abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213809452
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 12:19 schreef Delenlill het volgende:

[..]
Wat een luxe probleem voor Oekraïne, dat het enige schip die zij kunnen vinden een sleepboot is lol.
Vraag me af of de actie vooral was om te kijken/testen of hun drones idd die barriere konden doorbreken en daarna gewoon een target of opportunity kozen. Alhoewel een Tug Boat minder nog steeds we llekker is.
pi_213809652
twitter
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_213809653
Doen schepen überhaupt nog wel iets? Schieten se nog kalibrs af? Voor de rest hebben ze er niet zoveel aan toch
  donderdag 6 juni 2024 @ 13:04:28 #54
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213809663
Ze spelen vooral voor kunstmatig rif tegenwoordig :P
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213809688
quote:

[..]
Wat een luxe probleem voor Oekraïne, dat het enige schip die zij kunnen vinden een sleepboot is lol.
Support schepen zijn ook nuttig om uit te schakelen. Misschien zijn dat wel de enige schepen die de barrière kunnen openen en sluiten.

Maar waarschijnlijk is het ook wel mede om de druk op Sebastopol te houden. Ik kan mij niet voorstellen dat de marinebasis Novorussiysk niet binnenkort aangevallen wordt. Deze maand nog.
pi_213809697
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 13:03 schreef BEFEM het volgende:
Doen schepen überhaupt nog wel iets? Schieten se nog kalibrs af? Voor de rest hebben ze er niet zoveel aan toch
Ja, maar die zitten in Novorussiysk.
pi_213809717
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2024 13:04 schreef StateOfMind het volgende:
Ze spelen vooral voor kunstmatig rif tegenwoordig :P

Sws interessant interview om te bekijken met 1 van de beste analisten/experts over de oorlog, maar die haakte kort in op dit onderwerp:

Antwoord van kofman op de vraag waarom russische zwarte zee vloot zo slecht opereert.

quote:
Their initial performance in the opening of the war was not bad. They were mostly launching cruise missiles and forcing Ukraine to hold units in reserve in case Russia could land and threaten Odessa.

Things took a turn when they got complacent, and did not take Ukraine as a threat until the Moskova was sunk.

Leadership is not good
Consistently failed to take anticipatory action
Ukraine introduced new capabilities
No one is sure what the BSF is supposed to do really: The Black Sea is a confined space. The BSF was previously described as a "floating museum from the 1970s", which is accurate. There's really not much for it to do.
pi_213809755

Foto van 2 jaar geleden met Ruzzische schepen voor de kust van Odessa en iedereen was nog bang dat ze over zouden gaan tot het landen van troepen.
https://www.navalnews.com(...)n-coast-near-odessa/

Anno 2024 vraag ik me af hoeveel schepen op die foto nog kunnen varen. >:)
pi_213810126
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 13:10 schreef skysherrif het volgende:

[..]

Sws interessant interview om te bekijken met 1 van de beste analisten/experts over de oorlog, maar die haakte kort in op dit onderwerp:

Antwoord van kofman op de vraag waarom russische zwarte zee vloot zo slecht opereert.
[..]

Het kernprobleem van rusland is het "4 zeëen probleem"

Ze moeten hun marine uitspreiden over 4 vloten. En dan komt Montreux daar ook nog eens bij.
En de obsessie met warm water havens.

Het is een niet op te lossen probleem met conventionele schepen, en daarom is het hilarisch dat rusland al eeuwenlang geld in die put blijft pompen.
Ik kan me geen enkel positief resultaat herinneren. Nee ook niet tegen de Zweden in 1790.
De russische marine is even nuttig gebleken als "tieten op een stier".

Verder dezelfde problemen als in 1905. Zelfde oorzaak ook: obsessie met warm water havens.

Zinloze vernietiging van resources, en rusland blijft door dit probleem telkens in de ene na de andere val lopen.
Zie ook defensie budget van de soviet unie. Zinloze kapitaal vernietiging.
pi_213811404
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 15:13 schreef MaxMark het volgende:
[ x ]
Weer veel filmpjes van kapotgeschoten Ruzzisch materieel incoming dus...
pi_213811433
quote:

[..]
Ach ja, op het einde van de tweede wereldoorlog gingen Amerikaanse onderzeeërs maar jagen op vissersschepen en zo. Japan had niet veel groters meer drijven.
  donderdag 6 juni 2024 @ 16:22:53 #63
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213811612
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 15:13 schreef MaxMark het volgende:
[ x ]
Op dit stuk van de frontlinie ten westen van Avdiivka boeken de Russen regelmatig voorgang sinds de val van Avdiivka.
Gisteren werd er wat voortgang geboekt ten noorden van Ocheretine, wat ook een zwakke plekke in de Oekraïnse verdediging lijkt en waar het gevaar een uitbraak richting de hoofdweg tussen Pokrovsk en Chasiv Yar is. In Westelijke richting lijkt een uitbreiding tot aan de Vovcha, maar dat heeft geen strategische consequenties.

Er zijn geruchten van Russische troepen die opgerukt zijn naar Novoselivka, dat is het laatste plaatje ten oosten van de Vovcha.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  donderdag 6 juni 2024 @ 16:57:35 #64
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_213811845
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 12:41 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Krijg een beetje de indruk dat Oekraïne het laatste tijd goed doet met hun drones. ^O^
Allicht een correlatie met al die door de UA kapotgeschoten luchtafweersystemen, maar ik weet niet of ze Pantsirs en S300's inzetten tegen drones. Ik denk het niet eigenlijk.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_213811866
quote:
14s.gif Op donderdag 6 juni 2024 13:14 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]

Foto van 2 jaar geleden met Ruzzische schepen voor de kust van Odessa en iedereen was nog bang dat ze over zouden gaan tot het landen van troepen.
https://www.navalnews.com(...)n-coast-near-odessa/

Anno 2024 vraag ik me af hoeveel schepen op die foto nog kunnen varen. >:)
Met al die drone swarms en steeds betere AI enz lijkt mij het beroep van marinier wel wat minder aantrekkelijk te worden. Zou me er niet zo prettig bij voelen, op zo'n varend schietschijf.
pi_213811892
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 16:57 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Allicht een correlatie met al die door de UA kapotgeschoten luchtafweersystemen, maar ik weet niet of ze Pantsirs en S300's inzetten tegen drones. Ik denk het niet eigenlijk.
S300 systemen lijkt me daar niet voor geschikt.

Pantsir systemen wel , maar dan voornamelijk in het binnenland.

Meest effectief zijn gewoon EW systemen (waar Rusland best goed mee is).
  donderdag 6 juni 2024 @ 17:06:12 #67
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_213811903
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:01 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Met al die drone swarms en steeds betere AI enz lijkt mij het beroep van marinier wel wat minder aantrekkelijk te worden. Zou me er niet zo prettig bij voelen, op zo'n varend schietschijf.
Iemand die bij de marine zit is niet perse marinier.

Mariniers zijn een infanterie eenheid van de marine.
En vechten op land.

Matrozen zitten wel elke dag op het schip.

[ Bericht 4% gewijzigd door StateOfMind op 06-06-2024 17:12:11 ]
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_213811909
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:03 schreef skysherrif het volgende:

[..]
S300 systemen lijkt me daar niet voor geschikt.

Pantsir systemen wel , maar dan voornamelijk in het binnenland.

Meest effectief zijn gewoon EW systemen (waar Rusland best goed mee is).
Achja, kwestie van tijd en dat EW probleem is ook opgelost, als er al uberhaupt al geen oplossing ligt.

Het antwoord zal wel liggen in betere INS hard/software en AI toepassingen.
In de toekomst wordt het je drone afvuren en de rest doet dat ding zelf, of het nou een (gps) signaal heeft of niet.
pi_213811959
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:07 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Achja, kwestie van tijd en dat EW probleem is ook opgelost, als er al uberhaupt al geen oplossing ligt.

Het antwoord zal wel liggen in betere INS hard/software en AI toepassingen.
In de toekomst wordt het je drone afvuren en de rest doet dat ding zelf, of het nou een (gps) signaal heeft of niet.
Volgens mij is het sowieso al een constant kat en muisspel tussen drones die hun software updaten en EW die zich daar weer op aanpast idd, maar Rusland is daar wel goed/snel mee dus het blijft nog een effectief middel.
pi_213811967
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:06 schreef StateOfMind het volgende:

[..]
Mariniers zijn een infanterie eenheid van de marine.
En vechten op land.

Matrozen zitten wel elke dag op het schip.
ja goed, ik bedoelde iemand die voor de Koninklijke marine werkt en (af en toe) op een boot zit. Lijkt mij gewoon geen fijn idee, zo midden op het water met al die kutdrones (als je in risico/vijandig gebied bent althans).
pi_213812024
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:12 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Volgens mij is het sowieso al een constant kat en muisspel tussen drones die hun software updaten en EW die zich daar weer op aanpast idd, maar Rusland is daar wel goed/snel mee dus het blijft nog een effectief middel.
Ja, oorlogvoering in het algemeen is een kat en muisspel.

Maar wat betreft drones is er een flinke voorsprong te behalen als er een partij in slaagt een (voldoende) autonoom systeem te ontwikkelen.

Het is nog te afhankelijk van een menselijke factor of externe input tijdens haar operationale status.

Dat is anderzijds ook mijn zorg.
Waar het vroeger een taboe was "ai en wapens, oh wat eng", is het nu blijkbaar doodnormaal en geaccepteerd, het idee van AI warfare.

Goed, hoeven we ook niet zo lacherig meer te doen wanneer een expert zorgen heeft dat AI vroeg of laat het einde van de mensheid inluidt. Als we AI robots maken en deze uitrusten met high tech wapens.
pi_213812046
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:18 schreef Joppiez het volgende:

[..]
Ja, oorlogvoering in het algemeen is een kat en muisspel.

Maar wat betreft drones is er een flinke voorsprong te behalen als er een partij in slaagt een (voldoende) autonoom systeem te ontwikkelen.

Het is nog te afhankelijk van een menselijke factor tijdens haar operationale status.

Dat is anderzijds ook mijn zorg.
Waar het vroeger een taboe was "ai en wapens, oh wat eng", is het nu blijkbaar doodnormaal en geaccepteerd, het idee van AI warfare.

Goed, hoeven we ook niet zo lacherig meer te doen wanneer een expert zorgen heeft dat AI vroeg of laat het einde van de mensheid inluidt. Als we AI robots maken en deze uitrusten met high tech wapens.
Weet er de details niet van, maar AI speelt al een grote rol bij drones. Maar in hoeverre geen idee.
pi_213812124
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:20 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Weet er de details niet van, maar AI speelt al een grote rol bij drones. Maar in hoeverre geen idee.
Zal wel zijn op het gebied van het bepalen van haar (relatieve) positie (dus zelflanding en sturing) en botsingsdetectie. Maar de mogelijkheden worden natuurlijk "leuker" wanneer de drone een raket is. In theorie krijg je dan een niet te onderscheppen (via close impact althans) object wat geheel zelfstandig naar haar doel vliegt. Of je dat ding nou jammed of niet.
  FOK!fotograaf donderdag 6 juni 2024 @ 17:32:32 #74
364681 over_hedge
pi_213812145
quote:
7s.gif Op donderdag 6 juni 2024 17:20 schreef skysherrif het volgende:

[..]
Voornamelijk het herkennen van waar ze zijn. En het herkennen van doelen.
Don't worry about the future. Or know that worrying is as effective as trying to solve an algebra equation by chewing bubble gum.
pi_213812161
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2024 07:17 schreef MatthijsDJ het volgende:

[..]
Wat compleet logisch als de (nog in de kinderschoenen staande) democratie waar in je woont, wordt aangevallen door een dicatactuur.

Zeker zolang je nog totaal overlopen bent door de vijand.
Ja heel logisch, anderen dwingen dood te gaan. Hou toch op.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')