quote:Bewustzijn is de inhoud van het menselijk bewustzijn en de inhoud is bewustzijn
Recente studies naar het fenomeen feromonen hebben echter aangetoont dat dit toch geheel anders werkt. Het zijn voor ons niet direct bewust herkenbare geuren, men noemt het geuren omdat ze door een vomeronasaal orgaan achter in onze neus worden geregistreerd. En ik noem het gerigistreerd omdat we niet echt het feromoon bewust ruiken maar de daaraan gerelateerd onderliggende emotie waarnemen. Zoals vreugde, stress, angst en opgewondenheid etc.quote:Op zondag 9 juni 2024 05:23 schreef bedachtzaam het volgende:
Onbewuste mensen laten zich nogal drijven door hun dierlijke driften, dergelijke mensen zijn niets anders dan slaven. Slaaf van hun verlangens en hebzucht, gemakzuchtig volgen zij ook doctrines
Nee, dat zegt niet genoeg. Het zegt lang niet genoeg.quote:Op zondag 9 juni 2024 17:02 schreef sturmpie het volgende:
het feit dat iemand bewusteloos kan zijn door bijv. 'n klap tegen 't hoofd of tekort aan zuurstof/glucose zegt genoeg.
bewustzijn is tijdelijk, als je dood bent is 't voorbij.
Ik weet niet hoe je hierbij komt. Het bewustzijn is datgene dat zich bewust is van de zintuigen. Als je je ogen dicht doet, heb je niet ineens minder bewustzijn. Het hebben of niet hebben van een zintuiglijke ervaring zegt niks over het bewustzijn.quote:Op zondag 9 juni 2024 09:13 schreef laforest het volgende:
[..]![]()
Slechte redenatie.
Het bewustzijn is de combinatie van de zintuigen en hetgeen dat de daaruit ontvangen zintuiglijke informatie betekenis geeft, en zorgt voor het noodzakelijk samenvoegen en onthouden hiervan in, en door, de persoon/ik.
Nee, het bewustzijn is niet persoonlijk. De inhoud van het bewustzijn is persoonlijk. Jouw gevoelens en gedachtes, jouw unieke perspectief op de wereld, jouw levenservaring is persoonlijk. Maar dat is dus niet het bewustzijn. Het bewustzijn is datgene dat zich bewust is van de ervaring, het bewustzijn veranderd niet terwijl de ervaring constant veranderd.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:48 schreef bedachtzaam het volgende:
Met subjectief heeft @:Libertarisch dan wel weer gelijk, die waarheden die men heeft zijn subjectief alsook het persoonlijke bewustzijn.
Jouw beroemde stokpaardje, zonder bewustzijn kan materie niet bestaan. Valt als een kaarthuisje in elkaar.quote:Op zondag 23 juni 2024 17:20 schreef Libertarisch het volgende:
Het bewustzijn is datgene dat zich bewust is van de zintuigen.
Wat ik hier loop te verkondigen is de universele waarheid. Dat kan niet als een kaarthuisje in elkaar vallen, omdat het vanuit het oogpunt van de logica het beste in elkaar zit.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:04 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Jouw beroemde stokpaardje, zonder bewustzijn kan materie niet bestaan. Valt als een kaarthuisje in elkaar.
Nee, materie is een ervaring in het bewustzijn. Het is gemaakt van kwaliteiten. Het groene gras dat je ziet, de blauwe lucht, de zogenaamd objectieve en externe realiteit is eigenlijk een (gedeeld) subjectieve ervaring.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:04 schreef Watuntrik het volgende:
[.
Want je zegt met andere woorden, eerst was er bewustzijn en toen pas materie.
Je verzint een mysterieus stofje genaamd 'materie' waaruit op mysterieuze en niet te verklaren wijze het bewustzijn moet ontstaan. Dat is logisch gezien een bagger wereldbeeld.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:04 schreef Watuntrik het volgende:
Veel waarschijnlijker is dat in levende materie de zintuigen eerst zijn ontwikkeld en van daaruit pas het bewustzijn.
Je zintuiglijke ervaring zit binnen in je bewustzijn, er is geen externe wereld.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:04 schreef Watuntrik het volgende:
Immers je zult eerst iets moeten voelen voordat je er überhaupt iets bij zou kunnen denken. Zintuigelijk voelen doen we middels in aanraking komen met prikkels van externe materie en niet andersom.
Afijn, je blijft in herhaling vallen, excact ditzelfde riedeltje heb je hier al 1000 x neergezet. Knap van jou dat je er zelf niet moe van wordt...quote:Op zondag 23 juni 2024 19:10 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Wat ik hier loop te verkondigen is de universele waarheid. Dat kan niet als een kaarthuisje in elkaar vallen, omdat het vanuit het oogpunt van de logica het beste in elkaar zit.
[..]
Nee, materie is een ervaring in het bewustzijn. Het is gemaakt van kwaliteiten. Het groene gras dat je ziet, de blauwe lucht, de zogenaamd objectieve en externe realiteit is eigenlijk een (gedeeld) subjectieve ervaring.
[..]
Je verzint een mysterieus stofje genaamd 'materie' waaruit op mysterieuze en niet te verklaren wijze het bewustzijn moet ontstaan. Dat is logisch gezien een bagger wereldbeeld.
[..]
Je zintuiglijke ervaring zit binnen in je bewustzijn, er is geen externe wereld.
Ja, als jij met je verzonnen wereldbeeld komt aanzetten dan zal ik weer eens aantonen dat het niet kloptquote:Op zondag 23 juni 2024 19:35 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Afijn, je blijft in herhaling vallen, excact ditzelfde riedeltje heb je hier al 1000 x neergezet. Knap van jou dat je er zelf niet moe van wordt...
We zijn in ieder geval eens met elkaar om oneens te zijn. Laten we het daar maar bij houden.
Ik kom tot... oh wacht, Libertarisch. Never mind. Dan kan ik net zo goed tegen een muur praten.quote:Op zondag 23 juni 2024 17:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik weet niet hoe je hierbij komt. Het bewustzijn is datgene dat zich bewust is van de zintuigen. Als je je ogen dicht doet, heb je niet ineens minder bewustzijn. Het hebben of niet hebben van een zintuiglijke ervaring zegt niks over het bewustzijn.
Ook een reden dat het bewustzijn niet verdwijnt bij bewusteloosheid trouwens, het niet hebben van een ervaring betekent niet dat je niet bestaat.
Nee hoor, ik sta open voor argumenten.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:50 schreef laforest het volgende:
[..]
Ik kom tot... oh wacht, Libertarisch. Never mind. Dan kan ik net zo goed tegen een muur praten.
dat is subjectief, 't is niet wetenschappelijk getoetstquote:Op zondag 23 juni 2024 16:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, dat zegt niet genoeg. Het zegt lang niet genoeg.
De geest is verbonden met het brein, daardoor kan ik dit bericht typen. Met mijn geest stuur ik de spiertjes in mijn vingers aan om dit bericht te typen, en dat gaat via het brein. De geest en het brein zijn dus intiem met elkaar verbonden.
Maar dat betekent niet dat de geest geproduceerd wordt door het brein. Dat is een heel andere stap die jij neemt. De geest kan namelijk verbonden zijn met het brein, zonder geproduceerd te worden door het brein. We kunnen een radio als voorbeeld nemen. Een radio is verbonden met het radiosignaal, maar het radiosignaal komt niet uit de radio. Als je niks van techniek afwist zou je zweren dat de radio het radiosignaal produceerd, als je de radio een tik geeft hoor je immers geen muziek meer...
Als jij het zo logisch vindt dat het bewustzijn uit het brein komt, los dan dit vraagstuk op:
uit welke specifieke neuronen ontstaat eiergeur, en door welke mechanisme ontstaat het?
Nou, ik wil je de moeite wel besparen. Je kunt het vraagstuk niet oplossen, simpelweg omdat de geest niet uit het brein komt. Er zijn andere verklaringsmodellen, waar ze in andere culturen (zoals in India) wel mee bekend zijn...
@:BertV
Ja, en dus? De realiteit is voor een groot deel subjectief.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:53 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat is subjectief, 't is niet wetenschappelijk getoetst
een persoonlijke visie is subjectief.quote:Op zondag 23 juni 2024 19:54 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, en dus? De realiteit is voor een groot deel subjectief.
Universeel bewustzijn en een leuk verzinsel maar het bestaat niet.quote:Op zondag 23 juni 2024 17:37 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, het bewustzijn is niet persoonlijk. De inhoud van het bewustzijn is persoonlijk. Jouw gevoelens en gedachtes, jouw unieke perspectief op de wereld, jouw levenservaring is persoonlijk. Maar dat is dus niet het bewustzijn. Het bewustzijn is datgene dat zich bewust is van de ervaring, het bewustzijn veranderd niet terwijl de ervaring constant veranderd.
En omdat het bewustzijn universeel is is telepathie mogelijk, bijvoorbeeld met je huiskat.
Het bewustzijn heeft in ieder geval geen fysieke grenzen. Je kunt niet zeggen: ''hier begint het bewustzijn, daar eindigt het bewustzijn''.quote:Op zondag 23 juni 2024 23:03 schreef bedachtzaam het volgende:
[..]
Universeel bewustzijn en een leuk verzinsel maar het bestaat niet.
Wellicht hebben we ooit eens dat wat 'kosmisch bewustzijn' genoemd werd hernoemd naar universeel, maar het bestaat niet.
Wat is de werkelijkheid? Wat is volgens jou de fundamentele realiteit?quote:Op zondag 23 juni 2024 23:48 schreef bedachtzaam het volgende:
Het eindigt zodra je niet meer in staat bent waar te nemen, het heeft dus zeker wel een fysieke grens.
Het collectieve bewustzijn bestaat uit vele (nou ja, miljarden) kernen die elk op hun eigen manier hun realiteit beleven en ervaren, en dat is weer afhankelijk van wat zij geloven en denken, waar/hoe ze opgroeien en leven.
De werkelijkheid is gezamenlijk te beleven als we in dezelfde ruimte of gebied zijn want anders is zelfs dat verschillend.
Het succes van de wetenschap ligt in het bevestigen, men neemt niet zomaar aan dat iets zo is of werkt maar toetst dat op wetenschappelijke manier hetgeen betekent herhalen en herhalen en uitvinden waarom dat dan zo is.
Een inbeelding van de wereld hebben is een denkbeeld hebben en dus een bedachte realiteit leven.quote:Op maandag 24 juni 2024 00:25 schreef Libertarisch het volgende:
Euh, nee, de realiteit kan niet denkbeeldig zijn. Denkbeeldig is het tegenovergestelde van realistisch, in de volksmond.
De kunst is om subjectiviteit en objectiviteit te verenigen in een logisch kloppend wereldbeeld. Dat zie ik bedachtzaam niet doen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |