Is dit Marc Brys?quote:
Vind jij hem erop lijken ?quote:
ik heb de foto minutenlang bekeken en vergeleken met een huidige foto en ik kon het niet zeggen, misschien wel misschien niet......quote:
John van Loenquote:Op zaterdag 1 juni 2024 06:18 schreef tong80 het volgende:
Goeiemorgen.
Zoek de coaches.....
[ afbeelding ]
Knap. Ik had Duchatinier niet opgemerkt.quote:Op zaterdag 1 juni 2024 09:37 schreef stokj het volgende:
[..]
John van Loen
Ton du Chatinier
Gerard van der Lem
Gert Kruys
Dick Advocaat
Jan Wouters
Frans Adelaar
Leo van Veen
Barry Hughes
Heb je ook een foto van een speler met zweetband in die tijden?quote:
Tuurlijk. En niet de minste.....quote:Op vrijdag 7 juni 2024 09:59 schreef Coco het volgende:
[..]
Heb je ook een foto van een speler met zweetband in die tijden?
Ha, die Bryan Roy ja. Zat in de schoonmaak van Louis I Ajax in 1992. Net als Jonk en Bergkamp (weg wilden).quote:
Helaas herkenbaar. Hoewel het bij mij mede komt door o.a. medicatie voor m'n hart. Ik slik inmiddels 22 pillen per dag. Dan gaat het functioneren op verschillende terreinen achteruit. Maandag overleg met arts om eventueel het aantal pillen te minderen.quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 15:40 schreef stokj het volgende:
@:tong80 Tongie, wat vind jij hiervan?
louis-van-gaal-open-over-prostaatkanker-seks-lukt-niet-meer
Nou, hopen dat dat ganser harte kan!quote:Op zaterdag 3 augustus 2024 15:59 schreef tong80 het volgende:
[..]
Helaas herkenbaar. Hoewel het bij mij mede komt door o.a. medicatie voor m'n hart. Ik slik inmiddels 22 pillen per dag. Dan gaat het functioneren op verschillende terreinen achteruit. Maandag overleg met arts om eventueel het aantal pillen te minderen.
Wie is dat boven Advocaat?quote:Op zaterdag 1 juni 2024 06:18 schreef tong80 het volgende:
Goeiemorgen.
Zoek de coaches.....
[ afbeelding ]
Geen idee. Misschien een oh jaatje. Kees Koppelaar misschien ?quote:
Ik kwam hem tegen. Hij was nog helemaal in zijn element en wou gewoon doorgaan met zijn werk.quote:Op zondag 22 september 2024 10:30 schreef stokj het volgende:
[ afbeelding ]
Deze man is de schoonvader van een oom uit de niet-adellijke kant van de familie de is heen gegaan. Ik zal hem komende week waarschijnlijk wel zien bij de uitvaart.
Weet niet. Hij is politicus iig.quote:Op dinsdag 15 oktober 2024 09:58 schreef stokj het volgende:
[..]
Schijnt een weldoener te zijn tegenwoordig
Vooruit dan....................Goeiemiddag.quote:
Kostte ons het WK. Eerder door Beenhakker eigenlijk.quote:Op zaterdag 15 maart 2025 13:27 schreef stokj het volgende:
[..]
Vercauteren...die Kieft een rode kaart aanboorde
Daar moet men eens een keer een film over maken. Over die soap met Beenhakker. Beenhakker die niet wou maar voor vriend Rinus zwichtte. Alleen omdat Rinus niet naar Barcelona wilde gaan om Johan te vragen om in te vallen. Johan had er wel oren naar maar wilde wel een maandsalaris naar zijn kwaliteit. En lang werd volgehouden dat het daarom niet door ging. Maar Nol zijn dagboek schreef dat Rinus niet overtroffen wou worden door Johan.quote:Op zaterdag 29 maart 2025 09:31 schreef tong80 het volgende:
[..]
Kostte ons het WK. Eerder door Beenhakker eigenlijk.
Goeiemorgen.
[ afbeelding ]
Hij zou er later op terug komen. Nooit gedaan. Daarna noemde hij de spelers denigrerend patatgeneratie. Dezelfde spelers haalden in 1998 en 2000 de halve finales. Beenhakker had de beste generatie Real spelers onder zich. Werd landskampioen maar faalde in Europa. Het beste wat Ajax overkwam was dat Beenhakkert tussentijds Ajax verliet voor het geld en we van Gaal kregen.quote:Op zondag 30 maart 2025 00:54 schreef stokj het volgende:
[..]
Daar moet men eens een keer een film over maken. Over die soap met Beenhakker. Beenhakker die niet wou maar voor vriend Rinus zwichtte. Alleen omdat Rinus niet naar Barcelona wilde gaan om Johan te vragen om in te vallen. Johan had er wel oren naar maar wilde wel een maandsalaris naar zijn kwaliteit. En lang werd volgehouden dat het daarom niet door ging. Maar Nol zijn dagboek schreef dat Rinus niet overtroffen wou worden door Johan.
En dan had je nog Aad. Opkomende talentvolle coach. Maar die was niet zo populair als Leo.
Volgens Leo ging alles mis wat er maar mis kon gaan in 1990...
De uitvinder van de voetbaljaarboeken, bedenker van de termen Voetbal is oorlog en Studio Sport, woonde tegenover me.quote:Op zondag 30 maart 2025 12:36 schreef chufi het volgende:
Don Leo woonde vroeger nog geen 100 meter bij me vandaan
Inderdaad, Johan vroeg geen extreme bedragen maar de KNVB vond dat te duur.quote:Op zondag 30 maart 2025 11:44 schreef tong80 het volgende:
[..]
Hij zou er later op terug komen. Nooit gedaan. Daarna noemde hij de spelers denigrerend patatgeneratie. Dezelfde spelers haalden in 1998 en 2000 de halve finales. Beenhakker had de beste generatie Real spelers onder zich. Werd landskampioen maar faalde in Europa. Het beste wat Ajax overkwam was dat Beenhakkert tussentijds Ajax verliet voor het geld en we van Gaal kregen.
Cruijff vroeg in 1990 en 1994 geen extreme bedragen.
Oh ja, goeiemorgen
[ afbeelding ]
Rinus woonde bij jou? Heb je hem weleens gesproken en je visie over voetbal met hem gedeeld?quote:Op zondag 30 maart 2025 13:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
De uitvinder van de voetbaljaarboeken, bedenker van de termen Voetbal is oorlog en Studio Sport, woonde tegenover me.
Dat woont zomaar schuin tegenover je. M'n overbuurman in het Zaltbommelse hofje.Eén van de beste en grootste sportjournalisten van Nederland ooit. Ik deed in 1997 mee met een voetbalkwis op TV, bij de KRO. Had als specialiteit Gerald Vanenburg. Aangebeld, en gevraagd of ie artikelen had. Wat heet ? Hele boeken en zelf geschreven verhalen. Ik verdronk in z'n boekenkasten. Eric van der Aa en Chris van Brakel kunnen als buurmannen denk ik beamen dat het een inspirerende en bijzondere man is.quote:Op maandag 31 maart 2025 10:36 schreef stokj het volgende:
[..]
Rinus woonde bij jou? Heb je hem weleens gesproken en je visie over voetbal met hem gedeeld?
Prachtige memento mori!quote:Op maandag 31 maart 2025 10:48 schreef tong80 het volgende:
[..]
Dat woont zomaar schuin tegenover je. M'n overbuurman in het Zaltbommelse hofje.Eén van de beste en grootste sportjournalisten van Nederland ooit. Ik deed in 1997 mee met een voetbalkwis op TV, bij de KRO. Had als specialiteit Gerald Vanenburg. Aangebeld, en gevraagd of ie artikelen had. Wat heet ? Hele boeken en zelf geschreven verhalen. Ik verdronk in z'n boekenkasten. Eric van der Aa en Chris van Brakel kunnen als buurmannen denk ik beamen dat het een inspirerende en bijzondere man is.
De legendarische opmerking 'Voetbal is oorlog' is niet door Rinus Michels verzonnen, maar door sportjournalist Ed van Opzeeland. Ed van Opzeeland is inmiddels bijna 90. Deze journalist heeft nog veel meer sporen achtergelaten in de sport, zoals de naam 'Studio Sport.' Heeft Rinus Michels nu wel of niet de uitdrukking Voetbal is oorlog zelf verzonnen? Ewoud Sanders zocht dat eens uit voor het NRC Handelsblad. Sanders merkte toen op dat Michels op 10 maart 1971 sprak met John le Noble van het Algemeen Dagblad. Hierin zei de trainer: “Topvoetbal is zoiets als oorlog. Wie netjes blijft, is verloren.” Niet helemaal letterlijk dus, maar dit zou wel het begin zijn van de gevleugelde uitdrukking 'Voetbal is oorlog.'
Naar eigen zeggen was Ed van Opzeeland degene, die deze uitdrukking heeft verzonnen, en in verband heeft gebracht met Michels! Op 5 september 2005 had Van Opzeeland een lang gesprek met Henri van der Steen, de voetbaljournalist in het Brabants Dagblad. Van Opzeeland zei toen:
“Ik werkte voor de wekelijkse uitgave van Revue. Na die sensationele wedstrijden tegen Liverpool in 1966 heb ik Michels geïnterviewd. Bij het uitwerken van dat interview zocht ik nog een mooi slot. Toen bedacht ik dat. Nee, Michels heeft dat nooit gezegd, hij had het wel kúnnen zeggen. Hij heeft het later trouwens zelf overgenomen.”
Met andere woorden: Van Opzeeland is geestelijk vader van één van de beroemdste voetbaluitspraken. Daarnaast is Voetbal is oorlog niet in 1971 verzonnen, maar al in 1966
Deze Ed van Opzeeland debuteerde in 1952 op de sportredactie van Het Parool en was later werkzaam bij onder meer Het Vrije Volk, VNU en De Telegraaf Tijdschriftengroep. Verder is hij de bedenker van de naam Studio Sport en verleende langdurig medewerking aan het programma.
Ook schreef hij talrijke boeken, zoals Koningen van de bokssport, Koud vuur en een paar jaar geleden de biografie Ben Bril, Davidster als ereteken. De bokser en later gerenomeerd boksscheidsrechter. Die ook bij Spel zonder Grenzen het fluitje mocht hanteren. Tevens is hij de bedenker en maker van de REVU-schaatsspecials, die verschenen in het tijdperk van Ard en Keessie.
Ed van Opzeeland is een gewaardeerd collega. Zei Guus van Holland over hem.
"Wij kennen elkaar van het ijshockey van een jaar of dertig geleden, toen dat in Nederland op hoog niveau werd gespeeld. Hij had in 1981 het boek Koud Vuur geschreven over ijshockey. Ik pakte dat boek er in die tijd altijd bij.
Hij heeft het ijshockey groot gemaakt in Nederland, samen met Frans Henrichs. Die twee moet je in een adem noemen. Ed was ook van de voetbaljaarboeken over de Europa Cup. Die moest je hebben om alles te weten, en alles terug te kunnen vinden.
Toen ik Ed leerde kennen, werkte ik voor de linkse Volkskrant. Hij zat toen juist bij de rechtse media als De Telegraaf. Ed vond alles geweldig, waar wij toen veel kritischer waren. Tenslotte was Ben de Graaf mijn chef, die nooit complimenten gaf.
Ed schreef ook anders dan wij: heel beeldend, soms wat gezwollen. Dat maakt zijn verhalen wel heel meeslepend om te lezen, maar in de jaren zeventig was dat eigenlijk ouderwets, not-done. Die manier van schrijven komt nu echter weer terug, waardoor Eds manier van schrijven weer aansluit bij de huidige tijd."
Ed van Opzeeland was ook de enige Nederlander bij de eerste finale om de Europa Cup voor landskampioenen. Van Opzeeland tegen Henri van der Steen: "En bij de tweede, zelfs bij de derde finale was ik volgens mij de enige.” Van Opzeeland ging toen op eigen houtje naar die wedstrijden. "Ik werkte bij Het Parool, maar mijn chef, Rien Bal, hield alles over dat nieuwerwetse gedoe uit de krant, die moest er niks van hebben, kon het ook niet zo goed verkroppen als iemand moderne ideeën had. En ik vond het prachtig, die Europa Cup, vanaf de eerste dag.”
Al snel werd de Europa Cup een hit. Dat bracht de Geïllustreerde Pers op het idee Van Opzeeland weg te kapen bij Het Parool en hem de sector sporttijdschriften te laten opzetten. Dat bleek een goede zet.
Volgens Het Brabants Dagblad kwamen beide partijen met een briljant plan. Van Opzeeland bedacht namelijk het jaarlijkse Europa Cup-boek, dat door de uitgeverij met overweldigend succes werd uitgevent.
Van Opzeeland: "Dat gebeurde in die dagen nog huis-aan-huis - vooral de Margriet was op die manier een enorm succes. Voor de kinderen was er elk jaar een paasboek en een kerstboek, maar de huisvrouwen konden ook breipatronen kopen. En voor hun man dus ook een Europa Cup-boek. En dat deden ze, als alibi om voor zichzelf zo’n boekje met breipatronen aan te schaffen. Het eerste Europa Cup-boek, in 1962, verkocht op die manier 750.000 exemplaren. Later maakten we er drie per jaar.”
Ze gingen naar Benfica-Feyenoord. Het Legioen liet zich daar zien en horen. Duizenden Feyenoord-fans togen naar Lissabon met de schepen De Grote Beer en De Waterman.
Van Opzeeland is op leeftijd, maar nog steeds actief. In het laatste nummer van Achilles schreef hij een meeslepend verhaal over de catcher in het honkbal. Zoals Van Holland al zei: heel beeldend, met gezwollen taal.
Ik spreek hem nog wel eens op straat. Mooie gesprekken. Hoewel ie een beetje afscheid geeft genomen van het huidige voetbal wegens de commercie en financiële belangen. Misschien een beetje vergeten. Iemand die 'Voetbal is oorlog' en 'Studio Sport' heeft bedacht, en als enige Nederlandse journalist bij de eerste drie EC-1 finales aanwezig was, mag wel even in het zonnetje.
[ afbeelding ]
Bij het zien van deze foto kan je jezelf afvragen wie daar nou coach van het eerste isquote:
Eigenlijk is het not done. Maar deze keer zien we het door de vingers omdat het Jopie is.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:11 schreef stokj het volgende:
Vond je trouwens dat Johan geen respect had voor Leo door van de tribune naar de dug-out te gaan en het over te nemen?
Materiaalman Sjakie Wolfs mocht dan ook niet meer in de dug out zitten van Co Adriaanse.quote:Op dinsdag 15 april 2025 19:10 schreef stokj het volgende:
[..]
Bij het zien van deze foto kan je jezelf afvragen wie daar nou coach van het eerste is3 man die daar staat te coachen.
Dat werd een hele rel. En Sjakie zelf was er het meest kapot van.quote:Op woensdag 16 april 2025 10:58 schreef tong80 het volgende:
[..]
Materiaalman Sjakie Wolfs mocht dan ook niet meer in de dug out zitten van Co Adriaanse.
quote:Op dinsdag 15 juli 2025 10:31 schreef yvonne het volgende:
Goeiemorgen,
leuk die korte voetbalbroekjes hierboven. Nu dragen ze leggings, bijna...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |