1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 | [img=657,165]https://i.imgur.com/oMryVC9.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2024[/b] - editie 92 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2023 en vooruitblik[/b] In 2023 was de hypercar klasse een stuk beter vertegenwoordigd met toevoegingen van Cadillac, Peugeuot, Porsche en Ferrari, waarbij Ferrari er voor het eerst sinds 1965 winnaar werd van Le Mans. In de LMP2 klasse ging Inter Europol Competition er met de overwinning vandoor. In de afzwaaiende GTE AM klasse ging de winst naar Corvette Racing, waar ook de Nederlander Nicky Catsburg achter het stuur zat. Dit jaar is de hypercar klasse nog sterker vertegenwoordigd doordat nu ook BMW, Lamborghini en Alpine meedoen. Met 23 entries is dit het meeste aantal auto's dat we in de topklasse hebben gezien deze eeuw. Na jaren van overwinningen van Toyota werd deze reeks vorig jaar gebroken door de overwinning van Ferrari. De vraag is of Toyota kan terugslaan, maar een ding is zeker: we gaan door de grote hoeveelheid entries een erg spannende race tegemoet. Ook dit jaar is het LMP2 veld met 8 auto's gekrompen naar 16, met name door de toename in de Hypercar klasse. Dit jaar dus geen GTE auto's meer op Le Mans, maar wel een goed vertegenwoordigd GT3 veld met 23 entries met daarbij veel grote merken uit het GTE tijdperk zoals onder andere Aston Martin, Ferrari, Corvette en Porsche. Belangrijke wijziging dit jaar is dat er geen bandenwarmers gebruikt mogen worden. Ook wordt in de Hypercar klasse een 'power gain' balance of performance toegepast, waarmee vermogen boven de 250 km/h wordt aangepast om topsnelheden dichter bij elkaar te brengen. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00 [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2024.pdf]Entry list 2024 (pdf)[/url] [img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) [*]1030kg [*]Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Lamborghini. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. [img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:33 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=127,25]https://i.imgur.com/TPns8ga.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:58 (schatting) [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Met het wegvallen van LM GTE is dit de nieuwe GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Am zagen zien we dit jaar terug in deze klasse. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Woensdag 12 juni[/b] [*]14:00-17:00 Free practice session 1 [*]19:00-20:00 Qualifying session 1 [*]22:00-0:00 Free practice session 2 [b]Donderdag 13 juni[/b] [*]15:00-18:00 Free practice session 3 [*]20:00-20:30 Hyperpole [*]22:00-23:00 Free practice session 4 [b]Zaterdag 15 juni[/b] [*]12:00-12:15 Warm-up [*]16:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL zendt de 24 uur volledig uit [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/news/how-and-where-to-watch-the-24-hours-of-le-mans/7992]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (betaald) - heeft een audio only stream, ook via HBO MAX + sport [b]Live Timing[/b] [*][url=https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2024.pdf]Spotter Guide 2024[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [*][url=https://www.dailysportscar.com/2024/06/13/2024-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] |
Wat was het laagste aantal, stuk of 6?quote:Op zondag 16 juni 2024 12:36 schreef franklop het volgende:
Mogen wel blij zijn dat er tegenwoordig weer zoveel hypercars zijn
Voor vorig jaar waren het er maar vijf (LMP1's), met eigenlijk alleen de twee Toyota's die competitief waren.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:37 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Wat was het laagste aantal, stuk of 6?
Ondanks dat hadden die ook kans op de winst. Nu denk ik niet meer.quote:
Zo lang je binnen een pit window van de leider zit, ben je kanshebber.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:41 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Ondanks dat hadden die ook kans op de winst. Nu denk ik niet meer.
Nou ja, ze zaten met #2 op een alternatief wat kansrijk had kunnen zijn. Nu zal er veel moeten gebeuren om nog voor de winst te kunnen gaan.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:43 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Zo lang je binnen een pit window van de leider zit, ben je kanshebber.
quote:
Ze hebben reclame en mogelijk een wisselquote:Op zondag 16 juni 2024 12:49 schreef ESF1Gamer het volgende:
[..]![]()
Alleen vraag ik me af waarom ik geen commentaar heb bij de Videoland stream
Ah zoquote:Op zondag 16 juni 2024 12:49 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Ze hebben reclame en mogelijk een wissel
EN nu binnen met elektrische problemen?quote:
Is volgens mij gebaseerd op de langste tank tijd, die moeten alle teams aanhoudenquote:Op zondag 16 juni 2024 12:51 schreef franklop het volgende:
Hoe werkt de virtual energy tank eigenlijk?
Ferrari vs Toyota vs Porsche en de lachende vierde gaat ermee heenquote:Op zondag 16 juni 2024 12:54 schreef Faraday01 het volgende:
Als Cadillac wint dan zou dat toch wat zijn
Parijs is nog ver hequote:Op zondag 16 juni 2024 12:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ferrari vs Toyota vs Porsche en de lachende vierde gaat ermee heen
Ze zitten op een echt andere strategie dus zelfs beperkt fuel saven zou de laatste 2 stints kunnen als dat nodig is. Wordt echt spannend!quote:Op zondag 16 juni 2024 12:54 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ferrari vs Toyota vs Porsche en de lachende vierde gaat ermee heen
Ach, nog minder irritant dan 'Gossee Mourinho' wat al jaren ingeburgerd is bij de meeste commentatoren.quote:Op zondag 16 juni 2024 12:57 schreef Dr_Flash het volgende:
"Makke wiki, als ik het goed uitspreek"
Nee.
Maar laat maar, dit wordt nooit meer wat.
Het is Dzsjosee toch?quote:Op zondag 16 juni 2024 12:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ach, nog minder irritant dan 'Gossee Mourinho' wat al jaren ingeburgerd is bij de meeste commentatoren.
Of Zjozee. In elk geval geen Gquote:
Eerste leuke gevecht zonder regen, zonder safety car, en zonder reclameblok. Het mocht even duren.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:00 schreef Peterselieman het volgende:
Leuk gevecht tussen Pier Guidi en Estre
Je kan echt een boek volschrijven met die uitsprakenquote:Op zondag 16 juni 2024 13:05 schreef heywoodu het volgende:
De softs onder de Cadillac hebben wel het eind van het Latijn gezien.
Mja, dat wordt sowieso pas interessant in de laatste twee uur. Nu zegt het nog niets.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:03 schreef Faraday01 het volgende:
Ik ben inmiddels stiekem fan van de #2, voor de daverende verrassing
Bij rtl7 hebben ze niet door dat #2 op een andere strategie zit
Jammer dat Maarten Ducrot gestopt is, daar kwam ook alleen maar dit soort ongein uitquote:Op zondag 16 juni 2024 13:06 schreef PierreTT het volgende:
[..]
Je kan echt een boek volschrijven met die uitspraken
Was wel erg leuk om naar de luisteren tijdens de TdF.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:09 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Jammer dat Maarten Ducrot gestopt is, daar kwam ook alleen maar dit soort ongein uit
Ik heb ook jarenlang meegeschreven met die gastquote:Op zondag 16 juni 2024 13:10 schreef Wertha het volgende:
[..]
Was wel erg leuk om naar de luisteren tijdens de TdF.
quote:Op zondag 16 juni 2024 13:11 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Ik heb ook jarenlang meegeschreven met die gast
De dames? Die liggen 5de.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Iemand nog wat van de zuurstok-Huracan vernomen lately?
quote:
track limitsquote:Op zondag 16 juni 2024 13:13 schreef Peterselieman het volgende:
Hartley net een 3.28,698 maar dat wordt niet als FL gegeven
De f1 engine van een paar jaar geleden all overquote:Op zondag 16 juni 2024 13:14 schreef Peterselieman het volgende:
13:13
CAR 50 - CAR 51 UNDER INVESTIGATION - TECHNICAL INFRINGEMENT
Wat zou dit zijn?
Daar zijn ze!quote:Op zondag 16 juni 2024 13:06 schreef Dr_Flash het volgende:
Iemand nog wat van de zuurstok-Huracan vernomen lately?
klinkt als iets wat die neukhoofden ook wel voor de start hadden kunnen controleren.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:14 schreef Peterselieman het volgende:
13:13
CAR 50 - CAR 51 UNDER INVESTIGATION - TECHNICAL INFRINGEMENT
Wat zou dit zijn?
is de nummer 51 de auto met één koplamp?quote:Op zondag 16 juni 2024 13:14 schreef Peterselieman het volgende:
13:13
CAR 50 - CAR 51 UNDER INVESTIGATION - TECHNICAL INFRINGEMENT
Wat zou dit zijn?
De #50 heeft één koplampquote:Op zondag 16 juni 2024 13:21 schreef Sabata het volgende:
[..]
is de nummer 51 de auto met één koplamp?
Waterstof zit eraan te komen.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Uit nieuwsgierge.. bestaat er ook elektrische/ waterstof versie voor 24 uur le Mans?
Kan zich niet voorstellen dat huidige race zoveel brandstof laten verbranden..
Het waterstof prototype reed voor de start een demo rondje. Vanaf 2028 zou dat een aparte klasse worden.quote:Op zondag 16 juni 2024 13:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Uit nieuwsgierge.. bestaat er ook elektrische/ waterstof versie voor 24 uur le Mans?
Kan zich niet voorstellen dat huidige race zoveel brandstof laten verbranden..
in 2028. probleem is en blijft het tanken je kan namelijk niet eventjes van het circuit af naar een waterstof tankstation dat moet dus een mobiele tanks worden aangevoerd en dat is lastigquote:Op zondag 16 juni 2024 13:28 schreef Captain_Ghost het volgende:
Uit nieuwsgierge.. bestaat er ook elektrische/ waterstof versie voor 24 uur le Mans?
Kan zich niet voorstellen dat huidige race zoveel brandstof laten verbranden..
Ja, met 700 bar (!!!) tanks is dat wel een uitdaging...quote:Op zondag 16 juni 2024 13:31 schreef Sabata het volgende:
[..]
in 2028. probleem is en blijft het tanken je kan namelijk niet eventjes van het circuit af naar een waterstof tankstation dat moet dus een mobiele tanks worden aangevoerd en dat is lastig
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |