abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213741039
quote:
Frankrijk: Rusland niet uitgenodigd voor herdenking D-day
Artikel door RTL Nieuws • 8u • 1 minuten leestijd

Rusland is niet uitgenodigd voor de officiële herdenking van D-day volgende week in Normandië. "De omstandigheden zijn verkeerd, gelet op de aanvalsoorlog die Rusland voert in Oekraïne", staat in een verklaring van het kantoor van de Franse president Emmanuel Macron.

Vorige maand gaf de organisatie van de herdenking al aan dat de Russische president Vladimir Poetin niet welkom was, maar dat Rusland wel zou worden uitgenodigd en een andere vertegenwoordiger zou mogen sturen.

Maar van deze uitnodiging wordt nu alsnog afgezien, zeiden diplomatieke bronnen tegen persbureau Reuters. En dit wordt nu bevestigd door het Franse kantoor.

Tweede Wereldoorlog
Het is dit jaar tachtig jaar geleden dat geallieerde troepen landden op de stranden van Normandië. De invasie leidde het einde in van de Tweede Wereldoorlog in Europa. De herdenking zal door veel wereldleiders worden bijgewoond, onder wie de Amerikaanse president Joe Biden. Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky komt naar Normandië. Hij is uitgenodigd om 'de rechtvaardige strijd' die zijn land voert tegen Rusland, aldus het Élysée.
Volgens het kantoor van Macron zal in de plechtigheden wel worden stilgestaan aan de bijdrage die de Sovjet-Unie heeft geleverd aan het verslaan van Hitler-Duitsland.
Vooropgesteld, ik ben heel blij met D-Day, en dat we daardoor na WO II in een vrij land kunnen leven.

Maar Rusland hier boycotten is een vorm van misplaatste geschiedvervalsing.
In de zomer van 1944 leden de Duitsers eerst de meeste verliezen en terrein door Operatie Bagration in het Oosten, waar de Duitsers ook veel meer troepen gelegerd hadden.
Ik vraag me nog steeds af, of Operatie Overlord wel gelukt zou zijn, als er geen Operatie Bagration op hetzelfde moment aan het Oostfront had plaatsgevonden.

En de Fransen zijn nu zelf helemaal hypocriet. Op dat moment was Frankrijk zelf nog volledig bezet, maar ondertussen voerde het leger van de Vrije Fransen vergeldingen en bombardementen uit in uitgeroepen zelfstandige staten als Syrië en Libanon. En vlak na de oorlog deden ze dat nog dunnetjes over in Indo-China. Eigenlijk hetgene wat we nu Rusland verwijten in Oekraïne.

Ik vind dat je D-Day moet zien in historisch perspectief, en daar horen de Russen bij die herdenking wel vertegenwoordigd bij te zijn.
pi_213741056
Lijkt me nogal ongepast aangezien de Russen nu hetzelfde doen als wat de Duitsers toen deden.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:02:15 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213741071
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 10:58 schreef Idisrom het volgende:

Ik vind dat je D-Day moet zien in historisch perspectief, en daar horen de Russen bij die herdenking wel vertegenwoordigd bij te zijn.
Is je oom die vorig jaar je nichtje heeft betast nog welkom op de verjaardag van jouw kind?

Omdat vanuit historisch perspectief die man bij de familie hoort?

Zo ja:
Wordt dat een gezellige verjaardag?
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  Forum Admin vrijdag 31 mei 2024 @ 11:03:01 #4
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_213741077
Nja, de Russen hebben toentertijd alleen maar een tegenoffensief op poten kunnen zetten omdat ze geallieerde steun kregen. Het is juist geschiedvervalsing om te zeggen dat de Russen de nazi's hebben verslagen. Ze hebben er een hele grote rol in gehad, maar die rol hadden ze dus nooit kunnen invullen zonder de geallieerden.

En verzoening/banden aanhalen met dit soort zaken beginnen we pas aan als die tuinlaaf in het Kremlin zijn troepen uit Oekraïne haalt
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Redactie Frontpage vrijdag 31 mei 2024 @ 11:03:43 #5
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_213741084
Waarom zou je Rusland uitnodigen om de inval vanuit het westen te herdenken/vieren terwijl ze nu EXACT hetzelfde doen als nazi-Duitsland tussen '39-'45? Hoezo hypocriet? In het artikel staat nog dat wel wordt stilgestaan bij wat de USSR heeft gedaan om de nazi's helpen te verslaan. Niet meer dan logisch dat je een rat als Lavrov daar niet bij wilt hebben.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:06:05 #6
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213741106
Als je honderd jaar seksuele intimidatie gaat herdenken, dan nodig je Thijs Römer toch ook niet uit?
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:07:13 #7
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_213741119
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:02 schreef SpecialK het volgende:

[..]
Is je oom die vorig jaar je nichtje heeft betast nog welkom op de verjaardag van jouw kind?

Omdat vanuit historisch perspectief die man bij de familie hoort?

Zo ja:
Wordt dat een gezellige verjaardag?
Dat is wel een interessante vergelijking. Wat mij betreft zou je Putin of een vertegenwoordiger van de Russische staat best mogen uitsluiten maar dan zou je nog altijd Russische vertegenwoordiging kunnen hebben door middel van veteranen (voor zover die nog in leven zijn).
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:08:34 #8
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_213741131
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:07 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat is wel een interessante vergelijking. Wat mij betreft zou je Putin of een vertegenwoordiger van de Russische staat best mogen uitsluiten maar dan zou je nog altijd Russische vertegenwoordiging kunnen hebben door middel van veteranen (voor zover die nog in leven zijn).
Putin kan sowieso niet komen want dat is directe arrestatie.

Maar idd. Je zou kunnen zeggen dat alleen veteranen en verzorgers welkom zijn. Geen actieve politieke figuren.

Dat lijkt me een goed alternatief.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_213741163
Poetin mag toekijken vanuit de gevangenis in Scheveningen
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:12:03 #10
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_213741169
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:03 schreef Straatcommando. het volgende:
Nja, de Russen hebben toentertijd alleen maar een tegenoffensief op poten kunnen zetten omdat ze geallieerde steun kregen. Het is juist geschiedvervalsing om te zeggen dat de Russen de nazi's hebben verslagen. Ze hebben er een hele grote rol in gehad, maar die rol hadden ze dus nooit kunnen invullen zonder de geallieerden.

En verzoening/banden aanhalen met dit soort zaken beginnen we pas aan als die tuinlaaf in het Kremlin zijn troepen uit Oekraïne haalt
Precies dit. Zonder geallieerde steun was de Russische beer gevild. En daarna uit dankbaarheid doodleuk heel Oost-Europa bezetten en alsnog onder het juk van een totalitaire ideologie uitbuiten en miljoenen mensen in kampen stoppen.

De Russen hebben bijgedragen aan het verslaan van de Nazi's, niet aan het bevrijden van Europa. D-day gaat wél over bevrijding, dus daar hebben Russen helemaal niets te zoeken.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_213741224
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:01 schreef Cilantro het volgende:
Lijkt me nogal ongepast aangezien de Russen nu hetzelfde doen als wat de Duitsers toen deden.
Vergeet ook niet dat Rusland WO II samen met de Nazi's begonnen is en dat hetgeen wat wij als "bevrijding van de Nazi's" zien in werkelijkheid voor midden en oost Europa niets anders was dan de ene bezetter voor de andere verruilen.
pi_213741249
quote:

[..]
Waarom zouden oorlogsmisdadigers uitgenodigd moeten worden voor een herdenkingsbijeenkomst voor D-Day?
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:20:46 #13
56749 BlaZ
pi_213741270
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:12 schreef AgLarrr het volgende:

[..]
Precies dit. Zonder geallieerde steun was de Russische beer gevild. En daarna uit dankbaarheid doodleuk heel Oost-Europa bezetten en alsnog onder het juk van een totalitaire ideologie uitbuiten en miljoenen mensen in kampen stoppen.

De Russen hebben bijgedragen aan het verslaan van de Nazi's, niet aan het bevrijden van Europa. D-day gaat wél over bevrijding, dus daar hebben Russen helemaal niets te zoeken.
Het Oostfront keerde bij de slag om Stalingrad en tot die tijd was de geallieerde steun minimaal te noemen. Ruim 90% van de lend-lease werd pas na die slag geleverd. Het heeft wel degelijk het ineerstorten van de Duitsers later in 43, 44 en 45 versneld natuurlijk.
pi_213741298
Je kan veel beter nazis uitnodigen.

Al jazeera video zodat iedereen weet dat het echt is.

vrijdag 31 mei 2024 @ 11:25:00 #15
56749 BlaZ
pi_213741323
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:18 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Waarom zouden oorlogsmisdadigers uitgenodigd moeten worden voor een herdenkingsbijeenkomst voor D-Day?
Dat een leger oorlogsmisdaden pleegt betekent nog niet dat elke soldaat van dat leger een oorlogsmisdadiger is.
pi_213741346
Rusland heeft natuurlijk een grote rol gespeeld bij de overwinning, maar het was wel een strijd tussen twee kwaadaardige naties.

Je kan Rusland niet op gelijke voet plaatsen met beschaafde landen en volkeren die in WWII voor vrijheid hebben gevochten.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:30:12 #17
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213741375
Waarom zou je een kwaadaardig regime voor zoiets uitnodigen?
  Redactie Frontpage vrijdag 31 mei 2024 @ 11:30:21 #18
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_213741378
quote:

[..]
Die zitten momenteel in de loopgraven in de Donbas.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_213741419
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Dat een leger oorlogsmisdaden pleegt betekent nog niet dat elke soldaat van dat leger een oorlogsmisdadiger is.
Er zouden ook geen soldaten uitgenodigd worden maar vertegenwoordigers van de regering.
  Eindredactie Sport / Forummod vrijdag 31 mei 2024 @ 11:34:59 #20
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_213741425
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:18 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Met die gedachte mag geen enkel land aanwezig zijn, lijkt me?

Veteranen (die dus in WW2 gevochten hebben) uitnodigen zou niet zo'n gekke gedachte zijn. Snap ook wel dat ze dat niet doen overigens :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:37:13 #21
56749 BlaZ
pi_213741438
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:34 schreef Farenji het volgende:

[..]
Er zouden ook geen soldaten uitgenodigd worden maar vertegenwoordigers van de regering.
Maar ik kan me voorstellen dat men juist daar niet op zit te wachten gezien de door de Russische politiek veroorzaakte oorlog in Oekraïne.
pi_213741447
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Niet iedere Wehrmacht of SS soldaat pleegde oorlogsmisdaden, toch worden ze niet uitgenodigd omdat het regime waar ze voor vochten misdadig was. Hetzelfde hoort voor de Russen te gelden.
pi_213741462
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:37 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar ik kan me voorstellen dat men juist daar niet op zit te wachten gezien de door de Russische politiek veroorzaakte oorlog in Oekraïne.
No shit, Sherlock.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:46:18 #24
56749 BlaZ
pi_213741535
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:38 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Niet iedere Wehrmacht of SS soldaat pleegde oorlogsmisdaden, toch worden ze niet uitgenodigd omdat het regime waar ze voor vochten misdadig was. Hetzelfde hoort voor de Russen te gelden.
Maar met dezelfde criteria kun je ook prima een hele reeks andere landen uitsluiten. De Fransen zelf hebben bijvoorbeeld ook behoorlijk huis gehouden in Algerije.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:50:44 #25
95236 marcb1974
Dakshin Ray
pi_213741588
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:11 schreef zakjapannertje het volgende:
Poetin mag toekijken vanuit de gevangenis in Scheveningen
Doe maar niet daar, die debielen zijn gek genoeg om hem te komen terughalen dan.
stupidity has become as common as common sense was before
pi_213741590
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:46 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Maar met dezelfde criteria kun je ook prima een hele reeks andere landen uitsluiten. De Fransen zelf hebben bijvoorbeeld ook behoorlijk huis gehouden in Algerije.
Doen ze dat nu nog steeds dan? Nadat Rusland zich netjes teruggetrokken heeft uit Oekraine mogen ze vast ook weer komen.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 11:54:12 #27
56749 BlaZ
pi_213741611
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:50 schreef Farenji het volgende:

[..]
Doen ze dat nu nog steeds dan? Nadat Rusland zich netjes teruggetrokken heeft uit Oekraine mogen ze vast ook weer komen.
Dat is een ander criterium dan hetgeen spicymchaggis stelt.
pi_213741784
rusland heeft nooit verantwoording afgelegd voor de ontelbare mensenlevens die ze vernietigd hebben in de purges, massamoorden, gulags, hongersnoden, etc.

Bovendien zijn het bezetters, geen bevrijders. Ze hebben dus niets te zoeken op een bevrijdings herdenking.

Je gaat ook geen neo nazi's uitnodigen of wel?
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:16:44 #29
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213741843
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:11 schreef oheng het volgende:
rusland heeft nooit verantwoording afgelegd voor de ontelbare mensenlevens die ze vernietigd hebben in de purges, massamoorden, gulags, hongersnoden, etc.

Bovendien zijn het bezetters, geen bevrijders. Ze hebben dus niets te zoeken op een bevrijdings herdenking.

Je gaat ook geen neo nazi's uitnodigen of wel?

Vanuit historisch perspectief horen die er wel bij natuurlijk :')
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:22:31 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213741896
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:03 schreef JeMoeder het volgende:
Waarom zou je Rusland uitnodigen om de inval vanuit het westen te herdenken/vieren terwijl ze nu EXACT hetzelfde doen als nazi-Duitsland tussen '39-'45? Hoezo hypocriet? In het artikel staat nog dat wel wordt stilgestaan bij wat de USSR heeft gedaan om de nazi's helpen te verslaan. Niet meer dan logisch dat je een rat als Lavrov daar niet bij wilt hebben.
Maarcze doen helemaal niet EXACT hetzelfde.
The End Times are wild
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:23:51 #31
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213741907
quote:

[..]
Met die criteria kun je enkel IJsland, Zweden en Monaco uitnodigen
The End Times are wild
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:24:52 #32
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213741915
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:22 schreef LXIV het volgende:

[..]
Het lijkt er verdacht veel op. En de reden van de invasie is ook hetzelfde als de nazi's: "beschermen" van minderheden :')
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 31 mei 2024 @ 12:25:59 #33
56749 BlaZ
pi_213741925
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:23 schreef LXIV het volgende:

[..]
Met die criteria kun je enkel IJsland, Zweden en Monaco uitnodigen
Liechtenstein en Andorra wellicht ook nog, het zal inderdaad geen drukke bedoeling worden.
pi_213742026
quote:

[..]
Vooropgesteld, ik ben heel blij met D-Day, en dat we daardoor na WO II in een vrij land kunnen leven.

In de zomer van 1944 leden de Duitsers eerst de meeste verliezen en terrein door Operatie Bagration in het Oosten, waar de Duitsers ook veel meer troepen gelegerd hadden.
Ik vraag me nog steeds af, of Operatie Overlord wel gelukt zou zijn, als er geen Operatie Bagration op hetzelfde moment aan het Oostfront had plaatsgevonden.

En de Fransen zijn nu zelf helemaal hypocriet. Op dat moment was Frankrijk zelf nog volledig bezet, maar ondertussen voerde het leger van de Vrije Fransen vergeldingen en bombardementen uit in uitgeroepen zelfstandige staten als Syrië en Libanon. En vlak na de oorlog deden ze dat nog dunnetjes over in Indo-China. Eigenlijk hetgene wat we nu Rusland verwijten in Oekraïne.

De enige geschiedenis vervalsing is dat de Russen mee hebben geholpen met de bevrijding van Europa. Voor de oorlog hebben ze meegeholpen aan de herbewapening van Duitsland. Aan de start van de oorlog waren ze de bondgenoten van nazi Duitsland. Na de oorlog hebben ze een terreur regime opgezet in door hun bezet Oost Europa. Honderdduizenden burgers zijn eraan doodgegaan.

Fuck Rusland.
pi_213742284
quote:

[..]
Wat heeft Algerije met d-day en/of de bevrijding van Europa te maken?
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:06:40 #36
313152 Harvest89
Black Metal fan
pi_213742320
Ik neem aan dat leden van de huidige Russische regering worden uitgesloten dus niet alle Russen? Dan lijkt het me een goede zaak.

Voor de rest zullen er niet veel mensen van wakker liggen. Het waren geen Sovjet soldaten die daar vroeger op het strand lagen.
Deceit for a lifetime has taken it's toll.
An emotional void, I feel numb and cold.
You're all dead to me now. And has been for long.
The time has come to reap what you've sown.
pi_213742354
Officiële vertegenwoordigers van de Russen en Wit Russen hoeven terecht niet te komen, o.a. Oekraïners (óók significant deel van het Rode leger) hopelijk wel.
pi_213742379
quote:

[..]
Oh, gelukkig maar. Het is niet honderd procent exact gelijk aan hoe de Nazi's in Oost Europa huisgehouden hebben, dus dan kunnen we de Russen gewoon hun gang laten gaan in Oekraïne. ^O^
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:14:07 #39
56749 BlaZ
pi_213742410
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:04 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Niks, maar wel met het criterium oorlogsmisdaden.
pi_213742508
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:04 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Een of andere gast in dit topic zat te janken dat we streden voor de 'vrijheid' of zo iets.
pi_213742530
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:14 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Niks, maar wel met het criterium oorlogsmisdaden.
Nee hoor, de's gewoon een what-about-ism.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:25:11 #42
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213742533
D-Day was dan ook in eerste instantie gericht op het voorkomen dat de Sovjet-Unie heel Europa zou bevrijden en inlijven, meer dan het verslaan van de Duitsers; vandaar ook "the race to Berlin". Voor dat laatste was het al veel te laat, de ineenstorting van het 3e Rijk was onvermijdelijk.

Ik heb het idee dat de VS in de 2e Wereldoorlog vooral wilde voorkomen dat Europa en Eurazie een economische eenheid werden. Eerst hadden ze geen probleem met de Duitsers, toen de Duitsers de Sovjet-Unie leken te overvleugelen gingen ze de Russen ondersteunen, en toen aan het einde van de oorlog het omgekeerde dreigde te gebeuren keerden ze zich weer tegen de Russen.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213742581
Ik dacht dat de EU de tweede wereldoorlog gewonnen had en de Amerikanen kwamen helpen om de jodenvervolging en andere rassenongelijkheid te bestrijden?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213742624
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik dacht dat de EU de tweede wereldoorlog gewonnen had en de Amerikanen kwamen helpen om de jodenvervolging en andere rassenongelijkheid te bestrijden?
Ik schat je niet capabel genoeg in voor sarcasme, dus ik zal je kort uitleggen hoe het zit.

De EU is opgericht na de tweede wereldoorlog.

De jodenvervolging was geen afweging voor de Amerikanen bij de beslissing om deel te gaan nemen aan de Tweede Wereldoorlog. De Amerikanen zijn namelijk zelf aangevallen door de Japanners waarna Hitler direct uit enthousiasme ook de Amerikanen de oorlog verklaarde.
pi_213742650
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:28 schreef Weltschmerz het volgende:
De FvD webcare is weer gearriveerd zo te zien.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:38:26 #46
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_213742703
quote:
84s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Het lijkt er verdacht veel op. En de reden van de invasie is ook hetzelfde als de nazi's: "beschermen" van minderheden :')
Hoe kom je erbij dat de nazi’s minderheden willen beschermen of dat als excuus gebruikten?
The End Times are wild
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:40:07 #47
56749 BlaZ
pi_213742722
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:24 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Nee hoor, de's gewoon een what-about-ism.
Neen, zoals je stelde:

quote:
en
quote:
Ik stel enkel dat deze criteria voor heel veel landen gelden.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:40:19 #48
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_213742725
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:38 schreef LXIV het volgende:

[..]
Hoe kom je erbij dat de nazi’s minderheden willen beschermen of dat als excuus gebruikten?
Heb je niet opgelet tijdens geschiedenis op school?

quote:
Invasion and Partition of Poland
On September 1, 1939, Germany invaded Poland. To justify the action, Nazi propagandists accused Poland of persecuting ethnic Germans living in Poland. They also falsely claimed that Poland was planning, with its allies Great Britain and France, to encircle and dismember Germany. The SS, in collusion with the German military, staged a phony attack on a German radio station. The Germans falsely accused the Poles of this attack. Hitler then used the action to launch a “retaliatory” campaign against Poland.
https://encyclopedia.ushm(...)0dismember%20Germany.
pi_213742809
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:40 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Neen, zoals je stelde:
[..]
en
[..]
Ik stel enkel dat deze criteria voor heel veel landen gelden.
Het is gewoon een what-about-ism omdat het hier om d-day/de bevrijding van Europa gaat.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 13:52:11 #50
56749 BlaZ
pi_213742863
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:47 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Het is gewoon een what-about-ism omdat het hier om d-day/de bevrijding van Europa gaat.
Nee, het valt prima binnen de door jezelf geschetste criteria. Je bent de doelpalen aan het verschuiven zodat mijn argument er buiten valt terwijl dat in je premisse niet zo is.

Maar goed, ook de Britten en Amerikanen hebben oorlogsmisdaden gepleegd; dus die kun je niet uitnodigen?

Het probleem is dat je x wil uit sluiten op basis van criterium a, terwijl je wel y wil uitnodigen, terwijl y ook niet aan dat criterium voldoet.
pi_213742910
quote:

[..]

D-Day heeft plaatsgevonden zonder enige aanwezigheid van Russische troepen wat op dat moment niet eens als land bestond maar slechts een deel van de Sovjet-Unie was.
Met die redenering zou je ook Oekraine, Wit-Rusland, Kazakhstan en een aantal andere voormalige delen van de Sovjet-Unie moeten uitnodigen.

Dus nee, dat is geen geschiedenisvervalsing, de D-Day landingen kun je zonder probleem herdenken zonder Rusland.
pi_213742912
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:52 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Nee, het valt prima binnen de door jezelf geschetste criteria. Je bent de doelpalen aan het verschuiven zodat mijn argument er buiten valt terwijl dat in je premisse niet zo is.

Maar goed, ook de Britten en Amerikanen hebben oorlogsmisdaden gepleegd; dus die kun je niet uitnodigen?

Het probleem is dat je x wil uit sluiten op basis van criterium a, terwijl je wel y wil uitnodigen, terwijl y ook niet aan dat criterium voldoet.
Het belangrijkste twee woordjes in je post zijn "hebben gepleegd". Denk daar maar eens 10 seconden over na.
pi_213743003
quote:

[..]

Dat zijn onze vrienden dus die mogen oorlogsmisdaden plegen, andere landen daarentegen...
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:05:38 #54
56749 BlaZ
pi_213743018
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:56 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Het belangrijkste twee woordjes in je post zijn "hebben gepleegd". Denk daar maar eens 10 seconden over na.
Dat is niet erg relevant aangezien ik niet van mening ben dat je Russen wel moet uitnodigen.
pi_213743079
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:31 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik schat je niet capabel genoeg in voor sarcasme, dus ik zal je kort uitleggen hoe het zit.

De EU is opgericht na de tweede wereldoorlog.
Zoals de postcodeloterij ook is opgericht na de tweede wereldoorlog, beide zijn opgericht na de slag bij Nieuwpoort.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_213743183
quote:
_O_ :Y
pi_213743254
quote:

[..]

Bij de Amerikanen, Britten, Canadezen etc. is het plegen van oorlogsmisdaden geen integraal onderdeel van hun strategie. Wederom een what-about-ism.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:34:58 #58
56749 BlaZ
pi_213743367
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:24 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Bij de Amerikanen, Britten, Canadezen etc. is het plegen van oorlogsmisdaden geen integraal onderdeel van hun strategie. Wederom een what-about-ism.
Wederom het verplaatsen van de doelpalen.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:37:43 #59
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_213743403
quote:
Ook de Oekraïense president Volodymyr Zelensky komt naar Normandië. Hij is uitgenodigd om 'de rechtvaardige strijd' die zijn land voert tegen Rusland, aldus het Élysée.
Een herdenking inzetten als politiek instrument.

Bijzonder om een vertegenwoordiger van Oekraïne uit te nodigen bij zo'n herdenking.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
pi_213743470
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:37 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Zijn land voert een verdedigingsoorlog tegen een land dat WO II samen met de Nazi's is begonnen, na WO II op dezelfde voet is verder gegaan en nooit berouw heeft betoond voor de misdaden die het niet alleen toen, maar al eeuwenlang tegen zijn buurlanden en volkeren pleegt. Zeer relevant dus.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:43:44 #61
335133 MichaelScott
pi_213743494
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:41 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Zijn land voert een verdedigingsoorlog tegen een land dat WO II samen met de Nazi's is begonnen, na WO II op dezelfde voet is verder gegaan en nooit berouw heeft betoond voor de misdaden die het niet alleen toen, maar al eeuwenlang tegen zijn buurlanden en volkeren pleegt. Zeer relevant dus.
Zijn land werkte met alle liefde samen met de nazi's bij het uitvoeren van een genocide. Ook zeer relevant.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 14:53:35 #62
33189 RM-rf
1/998001
pi_213743614
quote:
ben je echt zo bleu om te denken dat herdenkingen en de manier waarop _ieder_ land met haar geschiedenis omgaat niks te maken zou hebben met de politieke aktualiteit?
Dat niet iedere vorm van herdenken ook deels is van een politieke aktualiteit en opinie-vorming?

Man, dan ben je wel extreem blind ...
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213743645
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 13:25 schreef mvdejong het volgende:
D-Day was dan ook in eerste instantie gericht op het voorkomen dat de Sovjet-Unie heel Europa zou bevrijden en inlijven, meer dan het verslaan van de Duitsers; vandaar ook "the race to Berlin". Voor dat laatste was het al veel te laat, de ineenstorting van het 3e Rijk was onvermijdelijk.

Ik heb het idee dat de VS in de 2e Wereldoorlog vooral wilde voorkomen dat Europa en Eurazie een economische eenheid werden. Eerst hadden ze geen probleem met de Duitsers, toen de Duitsers de Sovjet-Unie leken te overvleugelen gingen ze de Russen ondersteunen, en toen aan het einde van de oorlog het omgekeerde dreigde te gebeuren keerden ze zich weer tegen de Russen.
Wat een onzin. Op de conferentie in Jalta was al beslist dat de Sovjet-Unie om Berlijn mocht vechten. De westerse geallieerde stopte zelfs bij de rivier de Elbe. Voor D-Day Heeft de Sovjet-Unie meerdere keren gevraagd om een 2de front te open.

De VS heeft Duitsland nooit als eerste de oorlog verklaart dat heeft namelijk nazi-Duitsland gedaan na Pearl Harbor om hun bondgenoot te steunen Japan. Roosevelt hield altijd al rekening meer dat de VS in oorlog zou komen maar had voor de aanval niet genoeg steun om in oorlog te raken. Dat de oorlog VS uiteindelijk niet bepaald windeieren heeft gelegd heeft vooral te maken met de enorme industrialisatie om de oorlogseconomie mogelijk te maken van de VS die ze later konden omschakelen voor consumenten goederen. Dat de Sovjet-Unie en de VS daarna elkaar totaal niet vertrouwde heeft vooral met de ideologie te maken. Hetzelfde waarom Nazi-Duitsland de Sovjet-Unie was binnen gevallen. Communisme was namelijk in Nazi-Duitsland verboden en werd gezien als een gevaarlijk iets. Trouwens heeft Churchill altijd gezegd na de oorlog dat het een historisch fout was om de Sovjet-Unie oost Europa te geven omdat ze in oorlog zijn geraakt door de inval in Polen maar Polen daarna nooit bevrijd is.
pi_213743677
quote:

[..]

Bijzonder om een vertegenwoordiger van Oekraïne uit te nodigen bij zo'n herdenking.
Beide landen hebben gigantisch veel mensen verloren als onderdeel van hetzelfde Rode Leger. Oekraïne verhoudingsgewijs zelfs meer.

Beide landen hebben weinig met de invasie van Normandië van doen gehad.

Het verschil is dat Poetin nu zelf de Hitler uithangt, dus terecht niet welkom.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 15:02:03 #65
33189 RM-rf
1/998001
pi_213743694
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:57 schreef ipa84 het volgende:
Wat een onzin. Op de conferentie in Jalta was al beslist dat de Sovjet-Unie om Berlijn mocht vechten.
Huh? waneer denk jij dan dat die plaatsvond? Denk je soms dat die voor de invasie van Normandie was?

tEr verduidelijking, de Jalta-conferentie vond plaats van 4 tot 11 februari 1945 ... een 8 maanden na D-Day en 1,5 maanden voor de Slag om Berlin.
De Jalta-conferentie had deels als bedoeling te voorkomen dat het ook tot een (geweldadige) confrontatie van westerse en rusissche troepen zou komen, wat juist als een mogelijkheid geacht werd.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  vrijdag 31 mei 2024 @ 15:06:14 #66
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213743731
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:41 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
dat land was de Sovjet-Unie, waar Oekraine deel van uitmaakte.
are we infinite or am I alone
pi_213743745
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:02 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Huh? waneer denk jij dat die plaatsgevonden heeft? Denk je soms dat die voor de invasie van Normandie was?

ter verduidelijking, de Jalta-conferentie vond plaats van 4 tot 11 februari 1945 ... een 8 maanden na D-Day
Als de westerse geallieerde niet zover waren was het nooit een onderwerp geweest natuurlijk. Ik weet dat de conferentie van Jalta pas in februari 1945 was. Maar wat veel mensen vergeten is dat toen ongeveer besloten werd hoe Europa er uit zou zien na de oorlog. Praag bijvoorbeeld is door de Amerikanen bevrijd maar is later terug gegeven aan de Sovjet-Unie.
  Redactie Frontpage vrijdag 31 mei 2024 @ 15:54:35 #68
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_213744150
quote:

[..]
Ok, nagenoeg hetzelfde. Burgers worden vermoord, kinderen en vrouwen worden gedeporteerd en gerussificeerd. Het deporteren en 'formatteren' van kinderen valt onder de noemer genocide.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_213744204
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:06 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
Over het algemeen geven we koloniën niet de schuld van wat de kolonisator voor buitenlandse politiek heeft.
  Redactie Frontpage vrijdag 31 mei 2024 @ 16:01:26 #70
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_213744206
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:43 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Zijn land werkte met alle liefde samen met de nazi's bij het uitvoeren van een genocide. Ook zeer relevant.
Je weet dat NL percentueel gezien het grootst aantal SS vrijwilligers had? Er waren zelfs 2 NL se SS-battalions (23e Waffen-SS bat. en 4e Panzer Grenadier SS bat.). Dat zegt niets over hoe ons land nu is. Dat kun je ook over UA zeggen.
Rusland daarentegen is nooit anders geweest: imperialistische onderdrukkers en landrovers die kostte wat kost andere volkeren hun rechten willen ontzeggen. Laat ze eerst maar eens laten zien dat ze zich kunnen gedragen tegen hun buren in bijvoorbeeld Oekraïne, de Baltische staten, Polen, Finland etc. Niemand die naast Rusland woont kan zich veilig wanen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  vrijdag 31 mei 2024 @ 16:11:33 #71
33189 RM-rf
1/998001
pi_213744293
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:08 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Als de westerse geallieerde niet zover waren was het nooit een onderwerp geweest natuurlijk. Ik weet dat de conferentie van Jalta pas in februari 1945 was.
Dat komt anders totaal niet overeen met de post waarop je reageerde en waar juist terecht erop gewezen werd dat een belangrijke doelstelling van D-Day was te voorkomen dat Rusland heel europa zou veroveren.
Wat jij ontkende met de rare opmerking 'dat dat al in Japta besloten zou zijn', terwijl die pas 8 maanden later was.

Rusland was de tweede wereldoorlog begonnen als direkte, maar geheime bondgenoot van Nazi-duitsland... in het molotov-ribbentrop pact hadden duitsland en rusland al overeen gekomen polen binnen te vallen en hierbij elk een deel van polen toe te staan, wat rusland mede-verantwoordelijk maakt voor het uitbreken van WW2.

Pas toen nazi-duitsland ook rusland zelf aanviel in 1941 was het voor rusland nodig om duitsland de oorlog te verklaren, in tegenstelling tot de west-europese machten die wel als bondgenoot van Polen dat al in 1939 gedaan hadden.

Tusen 1941 en 1943 heft Rusland heel veel verzoeken aan het westen gedaan... grotendeels bevooorading met militair materieel, wat uiteindelijk ook rusland in staat stelde zo lang mogelijk de invasie te overleven en uiteindelijk de kansen om te draaien...
Dit heeft een interessaante vergelijkingswaarde met vandaag, war ook een aangevalle land vooral kan overleven door westerse steun, in een conflict dat uiteindelijk deel is van een globaal conflict en best kan uitmonden dat de aggressor zijn militaire macht ook direkt tegen het westen kan en zal richten, mits de steun aan de proxy te zwak is...

tevens deed Rusland tot in 1943 meermaals een verzoek om een direkte inval op west-europa, naast de druk die de westeuropese machten al zetten in afrika, oostelijke mediterranee, ottomaanse rijk en vanaf 1943 Sicilie en Italie ...
in juni 1944 was de noodzaak voor een invasie vanuit russisch zicht al duidelijk minder geworden, de rusen wisten toen al dat ze een enorm voordeel hadden en ook zonder west-europees offensief vermoedelijk eind 1945 of 1946 berlijn zouden kunnen innemen.
D-Day was voor de russen deels een meevaller omdat zij ook sneller konden, maar ook mosten gaan, maar evengoed een tegenvallr dat ze concurrentie krijgen qua gebied van invloedsname na de oorlog, iets waarover dus pas in februari in jalta een overeenkomst werd gesloten, toen duidelijk was wie exact welke gebieden zou gaan innnemen.
pi_213744407
quote:

[..]
Klopt, dit keer vallen ze niet samen met de nazi's Polen binnen, maar Tsetsjenie, Moldavie, Georgie, en Oekraine.
Dat is inderdaad niet EXACT hetzelfde. Goede observatie.
pi_213744519
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 15:06 schreef crystal_meth het volgende:

[..]
De soviet unie was rusland + alle landen die met geweld veroverd waren.
pi_213744535
quote:
14s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:43 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Welke Nazi's en welke genocide?
  vrijdag 31 mei 2024 @ 17:40:15 #75
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_213745184
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 16:01 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Over het algemeen geven we koloniën niet de schuld van wat de kolonisator voor buitenlandse politiek heeft.
Ik zeg enkel dat het land dat momenteel oorlog voert tegen Oekraine niet hetzelfde land is dat in de 2de WO Polen binnenviel. En wat schuld betreft, die ligt in de eerste plaats bij de leiders. Zonder Hitler en Stalin zou de geschiedenis van de 20e eeuw er heel anders hebben uitgezien. Zonder Putin zou er waarschijnlijk geen oorlog zijn in Oekraine.
are we infinite or am I alone
pi_213745239
Terecht. Je moet ze behandelen als paria's, dat willen ze zelf niet anders. Onaangepast, non empatisch, stug oorlogszuchtig volk kun je missen als kiespijn. }:|
pi_213745500
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:57 schreef ipa84 het volgende:

[..]
Wat een onzin. Op de conferentie in Jalta was al beslist dat de Sovjet-Unie om Berlijn mocht vechten. De westerse geallieerde stopte zelfs bij de rivier de Elbe. Voor D-Day Heeft de Sovjet-Unie meerdere keren gevraagd om een 2de front te open.

De VS heeft Duitsland nooit als eerste de oorlog verklaart dat heeft namelijk nazi-Duitsland gedaan na Pearl Harbor om hun bondgenoot te steunen Japan. Roosevelt hield altijd al rekening meer dat de VS in oorlog zou komen maar had voor de aanval niet genoeg steun om in oorlog te raken. Dat de oorlog VS uiteindelijk niet bepaald windeieren heeft gelegd heeft vooral te maken met de enorme industrialisatie om de oorlogseconomie mogelijk te maken van de VS die ze later konden omschakelen voor consumenten goederen. Dat de Sovjet-Unie en de VS daarna elkaar totaal niet vertrouwde heeft vooral met de ideologie te maken. Hetzelfde waarom Nazi-Duitsland de Sovjet-Unie was binnen gevallen. Communisme was namelijk in Nazi-Duitsland verboden en werd gezien als een gevaarlijk iets. Trouwens heeft Churchill altijd gezegd na de oorlog dat het een historisch fout was om de Sovjet-Unie oost Europa te geven omdat ze in oorlog zijn geraakt door de inval in Polen maar Polen daarna nooit bevrijd is.
Twee opmerkingen:
1. "De westerse geallieerde stopte zelfs bij de rivier de Elbe."
Nou ja, die afspraak klopte wel, maar de Soviets zaten al in de buitenwijken van Berlijn, en het centrum was omsingeld, toen de Geallieeerden de Soviets troffen bij de rivier de Elbe ten zuiden van Berlijn.
Churchill was op dat moment bezig om als eersten bij de stad Lubeck te komen voor de Soviets "Laat Noord-West Duitsland, Denemarken en Westelijk Nederland maar even zitten.

2. "Trouwens heeft Churchill altijd gezegd na de oorlog dat het een historisch fout was om de Sovjet-Unie oost Europa te geven omdat ze in oorlog zijn geraakt door de inval in Polen maar Polen daarna nooit bevrijd is."
Wat had Churchill daar tegen willen doen? De opstand van Warschau op 1 augustus 1944 begon veel te vroeg, als deze vanuit London was geïnitieerd. De Sovjettroepen hadden op dat moment door recentelijk terreinwinsten weer veel te veel te lange aanvoerlijnen (te vergelijken met Charkov februari 1943), om op dat moment maar even verderop te kunnen rukken naar Warschau zelf. Sterker nog, ze raakten eerdere veroverde posities weer kwijt, zoals de afsnijding van de Duitse Legergroep Noord ten zuiden van Riga, waar ze eerst de Oostzee bereikten, maar later weer kwijt raakten.
De Geallieerden begonnen op dat moment (pas) een beetje vast front bij Normandië te krijgen. En kozen ervoor om in midden augustus 1944 een tweede front via landingen in Zuid-Frankrijk te openen. In plaats van om te kiezen om op dat moment de in doodstrijd verkerende Polen in Warschau met meer luchtsteun en extra troepen te ondersteunen. Geen echt verwijt aan Churchill, want ik zou niet weten hoe de op dat moment nog sterke Duitse legers daar in Polen konden worden verslagen door de Westelijke Geallieerden.

Wel was Churchill (waarschijnlijk ook Stalin) vanaf ongeveer midden augustus 1944 al bezig met de Koude Oorlog. De Britten hielden plotseling op om de Duitsers vast te pinnen op Kreta en in Griekenland door zomaar te stoppen met het bombarderen, waardoor plotseling onverwacht hele Duitse legereenheden via de Balkan naar het noorden konden trekken, in de hoop om tegen de Soviets te vechten, omdat het Westelijk geallieerde front nog niet zo ver was..

Voor Jalta hadden Churchill en Stalin in Moskou al bekokstoofd, dat de Britten zich niet zouden bemoeien met Roemenië, en de Soviet-Unie niet met Griekenland.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 19:46:04 #78
477768 TweedeKlum
Hang In Boom
pi_213746310
Vergeet ook niet dat de Russen vrolijk meededen om Polen te pletten in 1939, en vervolgens de Baltische Staten bezetten om daarna een halve eeuw honderden miljoenen mensen te onderdrukken in de Sovjet-Unie en Oost-Europa....
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_213746533
quote:
Deden ze toen ook al. Stalin heeft oost europa niet bevrijd maar overgenomen van de Nazi's.
pi_213746744
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 12:25 schreef BlaZ het volgende:

[..]
Liechtenstein en Andorra wellicht ook nog, het zal inderdaad geen drukke bedoeling worden.
Een mini-landenmeet, misschien kunnen ze dan wel samen netwerken met elkaar :T
pi_213747257
D day was mogelijk omdat de Russen zoveel schade hadden aangericht aan de nazi's
pi_213747482
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 20:54 schreef Chadi het volgende:
D day was mogelijk omdat de Russen zoveel schade hadden aangericht aan de nazi's
Doel van operatie Overlord was toch juist om een 2e front te openen om de situatie voor de Russen te verlichten?

(Die samenwerkten met alle andere geallieerden)

En campagnes in Italië en de koloniën in Noord-Afrika zullen ook geholpen hebben.

[ Bericht 6% gewijzigd door havanagila op 31-05-2024 21:25:01 ]
  vrijdag 31 mei 2024 @ 21:20:08 #83
389816 PowerLoungen
Duurt een kwartiertje
pi_213747577
quote:
Das Reich en afgeraffelde divisies en nog steeds de grootste moeite om in Duitsland zelf te komen (lol)
RED ONS HENNIEGOD
pi_213748251
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 18:27 schreef Idisrom het volgende:

[..]
Twee opmerkingen:
1. "De westerse geallieerde stopte zelfs bij de rivier de Elbe."
Nou ja, die afspraak klopte wel, maar de Soviets zaten al in de buitenwijken van Berlijn, en het centrum was omsingeld, toen de Geallieeerden de Soviets troffen bij de rivier de Elbe ten zuiden van Berlijn.
Churchill was op dat moment bezig om als eersten bij de stad Lubeck te komen voor de Soviets "Laat Noord-West Duitsland, Denemarken en Westelijk Nederland maar even zitten.

2. "Trouwens heeft Churchill altijd gezegd na de oorlog dat het een historisch fout was om de Sovjet-Unie oost Europa te geven omdat ze in oorlog zijn geraakt door de inval in Polen maar Polen daarna nooit bevrijd is."
Wat had Churchill daar tegen willen doen? De opstand van Warschau op 1 augustus 1944 begon veel te vroeg, als deze vanuit London was geïnitieerd. De Sovjettroepen hadden op dat moment door recentelijk terreinwinsten weer veel te veel te lange aanvoerlijnen (te vergelijken met Charkov februari 1943), om op dat moment maar even verderop te kunnen rukken naar Warschau zelf. Sterker nog, ze raakten eerdere veroverde posities weer kwijt, zoals de afsnijding van de Duitse Legergroep Noord ten zuiden van Riga, waar ze eerst de Oostzee bereikten, maar later weer kwijt raakten.
De Geallieerden begonnen op dat moment (pas) een beetje vast front bij Normandië te krijgen. En kozen ervoor om in midden augustus 1944 een tweede front via landingen in Zuid-Frankrijk te openen. In plaats van om te kiezen om op dat moment de in doodstrijd verkerende Polen in Warschau met meer luchtsteun en extra troepen te ondersteunen. Geen echt verwijt aan Churchill, want ik zou niet weten hoe de op dat moment nog sterke Duitse legers daar in Polen konden worden verslagen door de Westelijke Geallieerden.

Wel was Churchill (waarschijnlijk ook Stalin) vanaf ongeveer midden augustus 1944 al bezig met de Koude Oorlog. De Britten hielden plotseling op om de Duitsers vast te pinnen op Kreta en in Griekenland door zomaar te stoppen met het bombarderen, waardoor plotseling onverwacht hele Duitse legereenheden via de Balkan naar het noorden konden trekken, in de hoop om tegen de Soviets te vechten, omdat het Westelijk geallieerde front nog niet zo ver was..

Voor Jalta hadden Churchill en Stalin in Moskou al bekokstoofd, dat de Britten zich niet zouden bemoeien met Roemenië, en de Soviet-Unie niet met Griekenland.
Interesting om te lezen
  vrijdag 31 mei 2024 @ 22:32:53 #85
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_213748312
quote:

[..]

Geschiedenis vervalsing?
Hoeveel tussen zijn er met D day bij Normandië aan land gekomen?

Hoeveel landen heeft Rusland user geannexeerd na de val van Berlijn?

Je weet toch wel dat Duitsland en de USSR de landen hadden opgesplitst met het Ribbentrop packt en dat Rusland die landen ook min of meer heeft geannexeerd na de val van Berlijn.

Gezien de huidige situatie in Oekraïne heeft Rusland er gewoon heel weinig te zoeken.

Er waren maar heel weinig landen daadwerkelijk blij met de bevrijding van de russen want het werd een geval van geannexeerd worden door nazi Duitsland door geannexeerd worden door een land wat niet veel beter was dan nazi Duitsland.

Mompelt iets van een 60 jaar lange koude oorlog.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  vrijdag 31 mei 2024 @ 22:36:00 #86
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_213748347
quote:
Rusland eiste een 2e front om zodoende de druk op Rusland te verminderen.

Als je het anders bekijkt was dit eigenlijk al het zoveelste front.

Duitsland was al op meerdere plekken in Afrika aan het knokken met de geallieerden en ook al in Italië.

D-day was mogelijk door de fout van Hitler zelf om zich al veel te vroeg te storten op Rusland.

Oh en oorlog verklaren aan de VS was ook een enorme blunder.
  vrijdag 31 mei 2024 @ 22:57:45 #87
33189 RM-rf
1/998001
pi_213748587
Zonder westerse steun hadden de sovjets nooit de invasie van de duitsers kunnen doorstaan.

De amerikanen gaven voor vele miljarden dollars steun, ruim 12 miljard dollar, naar huidige koers ruim 200 miljard dollar.

Zonder amerikaanse steun was Leningrad zo goed als zeker gevallen in 1942 en had men in het zuidoosten nooit de ommekeer in 1943 bereikt...
Om daarna in 1944 duitsland ver terug te dringen, waarbij het bijdroeg dat de duitsers te aggressief vasthielden aan diepe offensieve aanvalsposities.

Juist doordat de amerikanen bleven steunen en en middelen en materieel beschikbaar bleven stellen konden de russen het eigen gebied weer terugwinnen.
Het is een voorbeeld hoe de amerikanen een vijandelijke aggressor konden laten verliezen door een bondgenoot de middelen beteid te stellen zich te weren tegen een invasie...

Hadden de amerikanen deze miljardensteun aan de Sovjets nagelaten, zou nazi-duitsland vermoedelijk ook in het westen niet kwetsbaar geworden zijn en was ook D-Day niet haalbaar geweest.
  zaterdag 1 juni 2024 @ 07:27:53 #88
335133 MichaelScott
pi_213750770
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 16:37 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Welke Nazi's en welke genocide?
Oh, je bent zo'n ontkenner.
pi_213750780
quote:
9s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 07:27 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Ontkenner van wat?
pi_213757950
En de Russen hebben niks voor niks hun eigen herdenking waar ze net doen alsof alle landen in de sovjet unie uit "dankbaarheid" zich bij Rusland hebben "aangesloten".
  zaterdag 1 juni 2024 @ 21:29:26 #91
56749 BlaZ
pi_213758299
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 22:57 schreef RM-rf het volgende:
Zonder westerse steun hadden de sovjets nooit de invasie van de duitsers kunnen doorstaan.

De amerikanen gaven voor vele miljarden dollars steun, ruim 12 miljard dollar, naar huidige koers ruim 200 miljard dollar.

Zonder amerikaanse steun was Leningrad zo goed als zeker gevallen in 1942 en had men in het zuidoosten nooit de ommekeer in 1943 bereikt...
Om daarna in 1944 duitsland ver terug te dringen, waarbij het bijdroeg dat de duitsers te aggressief vasthielden aan diepe offensieve aanvalsposities.

Juist doordat de amerikanen bleven steunen en en middelen en materieel beschikbaar bleven stellen konden de russen het eigen gebied weer terugwinnen.
Het is een voorbeeld hoe de amerikanen een vijandelijke aggressor konden laten verliezen door een bondgenoot de middelen beteid te stellen zich te weren tegen een invasie...

Hadden de amerikanen deze miljardensteun aan de Sovjets nagelaten, zou nazi-duitsland vermoedelijk ook in het westen niet kwetsbaar geworden zijn en was ook D-Day niet haalbaar geweest.
De Amerikaanse steun voor Stalingrad was slechts <10% van het geheel en heeft amper invloed gehad op Leningrad of Stalingrad. Pas daarna kwam de steun goed op gang.
pi_213760224
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 11:03 schreef Straatcommando. het volgende:

De geallieerden hadden in het westen het best makkelijk omdat de Russen de grootste klappen opvingen.

quote:
9s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 07:27 schreef MichaelScott het volgende:

[..]
Zo'n Thierry Baudetje.

"ik weet niet of de holocaust heeft plaatsgevonden want ik was er niet bij"
Yo tengo, tú tienes, Él/Ella tiene
pi_213760999
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 21:11 schreef havanagila het volgende:

[..]
Doel van operatie Overlord was toch juist om een 2e front te openen om de situatie voor de Russen te verlichten?

(Die samenwerkten met alle andere geallieerden)

En campagnes in Italië en de koloniën in Noord-Afrika zullen ook geholpen hebben.
Ja. Verzinsels als dat D-Day plaatsvond om de Sovjets van het veroveren van heel Europa af te houden zijn gewoon geschiedenisvervalsing.
De Sovjets drongen al sinds 1942 bij de andere Geallieerden sterk aan op een tweede front, de invasie van Italie vond men onvoldoende om daarvoor te kwalificeren.
pi_213761292
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2024 23:04 schreef HSG het volgende:

[..]
De geallieerden hadden in het westen het best makkelijk omdat de Russen de grootste klappen opvingen.
[..]
Zo'n Thierry Baudetje.

"ik weet niet of de holocaust heeft plaatsgevonden want ik was er niet bij"
Ik denk eerlijk gezegd dat MichaelScott het over de zogenaamde "genocide" op russischtaligen in Oekraïne heeft, dat is immers het door de FvD nagepapagaaide Russische fabeltje.
pi_213761298
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 00:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ja. Verzinsels als dat D-Day plaatsvond om de Sovjets van het veroveren van heel Europa af te houden zijn gewoon geschiedenisvervalsing.
De Sovjets drongen al sinds 1942 bij de andere Geallieerden sterk aan op een tweede front, de invasie van Italie vond men onvoldoende om daarvoor te kwalificeren.
De enige interesse van de Russen was de verovering van midden en oost Europa.
pi_213763228
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 00:10 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Geen operatie Overlord in 1942 was door Churchill nog wel te verkopen in 1942.
Maar 1943 ook niet. Dat was wel een domper voor de Soviets, en Stalin voelde zich daarmee wel in de steek gelaten.
  zondag 2 juni 2024 @ 17:49:02 #97
504728 Nyamuk
Sambal bij
pi_213766959
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2024 14:24 schreef spicymchaggis het volgende:

[..]
Helaas pindakaas.
Het bombarderen van burgerdoelen gebeurde door de geallieerden ook gewoon aan de lopende band op een systematische manier.

Om het bewust droppen van 2 kernwapens boven Japan nog maar even buiten beschouwing te laten.
Heel veel sambal
  zondag 2 juni 2024 @ 18:08:19 #98
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_213767215
quote:

Ik vind het erg bijzonder dat Rusland aanhalen alsof ze de enige waren die de duitsers versloegen.

Ze vergeten alleen elke keer dat groot Brittannië en de VS daadwerkelijk over de hele wereld vochten en niet alleen tegen duitsland en Italië maar ook tegen Japan.
  zondag 2 juni 2024 @ 18:34:04 #99
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_213767537
quote:

Ik vind het erg bijzonder dat Rusland aanhalen alsof ze de enige waren die de duitsers versloegen.

Ze vergeten alleen elke keer dat groot Brittannië en de VS daadwerkelijk over de hele wereld vochten en niet alleen tegen duitsland en Italië maar ook tegen Japan.
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 17:49 schreef Nyamuk het volgende:

[..]
Helaas pindakaas.
Het bombarderen van burgerdoelen gebeurde door de geallieerden ook gewoon aan de lopende band op een systematische manier.

Om het bewust droppen van 2 kernwapens boven Japan nog maar even buiten beschouwing te laten.
Klopt, maar om dan toch met een vingertje te wijzen.
De duitsers begonnen hier mee door Rotterdam te bombarderen.

Nou vind ik persoonlijk dat ook de westerse leiders die dit goedkeurde verantwoordelijk had moeten worden gehouden.

Arthur Harris bijvoorbeeld.
pi_213773287
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2024 18:08 schreef theguyver het volgende:

[..]

Waar wij Churchill ontzettend dankbaar voor mogen zijn, dat hij in staat was om Roosevelt en de Amerikanen te overtuigen om de oorlog in Europa qua prioriteit boven de Pacific te stellen.

Churchill zijn prioriteit lag bij het front in Noord-Afrika, en van daaruit de Duitsers en de Italianen te verslaan via eerst Sicilië en Italië en later hopelijk via de Balkan.
En Churchill was in 1942 in staat om de Amerikanen te overtuigen. Het is een ware kunst van overtuiging om nadat Pearl Harbour was aangevallen, daarna je troepen in te gaan zetten in Marokko, Algerije etcetera.

[ Bericht 9% gewijzigd door Idisrom op 03-06-2024 09:37:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')