abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213943693

24 Heures Du Mans 2025 – editie 93
Onderdeel van het FIA World Endurance Championship

Race 2024 en vooruitblik
In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten.

Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams. Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden.

LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse.

De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur.


Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren.

• Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
• Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017)
• Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

Afbeelding Circuit

Circuit info inclusief marshall posts
Circuit informatie 2021

Onboard (Pole 2017):
Bekijk deze YouTube-video



Entry list 2025 (pdf)


• Rode nummers
• Rondetijden kwalificatie: ~3:24
• Max. gewicht: 1030 kg
• Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost)

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen.


• Blauwe nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:32
• 930 kg
• V8 Gibson motor – 600 pk
• Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.


• Groene nummers
• Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting)
• Min. gewicht: 1245 kg
• GT3-homologatie verplicht
• Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie

GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg.



Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)
Woensdag 11 juni
• 14:00–17:00 Free practice 1
• 19:00–20:00 Kwalificatie
• 22:00–00:00 Free practice 2

Donderdag 12 juni
• 15:00–18:00 Free practice 3
• 20:00–20:30 Hyperpole
• 22:00–23:00 Free practice 4

Zaterdag 14 juni
• 12:00–12:15 Warm-up
• 16:00 Start 24 Uur van Le Mans


TV
• Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
• RTL7 zendt de 24 uur volledig uit
• Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is hier te vinden

Streams
Officiële WEC stream (betaald)
Radio Le Mans – tip!
• Eurosport Player via HBO MAX + sport

Live Timing
Officiële live timing
Resultaten

Spotter Guide
Spotter Guide 2025 (pdf)

Overige informatie
Laatste informatie, verslagen en analyses
Weer
Le Mans resource guide (Dailysportscar)

Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:

Officiele FIA World Endurance Championship


ELMS championship


IMSA championship


1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
[img=657,165]https://i.imgur.com/pdOI2bm.png[/img]
[b]24 Heures Du Mans 2025[/b] – editie 93
[i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurance Championship[/url][/i]

[b]Race 2024 en vooruitblik[/b]
In 2024 zagen we opnieuw een hypercarveld van ongekende omvang met maar liefst 23 inschrijvingen van onder andere Ferrari, Toyota, Porsche, Peugeot, Cadillac, BMW, Alpine en Lamborghini. Ferrari wist zijn overwinning uit 2023 succesvol te verdedigen met een spannende finish tegen Toyota en Porsche. In de LMP2-klasse won United Autosports, terwijl de GT3-debutanten van Heart of Racing met hun Aston Martin de allereerste Le Mans LMGT3-winst pakten.

Voor 2025 blijft de Hypercar klasse indrukwekkend groot, met 21 deelnemers (waarvan 19 entries zijn van fabrikanten). Het veld wordt versterkt door twee privateer teams.  Met de Balance of Performance-regels die voor nóg strakkere competitie moeten zorgen, belooft het opnieuw een zeer open strijd te worden.

LMP2 keert weer terug met 17 deelnemers, ondanks dat deze klasse sinds 2024 geen onderdeel meer is van het volledige WEC. GT3 is nu definitief de standaardklasse voor GT-auto’s, en dit jaar zien we hier ook Mercedes en BMW in deze klasse.

De startprocedure is ongewijzigd: kwalificatie op woensdag met een Hyperpole voor de top 8 per klasse op donderdag. De race begint zaterdag om 16:00 uur.

[img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img]
Het Circuit de la Sarthe in Le Mans, Frankrijk is met zijn 13,626 km nog steeds een van de langste en snelste circuits ter wereld. De huidige lay-out stamt uit 2008, met kleine veiligheidsupdates in de laatste jaren.

[*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway – Toyota TS050, 2019)
[*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi – Toyota 2017)
[*]Afstandsrecord: 5.410,71 km, 397 ronden (Audi R15, 2010)

[b]Afbeelding Circuit[/b]
[img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img]
[url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circuit info inclusief marshall posts[/url]
[url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url]

[b]Onboard (Pole 2017):[/b]
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube]

[img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img]

[url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2025/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2025.pdf]Entry list 2025 (pdf)[/url]

[img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img]
[*]Rode nummers
[*]Rondetijden kwalificatie: ~3:24
[*]Max. gewicht: 1030 kg
[*]Max. vermogen: 500 kW (+ hybride boost)

De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Alpine, Aston Martin (nieuw dit jaar), Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Peugeot. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. 

[img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img]
[*]Blauwe nummers
[*]Rondetijd kwalificatie: ~3:32
[*]930 kg
[*]V8 Gibson motor – 600 pk
[*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA

Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon"  LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan.

[img=127,25]https://i.imgur.com/XcYb4gl.png[/img]
[*]Groene nummers
[*]Rondetijd kwalificatie: ~3:57 (schatting)
[*]Min. gewicht: 1245 kg
[*]GT3-homologatie verplicht
[*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/gouden FIA-licentie

GT3 is nu volledig geïntegreerd in Le Mans en heeft nu de oude groene nummers van de GTE Pro klasse. De balans tussen fabrieksondersteuning en amateurcoureurs maakt dit een bijzonder gevarieerd veld. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. 

[img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img]

[b]Tijdschema 2025 (onder voorbehoud)[/b]
[b]Woensdag 11 juni[/b]
[*]14:00–17:00 Free practice 1
[*]19:00–20:00 Kwalificatie
[*]22:00–00:00 Free practice 2

[b]Donderdag 12 juni[/b]
[*]15:00–18:00 Free practice 3
[*]20:00–20:30 Hyperpole
[*]22:00–23:00 Free practice 4

[b]Zaterdag 14 juni[/b]
[*]12:00–12:15 Warm-up
[*]16:00 Start 24 Uur van Le Mans

[img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img]
[b]TV[/b]
[*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies
[*]RTL7 zendt de 24 uur volledig uit
[*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/ou-regarder-1/36]hier te vinden[/url] 

[b]Streams[/b]
[*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald)
[*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] – tip!
[*]Eurosport Player via HBO MAX + sport

[b]Live Timing[/b]
[*][url=https://fiawec.tv/page/6655a4a4e43bb36e84c8d3cd]Officiële live timing[/url]
[*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url]

[b]Spotter Guide[/b]
[*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2025/24-heures-du-mans/Affiches/guide-spotter-24h-2025.pdf]Spotter Guide 2025 (pdf)[/url]

[b]Overige informatie[/b]
[*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url]
[*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url]
[*][url=https://www.dailysportscar.com/2025/06/14/2025-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url]

[u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u]

[b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b]
[img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img]

[b]ELMS championship[/b]
[img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img]

[b]IMSA championship[/b]
[img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img]


[ Bericht 12% gewijzigd door heywoodu op 14-06-2025 15:25:05 ]
pi_213943835
Beetje vroeg dit topic. 24 uur van Le Mans is pas over een jaar. :@
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 17 juni 2024 @ 12:46:40 #3
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_213945278
Dit is het endurance topic. Niet alleen voor de 24 uur van Le Mans. Volgend weekend is de 6 uur van Watkins Glen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_213945880
quote:
11s.gif Op maandag 17 juni 2024 09:54 schreef vosss het volgende:
Beetje vroeg dit topic. 24 uur van Le Mans is pas over een jaar. :@
om ervoor te zorgen dat jij het weekend alvast reserveert :P
pi_213945901
quote:
0s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:56 schreef M90 het volgende:

[..]
om ervoor te zorgen dat jij het weekend alvast reserveert :P
En dat je op tijd de spottersguide uitprint en boodschappen voor het hele weekend binnenhaalt.
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
  maandag 17 juni 2024 @ 14:56:28 #6
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_213946417
quote:
6s.gif Op maandag 17 juni 2024 13:59 schreef franklop het volgende:

[..]
En dat je op tijd de spottersguide uitprint en boodschappen voor het hele weekend binnenhaalt.
_O- _O- _O-
  Eindredactie Sport / Forummod maandag 17 juni 2024 @ 15:59:38 #7
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213947183
quote:
1s.gif Op maandag 17 juni 2024 12:46 schreef Starflyer het volgende:
Dit is het endurance topic. Niet alleen voor de 24 uur van Le Mans. Volgend weekend is de 6 uur van Watkins Glen in het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.
En de week erna Spa 24h :9
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 17:44:28 #8
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214024125
De #47 Ferrari is wel klaar op The Glen

Geramd door een LMP2
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 19:03:10 #9
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214024817
De #31 is eerst gespind en daarna van de baan geraakt. Verliest veel tijd
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 19:18:56 #10
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214024946
Stevige crash voor de #33 LMP2
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 19:21:42 #11
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214024967
Er komt regen aan :9
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 20:05:41 #12
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214025608
Regen en meteen een harde klapper
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_214025611
Dat is een flinke crash
pi_214026054
Naast https://www.imsa.com/tvlive/ is de race ook via Youtube te zien, is dat laatste nieuw?
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 21:04:17 #15
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214026411
Wel erg stevige straf voor de #85 voor het omrijden van het paaltje bij de pituitgang

5 min stop en go ...
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_214026412
Vijf minuten stop and go lol
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 21:24:51 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214026862
Weer regen *O*
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 21:25:37 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214026878
Er vloog er al eentje zeer hard af. Gelukkig vingen de bandenstapels het keurig op
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 21:26:18 #19
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214026892
Zelfs meerdere rijders er af gevlogen
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_214026919
Blij dat ik glij.

Hé Viscaal rijdt ook mee ^O^ Wist niet dat die IMSA rijdt tegenwoordig.

[ Bericht 43% gewijzigd door StephanL op 23-06-2024 21:34:42 ]
  zondag 23 juni 2024 @ 21:58:07 #21
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_214027721
Rood nu
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 22:35:38 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214028526
Ze rijden weer
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 22:39:50 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214028630
Ze hebben gelijk gewisseld naar slicks

Het leek erop alsof Deletraz bij de uitgang van de pits over de streep stond ...
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 22:46:51 #24
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214028823
De #10 van Ricky Taylor komt niet meer vooruit omdat de band rechtsachter er af gelopen is _O-
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport zondag 23 juni 2024 @ 23:01:30 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_214029214
Lekkere slotfase zo :9
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')