1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 | [img=657,165]https://i.imgur.com/oMryVC9.png[/img] [b]24 Heures Du Mans 2024[/b] - editie 92 [i]Onderdeel van het [url=http://www.fiawec.com/]FIA World Endurace Championship[/url][/i] [b]Race 2023 en vooruitblik[/b] In 2023 was de hypercar klasse een stuk beter vertegenwoordigd met toevoegingen van Cadillac, Peugeuot, Porsche en Ferrari, waarbij Ferrari er voor het eerst sinds 1965 winnaar werd van Le Mans. In de LMP2 klasse ging Inter Europol Competition er met de overwinning vandoor. In de afzwaaiende GTE AM klasse ging de winst naar Corvette Racing, waar ook de Nederlander Nicky Catsburg achter het stuur zat. Dit jaar is de hypercar klasse nog sterker vertegenwoordigd doordat nu ook BMW, Lamborghini en Alpine meedoen. Met 23 entries is dit het meeste aantal auto's dat we in de topklasse hebben gezien deze eeuw. Na jaren van overwinningen van Toyota werd deze reeks vorig jaar gebroken door de overwinning van Ferrari. De vraag is of Toyota kan terugslaan, maar een ding is zeker: we gaan door de grote hoeveelheid entries een erg spannende race tegemoet. Ook dit jaar is het LMP2 veld met 8 auto's gekrompen naar 16, met name door de toename in de Hypercar klasse. Dit jaar dus geen GTE auto's meer op Le Mans, maar wel een goed vertegenwoordigd GT3 veld met 23 entries met daarbij veel grote merken uit het GTE tijdperk zoals onder andere Aston Martin, Ferrari, Corvette en Porsche. Belangrijke wijziging dit jaar is dat er geen bandenwarmers gebruikt mogen worden. Ook wordt in de Hypercar klasse een 'power gain' balance of performance toegepast, waarmee vermogen boven de 250 km/h wordt aangepast om topsnelheden dichter bij elkaar te brengen. In het schema beginnen we deze editie weer op de woensdagmiddag. Net als vorig jaar wordt de uiteindelijke startvolgorde bepaald in de hyperpole, de top 8 uit elke klasse van de kwalificatie op woensdag gaat door naar de hyperpole sessie op donderdag waarin de definitieve startvolgorde wordt bepaald. De race begint net als vorige jaren om 16:00 [img=514,34]http://i.imgur.com/imJEUHw.png[/img] Het Circuit de la Sarthe is gelegen in Le Mans, Frankrijk. Sinds 1923 wordt hier de 24 uren van Le Mans georganiseerd. Het circuit bestaat voor een groot deel uit openbare wegen, en heeft een totale lengte van 13.629 kilometer. Gedurende de jaren heeft het circuit een aantal veranderingen ondergaan en zijn er onder andere chicanes toegevoegd aan het lange rechte stuk. Meer informatie over de geschiedenis van het circuit vind je [url=http://www.maisonblanche.co.uk/circuits.html]hier[/url]. De huidige lay-out wordt sinds 2007 gebruikt. Een paar statistieken: [*]Ronderecord (race): 3:17.297 (Mike Conway - Toyota TS050, 2019) [*]Ronderecord (kwalificatie): 3:14.791 (Kamui Kobayashi - Toyota 2017) [*]Afstandsrecord (all-time): 5,410.71km, 397 ronden (Audi R15, 2010) [b]Afbeelding Circuit[/b] [img]http://i.imgur.com/oGNnJS1.jpg[/img] [url=http://www.marshalsguide.com/index.php/Le_Mans]Circruit info inclusief marshall posts[/url] [url=http://www.lemans.org/explorer/pdf/courses/2016/24-heures-du-mans/track-map-24-heures-du-mans-2016.pdf]Detail kaart paddock area (kaart uit 2016)(pdf)[/url] [url=https://24h-lemans.storage.googleapis.com/assets/v1.0.143/images/infos/plan_2021.jpg]Circuit informatie 2021[/url] [b]Onboard (Pole 2017):[/b] [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=j9ohHhgEfUM[/youtube] [img=514,34]http://i.imgur.com/gePNpi3.png[/img] [url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/entry-list-24-heures-du-mans-2024.pdf]Entry list 2024 (pdf)[/url] [img=127,25]https://i.imgur.com/5TDhbrP.png[/img] [*]Rode nummers [*]Rondetijden in kwalificatie: ~3:25 (schatting) [*]1030kg [*]Maximaal vermogen van 500kw De Hypercar klasse is in het leven geroepen om kosten de reduceren. De enorme programma's van Toyota en in het verleden Peugeot, Audi en Porsche kosten tientallen miljoenen per jaar, een aantal van de programma's schijnt zelfs boven de 100 miljoen per jaar te hebben gekost. De Hypercar klasse bestaat uit twee typen auto's, Le Mans Hypercar (LMH) en LMDh (Le Mans Daytona h), het idee hierachter is dat auto's uit de verschillende