abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 10:14:40 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213590963
Aangezien het een songfestival is lijkt het mij eigenlijk om er een echt song festival van te maken een goed idee om alle parameters uit te schakelen behalve de song.

Dus een wedstrijd waarin elk land een song inlevert, deze song wordt uitgevoerd door een vooraf te bepalen zanger/zangeres (waar het land mag kiezen). Deze uitvoerder werkt samen met producers van alle landen en met de songschrijvers en maakt zo een avond waarin 36 liedjes worden uitgevoerd door dezelfde artiesten. Het liefst moeten de uitvoerenden van buiten europa komen.

Aan het einde wint het beste liedje!

Want inmiddels is het meer een festival geworden voor beste artiest/uitvoering en heeft de song een ondergeschikte rol.

Leuk idee, stom idee?
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_213591232
Uitvoerenden van buiten Europa zie ik dan niet zo zitten, zat leuke Europese artiesten die op ESF een podium krijgen die ze anders niet krijgen.

Ik ga wel het liefst terug naar hoe het "vroegah" was:

- liedjes in eigen taal, gecomponeerd door artiesten / songwriters uit eigen land.
- alle backings en vocalen live
- live music met band (werkt toch ook bij the voice en zo) of a la San Remo
- staging creatief, maar zonder het te gek te maken, zie Slimane, Barbara Pravi, Alika met Bridges voor Estland etc...
- elk jaar een nieuwe Avatar voor een deelnemend land ipv vlaggen, alle vlaggen / nationale uitingen verbannen
- nationale kostuums bij het optreden wel welkom (a la Buranvoskie Babushki uit Rusland)
- politieke statement mogen van te voren ingediend en aangekondigd worden, maar zodra het evenement begint, is het klaar. Dat men van te voren weet hoe bepaalde deelnemers ervoor staan zal wellicht de sfeer achter de schermen niet bevorderen, maar de hoeveelheid "samen dit en dat doen" momentjes mogen van mij ook weg.
- Pressco's, carpets, vlaggenparade reduceren tot 1 gezamenlijk moment.

Hoe groot mag een delegatie eigenlijk zijn, zit daar nog een limiet op? Zou zeggen, delegaties decimeren en dingen als decor, make-up, misschien zelfs backing vocals etc centraliseren tot een crew van het host land.

Zo, dit was voor het nu, nu duik ik mijn ICT project weer in.
  vrijdag 17 mei 2024 @ 14:42:08 #3
436222 Japepk
Padvinder
pi_213593804
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 10:38 schreef Ann-Lynn het volgende:
Uitvoerenden van buiten Europa zie ik dan niet zo zitten, zat leuke Europese artiesten die op ESF een podium krijgen die ze anders niet krijgen.

Ik ga wel het liefst terug naar hoe het "vroegah" was:

- liedjes in eigen taal, gecomponeerd door artiesten / songwriters uit eigen land.
- alle backings en vocalen live
- live music met band (werkt toch ook bij the voice en zo) of a la San Remo
- staging creatief, maar zonder het te gek te maken, zie Slimane, Barbara Pravi, Alika met Bridges voor Estland etc...
- elk jaar een nieuwe Avatar voor een deelnemend land ipv vlaggen, alle vlaggen / nationale uitingen verbannen
- nationale kostuums bij het optreden wel welkom (a la Buranvoskie Babushki uit Rusland)
- politieke statement mogen van te voren ingediend en aangekondigd worden, maar zodra het evenement begint, is het klaar. Dat men van te voren weet hoe bepaalde deelnemers ervoor staan zal wellicht de sfeer achter de schermen niet bevorderen, maar de hoeveelheid "samen dit en dat doen" momentjes mogen van mij ook weg.
- Pressco's, carpets, vlaggenparade reduceren tot 1 gezamenlijk moment.

Hoe groot mag een delegatie eigenlijk zijn, zit daar nog een limiet op? Zou zeggen, delegaties decimeren en dingen als decor, make-up, misschien zelfs backing vocals etc centraliseren tot een crew van het host land.

Zo, dit was voor het nu, nu duik ik mijn ICT project weer in.
Maar hiervoor heb je geen nieuw ESF nodig. Er moet drastisch wat veranderen aan de organisatie en wellicht ook de intensiteit van het festival. Maar zou het zonde van de historie vinden om dat weg te gooien na één tegenvallende editie. Bovendien zijn 'rare' landen zoals Australië, nu een uitzondering en is het feit dat er landen als Azerbeidjan meedoen ook een van de leuke curiositeiten van het festival. Als je iets op papier gaat ontwerpen wat het ESF moet vervangen, maak je dat heel geforceerd. Het zou wel goed zijn als het festival qua missie terugkeert naar de roots; verbinden door muziek.
't Echte en 't ware!
pi_213593998
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 14:42 schreef Japepk het volgende:

[..]
Maar hiervoor heb je geen nieuw ESF nodig. Er moet drastisch wat veranderen aan de organisatie en wellicht ook de intensiteit van het festival. Maar zou het zonde van de historie vinden om dat weg te gooien na één tegenvallende editie. Bovendien zijn 'rare' landen zoals Australië, nu een uitzondering en is het feit dat er landen als Azerbeidjan meedoen ook een van de leuke curiositeiten van het festival. Als je iets op papier gaat ontwerpen wat het ESF moet vervangen, maak je dat heel geforceerd. Het zou wel goed zijn als het festival qua missie terugkeert naar de roots; verbinden door muziek.
Een nieuw ESF is inderdaad een soort laatste alternatief als de EBU echt niet mee wil werken. Het zou inderdaad zonde zijn als je daarmee het echte ESF met al zijn traditie de nek omdraait, zeker omdat zo ongeveer alle alternatieve versies die we hebben gehad, als Intervision (achter het IJzeren Gordijn), Türkvision (Turkije en vrienden), Free European Song Contest (Stefan Raab, Duitsland en vooral West-Europa), American Song Contest ( :') ) e.d. vrij snel weer van het toneel zijn verdwenen.

Een alternatief ESF opzetten hoeft overigens niet zo moeilijk te zijn. Als je 20 verschillende artiesten uit 20 verschillende landen een liedje laat zingen in de televisiestudio, en je laat wat Avrotros-publiek daar uit de maat doorheen klappen, dan heb je de basis al vrij goedkoop neergezet.
De Sahara is zonder meer erg droog.
  Moderator / KerstCrewQuizWinner vrijdag 17 mei 2024 @ 15:02:51 #5
39237 crew  H_T
2733
pi_213594038
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 14:59 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Een alternatief ESF opzetten hoeft overigens niet zo moeilijk te zijn. Als je 20 verschillende artiesten uit 20 verschillende landen een liedje laat zingen in de televisiestudio, en je laat wat Avrotros-publiek daar uit de maat doorheen klappen, dan heb je de basis al vrij goedkoop neergezet.
:D

Ik was laatst bij een optreden van Bill Bailey. Hij had er als oplossing voor gevonden om eerst het publiek te laten klappen en daar dan maar omheen te spelen
Ik ben de kleur MAGENTA
Je bent openminded, tenzij iets niet in je straatje past. Je houdt van discussiëren, maar hebt natuurlijk altijd gelijk. Als echte dierenliefhebber voer je graag kleine eendjes aan grote honden.
  vrijdag 17 mei 2024 @ 15:08:25 #6
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213594091
Het gaat en ging bij het ESF nog nooit echt om de liedjes, het gaat erom Europa samen te brengen, samen je rot te lachen of tenenkrommend te ergeren aan de acts, boe en jaaa te roepen bij de puntentelling.
En daar slaagt het toch prima in, ieder jaar weer.
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 16:28:40 #7
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_213594908
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 15:02 schreef H_T het volgende:

Ik was laatst bij een optreden van Bill Bailey. Hij had er als oplossing voor gevonden om eerst het publiek te laten klappen en daar dan maar omheen te spelen
Daar was ik ook bij. Goed idee en geweldige show.
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  Moderator vrijdag 17 mei 2024 @ 16:53:07 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_213595153
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 15:02 schreef H_T het volgende:

[..]

_O_ bill bailey
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  vrijdag 17 mei 2024 @ 17:16:51 #9
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_213595547
quote:
88s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]
_O_ bill bailey
Ben een groot fan sinds Black Books
  zondag 26 mei 2024 @ 18:24:28 #10
490486 usagi414
Subete ga ongakudesu
pi_213694025
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 mei 2024 14:59 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Een nieuw ESF is inderdaad een soort laatste alternatief als de EBU echt niet mee wil werken. Het zou inderdaad zonde zijn als je daarmee het echte ESF met al zijn traditie de nek omdraait, zeker omdat zo ongeveer alle alternatieve versies die we hebben gehad, als Intervision (achter het IJzeren Gordijn), Türkvision (Turkije en vrienden), Free European Song Contest (Stefan Raab, Duitsland en vooral West-Europa), American Song Contest ( :') ) e.d. vrij snel weer van het toneel zijn verdwenen.

Zelfs de amerikanen zitten met verbazing en verwondering te kijken.
Een alternatief festival opzetten is niet zomaar gedaan.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
pi_213694696
quote:
0s.gif Op zondag 26 mei 2024 18:24 schreef usagi414 het volgende:

[..]
Zelfs de amerikanen zitten met verbazing en verwondering te kijken.
Een alternatief festival opzetten is niet zomaar gedaan.

Wat daar achter de schermen gebeurt is inderdaad ongelofelijk. Maar dat is natuurlijk niet de standaard die op een eventueel alternatief ESF vanaf dag één moet worden neergezet. En mocht Nederland dat ooit organiseren (een enorm what-if-scenario), dan hebben we hier in 2021 aangetoond dat we prima een hogere standaard kunnen neerzetten dan het Muziekfeest op het Plein.
De Sahara is zonder meer erg droog.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')