abonnement Unibet Coolblue
pi_213852669
Nederlanders wil de schouders eronder zetten om het land veiliger, schoner, slimmer en gezonder te maken. Niet met vrijblijvende vragen aan de overheid, maar door zelf meer te werken of de portemonnee te trekken.

Dat blijkt uit de grootschalige enquête Namens Nederland, een initiatief van tachtig bedrijven en maatschappelijke organisaties.

Bijna negentig procent van de Nederlanders is bereid tot vier uur per week meer te werken.
„Als we deze bereidheid weten te benutten, hebben we een vliegwiel voor groei en vooruitgang”, zegt Laurens van Vliet van NL2025, initiatiefnemer van Namens Nederland.

„Die extra arbeid zwengelt de economie aan en vergroot de belastinginkomsten van de overheid. Die kan daardoor weer meer investeren in maatregelen voor het klimaat en de leefomgeving, meer veiligheid, betere zorg en de aanpak van het lerarentekort. Bedrijven kunnen groeien, net als de werkgelegenheid en de vraag naar goederen en diensten. Zo is de cirkel van het vliegwiel rond.”

https://dvhn.nl/meningen/(...)-maken-29079308.html
(Ook andere meer uitgebreide Telegraaf bron, maar premium, vandaar deze bondiger link)

Dit is goed nieuws, hoeveel gaat dat wel niet opleveren qua belastinginkomsten?
En mensen zonder spaargeld kunnen dan hun huis gaan verduurzamen, het wordt veiliger, schoner, groener, win-win.

Waar een klein volk groot in kan zijn.

[ Bericht 1% gewijzigd door Za op 09-06-2024 22:04:39 ]
pi_213852842
Ah prima, dan hoef ik het niet te doen.
pi_213852917
Dus al die mensen die al een uur of 40-50 werken geven aan ook wel 44-54 uur per week te willen werken?
  zondag 9 juni 2024 @ 22:10:07 #4
338319 ZarB
Piña colada
pi_213852921
Eh ok waarom doen ze het niet dan? Overal personeelstekort maar 4 uur erbij krijgen lukt niet?
Just skip all the layers and go straight to the crazy!
pi_213852934
quote:
14s.gif Op zondag 9 juni 2024 22:06 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Ah prima, dan hoef ik het niet te doen.
Idem, blijkbaar geloven nog ontzettend veel mensen in sprookjes ondanks dat de bevolking weinig religieus is, bullshit verkoopt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  zondag 9 juni 2024 @ 22:13:04 #6
420862 uitkeringsgenieter
Dat moet in je aard liggen
pi_213852988
Ik hoor niet bij die 90% kan ik je vertellen
Je weet wat voor uitkering je hebt en daar moet je het mee doen.
pi_213853003
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 22:13 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ik hoor niet bij die 90% kan ik je vertellen
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  zondag 9 juni 2024 @ 22:23:46 #8
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_213853173
Moet in je aard liggen
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  zondag 9 juni 2024 @ 22:28:03 #9
365087 RamboDirk
Queers 4 Palestine!
pi_213853245
Altijd die gezochte topics van deze ts, doodvermoeiend.
  Moderator zondag 9 juni 2024 @ 22:28:10 #10
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_213853247
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 22:13 schreef uitkeringsgenieter het volgende:
Ik hoor niet bij die 90% kan ik je vertellen
Ik gok dat zo'n 90% van de mensen niet bij die 90% hoort
pi_213853266
Haha, geloof er geen reet van, maar mocht het zo zijn, dan doen ze dat toch lekker. Mij niet gezien.
pi_213853277
https://namensnederland.nl/namensnederland.pdf

quote:
Uniek aan Namens Nederland is gebruik van de zogeheten conjunct-methodologie in een grootschalig,
openbaar onderzoek.
quote:
GEBRUIKTE ONDERZOEKSMETHODE
Voor het onderzoek naar het ideale ‘menu’ voor de gemiddelde inwoner van Nederland hebben we de
zogenaamde conjunctie-methodiek gebruikt. Dit is een veelgebruikte onderzoekstechniek die respondenten
meerdere keren laat kiezen tussen verschillende opties (producten of scenario’s). Statistische analyse berekent
vervolgens welke kenmerken van de opties voor mensen het belangrijkst zijn. Deelnemers krijgen verschillende
scenario’s voorgelegd en elke keer moeten ze aangeven naar welke van twee scenario’s hun voorkeur uitgaat.
De scenario’s zijn ‘neutraal’, dat wil zeggen dat je steeds iets moet opofferen (bijv. minder koopkracht) om
iets anders te kunnen realiseren (bijv. beter onderwijs). Uit de statistische analyse van de keuzes die de
respondenten maken, kunnen we afleiden welke thema’s mensen het allerbelangrijkst vinden en wat ze
hiervoor willen opofferen. Door het analyseren van de antwoorden van alle respondenten wordt dan het
ideale menu bepaald, en daarmee de toekomstige ambitie voor de inwoners van Nederland.
En dan krijg je dus stellingen als "Ik betaal meer voor een beter milieu en..." of "Ik vind makkelijker een baan..." en daarachter dan een menuutje aan keuzes zoals, in dat laatste geval:

"…en mijn vergoeding
bij een eventueel
ontslag is lager

…en ik investeer meer
eigen geld en/of tijd
in mijn bijscholing

…en ik krijg niet automatisch
meer salaris naarmate
ik meer werkervaring heb

…en mijn werkgever kan
me makkelijker ontslaan

…en ik heb minder
zekerheid op het behouden
van werk

…en het minimumloon
wordt lager
"
Op deze manier kun je er altijd wel iets tussenuit vissen wat de Nederlander zogenaamd is bereid op te offeren. Vandaar ook het idioot hoge percentage van 90%, wat totaal niet strookt met de praktijk van veel parttime werken.
pi_213853382
40 uur vind ik wel genoeg.
  zondag 9 juni 2024 @ 22:55:49 #14
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213853685
Het motto leven om te werken is een motto van de westerse wereld dat mij werkelijk aan mijn ruwe achterwerk kan roesten.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_213854360
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 22:36 schreef Cilantro het volgende:
40 uur vind ik wel genoeg.
Dit ja. Was eigenlijk juist van plan om minder te gaan werken namelijk.
pi_213854379
Ik wil best 4 uur per week extra werken, mits er genoeg voor betaald wordt.
  Moderator maandag 10 juni 2024 @ 00:08:27 #17
236264 crew  capricia
pi_213854383
De meeste mods besteden wel meer dan 4 uur per week aan fok.
Definitely not CIA
  maandag 10 juni 2024 @ 00:14:32 #18
168739 Red_85
'echt wel'
pi_213854412
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 22:36 schreef Cilantro het volgende:
40 uur vind ik wel genoeg.
Ja dit ja.

Flikker op met meer.
Zeker met hoe weinig meer werken oplevert netto.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_213854422
Als ik 4u meer werk wordt Nederland niet "veiliger, schoner, slimmer en gezonder" denk ik. -O-

Edit: Ik lees nu dat het erom gaat meer belasting op te leveren. Nou ik heb weinig vertrouwen dat ze dat nuttig gaan uitgeven.
pi_213854456
40 uur is genoeg voor mij.
pi_213854503
Volgens mij wordt de conclusie van dit onderzoek en de 90% flink gestuurd.

In 2019/2020 heeft dit onderzoek ook plaatsgevonden. De nuance was toen: niet 90% heeft geantwoord dat zij wel 4 uur meer willen werken, maar 90% heeft geantwoord de ambitie te hebben om zich in te zetten voor Nederland.
Een manier om dat te kunnen doen is o.a. meer uren werken en daarop is dan weer geantwoord dat als men meer uur zou willen werken dat dit op gemiddeld 4,3 uur uitkomt.

Uit het onderzoek in 2019:
"Met de Namens Nederland enquête kunnen de inwoners van Nederland hun mening geven over wat zij het belangrijkst vinden voor de toekomst van Nederland.

De enquête laat zien dat inwoners van Nederland nu over het algemeen gelukkiger zijn met hun land. Tegelijkertijd hebben de inwoners van Nederland ambitie om te veranderen. Er is veel draagvlak om samen een grote sprong voorwaarts te maken en zo de toekomst voor de volgende generaties zeker te stellen. Dit geldt voor de waarden die de toekomstige samenleving zouden moeten typeren, maar ook voor een aantal maatschappelijke thema’s die volgens de respondenten de meeste aandacht verdienen in de komende jaren. Meer dan 90% van de inwoners van Nederland is het daarover eens. Bovendien zijn zij bereid zich daar ook zelf voor in te zetten."

In het onderzoek uit 2024 (ruim 100.000 respondenten minder) is deze nuance geschrapt. Het percentage van 90% is dan opvallend wel exact gelijk aan 2019 ...
pi_213854593
Ik werk 0 uur als ik niet was afgekeurd had ik wel paar uurtjes bij picnic eten bezorgd ofzo
  maandag 10 juni 2024 @ 02:33:12 #23
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213854741
Belastingtechnisch totaal niet aantrekkelijk.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  maandag 10 juni 2024 @ 03:11:57 #24
117098 Hathor
Effe niet
pi_213854818
Ongeloofwaardig, en daar laat ik het bij.
Radical islam is the snake in the grass.
Moderate islam is the grass that hides the snake.
pi_213854826
Hah, lol, aan welke Nederlanders hebben ze dat gevraagd?

Of hebben de vooringenomen 'onderzoekers' toch stiekem zelf een eigen draai gegeven aan de interpretatie van de enquête resultaten?
"Pools are perfect for holding water"
pi_213854828
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 00:42 schreef FYazz het volgende:
Volgens mij wordt de conclusie van dit onderzoek en de 90% flink gestuurd.

In 2019/2020 heeft dit onderzoek ook plaatsgevonden. De nuance was toen: niet 90% heeft geantwoord dat zij wel 4 uur meer willen werken, maar 90% heeft geantwoord de ambitie te hebben om zich in te zetten voor Nederland.
Een manier om dat te kunnen doen is o.a. meer uren werken en daarop is dan weer geantwoord dat als men meer uur zou willen werken dat dit op gemiddeld 4,3 uur uitkomt.

Uit het onderzoek in 2019:
"Met de Namens Nederland enquête kunnen de inwoners van Nederland hun mening geven over wat zij het belangrijkst vinden voor de toekomst van Nederland.

De enquête laat zien dat inwoners van Nederland nu over het algemeen gelukkiger zijn met hun land. Tegelijkertijd hebben de inwoners van Nederland ambitie om te veranderen. Er is veel draagvlak om samen een grote sprong voorwaarts te maken en zo de toekomst voor de volgende generaties zeker te stellen. Dit geldt voor de waarden die de toekomstige samenleving zouden moeten typeren, maar ook voor een aantal maatschappelijke thema’s die volgens de respondenten de meeste aandacht verdienen in de komende jaren. Meer dan 90% van de inwoners van Nederland is het daarover eens. Bovendien zijn zij bereid zich daar ook zelf voor in te zetten."

In het onderzoek uit 2024 (ruim 100.000 respondenten minder) is deze nuance geschrapt. Het percentage van 90% is dan opvallend wel exact gelijk aan 2019 ...
Ah, kijk eens aan.
"Pools are perfect for holding water"
pi_213855057
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 03:14 schreef probeer het volgende:
Hah, lol, aan welke Nederlanders hebben ze dat gevraagd?

Of hebben de vooringenomen 'onderzoekers' toch stiekem zelf een eigen draai gegeven aan de interpretatie van de enquête resultaten?
quote:
Dat blijkt uit de grootschalige enquête Namens Nederland, een initiatief van tachtig bedrijven en maatschappelijke organisaties.
Snelle check, veel stichtingen, marketing bedrijfjes, hippe foundations en andere kleurrijke bedoelingen.

In die lijst niks uit de zorg, bouw, onderwijs, veiligheidsdiensten of andere bedrijven waar echt hard gewerkt wordt en ik mij echt niet kan voorstellen dat ze daar staan te springen om wat meer uurtjes te draaien.
  maandag 10 juni 2024 @ 06:38:03 #28
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_213855134
quote:
0s.gif Op zondag 9 juni 2024 22:10 schreef ZarB het volgende:
Eh ok waarom doen ze het niet dan? Overal personeelstekort maar 4 uur erbij krijgen lukt niet?
Omdat ons belastingstelsel dusdanig is ingericht dat meer werken niet per definitie meer loont. Sterker nog, het kan je zelfs geld kosten. Je wordt vanuit de overheid dus indirect aangemoedigd om minder/niet meer te gaan werken.

Voorts heb ik het vermoeden dat dit voor de meesten niet de reden is waarom ze zo weinig werken. Nederlanders zijn namelijk extreem lui en er moet wel genoeg tijd over blijven om leuke dingen te kunnen doen (lees: op de bank hangen en niks doen).
Put these foolish ambitions to rest.
pi_213855250
Oh jee, de geesten worden alvast rijp gemaakt voor een groot offensief vanuit het bedrijfsleven en VNO - NCW om alle Nederlanders op te roepen "vrijwillig" meer te gaan werken om zo het personeelstekort aan te pakken.

Dat is mijn interpretatie ervan.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_213855429
90%??

Ik ga vanaf oktober korter werken. :)
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_213855708
Goed topic, Za :')
  Forum Admin maandag 10 juni 2024 @ 09:09:38 #32
54263 crew  Pharkus
eeuwig vader, deeltijd autist
pi_213855751
POLL
Een vel leeg papier kan altijd nog een mooie tekening worden.
  maandag 10 juni 2024 @ 09:51:33 #33
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_213855986
Uuuh, ik vind 40 uur per week al veel teveel eigenlijk dus geef mijn portie maar aan fikkie.
pi_213856007
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 09:51 schreef Twiitch het volgende:
Uuuh, ik vind 40 uur per week al veel teveel eigenlijk dus geef mijn portie maar aan fikkie.
Fikkie wil ook niet meer gaan werken :'(
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213856025
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 07:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Oh jee, de geesten worden alvast rijp gemaakt voor een groot offensief vanuit het bedrijfsleven en VNO - NCW om alle Nederlanders op te roepen "vrijwillig" meer te gaan werken om zo het personeelstekort aan te pakken.

Dat is mijn interpretatie ervan.
"Laten we 90% zeggen zodat iedereen die het niet wil zich buiten gesloten gaat voelen en bang is om lui genoemd te worden"
pi_213856106
Extra werken om het land veiliger, schoner, slimmer en gezonder te maken? Mooi, welkom!
- Sportverenigingen wankelen door te weinig vrijwilligers. Kantinedienst, maar ook rijden, het veld onderhouden, kleine reparaties uitvoeren, werk genoeg. Bonuspuntje: door voldoende ‘normale’ ouders (die niet de onvoorwaardelijke advocaat zijn van hun eigen kind, maar willen dat de vereniging veilig is voor iedereen) spaar je ook een set beveiligers uit.
- In tweetallen een rondje door de buurt lopen, de ogen en oren van de wijk. Dan kan de wijkagent eindelijk zijn werk doen.
- Met z’n allen elke paar weken de straat schoonmaken. Zwerfvuil opruimen, goot schoonvegen, scheelt enorm in de gemeentelijke werken.

Maar dit zijn zeker niet de superheldbanen die 90% er prima bij wil…
pi_213856127
En dan zeker ook nog voor minder salaris!
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_213856128
Deze enquete wordt mede mogelijk gemaakt door VNO-NCW
pi_213856141
quote:
1s.gif Op maandag 10 juni 2024 00:08 schreef capricia het volgende:
De meeste mods besteden wel meer dan 4 uur per week aan fok.
Dat is niet te zien, luie donders dat het zijn oO/ ~O>
pi_213856155
Fulltime werken loont niet in dit land.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_213856974
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 10:14 schreef Jor_Dii het volgende:
Fulltime werken loont niet in dit land.
Iedereen die fulltime kan werken zal daar toch wel blij mee te zijn? Want dat betekend dat men geen lichamelijke klachten heeft, is namelijk veel waard als men geen lichamelijke klachten heeft.
  maandag 10 juni 2024 @ 11:47:56 #42
345631 Scjvb
Genieten op z'n Haarlems!
pi_213857005
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:44 schreef torentje het volgende:

[..]
Iedereen die fulltime kan werken zal daar toch wel blij mee te zijn? Want dat betekend dat men geen lichamelijke klachten heeft, is namelijk veel waard als men geen lichamelijke klachten heeft.
Het is altijd handig en uiteraard ook fijn als men die niet heeft. Neemt niet weg dat in geval van lichamelijke klachten altijd gekeken wordt wat men (nog) kan.
-Het leven is goed in het beschaafde en welgestelde milieu op Haarlemse bodem, waar wij met volle teugen van het leven genieten! :Y)
pi_213857048
quote:
3s.gif Op maandag 10 juni 2024 11:47 schreef Scjvb het volgende:

[..]
Het is altijd handig en uiteraard ook fijn als men die niet heeft. Neemt niet weg dat in geval van lichamelijke klachten altijd gekeken wordt wat men (nog) kan.
Uiteraard mag er gekeken worden naar geschikt werk voor mensen met lichamelijke klachten, maar dat kan men wel beter overlaten aan ervaringsdeskundigen.
pi_213857108
Ik ben niet voornemens om ooit nog meer dan 32 uur per week te gaan werken.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  maandag 10 juni 2024 @ 12:04:55 #45
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_213857129
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 10:14 schreef Jor_Dii het volgende:
Fulltime werken loont niet in dit land.
Fulltime nog wel maar meer dan dat absoluut niet.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_213857156
Ja gewoon meer werken jongens! Anders gaan we er allemaal aan!!!

Dat heeft met het pushen van vrouwen op de arbeidsmarkt ook zo goed gewerkt toch? Meer werken is immers meer geld!

Helaas werkt de markt zo niet. Als er gemiddeld namelijk meer inkomen beschikbaar is, dan gaan de prijzen omhoog. Nu heb je 2 salarissen nodig om een huis te kopen en normaal te kunnen leven. Fijn he?

En als we nog meer gaan werken, en ook maar gewoon kinderarbeid in gaan voeren als we dan toch bezig zijn, wat gaat er dan gebeuren? Dan wordt alles gewoon nog duurder idd.

Oh en natuurlijk meer belastingen.
  Moderator maandag 10 juni 2024 @ 12:18:58 #47
54278 crew  Tijger_m
42
pi_213857255
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 07:25 schreef Tomatenboer het volgende:
Oh jee, de geesten worden alvast rijp gemaakt voor een groot offensief vanuit het bedrijfsleven en VNO - NCW om alle Nederlanders op te roepen "vrijwillig" meer te gaan werken om zo het personeelstekort aan te pakken.

Dat is mijn interpretatie ervan.
Nou ja, het lost wel allerlei problemen op, natuurlijk, als Nederlanders meer werken verdienen ze meer, kunnen ze alsnog een huis kopen, hebben we minder migranten nodig om de open banen in te vullen en minder personeelstekorten in de zorg.

Ik zie alleen maar voordelen, eigenlijk ;)
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_213857304
Ik wil juist minder gaan werken, ik denk dat ik volgend jaar 4 tot 6 uur minder ga werken, dus partime,
Ik heb mijn huis verkocht, door de overwaarde een nieuwe lage hypotheek en mijn woonlasten zijn flink verminderend.
Dus waarom zou ik nog alle uren willen blijven werken?
Tijdelijk of voorgoed partime werken lijkt mij wel wat!
pi_213857309
quote:
0s.gif Op maandag 10 juni 2024 12:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nou ja, het lost wel allerlei problemen op, natuurlijk, als Nederlanders meer werken verdienen ze meer, kunnen ze alsnog een huis kopen, hebben we minder migranten nodig om de open banen in te vullen en minder personeelstekorten in de zorg.

Ik zie alleen maar voordelen, eigenlijk ;)
Nee, dan gaan de huizenprijzen omhoog, want mensen kunnen meer betalen. Dus uiteindelijk werk je vier uur meer voor jan lul.
  maandag 10 juni 2024 @ 12:27:56 #50
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213857347
Is dat dan gevraagd aan de 6 miljoen mensen die daadwerkelijk werken of aan alle 18 miljoen mensen in Nederland?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')