Geef gewoon toe, jij wilt een blanke top der duinen, oerhollands Erwtensoep en Stamppot Nederland van vreemde smetten vrij. Waar de moeder het ene kind na het ander poept, en achter het aanrecht staat spruiten schoon te maken en pa om half zes thuiskomt door de prak met vette jus. Na het eten wordt dan Pim Pam Pet gespeeld of uit de bijbel voorgelezen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 13:32 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Ik doel op de migratie van expats van multi-nationals. Die is wel degelijk kleinschalig. Dat ik een kleinschalig voorbeeld noem maak jij niet onwaar door een voorbeeld te benoemen wat minder kleinschalig is.
Dus een grote internationale financiële dienstverlener die zich na Brexit op de zuidas wil vestigen en miljarden meeneem, net als personeel kan van jou de tering krijgen?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 13:38 schreef RealistAtheist het volgende:
Ik vind het argument het gaat altijd al zo (wat overigens ook nog eens niet waar is) een enorm zwaktebod. Als we op alle gebieden zo dachten was er 0 vooruitgang geboekt in vrijwel alle aspecten van het leven. Tja het is altijd al zo dus we kunnen er niks aan veranderen en we laten het maar zo.
Wat een kolder, als de wil er is dan kun je migratie en asiel flink inperken. En dat argument van we hebben mensen nodig is ook lariekoek. De enige die daarvan profiteren zijn de werkgevers en de grootaandeelhouders. Dan kunnen de lonen lekker laag gehouden worden. Laten we nu in godsnaam eens accepteren dat eeuwige economische groei onhoudbaar is en eens een paar stappen terug doen. Is beter voor de natuur, beter voor de mensen (o.a. dalende huizenprijzen) en beter voor ons land. Ja, dat wordt even door de zure appel heen bijten mbt de vergrijzing, maar dan zijn we daarna als land weer een stuk gezonder. Dat achterlijke piramidespel waar we nu mee bezig zijn gaat nog eens gigantisch mis.
Dat is deels het verhaal. Er zitten nog tig mensen structureel in de bijstand, die wel kunnen werken. Alleen het is de bekende armoedeval, werken loont dan niet (ergo, lonen zijn te laag).quote:Op dinsdag 28 mei 2024 14:49 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
3-3,5% werkloosheid geldt als volledige werkgelegenheid, ofwel, er is alleen frictiewerkloosheid, mensen die tussen twee banen even werkloos zijn.
En dat zijn ook echt de mensen die gezocht worden door bv ASML natuurlijk.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:01 schreef Homey het volgende:
[..]
Dat is deels het verhaal. Er zitten nog tig mensen structureel in de bijstand, die wel kunnen werken. Alleen het is de bekende armoedeval, werken loont dan niet (ergo, lonen zijn te laag).
Ps >80% van de Somaliërs in Nederland zijn jarenlang werkloos. Dat is echt geen frictiewerkloosheid.
maar het zou toch wel triest zijn, bij geen bluf, dat een van je beste bedrijven vertrekt omdat je een migratievraagstuk niet adequaat oplost toch?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 14:45 schreef RealistAtheist het volgende:
[..]
Ja, en het is achterlijk dat een ASML dicteert wat de overheid hier dient te doen. Je moet miljarden steken in de ontwikkeling van het gebied want anders gaan we weg boehoehoe. Ik zou zeggen laat ze het lekker proberen. Mijn neef werkt bij ASML en die zegt ook. Alles hier opdoeken en ergens anders heen verplaatsen kost zo gigantisch veel geld, tijd en inspanningen dat zullen ze echt niet snel doen. Het is gewoon een potje blufpoker wat ze spelen en de overheid trapt er met open ogen in. Tel daarbij op nog lekker alle belastingvoordelen voor zowel ASML en de expats zelf en de dividendjes van de aandeelhouders zijn weer veilig gesteld hoor.
En ook al gaan ze echt weg. Er zijn vaker bedrijven (deels) uit Nederland vertrokken (shell/unilever) daar is Nederland ook niet aan onderdoor gegaan. Je moet je niet laten koeieneren door grootaandeelhouders/multinationals. Jullie zijn er voor de burgers. Veel van dat soort bedrijven weten maar al te goed dat een stabiele basis in een stabiel land meer waard is dan het snelle geld met hoge risico's. Die denken wel 2 keer na voor ze echt vertrekken.
Het herinnerd mij aan Brexit. Ook zo een massawaan onder grote groepen. Oh, en nu komen er een aantal van deze idioten die beweren dat Brexit een succes is natuurlijkquote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Goed artikel geen woord aan gelogen.
Triest om te zien hoe de anti-immigratietypes meteen de feiten over het issue naast zich neerleggen en teruggrijpen op hun feitenvrije fantasietjes. Qua dat aangaat is wetenschap natuurlijk een ondankbare taak, mensen vinden het alleen interessant als het in hun politieke straatje past.
Als het niet gelogen is, is het op zijn minst behoorlijk dom.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Triest om te zien hoe de anti-immigratietypes meteen de feiten over het issue naast zich neerleggen en teruggrijpen op hun feitenvrije fantasietjes. Qua dat aangaat is wetenschap natuurlijk een ondankbare taak, mensen vinden het alleen interessant als het in hun politieke straatje past.
Waarom niet, we zouden niet mee moeten doen aan de race to the bottom we zijn een welvarend land.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 14:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus een grote internationale financiële dienstverlener die zich na Brexit op de zuidas wil vestigen en miljarden meeneem, net als personeel kan van jou de tering krijgen?
3 kwart van NL is landbouwgrond. Dat is het probleem.quote:Op zondag 26 mei 2024 17:51 schreef thedeedster het volgende:
Daarnaast toont deze samenleving duidelijk aan dat ook aan groei grenzen zitten; woningbouw, infrastructuur, milieu etc. etc.
En wie gaat in bedrijven in NL investeren als ze geen experts uit het buitenland kunnen aantrekken? Jij?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Waarom niet, we zouden niet mee moeten doen aan de race to the bottom we zijn een welvarend land.
Daarbij inderdaad zoals de hoogleraar zegt, blijkbaar vinden veel mensen het ook prima om een arm land te worden als dat dan de migratie stopt.
Dat we concessies doen aan bedrijven als ASML is sowieso inderdaad bullshit, laat ze opdonderen. De hele reden dat ze succesvol zijn is de Nederlandse infrastructuur en universiteiten. We hebben hier uiteraard genoeg kennis om nieuwe ASML's te beginnen als we maar goede investeringen doen.
Wat is er dom aan uitleggen wat er aan de hand is? Ik bedoel je geeft letterlijk alleen een feitelijke quote en noemt die vervolgens dom zonder uitleg. Hoe moet ik dan begrijpen waar je op doelt?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als het niet gelogen is, is het op zijn minst behoorlijk dom.
''Dat in Ter Apel mensen buiten moeten slapen, wordt veralgemeniseerd voor het hele land en geframed als vluchtelingencrisis. Terwijl we alleen een opvangcrisis hebben.’'
Dat is analfabetisme en een gebrek aan integratie. Hoe zit het ook alweer met het selectief verplicht integreren?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:01 schreef Homey het volgende:
[..]
Ps >80% van de Somaliërs in Nederland zijn jarenlang werkloos. Dat is echt geen frictiewerkloosheid.
Wereldwijd zijn er meer dan 100 miljoen vluchtelingen. Op die manier kunnen wij bijna oneindig mensen opvangen. En heb je ook een oneindige opvangcrisis.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:03 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat is er dom aan uitleggen wat er aan de hand is? Ik bedoel je geeft letterlijk alleen een feitelijke quote en noemt die vervolgens dom zonder uitleg. Hoe moet ik dan begrijpen waar je op doelt?
De politiek heeft er inderdaad voor gekozen om dat probleem met de opvang te laten ontstaan. Vervolgens legitimeren ze daarmee de zogenaamde crisis.
Huh wat is het nou. Is ASML een voorbeeld van een Nederlands bedrijf dat een wereldspeler wordt. Of is AMSL een voorbeeld dat Nederland er weinig toe doet en we alleen succesvol kunnen zijn met behulp van buitenlanders.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En wie gaat in bedrijven in NL investeren als ze geen experts uit het buitenland kunnen aantrekken? Jij?
Niet iedereen zegt dat het leugens zijn, de meeste reacties lijken eerder bedoeld om aan te geven dat er flinke gaten / hiaaten in het verhaal van Haas zitten. Er ontbreekt een hoop en hij geeft valse tegenstellingen, valse dilemma's.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 15:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Mensen die aankomen met "Het is A, of het is B" zou ik sowieso nooit vertrouwen..quote:‘Als je als overheid asiel en migratie drastisch wil beperken, dan zal dat ten koste gaan van de rechtsstaat of van de economie’, zegt migratiedeskundige Hein de Haas. ‘Het is een van de twee.’
Als dat zorgt voor krapte op de woningmarkt. Een cashflow naar voornamelijk GB het bedrijf bijna geen belasting gaat betalen. De medewerkers wel belastingvoordelen krijgen en tegelijkertijd de druk op de gezondheidszorg, onderwijs ed. nog meer doen toenemen. Dan mogen ze wat mij betreft lekker in GB blijven ja.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 14:54 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dus een grote internationale financiële dienstverlener die zich na Brexit op de zuidas wil vestigen en miljarden meeneem, net als personeel kan van jou de tering krijgen?
Maar dit is toch vrij holle kritiek. Hij zegt dat boek te hebben geschreven voor een breed publiek.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:36 schreef Buikbrein het volgende:
[..]
Niet iedereen zegt dat het leugens zijn, de meeste reacties lijken eerder bedoeld om aan te geven dat er flinke gaten / hiaaten in het verhaal van Haas zitten. Er ontbreekt een hoop en hij geeft valse tegenstellingen, valse dilemma's.
Ja maar is dan je mening dat elke tegenstelling een valse is? Aan letterlijk elk idee of probleem zitten natuurlijk meer kanten dan een tegenstelling kan weergeven.quote:Mensen die aankomen met "Het is A, of het is B" zou ik sowieso nooit vertrouwen..
Niet alleen is het een valse tegenstelling van Haas, ik kan er ook van maken: "Ah, dus meneer Haas ziet geen andere opties. Wel, heel leuk, dan zoeken we iemand die creatief genoeg is om meer opties dan A of B te verzinnen. Het ligt niet aan het dilemma, of trilemma, nee het ligt aan meneer Haas".
Wat, zijn boek over migratie moet volgens jou alle aspecten van geluk ook verwerken. Sorry maar waarom dan. Daarbij staat er in het betoog wel jouw gevoel van afnemende veiligheid. 'Als je de lokale problematiek zoals in Ter Apel of in de Haagse wijken ziet. Natuurlijk kun je dan niet roepen: “O, er is niks aan de hand'quote:Wat er ontbreekt, is dat er veel meer aspecten zijn aan het leven (welzijn, geluk) die OOK bijdragen aan welvaart. Die grijpen in elkaar, horen bij elkaar, zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Dat Haas die verbindingen niet maakt, is ZIJN gebrek. Verder ontbreekt in zijn betoog totaal, ons belang, die van gezinnen, die van de afnemende veiligheid (of toenemend geweld, zo je wilt).
Totaal onduidelijk dit, omdat hij niet over geluk filosofeert is zijn verhaal over migratie niet compleet en niet goed.quote:Het is zo eenzijdig, dan kan het nog op feiten gebaseerd zijn, dan nog ontbreekt er van alles. Is het niet compleet? Dan is het gewoon niet goed, sorry.
Nouja dit zijn allemaal kwalificaties die je nu toedeelt aan deze man en zijn werk. Ik denk niet dat het ergens op is gebaseerd, alleen jouw perceptie. Ik heb het boek ook niet gelezen, maar zoals ik al zeg wel veel literatuur hierover en dit is niks nieuws. Qua dat aangaat is het een verhaal van open deuren. Bijzonder dat jouw perceptie is dat deze feiten verdraaid worden of halfwaar zijn. Kun je dat verduidelijken. Het lijkt er echt veel meer op dat je het niet eens bent en daarom maar zegt dat het niet klopt een verddraaiing of half-waar is.quote:Er is niets zo bedrieglijk als een halve waarheid, de varianten daarvan zijn legio. Bijvoorbeeld: Feiten, omkleedt met eigen perceptie en drogredenaties.
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Wat ik hier lees is de hele waarheid, in ieder geval als je dit verhaal naar een breed publiek brengt. Natuurlijk zijn er meer details.quote:Als halve waarheden niet meer worden toegestaan, kunnen alle propaganda-machines worden uitgezet (het zal flink stil worden gok ik zo... )
Zal het proberen zo kort mogelijk samen te vatten, wat ik vind van het verhaal van Haas: Het glijdt langs de kern.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 16:53 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar dit is toch vrij holle kritiek. Hij zegt dat boek te hebben geschreven voor een breed publiek.
[..]
Ja maar is dan je mening dat elke tegenstelling een valse is? Aan letterlijk elk idee of probleem zitten natuurlijk meer kanten dan een tegenstelling kan weergeven.
Daarbij wat zijn dan die andere opties, die hij niet mee heeft genomen in zijn tegenstelling? Ik vind dit onderwerp zeer interessant heb er ook vrij veel literatuur over gelezen, kende de Haas hiervoor verder niet. Maar deze tegenstelling lijkt me zeer redelijk.
[..]
Wat, zijn boek over migratie moet volgens jou alle aspecten van geluk ook verwerken. Sorry maar waarom dan. Daarbij staat er in het betoog wel jouw gevoel van afnemende veiligheid. 'Als je de lokale problematiek zoals in Ter Apel of in de Haagse wijken ziet. Natuurlijk kun je dan niet roepen: “O, er is niks aan de hand'
Daarbij zou die tegenstelling, veiligheid tegenover migratie ook een schijntegenstelling zijn.
[..]
Totaal onduidelijk dit, omdat hij niet over geluk filosofeert is zijn verhaal over migratie niet compleet en niet goed.
[..]
Nouja dit zijn allemaal kwalificaties die je nu toedeelt aan deze man en zijn werk. Ik denk niet dat het ergens op is gebaseerd, alleen jouw perceptie. Ik heb het boek ook niet gelezen, maar zoals ik al zeg wel veel literatuur hierover en dit is niks nieuws. Qua dat aangaat is het een verhaal van open deuren. Bijzonder dat jouw perceptie is dat deze feiten verdraaid worden of halfwaar zijn. Kun je dat verduidelijken. Het lijkt er echt veel meer op dat je het niet eens bent en daarom maar zegt dat het niet klopt een verddraaiing of half-waar is.
[..]
Ik weet niet wat je hiermee bedoelt. Wat ik hier lees is de hele waarheid, in ieder geval als je dit verhaal naar een breed publiek brengt. Natuurlijk zijn er meer details.
Maar dit is weer heel vaag, wat bedoel je met een bepaalde groep. De migranten die niet aan de bak komen en de migranten die zich misdragen neem ik aan? Daar ontkom je toch nooit aan, ook zonder migranten zijn er lui die niet aan de bak komen of die zich misdragen. Als je veel migranten voor kutwerk aantrekt kun je meer problemen verwachten, maar dat is eigenlijk geen migratiediscussie. Maar een economische, ik ben heel links dus wat mij betreft is dat een discussie waar ik zeker aan de kant van het anti-migratievolk sta. Het probleem zijn dan niet de migranten maar bedrijven die maximaal willen profiteren van onze maatschappij zoveel zelfs dat mensen er letterlijk last van hebben. Ik denk je moet die bedrijven daar niet vrij in laten. Punt is uiteraard dat dit idee politieke zelfmoord is, Nederland haat dat soort linkse praat.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:02 schreef Buikbrein het volgende:
[..]
Zal het proberen zo kort mogelijk samen te vatten, wat ik vind van het verhaal van Haas: Het glijdt langs de kern.
Het zal dan op feiten gebaseerd zijn, cijfermatig, en hij zal vast gelijk hebben binnen het migratie-vraagstuk.. prima.
Maar het is niet het hele verhaal, er kleven meer aspecten -dan cijfermatige- aan het migratieverhaal. En ja, daar zit zeker ook emotie bij, allerlei angsten die nieteens meer op irrationaliteit gebaseerd zijn.. het is geen xenofobie als je al decennialang "kennis met elkaar hebt gemaakt" op een bepaalde (negatieve) manier, hoop dat ik het netjes zeg zo.
Er is een bepaalde groep, die het gewoon totaal verziekt. Door die groep, komt het hele migratievraagstuk in een ander licht, en dat vind ik oprecht echt zonde.. ik ben persoonlijk absoluut niet tegen migratie, kennis- en arbeidsmigratie, migratie voor de liefde, helemaal top!
Tuurlijk Wilders heeft toch ook een Hongaarse ofzo.quote:Ik kan me ook niet voorstellen, dat zelfs de meest hardvochtige extreem-rechtse, tegen (aldanniet hoogwaardige) kennis- / arbeids-migratie, of liefdes-migratie is. Dat is het probleem helemaal niet.
Het is geen geruststelling, het is een analyse van data en een mening die hij daaruit extrapoleert.quote:Dus als het verhaal van Haas een geruststelling in zich moet hebben (het valt wel mee), dan slaat hij voor mij persoonlijk de plank iets mis, hoe goed hij het ook bedoeld.
Het is complete onzin dat stoppen van migratie slecht is voor de economie, het is misschien slecht voor enkele bedrijven, maar dat impliceert niet dat het dan meteen slecht is voor de hele economie laat staan het land. Hein onderbouwt het ook nergens, jij ook niet. Jullie beiden kletsen dus maar wat.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 17:35 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar dit is weer heel vaag, wat bedoel je met een bepaalde groep. De migranten die niet aan de bak komen en de migranten die zich misdragen neem ik aan? Daar ontkom je toch nooit aan, ook zonder migranten zijn er lui die niet aan de bak komen of die zich misdragen. Als je veel migranten voor kutwerk aantrekt kun je meer problemen verwachten, maar dat is eigenlijk geen migratiediscussie. Maar een economische, ik ben heel links dus wat mij betreft is dat een discussie waar ik zeker aan de kant van het anti-migratievolk sta. Het probleem zijn dan niet de migranten maar bedrijven die maximaal willen profiteren van onze maatschappij zoveel zelfs dat mensen er letterlijk last van hebben. Ik denk je moet die bedrijven daar niet vrij in laten. Punt is uiteraard dat dit idee politieke zelfmoord is, Nederland haat dat soort linkse praat.
Daarom zou jij ook naar deze man moeten luisteren. Je ervaart een probleem, migratie maar het daadwerkelijke probleem is gewoon hoe onze economie is ingedeeld. Maar daar praten we niet over de politiek focust op migratie want dat scoort. Hij laat dat goed zien en dit topic illustreert ook zijn gelijk. Velen geloven zo in het anti-immigratie verhaal dat ze de relevantie informatie niet eens willen horen. Zoiets van het is maar een activistische deuger, met zijn feiten en cijfers en een verhaal dat niet precies aansluit op mijn denkbeelden.
[..]
Tuurlijk Wilders heeft toch ook een Hongaarse ofzo.
[..]
Het is geen geruststelling, het is een analyse van data en een mening die hij daaruit extrapoleert.
Zijn conclusies zijn echt heel logisch. Je kán migratie stoppen door je economie om zeep te helpen, dat is een optie niemand emigreert naar Yemen. Je kan migratie stoppen met veel strengere regels, tenminste gezien we in de EU zitten is daar wel moeilijkheid. Op die manier loop je ook al snel aan tegen problemen met de rechtsstaat, we kunnen niet volhouden dat iedereen gelijk is maar vervolgen als land wel gigantisch onderscheid maken op basis van afkomst. Misschien moeten we dan onze grondwet wijzigen dat niet iedereen gelijk is, Nederlanders zijn meer waard hebben meer rechten dan niet-Nederlanders.
Nog een optie is uiteraard migratie meer accepteren en in goede banen leiden. Wij hebben dramatisch integratiebeleid, ook ongeveer elke regering wordt dat ook compleet op de schop gegooid. Natuurlijk gaat dat niet geweldig omdat er altijd te weinig geinvesteerd word en het bijna continue veranderd. Deze optie lijkt het merendeel van Nederland al op voorhand te verwerpen.
Er zijn natuurlijk opties, probleem is wel dat de meeste daarvan slecht zijn voor de economie. Stel je schaft de expatregeling af, iets waar de nieuwe regering juist niet voor gekozen heeft vermindert dat de migratie en het vestigingsklimaat. ASML en Boskalis staan meteen klaar om te dreigen weg te gaan. Ik zou die bluf altijd callen maar wij stemmen rechts in Nederland dus bukken voor het grootbedrijf is wat politici namens ons doen.
Ja ik voel niet zoveel behoefte om uitgebreid te onderbouwen dat Nederland een internationale en open economie heeft. Dat als je die economie veel meer op slot gooit dat economisch pijn doet.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 20:59 schreef Alpha0 het volgende:
[..]
Het is complete onzin dat stoppen van migratie slecht is voor de economie, het is misschien slecht voor enkele bedrijven, maar dat impliceert niet dat het dan meteen slecht is voor de hele economie laat staan het land. Hein onderbouwt het ook nergens, jij ook niet. Jullie beiden kletsen dus maar wat.
Dat politici op links en rechts het hierover met elkaar eens zijn maakt het niet waar.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 21:47 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja ik voel niet zoveel behoefte om uitgebreid te onderbouwen dat Nederland een internationale en open economie heeft. Dat als je die economie veel meer op slot gooit dat economisch pijn doet.
Dat ik als linkse rakker het op dit gebied met rechtse politici eens ben zou je ook wat moeten zeggen. Of laat ik het zo zeggen men is van links tot rechts het hier wel over eens. Misschien dat er enig gebakkelijk is over hoe schadelijk het is. Het lijkt er meer op dat je dit gewoon niet wil horen.
Met migratiedeals en de UK heb ik / heeft NL niets te maken. Zoveelste gelul van jou en Hein.quote:Trouwens ook weer precies wat die man zegt, de politici vertellen niet het eerlijke verhaal en mensen hebben daardoor opvattingen over migratie gebaseerd op misinformatie.
Als je niet het vrije verkeer van personen flink aan banden legt de migratie niet flink gaat dalen. Daarom kijken we naar de cijfers en zie je bijvoorbeeld zoals de man zegt dat er na Brexit méér migratie was niet minder. Dat we meer uitgeven aan grenscontrole, maar dat dat niet effectief besteed geld is meer voor de buhne kijk we zijn bezig met dit probleem. Net zoals die migratiedeals met kutlandjes waar dan een paar mensen heen worden gestuurd.
de asielzoekers die hier zijn daar moet je mee omgaan werk geven, woning bouwen en doorquote:Op zondag 26 mei 2024 17:51 schreef thedeedster het volgende:
Daarnaast toont deze samenleving duidelijk aan dat ook aan groei grenzen zitten; woningbouw, infrastructuur, milieu etc. etc.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |