wijzen past hij een vorm van macht toe (vanuit religie).
Ook dat is naar mijn inziens een vorm van dwang en niet juist.
Maar goed, cultuur....religie.
Vooral dat laatste, in meerdere religies word er dwang toegepast om seks te krijgen, gaat bij de zwarten kousen band of de Amish niet anders denk ik zo.

Achteraf zoeken naar verklaringen waarom iemand verkracht is is zinloos.
De verkrachter/aanrander was fout.
Het slachtoffer had echt geen bordje om de nek.
Life is a highway...let's ride it!
pi_213969630
@Sweet_Jane
@Stepperoller

Ik was bezig met een reactie schrijven op het bericht uit het vorige deel, maar ik zal eerst hier op reageren.
pi_213969669
Alvast bedank ik de mods dat we hier open over kunnen spreken zonder dat het wordt verwijderd. Ik merk wel dat het veel tijd en energie kost, dus na dit topic ben ik van plan niet meer in deze discussie vorm over de islam aan te praten in elk topic.

Ik doe mn best zo correct en duidelijk mogelijk te reageren, maar dat lukt niet altijd. Dus ik snap dat mijn vorige post begrepen kan worden, maar ik zal mijn best doen dat te verduidelijken.

[ Bericht 2% gewijzigd door Abdullah2 op 19-06-2024 10:40:23 ]
pi_213969692
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Abdullah2 op 19-06-2024 10:08:09 ]
  Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 10:17:45 #169
5428 crew  miss_sly
pi_213969782
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:04 schreef Abdullah2 het volgende:
Alvast bedank ik de mods dat we hier open over kunnen spreken zonder dat het wordt verwijderd. Ik merk wel dat het veel tijd en energie kost, dus na dit topic ben ik van plan niet meer in deze discussie vorm over de islam aan te gaan in elk topic.

Ik doe mn best zo correct en duidelijk mogelijk te reageren, maar dat lukt niet altijd. Dus ik snap dat mijn vorige post begrepen kan worden, maar ik zal mijn best doen dat te verduidelijken.
Ik ben ervan overtuigd dat jij echt vindt dat je respect hebt voor vrouwen in het algemeen en jouw eigen vrouw in het bijzonder en dat jouw handelen volgens je geloof ook respectvol is. Ik denk niet dat je op welke wijze dan ook mensen die niet geloven en die mannen en vrouwen op een meer gelijkwaardige manier zien (of dat toch in ieder geval proberen en uitdragen) zult kunnen overtuigen dat je vrouw vriendelijk wijzen op haar plicht om jou seks te geven respectvol is.
Dat is het namelijk niet. Seks kan alleen goed en leuk zijn, als beide (of alle mensen betrokken als het er meer zijn op dat moment) er zin in hebben en het echt willen. Als aan die belangrijke voorwaarde niet wordt voldaan, is er sprake van seksueel grensoverschrijdend gedrag, op z'n minst. Als daar wel aan is voldaan, kan alles wat betrokken willen.

Ik heb als tiener zelf verkering gehad met een jongen die 3,5 jaar ouder was en die mij ook telkens weer 'overhaalde' om toch seks te hebben. Je wil niet weten wat dat doet met je gevoel over je zelf, relaties en mannen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213969984
Allereerst was mijn reactie op @-Spring antwoord op een theoretische vraag. Namelijk wat zou ik doen als mijn vrouw geen gemeenschap wilt. Dit is niet een alledaagse situatie; in een normaal en gezond huwelijk waar beide partners voor hebben gekozen nadat ze zich aangetrokken voelde tot de ander is seksuele gemeenschap namelijk erg vanzelfsprekend. Het is iets wat voor beide partijen normaal is en er bij hoort. Het is dus niet alsof ik of de gemiddelde moslim zijn vrouw dagelijks zou moeten vermanen om zijn recht, tuurlijk niet. Net zoals de man ervan geniet, geniet de vrouw er ook van. Nogmaals de vrouw heeft ook gewoon inspraak met wie ze trouwt, dit mag niet met dwang gebeuren. Dus bij het aangaan van een islamitische huwelijk - wat zowel een man als een vrouw vrijwillig aangaan - geeft een vrouw dus toestemming om seksuele gemeenschap te hebben met haar man wanneer hij dat wilt en het haar niet schaadt of tot last is. Zij heeft dus al vrijwillig haar toestemming gegeven en dit is dus zeker geen verkrachting, zoals sommigen claimen. Tuurlijk is dit niet het enige waar ze mee toe instemt. Zij en hij hebben beide rechten in het huwelijk. Zo heeft een vrouw het recht om uiterst goed behandeld te worden door de man.

Ik vergat ook te noemen, omdat het zo vanzelfsprekend is dat er gemeenschap in een huwelijk is, dat ik bij mezelf ten rade zou gaan waarom ze niet wilt. Heb ik iets gedaan? Heb ik haar slecht behandeld? Heb ik haar verdrietig gemaakt? Ruik ik niet goed? Etc. En dat dan corrigeren waar mogelijk. Of is er misschien iets bij haar aan de hand? En dat kunnen we dan samen proberen op te lossen. En dit hoeft echt niet meteen opgelost te worden, er kunnen gerust wat dagen en nachten overheen gaan.

Mocht zij ondanks dat haar toch niet goed voelen bij het huwelijk door zijn uiterlijk, slechte omgang, haat voor hem o.i.d. en ze geen gemeenschap willen dan kan ze een scheiding aanvragen.
pi_213970047
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:04 schreef Abdullah2 het volgende:
Alvast bedank ik de mods dat we hier open over kunnen spreken zonder dat het wordt verwijderd. Ik merk wel dat het veel tijd en energie kost, dus na dit topic ben ik van plan niet meer in deze discussie vorm over de islam aan te praten in elk topic.

Waarom hier wel in een topic waar het ongepast is, het is opdringerig en ongepast om hier Islamitische gewoontes te promoten.
Open zelf een topic over de Islam en laat ons hier met rust, dat is respect
  Moderator woensdag 19 juni 2024 @ 10:48:39 #172
5428 crew  miss_sly
pi_213970048
quote:
1s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:38 schreef Abdullah2 het volgende:
Allereerst was mijn reactie op @:-Spring antwoord op een theoretische vraag. Namelijk wat zou ik doen als mijn vrouw geen gemeenschap wilt. Dit is niet een alledaagse situatie; in een normaal en gezond huwelijk waar beide partners voor hebben gekozen nadat ze zich aangetrokken voelde tot de ander is seksuele gemeenschap namelijk erg vanzelfsprekend. Het is iets wat voor beide partijen normaal is en er bij hoort. Het is dus niet alsof ik of de gemiddelde moslim zijn vrouw dagelijks zou moeten vermanen om zijn recht, tuurlijk niet. Net zoals de man ervan geniet, geniet de vrouw er ook van. Nogmaals de vrouw heeft ook gewoon inspraak met wie ze trouwt, dit mag niet met dwang gebeuren. Dus bij het aangaan van een islamitische huwelijk - wat zowel een man als een vrouw vrijwillig aangaan - geeft een vrouw dus toestemming om seksuele gemeenschap te hebben met haar man wanneer hij dat wilt en het haar niet schaadt of tot last is. Zij heeft dus al vrijwillig haar toestemming gegeven en dit is dus zeker geen verkrachting, zoals sommigen claimen. Tuurlijk is dit niet het enige waar ze mee toe instemt. Zij en hij hebben beide rechten in het huwelijk. Zo heeft een vrouw het recht om uiterst goed behandeld te worden door de man.

Ik vergat ook te noemen, omdat het zo vanzelfsprekend is dat er gemeenschap in een huwelijk is, dat ik bij mezelf ten rade zou gaan waarom ze niet wilt. Heb ik iets gedaan? Heb ik haar slecht behandeld? Heb ik haar verdrietig gemaakt? Ruik ik niet goed? Etc. En dat dan corrigeren waar mogelijk. Of is er misschien iets bij haar aan de hand? En dat kunnen we dan samen proberen op te lossen. En dit hoeft echt niet meteen opgelost te worden, er kunnen gerust wat dagen en nachten overheen gaan.

Mocht zij ondanks dat haar toch niet goed voelen bij het huwelijk door zijn uiterlijk, slechte omgang, haat voor hem o.i.d. en ze geen gemeenschap willen dan kan ze een scheiding aanvragen.
Besef je zelf wel dat wat jij hier nu neerzet de mooiste versie van de islam en de omgang tussen echtgenoten is? Dat er nog heel veel moslims zijn die zich hier bepaald niet aan houden? Dat er nog steeds veel te veel jonge meisjes worden besneden? Dat er nog veel te veel jonge meisjes moeten trouwen met een oude man? Dat die man zijn huwelijkse recht claimt en seks wenst met dat veel te jonge meisje? Dat die meisjes geen inspraak hebben gehad in het huwelijk, of toch in ieder geval niet echt? Dat verkrachte vrouwen met hun verkrachter moeten trouwen om onder steniging uit te komen?

Dit is vast geen common practice onder alle moslims, en jouw versie klinkt een stuk genuanceerder en vrouwvriendelijker, maar dan nog klinkt ook in jouw statement door dat de vrouw niet écht kan zeggen dat ze geen seks wil. Ze heeft immers ingestemd met het huwelijk, dus ze wist dat daar het recht op seks voor de man bij hoort. Wat is dat toch voor een vreemd idee, dat er seks voor een man bij hoort? Sowieso, recht op seks, van wie dan ook...hoe dan?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_213970180
quote:
9s.gif Op dinsdag 18 juni 2024 22:38 schreef RockNijntje het volgende:

[..]
Hier ben ik ook erg benieuwd naar. Verder klinkt het meer als een bizarre zakelijke overeenkomst dan een liefdesrelatie. Me sex, you food. Maar dat zal dan wel weer een cultuurdingetje zijn.
Zie mijn vorige reactie.

Het is natuurlijk niet zo dat een vrouw niet geniet van seksuele gemeenschap. Beide partijen hebben daar een aandeel in in het huwelijk. Ook het eten doe je samen. Daarnaast zijn er ook andere rechten die komen kijken bij het huwelijk. Zoals het recht dat de vrouw heeft op de goede omgang van de man.

En natuurlijk komt er wel liefde kijken bij een (islamitisch) huwelijk, anders klopt er niet iets helemaal lijkt me.

Maar waarom worden deze rechten expliciet genoemd al hebben ze er beide een aandeel in?
- Het recht dat een vrouw heeft op een man dat hij haar moet onderhouden is voor sommige misschien vanzelfsprekend, maar het nadrukkelijk noemen maakt het voor beide partijen duidelijk waar de ander op kan rekenen. En dat de man een vrouw onderhoudt heeft veel voordelen. De voornaamste is dat hij makkelijker de gevaren van de buitenwereld kan trotseren, omdat hij bijvoorbeeld fysiek sterker is. Maar ook hoeft hij, op ziekte na, niet te dealen met de moeilijkheden van menstruatie, zwangerschappen en borstvoeding. Als een vrouw zich daar gerust op kan richten terwijl ze zich niet ook nog eens zorgen hoeft te maken om het inkomen, dan zal dat voor minder stress bij haar zorgen. Ook kunnen de kinderen dan genoeg aandacht krijgen. Dit alles betekent niet dat een vrouw geen geld mag verdienen. Maar al heeft ze bakken met geld, de man moet haar blijven voorzien; tenzij ze natuurlijk uit zichzelf wilt bijdragen.
- het recht dat een man op seksuele gemeenschap heeft, klinkt misschien gek om te noemen, maar toch is een gebrek aan seks in het huwelijk een degelijk probleem voor ze. Er was laatst nog een topic hier over een man die al een tijd bij zijn vrouw was en ze wilde geen seks met hem en dat hij daar veel last van had. Mannen hebben nou eenmaal een sterkere seksuele behoefte, dit kan niet ontkend worden. En De Schepper van ons weet dat ook, en wellicht geeft Hij daarom een man in het huwelijk seksuele zekerheid net zoals Hij een vrouw financiële zekeheid geeft. Maar dit alles doet niet af aan liefde en genegenheid binnen een huwelijk.
pi_213970458
quote:
7s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:48 schreef miss_sly het volgende:

[..]
-
Ik verdedig de islam, niet moslims. Dus als een moslim iets doet wat in strijd is met de islam keur ik dat af.

En wat je bijvoorbeeld noemt van dat een vrouw zou moeten trouwen met haar verkrachter om onder steniging uit te komen is onzin! Wees wel rechtvaardig aub en maak een onderscheid tussen wat islam is en wat sommige afgedwaalde mensen doen. Als een vrouw is verkracht treft haar natuurlijk geen blaam. De verkrachter is schuldig en hij dient gestraft te worden niet diegene die dat tegen haar wil is overkomen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213970469
quote:
0s.gif Op woensdag 19 juni 2024 10:48 schreef Cupfighter het volgende:

[..]
Waarom hier wel in een topic waar het ongepast is, het is opdringerig en ongepast om hier Islamitische gewoontes te promoten.
Open zelf een topic over de Islam en laat ons hier met rust, dat is respect
Het zijn reacties op anderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')