kampioenschappen (ACO, FIA en IMSA) mee kunnen doen in alle races. We kunnen zo dus dezelfde auto's zien op Le Mans als op Daytona. Dit jaar zien we hier een groot aantal bekende merken terug waaronder Cadillac, Porsche, Toyota, BMW, Ferrari en Lamborghini. Er zijn in deze klasse technische beperkingen, zo mag het vermogen van de motor maximaal 500kw zijn, aangevuld met een extra 200kw voor de hybride systemen. [img=127,25]https://i.imgur.com/vrNSLr2.png[/img] [*]Blauwe nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:33 [*]930kg [*]75L tank (benzine) [*]Maximale kosten voor de auto: ¤483,000 [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Vanaf 2024 is LMP2 niet meer een deelnemer aan het WEC kampioenschap, met name door de groei van de Hypercar klasse. Echter zien we LMP2 wel terug op Le Mans. LMP2 is de tweede prototype categorie, gericht op kleinere teams, onafhankelijk van de leverancier van het chassis en de motor. De belangrijkste beperkingen voor deze klasse zijn de kosten van de totale auto. In 2017 werd een nieuwe regelgeving geïntroduceerd waarbij de teams moeten kiezen uit 4 mogelijke chassis leveranciers: Oreca, Onroak Automotive, Dallara en Riley-Multilmatic. Daarnaast zijn alle teams zijn verplicht te rijden met dezelfde motor: een 4.2-liter V8 Gibson. In deze klasse vinden we over het algemeen talentvolle jonge coureurs en de zogenaamde gentlemen drivers (een coureur zonder platinum of gouden licentie). Elk team is verplicht minimaal één zo'n coureur op te stellen. Nieuw sinds 2021 is dat deze categorie ook nog wordt onderverdeeld, afhankelijk van de derde coureur (de coureur zonder platinum of gouden licentie). Als deze coureur een zilveren licentie heeft wordt de auto geclassificeerd als "gewoon" LMP2, heeft deze coureur slechts een bronzen licentie dan wordt de auto geclassificeerd als LMP2 Pro/Am. De winnaar van LMP2 Pro/AM komt ook op het LMP2 podium te staan. [img=127,25]https://i.imgur.com/TPns8ga.png[/img] [*]Oranje nummers [*]Rondetijd in kwalificatie: ~3:58 (schatting) [*]Minimaal 1245kg [*]90L tank (benzine) voor auto's voor 2016 [*]120L tank (benzine) voor auto's vanaf 2016 [*]Minimaal 1 jaar oude auto (specs) [*]Minimaal 1 coureur zonder platinum/goud licentie ter beoordeling aan de FIA Met het wegvallen van LM GTE is dit de nieuwe GT klasse op Le Mans. Belangrijk is dat in LMGT3 - net als in het voorgaande LM GTE AM - elk team een zogenaamde gentlemen driver moet inschrijven (een coureur zonder platinum of gouden licentie). De GT3 auto's zijn gebaseerd op sportwagens die geschikt zijn voor op de weg. Een aantal teams en coureurs die we vorig jaar nog in GTE Am zagen zien we dit jaar terug in deze klasse. [img=514,34]http://i.imgur.com/GOQmC6a.png[/img] [b]Woensdag 12 juni[/b] [*]14:00-17:00 Free practice session 1 [*]19:00-20:00 Qualifying session 1 [*]22:00-0:00 Free practice session 2 [b]Donderdag 13 juni[/b] [*]15:00-18:00 Free practice session 3 [*]20:00-20:30 Hyperpole [*]22:00-23:00 Free practice session 4 [b]Zaterdag 15 juni[/b] [*]12:00-12:15 Warm-up [*]16:00 Start 24 uren van Le Mans [img=514,34]http://i.imgur.com/mWKf3uZ.png[/img] [b]TV[/b] [*]Eurosport zendt de 24 uur bijna volledig uit verdeeld over ES1/ES2 inclusief alle andere sessies [*]RTL zendt de 24 uur volledig uit [*]Een overzicht van alle broadcasters wereldwijd is [url=https://www.fiawec.com/en/news/how-and-where-to-watch-the-24-hours-of-le-mans/7992]hier te vinden[/url] [b]Streams[/b] [*][url=https://discover.fiawec.tv/]Officiële WEC stream[/url] (betaald) [*][url=http://www.radiolemans.com/]Radio Le Mans[/url] (Engels commentaar bij de race, erg veel inside information, previews en laatste nieuws - [i]tip[/i]) [*]Eurosport player (betaald) - heeft een audio only stream, ook via HBO MAX + sport [b]Live Timing[/b] [*][url=https://24h-lemans.tv/page/6655a2c4d9988d6eb74a8e17]Officiële live timing[/url] [*][url=http://fiawec.alkamelsystems.com/]Resultaten[/url] [b]Spotter Guide[/b] [*][url=https://assets.lemans.org/explorer/pdf/courses/2024/24-heures-du-mans/spotter-guide-24-heures-du-mans-2024.pdf]Spotter Guide 2024[/url], grafische weergave van deelnemersveld (helaas niet meer van Andy Blackmore) [b]Overige