abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213821357
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Aangezien we op personen stemmen werkt het hetzelfde als bij TK-verkiezingen.
Die hele obsessie met “de grootste” slaat sowieso helemaal nergens op.
zie email 27 oktober
  Forum Admin vrijdag 7 juni 2024 @ 11:22:58 #252
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213821380
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:17 schreef KoosVogels het volgende:

[..]
Dit dus.

Voor mij is de samenwerking met GroenLinks de grootste belemmering om PvdA te stemmen. Ik ben op economisch vlak over het algemeen wat rechtser, maar ik had de PvdA bij de laatste TK-verkiezingen het voordeel van de twijfel willen geven. Niet gedaan, puur vanwege GL.
Je bent niet de enige. Ik sta er ook zo in en ik denk dat voor heel veel mensen op gaat.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 7 juni 2024 @ 11:23:45 #253
3542 Gia
User under construction
pi_213821388
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Aangezien we op personen stemmen werkt het hetzelfde als bij TK-verkiezingen.
Jahaa, maar veel mensen stemmen simpelweg op de bovenste of op de tweede. Ik stem steevast op de bovenste vrouw, in dit geval Marieke Ehlers.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 11:27:30 #254
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_213821438
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:23 schreef Gia het volgende:

[..]
Jahaa, maar veel mensen stemmen simpelweg op de bovenste of op de tweede. Ik stem steevast op de bovenste vrouw, in dit geval Marieke Ehlers.
Dat weet ik. Ik heb een soortgelijke discussie gisteravond al gevoerd in dit topic. We doen het vandaag gewoon nog eens dunnetjes over :D :P

Maar alsnog werkt het dus gewoon hetzelfde als bij TK-verkiezingen. De zetels worden NIET 50/50% verdeeld. Al kan dat alsnog het resultaat zijn omdat GL-kandidaten en PvdA-kandidaten om en om op de lijst staan.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  vrijdag 7 juni 2024 @ 11:28:54 #255
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213821454
quote:
Ja,dat is leuk bedacht maar ik ben benieuwd of de Groenen in Europa ook op dergelijke sociaal-democratische invloed zitten te wachten nu de groene partij van een redelijk groot land onder de plak zit bij de sociaal-democraten.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_213821518
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:22 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je bent niet de enige. Ik sta er ook zo in en ik denk dat voor heel veel mensen op gaat.
Wat ik dan weer onbegrijpelijk vind. Waarom zou je niet op de combi stemmen als je wel op PvdA zou stemmen? Al decennia denken en stemmen ze op elk punt hetzelfde als ze niet in een coalitie zitten. Ja, GL is nu een flank van de combipartij, maar het is niet dat ze die flank niet al hadden. Qua standpunten en politieke doelen is er helemaal niets veranderd.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_213821531
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:28 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Ja,dat is leuk bedacht maar ik ben benieuwd of de Groenen in Europa ook op dergelijke sociaal-democratische invloed zitten te wachten nu de groene partij van een redelijk groot land onder de plak zit bij de sociaal-democraten.
De groenen en S&D groeien in het Europees Parlement al enorm naar elkaar toe, zou me niet verbazen als die binnen 10 jaar ook samen gaan om de overheersing van de EVP eens te doorbreken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 7 juni 2024 @ 11:36:56 #258
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_213821551
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:35 schreef Hanca het volgende:

[..]
De groenen en S&D groeien in het Europees Parlement al enorm naar elkaar toe, zou me niet verbazen als die binnen 10 jaar ook samen gaan om de overheersing van de EVP eens te doorbreken.
De Groenen opereren in veel stringentere onderlinge afstemming dan de sociaaldemocraten, daar gaat het dan behoorlijik wringen.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 11:45:07 #259
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213821644
quote:

[..]
Aan de andere kant was de PvdA zonder GL een partij die in 2017 (9 zetels) en in 2021 (9 zetels) überhaupt geen stemmers trok. Dus die 'heel veel mensen' vinden elke keer wel een reden om toch niet op de PvdA te stemmen.
Antifa
pi_213822987
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Aan de andere kant was de PvdA zonder GL een partij die in 2017 (9 zetels) en in 2021 (9 zetels) überhaupt geen stemmers trok. Dus die 'heel veel mensen' vinden elke keer wel een reden om toch niet op de PvdA te stemmen.
Dat lijkt me ook wat stug inderdaad.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 14:06:50 #261
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213823031
Toch maar VVD gestemd. Je weet dat je voor loze beloftes stemt, maar een ander acceptabel alternatief op rechts is er binnen de context van Europa gewoon niet.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213823202
quote:
9s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 14:06 schreef HowardRoark het volgende:
Toch maar VVD gestemd. Je weet dat je voor loze beloftes stemt, maar een ander acceptabel alternatief op rechts is er binnen de context van Europa gewoon niet.
Ik had PVV bij jou verwacht. Waarom is de PVV geen alternatief?
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
  vrijdag 7 juni 2024 @ 15:07:30 #263
496707 HowardRoark
Tacticalized!
pi_213823698
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 14:22 schreef Ronald-Koeman het volgende:

[..]
Ik had PVV bij jou verwacht. Waarom is de PVV geen alternatief?
Tja, foute interpretatie. Ik heb nog nooit PVV gestemd, nationaal zou ik dit zeker overwegen maar Europees absoluut niet. Ik ben sceptisch over de EU, vind dat het niet democratisch genoeg is en Brussel veel te veel macht naar zich toe wil zuigen.

Maar ik ben niet tegen de EU, sterker nog, de EU heeft natuurlijk enorm veel voordelen met zich meegebracht. Daarom kan ik mij niet vinden in het 'Nexit' verhaal van de PVV, waar ze tot een paar weken geleden nog volledig achterstonden.

Tevens is de PVV totaal niet duidelijk wat ze willen rondom een verscheidenheid van zaken zoals de interne markt, onderwijs, klimaat, wonen en werken, veiligheid en defensie of digitalisering. Het partijprogramma van ze is ook erg beperkt. Men spreekt alleen over het fors willen verminderen van migratie en asiel, wat ik uitstekend vind en mij helemaal in kan vinden, maar het is een beetje magertjes als je niet verder komt dan dat.
'I moved to Peru and shaved half my head and wrote for Teen Vogue. If I can come back from the depths of leftism, trust me, anyone can.' - Gina Florio
pi_213825227
quote:

[..]
Toch raar dat de verkiezingen zónder samenwerking met GroenLinks, de PvdA ook maar 9 zetels haalden.
  Forum Admin vrijdag 7 juni 2024 @ 17:45:33 #265
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213825264
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 11:45 schreef VoMy het volgende:

[..]
Vergeet niet dat dat na het ongelukkige huwelijk met Rutte was. Dat de PvdA al langer dolende is maakt voor hun ideologie, of wat daar van over is, niet zo veel uit. In plaats van weer een eigen koers te varen hebben ze voor deze constructie gekozen en dat is voor veel mensen simpelweg geen goede optie.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 7 juni 2024 @ 17:53:18 #266
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213825358
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 17:45 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Vergeet niet dat dat na het ongelukkige huwelijk met Rutte was. Dat de PvdA al langer dolende is maakt voor hun ideologie, of wat daar van over is, niet zo veel uit. In plaats van weer een eigen koers te varen hebben ze voor deze constructie gekozen en dat is voor veel mensen simpelweg geen goede optie.
Dat had in 2021 toch wel opgelost moeten zijn met enige vorm van herstel, maar dat was er niet. Er is altijd wel een reden om niet op een bleue, uitstralingsloze bestuurspartij te stemmen als er ook frisse, meer energieke alternatieven zijn.

De PvdA zat op een doodlopend spoor en ze doen er denk ik goed aan om de nieuwe fusie niet uit arrogantie hetzelfde spoor op te dwingen.
Antifa
pi_213826709
In november heb ik SP gestemd.
Gister op Volt.

Want SP moet niets van Europa hebben, maar het is wel goed voor Nederland.
Voor Europa moet er wel wat anders gaan lopen. Daarom kies ik voor Volt.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  Moderator vrijdag 7 juni 2024 @ 19:54:40 #268
236264 crew  capricia
pi_213826823
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 19:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Gister op Volt.

Lijkt me een prima argumentatie.
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_213828590
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 19:48 schreef Captain_Ghost het volgende:
Gister op Volt.

Vind je het dan niet wat dubbel dat de SP tegen stemt als het gaat om moties over Europese zaken?
pi_213828614
https://nos.nl/collectie/(...)-meer-om-meloni-heen

"Het feestje is voorbij", sprak Giorgia Meloni in 2022 waarschuwend in de richting van Brussel. Als de radicaal-rechtse politica het tot premier zou schoppen, zou ze "de belangen van de Italianen weer op één zetten". Wat ze precies bedoelde, wist niemand. Maar het feit dat Meloni vanuit de oppositie regelmatig had aangestuurd op een Italiexit (een vertrek van Italië uit de EU) beloofde voor Europagezinde Italianen weinig goeds.

Nog geen twee jaar later wordt de soep veel minder heet gegeten. Van roeptoeterend buitenbeetje schopte de Italiaanse premier het tot een politica waar in Brussel niemand omheen kan. Zowel bij radicaal-rechts als in het centrum flirten Europese politici openlijk met haar. Meloni kan bepalend zijn voor de richting van de EU in de komende jaren.

Orbán-fluisteraar
Dat Meloni wel degelijk bereid is tot Europese samenwerking bleek al vlak na haar verkiezing. Haar eerste buitenlandse bezoek was aan Brussel. "Wat ze heel knap gedaan heeft, is zichzelf in enkele maanden tijd een mainstream imago aanmeten", zegt Daniele Albertazzi, politicoloog aan de universiteit van Surrey.

Op Italiaans initiatief kwamen er Europese deals met Tunesië en Egypte, die in elk geval voorlopig resulteren in een sterke afname van het aantal migranten dat over zee Italië bereikt. Ook werd na tien jaar steggelen een akkoord gesloten over een nieuw Europees migratiepact.

Bij onderhandelingen over uiteenlopende onderwerpen, van migratie tot steun aan Oekraïne, komt het bovendien van pas dat Meloni een uitstekende relatie heeft met de Hongaarse premier Orbán, die in Brussel regelmatig dwarsligt. Een ambtenaar in Brussel zei tegen persbureau Reuters dat de Italiaanse premier daarom ook wel "de Orbán-fluisteraar" wordt genoemd.

Win-win met Von der Leyen
De pragmatische Meloni bleek zo een nuttige partner voor commissievoorzitter Ursula von der Leyen, die haar ook opvallend vaak bezoekjes bracht. "Een relatie waar beide politici enorm bij te winnen hebben", zegt Albertazzi. "Meloni heeft als Italiaans premier baat bij goede relaties in Brussel. En voor Von der Leyen is Meloni's steun mogelijk nodig om opnieuw commissievoorzitter te worden."

EPA
Von der Leyen (links) en Meloni tijdens een overleg in Brussel
Giorgia Meloni is populair in eigen land. Naar verwachting zal haar partij zo'n 30 procent van de stemmen halen. Gezien het grote aantal Europarlementariërs dat Italië levert, kan haar partij bij het bepalen van de nieuwe commissievoorzitter doorslaggevend zijn. Daarnaast heeft ze als voorzitter van haar Europese fractie ook invloed op andere rechtse partijen, zoals het Spaanse Vox en de Poolse PiS.

Meloni ziet Europa het liefst bestuurd door een coalitie van gematigd rechts en radicaal-rechts, net als in Italië. In ruil voor haar steun zou Von der Leyen Italië dan weer een hoge positie kunnen toespelen in de commissie.

Le Pen wil ook samenwerken
Niet alleen Von der Leyen maakt openlijk avances: ook de Franse Marine Le Pen doet dat. Haar partij Rassemblement National is deel van een andere fractie in het Europese Parlement, Identiteit en Democratie, waar ook de PVV bij aangesloten is. Maar na de Europese verkiezingen wil ze graag een groter radicaal-rechts blok vormen.

Meloni houdt die optie vooralsnog af, hoewel ze een nauwere samenwerking op rechts niet uitsluit. "We hebben gemeenschappelijke belangen, bijvoorbeeld als het gaat om het bestrijden van illegale migratie, een pragmatische benadering van de energietransitie, en het verdedigen van de Europese culturele identiteit", zei ze enkele weken geleden op een economisch forum.

'Niet terug naar de hoek'
Wie uiteindelijk Meloni's steun krijgt, zal deels afhangen van de verkiezingsuitslag. "Maar het zou mij erg verbazen als Meloni na de verkiezing nauwere banden aanknoopt met de club van Le Pen, waartoe ook Wilders behoort", zegt politicoloog Albertazzi. "Ideologisch hebben ze veel gemeenschappelijk. Maar er zijn ook thema's waarover ze het onderling niet eens zijn. De steun aan Oekraïne bijvoorbeeld, of de positie jegens de NAVO."

Meloni heeft daarnaast sterk geïnvesteerd in de relatie met de club van Von der Leyen, waardoor het volgens Albertazzi "heel raar zou zijn als ze teruggaat naar Le Pen en Salvini. Dat is echt het hoekje met de stoute jongens. En een hoek die in Europa door de interne verdeeldheid vrijwel geen impact heeft."

Meloni zelf hult zich voorlopig in stilzwijgen. Op campagnebijeenkomsten houdt zij het bij haar verkiezingsslogan: "Italië verandert Europa." Dat zou na 9 juni zomaar kunnen gebeuren.
pi_213829140
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2024 22:06 schreef QWARQTAARTJE het volgende:

[..]
Vind je het dan niet wat dubbel dat de SP tegen stemt als het gaat om moties over Europese zaken?
Over algemeen is SP wel heel goed voor veel onderwerpen, maar als je over EU heeft. ben ik niet eens met SP punten. Nederland kan domweg niet zonder Europa. De wereld is kleiner geworden dan 100 jaar geleden. Daarin moeten we mee dealen.

Je ziet ook dat veel SP stemmers niet op SP gestemd, dat zegt ook genoeg.
Ook ben ik niet alles eens met wat SP denkt, evenmin Volt. Maar ik vind beide partij meest bij mij past.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_213829493
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 11:21 schreef Hanca het volgende:
CU, maar dat kan ik hier helaas niet los invullen :(

Nou hopen op die ene zetel...
Ik ook, maar lijken het zoals verwacht niet te gaan redden.
Incelfrikandel
pi_213829879
FvD die wekenlang met de Vredeskaravaan door het land trekt om vervolgens 4 zetels te verliezen en op 0 te komen. Vast de schuld van HET KARTEL!
  zaterdag 8 juni 2024 @ 15:40:47 #274
249756 Symphonic
Pret met een Kerstpakket
pi_213834664
Ik heb niet op een partij gestemd, maar op iemand die gewoon een goed en duidelijk verhaal heeft.
Van een heel andere partij ook dan waar ik op stem bij de landelijke verkiezingen.
Pietje Puk en de Plakbandcrisis
  zaterdag 8 juni 2024 @ 16:17:47 #275
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_213835001
quote:

[..]
Bij mij juist andersom. Ik stem GL en vindt de relatie met de PvdA niet ideaal. Je weet met de PvdA nooit wat je krijgt, ze buigen net zo makkelijk richting de VVD. Ik snap best dat sommige mensen jeuk krijgen van GL, maar voor mij is het een prima keuze die tussen de PvdD op milieugebied en sommige delen van het gedachtegoed van bijvoorbeeld D66 in zit.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')