quote:
Op maandag 17 juni 2024 12:02 schreef ChevyCaprice het volgende:Schending van lichamelijke klachten integriteit vergelijken met diefstal van materiële objecten vind ik ook helemaal mank gaan.
En sowieso je moet gewoon met mensen kunnen chillen.
Helemaal mee eens. Dat moet kunnen. De werkelijkheid is echter dat er altijd mensen zullen bestaan die een steekje los hebben. Dan kun je natuurlijk doen alsof dat niet zo is, maar je hebt er echt niets aan als je na een mishandeling, beroving, aanranding of verkrachting zegt 'dat had niet mogen gebeuren'. Iedereen is het ermee eens dat het niet had mogen gebeuren, maar het gebeurt tóch en het zal altijd BLIJVEN gebeuren. Waarom zou je je daar niet op moeten voorbereiden en waarom zou je potentieel gevaar niet uit de weg gaan of proberen te beperken?
quote:
Dat naïef ben ik het wel mee eens bij sommigen. Als je 's nachts naar een rapper's flat gaat denkende dat hij je carriëre gaat helpen zonder dat hij een tegenprestatie verwacht ben je naïef. Maar waarschijnlijk kunnen ze er weinig aan doen omdat niemand ze mag zeggen dat zoiets onverstandig is omdat dat 'victim blaming' is.
quote:
Op maandag 17 juni 2024 12:05 schreef miss_sly het volgende:[..]
Verschil tussen waarschuwen en victim blaming.
Wat wil je bereiken met tegen een vrouw die slachtoffer is geworden van seksueel geweld zeggen dat ze beter had moeten oppassen? Dat de situatie dan ineens verandert? De loop van de gebeurtenissen verandert? Waarom zou je dergelijk dingen tegen haar zeggen of aan haar vragen?
Om te voorkomen dat het haar mogelijk NOG een keer overkomt. Of in ieder geval de kans te verkleinen door te achterhalen of ze bekend is met de potentiële gevaren. Met het er NIET over hebben en doen alsof het verstandig is alles maar te doen zonder er verder bij na te denken 'omdat het niet MAG gebeuren' voorkom je sowieso niets. Doen alsof iets niet bestaat maakt niet dat het daadwerkelijk niet bestaat. Maar wat
@Electric_Eye ook al zegt: op een forum er onderling over spreken is wat anders dan tegen de persoon direct. Als ik iemand tegen kom die verkracht is ga ik ook niet zitten preken natuurlijk, maar hier op een forum kan elk inzicht, OOK als die voor het gemak allemaal onder 'victim blaming' geveegd wordt, leiden tot een stukje extra bewustwording en daarmee potentiëel misbruik van andere voorkomen.
Niks mis mee.
quote:
Op maandag 17 juni 2024 12:08 schreef miss_sly het volgende:[..]
Dat is weer een hele andere kant van dit verhaal.
Wat heeft victim blaming te maken met het al dan niet oordelen over een mogelijke dader?
Als de dader onschuldig blijkt is hij niet de dader maar het slachtoffer (van valse aangifte, karaktermoord etc).