abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213720351
Samenvatting 7 oktober tot met 29 januari (wiki)

De oorlog tussen Hamas en Israël is een escalatie van het Israëlisch-Palestijns conflict die begon op 7 oktober 2023 en zich ontwikkelde tot een Israëlische invasie in de Gazastrook.

De aanleiding van de inval in de Gazastrook was een gecoördineerde verrassingsaanval door de militante beweging Hamas vanuit de Gazastrook op Israël, onder de naam Operatie Al-Aqsa-storm. Duizenden raketten werden afgevuurd op Israëlische plaatsen in de grensstreek, terwijl ongeveer 3.000 militanten de grens met Israël doorbraken en aanslagen pleegden op Israëlische militaire bases, woonwijken en een muziekfestival, waarbij circa 1.200 mensen werden gedood, waarvan 846 burgers. Naar schatting 200-250 personen werden gevangengenomen en als gijzelaars naar de Gazastrook overgebracht. Hamas verklaarde dat de aanval een reactie was op het geweld van Israëlische kolonisten, de blokkade van de Gazastrook, de ontheiliging van de Al-Aqsamoskee in Jeruzalem, evenals op de wreedheden die in de afgelopen decennia van Israëlische zijde waren begaan tegen de Palestijnen.

In reactie op de aanval voerden de Israëlische strijdkrachten (IDF) wekenlang dag en nacht bombardementen uit op de Gazastrook. Langs de grens werd een troepenmacht samengetrokken ter voorbereiding op een grondoffensief, met als doel de vernietiging van Hamas en het opsporen en bevrijden van de Israëlische gijzelaars. In heel Gaza werden huizen en civiele infrastructuur vernietigd. Na een aantal korte voorbereidende grondoperaties werd begin november een grootschalig Israëlisch grondoffensief gestart.

IDF voerde tevens invallen uit op de bezette Westelijke Jordaanoever. Ook in het grensgebied tussen Israël en Libanon liepen de spanningen op en waren er meerdere confrontaties tussen Hezbollah en IDF. Nadat Hezbollah-militanten vanuit Libanon raketten hadden afgevuurd op Israël, reageerde Israël met luchtaanvallen op Libanon.

Op 26 oktober publiceerde het door Hamas aangestuurde Ministerie van Volksgezondheid in Gaza een lijst van ruim 7.000 personen die tussen 7 en 26 oktober in de Gazastrook werden gedood, waaronder bijna 3.000 kinderen en ruim 3.000 vrouwen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Ook daarna viel er nog een onbekend aantal doden en gewonden. Nieuwsmedia en internationale organisaties zoals de WHO achtten de genoemde aantallen betrouwbaar. Volgens voorlopige tellingen waren er op 10 november meer dan 11.000 Palestijnen gedood, waaronder ruim 4.500 kinderen, met nog zo'n 2.700 vermisten. Op de Westelijke Jordaanoever werden sinds het begin van de oorlog tot half november meer dan 190 Palestijnen gedood, waarvan ruim 50 kinderen. Wijdverbreide burgerdoden hebben ertoe geleid dat zowel Israël als Hamas zijn beschuldigd van oorlogsmisdaden.

Israël spoorde de 1,1 miljoen inwoners van het noordelijke deel van de Gazastrook aan om te evacueren naar het zuiden, terwijl Hamas de bewoners opriep in hun huizen te blijven. De Verenigde Naties (VN) meldde dat er ongeveer 1,7 miljoen Palestijnen, meer dan 70% van de bevolking van Gaza, intern ontheemd waren geraakt. Ongeveer 500.000 Israëli's werden geëvacueerd.Mensenrechtenorganisaties riepen op tot de opname van vluchtelingen uit de Gazastrook.De oorlog heeft geleid tot een ernstige humanitaire crisis in Gaza. Verschillende hulporganisaties hebben Israël ervan beschuldigd honger te gebruiken als oorlogswapen. De VN heeft gewaarschuwd voor de dreiging van hongersnood en de verspreiding van ziekten in de regio, als gevolg van de afsluiting van water, brandstof, voedsel en elektriciteit door Israël. De VN en veel landen riepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren.

Op 27 januari 2023 heeft het Internationaal Gerechtshof een tussentijdse uitspraak gedaan in de zaak Zuid-Afrika vs Israël [af]. Het Hof zag het potentiële risico van genocidale daden tegen de bevolking van Gaza en herinnerde Israël aan zijn naleving van de Genocide Conventie en vroeg Israël binnen een maand te rapporteren over de gevraagde taken.

SPOILER: Twitteraccounts van een aantal betrouwbare twitteraars
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Kaart van de Gazastrook en informatie over de Gazastrook
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Geschiedenis conflict
Enkele belangrijke links
Liveblog Nu.nl
Liveblog NOS
Liveblog AD

SPOILER: Livestreams
Hier verder
Intolerant voor intolerantie
  woensdag 29 mei 2024 @ 09:38:33 #2
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213720362
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 22:33 schreef RipCity het volgende:

[..]
Powned stelt altijd normale relevante vragen. Niet eens vanuit een bepaalde kant (rechts of links). De enige die er altijd agressief op reageren zijn die linkse gekkies. Kunnen ook nooit een vraag beantwoorden. Meestal gaan ze alleen maar roepen dat powned racistisch/belachelijk/achterlijk is of gaan ze erop los slaan. Precies wat jij nu dus ook doet :)

Zie nooit bewijs dat er bewust geknipt is. De mensen die geinterviewd worden krijgen gewoon de kans hun boodschap uit te dragen maar dragen alleen maar negativiteit en agressie uit.
Ontkennen dat Powned knipt in beeldmateriaal :')

Zelfs met dat incident waar ze werden aangevallen op Ameland is er waarschijnlijk geknipt. En nee dat waren geen linkse gekkies die Powned met hoge snelheden van de weg reden
pi_213720417
Powned is gewoon smerige 'journalistiek'.
Die weten donders goed dat ze aan het uitlokken zijn en ja er zal best veel in geknipt worden dat geloof ik ook wel.

Al doen anderen dat ook wel maar subtieler.
NOS doet het ook bijvoorbeeld.

Ik kan me helaas geen echte neutrale nieuwsbron bedenken meer.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:11:13 #4
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_213721490
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:34 schreef Origami94 het volgende:

[..]
>Politie ondermijnt en uit is op geweld

Brengt mij bij mijn vorige punt. Waar zijn de beelden van geweld en waarom vordert de politie zo vaak als er al geweld wordt gebruikt?
Opzich wel een goede troll natuurlijk maar ga toch een klein beetje op je in haken.

Heb opzich geen geweld richting Politie gezien maar wel ontzettend veel vandalisme en hooliganisme. Je hebt dan niks meer te willen als demonstrant maar moet gewoon luisteren. Wanneer je dan met je bivak op niet luistert verdien je gewoon een aantal klappen.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:28:54 #5
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_213721653
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:44 schreef Zoddie het volgende:
Powned is gewoon smerige 'journalistiek'.
Die weten donders goed dat ze aan het uitlokken zijn en ja er zal best veel in geknipt worden dat geloof ik ook wel.

Al doen anderen dat ook wel maar subtieler.
NOS doet het ook bijvoorbeeld.

Ik kan me helaas geen echte neutrale nieuwsbron bedenken meer.
Er is geen onafhankelijk nieuws. Nieuws is altijd met een perceptie vanuit het perpectief van de belanghebbende verslaggever(s) cq. nieuwskanalen.
Wat iemand kan doen is ondanks de eigen weerzin - af en toe - het andere "onwelgevallige" zienswijze van elders proberen mee te nemen om een soort van balans te krijgen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:41:18 #6
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213721790
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:11 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Opzich wel een goede troll natuurlijk maar ga toch een klein beetje op je in haken.

Heb opzich geen geweld richting Politie gezien maar wel ontzettend veel vandalisme en hooliganisme. Je hebt dan niks meer te willen als demonstrant maar moet gewoon luisteren. Wanneer je dan met je bivak op niet luistert verdien je gewoon een aantal klappen.
Het enige hooliganisme wat ik heb gezien is supporters van Ajax die demonstranten lastig vielen en geweld gebruikten al is dat niet volledig bevestigd.

Ja er zijn dingen gesloopt al was er een bericht dat er 1,5 miljoen schade was.
  woensdag 29 mei 2024 @ 12:46:18 #7
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_213721842
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:41 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Het enige hooliganisme wat ik heb gezien is supporters van Ajax die demonstranten lastig vielen en geweld gebruikten al is dat niet volledig bevestigd.

Ja er zijn dingen gesloopt al was er een bericht dat er 1,5 miljoen schade was.
Straten eruit slopen is ook hooliganisme. Je bent een vermakelijke troll.

Kan het niet laten je neus toch even op de feiten te drukken.
  woensdag 29 mei 2024 @ 15:33:18 #8
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_213723272
Volkskrant liveblog 29 Mei

‘Twee Palestijnse gevangenen doodgeslagen door Israëlische militairen’
Twee Palestijnse gevangenen zijn overleden nadat zij in elkaar werden geslagen door Israëlische militairen, blijkt uit intern militair onderzoek van het Israëlische leger. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz op basis van twee anonieme bronnen. De gevangenen zouden zijn geslagen op weg naar een detentiecentrum in de Negev-woestijn, nadat zij waren gearresteerd in de Gazaanse stad Khan Younis. Bij aankomst bleken de twee te zijn bezweken aan hun verwondingen.

Het moreel superieure Israëlische leger slaat weer toe. Extreem tragisch... De door Israëlische soldaten doodgeslagen Palestijnse gevangenen hebben het door Israël opgetuigde concentratiekamp in de woestijn tenminste niet meer meegemaakt.
  woensdag 29 mei 2024 @ 18:18:21 #9
330914 Sherlock_Holmes
2de plaats WIDM prono 2020
pi_213724934
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 09:14 schreef Ramboetan het volgende:

[..]
Iedereen die geen onderscheid maakt tussen afkomst draait uiteindelijk wel bij denk ik.
Dit 'Gotcha!' moment zou vast meer indruk gemaakt hebben wanneer ik wit blank was geweest.
´ Just remember, there's a thin line between being a hero and being a memory´
  Overall beste user 2022 woensdag 29 mei 2024 @ 18:26:52 #10
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213725054
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:33 schreef VoMy het volgende:

Twee Palestijnse gevangenen zijn overleden nadat zij in elkaar werden geslagen door Israëlische militairen, blijkt uit intern militair onderzoek van het Israëlische leger. Dat meldt de Israëlische krant Haaretz op basis van twee anonieme bronnen. De gevangenen zouden zijn geslagen op weg naar een detentiecentrum in de Negev-woestijn, nadat zij waren gearresteerd in de Gazaanse stad Khan Younis. Bij aankomst bleken de twee te zijn bezweken aan hun verwondingen.

Het moreel superieure Israëlische leger slaat weer toe. Extreem tragisch... De door Israëlische soldaten doodgeslagen Palestijnse gevangenen hebben het door Israël opgetuigde concentratiekamp in de woestijn tenminste niet meer meegemaakt.
En een onderzoek is gestart dus hoeft men dat in Den Haag niet te doen.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 18:41:37 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213725216
daar is het ICC ook niet voor
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 29 mei 2024 @ 18:42:30 #12
505619 Origami94
#FreeKlopkoek
pi_213725224
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 12:46 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Straten eruit slopen is ook hooliganisme. Je bent een vermakelijke troll.

Kan het niet laten je neus toch even op de feiten te drukken.
Pfffff ik zal het de feministen als ze nog leven van 100 jaar geleden die streden voor dingetjes zoals het passief kiesrecht erop wijzen dat dit ook vreedzaam kon

Het zijn wel altijd rechtse mensen die voor law en order zijn maar voor minder burgerrechten
  Overall beste user 2022 woensdag 29 mei 2024 @ 18:56:35 #13
3928 Ulx
you aint no punk you punk
pi_213725367
quote:
88s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:41 schreef sp3c het volgende:
daar is het ICC ook niet voor
Als ze zelfs niets zouden doen is het juist de bedoeling dat het ICC dat doet.
I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 18:59:35 #14
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213725394
niet voor het doodslaan van 2 gevangenen, dan krijgen ze het nog druk
pi_213725407
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:42 schreef Origami94 het volgende:

[..]
Pfffff ik zal het de feministen als ze nog leven van 100 jaar geleden die streden voor dingetjes zoals het passief kiesrecht erop wijzen dat dit ook vreedzaam kon

Het zijn wel altijd rechtse mensen die voor law en order zijn maar voor minder burgerrechten
Burgerrechten is onderdeel van je eerder aanhaalde stukje 'law'. Het is namelijk de Engelse variant van het woordje 'recht'. ;)

Nu zonder mierenneuken: de feministen die graag kiesrechten wilden, zoals Aletta Jacobs dat wilde in 1917, gebruikte geen beginessentie van geweld en ook geen straatstenen. Zij wilde via bieden van protest en voordrachten laten zien dat het anders kon - dat is gelukt. Alle deelnemende vrouwen op de barricade waren van naam, afkomst en beroep zichtbaar en schreven geschiedenis onder hun naam: zie Aletta Jacobs. Het oprichten van een Vrouwenbond was bijvoorbeeld al 'militant' volgens sommigen van de mannen.

Ik weet dus niet wat je wilde aanhalen als voorbeeld aan het strijden voor het passieve kiesrecht voor vrouwen in Nederland en de geblinddoekte, gebarricadeerde, in essentie geweld niet schuwende organisatie als dat van de UvA bezetting en dergelijke - in vergelijking brengende dan.

Dacht jij dat de vrouwen, die bekend staan in de boeken voor het strijden naar kiesrecht en gelijke behandeling; met een kiffiyeh op hun kop en een stuk slaghout in de hand, een emmer straatstenen en een fles ammoniak, de straat op gingen om alle mannen (van goede komaf) op hun deksel te slaan? :s)

[ Bericht 5% gewijzigd door HannahVrede op 29-05-2024 19:06:31 ]
pi_213725446
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:00 schreef HannahVrede het volgende:

[..]
Burgerrechten is onderdeel van je eerder aanhaalde stukje 'law'. Het is namelijk de Engelse variant van het woordje 'recht'. ;)

Nu zonder mierenneuken: de feministen die graag kiesrechten wilden, zoals Aletta Jacobs dat wilde in 1917, gebruikte geen beginessentie van geweld en ook geen straatstenen. Zij wilde via bieden van protest en voordrachten laten zien dat het anders kon - dat is gelukt. Alle deelnemende vrouwen op de barricade waren van naam, afkomst en beroep zichtbaar en schreven geschiedenis onder hun naam: zie Aletta Jacobs. Het oprichten van een Vrouwenbond was bijvoorbeeld al 'militant' volgens sommigen van de mannen.

Ik weet dus niet wat je wilde aanhalen als voorbeeld aan het strijden voor het passieve kiesrecht voor vrouwen in Nederland en de geblinddoekte, gebarricadeerde, in essentie geweld niet schuwende organisatie als dat van de UvA bezetting en dergelijke - in vergelijking brengende dan.

Dacht jij dat de vrouwen die bekend staan in de boeken voor het strijden naar kiesrecht en gelijke behandeling, met een kiffiyeh op hun kop en een stuk slaghout in de hand, een emmer straatstenen en een fles ammoniak de straat op gingen om alle mannen (van goede komaf) op de deksel te slaan? ;)
Eén woord: suffragettes ;)
Intolerant voor intolerantie
pi_213725470
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:04 schreef Cuendillar het volgende:

[..]
Eén woord: suffragettes ;)
Een woordje: Engeland. ;)
  woensdag 29 mei 2024 @ 19:12:09 #18
243458 LitmanenAFCA
Gracie Jiu Jitsu
pi_213725515
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 18:42 schreef Origami94 het volgende:

[..]

Ik weet zeker dat die geen kunst hebben gesloopt, monumentale panden hebben gesloopt, straten hebben open gebroken etc etc. En dat allemaal met een bivak op. Je hebt je te gedragen het is hier geen Swaziland.

Ik vind dat je rustig mag protesteren en een mening mag hebben maar je bent nog minder waard dan stront op de stoep wanneer je gaat slopen.
pi_213725547
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:12 schreef LitmanenAFCA het volgende:

[..]
Ik weet zeker dat die geen kunst hebben gesloopt, monumentale panden hebben gesloopt, straten hebben open gebroken etc etc. En dat allemaal met een bivak op. Je hebt je te gedragen het is hier geen Swaziland.

Ik vind dat je rustig mag protesteren en een mening mag hebben maar je bent nog minder waard dan stront op de stoep wanneer je gaat slopen.
Of dus Engeland. Het strijden voor vrouwenkiesrecht ging er in Engeland en Amerika heel anders aan toe. In Nederland deden we bijzonder militante dingen zoals erhhh: een Bond voor de Vrouwenkiesrecht oprichten. Ohja, en dat ook nog allemaal onder een eigen naam en zichtbaar met foto's en publiekelijk. :') Oeh wat eng en militant hè? O-)

Nee, het voorbeeld ging gewoon mank voor nu. Volgende keer beter - Nederlands historisch besef is tegenwoordig een extracurriculare denk ik.. :?
pi_213726448
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:33 schreef VoMy het volgende:

Verschrikkelijk. Maar dat gebeurd incidenteel. Hamas dictatuur executeert met regelmaat.

En die krijgen gewoon hun zin nu.
pi_213726610
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 20:39 schreef havanagila het volgende:

[..]
Verschrikkelijk. Maar dat gebeurd incidenteel. Hamas dictatuur executeert met regelmaat.

En die krijgen gewoon hun zin nu.
Dank voor de bevestiging dat Israël inderdaad geen haar beter is dan Hamas.
Allah Al Watan Al Malik
pi_213726650
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2024 20:52 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Israël is een dictatuur die haar eigen burgers onderdrukt, geen persvrijheid geeft, mensen laat verhongeren terwijl de leiders met miljarden buitgemaakte euro's in het buitenland vertoeven, Gaza blijft aanvallen zodat Hamas Israëli's kan bombarderen, eigen mensen executeert?

Hamas namelijk wel. Hier.

Als je ook maar een beetje kennis had, en een haar om Palestijnen gaf, zou je Hamas niet steunen. :r
  Moderator woensdag 29 mei 2024 @ 21:01:04 #24
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_213726723
Israel geeft geen reet om protesten
pi_213726731
quote:
14s.gif Op woensdag 29 mei 2024 20:52 schreef Mutant01 het volgende:
Rijden de Israëliërs ook met hun trofeeën door de straten om bespot en bespuwd te worden?

Als je een sterke maag heb, neem eens een kijkje op https://www.hamas-massacre.net/

Niet echt lieve jongens :{
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')