quote:Er gaan miljoenen euro's om in illegale sigaretten, zo groot is het probleem echt
Tabak kopen bij de supermarkt is verleden tijd en sigaretten worden alsmaar duurder. Het gevolg: een toename van illegale sigaretten, ook in onze regio. De vraag rijst of de strengere regels wel zo'n goed idee zijn.
Maart, 2024: de douane onderschept 27 miljoen illegale sigaretten in de Rotterdamse haven, met een marktwaarde van 6,5 miljoen euro. Juli, 2024: bij een controle vindt de douane 6 miljoen sigaretten en 4.500 kilo shag, met een marktwaarde van 3,9 miljoen euro.
In de Rotterdamse haven worden regelmatig grote partijen illegale sigaretten onderschept. Maar het wemelt ook van kleinere inbeslagnames in de regio. In september trof de gemeente nog 400 duizend sigaretten aan in garageboxen in Schiedam.
Uit onderzoek van de douane blijkt dat een kwart van alle gerookte sigaretten in Nederland óf afkomstig uit het buitenland is, óf illegaal geproduceerd.
De Vereniging Nederlandse Sigaretten- en Kerftabakfabrikanten (VSK) spreekt zelfs van 35 procent in het tweede kwartaal van 2024. Ruim 31 procent zou uit het buitenland komen, ruim 3 procent zijn namaaksigaretten. De organisatie baseert zich op onderzoek door bureau WSPM, dat sigarettenpakjes verzamelt uit (zwerf)afval.
Kabinetsbeleid
De opkomst van illegale sigaretten hangt nauw samen met het verscherpte kabinetsbeleid rondom roken. Daarvoor moeten we eerst terug naar 2018, het geboortejaar van het Nationaal Preventieakkoord. De overheid maakt hierin met ruim zeventig partijen afspraken om het aantal rokers drastisch terug te dringen.
Het akkoord streeft naar een rookvrije generatie in 2040. Stevige maatregelen moeten het roken ontmoedigen, zoals het stapsgewijs opschroeven van de prijs en het terugdringen van het aantal verkooppunten. Vooral de afgelopen jaren steeg de prijs in rap tempo. In 2040 moet een pakje sigaretten minstens 40 euro gaan kosten.
Vanaf 1 juli is het verboden om sigaretten en andere tabaksproducten te verkopen in supermarkten. Vanaf 2030 wordt het aantal verkooppunten verder ingeperkt.
https://www.rijnmond.nl/n(...)is-het-probleem-echt
98 of 95quote:Op vrijdag 27 september 2024 18:45 schreef -Hakuna- het volgende:
Ben net terug van Duitsland en daar E5 getankt bij de Aral, als ik zie dat er voor minstens 100 tot 300 euro en zelfs meer aan rookwaren wordt gekocht door uitsluitend Nederlandse klanten ben ik met 50 euro benzine maar een kleine klant.
Maar wel weer mijn tank vol en gelijktijdig veel Duitse statiegeld flessen en blikken uit de asbakken gehaald daar. .
E5 is ook in Duitsland Euro 98.quote:
Nee hoor: Duitsland kent zowel E5 95 (Super) als E5 98 (Super Plus), naast 100 en naast E10 95quote:
Allerheiligen. Maar tankstations zijn doorgaans wel open op Duitse vrije dagen.quote:Wilde vandaag tanken daar bleek het een of ander vrij dag te zijn. Iets met geloof oid.
Hopelijk ga je niet weer in allerlei afvalbakken zitten graaien dit keer.quote:Hopelijk morgen, kan ik tevens weer een lading Duitse flessen inleveren en vervolgens tanken bij de Aral.
Het besluit waarvan je wist dat het criminelen in de kaart gaat spelen. Niks geleerd van het verleden, gewoon dezelfde fout op dezelfde fout blijven stapelen.quote:
Of anders effe zelf op en neer? In Duitsland heb je voor 85 euro gewoon een slof shag, kost je hier gewoon 3x zoveel.quote:Op vrijdag 1 november 2024 14:53 schreef Scorpie het volgende:
Bezorgdiensten nu op gaan tuigen begint lucratief te worden.
Stoppen met die rotzooi is nóg goedkoper.quote:Op vrijdag 1 november 2024 22:36 schreef Hathor het volgende:
[..]
Of anders effe zelf op en neer? In Duitsland heb je voor 85 euro gewoon een slof shag, kost je hier gewoon 3x zoveel.
LOL dit wilde ook net postenquote:Op vrijdag 1 november 2024 23:03 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Stoppen met die rotzooi is nóg goedkoper.
Fietsen is ook goedkoper dan autorijden.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:03 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
Ja klopt, maar dat is voor mij niet echt een optie, ik hou teveel van mijn peukkie.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:03 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
De goede tips blijven maar komen.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:18 schreef r_one het volgende:
[..]
Fietsen is ook goedkoper dan autorijden.
Masturberen is ook goedkoper dan naar de hoeren.quote:Op vrijdag 1 november 2024 23:28 schreef Lt.Bookman het volgende:
[..]
De goede tips blijven maar komen.
Op zich is het toch logisch dat de imitatie goedkoper is?quote:Op zaterdag 2 november 2024 01:43 schreef Fer het volgende:
Marktverziekers zijn het, had laatst een slof orginele Marlboro meegenomen uit het vliegtuig. Raak ze amper kwijt omdat mensen liever die imitatie kopen, die nog goedkoper is.
Ja maar je zou toch verwachten dat mensen liever een origineel kopen voor iets meer, wat nog steeds veel goedkoper is dan de officiële winkelprijs.quote:Op zaterdag 2 november 2024 11:03 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Op zich is het toch logisch dat de imitatie goedkoper is?
quote:Op zaterdag 2 november 2024 01:43 schreef Fer het volgende:
Marktverziekers zijn het, had laatst een slof orginele Marlboro meegenomen uit het vliegtuig. Raak ze amper kwijt omdat mensen liever die imitatie kopen, die nog goedkoper is.
Je bent nu aan het leuren met sigaretten voor een paar tientjes winst en dan kom je niet tot de conclusie dat het sowieso zonde van je tijd is maar ben je ook nog ongelukkig omdat je uit de markt geprijsd wordtquote:Op zaterdag 2 november 2024 01:43 schreef Fer het volgende:
en als je al die zooi nu niet had gekocht, dan was je veel gezonder geweest , met een bakkie koffie lekker thuisgebleven, scheelt je ook de benzinequote:Op donderdag 6 juni 2024 00:39 schreef ACT-F het volgende:
Een slof Marlboro kost hier ¤111 en daar ¤80, dus ¤31 prijsverschil.
Je mag 4 sloffen per keer meenemen.
Ruim een maand geleden scoorde ik een aanbieding van 6x2L frisdrank Coca Cola, Sprite of Fanta voor ¤7,75 waar het in Nederland 4x1,5L in de aanbieding ¤7,50 is.
Dus 3 sixpacks gingen mee naar Nederland.
Vlees bij de Turkse slager is met ¤11 per kilo voor vetarme biefstukken zeer aantrekkelijk geprijsd.
De benzinerijder gooit de tank ook gelijk vol en reken maar uit je winst.
Als dieselrijder scheelt het mij altijd benzinequote:Op zaterdag 2 november 2024 18:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en als je al die zooi nu niet had gekocht, dan was je veel gezonder geweest , met een bakkie koffie lekker thuisgebleven, scheelt je ook de benzine
Hier in het oosten van het land is meer dan de helft van de sigaretten die ik bij kroeggangers zie uit het buitenland.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |