abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213729797
quote:
Eén of twee dagen verlof, omdat je menstrueert: in sommige landen heel normaal, in Nederland (nog) niet. Een meerderheid (56 procent) vindt ook niet dat het in de wet opgenomen moet worden.

Toch zijn er wél veel vrouwen die er behoefte aan hebben. Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag en Spot On onder ruim 2100 vrouwen die menstrueren.

Niet functioneren

Van de vrouwen die menstrueren zou 1 op de 5 bijna iedere maand gebruik willen maken van menstruatieverlof.

"Ik moet me nu bijna elke maand ziek melden omdat ik niet functioneer", legt iemand in het onderzoek uit. "Dus ik weet zeker dat ik verlof zou opnemen, als dat zou kunnen."

Menstruatieklachten komen op allerlei manieren voor en hebben een grote invloed op je lichaam en humeur. We hebben al eerder een video gemaakt over de effecten ervan. Hieronder zie je hoe ernstig deze kunnen zijn.
Alice Groen liep 12 jaar met klachten rond voordat ze eindelijk de juiste diagnose kreeg: premenstrual dysphoric disorder. Twee weken voor haar menstruatie kan ze alleen maar huilen. En als ze ongesteld is geweest, voelt Alice zich weer gelukkig.
Een grotere groep, 2 op de 5, zou het niet maandelijks nodig hebben, maar het wel eens opnemen als dat nodig is.

Kwetsbaarder

De helft van de panelleden ziet het als iets positiefs wanneer hun werkgevers menstruatieverlof aanbieden. Toch vindt de meerderheid van hen niet dat de overheid het recht op menstruatieverlof wettelijk vast zou moeten leggen.

En dat is vooral omdat zij zich zorgen maken over hun positie op de arbeidsmarkt.
Mannelijke Kamerleden ervaren menstruatiepijn met elektrische schokken
Mannelijke Kamerleden ervaren menstruatiepijn met elektrische schokken
"Ik denk dat het de kwetsbare positie van vrouwen op de arbeidsmarkt alleen nog maar kwetsbaarder maakt. Wie wil er straks nou een vrouw aannemen als ze constant voor van alles vrij kan krijgen?", zegt een panellid.

Nauwelijks last

Voor een ander deel van de vrouwen die menstrueren is het niet nodig om zich daardoor af te melden.

Zij hebben bijvoorbeeld nauwelijks last van hun menstruatie of gebruiken anticonceptie om de menstruatie te stoppen.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)-nederlandse-vrouwen

Ik wil ook wel eens wat _O- arbeidsschuwe wezens :')
Lalalalala gratis geld
pi_213729896
Deze OP :')!

Goed initiatief, het maakt de drempel lager om rust te nemen tijdens menstruatie en normaliseert het nog meer.
  donderdag 30 mei 2024 @ 08:54:05 #3
402274 Cruzinats
abschiebehauptmeister
pi_213729906
En welke externe factoren hebben invloed op menstruatiepijn? Gezien er ook miljoenen vrouwen zijn die er blijkbaar weinig last van hebben, leuk voor die tweeduizend vrouwen in Nederland die dit willen. Misschien zijn ze wel allemaal viesdik of slikken hele potjes aan anticonceptie per week.

Dan kunnen we dikke mensen ook wel vaker verlof geven omdat ze vaker moe zijn.

Of 50+'ers een paar daagjes vrij in de maand om bij te komen.
pi_213729920
Slecht idee.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_213729927
Oh ja, dit is Fok, ik had ook geen andere reacties verwacht ;(
pi_213729936
Dus als het in je voordeel is, is onderscheid opeens wel goed en gewenst. Oke...
Ook in moeilijke tijden.
pi_213729956
“Mannen kunnen ook menstrueren”..

Of

“Mannen dan ook een week vrij nadat hun vrouw een week vrij had gekregen”.

Om weer bij te komen van het hysterische gedoe als ze weer een week lang borderline hebben,
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:01:29 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_213729975
quote:
Eén of twee dagen verlof, omdat je menstrueert: in sommige landen heel normaal
Één of twee dagen in totaal, of praktisch elke maand?

OK, er valt dan wel een keer een weekend of feestdag onder, maar ik denk dat je dan toch moet inleveren op salaris.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_213729993
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 08:58 schreef Gibson88 het volgende:
Dus als het in je voordeel is, is onderscheid opeens wel goed en gewenst. Oke...
Het is wachten op de LGQLEDTV+ transgender zonder baarmoeder die dit ook wil :')
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:03:17 #10
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_213730001
Gratis geld dat wil iedereen wel
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:05:28 #11
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_213730030
De meeste vrouwen werken al part-time toch?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:06:12 #12
292419 NoXia
Productiefoutje
pi_213730051
Hoe groot is dit probleem?

Volgens een onderzoek in 2019 door het Radboud UMC (42000 reacties) is dit een probleem voor 1/3e van de vrouwen.
quote:
Van alle vrouwen die de vragenlijst invulden, gaf 85% aan maandelijks last te hebben van menstruatiepijn. Daarnaast gaf ruim 70% van de vrouwen aan last te hebben van psychische klachten en vermoeidheid rondom de menstruatie. Ongeveer één op de drie vrouwen gaf aan dat ze tijdens de menstruatie niet al hun dagelijkse bezigheden, zoals werk of taken thuis, volledig uit kunnen voeren.
Met daarbij wel een disclaimer:
quote:
De cijfers moeten met enige terughoudend geïnterpreteerd worden, vanwege het feit dat vrouwen die klachten ervaren wellicht eerder geneigd zijn om deel te nemen aan een dergelijk onderzoek.
https://www.radboudumc.nl(...)gelijks-functioneren

De vrouwelijke beroepsbevolking is zo'n 4,5 miljoen. 1/3e daarvan dus 1,5 miljoen vrouwen. Dat is geen marginaal groepje! Ik sta daarom niet afwijzend tegenover dit idee. Gelet op de disclaimer uit het onderzoek van 2019 zou ik wel graag een nieuw gedegen onderzoek onder de vrouwelijke beroepsbevolking willen zien waaruit beter blijkt hoe groot het probleem daadwerkelijk is. Ook al zou het om 1/5e gaan dan spreken we nog steeds over een flink grote groep van 500000 vrouwen.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:09:37 #14
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_213730080
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 08:54 schreef Cruzinats het volgende:

Of 50+'ers een paar daagjes vrij in de maand om bij te komen.
En daar is de 55/57+ regeling voor.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:11:01 #15
139677 Curiosity
pi_213730090
quote:
15s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:05 schreef junkiesietze het volgende:
De meeste vrouwen werken al part-time toch?
En ze zijn dan ook part-time ongesteld.
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:11:46 #16
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213730098
Oh, zijn man en vrouw toch verschillend. Dus toch?

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_213730099
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:11 schreef Curiosity het volgende:

[..]
En ze zijn dan ook part-time ongesteld.
Nee alleen op de dagen dat ze moeten werken _O-
pi_213730112
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:02 schreef SnodeSnuiter het volgende:

[..]
Het is wachten op de LGQLEDTV+ transgender zonder baarmoeder die dit ook wil :')
Oh joh die staan nu al te stuiteren over het al Daniel geniet 'genoten' discriminatie en uitsluiting. Het is wachten tot de eerste stoet met transgendervlaggen over de Dam in Amsterdam marcheren en hun onvrede uitschreeuwen.
Ook in moeilijke tijden.
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:16:15 #19
139677 Curiosity
pi_213730133
Ik persoonlijk heb er niet veel last van.
Maar er zijn vrouwen die 2 dagen krom liggen van de pijn.
Of heel erg vloeien.

Ik ben eerder voor bijvoorbeeld, 10 dagen per jaar naar vrije keuze in te vullen.
Buiten de vakantie dagen om.
Zonder een reden te benoemen.
pi_213730141
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:01 schreef thedeedster het volgende:

[..]
Één of twee dagen in totaal, of praktisch elke maand?

OK, er valt dan wel een keer een weekend of feestdag onder, maar ik denk dat je dan toch moet inleveren op salaris.
Ik zou enkele dagen per jaar schappelijk vinden. Maar niet standaard 2 dagen per maand want dan wordt er sowieso misbruik van gemaakt door de groep die er nauwelijks last van heeft op de dagen dat men moet werken.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:19:48 #21
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_213730159
Wie gaat er dan nog vrouwen aannemen vraag je je af. Je gaat geen mensen aannemen die direct of indirect een gevaar vormen voor het voorbestaan van je bedrijf.

:{²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
pi_213730177
Hallo loonkloof.
pi_213730178
Dit zijn natuurlijk dezelfde types die vroeger bij gym elke week ongesteld waren en daardoor niet konden meedoen.
3 maanden ban vanwege vvmu en gewoon één op één teksten overnemen van linkse users waar de PVV in DENK/Links wordt veranderd mag blijkbaar niet. Doei.
  donderdag 30 mei 2024 @ 09:25:11 #24
3542 Gia
User under construction
pi_213730200
Als je dit in zou voeren, dan is dat een vrijbrief voor vrouwen die er totaal geen last van hebben, om ook die 2 dagen verlof te nemen, maandelijks, want de 'last' is niet vast te stellen.
De ene heeft ernstige hoofdpijn, de ander buikkrampen en weer een ander heeft geen klachten.

Dus, nee, ik ben hier niet voor. Als je ziek bent, meld je je maar ziek.
pi_213730213
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:25 schreef Gia het volgende:
Als je dit in zou voeren, dan is dat een vrijbrief voor vrouwen die er totaal geen last van hebben, om ook die 2 dagen verlof te nemen, maandelijks, want de 'last' is niet vast te stellen.
De ene heeft ernstige hoofdpijn, de ander buikkrampen en weer een ander heeft geen klachten.

Dus, nee, ik ben hier niet voor. Als je ziek bent, meld je je maar ziek.
Wijze woorden _O_
Ook in moeilijke tijden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')