Dat zal er sterk aan liggen uit wiens kokertje deze man is gerold, en of de hele coalitie hem ziet zitten.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:46 schreef AchJa het volgende:
[..]
Men hoefde geen enkele moeite te doen om Plasterk te cancelen dus als Schoof van alles op zijn kerfstok heeft moet dat nu ook geen enkel probleem zijn toch?
Nederland ziet Thierry en zijn FvD ook niet (meer) zitten.quote:Op woensdag 29 mei 2024 09:53 schreef Nielsch het volgende:
[ x ]
Thierry zit het niet meer zitten met dit nieuwe kabinet:
[..]
Schoofquote:Draagvlak onder kiezers voor beoogd premier Schoof: twee derde steunt hem
Schoof krijgt meteen veel steun als premier: 63 procent van alle kiezers vindt hem acceptabel en slechts 8 procent zegt hem niet acceptabel te vinden. Ruim een kwart (29 procent) zegt het nog niet te weten en dat is natuurlijk logisch met zo'n nieuwe kandidaat.
Ter vergelijking: Ronald Plasterk kreeg (voordat dat onderzoek tegen hem bekend werd) 45 procent steun – veel minder dus. En Rutte kreeg, toen hij voor het allereerst aantrad, 51 procent vertrouwen als premier in onderzoek van EenVandaag (oktober 2010).
Schoof krijgt steun omdat mensen hem 'ervaren' in politiek en bestuur vinden, en omdat ze hem beschouwen als een 'neutrale' kandidaat. Iemand ook, die in principe als 'betrouwbaar' wordt gezien. Ook noemen mensen hem: 'kundig, integer, rustig, ambtenaar, deskundig, intelligent en verbinder'.
https://www.rtl.nl/nieuws(...)derde-steunt-hem-als
Ik vond de vragen die ze stelden ook van een bedroevend niveau eerlijk gezegd.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:58 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dat zal er sterk aan liggen uit wiens kokertje deze man is gerold, en of de hele coalitie hem ziet zitten.
De pers werd bij zijn introductie ook al lekker kort gehouden. Als er dan credos als 'kansen geven' en 'gaan we het over hebben' op worden losgelaten waait het ook vrij snel weer over.
Dat zagen we ook met teflon Markie en 1001 schandalen.
Eens op een zeker vlak. Vooral omdat de beste man ambtenaar was en de politieke verantwoordelijkheid van beleidskeuzes bij de minister lag destijds.quote:Op woensdag 29 mei 2024 12:16 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ik vond de vragen die ze stelden ook van een bedroevend niveau eerlijk gezegd.
Als ik die berichten zo lees zitten er veel wappies in die 8%. Vast wel dat bv. Wilders ofzo voor hen acceptabel was geweest. Herinner me ook niet zulke uitgesproken meningen toen ze Plasterk eerst wel wilden en toen niet meer wilden, dus misschien dat Plasterk ook wel acceptabel was voor hen?quote:Op woensdag 29 mei 2024 12:05 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Schoof
Ik gok dat die 8% mensen zijn die vooral dit kabinet niet zien zitten en elke premier kandidaat voor dit kabinet afwijzen.
Hij was "partijloos" dus dan hoef je blijkbaar nergens antwoord op te geven.quote:Op woensdag 29 mei 2024 11:58 schreef inslagenreuring het volgende:
De pers werd bij zijn introductie ook al lekker kort gehouden.
Die hadden nooit op de wappietoer moeten gaan. Dan had er veel meer in gezeten.quote:Op woensdag 29 mei 2024 12:05 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Nederland ziet Thierry en zijn FvD ook niet (meer) zitten.
Misschien krijgen we nu een variant waarbij iedere 'partijloze' MP-stroman mag oprotten bij een incident. Nieuwe partijloze stroman op de positie en door.quote:Op woensdag 29 mei 2024 13:05 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Hij was "partijloos" dus dan hoef je blijkbaar nergens antwoord op te geven.