informatie[/b] [*][url=http://www.dailysportscar.com/]Laatste informatie, verslagen en analyses[/url] [*][url=http://www.weather-forecast.com/locations/Le-Mans/forecasts/latest]Weer[/url] [*][url=https://www.dailysportscar.com/2024/06/13/2024-le-mans-24-hours-resources.html]Le Mans resource guide (Dailysportscar)[/url] [u][i][b]Dit topic kan ook gebruikt worden voor andere endurance races zoals die van het:[/b][/i][/u] [b]Officiele FIA World Endurance Championship[/b] [img=253,87]https://i.imgur.com/OU8B9Mu.png[/img] [b]ELMS championship[/b] [img=228,102]https://i.imgur.com/Xr4drin.png[/img] [b]IMSA championship[/b] [img=266,81]https://i.imgur.com/b0Yrv1r.png[/img] |
Gereedschapsetje dat iemand in de bosjes had laten slingerenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, iets over een stilgevallen auto en niet te ver van de auto vandaan enzo.
Oh ja, dat was hetquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:38 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Gereedschapsetje dat iemand in de bosjes had laten slingeren
Nee.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:38 schreef beantherio het volgende:
Ik was even mijn was aan het opvouwen. Heeft Kubica nu al een straf gekregen?
Nee, je kunt er nog even een nieuwe lading in gooienquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:38 schreef beantherio het volgende:
Ik was even mijn was aan het opvouwen. Heeft Kubica nu al een straf gekregen?
gereedsschapskist achter de vangrailquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:37 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Mwah, iets over een stilgevallen auto en niet te ver van de auto vandaan enzo.
Inmiddels een uur.quote:
Die had ik er in zitten en die heb ik meteen daarna aan het rek gehangen.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:39 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Nee, je kunt er nog even een nieuwe lading in gooien
Je moet idd niet al te serieus nadenken over die film, al helemaal niet als je het bekijkt in de huidige tijdsgeestquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:34 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Doet me denken aan deze, smakelijk gelachen om het doodserieus uit elkaar trekken van waarom Air Bud eigenlijk een film over diefstal van een hond is
Ik ben eigenlijk verbaast dat RTL nog steeds de rechten heeft.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:40 schreef heywoodu het volgende:
Allard was er in 1989 al bij. Vind van hem wat je wilt, het is wel echt een stuk meubilair wat hier gewoon bij hoort eigenlijk
Mooi ook dat iemand zich gewoon zó thuis voelt bij iets als dit.
Kubica rijdt straks vooraan als ze na een half uur alles uitgevogeld hebben.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:40 schreef Peterselieman het volgende:
Ze doen het kolere onhandig. Kubica rijdt nu niet direct achter een SC ...
Zaklampje de lucht inquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:41 schreef heywoodu het volgende:
Volgens Allard is het beste om gewoon naar de lucht te kijken. Het is fucking donker, maar goed, gewoon naar de lucht kijken.
Ik kijk dit paard maar niet in de bek.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:41 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik ben eigenlijk verbaast dat RTL nog steeds de rechten heeft.
Ook in het donker zie je gewoon wolken! Anders zie je gewoon sterrenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:41 schreef heywoodu het volgende:
Volgens Allard is het beste om gewoon naar de lucht te kijken. Het is fucking donker, maar goed, gewoon naar de lucht kijken.
Het is hybride vuurwerk he. En vanaf 2035 is het volledig elektrisch.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:44 schreef Metalfreak het volgende:
Dat vuurwerk blijft ook maar doorgaan he...
Gelukkig drinken we inmiddels via kartonnen rietjes...
quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:44 schreef Metalfreak het volgende:
Dat vuurwerk blijft ook maar doorgaan he...
Gelukkig drinken we inmiddels via kartonnen rietjes...
MissionH24 doet waterstofvuurwerkquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:45 schreef beantherio het volgende:
[..]
Het is hybride vuurwerk he. En vanaf 2035 is het volledig elektrisch.
echt waardeloos jaquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:46 schreef Nattekat het volgende:
Met het oude SC systeem waren ze nu allang los
Nee, mist mag oprotten na het drama van twee weken geledenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:43 schreef PierreTT het volgende:
Het zou toch fantastisch zijn als er nu dikke mist kwam door alle rook van het vuurwerk
Op zich wel terechtquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:48 schreef Blik het volgende:
Begreep dat indien er een straf voor kubica komt, ze dat pas doen zodra de race weer aan de gang is. Blijkbaar worden er geen straffen gegeven tijdens een SC
Die viel ineens stilquote:
Die stond ineens binnenquote:
Niet scherp. Neem meer koffie.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:51 schreef Nattekat het volgende:
[..]
Ja dat stuk wist ik, maar wist niet dat het over en sluiten was
Alles minus één blikje Kong, een paar handjes pinda's, de helft van de aardbeien en wat druiven.quote:
Dat andere fruit is inmiddels op?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alles minus één blikje Kong, een paar handjes pinda's, de helft van de aardbeien en wat druiven.
quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:52 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Alles minus één blikje Kong, een paar handjes pinda's, de helft van de aardbeien en wat druiven.
Daar lijkt het niet op. Nog niet alle achterblijvers zijn doorgestuurd en de auto's die wel door zijn moeten nog een eindje voor ze weer achteraan sluiten.quote:
Nee, ik bedoel dat de dingen die ik genoemd heb inmiddels op zijn, de rest is er nogquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:54 schreef Van_Poppel het volgende:
[..]
Dat andere fruit is inmiddels op?
Ja, die is stiekem best wel lekkerquote:
Die hele procedure... wat een onzin. Dan ook nog met deze draak van een wedstrijdleider die alles vooral lang wil laten duren.quote:
Is het je hont?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:58 schreef heywoodu het volgende:
Overigens zou ik ook wel alle 11 overgebleven blikjes energy drink achter elkaar op kunnen drinken nu. Wellicht zorgt dat voor een comateuze toestand en daarmee ontsnapping, want er zit er hier één een partij flatulentie te vertonen (en ik ben het niet)....níet te harden, als we geuren konden posten zouden jullie allemaal spontaan je toetsenbord vol kotsen.
de hont kan er niks aan doenquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:58 schreef heywoodu het volgende:
Overigens zou ik ook wel alle 11 overgebleven blikjes energy drink achter elkaar op kunnen drinken nu. Wellicht zorgt dat voor een comateuze toestand en daarmee ontsnapping, want er zit er hier één een partij flatulentie te vertonen (en ik ben het niet)....níet te harden, als we geuren konden posten zouden jullie allemaal spontaan je toetsenbord vol kotsen.
23,75 gram, niet overdrijven!quote:
Ik ga nooit een hont hebben, nog niet misschien.quote:
Is dat een Oostenrijks overblijfsel?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:58 schreef heywoodu het volgende:
Overigens zou ik ook wel alle 11 overgebleven blikjes energy drink achter elkaar op kunnen drinken nu. Wellicht zorgt dat voor een comateuze toestand en daarmee ontsnapping, want er zit er hier één een partij flatulentie te vertonen (en ik ben het niet)....níet te harden, als we geuren konden posten zouden jullie allemaal spontaan je toetsenbord vol kotsen.
Safety cars breed...quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:58 schreef beantherio het volgende:
[..]
Laten we hopen dat we er niet snel nog eentje krijgen.
Kad?quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:59 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ik ga nooit een hont hebben, nog niet misschien.
Ik weet niet wat er in de lucht zit daar inderdaad, maar goeie genade. Lord, have mercy on my soul, dit dat alles.quote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Is dat een Oostenrijks overblijfsel?
klopt. Het kan imo een heel stuk snellerquote:Op zaterdag 15 juni 2024 23:57 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Die hele procedure... wat een onzin. Dan ook nog met deze draak van een wedstrijdleider die alles vooral lang wil laten duren.
Mwah, verschil is natuurlijk wel dat de Nordschleife echt lang is. Je hebt daar op een gegeven moment gewoon echt urenlang geen enkel moment zonder ergens een lokale gele vlag.quote:Op zondag 16 juni 2024 00:01 schreef beantherio het volgende:
Ik heb wel eens gelezen dat ze op de Nordschleife niet aan safety cars doen. Dat is voor Le Mans misschien ook wel een idee.
Verbieden voor die de freitas. Dit is al jaren zo.quote:Op zondag 16 juni 2024 00:01 schreef beantherio het volgende:
Ik heb wel eens gelezen dat ze op de Nordschleife niet aan safety cars doen. Dat is voor Le Mans misschien ook wel een idee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |