abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_213713207
Ik heb zelf nooit last gehad van een BKR notering hoewel ik denk dat ik met een hypotheek en een creditcard daar ook wel in de database zit.
Maar ik vind het ronduit ergerlijk dat een private en waarschijnlijk commercieel gedreven organisatie zoveel en zo lang gegevens van individuele burgers mag vastleggen die ook nog eens heel veel negatieve invloed kunnen hebben op het leiden van een normaal leven.
Gelukkig komt er nu tegengas van de autoriteit persoonsgegvens als ik dit teletekst artikel lees.

quote:
"Schrap afbetaalde lening uit BKR"
De Autoriteit Persoonsgegevens (AP)
vindt dat mensen die hun lening hebben
afbetaald,niet meer in het BKR-register
moeten staan,tenzij de achterstanden
bij het afbetalen ernstig waren.

Nu blijven afbetaalde leningen nog vijf
jaar geregistreerd staan.In een nieuw
wetsvoorstel wordt dat verkort tot drie
jaar,maar volgens de AP moet de termijn
helemaal verdwijnen.Het gebeurt nu dat
mensen die ooit een betalingsmoment van
een krediet hebben gemist,jaren later
geen hypotheek kunnen krijgen.

Alleen echte wanbetalers moeten volgens
de AP na aflossing in het BKR-register
blijven staan.Heldere criteria daarvoor
ontbreken nog,zegt de toezichthouder.
-
  Moderator dinsdag 28 mei 2024 @ 16:32:33 #2
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_213713353
Je hebt registratie en registratie. Het ligt aan de codes. Een afgerond telefoonabonnement (afbetaald) staat er nog wel. Maar gecodeerd met afgelost.

Ergens zou ik het jammer vinden dat het helemaal weggaat. Sommige mensen zijn goede verdieners maar geen betrouwbare klanten/zakenpartners. Daar moet je wel iets mee als land. Immers, bescherm ook de organisaties die in zee gaan.

Voor je het weet creeer je weer schimmig lijstwerk met wanbetalers die allemaal rondgaan bij banken. Ook zo lekker avg-erig.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  Moderator dinsdag 28 mei 2024 @ 16:38:44 #3
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213713412
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:32 schreef Rene het volgende:
Je hebt registratie en registratie. Het ligt aan de codes. Een afgerond telefoonabonnement (afbetaald) staat er nog wel. Maar gecodeerd met afgelost.

Ergens zou ik het jammer vinden dat het helemaal weggaat. Sommige mensen zijn goede verdieners maar geen betrouwbare klanten/zakenpartners. Daar moet je wel iets mee als land. Immers, bescherm ook de organisaties die in zee gaan.

Voor je het weet creeer je weer schimmig lijstwerk met wanbetalers die allemaal rondgaan bij banken. Ook zo lekker avg-erig.
Dat zou betekenen dat iedereen verantwoordelijk wordt voor zijn of haar eigen shit, want immers, als je nergens staat geregistreerd, dan kun je effectief tegen een andere organisatie liegen, waardoor zij hun geld niet krijgen, en jij jezelf nog verder in de problemen brengt.

Ik vind dat BKR een prima tool want het neemt mensen tegen zichzelf in bescherming die anders zichzelf verder in de problemen zouden brengen. Daar zijn die mensen niet mee geholpen.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 28 mei 2024 @ 16:40:04 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213713428
Hypotheek staat niet bij BKR geregistreerd. Je creditcard ook niet als je elke maand alles aflost (dan ben je ook geen rente kwijt).
The love you take is equal to the love you make.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 16:56:23 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_213713591
Het probleem met wat de AP voorstelt is dat het heel naar is als iemand 1 keer een betaling van een paar tientjes heeft gemist, en die later weer afgelost heeft, en daardoor in de problemen komt.

Maar het is wel relevant als iemand constant achterstanden van een paar tientjes oploopt, die aflost, en daardoor weer het geld niet heeft om de aflossing van een andere post te doen. Zo iemand leeft dus eigenlijk net over de rand van het besteedbare inkomen, en ik vind het logisch dat die eerst maar eens een tijdje aantoont inkomsten en uitgaven te kunnen balanceren voordat bijv. een hypotheek kan worden afgesloten; en dan mag de discussie over de lengte van dat "tijdje" wel gevoerd worden.

AP kijkt naar mijn mening teveel alleen naar hun issues, niet naar de risico's die zowel de hypotheek-nemer als -verstrekker lopen als een hypotheek wordt verstrekt aan iemand die financieel niet volwassen is.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_213713602
Wat mij betreft is het BKR nog niet streng genoeg. Hun grens van 250¤ is te hoog; dat mag wat mij betreft verlaagd worden tot 50¤; er zijn genoeg mensen die daar namelijk al moeite mee hebben.
pi_213713612
Je kunt de usecase al invullen: Klarna schulden bij jongvolwassenen die een paar jaar later ertoe leidt dat een hypotheekaanvraag geweigerd wordt. Kennelijk zijn er ook (kinderen van) hoger opgeleiden de pineut, anders was dit nooit ter sprake gekomen.
  Moderator dinsdag 28 mei 2024 @ 17:02:58 #8
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_213713685
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:58 schreef Shodan het volgende:
Je kunt de usecase al invullen: Klarna schulden bij jongvolwassenen die een paar jaar later ertoe leidt dat een hypotheekaanvraag geweigerd wordt. Kennelijk zijn er ook (kinderen van) hoger opgeleiden de pineut, anders was dit nooit ter sprake gekomen.
Tja. Als ouders niet hun kroost opvoedt, of tegen zichzelf in bescherming nemen, dan moet de maatschappij dat maar doen. Of zo.
pi_213714437
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:32 schreef Rene het volgende:

Daarnaast vraag ik me af wat het issue is van een afgeloste lening nog een aantal jaren zichtbaar laten in BKR. Het toont immers ook aan dat je netjes aan je betalingsverplichting hebt voldaan en dus een nette betaler bent lijkt me.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 18:51:47 #10
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213714657
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 18:33 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Daarnaast vraag ik me af wat het issue is van een afgeloste lening nog een aantal jaren zichtbaar laten in BKR. Het toont immers ook aan dat je netjes aan je betalingsverplichting hebt voldaan en dus een nette betaler bent lijkt me.
Maar als je om die reden 5 jaar lang nergens een lening oid kunt afsluiten heb je er alleen nadeel van.

Het is dus niet zoals in bijv. de VS waar je credit rating baat heeft bij keurig afgeloste zaken.
pi_213714781
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 18:51 schreef Lienekien het volgende:
Maar als je om die reden 5 jaar lang nergens een lening oid kunt afsluiten heb je er alleen nadeel van.

Het is dus niet zoals in bijv. de VS waar je credit rating baat heeft bij keurig afgeloste zaken.
Zit er geen verschil in codering op een afgelost krediet? Code x bij leningen die netjes zonder gemiste termijnen zijn afbetaald en code y bij leningen waarbij er wel eens wat termijnen gemist zijn.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je last hebt van een lening die vier jaar geleden is afgelost waarbij altijd netjes alles voldaan is.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 19:03:37 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213714806
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 19:00 schreef Accordtje het volgende:

[..]
Zit er geen verschil in codering op een afgelost krediet? Code x bij leningen die netjes zonder gemiste termijnen zijn afbetaald en code y bij leningen waarbij er wel eens wat termijnen gemist zijn.

Ik kan me namelijk niet voorstellen dat je last hebt van een lening die vier jaar geleden is afgelost waarbij altijd netjes alles voldaan is.
Maar dus ook geen voordeel.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 19:17:52 #13
51385 baskick
Juist ja!
pi_213715022
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:21 schreef quo_ het volgende:
Het gebeurt nu dat mensen die ooit een betalingsmoment van een krediet hebben gemist, jaren later geen hypotheek kunnen krijgen.
Dat lijkt me zeldzaam. Meestal volgt er dan een herinnering en een aanmaning. Je komt echt niet direct na het eenmalig missen van een termijn in het BKR. Toch?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213715384
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 19:17 schreef baskick het volgende:

[..]
Dat lijkt me zeldzaam. Meestal volgt er dan een herinnering en een aanmaning. Je komt echt niet direct na het eenmalig missen van een termijn in het BKR. Toch?
meen na 3maanden maarr dan is er al heel veel mis gegaan
  dinsdag 28 mei 2024 @ 19:57:49 #15
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213715468
Toen ik in 1998 mijn eerste creditcard aanvroeg deed de bank eerst moeilijk. Dit was omdat ik bij het BKR en andere registraties volledig onbekend was. Men zag mijn toen al hoge inkomen, mijn spaarrekening maar nergens een lening, krediet, kopen op afbetaling of onbetaalde rekeningen. Daar wilde toch even over praten omdat dit heel vreemd was in hun ogen.
Kreeg toen wel een CC, en sindsdien ben ik dus bekend bij ze.
Blijkbaar is het zelden dat je nog nooit leningen of financieringen had, noch rood gestaan
pi_213715639
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:38 schreef CoolGuy het volgende:
Dat zou betekenen dat iedereen verantwoordelijk wordt voor zijn of haar eigen shit, want immers, als je nergens staat geregistreerd, dan kun je effectief tegen een andere organisatie liegen, waardoor zij hun geld niet krijgen, en jij jezelf nog verder in de problemen brengt.
Dan ga je zoals gebruikelijk wel weer uit van de negatieve optie cq wantrouwen. Een systeem gebaseerd op wantrouwen is een slecht systeem. Je gaat er blind vanuit dat men liegt.

Er zijn veel systemen tegenwoordig gebaseerd op dat principe. Nare wereld krijg je zo.

Verder vind ik het principe wel goed dat als de core-business van een bedrijf is: krediet verlenen dat dan een hoog risico geaccepteerd moet worden. Anders is het wel de lusten maar niet de lasten.

[ Bericht 7% gewijzigd door Bart2002 op 28-05-2024 20:17:56 ]
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  Moderator dinsdag 28 mei 2024 @ 20:16:50 #17
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_213715773
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 20:08 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dan ga je zoals gebruikelijk wel weer uit van de negatieve optie cq wantrouwen. Een systeem gebaseerd op wantrouwen is een slecht systeem. Je gaat er blind vanuit dat men liegt.

Er zijn veel systemen tegenwoordig gebaseerd op dat principe. Nare wereld krijg je zo.
Mja, er zijn wel meer dingen 'zoals gebruikelijk'.
Breitling - Instruments for Professionals
  dinsdag 28 mei 2024 @ 20:26:06 #18
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213715958
BKR beschermt natuurlijk de kredietverstrekkers voor probleem leners, maar daarmee nemen ze ook mensen voor zichzelf in bescherming, ten minste gedeeltelijk. Aan de andere kant heb je ook zulke ratten als Wehkamp die niet alleen gruwelijke prijzen nemen, maar ook horrorentes op hun kopen op afbetaling.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 20:29:36 #19
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_213716022
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 20:26 schreef Jan_Onderwater het volgende:
BKR beschermt natuurlijk de kredietverstrekkers voor probleem leners, maar daarmee nemen ze ook mensen voor zichzelf in bescherming, ten minste gedeeltelijk. Aan de andere kant heb je ook zulke ratten als Wehkamp die niet alleen gruwelijke prijzen nemen, maar ook horrorentes op hun kopen op afbetaling.
Wehkamp is daar recent mee gestopt. En al eerder zijn ze gestopt met verkoop van bijv. witgoed, wat volgens mij ook aantrekkelijk was om op afbetaling te kopen.
  dinsdag 28 mei 2024 @ 20:34:05 #20
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213716115
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 20:29 schreef Lienekien het volgende:

[..]
Wehkamp is daar recent mee gestopt. En al eerder zijn ze gestopt met verkoop van bijv. witgoed, wat volgens mij ook aantrekkelijk was om op afbetaling te kopen.
Ik zie het, idd, dit is heel recent.
  Moderator dinsdag 28 mei 2024 @ 21:43:02 #21
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_213717074
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 18:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik heb een financial lease auto gehad (is een lening) Netjes versneld afgelost en geen problemen met de daarop volgende hypotheken.
pi_213718315
quote:
Ik heb zelf nooit last gehad van een BKR notering hoewel ik denk dat ik met een hypotheek en een creditcard daar ook wel in de database zit.
Maar ik vind het ronduit ergerlijk dat een private en waarschijnlijk commercieel gedreven organisatie zoveel en zo lang gegevens van individuele burgers mag vastleggen die ook nog eens heel veel negatieve invloed kunnen hebben op het leiden van een normaal leven.
Gelukkig komt er nu tegengas van de autoriteit persoonsgegvens als ik dit teletekst artikel lees.
[..]

Even een paar correcties:
- Hypotheek staat niet in het register. Alleen wanneer je hypothecaire schuld een achterstand krijgt, dan kom je er wel in.
- De credit card staat niet in het register op het moment dat je kiest voor de optie van maandelijks volledig aflossen. De credit card staat er wel in wanneer je kiest voor elke maand een vast bedrag af te lossen.
- BKR is een stichting - de stichting is niet winst gedreven.

Daarnaast nog een andere toevoeging:
Op zich is het vastleggen van de schulden en de status van de aflossing van de schuld niet het probleem. De reden dat de gegevens worden vastgelegd is om overkreditering te voorkomen en dus te voorkomen dat een individu danwel de maatschappij in zn geheel schade ondervindt.
Het probleem ligt bij de klantacceptatie en het wel of niet kunnen interpreteren van de registraties. Het probleem ligt daar omdat organisaties bang zijn om vanuit hun zorgplicht naar klanten aansprakelijk gesteld te worden om bij te dragen aan die overkreditering van mensen.

In mijn ogen heeft de AP hier niks te zoeken. De AFM gaat over "overkreditering" dus laat de AFM maar zeggen wat een passende termijn is om gegevens te gebruiken voor een kredietbeoordeling. Als je weet wat de passende termijn is en BKR zou die gegevens langer opslaan dan die passende termijn, dan heeft het AP een punt dat die shit er uit moet.
En verder is het in mijn ogen aan de tweede kamer als ze het systeem op de schop willen gooien.

[ Bericht 8% gewijzigd door snabbi op 28-05-2024 23:16:42 ]
pi_213718388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 23:11 schreef snabbi het volgende:

[..]

- BKR is een stichting - de stichting is niet winst gedreven.

Dus een private organisatie die in feite door iedereen opgericht kan worden en die naar mijn mening niets te maken heeft met de financiele data van burgers
quote:
In mijn ogen heeft de AP hier niks te zoeken. Dit is gewoon allemaal het terrein van de politiek (tweede kamer). Als je het anders wil, moet men daar besluiten wat we dan wel zouden willen.
Dit is precies het terrein waar de AP van alles over te zeggen heeft. Afgeloste schulden die je nog 5 jaar lang kunnen achtervolgen is te idiioot voor woorden.
-
pi_213718457
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 23:19 schreef quo_ het volgende:

[..]
Dus een private organisatie die in feite door iedereen opgericht kan worden en die naar mijn mening niets te maken heeft met de financiele data van burgers
Je aanname dat dit door iedereen opgericht zou kunnen worden is onjuist. Het verwerken van de gegevens is opgenomen in beleidsregels van bijvoorbeeld de AFM.

quote:
Dit is precies het terrein waar de AP van alles over te zeggen heeft. Afgeloste schulden die je nog 5 jaar lang kunnen achtervolgen is te idiioot voor woorden.
Ik had mijn post nog een beetje aangepast, waardoor je de nuance beter krijgt.
De gegevens worden verwerkt met een wettelijk onderbouwde doelstelling. Daar moet bepaald worden wat de passende type gegevens zijn en wat de passende termijn is. Als je daar van afwijkt heeft de AP er absoluut wel iets over te zeggen.
pi_213718486
Studieschuld niet in BKR, mooi, houden zo _O_

Verder, na aflossen schuld, schuld uit BKR direct. Goede incentive ook om af te lossen.
pi_213718927
Het begint een beetje het systeem van credit score opbouwen te worden.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_213719126
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 03:00 schreef LangeTabbetje het volgende:
Het begint een beetje het systeem van credit score opbouwen te worden.
Dat hebben we al meer dan 40 jaar met bedrijven zoals focum, experian, edr en graydon. Dit soort bedrijven sluiten overeenkomsten met bijvoorbeeld energieleveranciers, telecomproviders etc om je betaalgedrag te analyseren en op basis daarvan een credit score voorspelling te doen (bijvoorbeeld voor je een private lease contract kan afsluiten).

Woede tegen dat soort toko's vind ik ook van een hele andere orde dan de wettelijke invulling van overkreditering waar verplicht aan deelgenomen moet worden.

Kijk maar eens op vvki.nl
pi_213719133
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 23:32 schreef PotjeSambal het volgende:
Studieschuld niet in BKR, mooi, houden zo _O_

Verder, na aflossen schuld, schuld uit BKR direct. Goede incentive ook om af te lossen.
Ja idd. Ik heb er nu een afbetaald telefoonabonnement in staan, maar dat is iets wat liep van 2016 tot 2018 oid. en het staat er toch in.

M’n broertje verkoopt auto’s en vertelde me ooit dat ze, wanneer iemand een financiering wil, altijd een BKR-check doen. Het komt namelijk nogal eens voor dat mensen glashard ontkennen dat ze schulden hebben, terwijl dan blijkt dat ze tot over hun oren in de afbetalingen zitten.

Ik vind trouwens wel dat het met Klarna en dergelijke veel te makkelijk wordt gemaakt om dingen op afbetaling te kopen.
pi_213719269
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 06:15 schreef Tommeke het volgende:

[..]
Ja idd. Ik heb er nu een afbetaald telefoonabonnement in staan, maar dat is iets wat liep van 2016 tot 2018 oid. en het staat er toch in.
Telefoonabonnementen staan er niet in, alleen kredieten boven 250 (toestel op afbetaling).

quote:
Ik vind trouwens wel dat het met Klarna en dergelijke veel te makkelijk wordt gemaakt om dingen op afbetaling te kopen.
De wetgever heeft gemeend dat de verkoper de consument in elk geval de helft achteraf moet kunnen laten betalen. Artikel 7:26 lid 2 BW:
quote:
De betaling moet geschieden ten tijde en ter plaatse van de aflevering. Bij een consumentenkoop kan de koper tot vooruitbetaling van ten hoogste de helft van de koopprijs worden verplicht.
De Klarna's en de Afterpay's voldoen hieraan (het als creditcard).
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_213719271
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 23:19 schreef quo_ het volgende:

[..]
Wanneer de afgeloste schulden je nog 5 jaar achtervolgen, dan heb je die schulden niet afgelost volgens de afspraken die je initieel met de geldverstrekker hebt gemaakt.
Het lijkt me niet onredelijk dat andere geldverstrekkers er op één of andere manier voor gewaarschuwd worden dat iemand zijn (financiële) afspraken niet altijd na komt.

Want in het geval van afgeloste leningen hebben alleen negatieve coderingen invloed op nieuwe financiële verplichtingen. Wanneer jij gewoon volgens de afspraken óf binnen de voorwaarden versneld een lening hebt afgelost, dan is die lening ook nog wel vijf jaar zichtbaar als "afgelost", maar heeft dat geen nadelige invloed op nieuwe financiële verplichtingen. De registratie achtervolgt je dan dus niet.

Voordat er een negatieve codering komt, heb je al op zijn minst de afgesproken betaaldatum gemist + de herinnering + de aanmaning. En dan ben je dus al minstens 28 dagen te laat geweest met betalen.
pi_213719323
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 06:53 schreef Ivo1985 het volgende:
Want in het geval van afgeloste leningen hebben alleen negatieve coderingen invloed op nieuwe financiële verplichtingen. Wanneer jij gewoon volgens de afspraken óf binnen de voorwaarden versneld een lening hebt afgelost, dan is die lening ook nog wel vijf jaar zichtbaar als "afgelost", maar heeft dat geen nadelige invloed op nieuwe financiële verplichtingen. De registratie achtervolgt je dan dus niet.
Hebben positieve (of neutrale?) coderingen ook enig doel of wat is het doel dan nog? Iets met 'minimale gegevensverwerking'.
pi_213719773
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:38 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Ik vind dat BKR een prima tool want het neemt mensen tegen zichzelf in bescherming die anders zichzelf verder in de problemen zouden brengen. Daar zijn die mensen niet mee geholpen.
Het is complete onzin.
Ooit 1 telefoon gekocht, waarvan tmobile destijds zei, als je tot bedrag X in 1 betaald krijg je geen bkr registratie.
NOu ja goed whatever dacht ik, blijkt dat je wel een bkr kreeg, voor een lullig bedrag van 250eu ofzoiets.

Zodra ik dat doorhad, natuurlijk in 1x de rest betaald, wat ik gewoon meteen had moeten doen maar enfin.

Bleef 5 jaar staan.. 5 jaar.
NA afbetaling.
Word dit jaar verwijderd of net begin 2025.

Dat is achterlijk.

Net als met een creditcard, ik had blijkbaar al die tijd gespreid betalen aan staan, ik gebruik het bijna nooit dus nou ja.
ING riep laatst zet dat uit en je hebt geen bkr registratie meer, dus ik dacht oh? Okay nou stopzetten dan.
Gedaan, ik ga kijken, staat nog gewoon in bkr, weliswaar als “beëindigd”, maar dat is lekker.. nog 5 jaar voordat het verdwijnt? En waarom? Nooit problemen gehad, je kan het niet eens een schuld meer noemen, dat is het nooit geweest. (Ja ja ja doorlopend krediet, waar nooit gebruik van is gemaakt)

Het is een vorm van financiële wurging.

Nou heb ik gelukkig nooit meer geldproblemen, maar fucking hell, je zou maar eens wat armer zijn of gewoon rond moeten komen en je wil een hypotheek, staat dat soort klinkklare onzin 5 jaar lang op je naam volledig onterecht.
pi_213719831
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 mei 2024 16:57 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Wat mij betreft is het BKR nog niet streng genoeg. Hun grens van 250¤ is te hoog; dat mag wat mij betreft verlaagd worden tot 50¤; er zijn genoeg mensen die daar namelijk al moeite mee hebben.
De vraag is, wanneer is een schuld “notering waardig”?
Is dat puur de hoogte van een lening, of moet je wat gaan registeren bij missen van betalingen? Maw wanneer is een schuld problematisch genoeg dat je er registratie van moet vernemen?

Zolang men netjes betaalt, is er dan een “schuld” of een kwestie van een openstaand bedrag?

Anders mag je banken ook wel gaan sluiten, die doen niks anders dan lenen zonder dat ze dit kunnen betalen, doe maar eens een bankrun voor de lol.

Juist.
pi_213719966
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 06:53 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Wanneer de afgeloste schulden je nog 5 jaar achtervolgen, dan heb je die schulden niet afgelost volgens de afspraken die je initieel met de geldverstrekker hebt gemaakt.

................

Voordat er een negatieve codering komt, heb je al op zijn minst de afgesproken betaaldatum gemist + de herinnering + de aanmaning. En dan ben je dus al minstens 28 dagen te laat geweest met betalen.
Ik ben een ouwe vent die richting de pensioenleeftijd gaat en ik heb derhalve een koop- en betaalmoraal uit de vorige eeuw.
Pas iets kopen als er geld voor (gespaard) is en facturen die ik binnen krijg betaal ik dezelfde dag of uiterlijk in het weekend dat er op volgt, los van welke betalingstermijn er op staat.

Maar ik weet inmiddels ook dat er in 5 jaar tijd veel kan veranderen. Dat geldt zeker als je jong bent en ik vind het bespottelijk dat je als 25-30 jarige nog last kunt krijgen van een gemiste betalingstermijn uit de periode na je twintigste.
-
pi_213720054
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het is complete onzin.
Ooit 1 telefoon gekocht, waarvan tmobile destijds zei, als je tot bedrag X in 1 betaald krijg je geen bkr registratie.
NOu ja goed whatever dacht ik, blijkt dat je wel een bkr kreeg, voor een lullig bedrag van 250eu ofzoiets.

Zodra ik dat doorhad, natuurlijk in 1x de rest betaald, wat ik gewoon meteen had moeten doen maar enfin.

NA afbetaling.

Dat is achterlijk.

Net als met een creditcard, ik had blijkbaar al die tijd gespreid betalen aan staan, ik gebruik het bijna nooit dus nou ja.
ING riep laatst zet dat uit en je hebt geen bkr registratie meer, dus ik dacht oh? Okay nou stopzetten dan.
Gedaan, ik ga kijken, staat nog gewoon in bkr, weliswaar als “beëindigd”, maar dat is lekker.. nog 5 jaar voordat het verdwijnt? En waarom? Nooit problemen gehad, je kan het niet eens een schuld meer noemen, dat is het nooit geweest. (Ja ja ja doorlopend krediet, waar nooit gebruik van is gemaakt)

Nou heb ik gelukkig nooit meer geldproblemen, maar fucking hell, je zou maar eens wat armer zijn of gewoon rond moeten komen en je wil een hypotheek, staat dat soort klinkklare onzin 5 jaar lang op je naam volledig onterecht.
Je maakt van een mug een olifant.

Als je de lening gewoon netjes betaald is er niets aan de hand.
Ik heb ook afgelopen jaren een santander lening gehad met erg lage rente, deze is dit jaar afbetaald omdat ik een bouwdepot had aangevraagd voor mijn hypotheek en deze gewoon verstrekt is.

Dat ik deze lening heb gehad maakte ze niets uit, want ze zagen dat ik het makkelijk kon dragen. Als je inkomen boven de 3500 netto is en vaste lasten 1000 euro kan je zelfs meedere leningen aangaan.

Dat ze blijven staan laat alleen maar zien dat je je verplichtingen nakomt en gewoon geen wanbetaler bent. Als je wel achterstanden veroorzaakt vind ik ook niet dat je wederom mag lenen.

Zo simpel is het.

Al die zielige MSM verhalen zit altijd een addertje onder het gras, dankzij de BKR zitten er niet meer mensen in de financiële hulpverlening.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_213720459
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:23 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
De vraag is, wanneer is een schuld “notering waardig”?
Is dat puur de hoogte van een lening, of moet je wat gaan registeren bij missen van betalingen? Maw wanneer is een schuld problematisch genoeg dat je er registratie van moet vernemen?

Zolang men netjes betaalt, is er dan een “schuld” of een kwestie van een openstaand bedrag?

Anders mag je banken ook wel gaan sluiten, die doen niks anders dan lenen zonder dat ze dit kunnen betalen, doe maar eens een bankrun voor de lol.

Juist.
Elke lening is notering waardig, of je het nu netjes afbetaald of niet.

En verder gaat het hier om particuliere leningen, niet om zakelijke leningen.
  Redactie Frontpage woensdag 29 mei 2024 @ 10:56:58 #37
38148 crew  Innisdemon
pi_213720957
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 07:01 schreef baskick het volgende:

[..]
Hebben positieve (of neutrale?) coderingen ook enig doel of wat is het doel dan nog? Iets met 'minimale gegevensverwerking'.
Da's een beetje een geval van 'persoon heeft kredieten lopen thv dit en dit bedrag'

puur ter info dan
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  Redactie Frontpage woensdag 29 mei 2024 @ 10:59:22 #38
38148 crew  Innisdemon
pi_213720975
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:44 schreef quo_ het volgende:

[..]
Ik ben een ouwe vent die richting de pensioenleeftijd gaat en ik heb derhalve een koop- en betaalmoraal uit de vorige eeuw.
Pas iets kopen als er geld voor (gespaard) is en facturen die ik binnen krijg betaal ik dezelfde dag of uiterlijk in het weekend dat er op volgt, los van welke betalingstermijn er op staat.

Maar ik weet inmiddels ook dat er in 5 jaar tijd veel kan veranderen. Dat geldt zeker als je jong bent en ik vind het bespottelijk dat je als 25-30 jarige nog last kunt krijgen van een gemiste betalingstermijn uit de periode na je twintigste.
De voorbeelden die her-en-der worden genoemd gaan niet over een gemiste betalingstermijn, maar over structureel niet nakomen van betalingsverplichtingen.

Voor de rest onderschrijf ik je koop-en betaalmoraal volledig ^O^
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  woensdag 29 mei 2024 @ 13:14:35 #39
3542 Gia
User under construction
pi_213722076
Ik ken iemand die tijdens haar huwelijk te maken kreeg met betalingsachterstanden en bij de scheiding de woning met verlies heeft moeten verkopen. Zij had vorig jaar een feestje te vieren, omdat ze eindelijk schuldenvrij was. Ze heeft maandelijks zeer trouw een vast bedrag afbetaald, totdat ze uit de schulden was.

Nu rijdt ze in een autootje uit 2002, wat echt niet meer betrouwbaar is. Ze kan niet zonder auto, dus ze ging op zoek naar een andere auto. Echter, alle aanvragen voor een autofinanciering werden afgewezen. Dus, ze vroeg naar de reden. En toen kreeg ze te horen dat er een BKR notering stond. Navraag bij de BKR leverde op dat er geen schulden meer op haar naam stonden, maar dat er een krediet open stond op een oude creditcard, die gelinkt was aan het nieuwe adres van haar ex, en later is overgezet naar haar nieuwe adres. Maatschappij van de creditcard gebeld, die kunnen dit niet van haar naam afhalen.
Vreemd verhaal, allemaal.
Het lijkt alsof haar ex schulden heeft gemaakt op haar naam, maar hoe het nu precies zit, is onduidelijk.

Ze wordt nu min of meer gedwongen te kijken naar lease mogelijkheden waarbij niet gekeken wordt naar BKR.
Erg jammer dit, aangezien ze kunnen vaststellen dat ze erg trouw haar maandelijkse betalingen verichtte, en het dus niet te verwachten is dat er betalingsachterstanden zouden komen met betrekking tot deze auto financiering.
  woensdag 29 mei 2024 @ 13:20:50 #40
3542 Gia
User under construction
pi_213722152
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:58 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
Je maakt van een mug een olifant.

Als je de lening gewoon netjes betaald is er niets aan de hand.
Ik heb ook afgelopen jaren een santander lening gehad met erg lage rente, deze is dit jaar afbetaald omdat ik een bouwdepot had aangevraagd voor mijn hypotheek en deze gewoon verstrekt is.

Dat ik deze lening heb gehad maakte ze niets uit, want ze zagen dat ik het makkelijk kon dragen. Als je inkomen boven de 3500 netto is en vaste lasten 1000 euro kan je zelfs meedere leningen aangaan.

Dit verhaal gaat ook op voor ons. Ook auto afbetaald omdat dit nodig was voor verduurzamingshypotheek. Toen kregen we alsnog te horen dat er een BKR notering stond. Huh? Bellen met de hypotheekverstrekker maakte duidelijk dat dit ging om het 'kunnen roodstaan op de lopende rekening voor 1360 euro (waarschijnlijk van de tijd dat we nog guldens hadden en was dit 3000 gulden, destijds)'. We stonden niet rood, maar alleen vanwege het feit dat dit wel kon, kon de lening niet doorgaan.

We moesten dus het 'rood mogen staan' op 0 zetten en het was opgelost. Echt zeer belachelijk, want na het afsluiten van de lening, kun je gewoon het 'rood mogen staan' weer op 1500 zetten of zo.
pi_213722193
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 13:20 schreef Gia het volgende:

[..]

We moesten dus het 'rood mogen staan' op 0 zetten en het was opgelost. Echt zeer belachelijk, want na het afsluiten van de lening, kun je gewoon het 'rood mogen staan' weer op 1500 zetten of zo.
Allemaal risico afdekking om overkreditering (en daarmee boetes) te voorkomen.
Well done is better than well said. - Benjamin Franklin
pi_213723011
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:44 schreef quo_ het volgende:

[..]

Alleen ga je ook hier weer voorbij aan het feit dat het niet gaat om één gemiste betaling.

Maar op zijn minst om een gemiste betaling, vergeten herinnering en genegeerde aanmaning wat uiteindelijk heeft geresulteerd in een incasso-traject.
Als naar aanleiding van de herinnering of aanmaning direct betaald wordt, krijgt BKR echt helemaal niets mee van de gemiste betaling.

Zelfs al zou je regelmatig een betaling van het één of ander missen en die vervolgens na ontvangst van de herinnering alsnog voldoen, dan is er wat betreft BKR niets aan de hand.
pi_213723064
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:58 schreef epicbeardman het volgende:
Als je inkomen boven de 3500 netto is en vaste lasten 1000 euro kan je zelfs meedere leningen aangaan.
Uit interesse: hoe groot is de groep op wie dit van toepassing is, denk je?
pi_213723094
quote:
Het is gewoon een momentopname. Dat is hoe het werkt. Met een VOG toch net zo.
pi_213723431
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:16 schreef baskick het volgende:

[..]
Het is gewoon een momentopname. Dat is hoe het werkt. Met een VOG toch net zo.
Met een werkgeversverklaring voor een hypotheek net zo. Week na overdracht, kan je je ontslag indienen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_213723494
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:13 schreef baskick het volgende:

[..]
Uit interesse: hoe groot is de groep op wie dit van toepassing is, denk je?
https://nos.nl/artikel/25(...)n-uit-aan-woonlasten

quote:
Nederlanders geven een relatief groot deel van hun inkomen uit aan woonlasten. Het gaat gemiddeld om zo'n 23 procent van het inkomen.
Op 3500 netto is dat 805 euro per maand aan vaste woonlasten. Klopt wel ongeveer toch? Er zijn miljoenen mensen die tussen 2000-2020 hebben gekocht en niet veel hypotheeklasten hebben. Mijn hypotheek is zelfs 400 p/m en ben nog geen 40. Gekocht in 2017.
Iemand die haat heeft tegen Elon Musk gunt succesvolle Afrikanen het licht niet in de ogen en is een racist bigot.
pi_213724719
quote:

[..]
Dit verhaal gaat ook op voor ons. Ook auto afbetaald omdat dit nodig was voor verduurzamingshypotheek. Toen kregen we alsnog te horen dat er een BKR notering stond. Huh? Bellen met de hypotheekverstrekker maakte duidelijk dat dit ging om het 'kunnen roodstaan op de lopende rekening voor 1360 euro (waarschijnlijk van de tijd dat we nog guldens hadden en was dit 3000 gulden, destijds)'. We stonden niet rood, maar alleen vanwege het feit dat dit wel kon, kon de lening niet doorgaan.

Dit is een beetje wat ik bedoel met het kunnen interpreteren van een BKR notering. In het BKR staat 'rood kunnen staan' als een doorlopend krediet geregistreerd. De bedrijven die de BKR check uitvoeren kunnen slechts zien dat de kredietovereenkomst er is - en of deze volgens de overeenkomst wordt nagekomen. Zij kunnen niet zien of er daadwerkelijk geleend wordt, maar doordat de mogelijkheid bestaat te lenen - gebruiken zij dit in de toets om te kijken of je voldoende overhoud om je nieuwe lening af te lossen.

Dit komt voor jou misschien gek over, maar is het niet.

Als je na het afsluiten van je lening daarna weer de aanvraag doet voor de roodstand, is het die bank die vervolgens moet beoordelen of dit wel passend is met de lening die je net hebt afgesloten. Daarbij kan de bank prima het besluit nemen dat dit wel passend is.
pi_213725511
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 08:16 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het is complete onzin.

NA afbetaling.

Dat is achterlijk.

Dus jij hebt gewoon een positieve BKR toetsing.
  woensdag 29 mei 2024 @ 20:36:26 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213726411
Nagekeken bij BKR, er is geen registratie van mij.
pi_213726512
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 19:11 schreef Hoppahop het volgende:

[..]
Dus jij hebt gewoon een positieve BKR toetsing.
Een positieve toetsing betekend niet dat men er niet naar kijkt. Zijn in het verleden ook wel journalistieke artikelen over geweest.
pi_213726546
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:53 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]
Op 3500 netto is dat 805 euro per maand aan vaste woonlasten. Klopt wel ongeveer toch? Er zijn miljoenen mensen die tussen 2000-2020 hebben gekocht en niet veel hypotheeklasten hebben. Mijn hypotheek is zelfs 400 p/m en ben nog geen 40. Gekocht in 2017.
Meh relatief groot vind ik dan lastig. Ik vind het niet eens zo gek veel. Het is een klein land waar je al vrij snel op gewilde afstand van gewilde locaties zit.

Sommige andere landen daar hebben ook gebieden waar echt de lonen net zo prima zijn maar de huizenprijzen significant lager
pi_213726598
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 15:53 schreef epicbeardman het volgende:

[..]
[..]
De groep die 3500 netto verdient is bijzonder klein. Behalve als je met 'je verdient' op een gezinsinkomen (dus 2 partners) doelt.
pi_213727207
quote:
1s.gif Op woensdag 29 mei 2024 20:51 schreef baskick het volgende:

[..]
De groep die 3500 netto verdient is bijzonder klein. Behalve als je met 'je verdient' op een gezinsinkomen (dus 2 partners) doelt.
Als je uitgaat van 3500 netto is dat een jaarinkomen van ~58000
Kijk ik naar statline dan kan ik eigenlijk alleen +50000 pp vinden. Vanaf die grens per persoon (dus niet het hele huishouden) is 3.3 miljoen groot.

https://opendata.cbs.nl/s(...)ble?ts=1717010727509
pi_213730183
quote:
0s.gif Op woensdag 29 mei 2024 21:31 schreef snabbi het volgende:

[..]
Als je uitgaat van 3500 netto is dat een jaarinkomen van ~58000
Kijk ik naar statline dan kan ik eigenlijk alleen +50000 pp vinden. Vanaf die grens per persoon (dus niet het hele huishouden) is 3.3 miljoen groot.

https://opendata.cbs.nl/s(...)ble?ts=1717010727509
Die groep is groter dan ik verwachtte.
pi_213730314
quote:

Maar ik vind het ronduit ergerlijk dat een private en waarschijnlijk commercieel gedreven organisatie
Stichting BKR is een onafhankelijke Stichting zonder winstoogmerk.
Het is oorspronkelijk opgericht door banken, maar sindsdien verzamelen ze ook gegevens van NUTS-bedrijven, Verzekeraars en Woningbouwcoporaties over betalingsachterstanden, fraude en eventuele schuldhulpverleningstrajecten en de instantie is als instituut noodzakelijk gesteld in de Wet op het financieel toezicht ...

Je kunt stellen dat de exacte capaciteiten en eventuele extra rechten van het BKR zelf niet wettelijk vastgelegd is, wat zeker in geval van privacy-wetgeving vermoedelijk wel wenselijk wordt, maar een suggestie dat ze 'commercieel' zouden opereren is niet juist.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_213730449
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]
Het is oorspronkelijk opgericht door banken, maar sindsdien verzamelen ze ook gegevens van NUTS-bedrijven, Verzekeraars en Woningbouwcoporaties over betalingsachterstanden, fraude en eventuele schuldhulpverleningstrajecten en de instantie is als instituut noodzakelijk gesteld in de Wet op het financieel toezicht ...

Je kunt stellen dat de exacte capaciteiten en eventuele extra rechten van het BKR zelf niet wettelijk vastgelegd is, wat zeker in geval van privacy-wetgeving vermoedelijk wel wenselijk wordt, maar een suggestie dat ze 'commercieel' zouden opereren is niet juist.
De bedrijven wat erachter zit hebben commerciële doeleinden ermee uiteraard.
pi_213730613
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 10:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
:?
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  donderdag 30 mei 2024 @ 10:44:34 #58
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213730927
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 10:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
pi_213731022
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
[ afbeelding ]
Het zijn commerciële bedrijven wat het bkr heeft opgericht.
Dat het bkr opzichzelfstaand niet “er aan verdiend” is iets anders dan dat de bedrijven wat op het idee kwam, niet er iets mee wint als het ware.

Al is het maar data.
Ook schulden zijn zeer lucratief.
  donderdag 30 mei 2024 @ 11:03:30 #60
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213731067
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 10:56 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]
Het zijn commerciële bedrijven wat het bkr heeft opgericht.
Dat het bkr opzichzelfstaand niet “er aan verdiend” is iets anders dan dat de bedrijven wat op het idee kwam, niet er iets mee wint als het ware.

Al is het maar data.
Ook schulden zijn zeer lucratief.
En je punt is?
pi_213731867
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 09:42 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Er is een verschil tussen commercieel opereren en commercieel gedreven zijn. De zinsnede "opgericht door banken" zegt al genoeg over de doelstellingen van deze club.
-
pi_213731927
Het BKR gaat waarschijnlijk een wettelijke taak krijgen. Wat op zich goed is. Maar wat ze doen heeft voor beide zijden voordelen. De sectoren wiens belangen ze beschermen, de maatschappij door individuen (ongewenst) te beschermen
  donderdag 30 mei 2024 @ 15:52:29 #63
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213733366
quote:
1s.gif Op donderdag 30 mei 2024 12:49 schreef investeerdertje het volgende:
Het BKR gaat waarschijnlijk een wettelijke taak krijgen. Wat op zich goed is. Maar wat ze doen heeft voor beide zijden voordelen. De sectoren wiens belangen ze beschermen, de maatschappij door individuen (ongewenst) te beschermen
Wat mij verbaasd is dat het BKR zich alleen met natuurlijke personen gaat. Bij het D nichtje SCHUFA gaat het ook om niet natuurlijke personen.
pi_213733472
quote:
0s.gif Op donderdag 30 mei 2024 15:52 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat mij verbaasd is dat het BKR zich alleen met natuurlijke personen gaat. Bij het D nichtje SCHUFA gaat het ook om niet natuurlijke personen.
Graydon etc doen "zoiets"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')