Ik voorspel dat dit een nieuwe vorm van "heb ik geen actieve herinnering aan" gaat worden.
quote:Oud-NCTV-chef Schoof werd gewaarschuwd dat burgers online volgen via nepaccounts waarschijnlijk niet mocht
Bijzondere persoonsgegevens Uit interne documenten blijkt dat topambtenaar Dick Schoof als baas van de NCTV burgers liet volgen via online nepaccounts. Hoewel hij was gewaarschuwd dat een juridische grondslag ontbrak voor het heimelijk volgen van burgers. „Een hele slechte zaak.”
Auteurs
Andreas Kouwenhoven,
Esther Rosenberg
Gepubliceerd op
18 maart 2024
Topambtenaar Dick Schoof van het ministerie van Justitie en Veiligheid heeft de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid vanaf 2014 burgers laten volgen met online nepaccounts, terwijl hij wist dat dit waarschijnlijk niet mocht. Dit blijkt uit interne documenten die NRC opvroeg.
Het ministerie probeerde de documenten drie jaar lang geheim te houden, maar moest ze onlangs openbaren. De rechter legde het ministerie een dwangsom op van 100 euro voor iedere dag dat de documenten niet zouden worden verstrekt.
Van een topambtenaar mogen we echt meer verwachten
Michiel van Nispen — Tweede Kamerlid (SP)
De vrijgegeven stukken werpen een nieuw licht op het handelen van Dick Schoof, tot 2018 de baas van de NCTV en vanaf 2020 secretaris-generaal op het ministerie van Justitie en Veiligheid. In een recent interview met De Groene Amsterdammer, waarin Schoof „hoeder van de rechtsstaat” wordt genoemd, vertelt hij hoe belangrijk het is dat een overheid zich aan de eigen wetten houdt. „Zowel wij ambtenaren als de minister hebben ons te houden aan de wet- en regelgeving die we hebben opgebouwd.”
Maar uit de interne documenten blijkt dat Schoof ambtenaren activiteiten heeft laten uitvoeren waarvan hij te horen kreeg dat die waarschijnlijk niet mochten. Al vanaf 2014 waarschuwen juristen hem over de nepaccounts waarmee de NCTV stiekem burgers online in de gaten houdt. Daarvoor ontbreekt een juridische grondslag. Het kan volgens de juristen worden gezien als iets wat alleen opsporings- en inlichtingendiensten mogen en de NCTV niet: het heimelijk volgen van personen. Ze noemen het „een grijs gebied” en vrezen dat het „juridisch niet toegestaan is”.
Linkse en rechtse activisten
Desondanks vroeg Schoof toenmalig minister Ivo Opstelten (Veiligheid en Justitie, VVD) toestemming om ermee door te gaan. Of de oud-minister met Schoofs verzoek heeft ingestemd, zegt de woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid niet te weten. Het besluit zou zoek zijn. De woordvoerder zegt dat de NCTV, ondanks interne „discussies” over de grondslag, ervan uit bleef gaan dat het monitoren gewoon mocht. Op andere vragen die NRC stelde aan Schoof wordt niet ingegaan.
Het verzamelen van informatie over burgers via sociale media gaat dan ook na de interne waarschuwingen verder. In 2015 blijkt zelfs dat de NCTV zoveel privacygevoelige gegevens heeft opgeslagen, dat het opslagsysteem het niet meer aankan. En in het voorjaar van 2018 wordt binnen de organisatie opnieuw gesignaleerd dat de informatieverzameling niet mag. Er is geen juridische grondslag voor. Bijzondere persoonsgegevens verzamelen is daarnaast gevoelig, omdat ook sprake is „van een vorm van profilering van personen”, vermeldt de interne nota.
Juristen waarschuwden dat de NCTV een boete van 20 miljoen euro riskeerde. Maar daardoor liet de instantie zich niet weerhouden.
Als zou uitkomen wat de NCTV aan het doen is, schrijven de juristen, hangt de dienst een boete van 20 miljoen euro boven het hoofd. Maar de NCTV gaat er – onder leiding van Schoof – gewoon mee door.
De praktijk blijft onveranderd tot april 2021. Dan onthult NRC dat de antiterrorismecoördinator jarenlang onbevoegd privacygevoelige informatie van burgers verzamelde. Het gaat onder meer om politieke campagneleiders, religieuze leiders, linkse en rechtse activisten. Van sommigen beschreef de NCTV met wie ze waren getrouwd, hoeveel kinderen ze hadden of met wie ze omgingen, soms vergezeld van foto’s.
Staatsgeheimen naar Marokko
Berichten met dergelijke gegevens werden gedeeld met gemeenten, politie, AIVD en zelfs buitenlandse veiligheidsdiensten. De NCTV haalt de nepaccounts vlak voor de publicatie van het NRC-artikel uit de lucht. Daarna wordt een wetsvoorstel ingediend om het programma alsnog legaal te maken, wat aanvankelijk op veel bezwaren stuit van politici en toezichthouders, maar wat recentelijk – in december 2023 – alsnog is gelukt.
Een van de NCTV-medewerkers die gebruikmaakte van de illegale nepprofielen, was de senior analist Ab el M., die nu verdacht wordt van het lekken van staatsgeheimen aan Marokko. Jarenlang verzamelde hij grote hoeveelheden online informatie over salafisten en jihadisten en schreef daar analyses over voor de NCTV. Volgens het Openbaar Ministerie stond de analist in nauw contact met de Marokkaanse inlichtingendienst.
Tweede Kamerlid Michiel van Nispen (SP) noemt het handelen van Schoof „een hele slechte zaak”. „Van een topambtenaar mogen we echt meer verwachten. Het is schadelijk voor het vertrouwen dat de wet zo makkelijk opzijgeschoven wordt als het de overheid zelf even niet uitkomt.”
Je stemt in Nederland niet op een premier. Je hebt ook niet op Rutte als premier gestemd. Je hebt (mogelijk) gestemd op de VVD, en die hebben gezegd dat hun partijleider premier zou worden. En bij deze verkiezingen was er dat hele geneuzel van 'premierskandidaat' waarbij Mona Keijzer ineens ten tonele verscheen en Piet Omtzigt weer 3 weken heeft lopen twijfelen.quote:Op woensdag 29 mei 2024 13:53 schreef Sjemmert het volgende:
Maar ff serieus. Niemand kent deze vent en niemand heeft op hem gestemd. Het moet gewoon Geert of een PVV'er worden. Waarom gaan we nog naar de stembus als ze daarna een of andere random dude tot president maken.
Jij kent hem niet. Het MOET helemaal geen Geert of een Pvver zijn. Dit staat helemaal nergens beschreven dat dit moet. Je stemt dan ook niet voor de premier maar voor een partijquote:Op woensdag 29 mei 2024 13:53 schreef Sjemmert het volgende:
Maar ff serieus. Niemand kent deze vent en niemand heeft op hem gestemd. Het moet gewoon Geert of een PVV'er worden. Waarom gaan we nog naar de stembus als ze daarna een of andere random dude tot president maken.
Er was geen juridische grondslag voor het bespioneren van burgers. Zie NRC artikel hierboven.quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:00 schreef Japepk het volgende:
Schoof komt deskundig over, heeft in de top geopereerd en volgens mij geen dingen gedaan die tegen de wet waren.
quote:Het onderzoek naar de crisisbeheersingsorganisatie na het neerstorten van MH17 is door de onafhankelijke externe onderzoekers aangepast nadat ambtenaren van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) meldden dat zij delen van de conclusies "te zwaar" en "te negatief" vonden. Dick Schoof heeft als Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) geprobeerd het onafhankelijke onderzoek te beïnvloeden. Dat blijkt uit documenten die het ministerie van Justitie en Veiligheid (eindelijk, na meer dan een jaar) openbaar heeft gemaakt na een WOB-verzoek van GeenStijl.
In 2015 liet het ministerie van Veiligheid en Justitie onderzoek doen naar de manier waarop de nationale crisisbeheersingsorganisatie heeft gefunctioneerd na het neerstorten van de MH17. Het onderzoek werd in opdracht van het WODC (dat onderdeel uitmaakt van het ministerie) uitgevoerd "door een team van onafhankelijke onderzoekers vanuit de Universiteit Twente". Deze onafhankelijke onderzoekers hebben de conclusies van het rapport aangepast nadat medewerkers van het WODC daarom hadden gevraagd.
Volgens onderzoeker René Torenvlied van de Universiteit Twente gaat het om "een redactionele aanpassing van de toonzetting van enkele passages" en is de "inhoud onveranderd" gebleven. Maar wat er exact is aangepast, houdt het ministerie, ook nadat GeenStijl hier opnieuw om heeft gevraagd, geheim. Het WODC is onlangs door minister Grapperhaus op grotere afstand van het ministerie van Justitie en Veiligheid gesteld, omdat de positionering "een zwakke basis voor onafhankelijk functioneren" vormde.
In november 2015 sturen onderzoekers van de Universiteit Twente een concept van het rapport over de crisisbeheersing naar het WODC. Het WODC laat kort daarna op verschillende manieren (hier, hier, hier en hier) aan de onderzoekers weten dat onderdelen van de conclusie "te zwaar" en "te negatief" zijn. Het concept wordt vervolgens aangepast. Daarop meldt het WODC aan de onderzoekers dat de aanpassingen "helemaal top" zijn. In een mail aan zijn collega's schrijft de WODC-ambtenaar: "Als ik het nu lees, blijft er voor mij als lezer een heel ander beeld hangen".
Onderzoeker René Torenvlied van de Universiteit Twente laat aan GeenStijl weten dat sommige passages neutraler zijn verwoord "om zo de acceptatie van onze stevige conclusies te vergroten". Volgens hem "is de formulering van de conclusies onverminderd kritisch en stevig". Lees hier zijn complete reactie.
Vingerafdrukken NCTV Dick Schoof
Een medewerker van het WODC schrijft op 1 december, als de aanpassingen binnen zijn, aan een medewerker van de NCTV dat het herziene hoofdstuk 10 er qua "toonzetting" "prima" uitziet: "Komt goed". Hoofdstuk 10 is het belangrijkste hoofdstuk in het rapport waar de conclusies instaan. De NCTV is juist een van de belangrijkste onderwerpen van het evaluatie-onderzoek, maar formeel ook de interne opdrachtgever van het WODC.
Uit de stukken blijkt dat opdrachtgever NCTV op verschillende momenten geprobeerd heeft het onderzoek te beïnvloeden. Zo komt er op verzoek van de NCTV een 'klankbordgroep' met ambtenaren om de onderzoekers inhoudelijk te voeden. Verder doet NCTV Dick Schoof persoonlijk suggesties ("dat Dick veel voelt voor") voor de leden van de begeleidingscommissie, wil hij de reikwijdte van het onderzoek tussentijds aanpassen ("Dick heeft gesproken...") en wil hij vanuit "politieke/ambtelijke" overwegingen ("Ik snap de wens van Dick") dat het rapport openbaar wordt voordat de Kamer over het OVV-onderzoek naar de ramp praat. Het WODC probeert weerstand te bieden aan deze interne druk van de NCTV, maar schrijft in een terugblik dat de "informele afstemmingslijnen" met de NCTV "frequent en constructief" waren.
Uiteindelijk is de NCTV nog steeds boos over de uitkomsten van het onderzoek ("Dick vindt"). De hoofdonderzoeker van de Universiteit Twente zou zijn resultaten komen presenteren aan het ambtenarenoverleg dat zich met MH17 bezighoudt, maar deze uitnodiging wordt door Schoof ("Dick is beslist en heeft besloten") ingetrokken. Schoof vraagt ook om het telefoonnummer van degene die bij het WODC het onderzoek begeleidt. Daarnaast vraagt hij om een gesprek met directeur van het WODC over het rapport. Toenmalig NCTV Dick Schoof is tegenwoordig directeur-generaal van de AIVD. Hij laat weten dat de inmenging "toen de gebruikelijke gang van zaken" was.
bron met alle linkjes: https://www.geenstijl.nl/(...)r-dan-heb-je-ook-wat
Maar dat is niet vanwege Rutte of de nieuwe premier. Meer omdat alle problemen zich opstapelen en niet (snel) op te lossen zijn.quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:06 schreef BansheeBoy het volgende:
Als fijne vent heb ik vaak de neiging om legendarisch te doen. Maar dat achterwege latend: we zullen in de toekomst nog met weemoed terugkijken op de periode Rutte. Neem dat van mij aan.²
Ik heb de actualiteit destijds niet genoeg gevolgd om een duidelijke mening te vormen. Maar het artikel noemt als waarschijnlijk en grijs gebied. In een functie als dat kan ik me voorstellen dat je af en toe het grijze gebied opzoekt en daarop aangesproken wordt. Dat het briefje van Opstelten vervolgens zoekt raakt is wel weer cringe, maar ik vind de houding van iedereen die met deze artikelen aankomt en gelijk roept dat deze man ongeschikt is, ook nogal kort door de bocht. Maar goed, dat vond ik bij Plasterk ook. Er moet altijd een controlerende macht zijn en iedereen moet berispt kunnen worden, maar de realiteit is ook dat iemand op dat niveau zelden zonder smetten zal zijn. Beoordeel iemand vooral op zijn kwaliteiten, zou ik zeggen.quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:04 schreef Bananenbennie het volgende:
[..]
Er was geen juridische grondslag voor het bespioneren van burgers. Zie NRC artikel hierboven.
quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:16 schreef Japepk het volgende:
[..]
Ik heb de actualiteit destijds niet genoeg gevolgd om een duidelijke mening te vormen. Maar het artikel noemt als waarschijnlijk en grijs gebied. In een functie als dat kan ik me voorstellen dat je af en toe het grijze gebied opzoekt en daarop aangesproken wordt. Dat het briefje van Opstelten vervolgens zoekt raakt is wel weer cringe, maar ik vind de houding van iedereen die met deze artikelen aankomt en gelijk roept dat deze man ongeschikt is, ook nogal kort door de bocht. Maar goed, dat vond ik bij Plasterk ook. Er moet altijd een controlerende macht zijn en iedereen moet berispt kunnen worden, maar de realiteit is ook dat iemand op dat niveau zelden zonder smetten zal zijn. Beoordeel iemand vooral op zijn kwaliteiten, zou ik zeggen.
Voor december 2023 was er dus geen juridische grondslag voor. Deze man denkt dat hij boven de wet staat. Gaan we nog wel wat ellende van ondervinden. Iets met totalitarisme en een glijdende schaal.quote:De NCTV haalt de nepaccounts vlak voor de publicatie van het NRC-artikel uit de lucht. Daarna wordt een wetsvoorstel ingediend om het programma alsnog legaal te maken, wat aanvankelijk op veel bezwaren stuit van politici en toezichthouders, maar wat recentelijk – in december 2023 – alsnog is gelukt.
Een naadloze overgang is ook wat waard, blijkbaarquote:Op woensdag 29 mei 2024 13:47 schreef Bananenbennie het volgende:
… die zijn eigen burgers niet vertrouwt, ze illegaal laat bespioneren en daar geen tekst en uitleg over wil geven gaat ons land regeren![]()
Wat?quote:Op woensdag 29 mei 2024 14:29 schreef Litpho het volgende:
[..]
Een naadloze overgang is ook wat waard, blijkbaar.
Persoonlijk zou het me niet verbazen als deze kandidaat primair naar voren is geschoven om een bom te leggen onder de NSC. Gaat Omtzigt nu akkoord, dan kan hij zijn rol als pleitbezorger voor transparantie voorgoed vaarwel zeggen. Stapt hij daarentegen op, dan krijgt hij de roetveegpiet toegespeeld en stappen de NSC kiezers naar andere partijen bij de daarop volgende verkiezingen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |