Vraag me af of de actie vooral was om te kijken/testen of hun drones idd die barriere konden doorbreken en daarna gewoon een target of opportunity kozen. Alhoewel een Tug Boat minder nog steeds we llekker is.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:19 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Wat een luxe probleem voor Oekraïne, dat het enige schip die zij kunnen vinden een sleepboot is lol.
Support schepen zijn ook nuttig om uit te schakelen. Misschien zijn dat wel de enige schepen die de barrière kunnen openen en sluiten.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:19 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Wat een luxe probleem voor Oekraïne, dat het enige schip die zij kunnen vinden een sleepboot is lol.
Ja, maar die zitten in Novorussiysk.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:03 schreef BEFEM het volgende:
Doen schepen überhaupt nog wel iets? Schieten se nog kalibrs af? Voor de rest hebben ze er niet zoveel aan toch
quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:04 schreef StateOfMind het volgende:
Ze spelen vooral voor kunstmatig rif tegenwoordig
quote:Their initial performance in the opening of the war was not bad. They were mostly launching cruise missiles and forcing Ukraine to hold units in reserve in case Russia could land and threaten Odessa.
Things took a turn when they got complacent, and did not take Ukraine as a threat until the Moskova was sunk.
Leadership is not good
Consistently failed to take anticipatory action
Ukraine introduced new capabilities
No one is sure what the BSF is supposed to do really: The Black Sea is a confined space. The BSF was previously described as a "floating museum from the 1970s", which is accurate. There's really not much for it to do.
Het kernprobleem van rusland is het "4 zeëen probleem"quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:10 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Sws interessant interview om te bekijken met 1 van de beste analisten/experts over de oorlog, maar die haakte kort in op dit onderwerp:
Antwoord van kofman op de vraag waarom russische zwarte zee vloot zo slecht opereert.
[..]
Weer veel filmpjes van kapotgeschoten Ruzzisch materieel incoming dus...quote:
Ach ja, op het einde van de tweede wereldoorlog gingen Amerikaanse onderzeeërs maar jagen op vissersschepen en zo. Japan had niet veel groters meer drijven.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:19 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Op dit stuk van de frontlinie ten westen van Avdiivka boeken de Russen regelmatig voorgang sinds de val van Avdiivka.quote:
Allicht een correlatie met al die door de UA kapotgeschoten luchtafweersystemen, maar ik weet niet of ze Pantsirs en S300's inzetten tegen drones. Ik denk het niet eigenlijk.quote:Op donderdag 6 juni 2024 12:41 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Krijg een beetje de indruk dat Oekraïne het laatste tijd goed doet met hun drones.
Met al die drone swarms en steeds betere AI enz lijkt mij het beroep van marinier wel wat minder aantrekkelijk te worden. Zou me er niet zo prettig bij voelen, op zo'n varend schietschijf.quote:Op donderdag 6 juni 2024 13:14 schreef xpompompomx het volgende:
[ afbeelding ]
Foto van 2 jaar geleden met Ruzzische schepen voor de kust van Odessa en iedereen was nog bang dat ze over zouden gaan tot het landen van troepen.
https://www.navalnews.com(...)n-coast-near-odessa/
Anno 2024 vraag ik me af hoeveel schepen op die foto nog kunnen varen.
S300 systemen lijkt me daar niet voor geschikt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 16:57 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Allicht een correlatie met al die door de UA kapotgeschoten luchtafweersystemen, maar ik weet niet of ze Pantsirs en S300's inzetten tegen drones. Ik denk het niet eigenlijk.
Iemand die bij de marine zit is niet perse marinier.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:01 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Met al die drone swarms en steeds betere AI enz lijkt mij het beroep van marinier wel wat minder aantrekkelijk te worden. Zou me er niet zo prettig bij voelen, op zo'n varend schietschijf.
Achja, kwestie van tijd en dat EW probleem is ook opgelost, als er al uberhaupt al geen oplossing ligt.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:03 schreef skysherrif het volgende:
[..]
S300 systemen lijkt me daar niet voor geschikt.
Pantsir systemen wel , maar dan voornamelijk in het binnenland.
Meest effectief zijn gewoon EW systemen (waar Rusland best goed mee is).
Volgens mij is het sowieso al een constant kat en muisspel tussen drones die hun software updaten en EW die zich daar weer op aanpast idd, maar Rusland is daar wel goed/snel mee dus het blijft nog een effectief middel.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:07 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Achja, kwestie van tijd en dat EW probleem is ook opgelost, als er al uberhaupt al geen oplossing ligt.
Het antwoord zal wel liggen in betere INS hard/software en AI toepassingen.
In de toekomst wordt het je drone afvuren en de rest doet dat ding zelf, of het nou een (gps) signaal heeft of niet.
ja goed, ik bedoelde iemand die voor de Koninklijke marine werkt en (af en toe) op een boot zit. Lijkt mij gewoon geen fijn idee, zo midden op het water met al die kutdrones (als je in risico/vijandig gebied bent althans).quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:06 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Mariniers zijn een infanterie eenheid van de marine.
En vechten op land.
Matrozen zitten wel elke dag op het schip.
Ja, oorlogvoering in het algemeen is een kat en muisspel.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:12 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Volgens mij is het sowieso al een constant kat en muisspel tussen drones die hun software updaten en EW die zich daar weer op aanpast idd, maar Rusland is daar wel goed/snel mee dus het blijft nog een effectief middel.
Weet er de details niet van, maar AI speelt al een grote rol bij drones. Maar in hoeverre geen idee.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:18 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Ja, oorlogvoering in het algemeen is een kat en muisspel.
Maar wat betreft drones is er een flinke voorsprong te behalen als er een partij in slaagt een (voldoende) autonoom systeem te ontwikkelen.
Het is nog te afhankelijk van een menselijke factor tijdens haar operationale status.
Dat is anderzijds ook mijn zorg.
Waar het vroeger een taboe was "ai en wapens, oh wat eng", is het nu blijkbaar doodnormaal en geaccepteerd, het idee van AI warfare.
Goed, hoeven we ook niet zo lacherig meer te doen wanneer een expert zorgen heeft dat AI vroeg of laat het einde van de mensheid inluidt. Als we AI robots maken en deze uitrusten met high tech wapens.
Zal wel zijn op het gebied van het bepalen van haar (relatieve) positie (dus zelflanding en sturing) en botsingsdetectie. Maar de mogelijkheden worden natuurlijk "leuker" wanneer de drone een raket is. In theorie krijg je dan een niet te onderscheppen (via close impact althans) object wat geheel zelfstandig naar haar doel vliegt. Of je dat ding nou jammed of niet.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:20 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Weet er de details niet van, maar AI speelt al een grote rol bij drones. Maar in hoeverre geen idee.
Voornamelijk het herkennen van waar ze zijn. En het herkennen van doelen.quote:Op donderdag 6 juni 2024 17:20 schreef skysherrif het volgende:
[..]
Weet er de details niet van, maar AI speelt al een grote rol bij drones. Maar in hoeverre geen idee.
Ja heel logisch, anderen dwingen dood te gaan. Hou toch op.quote:Op donderdag 6 juni 2024 07:17 schreef MatthijsDJ het volgende:
[..]
Wat compleet logisch als de (nog in de kinderschoenen staande) democratie waar in je woont, wordt aangevallen door een dicatactuur.
Zeker zolang je nog totaal overlopen bent door de vijand.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |