abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 16:08:20 #151
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214374022
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 11:48 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nou nee, de persoon verdwijnt niet. De geestelijke kenmerken (persoonlijkheid en dergelijken) reïncarneren. Alle karma die je had voordat je stierf, neem je mee naar je volgende leven.
Nee, karakter (en dus persoonlijkheid) vergaan, de natuur van iemand, daar durf ik over te twijfelen idd, maar persoonlijkheid/karakter komt voort uit ego, en dat is een psychologisch construct, gecreeerd in het (fysieke) brein door de omgeving, DNA, enzovoorts. Bij fysieke dood vergaat dus ego, en dus ook karakter/persoonlijkheid. En dat is de enige dood die er is; Egodeath. Verder verander je van voertuig bij nieuwe incarnatie.

Want ben jij nu Libertarisch, of ben jij je vorige incarnatie, hoe die dan ook mocht heten, Collectivistisch? Communitarisch? In deze samsara ronde dan he, Leela, niet teruggrijpen op "ik ben niets, brahman" :+

[ Bericht 5% gewijzigd door Mijk op 22-07-2024 16:14:16 ]
As above, so below.
pi_214374161
quote:
3s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:08 schreef Mijk het volgende:

Want ben jij nu Libertarisch, of ben jij je vorige incarnatie, hoe die dan ook mocht heten, Collectivistisch? Communitarisch? In deze samsara ronde dan he, Leela, niet teruggrijpen op "ik ben niets, brahman" :+
Ik ben het bewustzijn dat de wereld door de ogen van Libertarisch ziet, en Libertarisch is het product van al zijn karma :)
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 16:26:04 #153
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214374192
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:23 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ik ben het bewustzijn dat de wereld door de ogen van Libertarisch ziet, en Libertarisch is het product van al zijn karma :)
Dus je zegt hier dat je persoonlijkheid, je karakter en je ego nul te maken hebben met opvoeding, omgeving waarin je opgroeide, DNA van je ouders, enzovoorts? Is dat wat je hier beweert?
As above, so below.
pi_214374215
quote:
5s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:26 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dus je zegt hier dat je persoonlijkheid, je karakter en je ego nul te maken hebben met opvoeding, omgeving waarin je opgroeide, DNA van je ouders, enzovoorts? Is dat wat je hier beweert?
Ja, voor het grootste gedeelte klopt dat. Maar hoe je reageert op je opvoeding, omgeving en je DNA is ook karma. En de cultuur waarin je opgroeit is collectieve karma.
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 16:31:30 #155
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214374257
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:28 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, voor het grootste gedeelte klopt dat. Maar hoe je reageert op je opvoeding, omgeving en je DNA is ook karma. En de cultuur waarin je opgroeit is collectieve karma.
Hmm, dit is wel een interessante kwestie, hier moet ik over nadenken.

Zeg je hier dat ook hevig trauma (waardoor je bepaald gedrag verkrijgt) "karma" is en dus gewoon een vorm van settlement van wat je vorige incarnaties hebben gedaan? Want indien ja, dan kun je eigenlijk nergens wat aan doen en is alles voorbestemd. Dat wat in andere religies ook veel terug komt; "god weet alles al, ook wat er gaat gebeuren".

In dit geval is je karakter(en ook ego) dus ook al volledig vantevoren bepaald, door Karma, zeg je dan tegelijkertijd.
As above, so below.
pi_214374281
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:31 schreef Mijk het volgende:

[..]
Hmm, dit is wel een interessante kwestie, hier moet ik over nadenken.

Zeg je hier dat ook hevig trauma (waardoor je bepaald gedrag verkrijgt) "karma" is en dus gewoon een vorm van settlement van wat je vorige incarnaties hebben gedaan? Want indien ja, dan kun je eigenlijk nergens wat aan doen en is alles voorbestemd. Dat wat in andere religies ook veel terug komt; "god weet alles al, ook wat er gaat gebeuren".

In dit geval is je karakter(en ook ego) dus ook al volledig vantevoren bepaald, door Karma, zeg je dan tegelijkertijd.
Ja, trauma is een psychologische respons en dus karma. Er is altijd de mogelijkheid om trauma of ego te ontstijgen, omdat je bewustzijn transcendent is. Het is 'meer' dan het trauma. Het is de bron van alles dat er is :)
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 16:51:54 #157
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214374435
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:34 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Ja, trauma is een psychologische respons en dus karma. Er is altijd de mogelijkheid om trauma of ego te ontstijgen, omdat je bewustzijn transcendent is. Het is 'meer' dan het trauma. Het is de bron van alles dat er is :)
Dus alles is voorbestemd en het maakt niet uit wat we doen, want karma bepaalt het?
As above, so below.
pi_214374463
quote:
3s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:51 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dus alles is voorbestemd en het maakt niet uit wat we doen, want karma bepaalt het?
Vanuit het perspectief van het ego, ja. Die wordt volledig gedreven door karma.
Vanuit het perspectief van het bewustzijn, nee. Het bewustzijn is volledig vrij en kan het 'lot' van de persoon veranderen.
  Moderator maandag 22 juli 2024 @ 16:57:34 #159
57816 crew  Mijk
BAM
pi_214374495
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:55 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Vanuit het perspectief van het ego, ja. Die wordt volledig gedreven door karma.
Vanuit het perspectief van het bewustzijn, nee. Het bewustzijn is volledig vrij en kan het 'lot' van de persoon veranderen.
Dus tis beiden tegelijk waar, als in een soort van (non)duality? :o
As above, so below.
pi_214374557
quote:
11s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:57 schreef Mijk het volgende:

[..]
Dus tis beiden tegelijk waar, als in een soort van (non)duality? :o
Nee, het is afhankelijk van je bewustzijnsniveau. Hoe bewuster je bent, hoe vrijer je bent.

Is ook logisch, een machine bijvoorbeeld is totaal onvrij.
  maandag 22 juli 2024 @ 18:38:47 #161
545 dop
:copyright: dop
pi_214375617
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 11:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Iedereen heeft hetzelfde bewustzijn, maar niet iedereen is even bewust. Voorbeeld: een kind dat goed oplet in de klas is bewuster dan een kind dat zit te dagdromen.

Je kunt je concentratieniveau oneindig ver opkrikken door te mediteren. Het is simpelweg een kwestie van ''je aandacht erbij houden'', waardoor je aandacht steeds sterker en intenser wordt.

Bijvoorbeeld: je let op je ademhaling, en elke keer als je wegglijdt in je gedachtes keer je terug naar je ademhaling. Zo wordt je concentratie steeds sterker.

Iedereen heeft dezelfde potentie als een Boeddha, maar in de dagelijkse praktijk hebben de meeste moderne mensen een lager bewustzijnsniveau dan dieren.

Mijn kat staat dichter bij God (bewustzijn) dan mijn moeder.
best wel schattig dat je er nu toch weer een heel geloof aan vast plakt als of het een vast staand concept is.

Je spreekt jezelf nogal tegen met bewustzijnsniveau, dat betekent dat er dus heel veel verschillende vormen van bewustzijn zijn. En dat je ook niet bewust kunt zijn van heel veel zaken.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214375687
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 16:59 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Nee, het is afhankelijk van je bewustzijnsniveau. Hoe bewuster je bent, hoe vrijer je bent.

Is ook logisch, een machine bijvoorbeeld is totaal onvrij.
Hoe weet jij dat een machine geen bewustzijn heeft?
pi_214375892
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 18:45 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Hoe weet jij dat een machine geen bewustzijn heeft?
Omdat het kunstmatig is, het valt buiten de natuurlijke orde.
pi_214375901
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:08 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Omdat het kunstmatig is, het valt buiten de natuurlijke orde.
Wie bepaald dat?
pi_214375923
quote:
1s.gif Op maandag 22 juli 2024 18:38 schreef dop het volgende:

[..]
best wel schattig dat je er nu toch weer een heel geloof aan vast plakt als of het een vast staand concept is.

Je spreekt jezelf nogal tegen met bewustzijnsniveau, dat betekent dat er dus heel veel verschillende vormen van bewustzijn zijn. En dat je ook niet bewust kunt zijn van heel veel zaken.
Je kunt spreken van verschillende vormen van bewustzijn, maar het zijn variaties van hetzelfde. Zoals verschillende objecten van klei toch allemaal gemaakt zijn van klei, niet van verschillende materialen.
pi_214375941
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wie bepaald dat?
Machines zijn door mensen ontworpen en in elkaar gezet, niet door de natuur ten gevolge van miljoenen jaren evolutie.
pi_214375959
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:12 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Machines zijn door mensen ontworpen en in elkaar gezet, niet door de natuur ten gevolge van miljoenen jaren evolutie.
Dat zegt niets over bewustzijn. Machines kennen ook evolutie, tenslotte. Een volwaardige AI zou zonder probleem bewustzijn kunnen hebben.
pi_214375993
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat zegt niets over bewustzijn. Machines kennen ook evolutie, tenslotte. Een volwaardige AI zou zonder probleem bewustzijn kunnen hebben.
We schrijven alleen bewustzijn toe aan bepaalde vormen van levende materie.

Daarbuiten is wilde speculatie.
pi_214376041
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:15 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
We schrijven alleen bewustzijn toe aan bepaalde vormen van levende materie.

Daarbuiten is wilde speculatie.
Wie is we want ik doe dat niet zoals ik net aangeef.
pi_214376093
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:18 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wie is we want ik doe dat niet zoals ik net aangeef.
Het is common sense. Een steen heeft geen bewustzijn, een auto heeft geen bewustzijn, een insect misschien een soort bewustzijn, een hond heeft zeker bewustzijn, en mensen hebben het meest complexe bewustzijn.

Maar goed, je mag natuurlijk denken wat je wilt. Je kunt helemaal richting solipsisme gaan als je wilt :)
  maandag 22 juli 2024 @ 19:21:28 #171
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214376098
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 12:25 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Wat is die obsessie met de aarde naar de kloten helpen? Nederlanders zijn veel vervuilender dan Indiërs.
Je sluit je ogen voor de objectieve werkelijkheid en blijft hangen in je door je ego gecreëerde fantasie.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 22 juli 2024 @ 19:22:34 #172
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_214376113
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 12:38 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
De echte God is het bewustzijn, elke andere god is een miezerig godje.
Je hebt er geen drol aan.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 22 juli 2024 @ 20:11:32 #173
545 dop
:copyright: dop
pi_214376965
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:10 schreef Libertarisch het volgende:

[..]
Je kunt spreken van verschillende vormen van bewustzijn, maar het zijn variaties van hetzelfde. Zoals verschillende objecten van klei toch allemaal gemaakt zijn van klei, niet van verschillende materialen.
in je voorbeeld speelt veel meer dan enkel bewustzijn, jij reduceert het tot 1 enkel iets om vervolgens te beweren dat het toch niet allemaal het zelfde is.

ik heb wel vaker gezegd, You can't have your cake and eat it.
de ideeën die je kunt hebben, zijn wel het gevolg van (onder andere) je bewustzijn, maar dat maken je ideeën geen bewustzijn.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_214380292
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 19:08 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Wie bepaald dat?
Inderdaad. Een Bernardo Kastrup neemt er bijvoorbeeld ook allemaal analogieën bij om te beargumenteren dat een kunstmatige intelligentie niet intelligent is en bewustzijn fundamenteel, maar overtuigend onderbouwen doet hij dat imo niet.

Waarom zou een willekeurig complexe kunstmatige intelligentie niet een vorm van zelfbewustzijn kunnen ontwikkelen zoals een mens? @Libertartisch doet dit af als wilde speculatie, maar je kunt het net zo goed omdraaien: waarom zou ons bewustzijn radicaal anders zijn dan een dergelijke kunstmatige intelligentie? Laten we ons niet gewoon betoveren door een kwab vlees dat zich buitengewoon verfijnd heeft ontwikkeld met miljoenen jaren aan evolutie? Ik heb nooit goede argumenten hiertegen gezien.

Soms heb ik het idee dat wij het bewustzijn net zo magisch vinden als een middeleeuwer onze wifi. Maar wifi heeft gewoon een naturalistische verklaring. Is dat hele gedweep rondom het bewustzijn niet opnieuw een egospelletje om ons als menselijke soort weer als "kroon op de schepping" te zien?
pi_214380491
quote:
0s.gif Op maandag 22 juli 2024 20:11 schreef dop het volgende:
de ideeën die je kunt hebben, zijn wel het gevolg van (onder andere) je bewustzijn, maar dat maken je ideeën geen bewustzijn.
De realiteit is monistisch, alles is gemaakt van hetzelfde 'materiaal'. Dat noemen we 'bewustzijn'.

Als ik bewusteloos ben, dan zijn er geen gedachtes. Mijn gedachtes zijn 'gemaakt' van bewustzijn. Maar als ik bewusteloos ben, is er ook geen wereld. Dus alles dat we ervaren is 'gemaakt' van bewustzijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')