Johan Derksen verliest binnenkort zijn programma Muziek voor volwassenen op Radio Veronica. De Vandaag Inside-ster, die sinds twee jaar te horen was op de muziekzender, zou niet bij het nieuwe format passen, laat hij weten aan De Telegraaf. „Het station gaat nu doen wat andere zenders ook doen. Dj’s opstellen die zich gedragen als schreeuwende cabaretiers.
Het lijkt bijltjesdag bij Radio Veronica. Nadat zanger Danny Vera eerder deze dinsdag op Instagram onthulde dat zijn wekelijkse radioprogramma stopt, is nu ook duidelijk dat voor Johan Derksen de microfoonschuif bij de zender binnenkort dicht gaat. „Ik vind het geen probleem. Nadat Rob Stenders mij ooit binnenhaalde bij het station, is er nu een nieuwe directeur die met een ander format doorgaat. Daar passen Danny en ik niet meer in”, aldus Derksen.
„Al hebben ze Danny volgens mij wijsgemaakt dat hij wegbezuinigd wordt”, vervolgt Derksen. „Dat konden ze bij mij niet zeggen want ik maak mijn radioprogramma’s al 25 jaar gratis”, lacht hij. De Talpa-ster is met zijn show ook dagelijks te horen op RTV Drenthe en bij de digitale zender Arrow Bluesrock.
Keuzes
Een woordvoerder van Radio Veronica ontkent dat Vera wordt weggestuurd door bezuinigingen. De zender is volgens de zegsman ’aan het investeren in een solide programmering voor de komende tijd.’ Hierin is geen ruimte voor Danny’s programma. Ze danken hem voor de vele uren bevlogen radio die hij heeft gemaakt.
Over het aanstaande vertrek van Derksen zegt de woordvoerder: „Johan heeft de afgelopen tijd op geheel eigen wijze invulling gegeven aan zijn nachtelijke uur, zoals alleen hij dat kan. Wel moeten we keuzes maken in de programmering en daarbij hoort helaas ook afscheid nemen van bestaande programma’s. We danken Johan voor de mooie radio die hij bij ons gemaakt heeft.”
’Schreeuwende cabaretiers’
Zelf is Derksen niet te spreken over de nieuwe koers van Radio Veronica. „Zij gaan doen wat al die andere stations ook doen. Namelijk uitzenden voor een jong publiek. Met dj’s die zich gedragen als schreeuwende cabaretiers en ondertussen bullshit muziek draaien. Dat terwijl het grootste gedeelte van Nederland boven de vijftig is en graag luistert naar muziek van The Beatles en The Rolling Stones. Country en blues, de oervormen van muziek. Tegenwoordig hoor je als je de radio aanzet een brij van computergeluiden.”
„Ik geloof overigens in geen enkele radio-dj”, vervolgt de muziekhobbyist, die al zijn programma’s opneemt in zijn mancave in het Drentse Grolloo. „Het zijn vaak aan zelfoverschatting lijdende meneren die niets anders doen dan door muziek heen praten. Dat deden Danny (Vera, red.) en ik niet. Maar goed, wij gaan nu maar WW aanvragen”, lacht Derksen.